Terug
Gepubliceerd op 28/06/2023

2023_GR_00066 - Wijziging personeelskader voor het gemeentepersoneel - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 22/05/2023 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Sander Hoogstijns, Voorzitter; Luc Wouters, Burgemeester; Rita Moors, Eerste schepen; Wim Vangeel, Tweede schepen; Dirk Snyers, Derde schepen; Romi Soors, Vierde schepen; Heidi Lamotte, Vijfde schepen en voorzitter BCSD; Betty Luyten, Raadslid; Veerle Beckers, Raadslid; Veerle Verboven, Raadslid; An Goijens, Raadslid; Mario Vrancken, Raadslid; Birgitt Carlier, Raadslid; Noa Vandevenne, Raadslid; Hanne Janssen, Raadslid; Gunter Van Oost, Raadslid; Chelsea Nshuti; Peter Aerts, Raadslid; Maarten Aerts, Raadslid; Johan Quintens, Raadslid; Bart Vissers, Algemeen directeur

Afwezig

Stefan Coenen, Raadslid

Verontschuldigd

Jeffrey Mardulier, Raadslid; Ine Geerts, Raadslid

Secretaris

Bart Vissers, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00066 - Wijziging personeelskader voor het gemeentepersoneel - Goedkeuring

Aanwezig

Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Rita Moors, Wim Vangeel, Dirk Snyers, Romi Soors, Heidi Lamotte, Betty Luyten, Veerle Beckers, Veerle Verboven, An Goijens, Mario Vrancken, Birgitt Carlier, Noa Vandevenne, Hanne Janssen, Gunter Van Oost, Chelsea Nshuti, Peter Aerts, Maarten Aerts, Johan Quintens, Bart Vissers
Stemmen voor 14
Veerle Beckers, Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Rita Moors, Dirk Snyers, Wim Vangeel, Betty Luyten, Gunter Van Oost, Heidi Lamotte, Romi Soors, Noa Vandevenne, Maarten Aerts, Chelsea Nshuti, Johan Quintens
Stemmen tegen 2
Mario Vrancken, Birgitt Carlier
Onthoudingen 4
Veerle Verboven, An Goijens, Hanne Janssen, Peter Aerts
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00066 - Wijziging personeelskader voor het gemeentepersoneel - Goedkeuring 2023_GR_00066 - Wijziging personeelskader voor het gemeentepersoneel - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De huidige beleidscoördinator ruimte heeft de intentie om met ingang van 1 mei 2024 met pensioen te gaan. Het bestuur wenst zijn opvolger al voor de officiële pensioendatum te zoeken en aan te stellen met het oog op een maximale kennisoverdracht.

De huidige beleidscoördinator is als MAT-lid statutair aangesteld. Dit is een sleutelmoment om te beslissen of toekomstige aanstellingen, op de eerste plaats van MAT-leden, nog statutair ingevuld zullen worden of dat men de huidige maatschappelijke tendens volgt en via uitdoving afstapt van het systeem van vastbenoemden.

Zowel voor de werkgever als voor de werknemer hebben beide statuten hun voor- en nadelen. Door een recente wetswijziging zijn het beschermd statuut en de voordelen voor medewerkers van een statutaire aanstelling voor een groot deel uitgehold.

De belangrijkste verschillen tussen beide statuten zijn:

  • Contractuele medewerkers kosten de werkgever minder dan statutaire medewerkers. Zo betaalt de werkgever +/- 50% sociale bijdragen op het brutoloon voor de statutaire en +/- 30% op het brutoloon voor een contractuele. Daar tegenover staat dat een contractuele medewerker maandelijks netto minder verdient en later een lager pensioen heeft dan een statutaire medewerker met hetzelfde brutoloon.
  • Een statutair personeelslid zal minder snel de organisatie verlaten en zorgt daardoor meer voor continuïteit van de dienstverlening en het behoud van kennis binnen de organisatie (zeker voor heel specifieke functies). Ook bij vacatures kan de statutaire aanstelling een troef zijn.
  • De statutaire aanstelling had als doel om ambtenaren beter te beschermen tegen (politieke) willekeur waardoor ze in staat zijn onafhankelijk advies uit te brengen. Door de recente wetswijziging, o.m. op vlak van ontslagregeling, is die bescherming echter ernstig uitgehold.
  • In de huidige regeling rond pensioenen, zijn er weinig argumenten terug te vinden om in de toekomst de voorkeur te geven aan statutairen dan wel contractuelen. Toekomstige scenario's omtrent de financiering en kostprijs van zowel statutaire als contractuele pensioenen liggen nog niet vast.

Er wordt voorgesteld om de toekomstige beleidscoördinator Ruimte contractueel aan te stellen.


In het voorliggende kader werden volgende wijzigingen aangebracht :

  • de functie van beleidscoördinator ruimte in statutaire aanstelling op uitdovend zetten
  • de functie van beleidscoördinator ruimte in contractuele aanstelling toevoegen

De voorgestelde wijzigingen werden voorgelegd aan de werknemersvertegenwoordiging op 5 mei 2023. De vakbonden zijn principieel tegen de afbouw van het vastbenoemd kader. Op het overleg hebben zij hun standpunt kunnen toelichten. Protocol van niet-akkoord werd toegevoegd. 

Argumentatie

Het personeelskader voor de gemeente, afdeling ruimte, dient aangepast te worden:

  • de functie van beleidscoördinator ruimte in statutaire aanstelling op uitdovend zetten
  • de functie van beleidscoördinator ruimte in contractuele aanstelling toevoegen

Juridische overweging

Het decreet lokaal bestuur - artikel 40 en 41.

Ons besluit van 27 maart 2023 houdende wijziging personeelskader voor het gemeentepersoneel.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bijgevoegd personeelskader voor het gemeentepersoneel wordt goedgekeurd


Bijlagen

  • Protocol 5-5-2023 wijziging personeelskader gemeente.pdf
  • Personeelskader - GEM 22 mei 2023.pdf