De huidige verlichting in de gemeentelijke sporthal bestaat bijna integraal uit verouderde TL-buizen (excl. de zone zwembad, want bij de verbouwing reeds aangepast naar LED-verlichting). Gevolg hiervan is dat er op regelmatige basis pannes en uitval zijn, met herstellingen tot gevolg. Bijkomend is het energieverbruik van deze oude verlichtingsarmaturen zeer hoog.
Tevens werd de vraag gesteld om de verlichting in de grote zaal van OC De Kalen Dries te vervangen. De armaturen zijn zo oud, dat er geen vervanglampen meer te krijgen zijn. Bij defect kunnen zij dus niet meer hersteld worden. Ook is het verbruik van deze oude lampen dusdanig hoog, dat een aanpassing gewenst is. De kosten voor aanpassing van deze verlichting vallen ten laste van de gemeente. In de concessieovereenkomst met de uitbater staat niet vermeld dat deze in moet staan voor deze kosten.
Voor de relighting op deze 2 locaties werd een projectvoorstel opgemaakt door Fluvius in het kader van hun ESCO dienstverlening. Aan de hand van dit voorstel werden de kredieten in het MJP ingeschreven.
Om Fluvius toe te laten het uitvoeringsdossier voor te bereiden dient een contract afgesloten te worden. Fluvius zal de volledige aanbestedingsprocedure voeren rekening houdend met de wet op de overheidsopdrachten en tevens het volledige traject begeleiden. De totale kost -inclusief studie en stelpost- wordt geraamd op maximum 155.883,88 EUR incl. BTW.
Na uitvoering der werken is er een eenmalige premie te verkrijgen via Fluvius voor energetische investeringen van 7.358,00 EUR incl. BTW.
De gemeente is aandeelhouder van de intercommunale Fluvius Limburg DV, zijnde de distributienetbeheerder voor elektriciteit die voor haar grondgebied aangewezen werd door de VREG conform de bepalingen van artikel 4.1.1 van het Energiedecreet.
Op de distributienetbeheerder (DNB) voor elektriciteit rust op grond van die hoedanigheid een openbare dienstverplichting inzake de voortgangscontrole van de energieboekhouding, de ondersteuning en uitvoering van energieaudits, de begeleiding van energiezorgsystemen van het lokale bestuur (hieronder wordt o.m. begrepen de financiële en organisatorische ondersteuning bij de uitvoering van de energiebesparende investeringen) en het aanbieden van formules van derde partijfinanciering of andere financieringsmechanismen voor de uitvoering van energiebesparende investeringen.
De DNB is statutair gemachtigd om deze opdrachten uit te voeren voor de lokale besturen en beschikt tevens over de nodige know-how om in het kader van haar wettelijke opdracht van het bevorderen van energie-efficiëntie deze opdracht met gegarandeerd resultaat te verwezenlijken,
De gemeente heeft bij beslissing van college van burgemeester en schepenen een lijst van gebouwen vastgelegd die in aanmerking kunnen komen voor de dienstverlening van het ESCO basispakket.
De DNB heeft voor het gemeentelijke sportcomplex en OC Kalen Dries (grote zaal) een haalbaarheidsstudie uitgevoerd voor het renoveren van de aldaar aanwezige verlichting (relighting). Op basis van deze haalbaarheidsstudie werd een budget 157.000,00 EUR voor uitvoering van die maatregelen en bijhorende studiekosten bepaald en vastgelegd in het MJP
Het door de DNB toegepaste lastenpercentage houdt een transparante doorrekening in van de reële kosten.
De kosten voor de beschreven relighting wordt geraamd op max. 155.883,88 EUR incl. BTW, met het bekomen van een premie van 7.358,00 EUR incl. BTW.
De raming bestaat uit een geraamde aannemerskost + de coördinatiekosten van Fluvius Limburg DV. Deze coördinatie omvat volgende delen :
- Kosten studiebureau
- Opstellen lastenboek
- Gunning via de erkenningsregel
- Definitief ontwerp
- Opvolging en controle op de werf
- Veiligheidscoördinatie
- Oplevering en verdere opvolging
De terugverdientijd van de investering via verminderde energiekosten wordt geraamd op 6 jaar.
De opdracht aan DNB omvat dus de organisatie van een gunningsprocedure voor de uitvoering van de hoger vermelde maatregelen, waarbij het college van burgemeester en schepenen gemachtigd wordt om de nodige beslissingen te nemen voor zover de vastgelegde budgetten voor dit project zoals hoger vermeld, niet overschreden worden.
Ingevolge de toetreding van de gemeente tot de DNB vindt een beheersoverdracht met betrekking tot deze aangelegenheden plaats, waardoor de gemeente dergelijke opdracht kan toewijzen aan de DNB zonder hiervoor een mededinging te hoeven organiseren.
De DNB doet, overeenkomstig artikel 4.1.5 van het Energiedecreet en artikel 3.1.11 van het Energiebesluit voor de uitvoering van deze opdrachten beroep op haar werkmaatschappij Fluvius Limburg DV die optreedt in naam en voor rekening van onder meer de DNB.
- het decreet lokaal bestuur artikel 40 en 41
- de wet van 22 december 1986 betreffende de intercommunales.
- het decreet van 8 mei 2009 houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid (hierna het ‘Energiedecreet’ genoemd), in het bijzonder artikel 4.1.20.
- het Besluit van de Vlaamse Regering van 19 november 2010 houdende algemene bepalingen over het energiebeleid (hierna het ‘Energiebesluit’ genoemd), in het bijzonder artikel 6.4.1/7.
De uitvoering van het project "Relighting van het gemeentelijke sportcomplex en de grote zaal van OC Kalen Dries" wordt toegewezen aan de distributienetbeheerder Fluvius Limburg in het kader van haar ESCO-opdracht.
Het contract LUMM-G-TC-23-23-103 tussen de gemeente en de DNB waarin de modaliteiten vastgelegd worden voor de uitvoering van het project "Relighting van het gemeentelijke sportcomplex en de grote zaal van OC Kalen Dries " wordt goedgekeurd.