De zitting van de gemeenteraad de dato 25 september 2023.
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad werden onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
De notulen werden/worden via de agenda ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van de volgende gemeenteraad, ter beschikking gesteld aan de raadsleden.
Het zittingsverslag (audioverslag) werd per e-mail verzonden aan de individuele raadsleden.
Al dan niet na opmerkingen over de redactie van de notulen en het zittingsverslag, worden de notulen en het zittingsverslag - desgevallend met aanpassingen - door de gemeenteraad aangenomen of impliciet als goedgekeurd beschouwd.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad de dato 25 september 2023 goed.
De aanvraag heeft betrekking op een perceel, gelegen Edbroekenstraat zn kadastraal bekend: afdeling 1 sectie A nrs. 1512D, 1512C, 1513C en 1518D.
Het betreft een aanvraag voor het verkavelen in 4 loten voor open bebouwing.
De aanvraag omvat: het wijzigen van een verkaveling. Gezien de aanvraag wegeniswerken bevat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegheid heeft, wordt de raad gevraagd om een beslissing te nemen over de zaak van de wegenis.
Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen, van 17/07/2023 tot 15/08/2023. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Gezien de aanvraag wegeniswerken bevat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegheid heeft, dient de raad een beslissing te nemen over de zaak van de wegenis.
De gemeenteraad neemt kennis van het openbaar onderzoek. De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen en het aangebrachte rooilijnplan binnen de aanvraag tot verkavelen omgevingsvergunning het verkavelen in 4 loten voor open bebouwing (=het wijzigen van een verkaveling) op perceel afdeling 1 sectie A nrs. 1512D, 1512C, 1513C en 1518D, gelegen , goed.
De aanvraag heeft betrekking op een perceel, gelegen Zonnestraat 27 e.a. kadastraal bekend: afdeling 1 sectie C nrs. 2743L, 2743T, 2743R, 2743/2 F, 2744F, 2746_, 2747_, 2748E, 2748A, 2749A, 2763C, 2764D, 2764C, 2767C, 2769G, 2771K, 2771L, 2785G, 2785P, 2789D, 2789F en 2789G.
Het betreft een aanvraag voor het bouwen van een groepswoningbouw op Schom West.
De aanvraag omvat: het verleggen en afschaffen van gemeentewegen, ontbossen, stedenbouwkundige handelingen en de exploitatie van een of meerdere ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen, van 03/06/2023 tot 02/07/2023. Er werden 86 bezwaren ingediend. Voor de beoordeling van de bezwaren, zie advies GOA hieronder. Volgende opmerkingen werden ingediend betreffende de zaak der wegen:
-> Advies GOA: De mobiliteitsstudie (MOBER) werd voldoende uitgebreid en conform de regels opgemaakt, waardoor er een correcte inschatting van de impact van het project gemaakt kan worden. De groepswoningbouw veroorzaakt geen onaanvaardbare verkeersdrukte, ook niet op de gewestweg. Dit wordt bevestigd door het advies van AWV. De bezwaren zijn ontvankelijk maar ongegrond.
De bezwaarschriften en adviezen liggen vertrouwelijk ter inzage op de dienst Omgeving.
Gezien de aanvraag wegeniswerken bevat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, dient de raad een beslissing te nemen over de zaak van de wegenis.
De omgevingsambtenaar heeft volgend advies geformuleerd over de zaak der wegen betreffende de aanvraag:
Gunstig voor het het verleggen en afschaffen van de gemeentewegen (buurtweg en voetweg) en voor de zaak der wegen voor het bouwen van een groepwoningbouw op Schom West op een perceel kadastraal gekend als afdeling 1 sectie C nrs. 2743L, 2743T, 2743R, 2743/2 F, 2744F, 2746_, 2747_, 2748E, 2748A, 2749A, 2763C, 2764D, 2764C, 2767C, 2769G, 2771K, 2771L, 2785G, 2785P, 2789D, 2789F en 2789G.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluiten.
Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur
De gemeenteraad neemt kennis van het openbaar onderzoek. De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen, het schattingsverslag en het aangebrachte rooilijnplan op percelen afdeling 1 sectie C nrs. 2743L, 2743T, 2743R, 2743/2 F, 2744F, 2746_, 2747_, 2748E, 2748A, 2749A, 2763C, 2764D, 2764C, 2767C, 2769G, 2771K, 2771L, 2785G, 2785P, 2789D, 2789F en 2789G, inclusief wijzigingen aan de bestaande gemeentewegen, gelegen Schom West, goed.
Tijdens testen van de brandcentrale in maart 2023 bleek dat de lift in het oude gedeelte van het administratieve centrum niet gestuurd werd om naar de gelijkvloers te gaan en de deuren te openen. Gezien de ouderdom van de lift (bouwjaar 1991) is de aanwezige sturing in de liftkamer niet voorzien om een puls van onze brandcentrale te verwerken. Daarom moet de sturingskast in zijn geheel vervangen worden door een moderne versie. Deze nieuwe sturing zal al beantwoorden aan de strengere normen welke in 2027 in voege zullen treden.
Een andere optie was om heel de lift te vervangen, maar gezien het beperkte gebruik van de lift is de huidige nog niet aangetast door slijtage op mechanisch vlak. Bijkomend is de plaatsing van een volledig nieuwe lift nog veel kostelijker.
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Gunningscriterium: prijs
Aan te schrijven firma's (officiële onderhoudsfirma’s voor liften merk COOPMAN)
In het kader van de opdracht “Optimalisatie lift administratief centrum Lummen” werd een bestek met nr. 2023/09/03 opgesteld door de dienst overheidsopdrachten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 26.446,28 EUR excl. btw of 32.000,00 EUR incl. 21% btw.
Prijs is de enige gunningscriterium. De aanbestede overheid kiest de economische meeste voordelige offerte, vastgelegd op basis van de prijs.
Het bestek van deze opdracht zit in bijlage.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van 30.000,00 EUR niet).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr 2023/09/03 voor de opdracht " Optimalisatie lift administratief centrum Lummen" wordt goedgekeurd.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
De 39 automatische deuren in het gemeentelijke patrimonium en voor het OCMW dienen, om een goede werking te garanderen, een jaarlijks onderhoud te hebben. Tot op heden was er voor elke deur een afzonderlijk onderhoudscontract lopende, of er was er geen afgesloten. Graag zouden we het onderhoud van al deze deuren samenvoegen en uitbesteden aan 1 firma.
Voor de facturatie gaat er een interne verrekening zijn naar het Woonzorgcentrum het Meerlehof.
Voordelen hiervan zijn : 1 contactpersoon, opvolging via webportaal, eenvoudige facturatie, uitvoering onderhoud groeperen in tijd, zekerheid en uniformiteit,…..
Door de dienst overheidsopdachten werd een bestek aangamaakt.
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Gunningscriteria:
Aan te schrijven firma's:
In het kader van de opdracht “Onderhoudscontract automatische deuren” werd een bestek met nr. LUMMEN-2023/10/03 opgesteld door de dienst overheidsopdrachten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 41.322,31 EUR excl. btw of 50.000,00 EUR incl. 21% btw.
De opzegbrieven voor de lopende contracten zullen in de week van 2 oktober verzonden worden door dienst Facility.
Het bestek voor deze opdracht zit in bijlage.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van 30.000,00 EUR niet).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr LUMMEN 2023/10/03 voor de opdracht " Onderhoudscontract automatische deuren" wordt goedgekeurd.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
Onderhavig agendapunt handelt over de beslissingsbevoegdheid.
De gemeenteraad beschikt over (art. 40, §1 DLB) de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de gemeentelijke aangelegenheden (zoals omschreven in art. 2, §§ 1 en 2 DLB), maar kan bij reglement bepaalde bevoegdheden toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen (art. 41, eerste lid DLB). Artikel 41 DLB somt een aantal bevoegdheden op die niet kunnen worden gedelegeerd aan het college. (Zo kunnen beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt, niet gedelegeerd worden).
Het college kan zijn bevoegdheden vervolgens al dan niet doordelegeren naar de algemeen directeur, die tenslotte, onder zijn verantwoordelijkheid, verder kan subdelegeren aan andere personeelsleden van de gemeente of het ocmw (art. 57, derde lid DLB), en dit binnen de grenzen van het organisatiebeheersingssysteem (art. 220 DLB).
In de meeste gevallen verschaffen DLB noch rechtsleer duidelijkheid in welke mate subdelegatie mogelijk is. Om die reden kiezen we ervoor om in het delegatiereglement de subdelegatie automatisch mogelijk te maken, tenzij expliciet uitgesloten in het delegatiereglement zelf.
Redenen om bevoegdheden te (sub)delegeren, zijn vooral (S. DENIS, K. LAMBRECHTS, N. LIEVENS en L. VERMEIREN, Delegatie van bevoegdheden binnen lokale besturen, Brugge, Vanden Broele, 2022, 14-15):
Delegaties zijn privatief: de delegatieverlener kan de gedelegeerde bevoegdheid niet meer zelf uitoefenen (S. DENIS et al., o.c., 19, bevestigd in een advies van het Agentschap Binnenlands Bestuur). Een gezamenlijke uitoefening van de gedelegeerde bevoegdheid door delegatieverlener en delegatiehouder is niet mogelijk. De delegatieverlener die opnieuw over zijn bevoegdheid wil beschikken, dient de delegatie te herroepen; dit is echter enkel vanaf die datum en dus niet met terugwerkende kracht.
Delegaties gaan onlosmakelijk gepaard met rapporteringsverplichtingen. Via de verslaggeving van het college van burgemeester en schepenen kunnen raadsleden kennis nemen van de uitoefening van de gedelegeerde bevoegdheden en kunnen hier ook desgevallend vragen over stellen binnen de gemeenteraad:
Het delegatiereglement is in eerste versie beperkt. De intentie is wel om hier een levend document van te maken dat - zeker in een eerste fase - op regelmatige basis actueel gehouden wordt. Door de codificering van alle delegaties in één reglement, wordt het overzicht behouden en bijgevolg de transparantie versterkt.
Samenwerkingsakkoorden worden niet opgelijst in de specifieke bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen (art. 56 DLB) en vallen bijgevolg onder de volheid van bevoegdheid van de gemeenteraad. Sommige van deze samenwerkingsakkoorden zijn echter van technische aard en maken geen beleidskeuze uit. Dit is bij voorbeeld het geval voor de verwerkingsovereenkomsten en protocollen in het kader van de persoonlijke levenssfeer (GDPR/AVG). Andere samenwerkingsovereenkomsten zijn bijna uitsluitend operationeel in het kader van een door de gemeenteraad reeds goedgekeurde samenwerking of maken louter een voortzetting van een door de gemeenteraad goedgekeurde samenwerking uit. Het voorleggen van dergelijke overeenkomsten aan de gemeenteraad leidt tot trage procedures en belast de agenda van de gemeenteraad zonder rechtstreekse beleidsmatige meerwaarde.
De gemeenteraad delegeert per reglement een aantal van zijn bevoegdheden, volgens bijgevoegde tabel die integraal deel uitmaakt van dit besluit, aan het college van burgemeester en schepenen, onder de vermelde modaliteiten, al dan niet met mogelijkheid tot subdelegatie, en met rapporteringsverplichtingen.
Voor de renovatie van het kerkhof in Linkhout hebben we een heel deel beplanting, bomen en sedummatten nodig.
Raming: 35.000 EUR excl. BTW of 42.350 EUR incl. 21% BTW
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking
Gunningscriterium: prijs
Aan te schrijven firma's:
In het kader van de opdracht “Aankoop beplanting kerkhof Linkhout” werd een bestek met nr. LUMMEN-2023/10/01 opgesteld door de dienst overheidsopdrachten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 35.000,00 EUR excl. btw of 42.350,00 EUR incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Prijs is het enige gunningscriterium. De aanbestedende overheid kiest de economisch meest voordelige offerte, vastgesteld op basis van de prijs.
Het bestek voor deze opdracht zit in bijlage.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nummer LUMMEN-2023/10/01 "Aankoop beplanting kerkhof Linkhout" wordt goedgekeurd.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
In het kader van een vernieuwing en verduurzaming van het wagenpark wenst de dienst werkplaatsen over te gaan tot de aankoop van een zware terreinwagen pick-up.
Deze jeep wordt vooral gebruikt om al de aanhangwagens te verplaatsen: tenten-aanhangwagen, aanhangwagens met nadar, WC wagen,...
Dit zijn allen dus ook zeer zware aanhangwagens, waardoor het zeker nodig is dat de jeep het maximale van 3500Kg mag en kan trekken en dit dus ook tot wel 20 per week. Dergelijk voertuig is nog niet verkrijgbaar in een elektrisch model; voor deze taken is dan ook een voertuig met dieselmotor de enige optie.
De wagen uit het bestek nr. 2021/HFB/OP/85553 ; meer bepaald de zware terreinwagen pick-up MTM > 6 ton, diesel, model Toyota Hilux Double Cabine 2.8D-4D 4WD Comfort 6A/T van het raamcontract van de Vlaamse overheid komt tegemoet aan de noden van de dienst.
De huidige prijs blijkt een stuk goedkoper, dan indien we deze wagen zelf zouden moeten aankopen via een eigen georganiseerde overheidsopdracht.
Het agentschap facilitair bedrijf heeft een raamovereenkomst uitgeschreven waar gemeenten gebruik van kunnen maken.
In bijlage vindt men het bestek terug van het raamcontract van de Vlaamse overheid.
Gevraagde configuratie:
De totaal prijs 45.665,80 euro excl. btw, zijnde 55.255.62 euro incl btw.
De noodzaak tot aankoop van een zware terreinwagen pick-up.
De mogelijkheid om toe treden tot de raamovereenkomst voor aanneming van Leveringen Aankopen van zware terreinwagen pick-up MTM > 6 ton Agentschap Facilitair Bedrijf. (bijlage bestek, technische omschrijving voertuig en gunningsbeslissing).
Door toe te treden tot deze raamovereenkomst dient geen nieuw bestek opgemaakt te worden, en door de grootte van de afname via het facilitair bedrijf is dan ook een betere prijs bepaald.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De gemeenteraad gaat akkoord om toe te treden tot de raamovereenkomst Bestek nr. 2021/HFB/OP/85553 van Het agenschap facilitair bedrijf Vlaanderen, voor de aankoop van een zware terreinwagen pick-up MTM >6 ton, diesel - Toyota Hilux dubbele cabine 2.8D automaat.
De opdracht voor de twee deelwagens via de firma Moovee loopt ten einde op 31 december van dit jaar.
Door de dienst overheidsopdrachten werd een bestek opgesteld voor een nieuwe opdracht voor een periode van 4 jaar.
De looptijd bedraagt dus 4 jaar en kent zijn aanvang bij de ingebruikname van de elektrische deelwagen. In onderling overleg wordt beslist wanneer de deelwagen in gebruik kan genomen worden.
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Gunningscriteria:
Aan te schrijven firma's:
In het kader van de opdracht “Ter beschikking stellen van één elektrische deelwagen en de bijhorende infrastructuur” werd een bestek met nr. LUMMEN-2023/10/04 opgesteld door de dienst overheidsopdrachten.
Tijdens de daguren op weekdagen staat de wagen ter beschikking van de Administratie voor dienstverplaatsingen, buiten deze uren is het voertuig beschikbaar voor derden.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 33.057.85 EUR excl. btw of 40.000,00 EUR incl. 21% btw. voor vier jaar.
De opdracht werd uitgeschreven voor één deelwagen.
Het bestek voor deze opdracht zit in bijlage.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van 30.000,00 EUR niet).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek LUMMEN- 2023/10/04 voor de opdracht “Ter beschikking stellen van één elektrische deelwagen en de bijhorende infrastructuur”, wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
Voor de verkiezingen in juni 2024 (Federaal, Vlaams en Europees) stelt Binnenlandse Zaken een telhulpsysteem voor, genaamd PATSY. Dit systeem zou verschillende voordelen bieden, in vergelijking met tellen zoals het tot nu gebeurde:
Voor de telbureaus:
Voor het kantonhoofdbureau:
De software is eigendom van de federale overheid en het gebruik ervan is niet betalend.
De Patsy-software kan worden gebruikt:
Enkel wanneer men de Patsy-software gebruikt met huur/aankoop van hardware via de met Civadis gesloten raamovereenkomst stelt de FOD Binnenlandse Zaken volgende bijkomende belangrijke punten gratis ter beschikking:
Wanneer de Patsy-software wordt gebruikt met eigen hardware moet de gemeente (of het kanton) verplicht en voor eigen rekening in het volgende voorzien:
De meest haalbare optie lijkt dan ook om de apparatuur te huren. De kostprijs hiervan zou (berekend met een extra 16e stembureau dat hoogstwaarschijnlijk voorzien gaat moeten worden om niet over het max. aantal kiezers per bureau te gaan) voor Lummen 14.593,90 EUR bedragen. Hier komt ook nog een kost van 456,00 EUR bij voor de installatie van de hardware. Anderzijds worden ook heel wat kosten vermeden die het traditioneel tellen met zich meebrengen, waardoor de netto meerkost ingeschat wordt op 6.000,00 EUR. Dit is puur een schatting (gemaakt door Herk-de-Stad) aangezien de kosten voor traditioneel tellen momenteel nog niet gekend zijn voor 2024 maar we ons enkel kunnen baseren op de kost van de vorige verkiezingen.
Herk-de-Stad en Halen hebben beslist in te tekenen op Patsy.
(Dit systeem kan enkel gebruikt worden voor de verkiezingen in juni, niet voor de lokale verkiezingen in oktober 2024.)
Om de telverrichtingen transparanter te laten lopen, risico's op telfouten uit te sluiten en wellicht ook tijdswinst te boeken, stellen we voor te werken met het PATSY telhulpsysteem.
De gemeenteraad gaat akkoord met het gebruik van de Patsy software en het huren van de nodige hardware voor de verkiezingen van juni 2024.
Op 12 september 2023 werd door het CKB de budgetwijziging van kerkfabriek Genenbos ingediend.
Deze budgetwijziging dient vóór 1 november 2023 goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
In bijgevoegde beleidsnota wordt de reden van budgetwijziging toegelicht. Ingevolge het tekort op de investeringen in 2022 (Z=waarde) van 13 000, wordt dit gecompenseerd door in het budget 23 13 000 te voorzien op de post 335 (vervallen beleggingen privaat patrimonium).
In exploitatie is er geen wijziging.
De wijzigingen worden gefinancierd met eigen gelden, waardoor de gemeentelijke toelage niet verhoogt.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De budgetwijziging van Kerkfabriek Sint-Rochus Genenbos, goedgekeurd door de kerkraad op 2 juni 2023.
De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2023 van Kerkfabriek Sint-Rochus Genenbos goed.
Op 5 september 2023 werd door het CKB de budgetwijziging van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart ingediend.
Deze budgetwijziging dient vóór 10 november 2023 goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
In bijgevoegde beleidsnota wordt de reden van budgetwijziging toegelicht.
Voor exploitatie: de voorziene personeelskost (rekening rubriek 204) van 14 000 euro wordt verhoogd naar 17 200 euro. De onderhoudskost (rubriek 232 patrimonium onderhoud) wordt van 8 000 verminderd tot 4 800 euro omwille van enkele toevallige meevallers in de onderhoudswerken.
In investeringen is er geen wijziging.
De gemeentelijke toelage wijzigt niet.
Door het bisdom Hasselt werd een gunstig advies verleend aan deze wijziging mits opmerkingen. In exploitatie werden geen ontvangsten voorzien bij de stichtingen. De gevraagde exploitatietoelage ligt hoger dan voorzien in het meerjarenplan.
De gevraagde exploitatietoelage is echter dezelfde als degene die goedgekeurd werd in het budget 2023. Er is geen goedgekeurd meerjarenplan.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De budgetwijziging van Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart, goedgekeurd door de kerkraad op 5 september 2023.
De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2023 van Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart goed.
Zoals aangekondigd tijdens de algemene vergadering van juni 2023 organiseert De Watergroep een buitengewone statutaire vergadering op vrijdag 15 december 2023 om 10u30 met onderstaande agendapunten:
Gunter Van Oost is de afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergadering van aandeelhouders van de CV.
Uitnodiging buitengewone statutaire vergadering van 15 december 2023 om 10u30.
Voor een statutenwijziging van een rechtspersoon is het aangewezen dat de afgevaardigde van de gemeente hiertoe gemandateerd wordt door de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de algemene vergadering van De Watergroep CV op 15 december 2023, waarvoor een dossier ter goedkeuring aan de gemeenteraad van 23 oktober 2023 zal voorgelegd worden.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van De Watergroep CV van 15 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan De Watergroep CV.
Aangezien de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 20 september 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Limburg die op 20 december 2023 plaatsheeft in “PXL-NeXT (blok D), Elfde-Liniestraat 24 te 3500 Hasselt.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 20 september 2023 overgemaakt.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 20 september 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone algemene Vergadering van Fluvius Limburg die op 20 december 2022 plaatsheeft in PXL-Congress (blok D), Elfde-Liniestraat 23a, 3500 Hasselt.
De documentatiestukken werden, samen met de oproepingsbrief op 20 september 2023 aan de gemeente overgemaakt.
De agenda werd door de Raad van Bestuur in zitting van 19 september 2023 als volgt samengesteld:
1. Goedkeuring van de statutenwijzigingen, meer in het bijzonder wat betreft:
2. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
3. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
4. Aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
5. Statutaire benoemingen.
6. Statutaire mededelingen.
7. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 4, 5 en desgevallend 6 bij authentieke akte te doen vaststellen.De vaststelling van het (inhoudelijk) mandaat van de vertegenwoordiger(s) (volmachtdrager/plaatsvervangend volmachtdrager) dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering ingevolge artikel 432, tweede lid van het decreet lokaal bestuur en artikel 24 van de statuten.
Artikel 432, tweede lid van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het Energiedecreet van 8 mei 2009.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 20 december 2023:
1. Goedkeuring van de statutenwijzigingen, meer in het bijzonder wat betreft:
a. Wijziging van het voorwerp;
b. Schrapping ingevolge de oprichting van s-Lim DV van de bestaande artikelen 2bis punt 11, 3 A. 5. 5.3. en 9 punt 7 en actualisering van bijlage 2;
c. Rechtzetting in artikel 8 punt f;
d. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren;
e. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
f. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 1 vast te stellen.
2. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
3. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
4. Aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
5. Statutaire benoemingen.
6. Statutaire mededelingen.
7. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 4, 5 en desgevallend 6 bij authentieke akte te doen vaststellen.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 20 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad stelt de heer Maarten Aerts aan als afgevaardigde in de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Limburg OV.
Eind 2017 gingen de acht lokale besturen akkoord met de oprichting van de Intergemeentelijke Projectvereniging Wijk-werk West-Limburg inzake de organisatie van wijk-werken tussen Beringen, Heusden-Zolder, Lummen, Herk-de-Stad, Ham, Halen, Tessenderlo en Leopoldsburg en keurde de gemeenteraad de bijhorende statuten goed. In bijlage 1 kan u een bundeling terugvinden van deze besluiten.
Eind 2019 gingen de acht lokale besturen akkoord met de verlenging van de Intergemeentelijke Projectvereniging Wijk-Werk West-Limburg voor de periode van 2020-2025. De aangepaste statuten werden eveneens goedgekeurd.
Beringen en Heusden-Zolder namen sedert 2019 reeds een regierol sociale economie op. In 2022 werd de oproep weer opengesteld voor de periode 2023-2025. Deze oproep had twee grote doelstellingen:
1) de inhoudelijke beleidsprioriteiten verbreden richting werk;
2) de gebiedsdekkendheid van de maatregel verhogen.
In 2022 werd er door de 8 lokale besturen een intentieverklaring ondertekend om deel te nemen aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband regie sociale economie en werk West-Limburg. In bijlage 2 kan u de gebundelde intentieverklaringen terugvinden.
Een specifieke actie die opgenomen werd binnen deze regierol werk en sociale economie, is de deelname aan de oproep capacity building Lokale partnerschappen.
Schepen Rita Moors vertegenwoordigt de gemeente in de raad van bestuur van de projectvereniging.
De stad Beringen heeft tot op heden steeds opgetreden als beherende gemeente binnen de interlokale vereniging (SEBHZ) inzake de regierol sociale economie en werk.
Zo werd ook de aanvraag voor de subsidie regie sociale economie en werk ingediend door de stad Beringen, dit voor een ruim werkingsgebied van 8 steden/gemeenten: Beringen, Heusden-Zolder, Lummen, Herk-de-Stad, Ham, Halen, Tessenderlo en Leopoldsburg.
Aangezien de subsidie voor een ruim werkingsgebied werd ingediend (8 gemeenten) en de regierol momenteel opgenomen is binnen de ILV SEBHZ (2 gemeenten), stelde zich de vraag om een wijziging door te voeren om de andere gemeenten te betrekken in de ILV of om de regierol over te dragen aan de projectvereniging Wijk-werk West-Limburg.
De voorkeur gaat uit naar het overdragen van de regierol aan de intergemeentelijke projectvereniging 'Wijk-werk West-Limburg'. De meeste Vlaamse steden en gemeenten hanteren namelijk dit platform als structureel kader voor het invullen van wijk-werken en de regierol sociale economie (en werk).
Als volgende administratieve stap dient bijgevolg het volgende ondernomen te worden:
Artikel 402 van het Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de gewijzigde statuten van de intergemeentelijke projectvereniging ‘Wijk-werken West-Limburg'.
Beringen en Heusden-Zolder namen sedert 2019 reeds een regierol sociale economie op. In 2022 werd de oproep weer opengesteld voor de periode 2023-2025. Deze oproep had twee grote doelstellingen:
1) de inhoudelijke beleidsprioriteiten verbreden richting werk;
2) de gebiedsdekkendheid van de maatregel verhogen.
In 2022 werd er door de 8 lokale besturen een intentieverklaring ondertekend om deel te nemen aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband regie sociale economie en werk West-Limburg. In bijlage 1 kan u de gebundelde intentieverklaringen terugvinden.
Een specifieke actie die opgenomen werd binnen deze regierol werk en sociale economie, is de deelname aan de oproep capacity building Lokale partnerschappen.
Het programma van Europa WSE zal in de toekomst op een andere wijze georganiseerd worden. Er wordt afgestapt van de versplinterde (top-down) subsidieoproepen met beperkte duurtijd. In de toekomst kunnen er bottom-up en onder regie van de lokale besturen en VDAB duurzame partnerschappen afgesloten worden die voor een duurzame periode (6 jaar) subsidies ontvangen. Dit om op regioniveau, middels een holistische wijze, aan de slag te gaan met niet-beroepsactieven en de meest kwetsbare groepen met een complexe problematiek.
Vanuit Europa WSE werd er een ondersteuningsteam aangereikt die ons voorbereid hebben in aanloop van deze oproep. Het proces werd opgedeeld in 4 stappen:
We zitten aan de laatste, finale fase van het heel proces dat gefaciliteerd werd door Europa WSE. De kernpartners aan tafel voor het lokaal partnerschap West-Limburg zijn: lokale besturen/OCMW, VDAB, In-Z, Stebo, CAW Limburg, Arktos en Group Intro.
De oproep is gericht naar lokale overheden die, samen met VDAB en andere partners als partnerschap (tot stand gekomen via een transparant en open partnerschapsvormingsproces), binnen vastgelegde regio’s, bovenstaande uitdaging willen aangaan.
Met de oproep zet Europa WSE in op de diverse doelgroep van niet-beroepsactieven en werkzoekenden. Binnen deze groep zetten lokale partnerschappen hun capaciteit zo veel mogelijk in voor personen met een complexe multiproblematiek, wat de reden is voor hun grote afstand tot de arbeidsmarkt.
De partnerschappen zijn erop gericht de doelgroep te helpen om, vanuit hun context, gehoord en gezien te worden wat betreft hun uitdagingen om ten volle te participeren in de samenleving, inclusief maar niet uitsluitend, met het oog op werk. Vanuit de sterkten, competenties en talenten, zal de doelgroep ondersteuning krijgen om zelf stappen te zetten om dergelijke participatie te realiseren.
Het gaat om een project van 6 jaar (uitvoering 2024-2029). Dit is nieuw en geeft een grote opportuniteit om een duurzaam project uit te werken.
Voor een periode van 6 jaar zijn de financiële stromen in dit kader als volgt:
Totaal werkingsgebied voor een periode van 6 jaar | ESF (60%) | VCF (20%) | cofinanciering (20%) | Totaal beschikbaar |
Beringen | 920.417,56 | 306.805,85 | 306.805,85 | 1.534.029,26 |
Halen | 104.227,74 | 34.742,58 | 34.742,58 | 173.712,91 |
Ham | 125.500,79 | 41.833,60 | 41.833,60 | 209.167,98 |
Herk-de-Stad | 138.811,14 | 46.270,38 | 46.270,38 | 231.351,89 |
Heusden-Zolder | 671.952,14 | 223.984,05 | 223.984,05 | 1.119.920,24 |
Leopoldsburg | 332.639,84 | 110.879,95 | 110.879,95 | 554.399,73 |
Lummen | 160.246,39 | 53.415,46 | 53.415,46 | 267.077,32 |
Tessenderlo | 226.506,51 | 75.502,17 | 75.502,17 | 377.510,85 |
Totaal 6 jaar (2024-2029) | € 2.680.302,11 | € 893.434,04 | € 893.434,04 | € 4.467.170,18 |
*Cofinanciering = 20% van het totaal budget (kolom 4), waarvan 10% door VDAB en 10% door de lokale besturen
Belangrijk!! De cofinanciering vanuit de lokale besturen werd binnen de projectoproep voorzien via de middelen die opgebouwd werden bij de projectvereniging West-Limburg Werkt. Hierdoor worden er geen afzonderlijke middelen per lokaal bestuur gevraagd.
Projectvoorstel:
De voorbije weken hebben we een boeiend traject afgelegd met de diverse partners en werd een projectdossier voorbereid. We dienen daarvoor 19 beoordelingsvragen te beantwoorden.
Hierbij de belangrijke punten op een rij:
Het betreft een projectoproep die met al de partners aan tafel geschreven is en door iedereen gedragen wordt. We werken hierbij verder op ervaringen van voorgaande partnerschappen, maar wensen zeker voldoende ruimte om te experimenteren in nieuwe methodieken en begeleidingen. Om dit proces te bewaken zal er een interne vacature voor een 0,80 VTE projectcoördinator gepubliceerd worden (intern voor alle kernpartners – zie bijlage 3). De projectcoördinator is de brugfiguur tussen de stuurgroep waar beleidsmatig wordt samengekomen en het uitvoeringsteam.
In bijlage 4 en 5 kan u de volledige uitgeschreven oproep terugvinden.
De gemeenteraad gaat akkoord met het indienen van het projectvoorstel voor oproep 208 'Lokale Partnerschappen'