De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Hiertoe is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
De vraagstelling van raadslid Mardulier met betrekking tot mobiliteit en wegenwerken ontvangen op 21 september 2023 om 20:37.
In onze gemeente zijn momenteel diverse wegenwerken in uitvoering. Bij wegenwerken is het onvermijdelijk dat er overlast ontstaat voor zowel inwoners als passanten. Echter, met goede afspraken, communicatie en bewegwijzering kunnen we deze overlast tot een minimum beperken.
Allereerst wil ik de situatie in Meldert bespreken, waar op dit moment twee grote werven gelijktijdig worden uitgevoerd. Dit brengt heel wat zorgen met zich mee voor onze inwoners, met name vanwege de volledige afsluiting van twee belangrijke invalswegen, namelijk die richting Halen (Zelemsebaan) en Tessenderlo (Meldertsebaan).
Bovendien ondervinden sommige inwoners moeilijkheden met het begrijpen van de werkschema's, omdat deze niet altijd visueel duidelijk zijn. Zo was er gedurende lange tijd geen zichtbare voortgang van de werkzaamheden op de Meldertsebaan in fase 4. Inwoners waren dan ook erg opgelucht toen de rijweg tijdens de zomermaanden weer even werd opengesteld voor het doorgaand verkeer.
Wat verwarring zaait, is dat bij eerdere fasen van de werken aan de Meldertsebaan minstens één rijrichting open bleef. Gezien de korte afstand van fase 4 begrijpen inwoners niet waarom de rijbaan nu volledig wordt afgesloten. Deze beslissing is hoofdzakelijk genomen om veilig te kunnen werken met grote werktuigen, maar bij vorige fasen is bewezen dat dit mogelijk is met behoud van één open rijrichting.
Als we de bewegwijzering bekijken merken we op dat er vanuit Lummen, komende vanuit de Dikke Eikstraat, geen bewegwijzering is aangebracht (geen officiële omleiding). Dit heeft geleid tot verkeersopstoppingen ter hoogte van de kerk (Kruispunt Zelemsebaan-Meldertsebaan) (zie foto). Deze situatie heeft al enkele gevaarlijke situaties veroorzaakt, waarbij vrachtwagens op dit punt moeten keren, met alle risico's voor fietsers en omstanders van dien. In tegenstelling tot dit gebrek aan bewegwijzering in Meldert, is de bewegwijzering bij de werken in Linkhout duidelijk en worden handelaars expliciet vermeld. Van een Meldertse handelaar vernam ik dat haar leverancier pas 2 uur na opening zijn producten kon leveren, simpelweg omdat hij de weg niet kon vinden. Hier is dus duidelijk ruimte voor verbetering.
De bestaande bewegwijzering is momenteel uitsluitend gericht op fietsers, wat niet altijd duidelijk is voor doorgaand verkeer. Er zijn kleine fietspictogrammen op de borden geplaatst, maar dit heeft niet altijd het gewenste effect. Dit heeft tot gevolg dat auto's in de Ottenbergstraat belanden waar auto’s over weiland rijden om de afsluiting te omzeilen. Ook in de Langeheidestraat en de Graafstraat komen we regelmatig spookrijders tegen die proberen een kortere route te nemen. Het plotselinge invoeren van eenrichtingsverkeer zonder voorafgaande communicatie via de website, app of sociale media draagt bij aan deze problemen. Een recent voorbeeld hiervan is de Schurfertstraat, die plotseling eenrichtingsverkeer werd zonder voorafgaande aankondiging. Hoewel tijdelijke eenrichtingsverkeersregeling begrijpelijk kan zijn, is het frustrerend dat dit herhaaldelijk gebeurt zonder behoorlijke communicatie. Bijkomend vermelden de gebruikte borden enkel klasse A, terwijl vandaag klasse P ook toegelaten kan worden.
Ook de werken in de Ketelstraat zorgen voor gevaarlijke situaties ter hoogte van de Meerlestraat. Bestuurders negeren de omleiding en rijden tegen de richting in de Meerlestraat, zelfs de vrachtwagens die ter plaatse moeten zijn doen dit. De inwoners van de Meerlestraat geven aan dat dit dagelijks hinder geeft.
Ten derde wil ik kort de situatie in Geneiken bespreken. Aangezien deze werken plaatsvinden in een schoolomgeving, brengt dit aanzienlijke risico's met zich mee. Het is verontrustend dat net voor en na schooltijden werfverkeer langs schoolgaande jeugd moet passeren, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Het zou wenselijk zijn om in overleg met de aannemer te bekijken of tijdens deze korte tijdsperiodes het werfverkeer tot een minimum of zelfs volledig kan worden beperkt.
Tot slot wil ik de situatie in de Onze-Lieve-Vrouwstraat bespreken, waar een tonnageverbod van +3,5 ton van kracht is. Het is jammer om vast te stellen dat dit verbod herhaaldelijk genegeerd wordt door vrachtwagens. Buurtbewoners hebben herhaaldelijk hun bezorgdheid geuit bij de gemeente, maar helaas hebben ze geen gehoor gevonden. Hetzelfde geldt voor hun wijkagent, die de inwoners adviseerde de gemeente lastig te blijven vallen. De wijkagent zou echter het eerste aanspreekpunt moeten zijn op het gebied van verkeersveiligheid en controle, en hij zou deze kwestie moeten signaleren bij de betrokken diensten binnen onze politiezone.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41.
De gemeenteraad neemt kennis van volgende vraagstelling van raadslid Jeffrey Mardulier: