Terug
Gepubliceerd op 31/08/2023

2023_GR_00092 - Aansluiting bij het Openbaar leersteuncentrum Limburg - Goedkeuring/Weigering

Gemeenteraad
ma 26/06/2023 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Sander Hoogstijns, Voorzitter; Luc Wouters, Burgemeester; Rita Moors, Eerste schepen; Wim Vangeel, Tweede schepen; Dirk Snyers, Derde schepen; Romi Soors, Vierde schepen; Heidi Lamotte, Vijfde schepen en voorzitter BCSD; Betty Luyten, Raadslid; Veerle Beckers, Raadslid; Veerle Verboven, Raadslid; Stefan Coenen, Raadslid; An Goijens, Raadslid; Mario Vrancken, Raadslid; Jeffrey Mardulier, Raadslid; Birgitt Carlier, Raadslid; Noa Vandevenne, Raadslid; Hanne Janssen, Raadslid; Gunter Van Oost, Raadslid; Chelsea Nshuti; Peter Aerts, Raadslid; Maarten Aerts, Raadslid; Johan Quintens, Raadslid; Bart Vissers, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Ine Geerts, Raadslid

Secretaris

Bart Vissers, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00092 - Aansluiting bij het Openbaar leersteuncentrum Limburg - Goedkeuring/Weigering

Aanwezig

Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Rita Moors, Wim Vangeel, Dirk Snyers, Romi Soors, Heidi Lamotte, Betty Luyten, Veerle Beckers, Veerle Verboven, Stefan Coenen, An Goijens, Mario Vrancken, Jeffrey Mardulier, Birgitt Carlier, Noa Vandevenne, Hanne Janssen, Gunter Van Oost, Chelsea Nshuti, Peter Aerts, Maarten Aerts, Johan Quintens, Bart Vissers
Stemmen voor 22
Veerle Beckers, Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Mario Vrancken, Rita Moors, Birgitt Carlier, Dirk Snyers, Wim Vangeel, Veerle Verboven, Jeffrey Mardulier, Stefan Coenen, Betty Luyten, An Goijens, Gunter Van Oost, Heidi Lamotte, Romi Soors, Noa Vandevenne, Hanne Janssen, Maarten Aerts, Chelsea Nshuti, Johan Quintens, Peter Aerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00092 - Aansluiting bij het Openbaar leersteuncentrum Limburg - Goedkeuring/Weigering 2023_GR_00092 - Aansluiting bij het Openbaar leersteuncentrum Limburg - Goedkeuring/Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Het decreet over leersteun van 5 mei 2023 bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze  met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school voor gewoon basisonderwijs. 

Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon basisonderwijs die leerlingen hebben met:

  • een GC-verslag (verslag gemeenschappelijk curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot leersteun bij een gemeenschappelijk curriculum, vermeld in artikel 16 van het decreet basisonderwijs), 
  • IAC-verslag (verslag individueel aangepast curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot een individueel aangepast curriculum, vermeld in artikel 15 van het decreet basisonderwijs)

Het schoolbestuur heeft de volgende school voor gewoon basisonderwijs: GLS Zonnebloem, Geneikenstraat 15, 3560 Lummen, instellingsnummer 016501

De Zonnebloem heeft leerlingen met de hierboven vermelde verslagen.

Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering.

Een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn.

Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs.

Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het Openbaar Ondersteuningsnetwerk Limburg.

Deze LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.

  • Mensen, middelen en expertise worden geconcentreerd in deze nieuwe leersteuncentra, die anders georganiseerd zijn dan de huidige ondersteuningsnetwerken.
  • Er wordt gekozen voor een beperkt aantal leersteuncentra die de mogelijkheden maximaal bundelen én garanderen met een voldoende kritische massa.
  • Scholen voor gewoon onderwijs kiezen vrij het leersteuncentrum waarbij ze willen aansluiten (los van het net of de koepel waartoe ze behoren) en nemen een belangrijke rol op in de leersteunraad. Jaarlijks kunnen ze kiezen om hun middelen in dat leersteuncentrum onder te brengen waar hun noden optimaal beantwoord worden.

De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs op 10 februari 2023 een protocol afgesloten over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC).

Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC.

De keuze werd eerder gemaakt voor het OGO leersteuncentrum gemeentelijke en stedelijk onderwijs - Dilsen-Stokkem. 

De oprichting van dit leersteuncentrum werd stopgezet door het college van burgemeesters en schepenen van Dilsen-Stokkem op 5 mei 2023. 

Het schoolbestuur moet daarom een nieuwe keuze maken voor een leersteuncentrum.

Het LSC waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is het Openbaar Leersteuncentrum Limburg - Hasselt.

Argumentatie

Het schoolbestuur wenst aan te sluiten bij het Openbaar Leersteuncentrum Limburg - Hasselt om voor de leerlingen en leerkrachten van de eigen school te voorzien in professionele leersteun.  Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk Openbaar Ondersteuningsnetwerk Limburg dat ophoudt te bestaan.

Dit leersteuncentrum is opgenomen in het protocol landschap LSC waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025. 

Dit leersteuncentrum is een zelfstandige instelling. 

Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering. 

Het schoolbestuur moest zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van het vermelde protocol landschap LSC.  Door deze hoogdringendheid was het college van burgemeester en schepenen genoodzaakt om bij hoogdringendheid een voorlopige beslissing te nemen.  Deze keuze werd niet eerder ter goedkeuring bij de gemeenteraad gelegd omwille van het uitblijven van het decreet leersteun.  Dit decreet leersteun werd pas op 5 mei 2023 door de Vlaamse regering bekrachtigd.  Op die dag kwam ook het nieuws van de stopzetting van de oprichting van het  OGO leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs - Dilsen-Stokkem

Het schoolbestuur moet daarom de keuze voor het Openbaar Leersteuncentrum Limburg - Hasselt zo spoedig mogelijk bekend maken aan AGODI. 

Deze keuze is gebaseerd op  :

  • De missie van het Openbaar leersteuncentrum Go! Next om mee te bouwen aan een inclusieve samenleving. Zij streven daarbij  naar inclusief onderwijs waar alle leerlingen, ook die met specifieke onderwijsbehoeften, zich binnen reguliere scholen maximaal kunnen ontwikkelen;
  • De pijlers van de visie van het Openbaar leersteuncentrum Limburg GO! Next :
  • Communicatie : Open en transparante communicatie, dit zowel intern, alsook met alle externe partners. 
  • Samenwerking : Uitgaand van een gelijkwaardigheid van de verschillende partners wordt in overleg en in ontmoeting gegaan. 
  • Duurzaamheid : De beschikbare middelen worden zo efficiënt en doelgericht mogelijk ingezet.  Ze streven daarbij naar een preventieve en proactieve werking.     
  • Ervaringsgerichte deskundigheid : Door in te zetten op interne expertisedeling alsook verdieping van de bij hun reeds beschikbare expertise, trachten zij vanuit een gedeelde ervaringsgerichte deskundigheid te handelen.
  • Het Openbaar leersteuncentrum Limburg GO! Next is ontstaan uit het Openbaar Ondersteuningsnetwerk Limburg waarmee we tot nu een constructieve en productieve samenwerking hebben gehad.  Wij gaan er dan ook vanuit dat er continuïteit in de werking zal zitten.  Dit is zowel voor ondersteunde leerlingen, ouders van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en het schoolteam bevorderlijk. 
  • Voor de ondersteuning van leerlingen van de kleine types heeft dit leersteuncentrum voldoende expertise in huis.  Bij zeer specifieke ondersteuningsnoden van kinderen of leerkrachten, zijn zij bereid samenwerkingen aan te gaan met partners die een antwoord kunnen bieden op deze specifieke zorgvragen. Dit zal steeds gebeuren in het belang van de ontwikkeling van de leerling.

Juridische overweging

5 mei 2023: het decreet  leersteun 

25 februari 1997: het decreet basisonderwijs

2 april 2004: het decreet betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, art. 21

10 februari 2023: het protocol landschap LSC 

17 februari 2023: het overleg in de schoolraad

16 mei 2023: het overleg in de schoolraad

Regelgeving bevoegdheid

GR: Samenwerkingsovereenkomsten - delegeerbaar (maar niet gedelegeerd) (art. 40, §1 DLB)
Artikel 40, §1 DLB: Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het schoolbestuur sluit op 1 september 2023 met de gemeentelijke lagere school Zonnebloem aan bij het Openbaar leersteuncentrum Limburg.


Bijlagen

  • 2023_CBS_00837 Stopzetting voorbereiding oprichting leersteuncentrum.pdf
  • Brief aan directies.pdf
  • schoolraad verslag 16 mei 2023.pdf