Terug
Gepubliceerd op 06/10/2023

2023_GR_00160 - Vraagstelling fractie Vooruit, raadslid Jeffrey Mardulier m.b.t. mobiliteit en wegenwerken - Kennisneming

Gemeenteraad
ma 25/09/2023 - 20:00 Raadzaal
Kennisgenomen

Samenstelling

Aanwezig

Sander Hoogstijns, Voorzitter; Luc Wouters, Burgemeester; Rita Moors, Eerste schepen; Wim Vangeel, Tweede schepen; Dirk Snyers, Derde schepen; Romi Soors, Vierde schepen; Heidi Lamotte, Vijfde schepen en voorzitter BCSD; Veerle Beckers, Raadslid; Stefan Coenen, Raadslid; An Goijens, Raadslid; Mario Vrancken, Raadslid; Jeffrey Mardulier, Raadslid; Birgitt Carlier, Raadslid; Noa Vandevenne, Raadslid; Axel Geerts, Raadslid; Hanne Janssen, Raadslid; Gunter Van Oost, Raadslid; Chelsea Nshuti; Peter Aerts, Raadslid; Maarten Aerts, Raadslid; Ine Geerts, Raadslid; Johan Quintens, Raadslid; Bart Vissers, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Veerle Verboven, Raadslid

Secretaris

Bart Vissers, Algemeen directeur
2023_GR_00160 - Vraagstelling fractie Vooruit, raadslid Jeffrey Mardulier m.b.t. mobiliteit en wegenwerken - Kennisneming 2023_GR_00160 - Vraagstelling fractie Vooruit, raadslid Jeffrey Mardulier m.b.t. mobiliteit en wegenwerken - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Hiertoe is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.

De vraagstelling van raadslid Mardulier met betrekking tot mobiliteit en wegenwerken ontvangen op 21 september 2023 om 20:37.

Argumentatie

In onze gemeente zijn momenteel diverse wegenwerken in uitvoering. Bij wegenwerken is het onvermijdelijk dat er overlast ontstaat voor zowel inwoners als passanten. Echter, met goede afspraken, communicatie en bewegwijzering kunnen we deze overlast tot een minimum beperken.

Allereerst wil ik de situatie in Meldert bespreken, waar op dit moment twee grote werven gelijktijdig worden uitgevoerd. Dit brengt heel wat zorgen met zich mee voor onze inwoners, met name vanwege de volledige afsluiting van twee belangrijke invalswegen, namelijk die richting Halen (Zelemsebaan) en Tessenderlo (Meldertsebaan).

Bovendien ondervinden sommige inwoners moeilijkheden met het begrijpen van de werkschema's, omdat deze niet altijd visueel duidelijk zijn. Zo was er gedurende lange tijd geen zichtbare voortgang van de werkzaamheden op de Meldertsebaan in fase 4. Inwoners waren dan ook erg opgelucht toen de rijweg tijdens de zomermaanden weer even werd opengesteld voor het doorgaand verkeer.

Wat verwarring zaait, is dat bij eerdere fasen van de werken aan de Meldertsebaan minstens één rijrichting open bleef. Gezien de korte afstand van fase 4 begrijpen inwoners niet waarom de rijbaan nu volledig wordt afgesloten. Deze beslissing is hoofdzakelijk genomen om veilig te kunnen werken met grote werktuigen, maar bij vorige fasen is bewezen dat dit mogelijk is met behoud van één open rijrichting.

Als we de bewegwijzering bekijken merken we op dat er vanuit Lummen, komende vanuit de Dikke Eikstraat, geen bewegwijzering is aangebracht (geen officiële omleiding). Dit heeft geleid tot verkeersopstoppingen ter hoogte van de kerk (Kruispunt Zelemsebaan-Meldertsebaan) (zie foto). Deze situatie heeft al enkele gevaarlijke situaties veroorzaakt, waarbij vrachtwagens op dit punt moeten keren, met alle risico's voor fietsers en omstanders van dien. In tegenstelling tot dit gebrek aan bewegwijzering in Meldert, is de bewegwijzering bij de werken in Linkhout duidelijk en worden handelaars expliciet vermeld. Van een Meldertse handelaar vernam ik dat haar leverancier pas 2 uur na opening zijn producten kon leveren, simpelweg omdat hij de weg niet kon vinden. Hier is dus duidelijk ruimte voor verbetering.

De bestaande bewegwijzering is momenteel uitsluitend gericht op fietsers, wat niet altijd duidelijk is voor doorgaand verkeer. Er zijn kleine fietspictogrammen op de borden geplaatst, maar dit heeft niet altijd het gewenste effect. Dit heeft tot gevolg dat auto's in de Ottenbergstraat belanden waar auto’s over weiland rijden om de afsluiting te omzeilen. Ook in de Langeheidestraat en de Graafstraat komen we regelmatig spookrijders tegen die proberen een kortere route te nemen. Het plotselinge invoeren van eenrichtingsverkeer zonder voorafgaande communicatie via de website, app of sociale media draagt bij aan deze problemen. Een recent voorbeeld hiervan is de Schurfertstraat, die plotseling eenrichtingsverkeer werd zonder voorafgaande aankondiging. Hoewel tijdelijke eenrichtingsverkeersregeling begrijpelijk kan zijn, is het frustrerend dat dit herhaaldelijk gebeurt zonder behoorlijke communicatie. Bijkomend vermelden de gebruikte borden enkel klasse A, terwijl vandaag klasse P ook toegelaten kan worden.

Ook de werken in de Ketelstraat zorgen voor gevaarlijke situaties ter hoogte van de Meerlestraat. Bestuurders negeren de omleiding en rijden tegen de richting in de Meerlestraat, zelfs de vrachtwagens die ter plaatse moeten zijn doen dit. De inwoners van de Meerlestraat geven aan dat dit dagelijks hinder geeft.

Ten derde wil ik kort de situatie in Geneiken bespreken. Aangezien deze werken plaatsvinden in een schoolomgeving, brengt dit aanzienlijke risico's met zich mee. Het is verontrustend dat net voor en na schooltijden werfverkeer langs schoolgaande jeugd moet passeren, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Het zou wenselijk zijn om in overleg met de aannemer te bekijken of tijdens deze korte tijdsperiodes het werfverkeer tot een minimum of zelfs volledig kan worden beperkt.

Tot slot wil ik de situatie in de Onze-Lieve-Vrouwstraat bespreken, waar een tonnageverbod van +3,5 ton van kracht is. Het is jammer om vast te stellen dat dit verbod herhaaldelijk genegeerd wordt door vrachtwagens. Buurtbewoners hebben herhaaldelijk hun bezorgdheid geuit bij de gemeente, maar helaas hebben ze geen gehoor gevonden. Hetzelfde geldt voor hun wijkagent, die de inwoners adviseerde de gemeente lastig te blijven vallen. De wijkagent zou echter het eerste aanspreekpunt moeten zijn op het gebied van verkeersveiligheid en controle, en hij zou deze kwestie moeten signaleren bij de betrokken diensten binnen onze politiezone.

Juridische overweging

Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41. 

Regelgeving bevoegdheid

GR: Mondelinge vragen aan burgemeester en aan college van burgemeester en schepenen (art. 31 DLB, art. 11, derde lid, 2. HhR GR)
<p><strong>Art. 31 Decreet over het lokaal bestuur:&nbsp;</strong></p><p>De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester enschepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.</p><p>Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.</p><p><br></p><p><strong>Art. 11, eerste en tweede lid, derde lid, 2. Huishoudelijk Reglement Gemeenteraad Lummen:</strong></p><p>De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.</p><p>De vragen zijn enkel ontvankelijk indien:&nbsp;</p><ul><li>Ze handelen over actuele onderwerpen over de aangelegenheden die het bestuur van de gemeente betreffen.</li><li>Ze betrekking hebben op beleidsdaden van het college van burgemeester en schepenen, niet op de intenties. </li></ul><p>Onontvankelijk zijn:</p><ul><li>Vragen met betrekking tot particuliere aangelegenheden of persoonlijke gevallen</li><li>Vragen die uitsluitend strekken tot het verkrijgen van documentatie of juridische en/of administratieve adviezen of inlichtingen</li><li>Vragen die intenties peilen</li><li>Vragen die verplichten tot het doorvoeren van omvangrijke studies of opzoekingen, tot het verzamelen van statistische gegevens of tot het houden van enqu&ecirc;tes, tenzij op verzoek van de raad</li></ul><p>[...]</p><p>2. Mondelinge vragen</p><ul><li>Tot drie kalenderdagen voor de dag van de vergadering kunnen deze vragen schriftelijk worden ingediend (voor de gemeenteraad van maandag kunnen er dus mondelinge vragen ingediend worden uiterlijk de donderdag voordien om 23u59).</li><li>Deze vragen moeten per mail worden ingediend bij de voorzitter, de algemeen directeur en het secretariaat (in cc).</li><li>Het antwoord moet door &eacute;&eacute;n of meerdere diensten binnen de drie dagen zonder problemen kunnen worden geformuleerd, zoniet wordt deze vraag op de daaropvolgende raadzitting behandeld</li><li>De vraag wordt beantwoord op het einde van de openbare zitting</li><li>Vragen over hetzelfde onderwerp worden samengevoegd en gelijktijdig beantwoord</li><li>Het recht om als vraagsteller het woord te voeren is persoonlijk, indien de vraagsteller afwezig is, wordt de vraag beantwoord op de eerstvolgende zitting waarop de vraagsteller en degene aan wie de vraag gericht is, aanwezig zijn. Indien de schepen/burgemeester die het antwoord op de vraag zou formuleren afwezig is, wordt de vraag beantwoord op de eerstvolgende zitting waarop de vraagsteller en degene aan wie de vraag gericht is, aanwezig zijn. Als blijkt dat de vraag op een later tijdstip niet meer relevant is, kan die op initiatief van de vraagsteller ingetrokken worden. </li></ul><p>Dit vraagrecht kan geen aanleiding geven tot het nemen van een besluit. Er wordt niet over gestemd.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van volgende vraagstelling van raadslid Jeffrey Mardulier:

  • Vraag 1: Is het mogelijk om in overleg met het gewest te onderzoeken of het haalbaar is om minstens één rijrichting van de Meldertsebaan open te houden en de beslissing hiervan onderbouwd te communiceren aan de inwoners?
  • Vraag 2: Kan de bewegwijzering op ons grondgebied grondig worden geëvalueerd en aangepast waar nodig?
  • Vraag 3: Kan er met de aannemer worden bekeken of er maatregelen genomen kunnen worden zodat voetgangers en fietsers altijd veilig langs de wegenwerken op de Zelemsebaan kunnen passeren?
  • Vraag 4: Wat zijn de maatregelen met betrekking tot de verkeerssituatie rondom de school in Geneiken, met name tijdens schooluren?
  • Vraag 5: Kunnen er extra controles worden uitgevoerd door de politie op de naleving van het tonnageverbod in de Onze-Lieve-Vrouwstraat?
  • Vraag 6: Kunnen er extra controles worden uitgevoerd ter hoogte van de Prelaet Knaepen straat – Meerlestraat? Kunnen de ondernemingen aangesproken worden waarvan het vrachtverkeer tegen de richting in rijdt?
  • Vraag 7: Kan er via de gepaste communicatiekanalen per project een update bezorgd worden van de aanpassingen aan de betrokken inwoners? Bv. wijzigingen omleidingen of andere noodzakelijke info.

Bijlagen

  • 2023-09 Toevoeging agendapunt van raadslid Jeffrey Mardulier m.b.t. mobiliteit en wegenwerken.pdf