De gemeenteraad van 27 juni 2022, waarvan de notulen dienen goedgekeurd te worden.
Het Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41.
De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van 27 juni 2022 goed.
De raadsleden op de hoogte brengen van de stand van zaken.
Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 40 en 41.
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting met betrekking tot de actuele stand van zaken over de opvang van de Oekraïense vluchtelingen in onze gemeente
Door het conflict in Oekraรฏne en de bijhorende vluchtelingenstroom, voorziet de gemeente collectieve opvangplaatsen in het oude woonzorgcentrum. De Oekraรฏners werden in een beginfase dagelijks van warme maaltijden voorzien.
De firma Hoeve Gervan leverde de voorbije maanden warme maaltijden.
Om het verblijf te verbeteren dient de elektriciteit aangepast te worden.
De opdracht werd gegund aan de firma Plinius.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
De gemeenteraad keurt de uitgaven in het kader van de opvang van de Oekraïense vluchtelingen, waarvan sprake in de toelichting, goed.
Aangezien heel wat ICT-hardware op de individuele werkplekken van het personeel aan vervanging toe is, werden de toekomstige noden en behoeften en de verschillende mogelijkheden om daaraan tegemoet te komen gesimuleerd, samen met de daarbij horende financiรซle impact. Hierbij werd ook gekeken naar de maatschappelijke veranderingen in werking van de afgelopen jaren (telewerk, digitaal vergaderen, flexibele werkplekken, ...) en de veranderingen die hierin naar de toekomst toe mogen verwacht worden.
Rekening houdende met alle factoren, zal een werking waarin maximaal wordt ingezet op het gebruik van laptops en dockingsstations op de klassieke individuele werkplekken, de meest efficiรซnte, flexibele en kosteneffectieve zijn:
Omdat veel van de huidige hardware aan vervanging toe is en een collectieve aankoop van dezelfde laptops en inwisselbare dockingstations een veel efficiรซntere uitrol mogelijk maakt, ook toekomstgericht heel wat voordelen met zich meebrengt, en goedkopere eenheidsprijzen met zich meebrengt, wordt hierbij de aankoop van 100 laptops met toebehoren ter goedkeuring voorgelegd.
De aankoop van deze toestellen en toebehoren kan gebeuren bij de firma Dustin / Central Point via de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst โAankoop van ICT Infrastructuurโ (Bestek nr. CSMRTINFRA19) - De gemeenteraad nam al eerder de vrijblijvende beslissing om beroep te doen op deze raamovereenkomst.
Decreet lokaal bestuur, artikel 41 en 42.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018
De wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 artikel 48
Beslissing van de gemeenteraad van 18 november 2019 tot het beroep doen op de raamovereenkomst van Cipal voor ICT-infrastructuur
De gemeenteraad keurt de aankoop goed van 100 laptops en toebehoren aan een totale kostprijs van € 95.026,14 (incl. BTW) bij de firma Dustin / Central Point via de raamovereenkomst van CIPAL “Aankoop van ICT Infrastructuur”
Voor het aanbrengen van wegmarkeringen werd een bestek opgesteld.
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende aannemers zullen uitgenodigd worden om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure:
Prijs is het enige gunningscriterium dat van toepassing zal zijn op deze opdracht.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek met nr. 2022/08/04 voor de opdracht “Aanbrengen van wegmarkeringen 2022”, wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
De wijziging in het subsidiereglement is noodzakelijk ter verduidelijking.
Decreet lokaal bestuur, artikel 56
Deze wijziging is een update van het reeds goedgekeurde reglement in de gemeenteraadszitting op 15 december 2014.
Het reglement is geldig vanaf 1 januari 2023.
De wederzijdse afspraken voor het gedeeltelijke gebruik van de parking dienen opgenomen te worden in een overeenkomst.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt het voorstel bruikleenoverkomst met de kerkfabriek goed voor het gedeeltelijk gebruik van de parking Genenbosstraat door 't Sjamajeeke.
De nieuwe rooilijn en verlegging van voetweg 167 studiebureau Geotec van 19-11-2021 dienen door de gemeenteraad goedgekeurd te worden. Tijdens het openbaar onderzoek, georganiseerd van 10/06/2022 tot en met 09/07/2022 werden geen bezwaren ingediend. Er zijn geen adviezen ontvangen welke opmerkingen formuleren betreffende de zaak der wegen of de verlegging van de buurtweg.
Decreet lokaal bestuur, artikel 56.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevinsvsergunning.
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad neemt kennis van het openbaar onderzoek. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De gemeenteraad treedt de motivatie zoals opgenomen in de aanvraag voor de verlegging van een deel van de buurtwegen nr. 167 bij. De buurtweg wordt verlegd naar het doorheen de jaren spontaan ontstane en gebruikte nieuwe tracé waardoor er geen enkel nadelig effect ontstaat op de verbindingsmogelijkheden via het (inter)gemeentelijk wegennetwerk. De verlegging verbetert in tegendeel het juridisch gebruiksrecht van de reële bestaande verbinding. De voorgestelde verlegging, conform plan van studiebureau Geotec van 19-11-2021, is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in de artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad keurt de zaak der wegen en het aangebrachte rooilijnplan zoals aangeduid op het plan opgemaakt door studiebureau Geotec van 19-11-2021, en waarbij 18a 57ca wordt opgenomen in het openbaar domein, goed.
De gemeenteraad machtigt de burgemeester en algemeen directeur om de akte van de kosteloze grondafstand te tekenen.
Het landinrichtingsplan (LIP) Mijn Mangelbeek, inclusief het uitvoeringsplan "trage wegen" werd bij MB goedgekeurd op 25/9/20.
De sentier 174 maakt een essentieel onderdeel uit van het intergemeentelijk netwerk van trage wegen
De sentier 174 is ingeschreven in de atlas der buurtwegen op een breedte van 88cm
De huidige ligging wijkt licht af van de ligging zoals opgetekend in de atlas der buurtwegen
De voetweg wordt sinds jaar en dag publiek gebruikt als een trage verbindingsweg tussen de dorpen Zolder en Heusden (Eversel).
In het kader van het landinrichtingsplan "Mijn mangelbeek" werd een algemeen uitvoeringsdossier "trage wegen" opgenomen.
De VLM heeft zich geรซngageerd om deze werken uit te voeren.
Het is in het algemeen belang om deze verbinding met een opwaardering bruikbaar te maken in alle seizoenen en met meerdere nieuwe transportmiddelen.
VLM voorziet een verbreding tot 2 m en een halfverharding waarbij het huidige tracรฉ maximaal gevolgd wordt.
Voor de inrichting van de buurtweg dient een omgevingsvergunning aangevraagd te worden.
De opwaardering past in een duurzame ruimtelijke ontwikkeling met functionele en recreatieve doeleinden.
Het initiatief past in de klimaatacties om zachte mobiliteit te stimuleren.
Het nieuwe tracรฉ waarborgt evenzeer de ontsluiting van alle aanpalende percelen.
Landmeter expert Guy Gillissen heeft plan opgemaakt met de oude en de nieuw ontworpen rooilijn.
Landmeter expert Guy Gillissen heeft per perceel een oppervlaktebalans opgemaakt om de min en meerwaarde te bepalen.
Landmeter Expert Kurt Vanerum heeft een schattingsverslag opgemaakt waarbij de min-/meerwaarde per perceel wordt vastgesteld.
De gemeenteraad heeft in zitting van28 maart 2022 de nieuwe rooilijn voorlopig vastgesteld waarbij het college van burgemeester en schepenen gelast werd om een openbaar onderzoek te voeren.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2022 werd bekend gemaakt overeenkomstig artikel 17 van het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Het openbaar onderzoek werd gevoerd van 26 april 2022 tot 27 mei 2022.
Er werd een getuigschrift van ruchtbaarheid en een PV van sluiting van het openbaar onderzoek opgemaakt door het CBS.
Er werd รฉรฉn bezwaar ingediend door advocaat Guido Dirkx in naam Cooremans Dorine, Ubbersel23 te 3560 Heusden -Zolder van dat alsvolgt behandeld wordt:
1a: Het ontbreken van een vergoeding voor waardevermindering.
Er is wel degelijke een waardevermindering vastgesteld. Conform het schattingsverslag van Landmeter Expert Kurt Vanerum werd de netto waardevermindering voor de percelen in eigendom van bezwaarindiener, zijnde perceel nr 1848, 1851, 1849b en 1850a, vastgesteld op 2 625.5 EUR. Deze waarde zal aan de eigenaar betaald worden na definitieve afronding van het dossier
1b: Ontoelaatbaar gebruik van voertuigen.
Het verkeersbord โdoodlopende straatโ kan aangevuld worden met een informatiebord om te vvoorkomen dat gemotoriseerd verkeer zich toch zou vastrijden. Wegneembare t afsluitpaaltjes kunnen voorzien worden bij de weginrichting. Naar aanleiding van de werken kan dus bijkomende signalisatie of afsluiting voorzien worden om ontoelaatbaar gebruik van voertuigen te voorkomen.
1c: Inbreuk op privรฉ-levenssfeer.
De gevreesde stijging van de ongemakken qua inkijk, lawaai, zwerfafval enz. zal beperkt blijven omdat de verlegging en verbreding en de daaropvolgend geplande aanleg van de weg gericht is op lokale gebruikers als plaatselijke trage wegverbinding tussen Viversel en Eversel. De verbindingsweg maakt geen deel uit van toeritische fietsroute.
1d: Parkeerplaatsen voor gasten die in het gedrang komen.
De wegrand komt op minimaal 50 cm afstand van de parkeerplaatsen voor de gasten van de vakantiewoning waardoor deze niet in het gedrang komen.
2a: Het kappen van bomen en/of beschadigen van boomwortels
De nieuwe rooilijnplannen zijn ingetekend volgens de huidige toestand op terrein. De huidige wegas van het bewandeld gedeelte wordt als middelpunt genomen van de nieuwe weg (breedte 2 m). Dit betekent dat de nieuwe wegrand op minimaal 69 cm van de bomenrij komt. Zodoende zullen er geen bomen gekapt moeten worden. De boomwortels zullen geen hinder ondervinden van de wegkoffer. Bij de aanleg zullen de nodige beschermingsmaatregelen voor het beschermen van het wortelgestel in het lastenboek opgenomen worden.
2b: Een mogelijks vaste afpaling van de weg waardoor mevr. Cooreman de andere zijde van haar eigendom niet meer kan bereiken
Er wordt geen afpaling voorzien langs de nieuwe halfverharding. De dwarse oversteek van het nieuwe pad door mevr. Cooreman om haar andere percelen te bereiken, blijft dus mogelijk.
3a: Bepalingen van de eigendomsakte (verbod op reliรซfwijziging) en de ligging in overstromingsgevoelig gebied
Er volgt na de lopende procedure van de rooilijnaanpassing nog een omgevingsvergunningsaanvraag met openbaar onderzoek waarin de elementen omtrent halfverharding en eventuele reliรซfwijzigingen worden meegenomen. Het inrichten van de weg behoort niet tot het dossier van wijziging van de rooilijn.
3b: Een alternatieve weg meer ten westen van buurtweg 174
In het kader van de opmaak van het landinrichtingsplan (LIP) en vastgesteld bij ministrieel besluit, waarvoor een afzonderlijke procedure gevoerd werd, zijn de alternatieven bekeken en afgewogen. Er is in het LIP geopteerd voor de huidige bestaande verbinding, in het verlengde van Meulkens zodat omwonenden zich op een veilige en trage manier kunnen verplaatsen. Dit traject is veruit de meest logische.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad stelt de nieuwe rooilijn voor de voetweg "Sentier 174"defintief vast zoals voorgesteld in het ontwerpplan opgemaakt door landmeter expert Guy Gillissen op 12 april 2021
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde totale netto minwaarde van 3 152.63 EUR zoals opgesteld door landmeter-expert Kurt Vanerum. De vergoedingen zullen na uitwerking van het besluit overgemaakt worden aan de betrokken eigenaars.
Dit besluit wordt aan het publiek bekend gemaakt op volgende wijze:
- publicatie van het besluit op de gemeentelijke website gedurende 30 dagen
- aanplakking van het besluit bij het administratief centrum en ter plaatse
- verzending van het besluit en de bijhorende dossierstukken naar de deputatie en het departement MOW
De gemeente publiceert het besluit van de gemeenteraad tot de definitieve vaststelling van de opheffing van de Schomstraat in het Belgisch Staatsblad:
- hetzij na het verlopen van de beroepstermijn, zonder dat er een beroepsprocedure werd opgestart
- hetzij na het verwerpen van het beroep door de Vlaamse regering
Het besluit heeft uitwerking 14 dagen na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.
De bezwaarindiener en de VLM worden in kennis gesteld van het besluit.
De gemeente Lummen is lid van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg. Naar aanleiding van de installatie van de nieuwe gemeenteraden dienen de mandaten vernieuwd te worden overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Principenota van 21 november 2018.
De gemeente is ingedeeld bij het regionaal bestuurscomité Zuid-West. Elke gemeente vaardigt een vertegenwoordiger af voor het RBC (Zuid-West).
De deelnemende gemeenten hebben het recht om maximum 14 kandidaat-bestuurders voor te dragen, het moet gaan om dezelfde persoon die voorgedragen wordt als kandidaat-lid van het regionaal bestuurscomité Zuid-West.
De deelnemende inbrengende opdrachthoudende vereniging heeft het recht om één kandidaat-bestuurder voor te dragen en maakt geen deel uit van het RBC. Het lid met raadgevende stem maakt ook geen deel uit van het RBC. Het moet om onafhankelijke bestuurders gaan en er zijn een aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden zoals beschreven in de toelichtingsnota van 21 november 2018.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 432, 434ยง1 en 443
Statuten Fluvius Limburg, artikel 12 punten 1 en 2, artikel 17 punt 1 en 2, artikel 24 punt 1
Maarten Aerts, raadslid, wonende Oostereindestraat 48.2, 3560 Lummen wordt voorgedragen als kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Zuid-West (RBC Zuid-West) van Fluvius Limburg.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissingen en deze ter kennis te brengen aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
De gemeente is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging. De gemeente dient een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergadering.
De ontslagname van Koen Claes als raadslid waardoor deze dus ook niet meer als gemeentelijke afvaardigde voor de (Bijzonder)Algemene vergaderingen van Fluvius OV kan optreden.
De functie van lid RBC Zuid-West is niet verenigbaar met die als afgevaardigde voor de (buitengewone) algemene Vergaderingen van Fluvius Limburg..
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 432ยง3
De heer Gunter Van Oost, raadslid, wonende Linkhoutstraat 106, 3560 Lummen wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering van Fluvius Limburg vanaf heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De heer Sander Hoogstijns, voorzitter van de raad, wonende Hulshoekstraat 29, 3560 Lummen, wordt aangeduid als plaatsvervanger voor de (buitengewone) algemene vergadering van Fluvius Limburg.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissingen en deze ter kennis te brengen aan Fluvius Limburg..
De ontslagname van het raadslid dat eerder als plaatsvervanger van de gemeentelijke afgevaardigde voor de algemene vergaderingen van De Watergroep werd aangeduid.
De gemeente is als vennoot van de Watergroep gemachtigd om afgevaardigden in de organen van de maatschappij aan te duiden.
Het Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41.
Volgende vertegenwoordigers aan te duiden als gemeentelijke afgevaardigden voor de algemene vergaderingen vanaf heden tot het einde van de legislatuur 2019-2024:
- de heer Gunter Van Oost, raadslid, wonende te 3560 Lummen, Linkhoutstraat 106, als stemgerechtigd afgevaardigde,
- de heer Maarten Aerts, raadslid, wonende te 3560 Lummen, Oostereindestraat 48.2, als eventueel plaatsvervanger.
Afschrift van dit besluit over te maken aan:
- de Watergroep
- belanghebbenden.