De gemeenteraad nam op 26 september 2022 kennis van de tijdelijke afwezigheid van raadslid Axel Geerts.
Raadslid Geerts meldde dat de toestand van verhindering een einde nam op 1 augustus 2023.
Axel Geerts neemt met deze melding zijn mandaat opnieuw op.
Het tijdelijk mandaat als raadslid van Johan Quintens wordt hiermee van rechtswege beëindigd.
De toestand van verhindering van Axel Geerts nam een einde op 1 augustus 2023 waardoor Axel Geerts zijn mandaat als raadslid opnieuw opneemt.
Het tijdelijk mandaat als raadslid van Johan Quintens neemt van rechtswege een einde.
De gemeenteraad van 26 juni 2023 nam kennis van de ontslagname van mevrouw Betty Luyten als raadslid. De gemeenteraad dient te voorzien in de opvolging van haar mandaat. Betty Luyten maakte deel uit van de fractie CD&V.
De resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 werden geldig verklaard door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen op 20 december 2018.
De gemeenteraad van heden heeft heden kennis genomen dat de eerstvolgende opvolgers op de lijst van CD&V: Kristof Mols, Guy Vaes, Maarten Vanoppen en Monique Claes, hun mandaat niet kunnen of wensen op te nemen.
De heer Quintens Johan werd bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 aangewezen als zesde opvolger van dezelfde lijst als waarop mevrouw Betty Luyten werd verkozen en is bijgevolg de eerstvolgende opvolger die in aanmerking komt voor opname van dit mandaat.
De eerstvolgende opvolger, Kristof Mols, blijkt uit raadpleging van het bevolkingsregister, actueel niet woonachtig te zijn in Lummen.
De volgende opvolgers:
doen schriftelijk afstand van hun mandaat.
Kristof Mols wordt als vervallen verklaard van zijn mandaat.
De gemeenteraad neemt kennis van de afstand van mandaat:
De gemeenteraad van 26 juni 2023 nam kennis van de ontslagname van mevrouw Betty Luyten als raadslid. De gemeenteraad dient te voorzien in de opvolging van haar mandaat. Betty Luyten maakte deel uit van de fractie CD&V.
De resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 werden geldig verklaard door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen op 20 december 2018. De gemeenteraad van heden heeft heden kennis genomen dat de eerstvolgende opvolgers op de lijst van CD&V: Kristof Mols, Guy Vaes, Maarten Vanoppen en Monique Claes, hun mandaat niet kunnen of wensen op te nemen.
De heer Quintens Johan werd bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 aangewezen als zesde opvolger van dezelfde lijst als waarop mevrouw Betty Luyten werd verkozen en is bijgevolg de eerstvolgende opvolger die in aanmerking komt voor opname van dit mandaat.
Uit de geloofsbrieven van de heer Johan Quintens blijkt dat hij voldoet aan de gestelde vereisten van verkiesbaarheid en zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid.
Het Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 13 en 15
Het lokaal en Provinciaal Kiesdecreet, artikel 169
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van Johan Quintens, geboren te Hasselt op 14 april 1958, wonende te 3560 Lummen, Thiewinkelstraat 139, goed.
De heer Johan Quintens legt in handen van de voorzitter van de gemeenteraad, de eed af als raadslid.
De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt als volgt vastgesteld:
1 Luc Wouters
2 Dirk Snyers
3 Veerle Beckers
4 Stefan Coenen
5 An Goijens
6 Mario Vrancken
7 Wim Vangeel
8 Veerle Verboven
9 Sander Hoogstijns
10 Rita Moors
11 Jeffrey Mardulier
12 Birgitt Carlier
13 Heidi Lamotte
14 Romi Soors
15 Noa Vandevenne
16 Axel Geerts
17 Hanne Janssen
18 Gunter Van Oost
19 Chelsea Nshuti
20 Peter Aerts
21 Maarten Aerts
22 Ine Geerts
23 Johan Quintens
De zitting van de gemeenteraad de dato 26 juni 2023.
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad werden onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
De notulen werden/worden via de agenda ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van de volgende gemeenteraad, ter beschikking gesteld aan de raadsleden.
Het zittingsverslag (audioverslag) werd per e-mail verzonden aan de individuele raadsleden.
Al dan niet na opmerkingen over de redactie van de notulen en het zittingsverslag, worden de notulen en het zittingsverslag - desgevallend met aanpassingen - door de gemeenteraad aangenomen of impliciet als goedgekeurd beschouwd.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad de dato 26 juni 2023 goed.
Op 4 november 2021 werd de goedkeuring gegeven voor het project “zorgzame buurten” in Meldert.
Via zorgzame buurten wil het Departement samen met het welzijns- en zorgterrein en de lokale besturen inzetten op drie pijlers nl participatie van de buurt en inclusie, het verbinden van informele en formele zorg, intersectorale samenwerking tussen welzijns- en zorgpartners en partners uit andere domeinen.
Vanuit de buurtanalyse kwam de dienst tot volgende conclusies:
De bewoners van Meldert ervaren een afstand met de gemeentelijke diensten maar ook een afstand met elkaar (jong en oud). Een aanhangwagen verhoogt de herkenbaarheid en kan de gemeentelijke diensten dichter bij de bewoners brengen. Daarnaast biedt het de gelegenheid voor de buurtbewoners om elkaar te ontmoeten, het bevordert de verbondenheid in de buurt.
In Meldert blijkt weinig zichtbare kwetsbaarheid uit de cijfers. Mensen in een kwetsbare positie vinden niet steeds de weg naar gepaste hulp. De buurt intrekken met de aanhangwagen kan de drempel voor hen verlagen.
Er bleek een nood om in te zetten op de groeiende jongere generatie in Meldert. Met de aanhangwagen kan de dienst ontmoeting creëren voor de jeugd.
Daarnaast kan de aanhangwagen ingezet worden door andere diensten bv Vrije Tijd, Huis van Kind, Sociale dienst, LDC, Toerisme… Er dient geen locatie gereserveerd te worden en bijgevolg is er ook geen kostprijs.
Ook binnen buurtgerichte zorg kan de aanhangwagen in de toekomst gebruikt worden voor ontmoeting, participatie of om de burger te informeren. (adhv infoschermen in de aanhangwagen)
In de bijlage vindt men het bestek voor de aankoop van de ingerichte aanhangwagen.
Er wordt voorgesteld om deze opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Gunningscriteria:
- prijs (50 punten)
- functionele waarde (50 punten)
Aan te schrijven firma's:
Raming: 70.000 EUR excl. btw. , zijnde 84.700 EUR incl. btw.
Er wordt voorgesteld om deze opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Er worden punten 50 gegeven op de prijs en 50 punten op de functionele waarde, dewelke belangrijk is voor de aankoop van deze aanhangwagen.
Deze aanhangwagen kan ook ingezet worden door andere diensten dan enkel de buurtgerichte zorg.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr. 2023/07/01 voor de opdracht “Aankoop aanhangwagen buurgerichte zorg”, wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
Het betreft het project R/006476 :Claeshoek-, Oosterhoven-, Muggenhoek-, Stokrooie-, Harp- en Pannewinningstraat
De Vlaamse Milieumaatschappij gaf aanzet tot deze werken. Project werd goedgekeurd door de Vlaamse regering - naar aanleiding daarvan deze samenwerkingsovereenkomst.
Fluvius wil in deze straten rioleringswerken uitvoeren en de gemeente wil in deze straten wegeniswerken uitvoeren.
Om de wegenis en riolering in synergie aan te leggen dient er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten te worden met Fluvius.
Fluvius heeft een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt.
De samenwerkingsovereenkomst tussen Fluvius en de gemeente Lummen om het project R/006476 gezamenlijk uit te voeren wordt goedgekeurd.
LEADER stimuleert de plattelandsactoren om na te denken over de plattelandsinitiatieven die op lange termijn het landelijk gebied versterken, en ondersteunt hen om die uit te voeren.
Naar aanleiding van de oproep, d.d. 03-1-2023, voor de vorming van nieuwe LEADER-gebieden en Lokale Actiegroepen voor de programmaperiode 2023-2027, werd er de voorbije maanden gewerkt aan de Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Haspengouw Zuidwest.
De gemeente Lummen stelt zich, samen met Halen, Herk-de-Stad, Nieuwerkerken, Alken, Wellen, St-Truiden, Heers en Gingelom kandidaat als Regio Haspengouw Zuidwest voor de LEADER-periode 2023-2027.
Samen met diverse stakeholders werd er a.d.h.v. een participatietraject dieper ingegaan op de noden en de behoeften van de regio op basis van een omgevings- en SWOT-analyse. Deze vormden de basis van de voorliggende Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Haspengouw Zuidwest. Hieraan verbonden wordt ook een Lokale Actiegroep opgericht, waarbij de lokale besturen binnen de afgebakende LEADER-gebieden als partner worden opgenomen binnen de Lokale Actiegroep Leader Haspengouw Zuidwest.
Voor een efficiënt verloop tijdens de nieuwe programmaperiode 2023-2027 wordt gevraagd het engagement van ons lokaal bestuur aan te tonen in de bijgevoegde engagementsverklaring.
Er wordt verzocht deze documenten, ingevuld en ondertekend, en/of een afschrift van het gemeenteraadsbesluit uiterlijk 15 september te bezorgen aan de dienst Landbouw en Platteland van de provincie Limburg (davy.froyen@limburg.be).
het akkoord over het Meerjarig Financieel Kader 2021-2027 (MFK), goedgekeurd door de Raad van de Europese Unie (EU) d.d. 2020-07-21;
De Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Haspengouw Zuidwest wordt goedgekeurd.
De gemeente Lummen neemt deel aan de Lokale Actiegroep Leader Haspengouw Zuidwest en aan de uitvoering van de Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Haspengouw Zuidwest.
De gemeente Lummen wordt in de Lokale Actiegroep Leader Haspengouw Zuidwest vertegenwoordigd door
De engagementsverklaring en verklarende bijlagen worden goedgekeurd.
Een afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Leadersecretariaat t.a.v. Davy Froyen, Provincie Limburg, Directie Ondernemen – Diest Landbouw en Platteland, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt.
Dit besluit wordt genomen onder voorbehoud van goedkeuring van het ontwerp van de Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Haspengouw Zuidwest door het Vlaams Managementcomité.
Het Vastgoedinformatieplatform is een digitaal platform op Vlaams niveau waar de aanvrager van vastgoedinfo via één eenvoudige weg de benodigde data in het kader van een verkoop of langdurige verhuur kan opvragen. Het platform verzamelt alle data uit de beschikbare, aangesloten bronnen (centrale registers & gemeenten). De bevoegde gemeente krijgt via het platform een vraag tot kwaliteitscontrole, waarna de info wordt afgeleverd aan de aanvrager. Het platform vervangt de huidige aanvraag en aflevering van de ‘notarisbrief’. De betaling en facturatie gebeurt eenvoudig via het platform.
Vanaf 1 januari 2024 is het gebruik van het platform decretaal verplicht. Alle gemeenten van Vlaanderen werden ingedeeld in golven om zich aan te sluiten bij het Vastgoedinformatieplatform in de loop van 2022-2023. Lummen werd ingedeeld in golf zeven, wat betekent dat we ons moeten aansluiten tussen november 2023 en december 2023.
Tot er een Vastgoedinformatieplatform decreet is, zal het platform fungeren als een verwerker ten dienste van de gemeenten. Tussen het lokaal bestuur en Digitaal Vlaanderen/athumi dient verplicht een verwerkersovereenkomst te worden afgesloten om de verwerking van persoonsgegevens te regelen. De DPO heeft deze verwerkingsovereenkomst positief geadviseerd.
Het Vastgoedinformatieplatform is een voorbeeld van een gegevensdelingsplatform waarbij Digitaal Vlaanderen/athumi zowel de lokale besturen als de vastgoedsector willen faciliteren. Het veilig, digitaal en efficiënt delen van overheidsinformatie is één van de doelstellingen van het recent opgerichte Vlaams Datanutsbedrijf.
Tot er een Vastgoedinformatieplatform decreet is, is er een ‘MVP’-fase (MVP = minimum viable product, of basisversie) en zal het platform fungeren als een verwerker ten dienste van de gemeenten die verwerkingsverantwoordelijke zijn (zoals intermediaire software eveneens verwerker zijn).
In deze huidige fase vóór het decreet in werking treedt (ten laatste 1 januari 2024) zal Vlaanderen optreden als verwerker voor Lummen. Tussen het lokaal bestuur en Digitaal Vlaanderen/athumi dient verplicht een verwerkersovereenkomst te worden afgesloten om de verwerking van persoonsgegevens te regelen. De DPO heeft deze verwerkingsovereenkomst positief geadviseerd.
De gemeenteraad keurt de verwerkingsovereenkomst goed die tussen het lokaal bestuur en Digitaal Vlaanderen wordt afgesloten totdat er een vastgoedinformatieplatformdecreet is .
In het kader van het fietspadenproject Meldertsebaan fase 4 moet AWV een aantal gronden verwerven.
Op 22 november 2021 heeft de gemeenteraad een innameplan goedgekeurd.
Het perceel 4B333m, privaat eigendom van de gemeente Lummen, wordt ook getroffen door de onteigening.
AWV wenst 19 ca van dit perceel te verwerven en schat de vergoeding als volgt:
Vergoeding werd als volgt samengesteld:
Grondwaarde 19m² x185€/m² 3.515,00€
Wachtintresten en wederbeleggingsvergoeding (openbaar bestuur): 120,83€
3.635,83€
Afgerond 3.700€
De dienst vastgoedtransacties heeft de waarde van het in te nemen goed geschat op 3700 EUR
De gemeente heeft er alle belang bij dat er fietspaden langs de Meldertsebaan kunnen aangelegd wordt conform doelstellingen van het meerjarenplan.
De verkoop past in de actie "A04.01.4 De aanleg van fietspaden van Meldert tot Lummen-centrum – fase 2,3 en 4"
Stijn Menten, Vlaams Commissaris van de dienst vastgoedtransacties, heeft een ontwerpakte 12375-019 opgesteld
De ontwerpakte moet ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte 12375-09 goed voor de minnelijke overdracht van een deel van perceel 4B333m tegen de vergoeding van 3700 EUR goed.
Er werd een bouwvergunning afgeleverd voor Linkhoutstraat 75.
Tussen Linkhoutstraat 73 en 75 ligt de gemeenteweg "buurtweg 25".
Reeds meer dan 30 jaar is de effectieve buurtweg rechter en smaller dan dat hij oorspronkelijk ingetekend werd.
De landmeter van de eigenaars van Linkhoutstraat 75 heeft daarom een voorstel voor een nieuw rooilijnplan ingediend, en vraagt om een regularisatie van de toestand die reeds meer dan 30 jaar bestaat.
We zien dat de buurtweg op meerdere plaatsen reeds lange tijd op een andere manier gebruikt wordt dan hoe hij indertijd ingetekend werd.
Er werd een openbaar onderzoek gevoerd van 12 juli 2023 tot 11 augustus 2023. Binnen het openbaar onderzoek ontvingen we geen bezwaren.
Het decreet van de Vlaamse Regering houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
De gemeenteraad gaat principieel akkoord om de buurtweg 25 in de Atlas van de Buurtwegen te wijzigen zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan. .
De gemeenteraad stelt de nieuwe rooilijn voor de buurtweg 25 definitief vast zoals voorgesteld in het ontwerpplan als bijlage.
Deze beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 17 van het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
In het meerjarenplan werd volgende actie opgenomen: “A01.1.1 Stimuleren van een verdere verdichting van het centrum met nieuwbouw en het nemen van specifieke initiatieven met het oog op de versterking van een aantrekkelijk en gezellig handelscentrum.”
In 2021 werd een ontwerp gemaakt voor de herinrichting van het gemeenteplein in het kader van deze actie. Eind 2021 werd er een proefopstelling uitgezet om dit ontwerp af te toetsen. Hieruit bleek dat er geen draagvlak was voor het opgemaakte ontwerp. Op basis hiervan werd een nieuwe ontwerper aangesteld met een beperkte opdracht om een ontwerp te maken voor de verfraaiing van de terraszone rond het gemeenteplein.
Buiten de schooldagen kan een gedeelte van de ringweg rond het gemeenteplein op een flexibele wijze met verzinkbare palen afgesloten worden om de terraszone te vergroten. De noordelijke weg rond het plein wordt als fietsstraat ingericht met uitgewassen beton. De kiosk wordt met ruime trappen en bordessen verbonden met de terraszone zodat deze een functionele invulling krijgt. Het verlies aan parkeerplaatsen is minimaal. De platanen blijven behouden en er komen nieuwe vaste en mobiele groenelementen.
Het Gemeenteplein wordt heringericht. De opdracht behelst vooral :
Voor de realisatie van het ontwerp werd een lastenboek opgesteld door het ontwerpbureau Landmeesters om tot aanbesteding over te gaan.
Na de goedkeuring door de gemeenteraad van juni 2023 heeft Fluvius een aantal wijzigingen laten toevoegen betreffende het aandeel van de riolering. Het lastenboek werd enkel aangevuld met administratieve bepalingen ivm hoofdstukken ten laste van Fluvius.
Fluvius heeft ons een forfaitair sleufherstel van 39.411,34 euro toegekend. Dit werd ook verwerkt in de aangepaste raming.
Het lastenboek werd door de ontwerper aangepast met deze wijzigingen.
Gunningswijze: openbare procedure.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver met de economisch meest voordelige offerte op grond van de volgende gunningscriteria: prijs.
Het aandeel dat de gemeente rechtstreeks ten laste neemt wordt geraamd op 259.872,10 EUR incl. btw. De 75% tussenkomst in het aandeel van Fluvius wordt geraamd op 56.679,95 EUR.
Totaal wordt de kost voor de gemeente dus geraamd op 316.552,05 EUR incl. btw.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek PRJ23_LUM_P01 voor de herinrichting en verfraaiing van het Gemeenteplein wordt goedgekeurd.
De opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Het besluit van de Gemeenteraad van juni 2023_GR_00111 Herinrichting en verfraaiing van het Gemeenteplein voor de goedkeuring van het bestek en vaststelling gunningswijze wordt ingetrokken.
De huidige opdracht voor de boeken van de bibliotheek loopt af op 31 december 2023.
De nieuwe opdracht heeft een looptijd van één jaar, maar er wordt de mogelijkheid voorzien tot drie stilzwijgende verlengingen telkens voor de periode van één jaar. Zo kan de opdracht maximaal een looptijd hebben van vier jaar en eindigt ze definitief op 31 december 2027.
De totale raming op jaarbasis bedraagt hierdoor 30.000 EUR incl. btw
Gunningswijze : onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking
Gunningscriteria :
Kortingspercentage : 30 punten dit wordt onderverdeeld in sub-criteria
Service, doorlooptijd en dienstverlening: 70 punten dit wordt onderverdeeld in sub-criteria
Aan te schrijven firma's :
Voor de levering op afroep van boeken voor de gemeentelijke openbare bibliotheek werd een betek met nummer 2023/05/03 opgesteld aangezien het oude contract eindigt op 31 december 2023.
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De opdracht heeft een looptijd van één jaar en zal aanvangen op 1 januari 2024.
De opdracht kan driemaal stilzwijgende verlengd worden telkens voor een periode van 1 jaar.
De opdracht eindigt dan definitief op 31 december 2027.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet) en artikel 43.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr 2023/05/03 voor het leveren van boeken voor de gemeentelijke openbare bibliotheek wordt goedgekeurd.
De opdracht zal gegund worden bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende firma's zullen uitgenodigd worden om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure
Vanaf 2009 participeerde de bibliotheek aan het project Boekbaby's, waarbij kinderen van 2 jaar een persoonlijke uitnodiging krijgen om in de bibliotheek een gratis prentenboek in een gratis draagzak te komen afhalen. Doel was het voorlezen in jonge gezinnen te stimuleren en bovendien het bibliotheekbezoek aan te wakkeren. Het aantal tweejarigen in Lummen omvat ongeveer 150 kinderen. Dit project werd stopgezet in 2019.
Op dat moment engageerde het gemeentebestuur van Lummen zich voor deelname aan het project Boekstart voor de periode 2019-2023. Dit hield in dat Iedereen Leest zorgde voor de verdeling van een babypakket via het consultatiebureau en de gemeente (via de bibliotheek) zorgde voor een peuterpakket.
Het engagement genomen in 2019 loopt dit jaar af.
Het project Boekstart heeft 2 doelstellingen: kinderen reeds op jonge leeftijd in contact brengen met taal en boeken én de bibliotheek promoten bij jonge gezinnen. Deze doelstellingen werden in de afgelopen jaren steeds beter behaald. Ook de inspanningen om het Boekstartproject beter bekend te maken door verankering in de werking van de bibliotheek en aanwezigheid op allerlei evenementen hebben hiertoe bijgedragen.
Een verderzetting van het project is opportuun. Te meer ook omdat wetenschappelijk blijkt dat inzetten op taal en stimuleren van de leescultuur noodzakelijk is voor een goed functioneren in onze kennismaatschappij.
De gemeente Lummen engageert zich om tot einde 2026 actief te participeren aan het project Boekstart.
Er zijn wijzigingen in de hoofdstukken 'algemene bepalingen' , 'huiswerk, agenda's, rapporten, evaluatie en schoolloopbaan' en 'leerlingengegevens en privacy en gegevensbescherming'.
Nieuw hoofdstuk 19: leersteun voor leerlingen met een GC-verslag en voor leerlingen met een IAC-verslag
Nieuw hoofdstuk 20: deconnectie
Nieuwe bijlagen: afsprakenkader deconnectie, digicharter voor leerkrachten, digicharter voor ouders.
De wijzigingen zijn in het rood aangeduid.
Het schoolreglement loopt, zonder wijzigingen, over de jaren heen.
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs dat goedgekeurd werd op 28 juni 2021 is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving.
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
Op 16 mei 2023 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden in verband met de leersteun.
Op 21 juni 2023 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden in verband met de digicharter.
25 februari 1997: het decreet basisonderwijs: de artikelen 8,12/1,14/0,14/1,27bis,44quater tem 44 septies
3 mei 2023: het decreet leersteun: artikel 16
CAO XII
De gemeenteraad keurt het schoolreglement en bijlagen goed.
Het voorgaande schoolreglement gewoon basisonderwijs vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 juni 2021 vervalt.
Gelet op het protocol van 15 juni 2022 van het lokaal comité op het niveau van de scholengemeenschap;
Gelet op het protocol van 6 december 2022 van het afzonderlijk bijzonder comité;
Gelet op het protocol van 4 juli 2023 van het afzonderlijk bijzonder comité;
Het huidige arbeidsreglement gewoon basisonderwijs dat goedgekeurd werd op 28 maart 2022 werd aangepast volgens een model van OVSG.
Er zijn wijzigingen in
- hoofdstuk 1.3, artikel 7 en 8
- hoofdstuk 2.1 artikel 20
- hoofdstuk 2.3 artikel 39, 41, 42 en 44
- hoofdstuk 5 artikel 89, 90 en 91
- hoofdstuk 11.4, artikel 155
- hoofdstuk 12.6, artikel 180
- hoofdstuk 13.3, artikel 188
- hoofdstuk 16, artikel 223 en 224
- bijlage 5, evaluatiereglement
Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie (evaluatiereglement) gesubsidieerd personeel onderwijs werd aangepast.
- bijlage 6, afsprakenkader deconnectie
Op 1 september 2023 moet een lokaal afsprakenkader deconnectie opgenomen zijn als bijlage bij het arbeidsreglement en het schoolreglement.
De wijzigingen zijn in het rood aangeduid.
Het arbeidsreglement en zijn bijlagen werden goedgekeurd door het afzonderlijk bijzonder comité (overleg schoolbestuur-vakbondsafgevaardigde). Zie verslag als bijlage toegevoegd.
27 maart 1991 : het decreet betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding (verder genoemd decreet rechtspositie personeel gesubsidieerd onderwijs), de hoofdstukken Vbis en Vter;
25 februari 1997 : het decreet basisonderwijs
22 december 2017 : het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad keurt het arbeidsreglement met vernieuwd evaluatiereglement en afsprakenkader deconnectie voor de personeelsleden van het gemeentelijk lager onderwijs de Zonnebloem goed.
Het voorgaande arbeidsreglement gemeenteschool Zonnebloem komt te vervallen.
Gemeente Lummen is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal. Wij ontvangen een uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van 12 oktober 2023 - statutenwijziging.
Gemeente Lummen is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).
De statuten van Cipal.
De oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 met als agendapunt: statutenwijziging.
Er zijn geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 goedgekeurd.
Raadslid Axel Geerts werd als vertegenwoordiger tijdens de gemeenteraad van februari 2019 aangeduid voor de ganse legislatuur, en schepen Wim Vangeel als plaatsvervanger.
De vertegenwoordiger van de gemeente, raadslid Axel Geerts, of indien belet, zijn plaatsvervanger schepen Wim Vangeel, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.