De gemeenteraad van 23 januari 2023, waarvan de notulen dienen goedgekeurd te worden.
Het Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41.
De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van 23 januari 2023 goed.
De deskundige ICT verlaat de organisatie op 17 maart 2023. De realisatie van een nieuwe invulling zal een lange tijd in beslag nemen, gedurende dewelke een externe ondersteuning absoluut noodzakelijk is. Het uitschrijven en gunnen van een opdracht hiervoor zal verschillende maanden in beslag nemen.
Art 42, §1, 1°, b) van wet overheidsopdrachten voorziet dat de raadpleging van verschillende ondernemers gekoppeld is aan de voorwaarde van de mogelijkheid hiertoe. In dezen is CIPAL een leverancier waar we al een langdurige relatie mee hebben met uitvoerige ervaring en expertise met betrekking tot de werking van lokale besturen die de nodige ondersteuning kan bieden voor de tijd die nodig is om een opdracht uit te schrijven en te gunnen en hier ook snel op kunnen inspelen. Het ruimer bevragen van andere partners is daardoor niet mogelijk binnen het tijdsbestek.
Er wordt een bestek voorgelegd aan de gemeenteraad van 27 februari met betrekking tot de tijdelijke externe ondersteuning dienst ICT. Voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Wet overheidsopdrachten van 17 juni 2016, artikel 42§1 1° b
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De verlenging van de tijdelijke externe ondersteuning dienst ICT wegens hoogdringendheid door Cipal van 16 werkdagen naar 40 werkdagen wordt goedgekeurd.
Deze tijdelijke externe ondersteuning dienst ICT kent een einde na gunning van de overheidsopdracht tot tijdelijke externe ondersteuning ICT.
De deskundige ICT verlaat de organisatie op 17 maart 2023.
De realisatie van een nieuwe invulling zal een lange tijd in beslag nemen, gedurende dewelke een externe ondersteuning absoluut noodzakelijk is.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek met nr. 2023/02/02 voor de opdracht “tijdelijke externe ondersteuning ICT ”, wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad keurt de voorgelegde verwerkingsovereenkomst (bijlage C) goed.
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
Door een aantal afwezige personeelsleden op de dienst Omgeving beschikt de dienst op dit ogenblik niet over het nodige personeel om de dagdagelijkse werking van de dienst kwalitatief te garanderen. Een oplossing voor dit acuut probleem dringt zich op.
In bijlage vindt men het bestek terug. Het bestek zal geagendeerd worden op de gemeenteraad van februari.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek met nr. 2023/02/03 voor de opdracht “tijdelijke ondersteuning dienst omgeving ”, wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
1. Ekistic, Breugelhoevestraat 64, 2560 Nijlen
2. Envicas bvba, Begijnhofplein 5 bus 8, 3545 Halen
3. Mondea, Jozef II straat 40 b1, 1000 Brussel
4. Cipal Schaubroeck NV, Cipalstraat 3, 2440 Geel
5. EA4C bv, Kantonstraat 64A, 9320 Nieuwerkerken (Aalst)
Door een aantal afwezige personeelsleden op de dienst Financiën beschikt de dienst op dit ogenblik niet over het nodige personeel om de dagdagelijkse werking van de dienst kwalitatief te garanderen. Een oplossing voor dit acuut probleem dringt zich op.
In bijlage vindt men het bestek terug. Het bestek zal geagendeerd worden op de gemeenteraad van februari.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek met nr. 2023/02/01 voor de opdracht “Tijdelijke ondersteuning dienst financiën/overheidsopdrachten ”, wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
1. BDO, Prins Bisschopssingel 36-3, 3500 Hasselt
2. Mondea, Jozef II straat 40 b1, 1000 Brussel
3. Triconsult, Uitbreidingsstraat 80, 2600 Berlaar
Door de afwezigheid van een diensthoofd Werken heeft tot gevolg dat de kwaliteit binnen de dagdagelijkse werking op de afdeling Ruimte in het gedrang komt.
Een oplossing voor dit acuut probleem dringt zich op om de vooropgestelde doelstelling van het MJP te behalen.
Er werd een bestek gemaakt om een opdracht uit te schrijven voor externe ondersteuning van de dienst ruimte.
Een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking biedt de beste waarborgen om de opdracht te gunnen aan de meest geschikte en voordeligste kandidaat.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek met nr. 2023/02/05 voor de opdracht “tijdelijke ondersteuning dienst ruimte”, wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
- Engi Talents (voorheen Alliacta), Kempische Steenweg 557, 3500 Hasselt
- Nova Engineers, Genkersteenweg 379a, 3500 Hasselt
- Mondea, Jozef II-straat 40, 1000 Brussel
- Ausy, Esperantolaan 8, 3001 Leuven
- Trifinance, Corda Campus 1, Kempische Steenweg 293, 3500 Hasselt
- Sweco Belgium, Herkenrodesingel 8B, bus 3.01, 3500 Hasselt
Het is noodzakelijk om een nieuw bestek voor de veegwerken van fietspaden uit te schrijven.
In bijlage vindt men het bestek terug.
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking .
Gunningscriterium: prijs
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek met nr. 2023/02/02 voor de opdracht “Veegwerken fietspaden ”, wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Notulen:
Dit betreft een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking .
De gemeenteraad laat de woorden "en aan te schrijven firma's" schrappen uit de titel van het agendapunt.
Op 30 september 1964 werd door de gemeente Lummen en de samenwerkende vennootschap "ALIMBRA" een perceel industriegrondgrond verkocht bij akte van verkoop verleden voor notaris Ceysens te Lummen. Hierin werden bijzondere voorwaarden opgelegd, meer bepaald de opname van artikel 8 tot en met 18.
Op 7 november 1983 werd een perceel industriegrond verkocht bij akte verleden voor notaris Frank Verlinden te Heusden. Hierin werden bijzondere voorwaarde opgelegd, meer bepaald de opname van artikel 8 tot en met 18.
Op 29 juni 1993 werd een akte verleden door notaris Philippe Goossens te Grobbendonk met de bijzondere voorwaarden waarbij de nv "HYDRA PARTS" de werkplaats gelegen Klaverbladstraat 2B heeft aangekocht.
Overeenkomstig artikel 12, wenst de huidige eigenaar de nv "HYDRA PARTS" een akte van overdracht op te maken waarbij de nv "I.F.H.S." bv "CARIOLO" voormelde onroerende goederen zal overnemen met de bijzondere voorwaarden (hernieuwd) opgelegd door de gemeenteraad van 29 juni 2004.
Geassocieerde notarissen De Backere en Knoops hebben voor deze overdracht in bijlagen de bijzondere voorwaarden van de gemeenteraad toegevoegd.
Decreet lokaal bestuur artikel 41, tweede lid, 11°
Bestuursdecreet van 7 december 2018
De gemeenteraad gaat akkoord met de akte van overdracht en dient geen bezwaar in waarbij de nv "HYDRA PARTS" (BE0459.467.422) aan de bv "CARIOLO" (BE0846.325.097) de volgende eigendom zal overdragen:
Gemeente Lummen, 2de afdeling
Een werkplaats op en met grond en alle aanhorigheden, gelegen Klaverbladstraat 2B, ter plaatse "Rekhoven Berg", thans gekadastreerd sectie B, nummers 630P P0000 met een oppervlakte van 28a 59ca en 632B2 P0000 met een oppervlakte van 10a 37ca.
Notulen:
De gemeenteraad neemt nota dat tussen agendering en huidige zitting de notaris ons informeerde dat de koper gewijzigd werd naar Cariolo BV, die opnieuw zal verhuren aan Hydra Parts NV. Het nieuwe verzoek wordt als bijkomende bijlage toegevoegd aan dit agendapunt.
De gemeenteraad stemt in om op de huidige raadzitting te stemmen over dit gewijzigde dossier.
Op 23 juni 1995 werd door de gemeente Lummen een perceel grond verkocht aan de bvba "WEGENBOUW CARMANS" (thans nv "AANNEMINGEN CARMANS").
Op 9 mei 2011, na goedkeuring VREG, werd een akte verleden door notaris Benoit Levecq uit Herk-de-Stad waarbij het onroerend goed werd bezwaard met een recht van opstal voor het plaatsen van een fotovoltaïsche installatie op het dak, door de nv "GRONDREINIGINGSCENTRUM-LIMBURG" (thans nv "CARMANS BT"), voor een duur van 20 jaar vanaf de ingebruikname van het photovoltaïsch systeem. Op 17 mei 2011 werd de akte overgeschreven op het tweede hypotheekkantoor te Hasselt.
Op 10 juli 2015 werd een akte verleden door notaris Benoit Levecq uit Herk-de-Stad waarbij het onroerend goed werd bezwaard met een erfdienstbaarheid van doorgang voor een ondergrondse kabeltracé ten voordele van de nv "GREPOBEL" en de nv "ING EQUIPEMENT LEASE", voor een een oppervlakte van 1a 08ca en dit voor een duur van 40 jaar. Op 28 juli 2015 werd de akte overschreven op het tweede hypotheekkantoor te Hasselt.
De huidige eigenaar wenst een akte van partiële splitsing op te maken waarbij de nv "C-INVEST" voormelde onroerend goed zal overnemen.
Geassocieerde notarissen Bovend'aerde en Manshoven hebben voor deze partiële splitsing in bijlagen de splitsingsvoorstel van de nv "AANNEMINGEN CARMANS" en de nv "C-INVEST" toegevoegd.
Decreet Lokaal Bestuur (artikel 56)
De gemeenteraad gaat akkoord met de akte van overdracht en dient geen bezwaar in tegen de partiële splitsing waarbij de nv " AANNEMINGEN CARMANS" (BE0431.932.981) wordt overgenomen door de nv "C-INVEST" (BE0472.592.017) en volgende eigendom wordt overgedragen:
Gemeente Lummen, 1ste afdeling
Een perceel grond met magazijn, gelegen aan de Kanaalstraat 14, thans gekend ten kadaster sectie A, nummer 0278/C/3 P0000, met een oppervlakte van 1ha 58a 99ca.
De gemeente Lummen ondersteunt de Lummense mantelzorgers met een gemeentelijke mantelzorgtoelage.
De thuiszorgdienst stelt voor om het reglement aan te passen.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassingen in het reglement gemeentelijke mantelzorgtoelage.
Deze bijdrage past binnen het kader Consortium 12-12 waarin tevens ondersteuning kan geboden worden voor humanitaire rampen.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41
De Gemeenteraad gaat akkoord met de vraag van het Consortium 12-12 en beslist om een bedrag van 2 500 euro noodhulp te storten.
De woningen Schulensebaan 14 en 15 hebben regelmatig te kampen met wateroverlast.
De overlast wordt gedeeltelijk veroorzaakt door de ingebruikname van het buitenbekken en gedeeltelijk door de hoge waterstand in de Demer.
De wateroverlast kan bestreden worden door de aanleg van een dijk rond de woningen. Het verhogen van de toegangsweg maakt deel uit van de verhoogde berm.
De toegangsweg naar de woningen Schulensebaan 14 en 15 is een gemeenteweg.
Voor het aanleggen van een berm, gedeeltelijk op de toegangsweg, dient er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten te worden met VMM.
VMM heeft een ontwerp- samenwerkingsovereenkomst opgesteld waarbij VMM aangesteld wordt als opdracht gevend bestuur.
De kosten ten laste van de gemeente worden geraamd op 33 393.58 EUR incl. BTW.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met VMM goed voor het aanleggen van een dijk rond de woningen Schulensebaan 14 en 15.
Regionaal Landschap wil een wandelnetwerk de Wijers uitwerken in 7 participerende gemeentes. Hiervoor werd reeds een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd door het college en getekend in 2021. De budgetten werden in 2022 en 2023 extra voorzien.
RLLK heeft bij PDPO (Plattelandsloket) een koepelproject ingediend en zij mochten een positief antwoord ontvangen. 65 % van de kosten worden gesubsidieerd, 35 % wordt gedragen door de gemeenten.
Voorwaarden is dat de gemeenten binnen dit koepelproject de investeringen op haar naam doet en de prefinanciering van de investeringen op zich neemt. RLLK stort nadien de subsidies door aan het gemeentebestuur. Het college van burgemeester en schepen van heeft in zitting van 31/01/2023 de budgetverschuiving met betrekking tot deze aanpassing reeds behandeld.
De huidige samenwerkingsovereenkomst dient overeenkomstig te worden aangepast. Deze samenwerkingsovereenkomst wordt vervangen door 2 overeenkomsten namelijk 1 voor de investeringen binnen het koepelproject en 1 voor de coördinatie en overkoepelende kosten door het RLLK. Deze overeenkomsten zijn bijgevoegd.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 bevoegdheid van de gemeenteraad.
De raad is akkoord met de de aangepaste samenwerkingsovereenkomsten met betrekking tot het wandelnetwerk De Wijers.
De gemeenteraad van 19 december 2022 keurde de aanmeldingsprocedure voor de lagere school de Zonnebloem goed.
Voor de verwerking van de persoonsgegevens hiervan, worden AGODI en de deelnemende scholen beschouwd als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken. Dit vereist een overeenkomst tussen deze verwerkingsverantwoordelijken in het licht van de gegevensbescherming (GDPR).
Bij gebreke aan een specifieke bevoegdheidsgrond noch delegatie aan het college van burgemeester en schepenen, is de gemeenteraad bevoegd om dergelijke overeenkomsten aan te gaan op basis van diens volheid van bevoegdheid (art. 40, §1 DLB).
De DPO van C-Smart geeft een gunstig advies.
Bevoegdheid:
Het Decreet Lokaal Bestuur, art. 56, §1
Het Decreet Lokaal Bestuur, art. 40, §1
GDPR, art. 26
25 februari 1997 : het decreet basisonderwijs
2 april 2004 : het decreet betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, art. 56
28 juni 2002 : het besluit van de Vlaamse regering betreffende de lokale overlegplatforms inzake gelijke onderwijskansen.
27 september 2002 : het besluit van de Vlaamse regering betreffende de Commissie inzake leerlingenrechten.
19 december 2022 : besluit gemeenteraad Lummen betreffende de aanmeldingsprocedure lagere school de Zonnebloem.
4 oktober 2022 : het overleg in de schoolraad
10 november 2022 : de afspraken gemaakt tussen alle schoolbesturen van de gemeente Lummen
8 februari 2023 : het gunstige advies van de DPO van C-Smart.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken goed.
Om het voor ouders, opvanginitiatieven en het Lokaal Loket makkelijker te maken opvang te koppelen aan ouders en om de administratieve opvolging van opvangvragen te vereenvoudigen, koos het college van burgemeester en schepenen om het Lokaal Loket Kinderopvang te digitaliseren met Cubicare nv. Op deze manier krijgt de gemeente een gedetailleerd overzicht van de (niet-)ingevulde opvangvragen.
De samenwerkingsovereenkomst omvat een verwerkingsovereenkomst. De goedkeuring van beide soorten overeenkomsten zijn een bevoegdheid van de gemeenteraad. Omdat Cubicare nv als verwerker van persoonsgegevens gebruikt maakt van een subverwerker buiten de Europese Economische Ruimte, doet zich de problematiek voor, gekend als Schrems II.
Er werd op vraag van het college van burgemeester en schepenen advies opgevraagd aan de Data Protection Officer ( DPO).
Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 40 en 41, bevoegdheid gemeenteraad.
Art. 28 GDPR.
HvJ (Grote kamer) 16 juli 2020, nr. C-311/18, ECLI:EU:C:2020:559, 'Schrems II'.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen Cubicare nv (Opvang.Vlaanderen) en Gemeente Lummen in het kader van het Lokaal Loket Kinderopvang, inclusief de verwerkingsovereenkomst, goed.
Met dit project ondersteunt de provincie de Limburgse gemeenten bij het sensibiliseren en motiveren van de inwoners om hun tuin aan te leggen met het oog op de toekomst. Klimaatrobuuste tuinen vormen een natuurlijk buffer tegen hittegolven, perioden van droogte en wateroverlast. Hoe meer mensen in de buurt aan de slag gaan, hoe weerbaarder de omgeving wordt voor extreme weersomstandigheden. Bovendien zorgen klimaatrobuuste tuinen voor meer natuur en biodiversiteit, gezondere lucht en meer wooncomfort.
Tuineigenaars kunnen advies en begeleiding aanvragen van een Klimaattuincoach over het klimaatrobuust (her)inrichten van hun tuin. Het advies is gebaseerd op de zeven stappen naar een klimaatrobuuste tuin, opgesteld door de provincie en de partners. De hoofdfocus ligt hierbij op het beperken van verharding, het creëren van een goede waterhuishouding, het creëren van schaduw en koeling en het aanleggen van veel en divers (waar mogelijk inheems) groen. Daarnaast worden ook aspecten als duurzaam materiaalgebruik en klimaatvriendelijk onderhoud gepromoot en linken gelegd met de natuurlijke omgeving.
De coaching omvat een tuinbezoek, een schriftelijk advies en vlekkenplan van de voorgestelde maatregelen. Hiermee kan de tuineigenaar, aan de hand van heel wat praktische fiches, zelf aan de slag gaan.
De provincie voorziet voor elke deelnemende gemeente enkele officiële Klimaattuincoaches, experten met ervaring in ecologisch tuinontwerp.
De gemeente kiest zelf hoeveel opdrachten ze per jaar ter beschikking stelt, met een maximum van 50. Dit aantal kan, bij groot succes en indien de pool van coaches dit toelaat, doorheen de looptijd van de overeenkomst in onderling overleg opgetrokken worden. Er dient enkel betaald te worden voor de effectief uitgevoerde opdrachten.
Elke Limburgse gemeente kan vanaf 8 april 2023 deelnemen door het ondertekenen van een overeenkomst met de provincie Limburg.
De gemeentelijke adviesraad leefmilieu gaf op 19 januari 2023 een positief advies betreffende dit project.
Decreet Lokaal Bestuur, artikels 40 en 41
Meerjarenplan 2020-2025 gemeente Lummen ‘#ambitieusLummen’ - 'Mensen voelen zich thuis in Lummen'
Gemeentelijk klimaatactieplan 2030 'Lummen legt het klimaat op de stip!' van 17 februari 2020
Het project kadert in Duurzame Ontwikkelingsdoelstelling (Sustainable Development Goal)
Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) van 4 juni 2021, afgesloten tussen de Vlaamse regering en de gemeente Lummen op 27 september 2021
De gemeenteraad keurt een deelname van Lummen aan het provinciale project Klimaattuincoach goed, en dit voor de periode 2023-2024.
Lummen zal, voor de projectduur van 8 april 2023 tot 7 april 2024, 30 opdrachten ter beschikking stellen, en hiervoor 6 750,00 euro voorzien.
De 'Overeenkomst betreffende het project 'de Klimaattuincoaches'', die zich in bijlage bevindt, mag ondertekend worden en overgemaakt worden aan de provincie Limburg.