Creat (dienstverlenende intergemeentelijk vereniging TMVS) is een aankoopcentrale die raamovereenkomsten aangaat waar aandeelhouders gebruik van kunnen maken. Door toetreding tot de aankoopcentrale Creat is het mogelijk om gebruik te maken van alle raamovereenkomsten die zij afgesloten hebben. Er is geen verplichting tot afname en op voorhand is het niet nodig om door te geven hoeveel er zal worden afgenomen.
De dienstverlenende intergemeentelijke vereniging TMVS werd in 2017 opgericht.
Samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten kan positieve schaaleffecten en synergiën opleveren.
Als gemeente en OCMW kan toegetreden worden als TMVS-deelnemer. De deelname als TMVS-deelnemer concretiseert zich middels een kapitaalsinbreng, waartegenover aandelen staan. Voor gemeenten en steden wordt gevraagd om 1 aandeel aan te kopen per volledig 5000 inwoners. De waarde van 1 aandeel is € 1000 en dient voor ¼ volstort te worden. Als TMVS rechtstreekse factureert aan OCMW kan dit enkel met een afzonderlijke toetreding van deze entiteit. Voor het OCMW geldt een vast aantal van 5 aandelen per entiteit. Ook hier is de nominale waarde van 1 aandeel € 1000 en voor ¼ te volstorten.
Om toe te treden volstaat het het toetredingsdossier, vergezeld van een formele beslissing, ingevuld en ondertekend terug te bezorgen. De formele beslissing moet een beslissing zijn van de gemeenteraad en (indien ook voor OCMW aankopen wensen te doen) raad maatschappelijk welzijn.
Alle raamovereenkomsten werden afgesloten op basis van de wetgeving op overheidsopdrachten en de dienstverlening wordt enkel aan aan organisaties die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten geleverd. Op het ogenblik dat de raamovereenkomsten afgesloten zijn, worden ze opengesteld voor alle klanten en kunnen deze (indien gewenst) er onmiddellijk (of na afloop van eigen contract) gebruik van maken.
Men is niet verplicht af te nemen maar er wordt met een minimale afname van € 2500 (excl. btw) gewerkt, verspreid over het volledige kalenderjaar en over alle beschikbare raamovereenkomsten. Voor nieuwe klanten zal deze minimale afname pas ingaan vanaf 4 jaar na de toetreding om nieuwe klanten toch ook de mogelijkheid te geven om van voldoende raamovereenkomsten gebruik te kunnen maken. Als deze minimale afname niet bereikt wordt, dan zal er een administratieve kost van € 250 aangerekend worden maar dat is dus pas voor binnen vier jaar.
Bij toetreding als klant kan op dit ogenblik gebruik gemaakt worden van de ICT-raamovereenkomsten (hardware, detachering en opleidingen) en van alle dossiers die gepubliceerd werden vanaf 1 januari 2021.
Andere lokale besturen in de buurt die momenteel al gebruik maken van deze aankoopcentrale zijn: Diest, Herk-de-Stad, Laakdal, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren (gemeente, Zorg en de AGB’s), Geetbets, Kortenaken, Scherpenheuvel-Zichem maar ook bv. het Jessa-ziekenhuis, politiezone Beringen-Ham-Tessenderlo, Vitas, Zorgbedrijf Ouderenzorg in Genk… (in bijlage lijst van alle klanten)
Als bijlage lijst van opdrachten die beschikbaar zijn.
Opdrachten die voor gemeente Lummen bruikbaar kunnen zijn:
Juridische ondersteuning - gepubliceerd 4/03/2022*
Kandidatuurstelling Multifunctionele apparaten & services -gepubliceerd 25/03/2022 (*in afrondingsfase)
Sportmateriaal - gepubliceerd op 29/07/2022
Medisch materiaal - gepubliceerd op 28/10/2022*
Bedrijfsfietsen - gepubliceerd op 7/12/2022
Beglazing onderhoud - april 2021
Leveren van automatische defibrillatoren (AED's) - gepubliceerd op 1/02/2023*
Beheer en/of onderhoud technische installaties: HVAC, elektriciteit en sanitair (en evt zwembadwaterbehandeling)
Brandbestrijdingsmiddelen en noodverlichting
Onderhoud liften
Waterautomaten met bijhorende verbruiksproducten
Keuringen
Alle raamovereenkomsten werden afgesloten op basis van de wetgeving op overheidsopdrachten en de dienstverlening wordt enkel aan aan organisaties die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten geleverd. Op het ogenblik dat de raamovereenkomsten afgesloten zijn, worden ze opengesteld voor alle klanten en kunnen deze (indien gewenst) er onmiddellijk (of na afloop van eigen contract) gebruik van maken.
Men is niet verplicht af te nemen maar er wordt met een minimale afname van € 2500 (excl. btw) gewerkt, verspreid over het volledige kalenderjaar en over alle beschikbare raamovereenkomsten. Voor nieuwe klanten zal deze minimale afname pas ingaan vanaf 4 jaar na de toetreding om nieuwe klanten toch ook de mogelijkheid te geven om van voldoende raamovereenkomsten gebruik te kunnen maken. Als deze minimale afname niet bereikt wordt, dan zal er een administratieve kost van € 250 aangerekend worden maar dat is dus pas voor binnen vier jaar.
Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016, in het bijzonder artikel 47 dat voorziet in de regelgeving omtrent de werking van een aankoopcentrale.
Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18 april 2017
Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten in de speciale sectoren van 18 juni 2017
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 en 41.
De gemeente Lummen besluit vanaf heden toe te treden tot de dienstverlenende vereniging TMVS, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van TMVS dv en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage wordt toegevoegd.
De gemeente Lummen gaat over tot de aankoop van 3 aandelen van TMVS dv.
De gemeenteraad draagt Emmanuel Vandeputte voor als lid van de Algemene Vergadering van TMSV dv.