Terug
Gepubliceerd op 03/10/2022

2022_GR_00126 - Aankoop laptops en toebehoren - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 22/08/2022 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Sander Hoogstijns, Voorzitter; Luc Wouters, Burgemeester; Rita Moors, Eerste schepen; Dirk Snyers, Derde schepen; Romi Soors, Vierde schepen; Heidi Lamotte, Vijfde schepen en voorzitter BCSD; Betty Luyten, Raadslid; Veerle Beckers, Raadslid; Veerle Verboven, raadslid; Stefan Coenen, Raadslid; An Goijens, Raadslid; Mario Vrancken, Raadslid; Jeffrey Mardulier, Raadslid; Noa Vandevenne, Raadslid; Axel Geerts, Raadslid; Hanne Janssen, Raadslid; Gunter Van Oost, Raadslid; Chelsea Nshuti; Peter Aerts; Maarten Aerts; Ine Geerts; Bernard Zwijzen, Algemeen directeur wnd.

Afwezig

Birgitt Carlier, Raadslid

Verontschuldigd

Wim Vangeel, Tweede schepen

Secretaris

Bernard Zwijzen, Algemeen directeur wnd.

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00126 - Aankoop laptops en toebehoren - Goedkeuring

Aanwezig

Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Rita Moors, Dirk Snyers, Romi Soors, Heidi Lamotte, Betty Luyten, Veerle Beckers, Veerle Verboven, Stefan Coenen, An Goijens, Mario Vrancken, Jeffrey Mardulier, Birgitt Carlier, Noa Vandevenne, Axel Geerts, Hanne Janssen, Gunter Van Oost, Chelsea Nshuti, Peter Aerts, Maarten Aerts, Ine Geerts, Bernard Zwijzen
Stemmen voor 22
Veerle Beckers, Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Mario Vrancken, Rita Moors, Birgitt Carlier, Dirk Snyers, Veerle Verboven, Jeffrey Mardulier, Stefan Coenen, Betty Luyten, An Goijens, Gunter Van Oost, Heidi Lamotte, Romi Soors, Noa Vandevenne, Axel Geerts, Hanne Janssen, Ine Geerts, Maarten Aerts, Chelsea Nshuti, Peter Aerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00126 - Aankoop laptops en toebehoren - Goedkeuring 2022_GR_00126 - Aankoop laptops en toebehoren - Goedkeuring

Motivering

Feitelijke overweging

Aangezien heel wat ICT-hardware op de individuele werkplekken van het personeel aan vervanging toe is, werden de toekomstige noden en behoeften en de verschillende mogelijkheden om daaraan tegemoet te komen gesimuleerd, samen met de daarbij horende financiële impact. Hierbij werd ook gekeken naar de maatschappelijke veranderingen in werking van de afgelopen jaren (telewerk, digitaal vergaderen, flexibele werkplekken, ...) en de veranderingen die hierin naar de toekomst toe mogen verwacht worden.

Rekening houdende met alle factoren, zal een werking waarin maximaal wordt ingezet op het gebruik van laptops en dockingsstations op de klassieke individuele werkplekken, de meest efficiënte, flexibele en kosteneffectieve zijn:

  • De evolutie naar meer thuiswerk en digitaal vergaderen vraagt om een flexibele hardwareoplossing
  • Ook tijdens fysiek vergaderen betekenen laptops een meerwaarde / worden laptops een standaard hulpmiddel
  • De overstap naar Office 365 / werken via teams / mogelijk toekomstig telefoneren via teams of een app op de laptop
  • Personeelsleden die regelmatig op verschillende bureaus moeten werken, kunnen een laptop gewoon meenemen en overal gebruiken
  • Personeelsleden gebruiken nu soms noodgedwongen zowel een laptop als een vaste PC / NUC, wat een dubbele kostprijs met zich meebrengt.
  • Bovendien zou dit de personeelstevredenheid en onze aantrekkelijkheid als werkgever kunnen helpen verhogen. Waar nu laptops beperkt beschikbaar worden gesteld voor een aantal functies, maar de anderen steeds de nodige afspraken moeten maken voor gebruik van de dienstlaptop of reservatie van een laptop uit de algemene pool, kan heel wat efficiënter gewerkt worden wanneer alle functies de beschikking hebben over een laptop.
  • ...

Omdat veel van de huidige hardware aan vervanging toe is en een collectieve aankoop van dezelfde laptops en inwisselbare dockingstations een veel efficiëntere uitrol mogelijk maakt, ook toekomstgericht heel wat voordelen met zich meebrengt, en goedkopere eenheidsprijzen met zich meebrengt, wordt hierbij de aankoop van 100 laptops met toebehoren ter goedkeuring voorgelegd.

De aankoop van deze toestellen en toebehoren kan gebeuren bij de firma Dustin / Central Point via de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst “Aankoop van ICT Infrastructuur” (Bestek nr. CSMRTINFRA19) - De gemeenteraad nam al eerder de vrijblijvende beslissing om beroep te doen op deze raamovereenkomst.

Juridische overweging

Decreet lokaal bestuur, artikel 41 en 42.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018

De wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 artikel 48

Beslissing van de gemeenteraad van 18 november 2019 tot het beroep doen op de raamovereenkomst van Cipal voor ICT-infrastructuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aankoop goed van 100 laptops en toebehoren aan een totale kostprijs van € 95.026,14 (incl. BTW) bij de firma Dustin / Central Point via de raamovereenkomst van CIPAL “Aankoop van ICT Infrastructuur


Bijlagen

  • offerte_420617.pdf