Terug
Gepubliceerd op 31/08/2023

2023_GR_00089 - Vraagstelling fractie Vooruit, raadslid Jeffrey Mardulier omtrent het onderhoud van de wegen - Kennisneming

Gemeenteraad
ma 26/06/2023 - 20:00 Raadzaal
Kennisgenomen

Samenstelling

Aanwezig

Sander Hoogstijns, Voorzitter; Luc Wouters, Burgemeester; Rita Moors, Eerste schepen; Wim Vangeel, Tweede schepen; Dirk Snyers, Derde schepen; Romi Soors, Vierde schepen; Heidi Lamotte, Vijfde schepen en voorzitter BCSD; Betty Luyten, Raadslid; Veerle Beckers, Raadslid; Veerle Verboven, Raadslid; Stefan Coenen, Raadslid; An Goijens, Raadslid; Mario Vrancken, Raadslid; Jeffrey Mardulier, Raadslid; Noa Vandevenne, Raadslid; Hanne Janssen, Raadslid; Gunter Van Oost, Raadslid; Chelsea Nshuti; Peter Aerts, Raadslid; Maarten Aerts, Raadslid; Johan Quintens, Raadslid; Bart Vissers, Algemeen directeur

Afwezig

Birgitt Carlier, Raadslid

Verontschuldigd

Ine Geerts, Raadslid

Secretaris

Bart Vissers, Algemeen directeur
2023_GR_00089 - Vraagstelling fractie Vooruit, raadslid Jeffrey Mardulier omtrent het onderhoud van de wegen - Kennisneming 2023_GR_00089 - Vraagstelling fractie Vooruit, raadslid Jeffrey Mardulier omtrent het onderhoud van de wegen - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Hiertoe is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.

De vraagstelling van raadslid Mardulier met betrekking tot het onderhoud van de wegen werd ontvangen op dinsdag 16 mei 2023 om 23:58.

Wegens verontschuldiging van raadslid Mardulier op de vorige gemeenteraadszitting werd dit punt, op vraag van de heer Mardulier en conform het huishoudelijk reglement, beantwoord op de huidige zitting.

Argumentatie

"Twee weken geleden ontdekte ik dat er werkzaamheden werden uitgevoerd aan een priveweg die uitkomt op de Paalstraat. De werken werden uitgevoerd door de gemeentelijke diensten, maar de eigenaar van de weg was niet op de hoogte gesteld. Hierop heeft de eigenaar de werken onmiddellijk laten stopzetten. De werkzaamheden betroffen niet alleen het onderhoud van de servitudeweg, maar ook een uitbreiding van de weg tot op sommige plaatsen wel 40 cm aan beide kanten en een verhoging van 10 cm. Dit alles werd gedaan ten behoeve van een woning die aan het einde van deze 400 meter lange weg ligt.

De eigenaar heeft contact opgenomen met de gemeentelijke diensten, die telefonisch hebben toegegeven dat ze niet op de hoogte waren van de werkzaamheden en de volgende werkdag ter plaatse zijn gekomen. In eerste instantie gaf de ambtenaar die ter plaatse kwam aan dat de werkzaamheden een verbetering waren voor de servitudeweg en dat dit de gemeente geen geld kostte. De eigenaar was echter niet akkoord met deze uitleg, want deze middelen en werkuren kosten de Lummense belastingsbetaler wel degelijk geld. Na enkele dagen heeft de eigenaar opnieuw contact opgenomen met de gemeente om tot een oplossing te komen. Uiteindelijk heeft de gemeente toegegeven dat het woord "onderhoud" te ruim werd geïnterpreteerd en dat het oorspronkelijk de bedoeling was om alleen de putten op te vullen zonder de weg te verhogen en te verbreden.

Ik heb bedenkingen bij deze manier van communiceren en werken. Daarom onderstaande vragen:

  1. Wat zijn de verplichtingen en verantwoordelijkheden van een gemeente bij het onderhoud van een prive servitudeweg?
  2. Hoe bepaalt het huidig beleid het prioriteitsniveau en de frequentie van deze onderhoudswerkzaamheden en welke factoren spelen hierbij een rol?
  3. Waarom heeft de gemeente de eigenaar niet op de hoogte gesteld van de werkzaamheden aan de priveweg?
  4. Hoe kan het dat de gemeentelijke diensten het woord "onderhoud" te ruim hebben geinterpreteerd en de weg hebben verbreed en verhoogd, terwijI het de bedoeling was om alleen de putten op te vullen? Er is dan toch duidelijk sprake van een communicatieprobleem?
  5. Kan u een overzicht geven van welke stappen er officieel gevolgd moeten worden tussen de aanvraag van de werken en de effectieve uitvoering ervan.
  6. Wat gaat de gemeente doen om ervoor te zorgen dat dergelijke misverstanden in de toekomst worden voorkomen?"

Juridische overweging

Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41. 

Regelgeving bevoegdheid

GR: Mondelinge vragen aan burgemeester en aan college van burgemeester en schepenen (art. 31 DLB, art. 11, derde lid, 2. HhR GR)
<p><strong>Art. 31 Decreet over het lokaal bestuur:&nbsp;</strong></p><p>De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester enschepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.</p><p>Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.</p><p><br></p><p><strong>Art. 11, eerste en tweede lid, derde lid, 2. Huishoudelijk Reglement Gemeenteraad Lummen:</strong></p><p>De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.</p><p>De vragen zijn enkel ontvankelijk indien:&nbsp;</p><ul><li>Ze handelen over actuele onderwerpen over de aangelegenheden die het bestuur van de gemeente betreffen.</li><li>Ze betrekking hebben op beleidsdaden van het college van burgemeester en schepenen, niet op de intenties. </li></ul><p>Onontvankelijk zijn:</p><ul><li>Vragen met betrekking tot particuliere aangelegenheden of persoonlijke gevallen</li><li>Vragen die uitsluitend strekken tot het verkrijgen van documentatie of juridische en/of administratieve adviezen of inlichtingen</li><li>Vragen die intenties peilen</li><li>Vragen die verplichten tot het doorvoeren van omvangrijke studies of opzoekingen, tot het verzamelen van statistische gegevens of tot het houden van enqu&ecirc;tes, tenzij op verzoek van de raad</li></ul><p>[...]</p><p>2. Mondelinge vragen</p><ul><li>Tot drie kalenderdagen voor de dag van de vergadering kunnen deze vragen schriftelijk worden ingediend (voor de gemeenteraad van maandag kunnen er dus mondelinge vragen ingediend worden uiterlijk de donderdag voordien om 23u59).</li><li>Deze vragen moeten per mail worden ingediend bij de voorzitter, de algemeen directeur en het secretariaat (in cc).</li><li>Het antwoord moet door &eacute;&eacute;n of meerdere diensten binnen de drie dagen zonder problemen kunnen worden geformuleerd, zoniet wordt deze vraag op de daaropvolgende raadzitting behandeld</li><li>De vraag wordt beantwoord op het einde van de openbare zitting</li><li>Vragen over hetzelfde onderwerp worden samengevoegd en gelijktijdig beantwoord</li><li>Het recht om als vraagsteller het woord te voeren is persoonlijk, indien de vraagsteller afwezig is, wordt de vraag beantwoord op de eerstvolgende zitting waarop de vraagsteller en degene aan wie de vraag gericht is, aanwezig zijn. Indien de schepen/burgemeester die het antwoord op de vraag zou formuleren afwezig is, wordt de vraag beantwoord op de eerstvolgende zitting waarop de vraagsteller en degene aan wie de vraag gericht is, aanwezig zijn. Als blijkt dat de vraag op een later tijdstip niet meer relevant is, kan die op initiatief van de vraagsteller ingetrokken worden. </li></ul><p>Dit vraagrecht kan geen aanleiding geven tot het nemen van een besluit. Er wordt niet over gestemd.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van volgende vraagstelling van raadslid Jeffrey Mardulier:

  1. Wat zijn de verplichtingen en verantwoordelijkheden van een gemeente bij het onderhoud van een prive servitudeweg?
  2. Hoe bepaalt het huidig beleid het prioriteitsniveau en de frequentie van deze onderhoudswerkzaamheden en welke factoren spelen hierbij een rol?
  3. Waarom heeft de gemeente de eigenaar niet op de hoogte gesteld van de werkzaamheden aan de priveweg?
  4. Hoe kan het dat de gemeentelijke diensten het woord "onderhoud" te ruim hebben geinterpreteerd en de weg hebben verbreed en verhoogd, terwijI het de bedoeling was om alleen de putten op te vullen? Er is dan toch duidelijk sprake van een communicatieprobleem?
  5. Kan u een overzicht geven van welke stappen er officieel gevolgd moeten worden tussen de aanvraag van de werken en de effectieve uitvoering ervan.
  6. Wat gaat de gemeente doen om ervoor te zorgen dat dergelijke misverstanden in de toekomst worden voorkomen?

Bijlagen

  • 2023-05 Toevoeging agendapunt van raadslid Jeffrey Mardulier m.b.t. onder.pdf