De zitting van de gemeenteraad de dato 22 mei 2023.
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad werden onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
De notulen werden/worden via de agenda ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van de volgende gemeenteraad, ter beschikking gesteld aan de raadsleden.
Het zittingsverslag (audioverslag) werd per e-mail verzonden aan de individuele raadsleden.
Al dan niet na opmerkingen over de redactie van de notulen en het zittingsverslag, worden de notulen en het zittingsverslag - desgevallend met aanpassingen - door de gemeenteraad aangenomen of impliciet als goedgekeurd beschouwd.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad de dato 22 mei 2023 goed.
De jaarrekening 2022, opgemaakt door de financieel directeur, wordt voorgelegd aan de gemeenteraad voor vaststelling.
De besluitvorming dient als volgt te verlopen:
- de ocmw-raad stelt zijn deel van de jaarrekening 2022 vast;
- de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van de jaarrekening vast;
- de gemeenteraad keurt tenslotte het deel goed dat de ocmw-raad heeft vastgesteld.
Deze jaarrekening wordt, na vaststelling, overgemaakt aan het agentschap van binnenlands bestuur voor goedkeuring door de gouverneur.
De gouverneur keurt de jaarrekening goed indien ze juist en volledig is en een waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand van de gemeente en OCMW.
Deze jaarrekening bestaat uit twee onderdelen:
De staat van het financieel evenwicht (schema J2 (p10)) geeft een exploitatiesaldo van 4 291 585 euro, tegenover een gebudgetteerd saldo van 1 170 843. Dit wordt verder verduidelijkt in de toelichting bij de jaarrekening.
Het investeringssaldo bedraagt -2 478 351 terwijl er -9 057 660 gebudgetteerd werd. De gebudgetteerde investeringsuitgaven en -ontvangsten die hun uitvoering in een later jaar kennen werden overgedragen (p67)
Het financieringssaldo bedraagt 296 314 terwijl er 9 363 925 gebudgetteerd werd. Dit omdat er minder leningen opgenomen werden wegens voldoende liquide middelen. De op te nemen leningen werden samen met de investeringen overgedragen.
Het budgettair resultaat van het boekjaar is 2 109 549 euro.
De in BBC 2020 opgelegde evenwichtsvoorwaarden zijn:
De geconsolideerde jaarrekening 2022 opgemaakt door de financieel directeur met volgende resultaten:
Decreet Lokaal bestuur artikel 249.
Besluit van de vlaamse regering van 25 juni 2010 in het bijzonder hoofdstuk 4
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen.
De gemeenteraad heeft geen bezwaren tegen bepaalde verrichtingen en stelt het deel van de jaarrekening met betrekking tot het gedeelte van de gemeente vast.
De Gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening met betrekking tot het OCMW goed.
Dit besluit wordt samen met de jaarrekening 2022 en de documentatie digitaal overgemaakt aan het agentschap binnenlands bestuur voor nazicht en goedkeuring door de gouverneur.
De 7de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
De besluitvorming dient als volgt te verlopen:
De aanpassing van het meerjarenplan:
De toelichting van de aanpassing van het meerjarenplan:
In bijlage de 7de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
De 7de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het deel met betrekking tot de gemeente.
De 7de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het deel dat vastgesteld werd door de raad voor maatschappelijk welzijn.
Decreet Lokaal Bestuur, Titel 4, hoofdstuk 1 afdeling 1, 2 en 4.
Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen.
De Gemeenteraad stelt de 7de aanpassing van het meerjarenplan vast
De Gemeenteraad keurt het deel van de 7de aanpassing van het meerjarenplan van het ocmw goed
De financieel directeur dient jaarlijks te rapporteren aan de gemeenteraad over de voorafgaande controle van de wettelijkheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen.
De gemeenteraad kan bepaalde categorieën uitsluiten van deze voorafgaande controle.
De gemeenteraad besliste om alle opdrachten en verbintenissen van dagelijks bestuur uit te sluiten van deze voorafgaande controle.
Op 24 juni 2019 besliste de raad om het grensbedrag van dagelijks bestuur vast te leggen op 12.500 euro exclusief btw.
In bijlage een lijst van de verbintenissen waarvoor in 2022 een voorafgaande controle gebeurde en een visum werd afgeleverd vooraleer de opdracht gesloten werd.
De lijst van verbintenissen 2022 waarvoor visum werd afgeleverd.
Decreet Lokaal Bestuur artikel 177 en artikel 266
Binnen de omschrijving van het begrip dagelijks bestuur rapporteert het college van burgemeester en schepenen aan de gemeenteraad over de verbintenissen waarvoor het voorbije jaar een voorafgaande controle gebeurde en een visum werd afgeleverd vooraleer de opdracht gesloten werd.
De gemeenteraad neemt kennis van de verbintenissen van 2022 waarvoor een voorafgaand visum werd afgeleverd.
Op 27/02/2023 keurde de gemeenteraad het bestek nr 2023/02/05, vaststelling van de gunningswijze en de lijst van aan te schrijven firma's goed.
De onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking werd opgestart. Er werden 6 firma's aangeschreven maar we kregen geen enkele offerte binnen.
Er werd een nieuw bestek opgemaakt opgesplitst in 2 percelen, waarbij de tijdsbesteding per perceel 1 dag per week wordt verwacht.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Er wordt aan de potentiële inschrijvers gevraagd om een prijs per uur te vermelden waarbij alle kosten in de prijs zijn inbegrepen.
Perceel 1 Diensthoofd werken.
Perceel 2 Toezichter werken.
Gunningscriteria:
• Prijs: 50 punten
• Aanvangstermijn: 10 punten
• Plan van aanpak: 20 punten
• Deskundigheid: 20 punten
De afwezigheid van het diensthoofd Werken heeft tot gevolg dat de kwaliteit binnen de dagdagelijkse werking op de afdeling Ruimte in het gedrang komt. Een oplossing voor dit acuut probleem dringt zich op om de vooropgestelde doelstelling van het MJP te behalen.
Deze opdracht wordt afgesloten voor een duur van 6 maanden. Een verlenging van 6 maanden is mogelijk. Het bestuur kan de opdracht te allen tijde opzeggen.
Volgens een eerste inschatting wordt een tijdsbesteding van 2 dagen per week verwacht. Afhankelijk van de situatie kan een aanwezigheid op de kantoren in het administratief centrum gevraagd worden.
Aan te schrijven firma's:
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek met nr 2023/02/05 voor de opdracht "Tijdelijke ondersteuning dienst Ruimte", wordt goedgekeurd.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
Het decreet over leersteun van 5 mei 2023 bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school voor gewoon basisonderwijs.
Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon basisonderwijs die leerlingen hebben met:
Het schoolbestuur heeft de volgende school voor gewoon basisonderwijs: GLS Zonnebloem, Geneikenstraat 15, 3560 Lummen, instellingsnummer 016501
De Zonnebloem heeft leerlingen met de hierboven vermelde verslagen.
Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering.
Een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn.
Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs.
Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het Openbaar Ondersteuningsnetwerk Limburg.
Deze LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.
De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs op 10 februari 2023 een protocol afgesloten over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC).
Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC.
De keuze werd eerder gemaakt voor het OGO leersteuncentrum gemeentelijke en stedelijk onderwijs - Dilsen-Stokkem.
De oprichting van dit leersteuncentrum werd stopgezet door het college van burgemeesters en schepenen van Dilsen-Stokkem op 5 mei 2023.
Het schoolbestuur moet daarom een nieuwe keuze maken voor een leersteuncentrum.
Het LSC waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is het Openbaar Leersteuncentrum Limburg - Hasselt.
Het schoolbestuur wenst aan te sluiten bij het Openbaar Leersteuncentrum Limburg - Hasselt om voor de leerlingen en leerkrachten van de eigen school te voorzien in professionele leersteun. Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk Openbaar Ondersteuningsnetwerk Limburg dat ophoudt te bestaan.
Dit leersteuncentrum is opgenomen in het protocol landschap LSC waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025.
Dit leersteuncentrum is een zelfstandige instelling.
Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering.
Het schoolbestuur moest zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van het vermelde protocol landschap LSC. Door deze hoogdringendheid was het college van burgemeester en schepenen genoodzaakt om bij hoogdringendheid een voorlopige beslissing te nemen. Deze keuze werd niet eerder ter goedkeuring bij de gemeenteraad gelegd omwille van het uitblijven van het decreet leersteun. Dit decreet leersteun werd pas op 5 mei 2023 door de Vlaamse regering bekrachtigd. Op die dag kwam ook het nieuws van de stopzetting van de oprichting van het OGO leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs - Dilsen-Stokkem.
Het schoolbestuur moet daarom de keuze voor het Openbaar Leersteuncentrum Limburg - Hasselt zo spoedig mogelijk bekend maken aan AGODI.
Deze keuze is gebaseerd op :
5 mei 2023: het decreet leersteun
25 februari 1997: het decreet basisonderwijs
2 april 2004: het decreet betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, art. 21
10 februari 2023: het protocol landschap LSC
17 februari 2023: het overleg in de schoolraad
16 mei 2023: het overleg in de schoolraad
Het schoolbestuur sluit op 1 september 2023 met de gemeentelijke lagere school Zonnebloem aan bij het Openbaar leersteuncentrum Limburg.
Creat (dienstverlenende intergemeentelijk vereniging TMVS) is een aankoopcentrale die raamovereenkomsten aangaat waar aandeelhouders gebruik van kunnen maken. Door toetreding tot de aankoopcentrale Creat is het mogelijk om gebruik te maken van alle raamovereenkomsten die zij afgesloten hebben. Er is geen verplichting tot afname en op voorhand is het niet nodig om door te geven hoeveel er zal worden afgenomen.
De dienstverlenende intergemeentelijke vereniging TMVS werd in 2017 opgericht.
Samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten kan positieve schaaleffecten en synergiën opleveren.
Als gemeente en OCMW kan toegetreden worden als TMVS-deelnemer. De deelname als TMVS-deelnemer concretiseert zich middels een kapitaalsinbreng, waartegenover aandelen staan. Voor gemeenten en steden wordt gevraagd om 1 aandeel aan te kopen per volledig 5000 inwoners. De waarde van 1 aandeel is € 1000 en dient voor ¼ volstort te worden. Als TMVS rechtstreekse factureert aan OCMW kan dit enkel met een afzonderlijke toetreding van deze entiteit. Voor het OCMW geldt een vast aantal van 5 aandelen per entiteit. Ook hier is de nominale waarde van 1 aandeel € 1000 en voor ¼ te volstorten.
Om toe te treden volstaat het het toetredingsdossier, vergezeld van een formele beslissing, ingevuld en ondertekend terug te bezorgen. De formele beslissing moet een beslissing zijn van de gemeenteraad en (indien ook voor OCMW aankopen wensen te doen) raad maatschappelijk welzijn.
Alle raamovereenkomsten werden afgesloten op basis van de wetgeving op overheidsopdrachten en de dienstverlening wordt enkel aan aan organisaties die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten geleverd. Op het ogenblik dat de raamovereenkomsten afgesloten zijn, worden ze opengesteld voor alle klanten en kunnen deze (indien gewenst) er onmiddellijk (of na afloop van eigen contract) gebruik van maken.
Men is niet verplicht af te nemen maar er wordt met een minimale afname van € 2500 (excl. btw) gewerkt, verspreid over het volledige kalenderjaar en over alle beschikbare raamovereenkomsten. Voor nieuwe klanten zal deze minimale afname pas ingaan vanaf 4 jaar na de toetreding om nieuwe klanten toch ook de mogelijkheid te geven om van voldoende raamovereenkomsten gebruik te kunnen maken. Als deze minimale afname niet bereikt wordt, dan zal er een administratieve kost van € 250 aangerekend worden maar dat is dus pas voor binnen vier jaar.
Bij toetreding als klant kan op dit ogenblik gebruik gemaakt worden van de ICT-raamovereenkomsten (hardware, detachering en opleidingen) en van alle dossiers die gepubliceerd werden vanaf 1 januari 2021.
Andere lokale besturen in de buurt die momenteel al gebruik maken van deze aankoopcentrale zijn: Diest, Herk-de-Stad, Laakdal, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren (gemeente, Zorg en de AGB’s), Geetbets, Kortenaken, Scherpenheuvel-Zichem maar ook bv. het Jessa-ziekenhuis, politiezone Beringen-Ham-Tessenderlo, Vitas, Zorgbedrijf Ouderenzorg in Genk… (in bijlage lijst van alle klanten)
Als bijlage lijst van opdrachten die beschikbaar zijn.
Opdrachten die voor gemeente Lummen bruikbaar kunnen zijn:
Juridische ondersteuning - gepubliceerd 4/03/2022*
Kandidatuurstelling Multifunctionele apparaten & services -gepubliceerd 25/03/2022 (*in afrondingsfase)
Sportmateriaal - gepubliceerd op 29/07/2022
Medisch materiaal - gepubliceerd op 28/10/2022*
Bedrijfsfietsen - gepubliceerd op 7/12/2022
Beglazing onderhoud - april 2021
Leveren van automatische defibrillatoren (AED's) - gepubliceerd op 1/02/2023*
Beheer en/of onderhoud technische installaties: HVAC, elektriciteit en sanitair (en evt zwembadwaterbehandeling)
Brandbestrijdingsmiddelen en noodverlichting
Onderhoud liften
Waterautomaten met bijhorende verbruiksproducten
Keuringen
Alle raamovereenkomsten werden afgesloten op basis van de wetgeving op overheidsopdrachten en de dienstverlening wordt enkel aan aan organisaties die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten geleverd. Op het ogenblik dat de raamovereenkomsten afgesloten zijn, worden ze opengesteld voor alle klanten en kunnen deze (indien gewenst) er onmiddellijk (of na afloop van eigen contract) gebruik van maken.
Men is niet verplicht af te nemen maar er wordt met een minimale afname van € 2500 (excl. btw) gewerkt, verspreid over het volledige kalenderjaar en over alle beschikbare raamovereenkomsten. Voor nieuwe klanten zal deze minimale afname pas ingaan vanaf 4 jaar na de toetreding om nieuwe klanten toch ook de mogelijkheid te geven om van voldoende raamovereenkomsten gebruik te kunnen maken. Als deze minimale afname niet bereikt wordt, dan zal er een administratieve kost van € 250 aangerekend worden maar dat is dus pas voor binnen vier jaar.
Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016, in het bijzonder artikel 47 dat voorziet in de regelgeving omtrent de werking van een aankoopcentrale.
Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18 april 2017
Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten in de speciale sectoren van 18 juni 2017
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 en 41.
De gemeente Lummen besluit vanaf heden toe te treden tot de dienstverlenende vereniging TMVS, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van TMVS dv en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage wordt toegevoegd.
De gemeente Lummen gaat over tot de aankoop van 3 aandelen van TMVS dv.
De gemeenteraad draagt Emmanuel Vandeputte voor als lid van de Algemene Vergadering van TMSV dv.
Zowel gemeente als OCMW doen beroep op de inzet van vrijwilligers in verschillende diensten. Het afsprakenkader hieromtrent zit vervat in het vrijwilligersreglement en de informatienota zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 9 december 2019.
Onder meer o.w.v. in het vorige reglement vermelde groepen vrijwilligers waar nu geen beroep meer op gedaan wordt en nog niet vermelde nieuwe groepen vrijwilligers, zijn het vrijwilligersreglement en de informatienota aan een update toe.
Het vrijwilligersreglement en informatienota vrijwilligers gemeente en OCMW wordt up-to-date gebracht en bijgestuurd aan de huidige werking.
Volgende aanpassingen worden voorgesteld:
De gemeenteraad keurt het vrijwilligersreglement goed.
Het reglement is van toepassing vanaf 1 juli 2023 en vervangt alle voorgaande reglementen.
In het voorliggende kader werden volgende wijzigingen aangebracht :
De wijzigingen worden online doorgegeven aan de werknemersvertegenwoordiging. Protocol wordt online opgevraagd.
Wijziging kader - zie in bijlage.
Het personeelskader voor de gemeente, dienst financiën en dienst personeel en administratie dient aangepast te worden.
Niet ingevulde / uitdovende functies bij dienst sociale zaken en burgerzaken en bij dienst groen-publieke ruimte worden geschrapt.
Het gemeenteraadsbesluit van 22 mei 2023 houdende wijziging personeelskader voor het gemeentepersoneel
Het personeelskader voor het gemeentepersoneel wordt goedgekeurd
In de bijlage vindt men het nieuwe bestek voor de evaluatie van decretale graden.
Er wordt voorgesteld om deze opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Gunningscriteria:
- prijs (40 punten)
- plan van aanpak (60 punten)
Aan te schrijven firma's:
- Accord Group, Karel Lodewijk Maenhoutstraat 77a, 9830 Sint-Martens-Latem
stefan.peetroons@accordgroup.be
- A&S Solutions (nieuw), Kokerstraat 2a, 9750 Zingem
info@assolutions.be
- Danny Mulier (nieuw), Bessemstraat 47, 8790 Waregem
Info@mulierpersoneel.be
- Mens(en)werk, Aaigemdorp 8, 9420 Erpe-Mere
info@e-mensenwerk.be
- Probis (voorheen CC Consult), Vliegvelddreef 9, 1082 Brussel
lucdebock@probis.be
- Search & Selection, Leuvensesteenweg 706, 1930 Zaventem
Volgens de rechtspositieregeling dienen de decretale graden geëvalueerd te worden door een evaluatiecomité. Die evaluatie vindt plaats op basis van een voorbereidend rapport, opgesteld door externe deskundigen in het personeelsbeleid.
We hebben 1 offerte ontvangen bij onze vorige opdracht. Uit het nazicht van die offerte bleek dat deze offerte niet coherent was opgesteld met onduidelijkheden en te veel ruimte voor discussie achteraf.
Als bijlage vindt men het nieuwe bestek voor de aanstelling van een deskundige voor de evaluatie van de decretale graden die interpretatieverschillen zou moeten uitsluiten.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek met nr. 2023/03/06 voor de opdracht “Evaluatie decretale graden”, wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
In het schrijven dd. 23 mei 2023, dat wij ontvingen van AtelierW20 wordt gevraagd om tegen uiterlijk 30 juni 2023 een vertegenwoordiger van de gemeente en een plaatsvervanger aan te duiden voor de toewijzingsraad per deelwerkingsgebied van de woonmaatschappij Wonen in Limburg.
Met brief/e-mailbericht d.d. 23/05/2023 vraagt de woonmaatschappij Wonen in Limburg om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden om deel uit te maken van de toewijzingsraad die de woonmaatschappij zal oprichten binnen het deelwerkingsgebied Noord-Limburg, West-Limburg, MidWest-Limburg.
Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.
In het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels sociale huur regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. De toewijzingsraad kan onder bepaalde voorwaarden passende maatregelen uitwerken in een toewijzingsreglement voor het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.
Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen. De opmaak van een toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren. De toewijzingsraad van het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement. Het BVCW biedt op die manier de kans om een dynamiek te scheppen waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.
Alle gemeenten in het (deel)werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij. Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.
De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het BVCW.
Beleidsmatige opdracht
De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen.
Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het (deel)werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het (deel)werkingsgebied vereist.
Operationele opdracht
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
Voorstel
Door het college van burgemeester en schepenen wordt mevr. Romi Soors voorgedragen om de gemeente Lummen te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad. Mevr. Lies Boesmans wordt voorgedragen als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
Artikel 56 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW), artikel 6.23
Mevr. Romi Soors wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger om de gemeente Lummen te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Wonen in Limburg binnen het deelwerkingsgebied Noord-Limburg, West-Limburg, MidWest-Limburg.
Mevr. Lies Boesmans wordt aangeduid als plaatsvervangende vertegenwoordiger om de gemeente Lummen te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Wonen in Limburg binnen het deelwerkingsgebied Noord-Limburg, West-Limburg, MidWest-Limburg.
In het kader van de welzijnswet dient het bestuur te beschikken over een afsprakenkader om te werken in extreme thermische omstandigheden. De welzijnswet omvat een algemeen kader en de meer precieze invulling gebeurt op niveau van het lokaal bestuur.
Dit "Preventieplan thermische omgevingsfacturen" is een bijlage aan het arbeidsreglement en dient bijgevolg ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd te worden.
In juni 2022 werd een nieuw voorstel van preventieplan thermische omgevingsfactoren opgemaakt. Dit nieuwe voorstel werd gedurende een proefperiode in de praktijk getest, geëvalueerd en bijgestuurd.
Het hitteplan is van toepassing van 1 juni tot en met 15 september. Gedurende deze periode wordt er door het personeel van de gemeentelijke werkplaats gewerkt van 07:00 uur tot 15:06 uur. Buiten deze periode wordt er gewerkt van 08:00 uur tot 16:06 uur.
Het koudeplan is van toepassing van 01 november tot en met 31 maart.
De gehanteerde temperatuurgrenzen in het plan zijn gebaseerd op hetgeen in de welzijnswet is opgenomen.
In overleg met het personeel van de werkplaatsen, dat het meest met dit de praktische uitwerking van dit preventieplan in aanraking komt, werd het ontwerp-preventieplan thermische omgevingsfactoren in 2023 geëvalueerd en bijgestuurd.
Dit preventieplan werd voorgelegd op het vakbondsoverleg van 10 maart 2023 waarna het protocol van akkoord werd ondertekend door de aanwezige vakbonden.
Dit preventieplan dient als bijlage toegevoegd te worden aan het arbeidsreglement.
Codex Welzijn op het werk, Boek V, titel 1. Thermische omgevingsfactoren
Het gemeenteraadsbesluit van 22 mei 2023 houdende goedkeuring wijziging rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel
Het gemeenteraadsbesluit van 22 maart 2021 houdende wijziging arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel
De gemeenteraad keurt het reglement betreffende thermische omgevingsfactoren zoals hitte en koude goed.
In het meerjarenplan werd volgende actie opgenomen: “A01.1.1 Stimuleren van een verdere verdichting van het centrum met nieuwbouw en het nemen van specifieke initiatieven met het oog op de versterking van een aantrekkelijk en gezellig handelscentrum” .
In 2021 werd een ontwerp gemaakt voor de herinrichting van het gemeenteplein in het kader van deze actie. Eind 2021 werd er een proefopstelling uitgezet om dit ontwerp af te toetsen. Hieruit bleek dat er geen draagvlak was voor het opgemaakte ontwerp. Intussen werd een nieuwe ontwerper aangesteld met een beperkte opdracht om een ontwerp te maken voor de verfraaiing van de terraszone rond het gemeenteplein. Er werd een nieuw voorontwerp ter kennisgeving gelegd van de bevolking bij middel van een doorlopende infomarkt van 28 april tot 6 mei 2023. Met deze opmerkingen en de adviezen van verschillende raden werd het ontwerp gefinaliseerd.
Buiten de schooldagen kan een gedeelte van de ringweg rond het gemeenteplein op een flexibele wijze met verzinkbare palen afgesloten worden om de terraszone te vergroten. De noordelijke weg rond het plein wordt als fietsstraat ingericht met uitgewassen beton. De kiosk wordt met ruime trappen en bordessen verbonden met de terraszone zodat deze een functionele invulling krijgt. Het verlies aan parkeerplaatsen is minimaal. De platanen blijven behouden en er komen nieuwe vaste en mobiele groenelementen.
Het Gemeenteplein wordt heringericht. De opdracht behelst vooral :
Voor de realisatie van het ontwerp werd een lastenboek opgesteld door het ontwerpbureau Landmeesters om tot aanbesteding over te gaan.
Gunningswijze: openbare procedure.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver met de economisch meest voordelige offerte op grond van de volgende gunningscriteria: prijs.
De totale kost wordt geraamd op 388.074,99 EUR incl. BTW.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek PRJ23_LUM_P01 voor de herinrichting en verfraaiing van het Gemeenteplein wordt goedgekeurd.
De opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De Oostereindestraat en de Zonnestraat werden volledig heringericht. Er werd een fietsstraat en een fietspad aangelegd. De voorrangsregeling op diverse kruispunten werd gewijzigd. Van 1 mei tot 1 juli werd een proefopstelling met de nodige signalisatie en markering ingevoerd. Tijdelijk situatie kan vanaf 1 juli omgezet worden in een definitive regeling. Hiervoor werd een aanvullend reglement opgemaakt.
De proefopstelling, waarbij de voorrangsregeling met de Dr. Vanderhoeydonckstraat gewijzigd werd en de as Oostereindestraat-Dorpsstraat omgevormd werd tot een fietsstraat en tevens op deze as eenrichtingsverkeer werd ingevoerd, kan definitief wordt gemaakt;
De Zonnestraat werd tevens uitgerust als een fietsstraat binnen de proefopstelling, en de proefopstelling wordt hier tevens definitief gemaakt;
Het aanvullend reglement treft enkele gemeentewegen.
De wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
De wet van 10 januari 2012 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement;
Het koninklijk besluit van 4 december 2012 betreffende het signaleren van de fietsstraat;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het ministerieel rondschrijven betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;He omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en al zijn latere wijzigingen.
Op de Oostereindestraat, van de Dr. Vanderhoeydonckstraat naar de Ringlaan (N717), is het voor iedere bestuurder, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 en verkeersbord C1.
Aan de zuidelijke zijde van de Oostereindestraat wordt er een fietspad voorzien. Dit wordt gesignaleerd met het D7-verkeersbord.
Op de Oostereindestraat ter hoogte van het kruispunt met de Zonnestraat, geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de as Oostereindestraat-Dorpsstraat geldt dat bestuurders voorrang hebben op het verkeer op de Dr. Vanderhoeydonckstraat.
Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord B15 op de as Oostereindestraat-Dorpsstraat en door een B5-verkeersbord op de Dr. Vanderhoeydonckstraat met bijhorende wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.
Het gebied waarbinnen de straten uitgerust zijn als zijnde een fietsstraat wordt begrensd door (Bijlage 1):
Ter hoogte van de kruisingen wordt het begin van de fietsstraat aangeduid door een
F111-verkeersbord en het einde van een fietsstraat door een F113-verkeersbord.
Ter hoogte van het kruispunt van de Oostereindestraat met de Ringlaan (N717) en ter hoogte van het kruispunt van de Zonnestraat met de Oostereindestraat wordt er een fietsoversteekvoorziening ingesteld. De fietser heeft hier geen voorrang op het verkeer dat hij kruist.
De maatregel wordt aangeduid door fietslogoverbindingsmarkering en verkeersbord B1 met bijhorende wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Ter hoogte van huisnummer 8 moet verkeer op de Zonnestraat komende vanuit noordelijke richting voorrang verlenen ten opzichte van het verkeer op de Zonnestraat komende van de Oostereindestraat of de Dr. Vanderhoeydonckstraat.
Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord B1 met bijhorende wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.
Op de Zonnestraat, van de Dr. Vanderhoeydonckstraat naar de Oostereindestraat, is het voor iedere bestuurder, uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 (met onderbord M5) en verkeersbord C1 (met onderbord M3).
(Op het noordelijk gedeelte van de Zonnestraat vanaf huisnummer 8) is het verkeer in twee richtingen toegelaten).
Ter hoogte van huisnummer 8 moeten alle bestuurders, met uitzondering van fietsers en bromfietsers klasse A, op de Zonnestraat komende vanuit noordelijke richting verplicht rechts afslaan in de richting van de Dr. Vanderhoeydonckstraat.
Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord D1f en onderbord M3.
Ter hoogte van het kruispunt van de Dr. Vanderhoeydonckstraat met de as Oostereindestraat-Dorpsstraat is het verboden af te slaan in de richting van de Ringlaan (N717).
Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden C31a aangevuld met onderbord M3, en C31b.
Afschrift van dit besluit wordt gezonden naar alle bevoegde diensten.
De vervoerregio Limburg heeft een voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan uitgewerkt. Dat plan legt de globale mobiliteitsvisie voor de komende 10 jaar (met een doorkijkperiode van 30 jaar) vast voor de vervoerregio op een strategisch niveau, en dat voor alle vervoerswijzen. In dit voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan werd rekening gehouden met het Ontwerp plan-MER. Het Ontwerp plan-MER beschrijft de mogelijke milieueffecten van het voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan.
Het voorlopig ontwerp RMP werd op 8 mei 2023 goedgekeurd door de minister van Mobiliteit. Op 31 mei 2023 start de adviesprocedure en het openbaar onderzoek. Als gemeente dragen we ook bij aan de promotie van dan dit openbaar onderzoek; meer bepaald via aankondiging op onze website, papieren aankondiging en het voorzien van de mogelijhkeid tot raadpleging van de documenten in het stadhuis.
Tegelijkertijd wordt het voorlopig ontwerp RMP ook voor advies voorgelegd aan de gemeenteraden van elke betrokken gemeente. Dat is de enige formele rol die aan de gemeenteraden is toegekend tijdens het vaststellingsproces van het RMP. Het betreft hier een niet-bindend advies.
Iedereen kan deze documenten inkijken en opmerkingen meegeven.
Dit openbaar onderzoek loopt van 31 mei tot en met 29 juli 2023.
Drie dossiers hebben rechtstreeks betrekking tot het grondgebied van Lummen:
De gemeenteraad staat positief ten opzichte van deze drie dossiers.
De gemeenteraad geeft positief advies over de drie werken die opgenomen zijn met betrekking tot de mobiliteit en het grondgebied Lummen, in het voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van vervoerregio Limburg en het Mobiliteitsplan in zijn geheel.
Het aantrekken van de juiste expertise voor adviezen of begeleiding op het vlak van HR via de procedure van de overheidsopdrachten is voor een openbaar bestuur geen evidentie.
Niet alleen kost de hele gunningsprocedure van het uitschrijven van de overheidsopdracht tot aan de gunning veel tijd en moeite, het is ook niet altijd evident om de juiste evaluatiecriteria voor het beoordelen van de kandidaat-opdrachtnemers te bepalen.
Poolstok is een coöperatieve (CVBA) van openbare en aanverwante besturen die aanbestedingen organiseert rond organisatieontwikkeling en HR-aangelegenheden in de meest brede zin van het woord zoals o.m. werving en selectie, organisatievorming, opleidingen rond leiderschap, talentmanagement, evaluaties en assessments.
Gebruik maken van de diensten van Poolstok vereist een toetreding als vennoot. In ruil daarvoor kunnen vennoten een beroep doen op de diverse diensten van Poolstok.
Het bijzondere is dat de diensten niet rechtstreeks worden geleverd, maar dat Poolstok via de techniek van de gunningen met respect voor de wet op de overheidsopdrachten contracten afsluit met gespecialiseerde kantoren.
Per domein heeft Poolstok een marktbevraging georganiseerd en een kwalitatieve en financiële vergelijking van de firma’s gedaan. Firma’s die uiteindelijk weerhouden werden, zijn verplicht hun allerlaagste prijs aan afnemers aan te bieden als ze via Poolstok ingeschakeld worden.
Aangesloten besturen hoeven zelf geen marktbevraging meer te doen, maar kunnen indien gewenst een keuze maken uit de aanbiedende bedrijven en een bedrijf aanstellen in functie van de noden. Dit alles in overeenstemming met de regels uit de wet op overheidsopdrachten.
De voordelen zijn groot:
Het aansluiten door het gemeentebestuur als vennoot gebeurt door eenmalig “aandelen” te kopen. Per 10 VTE moeten er 3 aandelen van 24,79 euro/stuk aangekocht. Dit brengt het aansluitingsbedrag bij Poolstok voor de gemeente Lummen op +/- 1.190 euro (+/- 160 personeelsleden: 16 * 3 * 24,79 = 1. 189,92 euro). Dit is dus een eenmalige uitgave waarna we onbeperkt van de dienstverlening gebruik kunnen maken.
Indien we in de toekomst weer willen uitstappen, is dat mits voorafgaande aankondiging en goedkeuring GR/RMW mogelijk en wordt het aandelenbedrag integraal terugbetaald.
De gemeenteraad keurt de aansluiting goed als vennoot bij Poolstok CVBA.
Het voorstel tot samenwerkingsovereenkomst tussen CAW Limburg vzw en Gemeente Lummen, wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Op het college van burgemeester en schepenen van 18 april 2023 werd akkoord gegaan met verlenging van het JAC in Lummen voor 1 dag per week. CAW Limburg vzw heeft nu de definitieve samenwerkingsovereenkomst overgemaakt en wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Momenteel werkt de JAC-medewerker 1 dag per week in Lummen en dit loopt goed. Het college heeft kennisgenomen van de evaluatie van het JAC op het college van 18 april 2023.
Om het verdere verloop van de JAC-werking te garanderen, wordt er voorgesteld om de JAC-werking te laten doorlopen tot 31 december 2025. De kosten worden verhoogd van 12.000 euro per jaar naar 14.000 euro per jaar.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen CAW Limburg vzw en Gemeente Lummen in het kader van een JAC-medewerker, goed.
Om de werking van de UiTPAS uit te breiden naar een samenwerking met externe partners wordt een standaard samenwerkingsovereenkomst voorgelegd aan de gemeenteraad.
De DPO van de gemeente gaf positief advies wat de gegevensbeschermingsaspecten betreft.
Herk-de-Stad en Lummen zijn sinds 2021 één gezamenlijke UiTPAS-regio. De UiTPAS is een combinatie van een spaarkaart en een kansenpas met als doel inwoners uit beide gemeenten zoveel mogelijk aan het vrijetijdsaanbod te laten deelnemen. Fase 2 wordt nu opgestart, namelijk de integratie van het aanbod van de verenigingen en clubs in het UiTPAS verhaal. Er werd gekozen om nu op te starten met sportclubs en jeugdverenigingen om daarna de cultuurverenigingen te betrekken.
Alle clubs en jeugdverenigingen van Herk-de-Stad en Lummen werden op 28 maart 2023 uitgenodigd voor een infoavond. Negen clubs en verenigingen waren aanwezig.
Een samenwerkingsovereenkomst (= standaardovereenkomst opgesteld door Publiq) wordt gesloten tussen UiTPAS Herk-de-Stad/Lummen en de club/vereniging die wenst in te stappen. Een blanco standaardovereenkomst wordt voorgelegd ter goedkeuring aan de gemeenteraad en de bevoegdheid om zo'n overeenkomst met een club/vereniging in het kader van de UiTpas-werking te delegeren aan het schepencollege. De verenigingen uit Lummen zullen een overeenkomst aangaan met Lummen, de verenigingen uit Herk-de-Stad zullen de overeenkomsten aangaan met Herk-de-Stad.
Alle concrete overeenkomsten met Lummense partners zullen steeds ter goedkeuring voorgelegd worden aan het schepencollege.
De begeleiding van de aansluitende club of vereniging zal gebeuren door de dienst vrije tijd, waaronder het geven van een korte opleiding.
Best wordt er geopteerd om bij de verenigingen/clubs geen hardware te installeren, maar exclusief te werken via de app van de UiTPAS.
Vanuit Cipal informatieveiligheid is er geen bezwaar voor wat de verwijzing van verwerker naar de verenigingen en de gemeenten toe betreft.
Gemeenteraadsbeslissing van 22 maart 2021 i.v.m. de overeenkomst tussen de gemeentebesturen van Herk-de-Stad en Lummen met vzw
Publiq rond de oprichting van één gezamenlijke UiTPAS Herk-de-Stad/Lummen.
Gemeenteraadsbeslissing van 22 maart 2021 i.v.m. de gebruiksvoorwaarden van de UiTPAS Herk-de-Stad/Lummen.
Gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2021 i.v.m. de overeenkomst tussen UiTPAS Herk-de-Stad/Lummen en Sport Vlaanderen rond het
Sport-Na-School (SNS) aanbod.
De gemeenteraad keurt de standaardovereenkomst met verenigingen goed en delegeert de goedkeuring van een gepersonaliseerde overeenkomst met een Lummense vereniging bij reglement aan het college van burgemeester en schepenen
Het lokaal bestuur van Herk-de-Stad is bevoegd om de overeenkomst aan te gaan met verenigingen uit Herk-de-Stad.
Aan de kerk van Lummen dienen onderhouds- en herstellingswerken te gebeuren.
De kerk van Lummen is in gedeelde eigendom tussen de kerkraad Onze-Lieve-Vrouw Tenhemelopneming van Lummen en de gemeente Lummen. De toren is eigendom van de gemeente Lummen.
Door archictect Davy Stroobants werd een lastenboek opgesteld waarbij de werken opgesplitst zijn tussen de werken ten laste van de kerkraad en deze ten laste van de gemeente Lummen.
Bij een eerste bekendmaking van deze opdracht " Restauratiewerken Onze-Lievevrouw Hemelvaartkerk" hebben we via e-Tendering geen enkele offerte mogen ontvangen.
Door architect Davy Stroobants werd een nieuw bestek voor de kerktoren en schip van de kerk opgemaakt.
Er wordt een nieuwe openbare bekendmaking gedaan.
Ten laste van de gemeente Lummen worden volgende werken aan de kerktoren gevraagd:
De aannemer dient de vorderingsstaten op te maken voor de kerkraad apart en voor de gemeente Lummen apart.
De uitvoeringstermijn werd vastgesteld op 60 werkdagen.
De kerkraad gaat voor de bouwwerken ( buitentrappen en muren) en voor het binnen schrijnwerk (deur sacristie + winterkapel + kastdeur sacristie) zelf opdrachten uitschrijven en op de markt brengen.
De totale werken worden geraamd op 416 774,86 EUR incl. BTW. Met een subsidie van 128 044,85 EUR. Het aandeel van de gemeente is 150 146,23 EUR en een subsidie van 47 057,60 EUR.
Aangezien het in feite 3 losse opdrachten betreft die onafhankelijk van elkaar uitgevoerd worden, door 3 verschillende aannemers, kunnen de 3 opdrachten apart in de markt gezet worden.
Opdracht 1 : Metsel-, hout- en dakwerken.
Er werd een bestek opgemaakt door architect Davy Stroobants.
De gemeente Lummen gaat dit op de markt brengen via e-tendering met een openbare procedure.
Het bestek zit in bijlage.
Opdracht 2 : Bouwwerken (Buitentrappen en muren)
Opdracht 3 : Binnenschrijnwerk
Opdracht 2 en 3 gaat de kerkfabriek zelf op de markt brengen.
Door de opsplitsing van het restauratiedossier verhogen we de kans op inschrijvingen.
Er werd op 9 november 2022 een subsidiebelofte ontvangen.
Voor de subsidie werd door architect Davy Stroobants navraag gedaan en is er geen bezwaar dat we deze opdracht uitschrijven in drie bestekken.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen
Het onroerend erfgoeddecreet van 12 juli 2013
Het onroerend erfgoedbesluit van 16 mei 2014
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Het bestek voor de restauratie- en onderhoudswerken van de Onze-Lieve-Vrouw Tenhemelopneming kerk wordt goedgekeurd.
De opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aanvraag heeft betrekking op een perceel, gelegen Drie Lindenstraat 2 en 6 kadastraal bekend: afdeling 3 sectie A nrs. 485H, 485K, 485G, 485F, 485E, 487C, 487D, 487F, 487B, 487E, 489K en 490H.
Het betreft een aanvraag voor het heraanleggen en uitbreiden van een begraafplaats, en het verleggen van voetweg 45 en 47 en deels afschaffen van een voetweg 46.
De aanvraag omvat: stedenbouwkundige handelingen.
Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen, van 11/05/2023 tot 09/06/2023. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Gezien de aanvraag wegeniswerken bevat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegheid heeft, dient de raad zich uit te spreken over de zaak van de wegenis (rooilijnenplan) en over het verleggen van voetweg 45 en 47 en deels afschaffen van voetweg 46.
De omgevingsambtenaar heeft volgend advies geformuleerd over de aanvraag:
Gunstig voor het heraanleggen en uitbreiden van een begraafplaats, en het verleggen van voetweg 45 en 47 en deels afschaffen van een voetweg 46 op een perceel kadastraal gekend als afdeling 3 sectie A nrs. 485H, 485K, 485G, 485F, 485E, 487C, 487D, 487F, 487B, 487E, 489K en 490H
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluiten.
Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 56
De gemeenteraad neemt kennis van het openbaar onderzoek en van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Op basis van hierboven vermelde overwegingen komt de gemeenteraad tot volgende beslissing:
Goedkeuring van de rooilijn voor het heraanleggen en uitbreiden van een begraafplaats, en voor het verleggen van voetweg 45 en 47 en deels afschaffen van een voetweg 46.
In het meerjarenplan zijn de nodige middelen voorzien voor het bouwen van nieuwe jeugdlokalen in Linkhout.
In samenspraak met de betrokken partijen en de buurtbewoners werden de plannen verder uitgewerkt.
De vorige opdracht werd stopgezet aangezien geen enkele firma voldeed aan de gunningscriteria en de inschrijvingsprijs lag veel hoger dan de initiële raming.
2023_CBS_00784 - Aanstelling aannemer nieuwbouwproject jeugdlokalen - niet gunning - Goedkeuring
Er werden door het architectenbureau aanpassingen gedaan aan het ontwerp.
In bijlage vindt men het nieuw bestek, plannen en meetstaat terug voor de aanstelling van een aannemer voor het nieuwbouwproject jeugdlokalen te Linkhout.
Het bestek werd opgesteld door achitecten Jente Luts en Bregt Bogaerts.
Voorlopige oplevering van het casco-gebouw te realiseren uiterlijk 15 september 2024.
Gunningswijze: openbare procedure
Gunningscriterium: prijs
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen
Het onroerend erfgoeddecreet van 12 juli 2013
Het onroerend erfgoedbesluit van 16 mei 2014
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Het bestek nr 2023/06/01 voor de Aanstelling aannemer nieuwbouwproject jeugdlokalen wordt goedgekeurd.
De opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Op 23 augustus 2022 heeft de gemeente een verkavelingsvergunning bekomen voor het verkavelen van perceel 2B539b in 3 bouwloten, een achterliggend lot 4 en een lot 5 behorende tot de Sint Jacobusstraat. In de voorschriften is vermeld dat lot 5 moet afgestaan worden aan de gemeente, doch dit lot behoort reeds tot de private eigendom van de gemeente. De gemeenteraad dient wel nog een besluit te nemen om dit lot 5 te affecteren bij het openbaar domein zodat ook de volledige Sint Jacobusstraat binnen het openbaar domein komt te liggen.
Daarnaast dient de gemeenteraad een besluit te nemen om de loten 1,2 en 3 openbaar te verkopen via biddit.
Er worden geen bijzondere verkoopsvoorwaarden opgelegd. De instelprijs zal bepaald worden aan de hand van een actueel schattingsverslag.
De verkaveling OMV_2021077118 van 23 augustus 2022 langs de Rekhovenstraat en Sint Jacobusstraat
De Sint Jacobusstraat werd gedeeltelijk aangelegd op lot 5, hetgeen behoort tot de privaat eigendom van de gemeente.
In de verkavelingsvergunning werd opgenomen dat lot afgestaan moet worden aan de gemeente om bij het openbaar domein te voegen.
De loten 1.2 en 3 kunnen openbaar verkocht worden via biddit.
Er is geen noodzaak om bijzondere verkoopsvoorwaarden op te leggen
De instelprijs zal bepaald worden overeenkomst een geactualiseerd schattingsverslag voor een vrije openbare verkoop.
Decreet lokaal bestuur art 40,41
De gemeenteraad besluit om lot 5, met een oppervlakte van 3 a 74 ca, uit de verkaveling OMV_2021077118 te affecteren bij het openbaar domein.
De gemeenteraad besluit om de procedure te starten om de loten 1. 2 en 3 van de verkaveling OMV_2021077118 langs de Rekhovenstraat en de Sint Jacobusstraat te verkopen middels een digitale openbare verkoop via Biddit.
De instelprijs wordt conform het schattingsverslag vastgesteld en er worden geen bijzondere verkoopsvoorwaarden opgelegd.
Notaris Jan Lambrecht wordt aangesteld om de verkoop van de loten 1. 2 en 3 van de verkaveling OMV_2021077118 1092 via Biddit te organiseren.
Notaris Jan Lambrecht wordt aangesteld om de akte neerlegging verkaveling en de aktes te verlijden in het kader van gemelde Biddit-verkoop .
Er werd een bouwvergunning afgeleverd voor Linkhoutstraat 75.
Tussen Linkhoutstraat 75 en 77 ligt de gemeenteweg "buurtweg 25".
Reeds meer dan 30 jaar is de effectieve buurtweg rechter en smaller dan dat hij oorspronkelijk ingetekend werd.
De landmeter van de eigenaars van Linkhoutstraat 75 heeft daarom een voorstel voor een nieuw rooilijnplan ingediend, en vraagt om een regularisatie van de toestand die reeds meer dan 30 jaar bestaat.
We zien dat de buurtweg op meerdere plaatsen reeds lange tijd op een andere manier gebruikt wordt dan hoe hij indertijd ingetekend werd.
De gemeenteraad stelt de nieuwe rooilijn voor de voetweg 25 voorlopig vast zoals voorgesteld in het ontwerpplan als bijlage
De gemeenteraad gaat principieel akkoord om de voetweg 25 in de Atlas van de Buurtwegen te wijzigen en te verplaatsen zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het inrichten van het openbaar onderzoek over het bijbehorende ontwerp van rooilijnplan.
Deze beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 17 van het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Na het openbaar onderzoek wordt het dossier opnieuw behandeld in de gemeenteraad.
Twee akkerland percelen gelegen te Lummen, 4de afdeling (Meldert), sectie B, nrs. 345B en 345C worden te koop aangeboden door de firma IMMO VL. De vraagprijs bedraagt 90.000,00 EUR.
Er werd een schattingsverslag aangevraagd bij Expertiseburo Vanerum & C° om de waarde van de percelen te bepalen. De waarde werd geschat op 86.000,00 EUR. Het schattingsverslag wordt als bijlage toegevoegd.
De gemeente heeft interesse in aankoop van volgende twee akkerland percelen: Lummen, 4de afdeling (Meldert), sectie B, nrs. 345B en 345C welke te koop aangeboden worden door IMMO VL.
Gezien de aankoop opportuniteiten biedt om bos aan te planten op deze percelen en omdat hiervoor subsidiemogelijkheden zijn, werd een bod tot aankoop van 86.000,00 EUR gedaan onder opschortende voorwaarde van goedkeuring door de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van het schattingsverslag van volgende twee akkerland percelen: Lummen, 4de afdeling (Meldert), sectie B, nrs. 345B en 345C, waarbij de waarde van de twee percelen geschat wordt op 86.000.00 euro bij vrije onderhandse verkoop.
De gemeenteraad keurt een bod tot aankoop van 86.000,00 EUR goed voor de aankoop van deze percelen.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanstelling van het notariaat Lambrecht door het college van burgemeester en schepenen, voor het verlijden van de akte.
De huidige opdracht voor het leveren en onderhoud van werkkledij eindigt op 30 september 2023. Er dient dus een nieuwe opdracht te worden uitgeschreven. De nieuwe opdracht zal aanvangen op 1 oktober 2023 . De looptijd bedraagt 3 jaar en kan stilzwijgend verlengd worden voor de periode van 1 jaar.
Raming: 80 000 EUR excl. BTW of 96 800 EUR incl. 21% BTW
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking
Gunningscriteria:
Aan te schrijven firma's:
Voor het leveren en onderhoud van werkkledij werd een bestek met nummer 2023/05/02 opgesteld aangezien het oude contract eindigt op 30 september 2023.
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De opdracht heeft een looptijd van drie jaar en zal aanvangen op 1 oktober 2023.
De opdracht kan eenmaal stilzwijgend verlengd worden en dit voor een periode van één jaar.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessive.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in klassiek sectoren.
Het bestek met nr. 2023/05/02 voor de opdracht “Levering en onderhoud werkkledij”, wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
Er werd een overeenkomst afgesloten met het Vlaams gewest om fietspaden aan te langs de gewestweg N725 (Beukenboomstraat en Dikke Eikstraat). Na de goedkeuring van een start- en projectnota werd een ontwerp opgemaakt. Hieruit blijkt dat er 130 innemingen met een totale oppervlakte van 13 987 m² noodzakelijk zijn om het project te realiseren. De Vlaamse regering is hier de onteigende partij. Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd om de onteigeningsprocedure te starten op basis van de voorliggende plannen. Omdat de Vlaamse regering onteigenende partij is maakt de goedkeuring door de gemeenteraad echter geen deel uit van de onteigeningsprocedure. Het agentschap wegen en verkeer zal de plannen ter goedkeuring voorleggen aan de minister.
De Vlaamse regering wenst een onteigeningsprocedure op te starten om gronden te verwerven voor het aanleggen van fietspaden aan te leggen langs de N725 ( Beukenboomstraat en Dikke Eikstraat).
Er werden onteigeningsplannen opgemaakt door landmeter expert Mathieu Rutten waaruit blijkt dat er 130 percelen getroffen worden door de onteigening met een totale in te nemen oppervlakte van 13 987 m²
Het agentschap wegen en verkeer wenst de goedkeuring van de gemeente om de onteigeningsprocedure te starten.
De onteigeningsprocedure zal gevoerd worden door het agentschap wegen en verkeer.
Het Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.
De gemeenteraad neemt kennis van de onteigeningsplannen voor het verwerven gronden met het oog op de aanleg van fietspaden langs de N725 - Beukenboomstraat en Dikke Eikstraat.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het agentschap Wegen en Verkeer om de onteigeningsprocedure op te starten op basis van de voorliggende plannen.
De lokale besturen van Halen, Herk-de-Stad en Lummen hebben hun intentie tot intergemeentelijke samenwerking geformaliseerd in een intentieverklaring, die ondertekend werd op 26 mei 2023.
De drie lokale besturen werkten in het verleden reeds samen rond noodplanning, op het vlak van bijstand of backup van de noodplanningsambtenaar, communicatie en psychosociale hulpverlening. Hierdoor trad één van deze ambtenaren van één bestuur mogelijk op bij een ander bestuur - eventueel onder rechtstreeks gezag van het andere bestuur - zonder dat de aansprakelijkheid afgedekt was. De respectieve besturen wensten deze samenwerking te formaliseren en juridisch af te dekken.
De burgemeester bekleedt een bijzondere verantwoordelijkheid inzake de gemeentelijke noodplanning. Deze noodplanning vertoont een onvoorzien karakter, waarbij de betrokken ambtenaren in principe 24u/24u bereikbaar moeten zijn en waar dit in een gemeente met een grootteorde zoals Halen, Herk-de-Stad en Lummen niet altijd haalbaar is. Bovendien kunnen calamiteiten zich over langere tijd voordoen waardoor in aflossing dient te worden voorzien, of van een zekere grootteorde zijn waardoor de taken dienen te worden verdeeld.
De samenwerking situeert zich op de domeinen noodplanning(sambtenaar), communicatie en psychosociale hulpverlening. Voor die drie domeinen fungeren de respectieve ambtenaren zowel ter assistentie als als backup - in dit laatste geval vervangen ze de oorspronkelijke plaatselijke ambtenaar. Ook tijdens oefeningen wordt onderling ondersteuning geboden, wat ineens een oefening van de onderlinge samenwerking uitmaakt.
Alarmering gebeurt via een lijst van noodtelefoonnummers. De respectieve ambtenaren maken ook afspraken met betrekking tot verlof en langdurige afwezigheden.
De samenwerking vereist ook een afstemming van de noodplannen van de lokale besturen, in het licht van uniformiteit.
In lijn met de internationale tussenkomsten bij calamiteiten, worden de loonkosten door het eigen bestuur gedragen. Gezagsgewijs fungeren de betrokken ambtenaren echter onder het verzoekende bestuur.
De drie besturen zijn voor hun aansprakelijkheid aangesloten bij Ethias. De maatschappij bevestigde per e-mail de verzekeringsdekking.
De samenwerkingsovereenkomst neemt de vorm aan van een overeenkomst tussen gemeenten (art. 387 DLB) met een stilzwijgende jaarlijkse verlenging, tenzij (eenzijdige) opzeg met een opzegtermijn van minimum zes maanden.
Gemeente Lummen gaat een intergemeentelijke samenwerking aan met de lokale besturen van Halen en Herk-de-Stad rond noodplanning, onder vorm van een specifieke samenwerkingsovereenkomst, die deel uitmaakt van dit besluit.
Bij akte verleden voor ondergetekende notaris op 16 december 2014, overgeschreven op het tweede hypotheekkantoor te Hasselt op 23 december 2014 onder referte 71-T-23/12/2014-12943, werd er door de opstalgever een opstalrecht toegekend aan de opstalhouder voor een termijn van dertig (30) jaar, een aanvang nemende op 1 januari 2015 en eindigend op 31 december 2044, op het navolgende onroerend goed: GEMEENTE LUMMEN - tweede afdeling - een perceel grond, ter plaatse gekend "St-Jakobusstraat 8+", kadastraal gekend sectie B, nummer 542H P0000, groot volgens kadaster vijfenzeventig are eenenzestig centiare (75a 61ca). De gemeente Lummen wenst dit opstalrecht in samenspraak met de opdrachthoudende vereniging Limburg.net te beëindigen en een nieuw opstalrecht te vestigen.
Er wordt een nieuw opstalrecht gevestigd op onderstaande percelen, ten gunste van Limburg.net (OV):
GEMEENTE LUMMEN- tweede afdeling:
1. Een perceel grond, ter plaatse gekend "St-Jakobusstraat 8+", kadastraal gekend sectie B, nummer 542H P0000, groot volgens kadaster vijfenzeventig are eenenzestig centiare (75a 61ca).
2. Een perceel grond, ter plaatse gekend " St-Jakobusstraat ", kadastraal gekend sectie B, deel van nummer 543K P0000, groot volgens meting negenentwintig are éénendertig centiare (29a 31ca).
Het opstalrecht wordt gevestigd mits betaling van een vergoeding van één euro.
Het opstalrecht is gevestigd voor een duur van dertig jaar en neemt een aanvang op 1 september 2023.
Dit recht van opstal verleent de opstalhouder het recht tot de bouw van een nieuw recyclagepark.
De opstalhouder zal voormeld goed aanwenden om er een recyclagepark in te richten en uit te baten. Zij zal er de nodige infrastructuur oprichten en aanpassen die eigen is aan de uitrusting van een recyclagepark, conform de wettelijke bepalingen en de normen opgelegd door de OVAM.
Wet tot hervorming van het goederenrecht van 31 januari 2020
Diverse bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
De gemeenteraad keurt de ontbinding van het bestaand opstalrecht op volgend perceel:
en de vestiging van een nieuw opstalrecht op volgende percelen:
ten gunste van opstalhouder Limburg.net (OV), goed.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de organen over de organisatiebeheersing van het voorbije jaar.
Het rapport werd opgesteld in samenspraak met het managementteam.
Het rapport organisatiebeheersing 2022 wordt voorgelegd en toegelicht.
Het bevat:
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport organisatiebeheersing 2022.
De gemeenteraad wenst dit dossier te verdagen naar de raad van augustus.
Het nemen van belangrijke beslissingen over bepaalde agendapunten dewelke dienen te worden gestemd tijdens de algemene vergadering van 27 juni 2023 is niet evident.
De gemeentelijle afgevaardigde dient tijdens de algemene vergadering te stemmen, waarvoor hij telkens voor elke vergadering over een mandatering van de raad dient te beschikken
De gemeente is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
De agenda met documentatiestukken opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 14 maart 2023.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Limburg die op dinsdag 27 juni 2023 om 18u00 plaatsheeft in PXL-NeXT (blok D) te 3500 Hasselt, Elfde-Liniestraat 24.
Een dossier met documentatiestukken is bij deze oproepingsbrief gevoegd.
De eerste twee agendapunten handelen over het dossier s-Lim.
Een aantal steden en gemeenten is op vandaag toegetreden tot Fluvius Limburg voor de activiteit zoals vermeld in artikel 3 A 5. 5.5. Hiermee werd een aantal opdrachten toevertrouwd aan Fluvius Limburg, meer specifiek het aanbrengen van sensoren, camera’s of andere apparatuur in het kader van smart cities op het openbaar domein. Het leveren en verlenen van de dienstverlening inzake sensoren, camera’s en andere apparatuur die onder de smart city-toepassingen vallen, is in elk geval een taak van algemeen belang. Een aantal Limburgse gemeentebesturen heeft zich in dat opzicht willen verenigen om deze taak intergemeentelijk aan te pakken en heeft aldus hiervoor een beheersoverdracht verricht bij Fluvius Limburg.
Ingevolge het intern gevoerde kerntakendebat op het niveau van Fluvius, wordt deze taak zoals omschreven in artikel 3. A. 5. 5.5. in de statuten van Fluvius Limburg niet langer als een kerntaak weerhouden.
De stad/gemeente erkent de nood aan een betrouwbare en duurzame partner, die een hoogst kwalitatieve service biedt met toegevoegde waarde, waarbij onderscheidende kennis en kunde ter beschikking worden gesteld bij de uitrol van smart city-projecten. De kennis inzake IT-toepassingen, dataplatform, databeheer, applicaties, … die relevant zijn voor de ontwikkeling en verdere uitbouw van Limburg als smart region, wordt best gecentraliseerd op één niveau. Deze doelstellingen kaderen binnen het algemeen en gemeentelijk belang.
De gemeenten Diepenbeek, Gingelom, Houthalen-Helchteren en Pelt, alsook de steden Genk en Hasselt, hebben op 23 januari 2023 het initiatief genomen tot de oprichting van een overlegorgaan om de samenwerkingsmogelijkheden en -voorwaarden te bestuderen voor een intergemeentelijke samenwerking in het kader van verschillende data-gedreven (ondersteunende) producten en diensten in het publieke domein, gericht op het ontwikkelen van de smart region Limburg. Het resultaat van deze studieopdracht, zoals vermeld in artikel 414 van het decreet over het lokaal bestuur, was positief en resulteerde in een documentatiebundel (motiveringsnota, bestuursplan, ondernemingsplan en statutenontwerp) die het overlegorgaan aan de deelnemende steden/gemeenten heeft voorgelegd. De gemeenteraden van Diepenbeek, Genk, Gingelom, Hasselt, Houthalen-Helchteren en Pelt hebben vervolgens het voorstel tot oprichting van de dienstverlenende vereniging s-Lim volgens de modaliteiten vastgelegd in de documentatiebundel goedgekeurd. Deze beslissingen werden overgemaakt aan het overlegorgaan.
Rekening houdend met deze gemeenteraadsbesluiten is het overlegorgaan overgegaan tot de definitieve vaststelling van de documentatiebundel. Het Overlegorgaan hernam hiertoe de vier documenten waaruit de documentatiebundel was samengesteld. Deze motiveren de keuze voor een dienstverlenende vereniging en geven de bestuurlijke organisatie, de financiële structuur en de maatschappelijke doelstellingen van de dienstverlenende vereniging weer. Enkel aan het statutenontwerp en de toelichting bij het ondernemingsplan werden enkele minimale wijzigingen aangebracht. Overeenkomstig artikel 415 van het decreet over het lokaal bestuur heeft het overlegorgaan het definitief voorstel op 23 maart 2023 voorgelegd aan de deelnemende gemeenten. De gemeenten kunnen het voorstel alleen goedkeuren of afkeuren.
De keuze voor de rechtsvorm van een dienstverlenende vereniging biedt de individuele steden/gemeenten de beste garantie om zelf de opportuniteit, snelheid en aard van de dienstverlening te bepalen.
Er wordt voorgesteld dat de 42 betrokken steden/gemeenten-deelnemers (voormalige deelnemers van Inter-media), met name Alken, As, Beringen, Bilzen, Bocholt, Borgloon, Bree, Diepenbeek, Dilsen-Stokkem, Genk, Gingelom, Halen, Ham, Hamont-Achel, Hasselt, Hechtel-Eksel, Heers, Herk-de-Stad, Herstappe, Heusden-Zolder, Hoeselt, Houthalen-Helchteren, Kinrooi, Kortessem, Laakdal, Lanaken, Leopoldsburg, Lommel, Lummen, Maaseik, Maasmechelen, Nieuwerkerken, Oudsbergen, Peer, Pelt, Riemst, Sint-Truiden, Tessenderlo, Tongeren, Wellen, Zonhoven en Zutendaal de voorkeur geven aan de oprichting van de dienstverlenende vereniging s-Lim om de ontwikkeling van Limburg als smart region verder uit te bouwen. De gemeenten en steden die niet hebben deelgenomen aan het overlegorgaan voeren op basis van de documentatiebundel opgesteld door het overlegorgaan een vergelijkend onderzoek tussen de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg als beheersvorm en de nieuw voorgestelde dienstverlenende verenging s-Lim.
De Raad van Bestuur van Fluvius Limburg heeft in zitting van 14 maart 2023 een partiële splitsing door oprichting van de dienstverlenende vereniging s-Lim voorgesteld waarbij de deelneming van Fluvius Limburg in de cv s-Lim ook overgaat naar de op te richten dienstverlenende vereniging s-Lim. De op te richten dienstverlenende vereniging s-Lim wordt op die manier meerderheidsaandeelhouder in cv s-Lim, die over ruime kennis en ervaring in het kader van smart city-projecten beschikt.
Concreet impliceert dit dat door de goedkeuring van de voorgestelde partiële splitsing en de beslissing tot toetreding tot de dienstverlenende vereniging de 42 vermelde steden/gemeenten deelnemer worden van de dienstverlenende vereniging s-Lim en de deelneming bij Fluvius Limburg voor de activiteit zoals vermeld in artikel 3 A 5. 5.5. ophoudt in hoofde van de betrokken steden/gemeenten zoals vermeld in de bijlage 2 van de statuten. Deze uittreding uit Fluvius Limburg en toetreding tot de dienstverlenende vereniging s-Lim worden aldus gerealiseerd door middel van de voorgestelde partiële splitsing die aan de Algemene Vergadering van Fluvius Limburg van 27 juni 2023 ter goedkeuring zal worden voorgelegd.
Mocht een gemeente geen deelnemer wensen te zijn van de dienstverlenende vereniging s-Lim, wordt deze gemeente de mogelijkheid geboden om te beslissen tot onmiddellijke uittreding.
Ingevolge het artikel 12:85 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen worden het ontwerp van oprichtingsakte en de statuten van de dienstverlenende vereniging s-Lim eveneens ter goedkeuring voorgelegd aan de Algemene Vergadering van Fluvius Limburg van 27 juni 2023.Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 413 - 460.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 27 juni 2023:
1. Kennisneming van de documentatiebundel samengesteld overeenkomstig artikel 414 van het Decreet Lokaal Bestuur met betrekking tot de oprichting van de dienstverlenende vereniging s-Lim, bestaande uit:
2. Realisatie van een partiële splitsing door oprichting overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:74 en volgende van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) met betrekking tot de overgang van de deelneming van Fluvius Limburg in de coöperatieve vennootschap s-Lim, zoals vermeld onder het huidige artikel 3 A. 5. 5.5. van de statuten van Fluvius Limburg, conform het splitsingsvoorstel, naar de op te richten dienstverlenende vereniging s-Lim:
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Fluvius Limburg kennis nemen van het splitsingsvoorstel, van voormelde verslagen en van de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:75, 12:77, 12:78 en 12:80 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
i.om de deelneming van Fluvius Limburg in de coöperatieve vennootschap s-Lim , zoals vermeld onder het huidige artikel 3.A.5. 5.5. van de statuten van Fluvius Limburg, over te brengen naar de nieuw op te richten dienstverlenende vereniging s-Lim omvattende alle activa en passiva en alle rechten (waaronder de samenwerkingsovereenkomsten tussen Fluvius Limburg en de toegetreden besturen) en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2022, met inwerkingtreding per 30 juni 2023 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2022 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 30 juni 2023.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii.De overeenkomstige schrapping van de deelneming van Fluvius Limburg in s-Lim cv.
- Aanvaarding van de uittreding van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg in s-Lim cv vanaf 30 juni 2023.
- Aanvaarding van de uittreding van de betrokken gemeenten uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg vanaf 30 juni 2023 voor de activiteit zoals omschreven in het huidige artikel 3. A.5. 5.5. van de statuten van Fluvius Limburg.
- Beslissing tot toetreding bij de dienstverlenende vereniging s-Lim vanaf 30 juni 2023.
- Benoeming van de bestuurders en de commissaris van de dienstverlenende vereniging s-Lim.
- Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De verwezenlijking van de partiële splitsing door oprichting vast te stellen;
ii. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing door oprichting vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging per 30 juni 2023, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 30 juni 2023;
iii. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
iv. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
- Enkel indien de gemeente er voor opteert om geen deelnemer in de op te richten dienstverlenende vereniging s-Lim te zijn: beslissing tot uittreding onmiddellijk na de oprichting.
- Volmacht (met mogelijkheid van subdelegatie) aan de bestuurders van de dienstverlenende vereniging s-Lim tot uitvoering van de genomen besluiten.
- Verlenen van machtiging om de beslissing genomen in dit agendapunt bij authentieke akte te doen vaststellen, de statuten dienovereenkomstig vast te leggen en de vereniging op te richten/de oprichting vast te stellen.
- In voorkomend geval: instemming met de beslissing tot onmiddellijke uittreding van de gemeenten die daarvoor zouden opteren en het verlenen van machtiging om als deelnemer in de dienstverlenende vereniging s-Lim op een algemene vergadering op of rond 30 juni 2023 te beslissen over dergelijke uittredingen en machtiging om het nodige te doen n.a.v. dergelijke uittreding te verlenen (telkens met mogelijkheid van sub-delegatie).
3. Kennisneming verslagen van Fluvius Limburg van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
4. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Limburg afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
5. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Limburg met betrekking tot het boekjaar 2022.
7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Statutaire benoemingen.
9. Benoeming van een commissaris.
10. Statutaire mededelingen.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan het voorstel van partiële splitsing van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg (partieel te splitsen vereniging) door oprichting van de dienstverlenende vereniging s-Lim met betrekking tot de overgang van de deelneming van Fluvius Limburg in de coöperatieve vennootschap s-Lim, zoals vermeld onder het huidige artikel 3 A. 5. 5.5. van de statuten van Fluvius Limburg, naar de op te richten dienstverlenende vereniging s-Lim, waarin de deelnemende gemeenten aandelen ontvangen en bijgevolg daartoe zullen toetreden.
De Algemene Vergadering van Fluvius Limburg wordt verzocht de uittreding van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg uit s-Lim cv vanaf 30 juni 2023 te beslissen/aanvaarden.
Door deze goedkeuring van de partiële splitsing beslist de gemeente/stad tot toetreding bij de dienstverlenende vereniging s-Lim.
Zijn goedkeuring te hechten aan de statuten van de dienstverlenende vereniging s-Lim en het ontwerp van oprichtingsakte dat daartoe werd opgemaakt door de instrumenterende notaris.
Overeenkomstig artikel 14 van de statuten van de dienstverlenende vereniging draagt de stad/gemeente de volgende personen voor als kandidaat-bestuurder voor de dienstverlenende vereniging s-Lim:
- Dhr. Raf Drieskens
- Mevr. Sofie Donneaux
- Dhr. Jan Neyens
Dhr. Jan Neyens is reeds meer dan vijf jaar directeur bij s-Lim cv (Smart Region Limburg). Mevr. Sofie Donneaux is bedrijfsjuriste en secretaris bij s-Lim cv. Zij zijn geen lid van een gemeenteraad van één van de deelnemende gemeenten, zodat hun voordracht overeenkomstig artikel 434, §2 van het Decreet Lokaal Bestuur uitdrukkelijk gemotiveerd moet worden. Voor beiden geldt dat zij over een verregaande deskundigheid beschikken over de statutair bepaalde doelstellingen.
Gelet op hun werkzaamheden bij s-Lim cv zijn dhr. Neyens en mevr. Donneaux bijzonder ervaren in het begeleiden van de aangesloten gemeentes in het vertalen van concrete bestuurlijke en maatschappelijke smart city toepassingen. Zij hebben een jarenlange deskundigheid opgebouwd m.b.t. de ontwikkeling van de Smart Region Limburg in het algemeen en met IT-toepassingen, dataplatform, databeheer, applicaties, enz.
De voorgestelde samenstelling van de raad van bestuur is bedoeld om tijdelijk te zijn. Naar het jaareinde toe zal een meer uitgebreide raad van bestuur benoemd worden.
Overeenkomstig artikel 34 van de statuten van de dienstverlenende vereniging gaat de stad/gemeente akkoord met het voorstel om Moore Audit BV te benoemen als commissaris van de dienstverlenende vereniging s-Lim.
Ingevolge deze goedkeuring aan de partiële splitsing beslist de gemeente/stad tot intrekking van haar beheersoverdracht voor de activiteit zoals vermeld in artikel 3 A 5. 5.5. van de statuten van Fluvius Limburg en verzoekt de Algemene Vergadering van Fluvius Limburg om deze uittreding te willen aanvaarden per 30 juni 2023 voor vermelde activiteit.
De betrokken verenigingen worden verzocht om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Limburg op 27 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze zou worden uitgesteld of verdaagd), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 3 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het nemen van belangrijke beslissingen over bepaalde agendapunten dewelke dienen te worden gestemd tijdens de algemene vergadering van 29 juni 2023 is niet evident.
De gemeenteraad dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger in een OV te herhalen voor elke algemene vergadering, en dient het mandaat van de afgevaardigde inzake de jaarrekening te bepalen.
De agenda bevat volgende punten:
De gemeente die aandeelhouder is in de opdrachthoudende vereniging Schulensmeer.
De gemeentelijke afgevaardigden, en hun eventuele plaatsvervangers, eerder aangeduid voor de algemene vergaderingen van de Opdrachthoudende Vereniging Schulensmeer:
Omwille van de ontslagname van raadslid Betty Luyten, dient een nieuwe plaatsvervanger aangeduid te worden ter vervanging van schepen Romi Moors bij belet.
Burgemeester Luc Wouters noch schepen Dirk Snyers zijn beschikbaar voor de desbetreffende vergadering. Ook hierin kan de gemeenteraad voorzien in een andere plaatsvervanger. In het andere geval worden de stemmen van de afwezige afgevaardigde toegekend aan de andere afgevaardigde(n) van de gemeente (art. 20, tweede lid, laatste zin Statuten OSM).
De gemeentelijke afgevaardigden - of hun plaatsvervangers worden gemandateerd om tijdens de algemene vergadering van de Opdrachthoudende Vereniging Schulens Meer van 29 juni 2023 te stemmen overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad met betrekking tot de agendapunten van deze algemene vergadering.
De gemeentelijke afgevaardigden zijn:
De gemeenteraad keurt de agendapunten goed.
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Opdrachthoudende Vereniging Schulens Meer en aan de belanghebbenden.
De raad neemt kennis van het antwoord van de schepen.
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Hiertoe is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
De vraagstelling van raadslid Mardulier met betrekking tot de kampplaatsen in de Gemeente Lummen, ontvangen op dinsdag 16 mei 2023 om 23:58.
Wegens verontschuldiging van raadslid Mardulier op de vorige gemeenteraadszitting werd dit punt, op vraag van de heer Mardulier en conform het huishoudelijk reglement, beantwoord op de huidige zitting.
"Jeugdverenigingen ondervinden steeds meer moeite bij het vinden van geschikte locaties voor hun zomerkampen. Ook deze zomer dreigt een aantal jeugdverenigingen in de problemen te komen doordat ze geen passende kamplocaties kunnen vinden.
Persoonlijk hechten we veel belang aan het voorzien van voldoende kwalitatieve en betaalbare kamplocaties voor jeugdverenigingen om hun zomerkampen te kunnen organiseren. Het aanpakken van het tekort aan kamplocaties is geen eenvoudige taak en is niet lets wat Lummen alleen kan oplossen. Maar als iedereen zijn steentje bijdraagt, komen we al een heel eind. Ook in Lummen kunnen en moeten we ons deel doen. Door samen te werken met onze landbouwers en jeugdverenigingen zetten we hierin al een hele stap.
Landbouwers met grote terreinen of jeugdlokalen die tijdens de zomermaanden leegstaan, hebben de mogelijkheid om deze terreinen beschikbaar te stellen als tijdelijke kamplocaties.
Feitelijk:
Daarover volgende vragen:
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41.
De gemeenteraad neemt kennis van volgende vraagstelling van raadslid Jeffrey Mardulier:
De raad neemt kennis van het antwoord van de schepen.
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Hiertoe is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
De vraagstelling van raadslid Mardulier met betrekking tot het onderhoud van de wegen werd ontvangen op dinsdag 16 mei 2023 om 23:58.
Wegens verontschuldiging van raadslid Mardulier op de vorige gemeenteraadszitting werd dit punt, op vraag van de heer Mardulier en conform het huishoudelijk reglement, beantwoord op de huidige zitting.
"Twee weken geleden ontdekte ik dat er werkzaamheden werden uitgevoerd aan een priveweg die uitkomt op de Paalstraat. De werken werden uitgevoerd door de gemeentelijke diensten, maar de eigenaar van de weg was niet op de hoogte gesteld. Hierop heeft de eigenaar de werken onmiddellijk laten stopzetten. De werkzaamheden betroffen niet alleen het onderhoud van de servitudeweg, maar ook een uitbreiding van de weg tot op sommige plaatsen wel 40 cm aan beide kanten en een verhoging van 10 cm. Dit alles werd gedaan ten behoeve van een woning die aan het einde van deze 400 meter lange weg ligt.
De eigenaar heeft contact opgenomen met de gemeentelijke diensten, die telefonisch hebben toegegeven dat ze niet op de hoogte waren van de werkzaamheden en de volgende werkdag ter plaatse zijn gekomen. In eerste instantie gaf de ambtenaar die ter plaatse kwam aan dat de werkzaamheden een verbetering waren voor de servitudeweg en dat dit de gemeente geen geld kostte. De eigenaar was echter niet akkoord met deze uitleg, want deze middelen en werkuren kosten de Lummense belastingsbetaler wel degelijk geld. Na enkele dagen heeft de eigenaar opnieuw contact opgenomen met de gemeente om tot een oplossing te komen. Uiteindelijk heeft de gemeente toegegeven dat het woord "onderhoud" te ruim werd geïnterpreteerd en dat het oorspronkelijk de bedoeling was om alleen de putten op te vullen zonder de weg te verhogen en te verbreden.
Ik heb bedenkingen bij deze manier van communiceren en werken. Daarom onderstaande vragen:
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41.
De gemeenteraad neemt kennis van volgende vraagstelling van raadslid Jeffrey Mardulier:
De gemeenteraad neemt akte indien een raadslid zijn ontslag aanbiedt als lid van de gemeente- en OCMW-raad.
De brief van betrokken raadslid met de mededeling dat zij/hij ontslag neemt met ingang vanaf 27 juni 2023 om wille van het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd..
Het Decreet Lokaal Bestuur, artikel 13 en 15
De gemeenteraad neemt akte van het ontslag van mevrouw Betty Luyten als raadslid, met ingang van 27 juni 2023.
Betty Luyten was gedurende 18 jaar (van 2 januari 2001 tot en met 31 december 2018) schepen van de gemeente, en vanaf 2019 raadslid. Zij kondigt haar ontslagname aan als raadslid op 27 juni 2023 en vraagt de titel van ereschepen aan.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 13 juni 2023 vastgesteld dat de aanvraag voldoet aan de voorwaarden van het toepasselijke reglement van 23 augustus 2021 inzake voorwaarden en procedure tot toekenning van een eretitel aan schepenen, gemeenteraadsvoorzitters en gemeenteraadsleden.
De gemeenteraad beslist bij geheime stemming in openbare zitting bij eenvoudige meerderheid van stemmen over het al dan niet toekennen van de eretitel van ereschepen.
Reglement gemeenteraad Lummen van 23 augustus 2021 inzake voorwaarden en procedure tot toekenning van een eretitel aan schepenen, gemeenteraadsvoorzitters en gemeenteraadsleden
De gemeenteraad kent bij geheime stemming de titel van ereschepen toe aan mevrouw Betty Luyten.