De zitting van de gemeenteraad de dato 28 augustus 2023.
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad werden onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
De notulen werden/worden via de agenda ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van de volgende gemeenteraad, ter beschikking gesteld aan de raadsleden.
Het zittingsverslag (audioverslag) werd per e-mail verzonden aan de individuele raadsleden.
Al dan niet na opmerkingen over de redactie van de notulen en het zittingsverslag, worden de notulen en het zittingsverslag - desgevallend met aanpassingen - door de gemeenteraad aangenomen of impliciet als goedgekeurd beschouwd.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad de dato 28 augustus 2023 goed.
Momenteel kunnen nieuwe personeelsleden relevante ervaring uit de privé of als zelfstandige meenemen:
Voor de organisatie is het belangrijk om degelijk en gemotiveerd personeel aan te trekken, ook als dat voor een overeenkomst is van kortlopende duur. Gezien de zoektocht naar geschikt personeel in de huidige marktomstandigheden niet evident is, dient de huidige regeling rond het meenemen van relevante privé-anciënniteit herzien te worden.
Om voor de kortere contracten van minder dan een jaar binnen niet-knelpuntfuncties gemakkelijker gemotiveerd personeel aan te trekken dat ook al een zekere werkervaring kan voorleggen, wordt de beperking geschrapt dat er voor die contracten geen relevante ervaring in de privé of als zelfstandige kan meegenomen worden in de bepaling van het loon.
Hiervoor wordt art. 114 in de RPR aangepast.
In art. 261 wordt bestuur vervangen door CBS om te verduidelijken dat het CBS de jaarlijkse verlofregeling vaststelt.
De wijzigingen werden voorgelegd op de werknemersvertegenwoordiging van 8/9/23. Protocol in bijlage.
De gemeenteraad keurt de aangepaste rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel goed. Deze rechtspositieregeling maakt integraal deel uit van dit besluit.
In het arbeidsreglement worden de namen van de leden van het basisoverlegcomité geactualiseerd:
Volgende bijlagen worden toegevoegd:
Het document "Preventie van psychosociale risico's" werd geactualiseerd.
Op 8 september 2023 werden de wijzigingen van het arbeidsreglement voorgelegd aan de werknemersafvaardiging.
Het protocol van akkoord betreffende wijzigingen arbeidsreglement wordt bijgevoegd.
Ons besluit van 25 oktober 2021 houdende wijziging arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel
De gemeenteraad keurt het aangepaste arbeidsreglement zoals toegevoegd in bijlage goed.
In kader van het project Wonen in West-Limburg dient er een partnerschap te zijn met het energiehuis dat actief is in de gemeente Lummen. Energiehuis Limburg (Duwolim) is het energiehuis dat actief is in de gemeente Lummen.
Op 31/10/2019 werd de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Lummen en het Energiehuis Limburg ondertekend. Deze overeenkomst is voor onbepaalde duur.
Op 29/09/2022 werd de overeenkomst geëvalueerd en werd het vernieuwde programma van het energiehuis voorgesteld (zie presentatie als bijlage). Het energiehuis vraagt een beslissing te nemen over de continuering van de samenwerking om op te nemen in het addendum.
Er worden ook twee protocollen opgemaakt voor de gegevensuitwisseling van de gemeente aan het Energiehuis en omgekeerd. Zie bijlage voor het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Energiehuis Limburg naar de gemeente Lummen en het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van de gemeente Lummen naar het Energiehuis Limburg.
Het besluit van de Vlaamse Regering stelt in art. 8. 4° dat de gemeente in het kader van de Vlaamse beleidsprioriteit ‘De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen’ ertoe gehouden is om een partnerschap aan te gaan met het energiehuis dat actief is in de gemeente.
Het Energiebesluit van 19 november 2010, recent gewijzigd door het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 stelt in art. 7.9.2/1.§1. dat het energiehuis, naast het verstrekken en beheren van de energieleningen, in elke stad of gemeente binnen zijn werkingsgebied verplicht de volgende dienstverlening of activiteiten dient uit te voeren:
Voor de uitvoering van de taakstelling zoals vermeld in artikel 7.9.2/1.§1. van bovengenoemd besluit kan het Energiehuis Limburg volgens art. 10. §2. beroep doen op en samenwerkingsverbanden aangaan met partners. Hierbij wordt gewaakt over het maximaal bewerkstelligen van synergiën en een duidelijke afbakening van taken met het oog op het vermijden van overlappingen in de uitgevoerde taken.
Hiervoor werd een samenwerkingsovereenkomst van onbepaalde duur opgesteld tussen het gemeentebestuur van Lummen en het Energiehuis Limburg en getekend op 31/10/2019.
Deze samenwerking werd geëvalueerd op 29/09/2022 en het vernieuwde programma van het energiehuis werd voorgesteld.
Voor de opmaak van het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst moet er per gemeente een keuze gemaakt worden zowel voor 1e lijn als 2e lijn.
1° lijn: Digitaal contactpunt & woonenergieloket
Optie 1: Omkadering / ondersteuning eigen woonenergieloket (zoals in huidige overeenkomst)
Optie 2: Volledige dienstverlening: structureel bemannen van een woonenergieloket
Aangezien de medewerkers van het woonenergieloket voldoende omkadering / ondersteuning krijgen van het energiehuis, wordt er opnieuw gekozen voor optie 1. Hiervoor is een jaarlijks beschikbaar 1e lijnsbudget per gemeente voorzien, gebaseerd op de huishoudensaantallen, concreet gaat het hier over een jaarlijks bedrag van € 2 428 wat overeenstemt met 6,51 mensdagen of 52,08 mensuren per jaar.
De gemeente kan het quotum aan mensdagen verhogen door bovenop de standaard voorziene mensdagen extra mensdagen/-uren in te kopen bij het Energiehuis Duwolim. De kostprijs van een mensdag bedraagt: € 550,00 en de kostprijs van een mensuur bedraagt: € 68,75.
WWL verwacht dat dit quotum niet overschreden zal worden. De voorbije 2 jaren werd dit jaarlijks beschikbaar 1e lijnsbudget niet overschreden.
De samenwerking op 1e lijn is een continuering van de huidige samenwerking zoals opgenomen in de overeenkomst van onbepaalde duur.
2° lijn: Dienstverlening Energiehuis in / voor gemeente
Optie 1: Advies bieden aan elke inwoner. Dit is gratis voor de eerste 7 adviezen, € 100 (kost voor de gemeente) vanaf het 8e advies.
Optie 2: Advies en begeleiding. De kost die hieraan verbonden is afhankelijk van het aantal aanvragen.
Aangezien Lummen eigen gemeentelijke premies heeft en deze wilt verderzetten wordt er niet gekozen voor optie 2.
Optie 3: Renovatie advies en begeleiding, enkel binnen bestaand / lopend aanbod in gemeente. Bij deze optie is de tussenkomst van het energiehuis beperkt tot de 7 adviezen per jaar aan de inwoners die het eerst dit advies aanvragen. Vanaf de 8e persoon is er geen advies meer mogelijk. Tot eind 2022 had de gemeente een overeenkomst met DuboLimburg waarbij de Huisdokter van DuboLimburg advies geeft tegen betaling. Deze optie is vanaf 2023 niet meer mogelijk.
Op de 2e lijn is het verderzetten zoals in de huidige samenwerking is niet meer mogelijk. Nu betaalt de inwoner € 50 bij elk advies. Vanaf 2023 is dit gratis voor de inwoner.
Er wordt gekozen voor optie 1. Elke inwoner heeft kans op advies en dit wordt niet beperkt tot de eerste 7 aanvragers. Indien het gratis contingent niet overschreden is, is er geen kost voor de gemeente in het nieuwe model. Indien het gratis contingent wel wordt overschreden, rekent het energiehuis €100 aan de gemeente aan per huisbezoek met adviesrapport. Het energiehuis vraagt nooit een bijdrage aan een inwoner.
De samenwerking op 2e lijn wordt aangepast vanaf oktober 2023.
Zie bijlage voor een rekenvoorbeeld obv de cijfers van de laatste 3 jaar indien de gemeente voor optie 1 kiest. Hierbij dient de bemerking gemaakt te worden dat de aantallen kunnen stijgen omdat de adviezen gratis worden voor de inwoners ipv de kost van € 50 momenteel.
Besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid
Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 tot wijziging van het Energiebesluit van 19 november 2010
De gemeenteraad gaat akkoord met het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met het energiehuis Limburg, waarin volgende keuzes worden opgenomen:
1e lijn: Optie 1: Omkadering / ondersteuning eigen woonenergieloket
2e lijn: Optie 1: Advies bieden aan elke inwoner
De gemeenteraad gaat akkoord met het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Energiehuis Limburg naar de gemeente Lummen.
De gemeenteraad gaat akkoord met het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van gemeente Lummen naar het Energiehuis Limburg.
De huidige verlichting in de gemeentelijke sporthal bestaat bijna integraal uit verouderde TL-buizen (excl. de zone zwembad, want bij de verbouwing reeds aangepast naar LED-verlichting). Gevolg hiervan is dat er op regelmatige basis pannes en uitval zijn, met herstellingen tot gevolg. Bijkomend is het energieverbruik van deze oude verlichtingsarmaturen zeer hoog.
Tevens werd de vraag gesteld om de verlichting in de grote zaal van OC De Kalen Dries te vervangen. De armaturen zijn zo oud, dat er geen vervanglampen meer te krijgen zijn. Bij defect kunnen zij dus niet meer hersteld worden. Ook is het verbruik van deze oude lampen dusdanig hoog, dat een aanpassing gewenst is. De kosten voor aanpassing van deze verlichting vallen ten laste van de gemeente. In de concessieovereenkomst met de uitbater staat niet vermeld dat deze in moet staan voor deze kosten.
Voor de relighting op deze 2 locaties werd een projectvoorstel opgemaakt door Fluvius in het kader van hun ESCO dienstverlening. Aan de hand van dit voorstel werden de kredieten in het MJP ingeschreven.
Om Fluvius toe te laten het uitvoeringsdossier voor te bereiden dient een contract afgesloten te worden. Fluvius zal de volledige aanbestedingsprocedure voeren rekening houdend met de wet op de overheidsopdrachten en tevens het volledige traject begeleiden. De totale kost -inclusief studie en stelpost- wordt geraamd op maximum 155.883,88 EUR incl. BTW.
Na uitvoering der werken is er een eenmalige premie te verkrijgen via Fluvius voor energetische investeringen van 7.358,00 EUR incl. BTW.
De gemeente is aandeelhouder van de intercommunale Fluvius Limburg DV, zijnde de distributienetbeheerder voor elektriciteit die voor haar grondgebied aangewezen werd door de VREG conform de bepalingen van artikel 4.1.1 van het Energiedecreet.
Op de distributienetbeheerder (DNB) voor elektriciteit rust op grond van die hoedanigheid een openbare dienstverplichting inzake de voortgangscontrole van de energieboekhouding, de ondersteuning en uitvoering van energieaudits, de begeleiding van energiezorgsystemen van het lokale bestuur (hieronder wordt o.m. begrepen de financiële en organisatorische ondersteuning bij de uitvoering van de energiebesparende investeringen) en het aanbieden van formules van derde partijfinanciering of andere financieringsmechanismen voor de uitvoering van energiebesparende investeringen.
De DNB is statutair gemachtigd om deze opdrachten uit te voeren voor de lokale besturen en beschikt tevens over de nodige know-how om in het kader van haar wettelijke opdracht van het bevorderen van energie-efficiëntie deze opdracht met gegarandeerd resultaat te verwezenlijken,
De gemeente heeft bij beslissing van college van burgemeester en schepenen een lijst van gebouwen vastgelegd die in aanmerking kunnen komen voor de dienstverlening van het ESCO basispakket.
De DNB heeft voor het gemeentelijke sportcomplex en OC Kalen Dries (grote zaal) een haalbaarheidsstudie uitgevoerd voor het renoveren van de aldaar aanwezige verlichting (relighting). Op basis van deze haalbaarheidsstudie werd een budget 157.000,00 EUR voor uitvoering van die maatregelen en bijhorende studiekosten bepaald en vastgelegd in het MJP
Het door de DNB toegepaste lastenpercentage houdt een transparante doorrekening in van de reële kosten.
De kosten voor de beschreven relighting wordt geraamd op max. 155.883,88 EUR incl. BTW, met het bekomen van een premie van 7.358,00 EUR incl. BTW.
De raming bestaat uit een geraamde aannemerskost + de coördinatiekosten van Fluvius Limburg DV. Deze coördinatie omvat volgende delen :
- Kosten studiebureau
- Opstellen lastenboek
- Gunning via de erkenningsregel
- Definitief ontwerp
- Opvolging en controle op de werf
- Veiligheidscoördinatie
- Oplevering en verdere opvolging
De terugverdientijd van de investering via verminderde energiekosten wordt geraamd op 6 jaar.
De opdracht aan DNB omvat dus de organisatie van een gunningsprocedure voor de uitvoering van de hoger vermelde maatregelen, waarbij het college van burgemeester en schepenen gemachtigd wordt om de nodige beslissingen te nemen voor zover de vastgelegde budgetten voor dit project zoals hoger vermeld, niet overschreden worden.
Ingevolge de toetreding van de gemeente tot de DNB vindt een beheersoverdracht met betrekking tot deze aangelegenheden plaats, waardoor de gemeente dergelijke opdracht kan toewijzen aan de DNB zonder hiervoor een mededinging te hoeven organiseren.
De DNB doet, overeenkomstig artikel 4.1.5 van het Energiedecreet en artikel 3.1.11 van het Energiebesluit voor de uitvoering van deze opdrachten beroep op haar werkmaatschappij Fluvius Limburg DV die optreedt in naam en voor rekening van onder meer de DNB.
- het decreet lokaal bestuur artikel 40 en 41
- de wet van 22 december 1986 betreffende de intercommunales.
- het decreet van 8 mei 2009 houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid (hierna het ‘Energiedecreet’ genoemd), in het bijzonder artikel 4.1.20.
- het Besluit van de Vlaamse Regering van 19 november 2010 houdende algemene bepalingen over het energiebeleid (hierna het ‘Energiebesluit’ genoemd), in het bijzonder artikel 6.4.1/7.
De uitvoering van het project "Relighting van het gemeentelijke sportcomplex en de grote zaal van OC Kalen Dries" wordt toegewezen aan de distributienetbeheerder Fluvius Limburg in het kader van haar ESCO-opdracht.
Het contract LUMM-G-TC-23-23-103 tussen de gemeente en de DNB waarin de modaliteiten vastgelegd worden voor de uitvoering van het project "Relighting van het gemeentelijke sportcomplex en de grote zaal van OC Kalen Dries " wordt goedgekeurd.
Voor het ordelijk en veilig verloop is het noodzakelijk maatregelen te treffen tot regeling van het verkeer en de bescherming van fietsers en voetgangers door middel van een schoolstraat in de Sint-Trudostraat voor de school 't Klinkertje.
De hierna voorziene maatregel(en) gemeentewegen betreffen:
In het gedeelte van de Sint-Trudostraat tussen de Linkhoutstraat en de Kerkhofstraat geldt dat tussen:
Dit wordt gesignaleerd door:
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
De omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
De wet van 20/10/2018, wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, wat toegang tot schoolstraten betreft.
In het gedeelte van de Sint-Trudostraat tussen de Linkhoutstraat en de Kerkhofstraat geldt dat tussen:
Dit wordt gesignaleerd door:
Het afleveren van vergunningen voor het toekomend en uitgaand verkeer, zoals omschreven in artikel 1 van dit reglement, wordt gedelegeerd aan het College van burgemeester en schepenen met mogelijkheid tot subdelegatie.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.
Door gerichte integratie van ICT wordt het onderwijs verrijkt, verbeterd en aantrekkelijker gemaakt voor de leerlingen en de leerkrachten. Het leerproces wordt ondersteund zodat individualisering, differentiatie en het verhogen van efficiënte leertijd mogelijk wordt. Door ICT ontstaan er mogelijkheden om de betrokkenheid van de kinderen sterk te verhogen. De intensiteit waarmee leeractiviteiten worden uitgevoerd neemt aantoonbaar toe als de kinderen met de computer mogen werken. ICT is geen doel op zich, maar een middel om andere doelen, zoals kwalitatief goed onderwijs en aansluiting van het onderwijs op de kennissamenleving, te realiseren.
In de gemeentelijke lagere school wordt al jaren lesgegeven met behulp van digitale borden. Deze zijn ter vervanging gekomen van de klassieke krijtborden in de school. De digitale borden in de Zonnebloem zijn nu acht jaar oud en werken niet meer optimaal. Eerder werden wegens defecten drie digitale borden vervangen door touchscreens. De touchscreens worden intensief gebruikt voor presentaties, interacties met de leerlingen en als gewoon schrijfbord. Leermethodes werken ook vaak met digitale bordboeken. Voor een vlot lesverloop moet het bord optimaal werken.
De vijf verouderde digitale borden moeten vervangen worden door touchscreens. Ook de aankoop van één touchscreen op wielen is noodzakelijk zodat die in lokalen zonder digitaal scherm kan ingezet worden.
Raming: 22.000 EUR incl. btw
Gunningswijze: aanvaarde factuur
Gunningscriteria:
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
Voor de aankoop van zes digitale borden (touchscreen) werd er een bestek met nr. 2023/08/02 opgesteld.
Van de zes digitale borden is er eentje mobiel zodat dit bord kan verplaats worden naar verschillende locaties. Minstens twee borden zouden uitgerust moeten worden met een liftsysteem.
Er wordt voorgesteld om deze opdracht te gunnen via aanvaarde factuur.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van 30.000,00 EUR niet).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr 2023/08/02 voor de aankoop van zes digitale schoolborden (touchscreen) wordt goedgekeurd.
De opdracht zal gegund worden via aanvaarde factuur.
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
In 2011 werd door de Vlaamse regering een conceptnota opgesteld waarin de steden en gemeenten in Vlaanderen ertoe werden aangezet om na te denken over de toekomst van de kerken op hun grondgebied. In 2015 maakte de invoering van het nieuwe decreet op het onroerend erfgoed de opmaak van een kerkenbeleidsplan verplicht. Het kerkenbeleidsplan is een document dat eerst door het bisdom dient goedgekeurd te worden en vervolgens door de gemeenteraad.
De lange termijnvisie die in het kerkenbeleidsplan wordt omschreven dient ingevolge het decreet onroerend erfgoed minimaal volgende basisgegevens te bevatten:
Tevens omschrijft het kerkenbeleidsplan welke parochiekerken maximaal hun huidige bestemming behouden, welke op korte termijn in aanmerking komen voor een neven- of herbestemming en welke tenslotte op lange termijn voor neven- of herbestemming in aanmerking zullen komen.
De totstandkoming van het kerkenbeleidsplan gebeurt volgens een vast stappenplan:
In 2011 werd door de Vlaamse regering een conceptnota opgesteld waarin de steden en gemeenten in Vlaanderen ertoe werden aangezet om na te denken over de toekomst van de kerken op hun grondgebied. In 2015 maakte de invoering van het nieuwe decreet op het onroerend erfgoed de opmaak van een kerkenbeleidsplan verplicht. Het kerkenbeleidsplan is een document dat eerst door het bisdom dient goedgekeurd te worden en vervolgens door de gemeenteraad.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.
De gemeenteraad keurt het kerkenbeleidsplan voor de gemeente Lummen goed.
De gemeente Lummen wenst de afvalinzameling op het openbaar domein te optimaliseren. Eén aspect van het optimalisatietraject bestaat uit het vervangen van de huidige vuilnisbakken door een uniform type voor verschillende locaties in de gemeente.
Dit uniforme type van vuilnisbak moet ook de zichtbaarheid en de herkenbaarheid bij de burger aanzienlijk verhogen. Een deel van de vuilnisbakken werd reeds met succes vervangen. Via deze opdracht willen we de overige vuilnisbakken nog aanpakken die we nodig achten.
In bijlage vindt men het bestek voor het leveren van openbare vuilnisbakken.
Raming: 30.000 EUR incl. btw
Gunningswijze: aanvaarde factuur
Gunningscriteria:
Bevestigingsmethode: 10 punten
Methode om te legen: 10 punten
De firma's die uitgenodigd worden om een offerte in te dienen zijn:
Voor het leveren van openbare vuilnisbakken werd een bestek met nummer 2023/09/01 opgesteld.
Het opzet is om de nog resterende vuilbakken te vervangen die we nodig achten.
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van aanvaarde factuur.
Er worden drie firma's uitgenodigd om een offerte in te dienen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van 30.000,00 EUR niet).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr. 2023/09/01 voor de opdracht " Leveren van openbare vuilnisbakken ”, wordt goedgekeurd.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van aanvaarde factuur.
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
Er is een protocol goedgekeurd tussen gemeente Lummen en Fluvius voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van Fluvius naar gemeente Lummen voor de toekenning van een aanvullende premie in het kader van rationeel energiegebruik. Met de vorming van MijnVerbouwPremie (MVP) worden de premies niet meer uitbetaald door Fluvius maar door Wonen in Vlaanderen. Er dient een nieuw protocol opgemaakt te worden tussen MVP en gemeente Lummen voor de verderzetting van het elektronisch meedelen aan de gemeente Lummen van burgers die een premie hebben ontvangen voor investeringen in energie-efficiëntie en woningkwaliteit, met oog op hen te informeren over het bestaan van aanvullende Gemeentelijke woon- en energiepremies.
Er dient een protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van MVP naar de gemeente Lummen goedgekeurd te worden alvorens persoonsgegevens kunnen uitgewisseld worden.
Dit protocol is opgesteld in functie van het toekennen van een aanvullende premie in het kader van rationeel energiegebruik, waarvoor het uitwisselen van persoonsgegevens noodzakelijk is.
Het positief advies van de DPO van de gemeente Lummen.
Het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer, artikel 8§1.
De gemeenteraad keurt het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van MVP naar de gemeente Lummen, zoals in bijlage toegevoegd, goed.
Wonen in Vlaanderen verzoekt gemeente Lummen, bijstand te verlenen tot de opvolging van kandidaat-huurders die niet gereageerd hebben op de door Wonen in Vlaanderen toegezonden aanvraagformulieren voor het bekomen van een huurpremie, om te peilen naar de reden van niet-retourneren en om hen actief te ondersteunen zodat het recht op huurpremie maximaal kan worden toegekend aan de rechthebbende.
Er dient een verwerkingsovereenkomst goedgekeurd te worden voor de mededeling van persoonsgegevenstussen Wonen in Vlaanderen en gemeente Lummen.
De verwerkingsovereenkomst is opgesteld in functie van het contacteren van rechthebbenden voor een huurpremie.
Het contacteren van deze rechthebbenden valt onder de verplichte acties van WWL: Beleidsprioriteit 1: Divers en betaalbaar woonaanbod i.f.v. woonnoden.
Het positief advies van de DPO van gemeente Lummen.
Het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer, artikel 8§1.
Vlaamse Codex Wonen, Boek 5, Deel 5, Titel 3
De gemeenteraad keurt de verwerkingsovereenkomst tussen Wonen in Vlaanderen en de gemeente Lummen i.vm. de non take up huurpremie, zoals in bijlage toegevoegd, goed.
Lokale besturen zijn al sinds 2007 verplicht om een deontologische code vast te leggen. De deontologische code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch correct te handelen als ze hun mandaat uitoefenen.
Alle steden en gemeenten in Vlaanderen zijn vanaf maart 2023 ook verplicht om een deontologische commissie op te richten.
De deontologische commissie ziet toe op de verantwoordelijke invulling van de lokale politieke mandaten en op de handhaving van de deontologische code en is bevoegd voor:
Lokale besturen bepalen zelf de samenstelling, de openbaarheid van de vergaderingen en de werking van de deontologische commissie, op basis van de bepalingen, opgenomen in de deontologische code. De deontologische commissie bestaat minstens uit één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad.
De huidige deontologische code voor mandatarissen van de gemeente dateert van 2008.
De gemeenteraad van 26 juni 2023 verwees dit punt naar het overleg met de fractieleiders. Op 28 augustus 2023 verkreeg de tekst het fiat van de fractieleiders.
De huidige deontologische code voorziet in een deontologische commissie zonder expliciet de samenstelling te regelen.
Uitgangspunt voor deze nieuwe deontologische code is het model van de VVSG.
De deontologische code legt volgende gedragslijnen en punten vast:
De gemeenteraad keurt de nieuwe deontologische code voor de lokale mandatarissen van de gemeente Lummen goed. Deze bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
De deontologische code zoals vastgelegd door de gemeenteraad van 28 maart 2008, wordt opgeheven.
De jaarrekening en het jaarverslag van de Interlokale vereniging Academie Beringen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
In de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans afdeling Lummen waren er 346 cursisten (geteld op 1 januari 2022). In kader van het 75-jarige bestaan van de Academie werden er verschillende voorstellingen gedaan in de deelnemende gemeenten. De afrekening van de Academie 2022 bedraagt 3716,04 euro.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening en het jaarverslag van de Interlokale vereniging Academie Beringen goed.
De opvolgingsrapportering met betrekking tot de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester wordt voor het einde van het derde kwartaal voorgelegd.
De opvolgingsrapportering met betrekking tot de uitvoering van het meerjarenplan in bijlage.
Voor de samenstelling van dit rapport zijn geen voorgeschreven richtlijnen.
Schema J1:Doelstellingenrekening en schema T2: Ontvangsten en uitgaven naar economische aard zijn voorgeschreven schema's die deel moeten uitmaken van deze rapportering.
Op het exploitatiebudget werd 40% van het uitgavenbudget in het eerste semester aangerekend, 37% van het ontvangstenbudget werd geboekt als opbrengst.
Van het investeringsbudget is 11% van de voorziene uitgaven aangerekend tijdens het eerste semester. Als we rekening houden met de vastleggingen is er 60% vastgelegd. Er werd 2% van de gebudgetteerde investeringsontvangsten ontvangen.
De liquide middelen zijn voldoende. In functie van de uitvoering van de investeringen en betaling van inkomende facturen worden leningen opgenomen.
Besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018.
ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 26 juni 2019.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering 1ste semester 2023.
Op 20 september 2023 vraagt raadslid Peter Aerts voor groen-fractie goedkeuring voor realisatie van zonnepanelen op sociale woningen aangezien de bewoners van de woningen die voorzien zijn van ‘ASTER-zonnepanelen’ voor hun elektriciteit – op het moment dat de zon schijnt – 25% minder zouden betalen dan het sociale tarief of het markttarief. Een win-win dus, zowel voor de bewoners die een lagere energiefactuur krijgen als voor het klimaat.
Alle Limburgse sociale woonmaatschappijen en sociale verhuurkantoren zijn sinds 1 juli 2023 opgegaan in de sociale woonmaatschappij WIL, Wonen in Limburg.
Begin augustus werd in Het Belang van Limburg aangekondigd dat 103 sociale woningen in Beringen-centrum, door WIL, voorzien zullen worden van zonnepanelen. In een latere fase komen ook Beverlo en Koersel aan de beurt. Na Beringen zal dezelfde oefening gedaan worden in Leopoldsburg, Heusden-Zolder en Houthalen-Helchteren.
Net zoals op andere plaatsen in Vlaanderen, gaat WIL een samenwerking aan met ASTER, een coöperatieve vennootschap van sociale huisvesters en de Vereniging van Vlaamse Huisvestingsmaatschappijen (VVH). De doelstelling van ASTER is om bij te dragen tot een duurzame sociale woningmarkt voor de samenleving.
Bewoners van woningen die voorzien zijn van ‘ASTER-zonnepanelen’ zouden voor hun elektriciteit – op het moment dat de zon schijnt – 25% minder betalen dan het sociale tarief of het markttarief. Een win-win dus, zowel voor de bewoners die een lagere energiefactuur krijgen als voor het klimaat.
Link naar het artikel in het Belang van Limburg : https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230808_95881331
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41
De gemeenteraad geeft het schepencollege de opdracht om officieel de vraag te stellen aan de sociale woonmaatschappij WIL, Wonen In Limburg, om het potentieel van zonnepanelen op sociale woningen in Lummen te onderzoeken en waar mogelijk deze zonne-installaties zo snel mogelijk te realiseren i.s.m. een coöperatieve partner.
De raad neemt kennis van het antwoord van de burgemeester.
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Hiertoe is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
De vraagstelling van raadslid Mardulier met betrekking tot mobiliteit en wegenwerken ontvangen op 21 september 2023 om 20:37.
In onze gemeente zijn momenteel diverse wegenwerken in uitvoering. Bij wegenwerken is het onvermijdelijk dat er overlast ontstaat voor zowel inwoners als passanten. Echter, met goede afspraken, communicatie en bewegwijzering kunnen we deze overlast tot een minimum beperken.
Allereerst wil ik de situatie in Meldert bespreken, waar op dit moment twee grote werven gelijktijdig worden uitgevoerd. Dit brengt heel wat zorgen met zich mee voor onze inwoners, met name vanwege de volledige afsluiting van twee belangrijke invalswegen, namelijk die richting Halen (Zelemsebaan) en Tessenderlo (Meldertsebaan).
Bovendien ondervinden sommige inwoners moeilijkheden met het begrijpen van de werkschema's, omdat deze niet altijd visueel duidelijk zijn. Zo was er gedurende lange tijd geen zichtbare voortgang van de werkzaamheden op de Meldertsebaan in fase 4. Inwoners waren dan ook erg opgelucht toen de rijweg tijdens de zomermaanden weer even werd opengesteld voor het doorgaand verkeer.
Wat verwarring zaait, is dat bij eerdere fasen van de werken aan de Meldertsebaan minstens één rijrichting open bleef. Gezien de korte afstand van fase 4 begrijpen inwoners niet waarom de rijbaan nu volledig wordt afgesloten. Deze beslissing is hoofdzakelijk genomen om veilig te kunnen werken met grote werktuigen, maar bij vorige fasen is bewezen dat dit mogelijk is met behoud van één open rijrichting.
Als we de bewegwijzering bekijken merken we op dat er vanuit Lummen, komende vanuit de Dikke Eikstraat, geen bewegwijzering is aangebracht (geen officiële omleiding). Dit heeft geleid tot verkeersopstoppingen ter hoogte van de kerk (Kruispunt Zelemsebaan-Meldertsebaan) (zie foto). Deze situatie heeft al enkele gevaarlijke situaties veroorzaakt, waarbij vrachtwagens op dit punt moeten keren, met alle risico's voor fietsers en omstanders van dien. In tegenstelling tot dit gebrek aan bewegwijzering in Meldert, is de bewegwijzering bij de werken in Linkhout duidelijk en worden handelaars expliciet vermeld. Van een Meldertse handelaar vernam ik dat haar leverancier pas 2 uur na opening zijn producten kon leveren, simpelweg omdat hij de weg niet kon vinden. Hier is dus duidelijk ruimte voor verbetering.
De bestaande bewegwijzering is momenteel uitsluitend gericht op fietsers, wat niet altijd duidelijk is voor doorgaand verkeer. Er zijn kleine fietspictogrammen op de borden geplaatst, maar dit heeft niet altijd het gewenste effect. Dit heeft tot gevolg dat auto's in de Ottenbergstraat belanden waar auto’s over weiland rijden om de afsluiting te omzeilen. Ook in de Langeheidestraat en de Graafstraat komen we regelmatig spookrijders tegen die proberen een kortere route te nemen. Het plotselinge invoeren van eenrichtingsverkeer zonder voorafgaande communicatie via de website, app of sociale media draagt bij aan deze problemen. Een recent voorbeeld hiervan is de Schurfertstraat, die plotseling eenrichtingsverkeer werd zonder voorafgaande aankondiging. Hoewel tijdelijke eenrichtingsverkeersregeling begrijpelijk kan zijn, is het frustrerend dat dit herhaaldelijk gebeurt zonder behoorlijke communicatie. Bijkomend vermelden de gebruikte borden enkel klasse A, terwijl vandaag klasse P ook toegelaten kan worden.
Ook de werken in de Ketelstraat zorgen voor gevaarlijke situaties ter hoogte van de Meerlestraat. Bestuurders negeren de omleiding en rijden tegen de richting in de Meerlestraat, zelfs de vrachtwagens die ter plaatse moeten zijn doen dit. De inwoners van de Meerlestraat geven aan dat dit dagelijks hinder geeft.
Ten derde wil ik kort de situatie in Geneiken bespreken. Aangezien deze werken plaatsvinden in een schoolomgeving, brengt dit aanzienlijke risico's met zich mee. Het is verontrustend dat net voor en na schooltijden werfverkeer langs schoolgaande jeugd moet passeren, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Het zou wenselijk zijn om in overleg met de aannemer te bekijken of tijdens deze korte tijdsperiodes het werfverkeer tot een minimum of zelfs volledig kan worden beperkt.
Tot slot wil ik de situatie in de Onze-Lieve-Vrouwstraat bespreken, waar een tonnageverbod van +3,5 ton van kracht is. Het is jammer om vast te stellen dat dit verbod herhaaldelijk genegeerd wordt door vrachtwagens. Buurtbewoners hebben herhaaldelijk hun bezorgdheid geuit bij de gemeente, maar helaas hebben ze geen gehoor gevonden. Hetzelfde geldt voor hun wijkagent, die de inwoners adviseerde de gemeente lastig te blijven vallen. De wijkagent zou echter het eerste aanspreekpunt moeten zijn op het gebied van verkeersveiligheid en controle, en hij zou deze kwestie moeten signaleren bij de betrokken diensten binnen onze politiezone.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41.
De gemeenteraad neemt kennis van volgende vraagstelling van raadslid Jeffrey Mardulier: