De brief van raadslid Johnny Ceyssens, ontvangen op 7 december 2021 gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad, waarbij hij zijn ontslag als gemeenteraadslid heeft ingediend.
De aktename van zijn ontslagname tijdens de gemeenteraad van 20 december 2021.
De heer Peter Aerts werd bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 aangewezen als derde opvolger van dezelfde lijst als waarop de heer Johnny Ceyssens werd verkozen.
De schriftelijke afstand van mandaat door mevrouw Sabine Nouwen van 4 januari 2022 als eerste opvolger.
De schriftelijke afstand van mandaat door de heer Eddy Horions van 3 januari 2022 als tweede opvolger.
De resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 werden geldig verklaard door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen op 20 december 2018 .
De geloofsbrieven van de heer Peter Aerts
De heer Peter Aerts heeft sedert de geldigheidsverklaring van de gemeenteraadsverkiezingen steeds voldaan aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Het Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 13 en 15
Het lokaal en Provinciaal Kiesdecreet, artikel 169
De heer Peter Aerts, geboren te Herk-de-Stad op 1 maart 1967, wonende te Larenstraat 57, 3560 Lummen wordt verkozen verklaard als gemeenteraadslid in opvolging van ontslagnemend raadslid Johnny Ceyssens
Bij de rangorde neemt hij de laatste plaats in, na raadslid Chelsea Nshuti.
De gemeenteraad van 20 december 2021, waarvan de notulen dienen goedgekeurd te worden.
Het Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41.
De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van 20 december 2021 goed.
De fracties en fractieleiders dienen opnieuw te worden vastgesteld naar aanleiding van de ontslagname door raadslid J. Ceyssens, die eveneens fractieleider voor Groen was.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 36.
Het gemeenteraadsbesluit van 2 januari 2019 met de vaststelling van de fracties en fractievoorzitters.
De aanpassing van de fracties wordt als volgt vastgesteld :
Officiële naam | Lid vanaf | Fractie |
---|---|---|
Veerle Beckers
|
2 januari 2019
|
CD&V
|
Axel Geerts
|
2 januari 2019
|
CD&V
|
Sander Hoogstijns
|
2 januari 2019
|
CD&V
|
Heidi Lamotte
|
2 januari 2019
|
CD&V
|
Betty Luyten
|
2 januari 2019
|
CD&V
|
Dirk Snyers
|
2 januari 2019
|
CD&V
|
Romi Soors
|
2 januari 2019
|
CD&V
|
Chelsea Nshuti
|
20 januari 2020 |
CD&V
|
Noa Vandevenne
|
2 januari 2019
|
CD&V
|
Wim Vangeel
|
2 januari 2019
|
CD&V
|
Veerle Verboven
|
2 januari 2019
|
CD&V
|
Luc Wouters
|
2 januari 2019
|
CD&V
|
Peter Aerts
|
24 januari 2022 |
Groen
|
Stefan Coenen
|
2 januari 2019
|
Groen
|
Hanne Janssen
|
2 januari 2019
|
Groen
|
Koen Claes
|
2 januari 2019
|
N-VA
|
Rita Moors | 21 januari 2019 | N-VA |
Gunter Van Oost
|
2 januari 2019
|
N-VA
|
An Goijens
|
2 januari 2019
|
Open Vld
|
Birgitt Carlier
|
2 januari 2019
|
Vooruit
|
Jeffrey Mardulier
|
2 januari 2019
|
Vooruit
|
Lars Van Rode
|
2 januari 2019
|
Vooruit
|
Mario Vrancken
|
2 januari 2019
|
Vooruit
|
De raadsleden verkozen als fractievoorzitter, na vervanging van de fractievoorzitter voor Groen, zijn als volgt opgesomd:
De gemeente heeft, als lid van de Opdrachthoudende Vereniging Schulensmeer C.V., de statuten onderschreven.
De gemeente dient, overeenkomstig artikel 25 van de statuten, zes leden voor te dragen voor de raad van bestuur.
Aktename tijdens de gemeenteraad van 20 december 202 van de ontslagname door de heer Johnny Ceyssens als raadslid.
Het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 59 van het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking, dat bepaalt dat er een onverenigbaarheid bestaat tussen het mandaat van vertegenwoordigers op de algemene vergadering en dat van lid van een van de andere organen.
De bepalingen van het gemeentedecreet.
Wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder, ter vervanging van ontslagnemend raadslid Johnny Ceyssens:
Groen:
raadslid Hanne Janssen, 6 Septemberstraat 26, 3560 Lummen.
Voor de algemene vergadering van OC De Kalen Dries kan elke politieke fractie één persoon afvaardigen.
De ontslagname van raadslid Johnny Ceyssens waardoor een vervanging zich opdringt voor de fractie Groen.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41
Ter vervanging van ontslagnemend raadslid Johnny Ceyssens, wordt de volgende persoon afgevaardigd in O.C. De Kalen Dries:
Peter Aerts, Larenstraat 57, 3560 Lummen(Groen)
De jaarrekening 2020 van gemeente Lummen opgemaakt door de financieel directeur van de gemeente Lummen, meneer Emmanuel Vandeputte.
De vaststelling van de jaarrekening 2020 van gemeente Lummen door de gemeenteraad van Lummen op 28 juni 2021.
De goedkeuring van de jaarrekening 2020 van de gemeente Lummen door de gouverneur van de provincie Limburg op 24 november 2021.
Decreet lokaal bestuur: artikel 262
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2020 van de gemeente Lummen.
Met ingang van 1 mei 2022 gaat de huidige vastbenoemde directeur van GBS Zonnebloem met pensioen.
De rechtspositieregeling Gemeente Lummen zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 22 november 2021, is niet specifiek van toepassing op een directeur uit het gemeentelijk onderwijs en de onderwijswetgeving stelt weinig og geen woorwaarden vast.
De gemeenteraad stelt het algemeen kader vast voor de selectieprocedure van een directeur basisonderwijs.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs.
Het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
Ons besluit van 6 november 1989 houdende aanstelling Relinda Lieten als waarnemend schoolhoofd met ingang van 6 november 1989 voor de duur van het ziekteverlof van P. Vandenwijngaert, schoolhoofd.
Het besluit van de gemeenteraad van 16 februari 1990 houdende aanstelling Relinda Lieten als waarnemend schoolhoofd aan lagere gemeenteschool, bekrachtiging beslissing College dd. 6 november 1989.
Ons besluit van 27 augustus 1990 houdende aanstelling Relinda Lieten als waarnemend schoolhoofd met ingang van 1 september 1990, voor de duur van het ziekteverlof van P. Vandenwijngaert, Schoolhoofd.
Het besluit van de gemeenteraad van 21 december 1990 houdende aanstelling Relinda Lieten als waarnemend directrice aan gemeentelijke lagere school met ingang van 01 september 1990 – bekrachtiging beslissing College dd. 27 augustus 1990.
Het besluit van de gemeenteraad van 13 september 1991 houdende aanstelling waarnemend directeur aan de gemeentelijke lagere school, in vervanging van directeur P. Vandenwijngaert, ingevolge zijn pensionering – beslissing college 29 juli 1991 – bekrachtiging.
Het besluit van de gemeenteraad van 15 januari 1993 houdende benoeming in vast dienstverband van mevrouw Relinda Lieten tot directeur van de gemeenteschool met ingang van 01 januari 1993.
De gemeenteraad stelt het algemeen kader vast voor de selectieprocedure van een directeur basisonderwijs.
Dit besluit is niet van toepassing op personeelsleden die tijdelijk aangesteld worden ter vervanging van een tijdelijk afwezige directeur.
Het college van burgemeester of schepenen beslist of de vacante betrekking wordt ingevuld via aanwerving of bevordering.
Het college van burgemeester en schepenen kan aanvullende aanwervings- of bevorderingsvoorwaarden vaststellen.
Het college van burgemeester en schepenen bepaalt de inhoud van het vacaturebericht.
Het vacaturebericht verstrekt aan de kandidaten minimaal de volgende inlichtingen:
1° De naam van de vacante betrekking en de bijhorende salarisschaal;
2° De aanwervings- of bevorderingsvoorwaarden;
3° De vermelding of de betrekking voltijds dan wel deeltijds vervuld wordt;
4° Een beknopte weergave van de functievereisten op een wijze dat de kandidaten kunnen oordelen of ze in aanmerking komen;
5° De wijze waarop de kandidaturen worden ingediend en de uiterste datum voor het indienen;
6° Het al dan niet aanleggen van een wervingsreserve en de duur daarvan.
7° De vermelding van de dienst of de contactpersoon voor meer informatie over de functie, de arbeidsvoorwaarden en de selectieprocedure.
De kandidaten dienen minimaal over een termijn van 14 kalenderdagen te beschikken tussen de datum van de bekendmaking van de vacante betrekking en de uiterste datum waarop zij hun kandidatuur kunnen indienen via brief of e-mail.
De dag van de bekendmaking van de vacature is niet in de termijn opgenomen, de uiterste datum voor de indiening van de kandidaturen wel.
De datum van de verzending van de kandidatuur wordt beschouwd als de datum waarop de kandidatuur is ingediend. De datum van de poststempel geldt als bewijs van de datum van verzending of, in voorkomend geval, de datum van verzending van de e-mail geldt als bewijs van de verzending.Bij de vaststelling van de concrete selectieprocedure houdt het college rekening met de kostprijs en met de doeltreffendheid ervan voor de vacante functie. De selectieproeven worden afgestemd op de functiebeschrijving van de vacante betrekking en geschiedt met behulp van een selectieproef.
Het programma van de selectieproef bestaat uit ten minste een schriftelijk onderdeel en een mondeling onderdeel.
De selectieprocedure wordt uitgevoerd door een selectiecommissie, die uitsluitend uit deskundigen bestaat. Onder deskundigheid wordt verstaan dat de leden van de selectiecommissie over de specifieke deskundigheden moeten beschikking om de kandidaten te beoordelen op de voor de functie vastgestelde selectiecriteria.
In de selectiecommissie zetelt ten minste de algemeen directeur of zijn afgevaardigde. Bovendien zijn ten minste één derde van de leden van de selectiecommissie deskundigen die extern zijn aan de gemeente Lummen. Eén van deze externe deskundigen neemt het voorzitterschap waar. Het college stelt de leden van de selectiecommissie aan.
De afname van een potentieel-inschatting of assessment center wordt uitbesteed aan een extern selectiebureau.
Om te worden toegelaten tot het volgende deel van de selectieprocedure, moeten de kandidaten in het voorafgaande deel van de selectieprocedure als geslaagd zijn beoordeeld. De kandidaten die als niet geslaagd zijn gequoteerd, worden niet opgeroepen voor het volgende deel van de selectieprocedure.
De selectiecommissie rangschikt de kandidaten na de beëindiging van de selectieprocedure volgens behaald percentage. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt voor de aanvang van de selectie de aard van de selectieprocedure, namelijk of ze resulteert in:
- een vorm van bindende rangschikking van de geslaagde of geschikt bevonden kandidaten op basis van hun eindresultaat;
- een lijst van de geslaagde of geschikt bevonden kandidaten. De aanstellende overheid kiest dan een kandidaat uit de lijst en motiveert uitdrukkelijk haar keuze.
Er wordt door Proclim de mogelijkheid geboden deel te nemen aan een nieuwe raamovereenkomst voor persoonlijke beschermingsmiddelen.
Deelname aan deze raamovereenkomst kan volledig kosteloos, doch enkel na een mandaatstelling. Er wordt aan de gemeenteraad een mandaat gevraagd zodat Proclim kan overgaan tot het voeren van deze overheidsopdracht in naam van de gemeente Lummen.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen, artikelen 2, 6°- 8° en 47.
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.
De gemeenteraad stelt Proclim aan als aankoopcentrale voor de raamovereenkomst betreffende persoonlijke beschermingsmiddelen en kledij en keurt bijgevoegde meetstaat goed.
In bijlage vindt men het bestek voor de aankoop van de beplanting voor de renovatie van het kerkhof van Meldert.
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking
Gunningscriterium: prijs
Aan te schrijven firma's:
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek voor de aankoop van beplanting voor het kerkhof van Meldert wordt goedgekeurd.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
De aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend door Ellen Augustyns, Wijnegemsteenweg 49 bus 1 te 2970 Schilde iov Montreal Development nv, voor een gecombineerde aanvraag voor het bouwen van 27 appartementen, 4 woningen, BZT en parkeergarage (=stedenbouwkundige handelingen) en een ingedeelde inrichting of activiteit (=milieuaspecten), op percelen afdeling Afdeling 71037, sectie C, perceel 2100B4, 2100C4, 2100F4, 2100L4, 2100Y3, 2101A3, 2101G2, 2101R2, 2101Y2, 2101Z2, 2102B2, 210 ter plaatse Meerlestraat zn.
Een eenzijdige verklaring van kosteloze grondafstand vanwege Montreal Development nv, werd toegevoegd om reden van openbaar nut, meer bepaald voor inlijving bij het openbaar domein.
De stukken met betrekking tot de zaak van de wegen zijn in het dossier opgenomen.
Tijdens het openbaar onderzoek werden drie bezwaarschriften ingediend. De gemeenteraad neemt kennis van de ingediende bezwaarschriften. De bezwaarschriften hebben geen betrekking op de zaak van de wegen (= kosteloze grondafstand) en zullen behandeld worden in het kader van de beslissing tot omgevingsvergunning.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsvergunningsdecreet) en latere wijzigingen.
Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 40 en 41
Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsvergunningsbesluit) en latere wijzigingen.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen binnen de aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend door Ellen Augustyns, Wijnegemsteenweg 49 bus 1 te 2970 Schilde iov Montreal Development nv, voor een gecombineerde aanvraag voor het bouwen van 27 appartementen, 4 woningen, BZT en parkeergarage (=stedenbouwkundige handelingen) en een ingedeelde inrichting of activiteit (=milieuaspecten), betreffende de kosteloze grondafstand van het lot A (67m2), lot C (654m2), lot D (515m2) en lot B (352m2) voor inlijving bij het openbaar domein na uitvoering van de vergunde werken. Voor lot B (352 m2) blijft de ondergrond, deel onder beschermlaag van waterdichting ondergrondse parkeerkelder, in eigendom van Montreal Development te Schilde.
Het is het aangewezen dat de burgemeester, complementair aan, maar met voorrang voor het strafrecht, de nodige maatregelen neemt die de openbare orde vrijwaren en garanderen.
Het voertuig wordt bij wijze van veiligheidsmaatregel tijdelijk bestuurlijk in beslag genomen.
Het addendum bij het Protocolakkoord is noodzakelijk omdat er aan de lijst van criminaliteits- en onveiligheidsfenomenen het fenomeen "onverantwoord rijgedrag waardoor acuut gevaar wordt gecreëerd voor andere weggebruikers en omstaanders" dient toegevoegd te worden.
Decreet lokaal bestuur, artikel 56.
Nieuwe Gemeentewet, artikelen 119bis en 135 §2
Besluit van de gemeenteraad van 16 april 2018 betreffende de goedkeuring van het Protocolakkoord bestuurlijke handhaving criminaliteit en onveiligheid.
De gemeenteraad geeft haar goedkeuring aan het addendum bij het Protocolakkoord bestuurlijke handhaving criminaliteit en onveiligheid.
De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om dit addendum te ondertekenen.
Het addendum bij het Protocolakkoord betreffende de bestuurlijke handhaving criminaliteit en onveiligheid van 2018.
De noodzaak tot het goedkeuren van een retributiereglement om de kosten voor de inbeslagname en bewaring van het voertuig terug te vorderen.
Decreet lokaal bestuur, artikel 56.
Nieuwe Gemeentewet, artikelen 119bis en 135 §2
Besluit van de gemeenteraad van 24 januari 2022 over het hieraan voorafgaand agendapunt, zijnde de goedkeuring van het addendum bij het Protocolakkoord bestuurlijke handhaving en criminaliteit..
De gemeenteraad keurt het retributiereglement voor de bestuurlijke inbeslagname en de stalling van voertuigen goed.
De automatisering van het proces van het aanvragen van PIN en PUK codes waardoor burgerzaken minder manuele handelingen moet doen en het vragen van 3 EUR dan ook minder te verantwoorden is.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40, artikel 41
De gemeenteraad gaat akkoord om de retributie die momenteel gevraagd wordt voor het aanvragen van een nieuwe PIN- en PUKcode (3 EUR) te schrappen uit het retributiereglement inzake de afgifte van administratieve stukken.