De notulen van de vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden. Deze zijn raadpleegbaar in bijlage.
De gemeenteraad van 24 maart 2023, waarvan de notulen dienen goedgekeurd te worden.
Het Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41.
De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van 24 april 2023 goed.
De 5 jaarrekeningen van de kerkfabrieken werden door het CKB ingediend via Religiopoint op 14 april 2023 samen met de nodige bewijsstukken. De toezichtstermijn voor het verlenen van een advies vervalt op 2 juni 2023.
De jaarrekening 2022 van de kerkfabriek O.L.Vr.Hemelvaart Lummen werd goedgekeurd door de kerkraad op 6 februari 2023.
Het exploitatietekort eigen boekjaar bedraagt 31 806,38 euro.
In het budget werd een gemeentelijke toelage berekend van 30 515,41 euro.
Door de inbreng van het werkelijk resultaat van de jaarrekening 2021 van 35 365,44 euro sluit de jaarrekening 2022 af met een exploitatie-overschot van 34 074,47 euro.
De exploitatie-uitgaven blijven binnen de ramingen. Er werd een interne kredietaanpassing opgemaakt. Toch is er een overschrijding van de hoofdfunctie 23.
De voorziene uitgaven in investeringen werden niet uitgevoerd. Er is een investeringsresultaat van 2 996,66 euro ingevolge vervallen kasbons die niet herbelegd worden. Deze opmerking werd via advies in 2021 ook reeds overgemaakt. Intresten dienen geboekt te worden in exploitatie.
De resultaten (exploitatie+investeringen) stemmen overeen met de beschikbare kasvoorraad op 31 december 2022.
Voorgesteld wordt de jaarrekening 2022 gunstig te adviseren met opmerkingen betreffende de overschrijding van budgetraming en de foutieve boeking van de intresten van beleggingen.
De jaarrekening 2022 goedgekeurd door de kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart Lummen op 6 februari 2023 en ingediend door het centraal kerkbestuur op 14 april 2023.
Het exploitatietekort eigen boekjaar van 31 806,38 euro.
Het resultaat van de jaarrekening 2021 van 35 365,44 euro.
De exploitatietoelage van 30 515,41 euro.
Het exploitatie-overschot van 34 074,47 euro.
Het investeringsoverschot van 2 996,66 euro.
De overeenstemming tussen de resultaten van de jaarrekening 2022 en de kastoestand op 31 december 2022.
De overschrijdingen op MAR 230, 233, 237, 239 waarvoor geen interne kredietaanpassingen werd ingediend.
De overschrijding van de hoofdfuncties 23 waarvoor geen budgetwijziging werd opgemaakt.
De boeking van intresten van beleggingen als investeringsontvangst.
Decreet over het lokaal bestuur, art. 40 en 41.
Decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart Lummen gunstig te adviseren met volgende opmerkingen:
Deze beslissing vóór 2 juni 2023 over te maken aan de gouverneur van de provincie Limburg.
De 5 jaarrekeningen van de kerkfabrieken werden door het CKB ingediend via Religiopoint op 14 april 2023 samen met de nodige bewijsstukken. De toezichtstermijn voor het verlenen van een advies vervalt op 2 juni 2023.
De jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St.Trudo Linkhout werd goedgekeurd door de kerkraad op 21 februari 2023.
Het exploitatietekort eigen boekjaar bedraagt 15 107,79 euro.
In het budget werd een gemeentelijke toelage berekend van 17 421,30 euro.
Door de inbreng van het werkelijk resultaat van de jaarrekening 2021 van 16 581,62 euro sluit de jaarrekening 2022 af met een exploitatie-overschot van 18 895,13 euro.
De exploitatie-uitgaven blijven binnen de ramingen.
Er is geen investeringsresultaat.
Het exploitatieresultaat 2022 stemt overeen met de beschikbare kasvoorraad op 31 december 2022.
Voorgesteld wordt de jaarrekening 2022 gunstig te adviseren.
De jaarrekening 2022 goedgekeurd door de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Trudo Linkhout op 21 februari 2023 en ingediend door het centraal kerkbestuur op 14 april 2023.
Het exploitatietekort eigen boekjaar van 15 107,79 euro.
Het resultaat van de jaarrekening 2021 van 16 581,62 euro.
De exploitatietoelage van 17 421,30 euro.
Het exploitatie-overschot van 18 895,13 euro.
Het investeringsresultaat van nul euro.
De overeenstemming tussen de resultaten van de jaarrekening 2022 en de kastoestand op 31 december 2022.
Decreet over het lokaal bestuur, art. 40 en 41.
Decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Trudo Linkhout gunstig te adviseren
Deze beslissing vóór 2 juni 2023 over te maken aan de gouverneur van de provincie Limburg.
De 5 jaarrekeningen van de kerkfabrieken werden door het CKB ingediend via Religiopoint op 14 april 2023 samen met de nodige bewijsstukken. De toezichtstermijn voor het verlenen van een advies vervalt op 2juni 2023.
De jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St.Willibrordus Meldert werd goedgekeurd door de kerkraad op 30 januari 2023.
Het exploitatietekort eigen boekjaar bedraagt 14 888,82 euro.
In het budget werd er een gemeentelijke toelage berekend van 17 136,91 euro.
Door de inbreng van het werkelijk resultaat van de jaarrekening 2021 van 22 583,43 euro sluit de jaarrekening 2022 af met een exploitatie-overschot van 24 831,52 euro.
De exploitatie-uitgaven blijven binnen de ramingen. Er werden de nodige interne kredietaanpassingen opgemaakt.
De voorziene investeringen werden nog niet gerealiseerd. Voor de investering werd een waarborg aan de gemeente betaald van 3 400 euro voor de aanleg van de Wadi. De rest van het investeringsresultaat bedraagt 121 557,35 euro, dit wordt aangewend voor financiering van investeringen in 2023.
De resultaten (exploitatie+investeringen) stemmen overeen met de beschikbare kasvoorraad op 31 december 2022.
Voorgesteld wordt een gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2022.
De jaarrekening 2022 goedgekeurd door de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Willibrordus Meldert op 30 januari 2023 en ingediend door het centraal kerkbestuur op 14 april 2023.
Het exploitatietekort eigen boekjaar van 14 888,82 euro.
Het resultaat van de jaarrekening 2022 van 22 583,43 euro.
De exploitatietoelage van 17 136,91 euro.
Het exploitatie-overschot van 24 831,52 euro.
Het investeringsoverschot van 121 557,35 euro.
De overeenstemming tussen de resultaten van de jaarrekening 2022 en de kastoestand op 31 december 2022.
De interne kredietaanpassing, goedgekeurd door de kerkraad op 19 december 2022.
Decreet over het lokaal bestuur, art. 40 en 41.
Decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Willibrordus Meldert.
Deze beslissing vóór 2 juni 2023 over te maken aan de gouverneur van de provincie Limburg.
De 5 jaarrekeningen van de kerkfabrieken werden door het CKB ingediend via Religiopoint op 14 april 2023 samen met de nodige bewijsstukken. De toezichtstermijn voor het verlenen van een advies vervalt op 2 juni 2023.
De jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St.Rochus Genenbos, werd goedgekeurd door de kerkraad op 21 februari 2023.
Het exploitatietekort eigen boekjaar bedraagt 46 309,04 euro.
In het budget werd er een gemeentelijke toelage berekend van 49 193,62 euro.
Door de inbreng van het werkelijk resultaat van de jaarrekening 2021 van 31 579,26 euro sluit de jaarrekening 2022 af met een exploitatie-overschot van 34 463,84 euro.
De totale exploitatie-uitgaven blijven binnen het geraamde bedrag, er werd een interne kredietaanpassingen opgemaakt.
Voor de vervanging van de oude kerkdeur door glazen deur werd een tweede betaling uitgevoerd van 13 000 euro. Dit bedrag zal in 2023 via budgetwijziging in de investeringsontvangsten voorzien worden met eigen middelen via overschrijving van patrimoniumrekening. Hiervoor werd een investeringsfiche opgemaakt.
Het exploitatieresultaat 2022 stemt overeen met de beschikbare kasvoorraad op 31 december 2022.
De interne kredietaanpassing, goedgekeurd door de kerkraad op 31 december 2022.
Voorgesteld wordt de jaarrekening 2022 gunstig te adviseren .
De jaarrekening 2022 goedgekeurd door de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Rochus Genenbos op 21 februari 2023 en ingediend door het centraal kerkbestuur op 14 april 2023.
Het exploitatietekort eigen boekjaar van 46 309,04 euro .
Het resultaat van de jaarrekening 2021 van 34 463,84 euro .
De exploitatietoelage van 49 193,62 euro .
Het exploitatie-overschot van 34 463,84 euro .
Het investeringsresultaat van nul euro.
De overeenstemming tussen de resultaten van de jaarrekening 2022 en de kastoestand op 31 december 2022 .
Decreet over het lokaal bestuur, art. 40 en 41.
Decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Rochus Genenbos gunstig te adviseren
Deze beslissing vóór 2 juni 2023 over te maken aan de gouverneur van de provincie Limburg.
De 5 jaarrekeningen van de kerkfabrieken werden door het CKB ingediend via Religiopoint op 14 april 2023 samen met de nodige bewijsstukken. De toezichtstermijn voor het verlenen van een advies vervalt op 2 juni 2023.
De jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St.Jan de Doper Thiewinkel werd goedgekeurd door de kerkraad op 31 maart 2023.
Het exploitatietekort eigen boekjaar bedraagt 10 314,32 euro.
In het budget werd er een gemeentelijke toelage berekend van 10 528,70 euro.
Door de inbreng van het werkelijk resultaat van de jaarrekening 2021 van 326,63 euro sluit de jaarrekening 2023 af met een exploitatie-tekort van 112,25 euro.
De totale exploitatie-uitgaven overschrijden het geraamde bedrag. Er werd geen budgetwijziging doorgevoerd voor de overschrijding op de hoofdfunctie 20 en 21. Er werden geen interne kredietaanpassingen opgemaakt voor de overschrijding van de kredieten op MAR 2050, 2100 , 2103, 2104, 2206 en 2207.
De uitgaven in investeringen worden gefinancierd met eigen gelden. Voor de erelonen op gebouwen werd geen interne kredietaanpassing opgemaakt.
Het investeringsresultaat van 251 753,10 euro ingevolge verkoop van gronden in 2017 wordt beschikbaar gehouden voor uitvoering van het masterplan. Er werden in 2022 hiervan reeds voor 16 705,68 euro uitgevoerd voor aanpassing wateraansluiting, rioleringsaansluiting.
De resultaten (exploitatie+investeringen) stemmen overeen met de beschikbare kasvoorraad op 31 december 2022.
Voorgesteld wordt de jaarrekening gunstig te adviseren met opmerking betreffende de overschrijding van budgetramingen.
De jaarrekening 2022 goedgekeurd door de kerkraad van de kerkfabriek Sint Jan de Doper Thiewinkel op 31 maart 2023 en ingediend door het centraal kerkbestuur op 14 april 2023.
Het exploitatietekort eigen boekjaar van 10 314,32 euro.
Het resultaat van de jaarrekening 2021 van 326,63 euro.
De exploitatietoelage van 10 528,70 euro.
Het investeringsoverschot van 235 047,42 euro.
De overeenstemming tussen de resultaten van de jaarrekening 2022 en de kastoestand op 31 december 2022 .
De overschrijdingen op MAR 2050, 2100 , 2103, 2104, 2206 en 2207 waarvoor geen interne kredietaanpassingen werden ingediend.
De overschrijdingen van de hoofdfuncties 20 en 21 waarvoor geen budgetwijziging werd opgemaakt.
Decreet over het lokaal bestuur, art. 40 en 41.
Decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint Jan de Doper Thiewinkel gunstig te adviseren met volgende opmerkingen:
Deze beslissing vóór 2 juni 2023 over te maken aan de gouverneur van de provincie Limburg.
Het huidige onderhoudscontract voor de technische installaties in het sportcomplex Vijfsprong loopt ten einde op 30 juni 2023 en dient opnieuw verlengd te worden. Onder technische installaties worden HVAC, pompen, zonnepanelen, waterfiltering, ed. verstaan. In het bestek worden ook de acties in het kader van het beheersplan legionellabestrijding opgenomen.
De firma Tech Service BV staat momenteel in voor dit onderhoud.
Er werd een nieuw bestek uitgeschreven voor deze opdracht.
Onderhandelingsprocedure: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De gunningscriteria:
Prijs 70 punten
Werkwijze 30 punten
De looptijd:
Termijn in maanden: 36maanden
De raming bedraagt 60.000 euro per jaar inclusief btw.
De bijlage van het beheersplan legionella maakt ook deel uit van het bestek.
De meerjarenopdracht voor het technisch onderhoud van het Sportcomplex Vijfsprong neemt een einde op 30 juni 2023.
De nieuwe opdracht heeft een looptijd van 3 jaar.
Gunningswijze: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De gunningscriteria:
Prijs 70 punten
Werkwijze 30 punten
Raming: 60.000 euro per jaar inclusief btw.
Het bestek, samen met de bijlage van het beheersplan legionella dat deel uitmaakt van het bestek, zit in bijlage.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Gelet op de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen.
Gelet op het KB van 8 januari 1996 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
Gelet op het KB van 26 september 1996 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 3, § 1.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek nr. 2023/04/01 en de raming van opdracht "Technisch onderhoud Sportcomplex Vijfsprong (sporthal en zwembad) wordt goedgekeurd.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het nieuwe rechtspositiebesluit werd op 20 januari 2023 goedgekeurd door de Vlaamse Regering. Dit nieuwe kaderbesluit geeft aan lokale besturen meer vrijheid op het vlak van de regels inzake werving en selectie, salarissen, toelagen en vergoedingen en het wijzigt ook de regels inzake verloven en afwezigheden.
Als lokaal bestuur ben je niet verplicht om de bestaande rechtspositieregeling aan te passen, zelfs niet als deze in strijd is met bepalingen in het nieuwe Rechtspositiebesluit. Er is namelijk geen verplichte timing vastgelegd. Enkel de extra toeslag voor de erkende dienst voor gezinszorg dient uiterlijk 1 januari 2024 in voege te gaan.
We stellen dan ook voor om de RPR niet in zijn geheel aan te pakken, maar in gedeeltes.
De voorziene wijzigingen worden toegelicht in bijlage.
De wijzigingen werden voorgelegd op de werknemersvertegenwoordiging op 5 mei 2023 en een protocol voor akkoord werd ondertekend.
Volgende artikels worden aangepast:
Na goedkeuring door de gemeenteraad treedt deze rechtspositieregeling in werking op 1 juni 2023 muv art. 281§2 en 285§1 die pas in werking treden op 1 augustus 2023.
De gemeenteraad keurt de aangepaste rechtspositieregeling zoals opgemaakt en bijgevoegd goed.
De huidige beleidscoördinator ruimte heeft de intentie om met ingang van 1 mei 2024 met pensioen te gaan. Het bestuur wenst zijn opvolger al voor de officiële pensioendatum te zoeken en aan te stellen met het oog op een maximale kennisoverdracht.
De huidige beleidscoördinator is als MAT-lid statutair aangesteld. Dit is een sleutelmoment om te beslissen of toekomstige aanstellingen, op de eerste plaats van MAT-leden, nog statutair ingevuld zullen worden of dat men de huidige maatschappelijke tendens volgt en via uitdoving afstapt van het systeem van vastbenoemden.
Zowel voor de werkgever als voor de werknemer hebben beide statuten hun voor- en nadelen. Door een recente wetswijziging zijn het beschermd statuut en de voordelen voor medewerkers van een statutaire aanstelling voor een groot deel uitgehold.
De belangrijkste verschillen tussen beide statuten zijn:
Er wordt voorgesteld om de toekomstige beleidscoördinator Ruimte contractueel aan te stellen.
In het voorliggende kader werden volgende wijzigingen aangebracht :
De voorgestelde wijzigingen werden voorgelegd aan de werknemersvertegenwoordiging op 5 mei 2023. De vakbonden zijn principieel tegen de afbouw van het vastbenoemd kader. Op het overleg hebben zij hun standpunt kunnen toelichten. Protocol van niet-akkoord werd toegevoegd.
Het personeelskader voor de gemeente, afdeling ruimte, dient aangepast te worden:
Het decreet lokaal bestuur - artikel 40 en 41.
Ons besluit van 27 maart 2023 houdende wijziging personeelskader voor het gemeentepersoneel.
Het bijgevoegd personeelskader voor het gemeentepersoneel wordt goedgekeurd
De ervaring met telewerken de voorbije drie jaren geeft aan dat het zinvol is om de mogelijkheid van tijd- en plaatsonafhankelijk werken ("[TPOW]") verder te blijven hanteren, niet enkel omdat het past in onze ambitie om een hedendaags HR-beleid te voeren, maar vooral ook omdat hybride werken onze organisatie de mogelijkheid geeft zich zo efficiënt mogelijk te organiseren. Bovendien zou het onze aantrekkelijkheid als werkgever zwaar verminderen als telewerk niet meer toegestaan zou worden. Om de eventuele nadelen en obstakels voor TPOW te minimaliseren en waar mogelijk uit te sluiten, is een duidelijk kader nodig waarbinnen TPOW kan plaatsvinden.
De regeling werd gebaseerd op volgende uitgangspunten betreffende telewerk:
De gemaakte afspraken dienen opgenomen te worden in:
Op het vakbondsoverleg van 5 mei 2023 werden beiden documenten voorgelegd aan en besproken met de werknemersafgevaardigden en werd bijgevoegd protocol voor akkoord ondertekend.
Dit reglement treedt in werking zodra de leverancier van ons tijdsregistratiesysteem GPS de nodige aanpassingen heeft kunnen doen.
In het kader van het verankeren van tijds- en plaatsonafhankelijk werken (TPOW), kortweg telewerk, in de organisatie dient een telewerkpolicy en bijlage aan de arbeidsovereenkomst / het aanstellingsbesluit goedgekeurd te worden.
Decreet lokaal bestuur Art. 40 en 41
Arbeidsreglement van het gemeentebestuur en OCMW Lummen zoals goedgekeurd op de GR en RMW van 22 maart 2021.
De gemeenteraad keurt de policy rond tijd- en plaatsonafhankelijk werken (TPOW), kortweg telewerk en de bijlage aan het arbeidscontract/aanstellingsbesluit goed.
Het project omvat volgende straten: een deel van de Oostereindestraat, een deel van de Molemstraat, Acaciastraat, Steenstraat, Berkenstraat, Dennenstraat, Kortestraat en een deel van de Kraaibergstraat. Voor de aanleg van fietspaden langs de Molemstraat en Oostereindestraat is er op verschillende plaatsen te weinig ruimte. Bovendien moeten bijna alle nutsleidingen verplaatst worden en moet er ruimte zijn om halte-accomodatie te plaatsen. Om dit alles te realiseren zijn er innemingen noodzakelijk. Er werd een ontwerp innameplan opgemaakt door landmeter Peter Gijsen van bureau Geotec.
In totaal worden er 85 percelen getroffen door een onteigening met een totale oppervlakte van 2149 m². Vermits deze innemingen in woongebied gelegen zijn en wellicht ook wat opstanden vergoed moeten worden mag de totale innemingskost geraamd worden om 450 000 EUR.
De gemeenteraad heeft op 26 september 2022 het onteigeningsplan voorlopig goedgekeurd. Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 16 januari 2023 tot 16 februari 2023. Tijdens het openbaar onderzoek werden 13 bezwaren ingediend.
De projectnota / unieke verantwoordingsnota voor de aanleg van fietspaden langs de Oostereindestraat en de Molemstraat waaruit blijkt dat er innemingen noodzakelijk zijn om dit project te realiseren.
Het innameplan opgemaakt door landmeter expert Peter Gijsen op 4 juli 2022 waaruit blijkt dat er 85 percelen getroffen worden, opgenomen als bijlage bij dit besluit.
De gemeente Lummen wenst over te gaan tot de onteigening van de onroerende goederen zoals vermeld op het onteigeningsplan in bijlage.
De onteigenende instantie is de Gemeente Lummen met zetel Gemeenteplein 13 te Lummen.
De gemeente Lummen is bevoegd om tot onteigening over te gaan op grond van artikel 6, 1° van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 en kan tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordeelt dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur op grond van artikel 7, derde lid van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.
Overeenkomstig artikel 3, § 1, van het Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 en artikel 16 van de Grondwet is onteigening slechts mogelijk wanneer zij gebeurt ten algemenen nutte.
De onteigeningen zijn noodzakelijk voor het uitbouwen van een infrastructuur van openbaar nut en hebben als doel om fietspaden aan te leggen langs de Oostereindestraat en de Molemstraat zoals de bepaald in de projectnota in bijlage.
Het voorlopig onteigeningsbesluit genomen door de gemeenteraad op 26 september 2022.
Het openbaar onderzoek werd gevoerd van 16 januari 2023 tot 16 februari 2023.
Er werden 13 bezwaren ingediend die als volgt behandeld worden (cursief):
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten
24 februari 2017: bekrachtiging van het onteigeningsdecreet door de Vlaamse regering
27 oktober 2017: goedkeuring uitvoeringsbesluit bij het onteigeningsdecreet
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41.
Het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 artikel 2 en artikel 13 §5
Besluit gemeenteraad Lummen van 26 september 2022 betreffende Riolerings- en wegeniswerken in een deel van de Molemstraat, een deel van de Oostereindestraat, Acaciastraat, Steenstraat, Berkenstraat en Kraaibergstraat - voorlopige goedkeuring innameplan
De projectnota en het innameplan opgemaakt door landmeter Peter Gijsen op 4 juli 2022, opgenomen in bijlage van dit besluit, worden goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaren en behandelt deze als volgt:
Bezwaar 1 is niet ontvankelijk en ongegrond
Bezwaren 2.3.6.7.8.11.12 en 13 zijn ontvankelijk maar ongegrond
Bezwaren 4.5.9 en 10 zijn ontvankelijk en gedeeltelijk gegrond
De onteigening van de onroerende goederen zoals weergegeven en opgemeten op het onteigeningsplan in bijlage wordt definitief vastgesteld
De Ottenbergstraat, gelegen op het fietsroutenetwerk, strekt zich uit over het grondgebied van Halen en Lummen. Het verbeteren van deze straat kan dus best grensoverschrijdend gebeuren. Er dient een nieuwe toplaag in asfalt geplaatst te worden. Lummen heeft een raamovereenkomst afgesloten met aannemer Colas voor het uitvoeren van onderhoudswerken aan asfaltwegen. Om de werken in synergie te laten uitvoeren op het grondgebied van beide gemeenten dient er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten te worden. Lummen zal opreden als opdrachtgevend bestuur. Voor het deelproject "verbetering Ottenbergstraat" zal een afzonderlijke raming opgemaakt worden voor het aandeel van Lummen en Halen.
De deelopdracht wordt pas gegund nadat beide partijen de raming goedgekeurd hebben.
De Ottenbergstraat, gelegen op het fietsroutenetwerk, strekt zich uit over het grondgebied van Halen en Lummen. De wegbedekking Ottenbergstraat is in slechte toestand. Er dient een nieuwe toplaag in asfalt geplaatst te worden. Het verbeteren van deze straat moet grensoverschrijdend gebeuren.
Lummen heeft een raamovereenkomst afgesloten met aannemer Colas voor het uitvoeren van onderhoudswerken aan asfaltwegen.
Om de werken in synergie te laten uitvoeren op het grondgebied van beide gemeenten dient er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten te worden. Lummen zal optreden als opdrachtgevend bestuur.
Voor het deelproject "verbetering Ottenbergstraat" zal een afzonderlijke raming opgemaakt worden voor het aandeel van Lummen en Halen. De deelopdracht wordt pas gegund nadat beide partijen de raming goedgekeurd hebben.
Er werd een ontwerp samenwerkingsovereenkomst opgemaakt tussen de stad Halen en de gemeente Lummen voor het verbeteren van de Ottenbergstraat in Halen en Lummen.
Decreet lokaal bestuur artikel 40 en 41.
De samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Halen en de gemeente Lummen betreffende verbeteringswerken aan de Ottenbergstraat wordt goedgekeurd.
De identiteitsgegevens van de bezwaarindieners werden verwijderd uit de bijlagen omwille van de persoonlijke levenssfeer. Raadsleden kunnen - na afspraak via de algemeen directeur - de originele bezwaren komen inkijken op het Administratief Centrum.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend door Vooruitzien en de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen voor het bouwen drie sociale koopwoningen gelegen Nieuwstraat, 3560 Lummen.
Gezien de aanvraag wegeniswerken bevat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegheid heeft, wordt de raad gevraagd om een beslissing te nemen over de zaak van de wegenis.
Tijdens het openbaar onderzoek van 27 februari 2023 tot 28 maart 2023 werd één bezwaar ingediend. Dit bezwaarschrift heeft deels betrekking op de wegenis. Het bezwaar kan ingekeken worden bij de dienst Omgeving op grond van het inzagerecht van de raadsleden. Omtrent de wegenis wordt vermeld dat de weg naar de woningen geen voldoende uitgeruste weg is, waardoor er geen vergunning mag verleend worden voor woningbouw. Tevens stelt de bezwaarindiener dat de voldoende uitgeruste weg reeds op het ogenblik van de aanvraag moet bestaan. Een derde opmerking omtrent de weg betreft het feit dat de weg enkel ten dienste zal staan om de woningen te bereiken waardoor er in tweede lijn gebouwd wordt. De omgevingsambtenaar heeft volgend advies geformuleerd over het bezwaar: ongegrond (zie verslag).
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluiten.
Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 56
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen binnen de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het bouwen van drie sociale koopwoningen, gelegen Nieuwstraat te 3560 Lummen, goed.
De identiteitsgegevens van de bezwaarindieners werden verwijderd uit de bijlagen omwille van de persoonlijke levenssfeer. Raadsleden kunnen - na afspraak via de algemeen directeur - de originele bezwaren komen inkijken op het Administratief Centrum.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend door Vooruitzien, Kantonnale Bouwmaatschappij van Beringen voor Huisvesting en de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen voor het bouwen van een groepswoningbouwproject met tien woningen en twaalf appartementen gelegen Nieuwstraat, 3560 Lummen.
Gezien de aanvraag wegeniswerken bevat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegheid heeft, wordt de raad gevraagd om een beslissing te nemen over de zaak van de wegenis.
Tijdens het openbaar onderzoek van 27 februari 2023 tot 28 maart 2023 werden drie bezwaren ingediend. Slechts één van de bezwaarschriften heeft betrekking op de wegenis, zoals geanonimiseerd weergegeven in bijlage. De bezwaren kunnen ingekeken worden bij de dienst Omgeving op grond van het inzagerecht van de raadsleden. Specifiek wordt in het bezwaar met betrekking tot de wegenis vermeld dat op het plan een paadje (bruin gekleurd) is voorzien tussen woning nr. 98 en woning lot 1. De bezwaarindiener zou wensen dat dit paadje wordt doorgetrokken tot achter de woningen met nummers 96 en 94, zodat ook zij daarvan gebruik kunnen maken om hun tuin te verlaten. Aangezien dit geen impact heeft op het project, de eigenaars dit zelf wensen en er zo tevens een doorsteek gecreëerd zou kunnen worden naar het achterliggende bosgebied, kan gesteld worden dat de effecten op de omgeving beperkt zullen zijn.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluiten.
Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 56
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen binnen de aanvraag tot omgevingsvergunning voor groepswoningbouwproject: tien woningen en twaalf appartementen, gelegen Nieuwstraat, 3560 Lummen, voorwaardelijk goed.
Voorwaarden
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend door Vanhout Projects voor het bouwen van een meergezinswoning met vijftien wooneenheden en twee gelijkvloerse handelsruimtes enondergrondse garage.
Gezien er een aanpassing van de rooilijn gebeurt voor het vestigen van een erfdienstbaarheid met publiek karakter en bovengrondse en ondergrondse erfdienstbaarheid, waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegheid heeft, wordt de raad gevraagd om een beslissing te nemen over de zaak van de wegenis.
Op 16/03 werd door de provincie Limburg, in kader van een lopende beroepsprocedure, de vraag gesteld om en beslissing betreffende de zaak der wegen te nemen. Concreet wordt een deel van de tuinzone publiek toegankelijk (in private eigendom) via een Erfdienstbaarheid "A" van publiek karakter, waardoor een nieuwe rooilijn ontstaat. Deze bedraagt 333 m2. Ook wordt een bovengrondse "B - 55 m2" en ondergrondse "C - 30 m2" erfdienstbaarheid gevestigd als toegang tot de ondergrondse parkeergarage. Hiervoor is een gemeenteraadbeslissing betreffende de zaak der wegen noodzakelijk.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 21/03/2023 tot 20/04/2023, waarbij één bezwaarschrift ontvangen werd. Het bezwaar heeft geen betrekking op de zaak der wegen, maar kan indien gewenst ingekeken worden op de dienst Omgeving op grond van het inzagerecht van de raadsleden. Het college van burgemeester en schepenen heeft in kader van de vergunningsprocedure reeds een voorwaardelijk positief advies afgeleverd op 11/04/2023, waarbij zij het standpunt van haar oorspronkelijke vergunning op 20/09/2022 herbevestigt. De gemeentelijke omgevingsambtenaar levert een positief advies af betreffende de zaak der wegen en voorgestelde rooilijnaanpassing.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluiten.
Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 56
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen binnen de aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend door Vanhout Projects, voor het bouwen van een meergezinswoning met vijftien wooneenheden en twee gelijkvloerse handelsruimtes en ondergrondse garage op perceel gelegen Dorpsstraat 30-32 te 3560 Lummen, goed.
Geassocieerde notarissen Bogaerts en De Ceunynck uit Diest vragen of de gemeente het recht van terugkoop zoals voorzien in de verkoopakte wenst uit te oefenen met betrekking tot een industriehal met burelen, op een perceel te Lummen 1ste afdeling sectie A perceelnummer 278NP0000 met oppervlakte van zesenveertig are vijfenveertigcentiare (46a45ca), gelegen Europaweg 4A, 3560 Lummen.
De bv Electro Geerts Guido te 3560 Lummen, Geneikenstraat 97, ond.nr BTW BE 0457.828.716 wenst deze eigendom te verkopen aan bv PLINIUS Industriële Automatisatie te 3560 Lummen, Europalaan 4A, ond.nr BTW BE 0743.926.157. De huidige alsook de geplande activiteit door de koper betreft elektriciteitswerken / industriële automatisatie.
Gezien de aanvraag een recht van terugkoop bevat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegheid heeft, wordt de raad gevraagd om een beslissing te nemen over het al dan niet uitoefenen van het recht van terugkoop.
De gemeenteraad dient hun standpunt over de maken aan het notariskantoor.
Het perceel is volgens het gewestplan Hasselt - Genk gelegen in een industriegebied.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41, tweede lid, 11° jo. art. 56, §3, 8°, b.
De Gemeenteraad neemt kennis van de vraag van geassocieerde notarissen Bogaerts en De Ceunynck uit Diest of de gemeente het recht van terugkoop wenst uit te oefenen met betrekking tot een industriehal met burelen, op een perceel te Lummen 1ste afdeling sectie A perceelnummer 278NP0000 met oppervlakte van zesenveertig are vijfenveertigcentiare (46a45ca), gelegen Europaweg 4A, 3560 Lummen.
De Gemeenteraad maakt geen gebruik van het recht van terugkoop.
In bijlage de oproepingsbrief van Fluvius OV voor de algemene vergadering, tevens jaarvergadering op woensdag 7 juni 2023 om 18:30u dewelke zal plaatsvinden op digitale wijze.
Deze digitale bijeenkomst zal via livestream te volgen zijn. De vertegenwoordiger van onze gemeente wordt een persoonlijke code bezorgd waaraan het aantal aandelen van onze gemeente wordt gekoppeld. De vertegenwoordiger kan via een IT-veilige manier zijn/haar stem uitbrengen en indien gewenst vragen stellen.
De agenda ziet er als volgt uit:
De agenda dient goedgekeurd te worden, alsook de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
Maarten Aerts werd tijdens de gemeenteraad van 23 mei 2022 aangeduid als gemeentelijk afgevaardigde en raadslid Gunter van Oost als zijn eventueel plaatsvervanger.
Beiden werden eerder door het secretariaat reeds per mail op de hoogte gesteld van de geplande vergadering.
De gemeente is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 11 april 2023 opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 juni 2023.
Een dossier met documentatiestukken werd per brief van 11 april 2023 overgemaakt aan de gemeente.
Raadslid Maarten Aerts werd tijdens de raad van 23 mei 2022 aangeduid als gemeentelijk afgevaardigde in de (buitengewone) algemene vergadering voor de rest van de legislatuur, en raadslid Gunter van Oost als zijn eventuele plaatsvervanger.
Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 40 en 41.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 7 juni 2023 met als agendapunten:
De vertegenwoordiger van de gemeente, raadslid Maarten Aerts, of bij belet zijn plaatsvervanger, raadslid Gunter van Oost, die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De dienstverlenende vereniging Cipal nodigt uit voor de algemene vergadering van donderdag 22 juni 2023 om 16:00u.
De Algemene Vergadering van Cipal dv vindt plaats in het Technologiehuis, in Geel.
Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om online te participeren via ons elektronisch systeem waarmee de vorige Algemene Vergaderingen werd gewerkt. Er wordt deze editie dus gewerkt via een hybride systeem, dit om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk vertegenwoordigers kunnen deelnemen.
Raadslid Axel Geerts werd als vertegenwoordiger tijdens de gemeenteraad van februari 2019 aangeduid voor de ganse legislatuur. Gezien raadslid Geerts afwezig is, zal zijn plaatsvervanger, schepen W. Vangeel gemandateerd worden om aan de vergadering deel te nemen. De goedkeuring van de agenda, alsook de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger door de gemeenteraad dient voor elke vergadering te worden herhaald.
De agenda ziet er als volgt uit:
Inschrijven voor onze Algemene Vergadering kan op de webpagina. Hierbij zeker aangeven indien u fysiek de Vergadering zal bijwonen
Voor meer informatie over de agendapunten, zie de toelichtende nota. Alle documenten m.b.t. deze Vergadering zijn ter beschikking op de webpagina van de Algemene Vergadering: https://www.c-smart.be/cipal/algemene-vergadering-22juni2023
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).
De statuten van Cipal.
Het gemeenteraadsbesluit van 18 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal.
De documenten en de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
De oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 met de volgende agendapunten:
De voorstellen van de raad van bestuur van Cipal,
Er zijn geen redenen voorhanden zijn om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Art. 432, tweede lid DLB.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente, schepen Wim Vangeel, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
In bijlage de uitnodigingsbrief van EthiasCo BV in functie van de algemene vergadering op donderdag 8 juni 2023 om 10:00u. Deze vergadering wordt gehouden via een digitaal platform en een stemming op afstand.
Elke deelnemer kan digitaal deelnemen aan de stemming, ofwel vooraf (hetgeen wordt aangeraden) ofwel tijdens de videoconferentie op de dag zelf.
Elke aandeelhouder dient een administratief beheerder aan te duiden: bij voorkeur een medewerker van de directeur-generaal of financieel directeur. Hiervoor duidde de algemeen directeur in samenspraak met de financieel directeur, Annelies Vroonen aan als administratief beheerder.
Haar taken:
Onderstaande gegevens dienen vóór 23 mei gemaild te worden naar algemene.vergadering@ethias.be:
Hierna ontvangen beide personen instructies om hun account op het platform te activeren.
De gemeente Lummen beschikt over 4 deelbewijzen, dus ook over 4 stemmen.
De agenda bevat volgende punten:
De informatie mbt de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2022 zal beschikbaar zijn op het platform vanaf 25 mei 2023 en de dag na de vergadering op de website: www.ethiasco.be
Schepen Dirk Snyers, Toekomststraat 6, 3560 Lummen wordt voorgedragen als gemeentelijke afgevaardigde.
In bijlage de statuten van EthiasCo BV.
De gemeente Lummen is aandeelhouder van EthiasCo BV.
Art. 41, tweede lid, 4° DLB (bevoegdheid van de gemeenteraad om te beslissen tot vertegenwoordiging in ondernemingen).
De vertegenwoordiger voor de gemeente, schepen Dirk Snyers, Toekomststraat 6, 3560 Lummen, wordt aangeduid om op de algemene vergadering van 8 juni 2023 (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
De gemeenteraad laat de gegevens van de vertegenwoordiger voor de gemeente op de algemene vergadering, naast de gegevens van de administratief accountbeheerder, bezorgen aan EthiasCo vóór 23 mei 2023 om hen toe te laten een account aan te maken voor beide personen ter activatie op het platform.
De Algemene Vergadering van Limburg.net op 21 juni 2023.
de volgende agendapunten werden vastgesteld:
De beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 26 april 2023 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 21 juni 2023 om 18 uur.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Raadslid Noa Vandevenne werd eerder aangeduid als gemeentelijke afgevaardigde en als eventuele plaatsvervanger, schepen Heidi Lamotte.
Limburg.net is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §2, 3° van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (verder ‘DLB’).
Het lidmaatschap van de gemeente bij Limburg.net.
De statuten van Limburg.net (verder ‘de Statuten’).
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De agendapunten van de Algemene Vergadering van woensdag 21 juni 2023 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
Vorming Woonmaatschappij, "Wonen in Limburg":
Met de oproeping dd. 02/05/2023 van Sociaal Verhuurkantorenplatform West-Limburg vzw. werden de aandeelhouders uitgenodigd op een Buitengewone Algemene Vergadering van de leden die werd ingepland op 15 juni 2023 om 11u, en als alternatieve datum voor het geval op de eerste buitengewone algemene vergadering van de leden een onvoldoende quorum zou worden gehaald, 30 juni 2023, eveneens om 11u: Goedkeuring agenda en mandaat van de Buitengewone Algemene Vergadering door de gemeenteraad.
De oproeping dd. 2 mei 2023 van Sociaal Verhuurkantorenplatform West-Limburg vzw. werden de aandeelhouders uitgenodigd op een buitengewone algemene vergadering van de aandeelhouders die werd ingepland op 15 juni 2023 om 11u en als alternatieve datum voor het geval op de eerste buitengewone algemene vergadering een onvoldoende quorum zou worden gehaald, 30 juni 2023, eveneens om 11u, met als volgende agenda:
Deel 1 van de vergadering - ten overstaan van notaris Herbert HOUBEN, geassocieerd notaris binnen het kantoor Notalim met standplaats te Genk.
Kennisname en bespreking van het gemeenschappelijk overdrachtsvoorstel.
Deel 2 van de vergadering - onderhands
Kennisname van het bijzonder verslag van het bestuursorgaan houdende de toelichting van het voorstel tot ontbinding waarbij een staat van activa en passiva van de Vereniging is gevoegd, opgesteld in toepassing van artikel 2:110, §2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
Motivering
De buitengewone algemene vergadering van Sociaal Verhuurkantorenplatform West-Limburg vzw. zal moeten beslissen over de goedkeuring van de fusie door overneming tussen Sociaal Verhuurkantorenplatform West-Limburg vzw. (als overgenomen vennootschap) en Kempisch Tehuis (als overnemende vennootschap).
Deze fusie door overneming kadert binnen de hervorming van de sociale huisvestingssector en meer bepaald het decreet 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen en de vorming van de erkende woonmaatschappij voor het werkingsgebied Limburg. Meer in het bijzonder zouden in dat verband de volgende herstructureringen plaatsvinden:
Verrichting | Beschrijving |
Verrichting 1 | Fusie door overneming van Kantonnale Bouwmaatschappij van Beringen CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 2 | Fusie door overneming van Maaslands Huis CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 3 | Fusie door overneming van Nieuw Dak CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 4 | Fusie door overneming van Hacosi CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 5 | Fusie door overneming van Cordium CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 6 | Fusie door overneming van Ons Dak CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 7 | Fusie door overneming van Nieuw Sint-Truiden CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 8 | Fusie door overneming van Woonzo CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 9 | Fusie door overneming van Vooruitzien CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 10 | Fusie door overneming van Landwaarts CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 11 | Fusie door overneming van Kleine Landeigendom CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 12 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Maasland VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 13 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Midden-Limburg VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 14 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Het Scharnier VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 15 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Houtvast VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 16 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK West-Limburg VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 17 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Land Van Loon VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 18 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Noord-Limburg VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 19 | Toetreding van de Gemeente Herstappe door middel van inschrijving op één aandeel in Kempisch Tehuis CVBA-SO |
Verrichting 20 | Omzetting van Kempisch Tehuis CVBA-SO naar een BV |
Verrichting 21 | Statutenwijziging en coördinatie van de statuten van Kempisch Tehuis BV |
De bestuursorganen van Sociaal Verhuurkantorenplatform West-Limburg en Kempisch Tehuis hebben in dat kader een gezamenlijk overdrachtsvoorstel (conform Art. 12:103, juncto 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV) en bijhorend bijzonder verslag (conform Art. 12:94 WVV) goedgekeurd (in Bijlage gevoegd) waarbij de nadere achtergrond rond de overdracht van algemeenheid zelf nader worden toegelicht.
Decreet over het lokaal bestuur, art 40 en 41.
De Gemeenteraad bevestigt, voor zover als nodig, dat zij akkoord gaat met de vooropgestelde verrichtingen (overdracht van algemeenheid alsook ontbinding en invereffeningstelling); en
Mevrouw Heidi Lamotte die als afgevaardigde van de gemeente Lummen in eigen naam lid is van de algemene vergadering van SVPWL, gemachtigd wordt om voor doeleinden van de voormelde buitengewone algemene vergadering die op 15 dan wel 30 juni 2023 zal plaatsvinden een volmacht toe te kennen aan ieder ander lid van SVPWL teneinde zich te laten vertegenwoordigen op voormelde algemene vergadering;
De heer Axel Geerts die als afgevaardigde van de gemeente Lummen in eigen naam lid is van de algemene vergadering van SVPWL, gemachtigd wordt om voor doeleinden van de voormelde buitengewone algemene vergadering die op 15 dan wel 30 juni 2023 zal plaatsvinden een volmacht toe te kennen aan ieder ander lid van SVPWL teneinde zich te laten vertegenwoordigen op voormelde algemene vergadering.
Vorming Woonmaatschappij, "Wonen in Limburg":
Met de oproeping dd. 02/05/2023 van de Kantonnale Bouwmaatschappij van Beringen voor huisvesting werden de aandeelhouders uitgenodigd op een Buitengewone Algemene Vergadering van de leden die werd ingepland op 15 juni 2023 om 13u30, en als alternatieve datum voor het geval op de eerste buitengewone algemene vergadering van de ledereen onvoldoende quorum zou worden gehaald, 30 juni 2023, eveneens om 13u30: Goedkeuring agenda en mandaat van de Buitengewone Algemene Vergadering door de Gemeenteraad.
De oproeping dd. 2 mei 2023 van Kantonnale Bouwmaatschappij van Beringen voor Huisvesting cvba werden de aandeelhouders uitgenodigd op een buitengewone algemene vergadering van de aandeelhouders die werd ingepland op 15 juni 2023 om 13u30 en als alternatieve datum voor het geval op de eerste buitengewone algemene vergadering een onvoldoende quorum zou worden gehaald, 30 juni 2023, eveneens om 13u30, met als volgende agenda:
1. Kennisname en bespreking van de hierna gemelde stukken waarvan de aandeelhouders tijdig en kosteloos op de zetel kennis hebben kunnen nemen en een kopie hebben kunnen ontvangen van:
a. Het gezamenlijk fusievoorstel, opgemaakt op 29 maart 2023 door de bestuursorganen van de betrokken vennootschappen, in toepassing van artikel 12:2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen juncto artikel 12:24 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en neergelegd ter griffie van de ondernemingsrechtbank te Antwerpen, afdeling Hasselt.
b. De bijzondere verslagen van de bestuursorganen van elk bij de fusie betrokken vennootschappen inzake de fusie door overneming, opgesteld overeenkomstig artikel 12:25 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
c. De verslagen van de commissarissen van elk bij de fusie betrokken vennootschappen met betrekking tot de fusie door overneming, opgesteld overeenkomstig artikel 12:26 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
d. De jaarrekeningen over de laatste drie boekjaren van elk van de bij de fusie betrokken vennootschappen.
e. De verslagen van de bestuursorganen en de verslagen van de commissarissen over de laatste drie boekjaren.
f. De tussentijdse cijfers afgesloten per 31 december 2022.
2. Belangrijke wijzigingen in de activa en passiva van de over te nemen en de overnemende vennootschap overeenkomstig artikel 12:27 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
3. Besluit tot fusie door overneming overeenkomstig artikel 12:2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen met uitgestelde werking per 30 juni 2023.
4. Vaststelling van de eigendomsoverdracht van het vermogen van de over te nemen vennootschap naar de overnemende vennootschap met uitgestelde werking per 30 juni 2023.
5. Vaststelling van de verwezenlijking van de vermogensvermeerdering in de overnemende vennootschap met uitgestelde werking per 30 juni 2023.
6. Wijziging van de statuten van de overnemende vennootschap overeenkomstig artikel 12:32 van het wetboek van vennootschappen en verenigingen.
7. Opdrachten aan het bestuursorgaan van de overnemende vennootschap tot uitvoering van de genomen besluiten.
8. Opdracht aan de ondergetekende notaris.
Motivering
De buitengewone algemene vergadering van Kantonnale Bouwmaatschappij van Beringen voor Huisvesting cvba zal moeten beslissen over de goedkeuring van de fusie door overneming tussen Kantonnale Bouwmaatschappij van Beringen voor Huisvesting cvba (als overgenomen vennootschap) en Kempisch Tehuis (als overnemende vennootschap).
Deze fusie door overneming kadert binnen de hervorming van de sociale huisvestingssector en meer bepaald het decreet 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen en de vorming van de erkende woonmaatschappij voor het werkingsgebied Limburg. Meer in het bijzonder zouden in dat verband de volgende herstructureringen plaatsvinden:
Verrichting | Beschrijving |
Verrichting 1 | Fusie door overneming van Kantonnale Bouwmaatschappij van Beringen CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 2 | Fusie door overneming van Maaslands Huis CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 3 | Fusie door overneming van Nieuw Dak CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 4 | Fusie door overneming van Hacosi CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 5 | Fusie door overneming van Cordium CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 6 | Fusie door overneming van Ons Dak CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 7 | Fusie door overneming van Nieuw Sint-Truiden CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 8 | Fusie door overneming van Woonzo CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 9 | Fusie door overneming van Vooruitzien CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 10 | Fusie door overneming van Landwaarts CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 11 | Fusie door overneming van Kleine Landeigendom CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 12 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Maasland VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 13 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Midden-Limburg VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 14 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Het Scharnier VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 15 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Houtvast VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 16 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK West-Limburg VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 17 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Land Van Loon VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 18 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Noord-Limburg VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 19 | Toetreding van de Gemeente Herstappe door middel van inschrijving op één aandeel in Kempisch Tehuis CVBA-SO |
Verrichting 20 | Omzetting van Kempisch Tehuis CVBA-SO naar een BV |
Verrichting 21 | Statutenwijziging en coördinatie van de statuten van Kempisch Tehuis BV |
De bestuursorganen van Kantonnale Bouwmaatschappij van Beringen voor Huisvesting cvba en Kempisch Tehuis hebben in dat kader een gezamenlijk fusievoorstel (conform Art. 12:25 WVV) en bijhorend bijzonder verslag (conform Art. 12:26 WVV) goedgekeurd (in Bijlage gevoegd) waarbij de nadere achtergrond rond de fusie door overneming zelf nader worden toegelicht.
In dat verband werd eveneens een controleverslag opgesteld door de commissaris van Kantonnale Bouwmaatschappij van Beringen voor Huisvesting cvba overeenkomstig art. 12:26 WVV, en werden tussentijdse cijfers opgesteld overeenkomstig art. 12:28, §2, 5° WVV. Deze documenten worden eveneens in bijlage gevoegd.
Decreet over het lokaal bestuur, art. 40 en 41 .
De gemeenteraad bevestigt, voor zover als nodig, dat zij akkoord gaat met de vooropgestelde verrichtingen (Fusie door overneming van Kantonnale Bouwmaatschappij van Beringen); en
Mevrouw Marie-Claire Serwy die als afgevaardigde van de gemeente Lummen namens de gemeente aandeelhouder is van Kantonnale Bouwmaatschappij van Beringen voor Huisvesting, gemachtigd wordt om voor doeleinden van de voormelde buitengewone algemene vergadering die op 15 dan wel 30 juni 2023 zal plaatsvinden een volmacht toe te kennen aan ieder ander aandeelhouder van Kantonnale Bouwmaatschappij van Beringen voor Huisvesting teneinde zich te laten vertegenwoordigen op voormelde algemene vergadering.
Vorming Woonmaatschappij, "Wonen in Limburg":
Met de oproeping dd. 02/05/2023 van Vooruitzien werden de aandeelhouders uitgenodigd op een Buitengewone Algemene Vergadering van de leden die werd ingepland op 15 juni 2023 om 17u30, en als alternatieve datum voor het geval op de eerste buitengewone algemene vergadering van de ledereen onvoldoende quorum zou worden gehaald, 30 juni 2023, eveneens om 17u30: Goedkeuring agenda en mandaat van de Buitengewone Algemene Vergadering door de gemeenteraad.
De oproeping dd. 2 mei 2023 van Vooruitzien werden de aandeelhouders uitgenodigd op een buitengewone algemene vergadering van de aandeelhouders die werd ingepland op 15 juni 2023 om 17u30 en als alternatieve datum voor het geval op de eerste buitengewone algemene vergadering een onvoldoende quorum zou worden gehaald, 30 juni 2023, eveneens om 17u30, met als volgende agenda:
1. Kennisname en bespreking van de hierna gemelde stukken waarvan de aandeelhouders tijdig en kosteloos op de zetel kennis hebben kunnen nemen en een kopie hebben kunnen ontvangen van:
a. Het gezamenlijk fusievoorstel, opgemaakt op 29 maart 2023 door de bestuursorganen van de betrokken vennootschappen, in toepassing van artikel 12:2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen juncto artikel 12:24 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en neergelegd ter griffie van de ondernemingsrechtbank te Antwerpen, afdeling Hasselt.
b. De bijzondere verslagen van de bestuursorganen van elk bij de fusie betrokken vennootschappen inzake de fusie door overneming, opgesteld overeenkomstig artikel 12:25 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
c. De verslagen van de commissarissen van elk bij de fusie betrokken vennootschappen met betrekking tot de fusie door overneming, opgesteld overeenkomstig artikel 12:26 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
d. De jaarrekeningen over de laatste drie boekjaren van elk van de bij de fusie betrokken vennootschappen.
e. De verslagen van de bestuursorganen en de verslagen van de commissarissen over de laatste drie boekjaren.
f. De tussentijdse cijfers afgesloten per 31 december 2022.
2. Belangrijke wijzigingen in de activa en passiva van de over te nemen en de overnemende vennootschap overeenkomstig artikel 12:27 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
3. Besluit tot fusie door overneming overeenkomstig artikel 12:2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen met uitgestelde werking per 30 juni 2023.
4. Vaststelling van de eigendomsoverdracht van het vermogen van de over te nemen vennootschap naar de overnemende vennootschap met uitgestelde werking per 30 juni 2023.
5. Vaststelling van de verwezenlijking van de vermogensvermeerdering in de overnemende vennootschap met uitgestelde werking per 30 juni 2023.
6. Wijziging van de statuten van de overnemende vennootschap overeenkomstig artikel 12:32 van het wetboek van vennootschappen en verenigingen.
7. Opdrachten aan het bestuursorgaan van de overnemende vennootschap tot uitvoering van de genomen besluiten.
8. Opdracht aan de ondergetekende notaris.
Motivering
De buitengewone algemene vergadering van Vooruitzien zal moeten beslissen over de goedkeuring van de fusie door overneming tussen Vooruitzien
(als overgenomen vennootschap) en Kempisch Tehuis (als overnemende vennootschap).
Deze fusie door overneming kadert binnen de hervorming van de sociale huisvestingssector en meer bepaald het decreet 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen en de vorming van de erkende woonmaatschappij voor het werkingsgebied Limburg. Meer in het bijzonder zouden in dat verband de volgende herstructureringen plaatsvinden:
Verrichting | Beschrijving |
Verrichting 1 | Fusie door overneming van Kantonnale Bouwmaatschappij van Beringen CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 2 | Fusie door overneming van Maaslands Huis CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 3 | Fusie door overneming van Nieuw Dak CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 4 | Fusie door overneming van Hacosi CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 5 | Fusie door overneming van Cordium CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 6 | Fusie door overneming van Ons Dak CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 7 | Fusie door overneming van Nieuw Sint-Truiden CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 8 | Fusie door overneming van Woonzo CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 9 | Fusie door overneming van Vooruitzien CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 10 | Fusie door overneming van Landwaarts CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 11 | Fusie door overneming van Kleine Landeigendom CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 12 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Maasland VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 13 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Midden-Limburg VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 14 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Het Scharnier VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 15 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Houtvast VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 16 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK West-Limburg VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 17 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Land Van Loon VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 18 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Noord-Limburg VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 19 | Toetreding van de Gemeente Herstappe door middel van inschrijving op één aandeel in Kempisch Tehuis CVBA-SO |
Verrichting 20 | Omzetting van Kempisch Tehuis CVBA-SO naar een BV |
Verrichting 21 | Statutenwijziging en coördinatie van de statuten van Kempisch Tehuis BV |
De bestuursorganen van Vooruitzien
en Kempisch Tehuis hebben in dat kader een gezamenlijk fusievoorstel (conform Art. 12:25 WVV) en bijhorend bijzonder verslag (conform Art. 12:26 WVV) goedgekeurd (in Bijlage gevoegd) waarbij de nadere achtergrond rond de fusie door overneming zelf nader worden toegelicht.
In dat verband werd eveneens een controleverslag opgesteld door de commissaris van Vooruitzien overeenkomstig art. 12:26 WVV, en werden tussentijdse cijfers opgesteld overeenkomstig art. 12:28, §2, 5° WVV. Deze documenten worden eveneens in bijlage gevoegd.
Decreet over het lokaal bestuur, art.40 en 41.
De Gemeenteraad bevestigt, voor zover als nodig, dat zij akkoord gaat met de vooropgestelde verrichtingen (Fusie door overneming van Vooruitzien), en;
De heer Wim Vangeel die als afgevaardigde van de gemeente Lummen namens de gemeente aandeelhouder is van Vooruitzien, gemachtigd wordt om voor doeleinden van de voormelde buitengewone algemene vergadering die op 15 dan wel 30 juni 2023 zal plaatsvinden een volmacht toe te kennen aan ieder ander aandeelhouder van Vooruitzien teneinde zich te laten vertegenwoordigen op voormelde algemene vergadering.
De gemeenteraad keurde destijds de bestelling goed van basic en standaard office 365 licenties (zie gekoppelde besluiten). Ondertussen is het omwille van diverse redenen echter noodzakelijk om deze licenties op te waarderen tot Microsoft 365 business premium licenties. Zoals onder andere onze collega's in Diest en Antwerpen mochten ondervinden, is er een stijging in het aantal cyberaanvallen waarbij ook lokale besturen meer en meer het mikpunt zijn van hackers.
Geavanceerde beveiliging van onze digitale werking wordt dan ook alsmaar belangrijker. Daarnaast is ook de manier van werken erg veranderd de laatste jaren. Door telewerk, gebruik van mobiele toestellen, cloudtoepassingen, office 365,... is het niet langer voldoende om een beveiligingsring op te zetten die zich beperkt tot de fysieke omgeving van onze server en de rest van de ICT- infrastructuur binnen onze gebouwen. Een groot deel van onze dagelijkse werking situeert zich ondertussen buiten deze bubbel.
Microsoft 365 Business Premium biedt heel wat bijkomende mogelijkheden en functionaliteiten, maar de hoofdredenen voor de nood aan een upgrade zijn dan ook de volgende:
De premium versie biedt heel wat bijkomende mogelijkheden naar algemene bescherming tegen ransomware en andere cyberbedreigingen. Zo is er bijkomende bescherming tegen geavanceerde bedreigingen in emailbijlagen, koppelingen en phishing- aanvallen en wordt de data in office 365 - apps beter afgeschermd.
Om een efficiënt en veilig beheer van alle pc's en mobiele apparaten (of ze zich nu binnen onze gebouwen bevinden of daarbuiten) mogelijk te maken en haalbaar te houden, biedt de business premium versie een aantal noodzakelijke tools, die niet in de standaardversie zitten. Hiermee kunnen beveiligingsfuncties en instellingen op pc's, laptops en mobiele apparaten centraal geconfigureerd worden, kunnen de nodige updates automatisch gepusht worden naar al deze apparaten zodat we er zeker kunnen van zijn dat ze de meest recente beveiligingsupdates kregen, kan alle professionele data op deze toestellen beter beveiligd worden, kunnen nieuwe toestellen erg eenvoudig en snel worden toegevoegd....
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad gaat akkoord om de huidige licenties van office 365 te vervangen door microsoft 365 business premium licenties, opnieuw bij de firma SoftwareONE via onze raamovereenkomst van cipal “Aankoop standaardsoftware”.
Het dossier werd verdaagd wegens verontschuldiging van de vraagsteller.
Het dossier werd verdaagd wegens verontschuldiging van de vraagsteller.
De raad neemt kennis van het antwoord van de schepen.
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Hiertoe is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
De vraagstelling van raadslid Carlier met betrekking tot de wadi’s in de Oudestraat ontvangen op 17 mei 2023 om 11:55.
"Al de inwoners van de Oudestraat, op 1 adres na, hebben een wadi voor hun deur.
Bij sommigen zijn het smalle wadi’s, bij andere brede. Ook de diepte varieert van adres tot adres, waar het op sommige plaatsen zelfs een diepte tot 50cm haalt.
Omdat de opritten bij elk huis in breedte werden beperkt zijn er vandaag al een 4-tal auto’s die zware stukken aan hun wagen hebben door in een wadi te rijden.
Als fractie hebben we enkele vragen:"
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41.
De gemeenteraad neemt kennis van volgende vraagstelling van raadslid Birgitt Carlier:
De raad neemt kennis van het antwoord van de schepen.
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Hiertoe is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
De vraagstelling van raadslid Carlier met betrekking tot de knip in de Oudestraat ontvangen op 17 mei 2023 om 11:55.
"Enkele weken geleden hebben de bewoners van de Oudestraat een bericht gekregen dat er een knip in hun straat zal komen om het sluipverkeer tegen te gaan. De straat zal enkel nog toegankelijk zijn via de Voortstraat.
Als fractie hebben we hieromtrent enkele vragen."
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41.
De gemeenteraad neemt kennis van volgende vraagstelling van raadslid Birgitt Carlier: