De zitting van de gemeenteraad de dato 27 november 2023.
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad werden onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
De notulen werden/worden via de agenda ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van de volgende gemeenteraad, ter beschikking gesteld aan de raadsleden.
Het zittingsverslag (audioverslag) werd per e-mail verzonden aan de individuele raadsleden.
Al dan niet na opmerkingen over de redactie van de notulen en het zittingsverslag, worden de notulen en het zittingsverslag - desgevallend met aanpassingen - door de gemeenteraad aangenomen of impliciet als goedgekeurd beschouwd.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad de dato 27 november 2023 goed.
De 8ste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
Via deze aanpassing worden de kredieten voor 2024 vastgesteld. Om drie budgetjaren te voorzien werd het meerjarenplan uitgebreid met het jaar 2026.
De besluitvorming dient als volgt te verlopen:
- de ocmw-raad stelt zijn deel van de aanpassingen van het meerjarenplan vast;
- de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van de aanpassingen van het meerjarenplan vast;
- de gemeenteraad keurt tenslotte het deel goed dat de ocmw-raad heeft vastgesteld.
De aanpassing van het meerjarenplan:
de aangepaste staat van het financiële evenwicht (schema M2); Hierin zijn de financiële evenwichtsvoorwaarden berekend. De evenwichtsvoorwaarden voldoen aan de decretale verplichtingen.
Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in ieder jaar positief.
De geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is groter of gelijk aan nul. .
De toelichting van de aanpassing van het meerjarenplan:
In bijlage de 8ste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
De 8ste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het deel met betrekking tot de gemeente.
De 8ste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het deel dat vastgesteld werd door de raad voor maatschappelijk welzijn.
De aanpassing betreft hoofdzakelijk:
Decreet Lokaal Bestuur, Titel 4, hoofdstuk 1 afdeling 1, 2 en 4.
Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen.
De Gemeenteraad stelt de 8ste aanpassing van het meerjarenplan vast
De Gemeenteraad keurt het het deel van de 8ste aanpassing van het meerjarenplan van het ocmw goed
Het budget 2024 van de kerkfabriek St.Trudo werd goedgekeurd door de kerkraad op 1oktober 2023.
Het exploitatietekort eigen dienstjaar, inclusief de leningslast van 8.300 EUR, bedraagt 20.120 EUR. Verminderd met het gecorrigeerd exploitatieoverschot van 2022 is er een gemeentelijke tussenkomst nodig van 6.617,79 EUR.
Het advies van het bisdom is gunstig.
Het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Trudo Linkhout, goedgekeurd door de kerkraad op 1 oktober 2023.
De opmaak van een beleidsnota.
Het gunstig advies van het bisdom op 14 november 2023.
Het indienen van deze documenten door het centraal kerkbestuur op 15 november 2023.
De toezichtstermijn van 50 dagen die vervalt op 4 januari 2024.
Het exploitatietekort eigen dienstjaar van 20 120 euro, te verminderen met het gecorrigeerd exploitatieoverschot 2022 van 6 617,79 euro.
De exploitatietoelage van 6 617,79 euro.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad keurt het budget 2024 van de Kerkfabriek Sint-Trudo Linkhout goed.
Het budget 2024 van de kerkfabriek St.Willibrordus werd goedgekeurd door de kerkraad op 9 oktober 2023.
Het exploitatietekort eigen dienstjaar bedraagt 25 467 euro. Verminderd met het gecorrigeerd exploitatieoverschot van 2022 is er een gemeentelijke tussenkomst nodig van 8 348,82 euro.
De investeringsuitgaven van 2023 voor de bouw van een voetbalkantine en werken aan O.C. De Kalen Dries worden hernomen (zie bijgevoegde beleidsnota) en gefinancierd met eigen middelen (verkoop van gronden en investeringsoverschot). De realisatie van de voetbalkantine wordt voorzien in 2024. Zonder verkoop van de bouwplaatsen kan de investering in OC De Kalen Dries niet gerealiseerd worden.
Het advies van het bisdom is gunstig.
Het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Willibrordus Meldert, goedgekeurd door de kerkraad op 9 oktober 2023.
De opmaak van een beleidsnota.
Het gunstig advies van het bisdom van 14 november 2023.
Het indienen van deze documenten door het centraal kerkbestuur op 15 november 2023.
De toezichtstermijn van 50 dagen die vervalt op 4 januari 2024.
Het exploitatietekort eigen dienstjaar van 25 467 euro, te verminderen met het gecorrigeerd exploitatieoverschot van 2022 van 24 831,52 euro.
De exploitatietoelage van 8 348,82 euro.
De investeringsuitgaven van 1 621 557,35 euro voor de bouw van een voetbalkantine en werken aan O.C. De Kalen Dries, gefinancierd met de verkoop van gronden voor een bedrag van 1 500 000 euro en met het investeringsoverschot van de jaarrekening 2022 van 121 557,35 euro.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad keurt het budget 2024 van de Kerkfabriek Sint-Willibrordus Meldert goed.
Het budget 2024 van de kerkfabriek St.Rochus werd goedgekeurd door de kerkraad op 17 augustus 2023.
Het exploitatietekort eigen dienstjaar, inclusief de leningslast van 4 116,54 euro, bedraagt 34 307 euro. Verminderd met het gecorrigeerd exploitatieoverschot van 2022 is er een gemeentelijke tussenkomst nodig van 15 670,04 euro.
De vernieuwing van de geluidsinstallatie voor 9 000 euro werd opgenomen in het budget. Er wordt voor 2 000 euro voorzien in de vervanging van enkele stopcontacten en toevoerleidingen in de kerk.
Het advies van het bisdom is gunstig.
Het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Rochus Genenbos, goedgekeurd door de kerkraad op 17 augustus 2023.
De opmaak van een beleidsnota.
Het gunstig advies van het bisdom op 14 november 2023.
Het indienen van deze documenten door het centraal kerkbestuur op 15 november 2023.
De toezichtstermijn van 50 dagen die vervalt op 4 januari 2023.
Het exploitatietekort eigen dienstjaar van 34 307 euro, te verminderen met het gecorrigeerd exploitatieoverschot 2022 van 34 463,84 euro.
De exploitatietoelage van 15 670,04 euro.
De investeringsuitgave voor aanpassing van de deuren van de kerk, gespreid over twee jaren, waarvoor in 2022 een bedrag van 7500 euro voorzien is, gefinancierd met eigen middelen.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad keurt het budget 2024 van de Kerkfabriek Sint-Rochus Genenbos goed.
Het budget 2024 van de kerkfabriek St. Jan de Doper werd goedgekeurd door de kerkraad op 29 september 2023.
Het exploitatietekort eigen dienstjaar bedraagt 11 535 euro. Verhoogd met het gecorrigeerd exploitatietekort van 2022 is er een gemeentelijke tussenkomst nodig van 12 414,32 euro.
De investeringsuitgaven van 2022 voor herstellingen aan de kerk en aankoop meubelen worden hernomen en gefinancierd met eigen middelen (investeringsoverschot 2020).
Het advies van het bisdom is gunstig met opmerkingen i.v.m. het investeringsresultaat (te beleggen) en de stichtingen (geen ontvangsten).
De kerkfabriek zal rekening houden met deze opmerkingen.
Het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Jan de Doper Thiewinkel, goedgekeurd door de kerkraad op 29 september 2023.
De opmaak van een beleidsnota.
Het gunstig advies met opmerkingen van het bisdom op 14 november 2023.
Het indienen van deze documenten door het centraal kerkbestuur op 15 november 2023.
De toezichtstermijn van 50 dagen die vervalt op 4 januari 2024.
Het exploitatietekort eigen dienstjaar van 11 535 euro, te verhogen met het gecorrigeerd exploitatietekort 2022 van 112,25 euro.
De exploitatietoelage van 12 414,32 euro.
De investeringsuitgaven van 75 000 euro voor de kerk en 10 000 euro voor het privaat patrimonium, beiden gefinancierd met het investeringsoverschot van 2020.
Het investeringsresultaat van 150 047,42 euro.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad keurt het budget 2024 van de Kerkfabriek Sint Jan de Doper Thiewinkel goed.
Het retributiereglement dient aangepast te worden aan gewijzigde regelgeving.
De wijzigingen werden in het groen aangegeven in het document of doorgehaald.
Belangrijkste wijzigingen in :
In bijlage :
Het reglement zoals het goedgekeurd en bekendgemaakt wordt.
Het oude reglement.
Het reglement met de wijzigingen.
De gemeenteraad keurt het bijgevoegd retributiereglement inzake de afgifte van administratieve stukken goed voor de periode vanaf 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025
Het retributiereglement inzake de afgifte van administratieve stukken, vastgesteld in zitting van 24 januari 2022 wordt opgeheven vanaf 1 januari 2024
Het gedeelte van de wegenis bestemd voor gemotoriseerd verkeer tussen de Halenstraat en Kambergen werd onthard en enkel de wegenis bestemd voor fietsers en bromfietsers klasse A tussen de Halenstraat en Kambergen werd behouden.
Er moeten maatregelen genomen worden om te voorkomen dat gemotoriseerd verkeer het fietspad gebruikt.
Er werd een aanvullend reglement opgemaakt over het verkeer tussen de Halenstraat en Kambergen.
Het aanvullend reglement dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
De wet van 10 januari 2012 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement;
Het koninklijk besluit van 4 december 2012 betreffende het signaleren van de fietsstraat;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het ministerieel rondschrijven betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en al zijn latere wijzigingen.
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring inzake het aanvullend reglement op het wegverkeer betreffende het fietspad tussen Halensestraat en Kambergen als volgt:
Op het gedeelte van de wegenis, tussen de Halensestraat en Kambergen, geldt: de toegang is verboden in beide richtingen voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers, speed-pedelecs en bromfietsen klasse A
Dit wordt gesignaleerd door:
Komende uit de wegenis tussen de Halensestraat en Kambergen, ter hoogte van het kruispunt met de Halensestraat, geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de adviesraad verkeer werd het voorstel besproken en goedgekeurd om ook de Ketelstraat, het Gemeenteplein, Neerstraat, deel Schulensebaan en een deel van de Kerkstraat als fietsstraat in te richten.
Er werd een aanvullend reglement opgemaakt op het wegverkeer betreffende de Ketelstraat, Kerkstraat, Vandermarckestraat, Gemeenteplein, Neerstraat, deel van de Schulensebaan en een deel van de Kerkstraat.
Bij de herinrichting van de Ketelstraat wordt de verkeerscirculatie in de Ketelstraat en Vandermarckestraat gewijzigd.
Bij de herinrichting van de Ketelstraat is voorzien dat ook een deel van Vandermarckenstraat ingericht wordt als éénrichtingsstraat.
Het is daarbij aangewezen om de Ketelstraat in te richten als fietsstraat.
De Ketelstraat, Kerkstraat, Vandermarckestraat, Gemeenteplein, Neerstraat, deel Schulensebaan en een deel van de Kerkstraat moeten gesignaleerd worden als een fietsstraat.
De wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
De wet van 10 januari 2012 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement;
Het koninklijk besluit van 4 december 2012 betreffende het signaleren van de fietsstraat;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het ministerieel rondschrijven betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en al zijn latere wijzigingen.
Op de Vandermarckestraat, tussen het kruispunt met de Ketelstraat en huisnummer 10, is het voor iedere bestuurder, uitgezonderd fietsers, speed-pedelecs en bromfietsers klasse A, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid.
(Rijrichting aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage).
Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 met onderbord M18 en verkeersbord C1 met onderbord M12.
Op de Ketelstraat, tussen het kruispunt met Kerkstraat en het kruispunt met de Vandermarckestraat, is het voor iedere bestuurder, uitgezonderd fietsers, speed-pedelecs en bromfietsers klasse A, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 met onderbord M18 en verkeersbord C1 met onderbord M12.
(Rijrichting aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage).
Op de Kerkstraat, tussen het kruispunt met de Neerstraat en het Gemeenteplein en het kruispunt met de Ketelstraat, is het voor iedere bestuurder, uitgezonderd fietsers, speed-pedelecs en bromfietsers klasse A, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 met onderbord M18 en verkeersbord C1 met onderbord M12.
(Rijrichting aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage).
Op het Gemeenteplein, tussen het kruispunt met de Neerstraat en het kruispunt met de Dorpsstraat, is het voor iedere bestuurder, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 en verkeersbord C1.
(Rijrichting aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage).
Op het Gemeenteplein, tussen het kruispunt met de Dorpsstraat en het kruispunt met de Neerstraat, is het voor iedere bestuurder, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 en verkeersbord C1.
(Rijrichting aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage).
Op de Neerstraat, tussen huisnummer 15 en het kruispunt met het Gemeenteplein, is het voor iedere bestuurder, uitgezonderd fietsers, speed-pedelecs en bromfietsers klasse A, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 met onderbord M18 en verkeersbord C1 met onderbord M12.
(Rijrichting aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage).
Op de Neerstraat, tussen huisnummer 15 en het kruispunt met het Gemeenteplein, is het voor iedere bestuurder, uitgezonderd fietsers, speed-pedelecs en bromfietsers klasse A, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 met onderbord M18 en verkeersbord C1 met onderbord M12.
(Rijrichting aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage).
Het gebied waarbinnen de straten uitgerust zijn als zijnde een fietsstraat wordt begrensd door (Bijlage 1):
Ter hoogte van de kruisingen wordt het begin van de fietsstraat aangeduid door een F111-verkeersbord en het einde van een fietsstraat door een F113-verkeersbord.
Volgende reglementen worden opgeheven:
Het recente Besluit van de Vlaamse Regering (BVR RPR) van 20 januari 2023 biedt lokale besturen in Limburg meer flexibiliteit en autonomie in hun HR-beleid. Ook beoogt het besluit om externe mobiliteit tussen overheidsniveaus te stimuleren. Tot slot introduceert het kaderbesluit ook verschillende moderne HRM-instrumenten voor de lokale en provinciale besturen.
Alle kenmerken van de arbeidsmarkt wijzen erop dat de “war for talent” niet zal verbeteren, met een stijging van het aantal knelpuntfuncties tot gevolg. Hierdoor stijgt het risico op zowel opwaartse druk op onze loonschalen als braindrain naar de privésector. Als nu reeds bij besturen het gevoel bestaat dat we elkaars beste collega’s van elkaar afsnoepen met betere voorwaarden, kan dit nog verergeren als elk bestuur zijn eigen verloningsbeleid zal creëren. De Regioraad Limburg wenst de mogelijkheden van het nieuwe BVR RPR te onderzoeken met als doel de ontwikkeling van een gemeenschappelijk Limburgs kader en de daarmee samenhangende HR instrumenten.
De Regioraad Limburg wenst gezamenlijke opdrachten te organiseren voor het uitvoeren van een onderzoek in het kader van een nieuw totaal verloningsbeleid. Hiertoe werd vastgesteld dat de besturen een gezamenlijk belang hebben omdat / omwille van:
Volgende gezamenlijke opdrachten zijn in de eerste fase noodzakelijk om conceptueel een nieuw verloningsbeleid uit te werken:
Deze gezamenlijke opdrachten hebben tot doel te komen tot de ontwikkeling van een conceptueel gemeenschappelijk Limburgs kader waarvan alle deelnemende besturen (partijen) eigenaar zijn.
Middels de samenwerkingsovereenkomst worden duidelijke afspraken gemaakt voor de verdere organisatie van deze gezamenlijke opdrachten.
Het vervolgtraject kan bestaan uit de aanstelling van een dienstverlener ter ondersteuning bij de implementatie van een bepaald model binnen het lokaal / provinciaal bestuur.
Het vervolgtraject kan desgevallend tevens via één of meer occasionele gezamenlijke opdrachten georganiseerd worden. De afspraken daarover zullen in een bijakte aan de samenwerkingsovereenkomst overeengekomen worden.
Stad Hasselt zal optreden als penhouder en staat in voor de opmaak van de opdrachtdocumenten, van het selectieverslag/verslag van nazicht van de offertes, …. De deelnemende lokale besturen dienen wel de selectie/gunningsbeslissing door hun eigen bevoegde organen te laten goedkeuren. Er wordt een boeteclausule voorzien voor het geval dat een partij deze samenwerkingsovereenkomst na ondertekening alsnog wenst te beëindigen.
Aangezien het aantal partijen van deze samenwerkingsovereenkomst nog niet vaststaat en de overeenkomst dus nog niet gefinaliseerd kan worden, wordt het ontwerp ervan ter goedkeuring voorgelegd. De finalisering van de samenwerkingsovereenkomst betreft enkel de toevoeging van alle deelnemende partijen.
Aangezien het aantal deelnemers wel gevolgen heeft voor de respectievelijke financiële bijdrage van de deelnemende (lokale / provinciale) besturen, wordt er een voorbehoud geformuleerd dat een bestuur zich pas verbindt om de definitieve versie van de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen wanneer tegen uiterlijk 31 december 2023 is komen vast te staan dat er minimum 20 dan wel minimum 30 (lokale / provinciale) besturen deelnemen aan deze samenwerkingsovereenkomst.
Er zal overgegaan worden tot ondertekening van de definitieve samenwerkingsovereenkomst indien er - wat de gemeente Lummen betreft - minimum 20 deelnemende partijen zijn.
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen van 20 januari 2023
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 48
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen
De gemeenteraad keurt bijgevoegd ontwerp van samenwerkingsovereenkomst occasionele gezamenlijke opdrachten goed. Deze samenwerkingsovereenkomst wordt nog gefinaliseerd door toevoeging van de deelnemende partijen.
De gemeenteraad keurt goed dat overgegaan wordt tot ondertekening van de definitieve versie van deze samenwerkingsovereenkomst op voorwaarde dat tegen uiterlijk 31 december 2023 minimum 20 partijen aansluiten bij deze samenwerkingsovereenkomst op basis van een goedkeuringsbesluit van het bevoegde orgaan van de deelnemende partijen.
De gemeenteraad stelt het consortium voor om de personeelsleden uit IFIC niet mee te rekenen in de verdeelsleutel, aangezien zij reeds over een loonhuis beschikken.
Op 20 december 2023 vindt de buitengewone algemene vergadering plaats van Limburg.net om 18:00u (locatie wordt nog meegedeeld).
Gelet op het feit dat Limburg.net een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §1, 3° van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22/12/17 (verder ‘DLB’)
Het lidmaatschap van de gemeente bij Limburg.net.
De statuten van Limburg.net (verder ‘de Statuten’).
Gelet op artikel 427 DLB.
Gezien de beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 13 september 2023 tot goedkeuring van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Limburg.net van 20 december 2023, met volgende agendapunten:
1. Welkom door de voorzitter
2. Aanduiding secretaris en stemopnemers (art. 38 statuten)
3. Wijziging van de maatschappelijke zetel
4. Beslissing m.b.t. beschikbare en onbeschikbare eigenvermogensrekening
5. Statutenwijziging: artikelsgewijze aanpassing van de statuten (artikel 437 DLB)
Het ontwerp van statutenwijziging van Limburg.net, goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 13 september 2023;
Gelet onderstaande nota’s in bijlage bij dit besluit:
- BAV01_231220_LIMBURG.NET-gecoördineerde statuten_wijzigingsvoorstel_track-changes
- BAV01_231220_Toelichtende nota betreffende het ontwerp van statutenwijziging van Limburg.net
De beslissing tot wijziging van de maatschappelijke zetel, de verhuis van de administratie van Limburg.net naar het adres Herkenrodesingel 14 te 3500 Hasselt ligt ten grondslag (punt 3 van de agenda);
Ingevolge de aanpassing van het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen d.d. 23 maart 2019 (hierna WVV) het begrip ‘kapitaal’ komt te vervallen (thans ‘inbreng’) en de cv geen minimumkapitaal meer moet aanhouden.
In toepassing van artikel 39, §2, tweede lid van het WVV het kapitaal en de wettelijke reserve van de vennootschap, van rechtswege worden omgezet in een statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening en dat bijgevolg een beslissing inzake beschikbare en onbeschikbare eigenvermogensrekening wordt voorgelegd, waarbij het kapitaal als onbeschikbare inbreng wordt toegewezen en de overige reserves als beschikbare reserves (punt 4 van de agenda). Zie ook toelichtende nota.
Ingevolge de wijziging van het WVV en een aantal wijzigingen aan het Decreet over het Lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 (DLB), de statuten in overeenstemming worden gebracht met deze gewijzigde wetgeving (punt 5 van de agenda). Zie ook de toelichtende nota waarin de artikelsgewijze aanpassing van de statuten wordt toegelicht, evenals de gecoördineerde statuten met track-changes waarin de wijzigingen zichtbaar zijn.
Er zijn geen redenen zijn om voormelde punten niet goed te keuren en dat de gemeenteraad kan instemmen met voormeld ontwerp van statutenwijziging en met de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering;
Na beraadslaging en stemming;
De gemeenteraad neemt kennis van de algemene vergadering van Limburg.net op 20 december 2023.
Goedkeuring wordt verleend m.b.t. de wijziging van de maatschappelijke zetel van Limburg.net (punt 3 van de agenda)
Goedkeuring wordt verleend m.b.t. de toewijzing van de beschikbare en onbeschikbare eigenvermogensrekening van Limburg.net conform de toelichtende nota (punt 4 van de agenda)
Goedkeuring wordt verleend aan de statutenwijzing van Limburg.net conform het bijgevoegd ontwerp van statutenwijziging en de toelichtende nota waarin de artikelsgewijze aanpassing staat opgenomen (punt 5 van de agenda)
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Limburg.net van 20 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda
Raadslid Noa Vandevenne (indien afwezig Heidi Lamotte) wordt als vertegenwoordiger vastgesteld voor de gemeente Lummen.
Het belastingreglement betreffende de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen wordt elk jaar in december goedgekeurd voor het volgende dienstjaar en daarbij aangepast aan wijzigingen aan de inzamelmethode en/of de verwerkingskost. Voor 2024 zijn er geen wijzigingen.
- De tarieven op het recyclagepark en de kohierbelasting blijven ongewijzigd behouden:
In deze bedragen voorziet de gemeente nog steeds een tussenkomst van € 50.
LIMBURG.NET is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging.
Het lidmaatschap van de gemeente Lummen bij LIMBURG.NET.
De statuten van LIMBURG.NET en in het bijzonder artikel 3 waaruit blijkt dat de gemeente Lummen als deelnemer van LIMBURG.NET , afstand heeft gedaan aan LIMBURG.NET van haar beheers- en reglementeringrechten inzake het afvalbeheer, de afvalverwijdering en –verwerking en dit binnen het maatschappelijk doel van LIMBURG.NET.
LIMBURG.NET heeft ertoe besloten om de financiële aspecten van de ophaling en de verwerking van de huishoudelijke en de daarmee vergelijkbare afvalstoffen te optimaliseren voor het werkgebied van LIMBURG.NET.
LIMBURG.NET stelt hiertoe een uniform stelsel van heffingen voor de ophaling en verwerking voor, met inbegrip van een stelsel dat de inning van deze heffingen centraliseert bij LIMBURG.NET, waarbij voorzien is dat een gemeente kan instappen in het systeem van intergemeentelijke inning van de kohierbelasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen, genaamd de ‘directe inning’ (zie beslissing raad van bestuur van LIMBURG.NET van 28/08/2013).
De gemeente Lummen is met ingang van 1/1/2014 ingestapt in het systeem van ‘directe inning’ zoals georganiseerd door LIMBURG.NET.
Overeenkomstig deze afspraken is de gemeente er toe gehouden het ‘Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen’ zoals opgenomen in voornoemde Convenant goed te keuren, met hierin inbegrepen het kohier- en contantbelastingreglement.
Het effectieve bedrag van de belasting dient jaarlijks vastgesteld door de gemeenteraad.
De maximumbedragen van de kohierbelasting (zonder rekening te houden met de tussenkomst van de gemeente Lummen) blijven ongewijzigd :
Decreet over het Lokaal Bestuur.
Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid op de artikelen 10 en 26.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Decreet van 30 mei 2018 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Besluit van de gemeenteraad van Lummen van 18 november 2013 houdende goedkeuring Convenant met LIMBURG.NET betreffende de ‘directe inning’.
Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen (Invorderingswetboek) dat sinds 1/1/2020 van toepassing is.
De gemeenteraad keurt het bijgevoegd belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen goed voor de periode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024
De stad Hasselt en de gemeente Kortessem hebben op 21 november 2023 definitief goedkeuring gegeven aan een vrijwillige samenvoeging op gemeentelijk vlak per 1 januari 2025. De steden Borgloon en Tongeren hebben gelijkaardig besloten op 17 oktober 2023. De intentiebeslissingen daartoe dateren reeds van 30 augustus 2021 (Tongeren), 2 september 2021 (Borgloon), 25 april 2023 (Hasselt) en 28 april 2023 (Kortessem).
Deze voorgenomen gemeentefusies, beslist door de Vlaamse overheid, hebben noodgedwongen ook gevolgen voor de politiezones waarvan de betrokken gemeenten deel uitmaken. Zo zal op 1 januari 2025 moeten worden vastgesteld dat het grondgebied van de politiezones Kanton Borgloon, Limburg Regio Hoofdstad (LRH) en Tongeren-Herstappe veranderd is in de zin dat de gemeente Kortessem en de stad Borgloon door hun gemeentelijke fusie met respectievelijk de stad Hasselt en de stad Tongeren niet langer deel uitmaken van de politiezone Kanton Borgloon.
Het restant van deze politiezone, zijnde de gemeenten Alken, Heers en Wellen, kan op zich onmogelijk een politiezone blijven uitmaken gelet op de vereiste van het verzekeren van een basispolitiezorg, zodat het past deze situatie per 1 januari 2025 proactief te regelen en de continuïteit van de politiewerking voorop te stellen.
In 2016 werd in de Wet op de geïntegreerde politiedienst (WGP) de mogelijkheid ingevoerd om vrijwillig de grenzen (en aldus de samenstelling) van bestaande politiezones te wijzigen. Hiertoe dient aan een aantal voorwaarden te zijn voldaan:
De wetgever heeft aldus toegelaten dat een gemeente vrijwillig een politiezone kan verlaten en aansluiten bij een andere zone, weliswaar met akkoord van alle betrokken gemeenten. Het voordeel van deze vrijwillige procedure is dat men de regie in eigen handen houdt.
In die optiek heeft de gemeente Alken op 25 mei 2023 en op 30 augustus 2023 de wens geuit om de politiezone Kanton Borgloon te verlaten en per 1 januari 2025 aan te sluiten bij de politiezone LRH. De gemeente Kortessem deed hetzelfde bij gemeenteraadsbeslissing van 26 mei 2023.
De stad Borgloon heeft op haar beurt op 26 oktober 2023 formeel beslist om per 1 januari 2025 aan te sluiten bij de politiezone Tongeren-Herstappe. Ook de gemeenten Heers en Wellen hebben in de toekomst voor deze zone gekozen, meer bepaald bij gemeenteraadsbesluit van 30 oktober 2023 respectievelijk 27 oktober 2023.
In deze voornoemde besluiten werd aldus door de vijf gemeenten gekozen om de politiezone Kanton Borgloon per 1 januari 2025 vrijwillig te ontbinden en aan te sluiten bij andere zones. Dit houdt meteen in dat men de huidige legislatuur in de drie bij de wijziging betrokken politiezones kan uitdoen.
In elk van deze betreffende gemeenteraadsbesluiten werd bovendien de operationele en organisatorische meerwaarde van de keuze voor aansluiting bij een bepaalde politiezone gemotiveerd, een eerste stap in de procedure van vrijwillige defusie zoals bepaald door art. 91/11 WGP.
De tweede stap behelst het akkoord van alle bij de voorliggende wijziging betrokken gemeenten.
In casu gaat het om de gemeenten Alken en Kortessem (de zgn. vertrekkende) en alle gemeenten die de deel uitmaken van de huidige politiezone LRH (de zgn. ontvangende), die samen per 1 januari 2025 een nieuwe politiezone zullen vormen.
Dit akkoord wordt vandaag aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het dient aanbeveling om nog voor 31 december 2023 hierover te beslissen, gelet op de omzendbrief d.d. 9 juni 2023 van de Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, die stelt dat in een verkiezingsjaar geen beslissingen mogen worden genomen die het beleid van de nieuwe raden of de toekomstige ontwikkeling van de financiën nodeloos zouden verstoren. Later beslissen zou eventuele discussies over de draagwijdte van deze omzendbrief met zich kunnen meebrengen. Bovendien dient rekening gehouden te worden met het gegeven dat 2024 ook een verkiezingsjaar is voor de federale regering is met mogelijke bevoegdheidsgevolgen op dat niveau.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, artikelen 91/11 e.v. evenals 257quinquies/11 e.v.
Het Koninklijk Besluit van 27 december 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie Limburg in politiezones.
Het college keurt de 'defusie politiezone kanton Borgloon - aansluiten gemeenten Kortessem en Alken politiezone LRH - gezamenlijke gemotiveerde aanvraag' goed.
Er moet een samenwerkingsovereenkomst "Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploeg" goedgekeurd worden voor het dienstjaar 2024.
Het uurtarief stijgt. In 2024 zal dit 22,73EUR (incl. BTW) bedragen (tegenover 21,20€ in 2022).
Deze ploeg voert in de gemeente specifieke taken uit rond natuurbehoud zoals het onderhoud van het domein 1.000-jarige eik, wandelwegen, bos- en haagaanplantingen, enz....
Voor 2024 werd in het meerjarenplan het bedrag verhoogd naar 40.500 EUR. Hiervoor kunnen 1780 uren gepresteerd worden.
Het steunen van een lokaal sociaal economiebedrijf past binnen de visie van de gemeente.
De Winning - Maatwerk vzw, St. Ferdinandstraat 1, 3560 Lummen heeft het voorstel van samenwerkingsovereenkomst tot realisatie van de Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploeg 2024 ingediend.
De gemeenteraad gaat akkoord met de Samenwerkingsovereenkomst Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploegen 2024 met De Winning - maatwerk vzw, St. Ferdinandstraat 1 te 3560 Lummen.
Artikel 2
In het MJP is een bedrag van 40.500 EUR voorzien voor het dienstjaar 2024 voor de Winning - maatwerk vzw, INL .
Het departement Werk & Sociale Economie financiert de werking van projecten rond lokale sociale economie, onder meer De Winning in Lummen in het kader van de zogenaamde 'Maatregel lokale diensteneconomie (LDE)'.
De Maatregel Lokale Diensteneconomie houdt op te bestaan en zal vervangen worden door "Maatwerk". Om de subsidiëring van de lokale LDE-ondernemingen (zoals De Winning) te waarborgen, wordt er echter een overgangsmaatregel voorzien die loopt van 2023 tot en met 2024 waarbij de werkingssubsidie niet meer rechtstreeks uitgekeerd wordt aan de LDE-onderneming (zijnde De Winning) zelf maar aan het lokale bestuur die ze vervolgens doorstort aan De Winning. De uitkering van de werkingssubsidie aan de gemeente Lummen zal gebeuren onder de vorm van een "werkingssubsidie voor het organiseren van Aanvullende Lokale Diensten" (dit noemt men daarom ALD middelen).
Om dit doorstortscenario juridisch te onderbouwen dient een addendum goedgekeurd te worden op de reeds bestaande samenwerkingsovereenkomst tussen Lummen en De Winning door de gemeenteraad.
In bijlage zit de samenwerkingsovereenkomst die door de gemeenteraad op 19 december 2022 goedgekeurd werd. Ook het addendum zit in bijlage alsmede de brief van het departement Werk en Sociale Economie rond de overgangsmaatregelen.
De continuïteit van de subsidiestroom is van belang om de werking van de Winning verder gefinancierd te krijgen. Het goedkeuren van het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst garandeert dat de subsidiemiddelen officieel nog zullen doorstromen onder het bestaande systeem van de Lokale Diensteneconomie (LDE) tot de definitieve overschakeling naar Maatwerk in 2025.
De gemeenteraad keurt het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst Lokale Diensteneconomie goed.
Sinds 2010 neemt de gemeente Lummen deel aan de samenwerkingsovereenkomst Lokale Diensteneconomie tussen de lokale besturen van het kanton Herk-de-Stad en de Winning - vzw Werkkans.
Het uurtarief stijgt. In 2024 zal dit 21,00 EUR (EXCL. 21% BTW) bedragen. Vanaf 2024 wordt er 21% BTW toegepast voor dit project gezien de vzw Maatwerk BTW plichtig is.
.
Deze stijging is te wijten aan de loonsindexatie en stijging van de minimumlonen en kosten.
Deze ploeg voert in de gemeente specifieke taken uit rond het onderhoud van parken en plantsoenen
Voor 2024 werd in het meerjarenplan een verhoging van het bedrag naar 50.000EUR voorzien.
Het steunen van een lokaal sociaal economiebedrijf past binnen de visie van de gemeente.
De Winning - vzw Werkkans, St. Ferdinandstraat 1, 3560 Lummen heeft het voorstel van samenwerkingsovereenkomst Lokale Diensteneconomie tussen de lokale besturen van het kanton Herk-de-Stad en De Winning ingediend.
De gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst LDE 2024 met De Winning - vzw Maatwerk , St.Ferdinandstraat 1 te 3560
De provincie Limburg coördineert sinds 2009 de zwerfkattenaanpak in Limburg. Zes verenigingen, waaronder dierenasiel Genk, ondersteunen de Limburgse gemeente bij het uitvoeren van de zwerfkattenaanpak.
De verenigingen en hun dierenartsen geven aan dat het voor hen niet meer haalbaar is om aan de huidige tarieven deze dienstverlening uit te voeren.
Samen met de sector is er beslist om vanaf 2024 de zwerfkattenaanpak uit te voeren aan de volgende tarieven :
Tarieven sterilisatie/castratie zwerfkatten | ||||
Huidige tarieven | Tarieven vanaf 2024 | |||
Kater | 30 euro | 50 euro | ||
Kattin | 50 euro | 90 euro | ||
Zwangere kattin | 60 euro | 120 euro | ||
Euthanasie | 30 euro | 50 euro |
De gemeenteraad gaat akkoord met de nieuwe tarieven voor sterilisatie of castratie van zwerfkatten in het kader van de Provinciale zwerfkattenaanpak 2024:
via een nieuwe overeenkomst.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemandateerd om in die zin een nieuwe overeenkomst af te sluiten met de vzw Asiel Genk - zwerfkatten.
In het kader van het Provinciaal opvangplan rondzwervende dieren, zet het Limburgs provinciebestuur zich sinds 1997 in voor het wel en wee van rondzwervende honden en katten in Limburg. Inwoners kunnen met gevonden dieren terecht in het dierenasiel waar de gemeente een overeenkomst mee heeft en een bijdrage voor betaalt à rato van een bedrag per inwoner.
Er dient dringend een tussentijdse indexaanpassing te gebeuren om de werking van de asielen te verzekeren.
Er werd een herberekening gedaan, waarbij als referentie-index de gezondheidsindex werd toegepast, waardoor de bijdragen voor de Limburgse gemeenten vanaf volgend werkingsjaar 0,40 euro per inwoner bedraagt in plaats van 0,35 euro.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verhoging van de bijdrage van de gemeente Lummen voor het opvangplan van rondzwervende honden en katten, naar 0,40 euro per inwoner, via een nieuwe overeenkomst.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemandateerd om in die zin een nieuwe overeenkomst af te sluiten met dezelfde partijen.
De Europese regelgeving met betrekking tot privacy en informatieveiligheid - de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) of General Data Protection Regulation (GDPR) verplicht het aanwijzen van een Data Protection Officer (DPO) / Functionaris voor Gegevensbescherming. Deze moet beschikken over de nodige expertise m.b.t. informatieveiligheid en privacy (en de daarbij horende wetgeving), moet er over waken dat gemeente & OCMW Lummen de nodige databeschermingsregels in acht nemen en de nodige adviezen verstrekken met betrekking tot gegevensbescherming.
De afgelopen 3 jaar werd deze verantwoordelijkheid opgenomen door C-smart (Cipal dv) in de vorm van een samenwerkingsovereenkomst die afloopt op 31 december 2023. Er moet dan ook gezorgd worden voor een oplossing vanaf 1 januari 2024.
Gelet op de tijdsinvestering die hier tegenover staat, de erg gespecialiseerde en complexe materie en het belang van regelmatige bijscholing hierin, is het nodig om hiervoor beroep te blijven doen op een externe partner.
C-smart biedt als merknaam van CIPAL dv een formule waarin ze de opdracht van externe functionaris gegevensbescherming opnemen. Lummen is zoals vele lokale besturen vennoot van CIPAL dv (de dienstverlening van CIPAL m.b.t. toepassingssoftware e.d. werd enkele jaren geleden ondergebracht in CIPAL-Schaubroeck) . C-smart vervult deze opdracht ondertussen al voor meer dan 100 lokale besturen en maken deel uit van de werkgroep informatieveiligheid van de VVSG. In tegenstelling tot andere ondernemingen beschikken zij over de nodige affiniteit met lokale besturen en inzicht in hun werking, en over de nodige specifieke expertise om deze opdracht op te nemen. Omdat zij ondertussen de opdracht ook al drie jaar bij ons uitvoeren, hebben ze ondertussen ook een specifiek inzicht in de concrete situatie en werking van ons bestuur en onze interne organisatie.
In bijlage is een nieuwe offerte en overeenkomst terug te vinden waarin hun formule en werkwijze wordt uiteengezet. Het gaat om een overeenkomst met een looptijd van 3 jaar, die daarna stilzwijgend wordt verlengd met telkens een jaar, waarbij C-smart de taken als externe functionaris gegevensbescherming (DPO) op zich neemt. Daarnaast blijven uiteraard belangrijke inspanningen nodig van onze interne informatieveiligheidscel en eigen medewerkers (medewerkers ICT, afdelingshoofd organisatie & informatie, algemeen directeur, andere personeelsleden, ...)
Kostprijs
De dagprijs die wordt aangerekend door C-smart is afhankelijk van de basisformule waarvoor wordt gekozen, waarbij er keuze is tussen de formules met minimale afname van een aantal dagen/jaar. Er kunnen dan steeds bijkomende dagen worden bijbesteld aan het desbetreffende dagtarief indien nodig. Destijds werd voor een combinatieformule gekozen met in het eerste jaar een minimale afname van 15 dagen, en dan telkens een minimale afname van 10 dagen de 2 volgende jaren. Op basis van de inzet van de DPO de afgelopen jaren, is het aangewezen om voor de volgende jaren een formule te voorzien die uitgaat van een minimale afname van 12 dagen per jaar. Eventuele bijkomende dagen kunnen dan steeds bijbesteld worden aan ditzelfde dagtarief.
Effectieve aanstelling
De effectieve aanstelling van de DPO is - overeenkomstig het eGov-decreet - een bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen (en het vast bureau).
Europese Verordening 2016/679 (Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) of General Data Protection Regulation (GDPR);
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, alsmede de uitvoeringsbesluiten;
Wet overheidsopdrachten van 17 juni 2016, artikel 30 §3
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens
Decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijk gegevensverkeer;
De opdracht informatieveiligheid C-Smart m.b.t. de aanstelling van een functionaris gegevensbescherming (DPO) wordt wordt door middel van een in house opdracht bij Cipal Dv gelegd conform de voorwaarden in bijlage.
1. Publieke gebouwen met een bruikbare vloeroppervlakte vanaf 250 m² moeten verplicht over een energieprestatiecertificaat beschikken. Tot op heden werd deze verplichting ingevuld door de opmaak van een EPC Publiek. Binnenkort komt dit EPC voor publieke gebouwen echter te vervallen en zal dit vervangen worden door het EPC voor niet-residentiële gebouwen (EPC NR). Het EPC NR zal moeten opgemaakt worden door de gebouweigenaar, erfpachter of opstalhouder en niet door de gebouwgebruiker, zoals bij het EPC publiek het geval is.
2. Uithangplicht: Publieke en overheidsgebouwen met bruikbare vloeroppervlakte vanaf 250 m² moeten hun bezoeker informeren over de energiezuinigheid van hun gebouw door het voorblad van het energieprestatiecertificaat op een zichtbare plaats op te hangen.
3. Het EPC voor publieke gebouwen heeft een geldigheidstermijn van 10 jaar. Echter, vanaf 1 januari 2024 moeten alle gebouweenheden van publieke gebouwen beschikken over een EPC voor niet-residentiële gebouwen.
Er werd door de dienst overheidsopdrachten een bestek opgemaakt voor deze opdracht.
Gunningswijze: aanvaarde factuur
Gunningscriterium: prijs
Aan te schrijven firma's:
In het kader van de opdracht “Aanstellen Energiedeskundige Type D voor het opmaken van EPC''s voor gemeentelijke en OCMW gebouwen ” werd een bestek met nr. LUMMEN-2023/11/03 opgesteld door Overheidsopdrachten.
Er wordt voorgesteld de opdracht tot stand te brengen bij wijze van de aanvaarde factuur (overheidsopdracht van beperkte waarde).
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van 30.000,00 EUR niet).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr. LUMMEN-2023/11/03 voor de opdracht “Aanstellen Energiedeskundige Type D voor het opmaken van EPC's voor gemeentelijke en OCMW gebouwen ”, opgesteld door Overheidsopdrachten wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht komt tot stand bij wijze van de aanvaarde factuur (overheidsopdracht van beperkte waarde).
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
Er werd op 14 maart 2023 een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend door de heer Luc Nizet voor het verkavelen van een perceel in een 3 loten bedoeld voor het bouwen van 2 meergezinswoningen in een halfopen en open bebouwing, gelegen O. L. Vrouwstraat 7, Oostereindestraat 36 en 38, 3560 Lummen, kadastraal bekend: afdeling 2 sectie B nrs. 168R, 168P, 170F2, 170G2 en 170E2.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 17 mei 2023 t.e.m.15 juni 2023. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Er werd advies gevraagd aan vier verschillende adviesinstanties:
Het college van burgemeester en schepenen kwam op 8 augustus 2023 tot de volgende beslissing:
De omgevingsvergunning werd voorwaardelijk verleend aan de heer Luc Nizet voor het verkavelen van een perceel in een 3 loten bedoeld voor het bouwen van 2 meergezinswoningen in een halfopen en open bebouwing.
Voorwaarden:
Met het oog op toekomstige wegenwerken in de Oostereindestraat wenst men lot 4 kosteloos af te staan aan de gemeente Lummen.
Dit is conform de verkavelingsvoorschriften.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluiten.
Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur
Met het oog op toekomstige wegeniswerken keurt de gemeenteraad de kosteloze grondafstand van lot 4 van de verkaveling (met ons kenmerk O2023-00008V, goedgekeurd op 8 augustus 2023) goed.
De gemeenteraad dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger in een OV te herhalen voor elke algemene vergadering, en dient het mandaat van de afgevaardigde te bepalen.
De agenda bevat volgende punten:
De statutenwijziging betreft een actualisering van de bijdrage per inwoner per jaar, van 2 naar 2,4 EUR per inwoner per jaar, en voortaan de indexering van dit bedrag.
De gemeente die aandeelhouder is in de opdrachthoudende vereniging Schulensmeer.
De gemeentelijke afgevaardigden, en hun eventuele plaatsvervangers, eerder aangeduid voor de algemene vergaderingen van de Opdrachthoudende Vereniging Schulensmeer:
Indien vertegenwoordiger noch plaatsvervanger kunnen aanwezig zijn, worden de stemmen van de afwezige afgevaardigde toegekend aan de andere afgevaardigde(n) van de gemeente (art. 20, tweede lid, laatste zin Statuten OSM).
De vergoeding per inwoner werd in 2007 vastgelegd op 2 EUR per inwoner per jaar, en werd nooit aangepast aan de evolutie van de prijzen. OSM staat voor een aantal investeringen voor het loutere beheer van het bestaande patrimonium in 2024, en verdere uitbouw van de werking.
De gemeentelijke afgevaardigden - of hun plaatsvervangers worden gemandateerd om tijdens de algemene vergadering van de Opdrachthoudende Vereniging Schulens Meer van 21 december te stemmen overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad met betrekking tot de agendapunten van deze algemene vergadering.
De gemeentelijke afgevaardigden zijn:
De gemeenteraad keurt de agendapunten goed en stemt in met de statutenwijziging, inclusief de bijdrageverhoging naar 2,4 EUR per inwoner per jaar.
De Algemene Vergadering van Fluvius Limburg Opdrachthoudende Vereniging heeft op 27 juni 2023 besloten tot partiële splitsing waarbij de deelneming van Fluvius Limburg OV in de coöperatieve vennootschap s-Lim en de activiteit zoals omschreven in het artikel 3 A.5. 5.3 van de statuten Fluvius Limburg, werden ondergebracht in de Dienstverlenende Vereniging s-Lim, met inwerkingtreding per 30 juni 2023. Deze beslissing werd authentiek verleden voor meester Xavier Desmet, notaris te Antwerpen, op 29 juni 2023.
S-Lim DV werd opgericht bij notariële akte op 30 juni 2023 als een dienstverlenende vereniging in de zin van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna het “DLB”). De dienstverlenende vereniging s-Lim werd gelijktijdig meerderheidsaandeelhouder in cv s-Lim, die over ruime kennis en ervaring in het kader van smart city-projecten beschikt.
S-Lim DV heeft tot statutair voorwerp onder meer: “het bevorderen van samenwerking ten behoeve van haar deelnemers, in hoofdzaak tussen steden en gemeenten, en het leveren van diensten aan haar deelnemers, rond de ontwikkeling van een geografisch gebied tot een Smart Region (“Slimme Regio”). Dit voorwerp houdt onder meer het volgende in:
De gemeente Lummen wenst over de mogelijkheid te beschikken om een beroep te kunnen doen op de diensten van s-Lim DV overeenkomstig haar statutair voorwerp. In het kader daarvan wenst [Stad/gemeente] een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met s-Lim DV. Deze samenwerkingsovereenkomst bevat de algemene afspraken voor de onderlinge samenwerking en financiële afspraken.
De Samenwerkingsovereenkomst geeft de mogelijkheid aan de gemeente om diensten af te nemen bij s-Lim en kadert binnen de statutaire voorwerp van de DV. De samenwerking wordt aangegaan als een raamovereenkomst waarbinnen in een later stadium projectspecifieke afspraken kunnen worden afgesloten die vervolgens als bijlage zullen gevoegd worden aan de Samenwerkingsovereenkomst. De juridische grondslag voor deze Samenwerkingsovereenkomst is gelijktijdig van toepassing op alle verder te sluiten projectspecifieke afspraken.
De mogelijkheid voor s-Lim DV om rechtstreeks diensten te verlenen aan de gemeente Lummen, kadert binnen de toepassingsvoorwaarden van artikel 30 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (hierna de “Wet Overheidsopdrachten”). Meer bepaald oefent de gemeente Lummen –zelf een aanbestedende overheid in de zin van artikel 2, lid 1, 1° van de Wet Overheidsopdrachten – op s-Lim DV een toezicht uit zoals op haar eigen diensten.
Dit toezicht uit zich in (a) de samenstelling van de algemene vergadering van s-Lim DV, die bestaat uit een vertegenwoordiger van alle deelnemers, waaronder de gemeente Lummen alsook in (b) de samenstelling van de raad van bestuur van s-Lim DV, die op voordracht van de gemeente Lummen tot stand kwam.
Verder staat het vast dat s-Lim DV voor minstens 80% van haar jaarlijks gegenereerde omzet diensten verricht voor de toegetreden steden en gemeenten.
Ten slotte is er in s-Lim DV geen directe participatie van privékapitaal. Zodoende is er sprake van een collectieve, verticale in-houserelatie tussen de gemeente Lummen en s-Lim DV zoals bedoeld in artikel 30 van de Wet Overheidsopdrachten.
Artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 en de artikelen 413-460;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met s-Lim DV goed.
S-Lim DV te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
In het oude gebouw "Oosterhof" is een distributiecabine ingebouwd. De cabine zit in het deel dat afgebroken wordt. Er werd een afweging gemaakt waaruit blijkt dat deze cabine best naar een nieuwe locatie verplaatst wordt buiten de nieuwe gebouwen.
Fluvius heeft een aankoop/verkoopovereenkomst opgemaakt.
Het betreft een perceeltje grond van 30 m² deel van het kadastraal perceel 2D1606k.
De koper krijgt een erfdienstbaarheid voor de aanleg, herstel, vervanging, en onderhoud van ondergrondse leidingen op een strook op de de eigendom van de verkoper tussen de cabine en het openbaar domein.
De verkoop/aankoop overeenkomst om een perceel grond, met een oppervlakte van 30m², deel van het perceel 2D 1606k, gelegen aan de Dr Vanderhoeydonckstraat 56, te verkopen aan Fluvius voor een bedrag van 1 EUR, met het oog op de verplaatsing van een distributiecabine wordt goedgekeurd.
Notarissen Jan Lambrecht & Stefanie Hendrikx met kantoor te Ringlaan 20 te 3560 Lummen worden aangesteld om de authentieke akte te verlijden.
Naar aanleiding van de nieuwbouw van het cultureel centrum Oosterhof moet de cabine van Fluvius die momenteel in het gebouw zit verplaatst. Het aanpassen van de leidingen van de oude naar de nieuwe locatie kan enkel door de distributienetbeheerder Fluvius gebeuren.
De kosten worden door Fluvius geraamd op 67939,90 EUR. De raming omvat louter de verplaatsingskost. De kosten zouden we ook gehad hebben als we de cabine bv in het nieuwe jeugdlokaal zouden integreren. In dat geval zouden wij dan ook nog de kosten moeten dragen voor de inrichting van het lokaal waar de cabine geplaatst moest worden. De optie die nu voorligt is dus financieel en naar planning het meest voordelig. "
Omwille van de nieuwbouw van het cultureel centrum Oosterhof dient de cabine van Fluvius op de Dr.Vanderhoeydonckstraat verplaatst te worden.
We ontvingen een raming voor het verplaatsen van de cabine voor een bedrag van 67939,90 EUR incl. BTW.
Het aanpassen van de leidingen kan enkel gebeuren door de distributienetbeheerder Fluvius derhalve ontbreekt de mededinging om technische redenen.
Het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
De omzendbrief BA/2002/01 van 11 januari 2002 betreffende de toepassing van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking en de Omzendbrief BA 2003/09 betreffende de toepassing van artikel 11 van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
Het feit dat de gemeente deelnemer is van het intergemeentelijke samenwerkingsverband Inter-energa.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 mei 2018 betreffende de goedkeuring van de statuten van Inter-Energa.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet).
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten art 42§1 1° d) ii) mededinging ontbreekt om technische redenen.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 24 juni 2019 betreffende het vastleggen van de definitie dagelijks bestuur en het vastleggen van de voorwaarden van een voorafgaandelijk visum van de financieel directeur.
De gemeenteraad gaat akkoord om een opdracht uit te schrijven voor het aanpassen van de leidingen in functie van de verplaatsing van de Fluvius cabine naar aanleiding van de sloop en nieuwbouw van Oosterhof voor een geraamd bedrag van 67939,90 EUR incl. BTW.
De gemeente is aandeelhouder van de gemeentelijke Holding NV in vereffening.
Op de eerste buitengewone algemene vergadering van 13 november 2023 werd het aanwezigheidsquorum niet bereikt.
Op 22 december 2023 vindt een buitengewone algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening plaats in tweede oproeping. Voor deze tweede oproeping geldt geen aanwezigheidsquorum.
Gelet op het feit dat:
wordt er geen volmachthouder gestuurd naar deze algemene vergadering.
Wetboek Vennootschappen en Verenigingen.
Statuten Gemeentelijke Holding NV.
Gelet op het belang van de agenda - zijnde een ontbinding - van een NV waarvan de gemeente aandeelhouder is, is de mandatering van een afgevaardigde (of het niet zenden van een volmachthouder namens de gemeente) punt ter bespreking op de GR.
De gemeenteraad neemt kennis van de buitengewone algemene vergadering van 22 december 2023 van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening te Brussel.
Er wordt geen volmacht verleend om de gemeente Lummen te vertegenwoordigen in deze algemene vergadering.
Op woensdag 20 december 2023 vindt een algemene vergadering plaats, met volgende
agendapunten:
- Dhr. Mustafa Uzun, effectief afgevaardigde voor de gemeente Maasmechelen, wordt vervangen door Dhr. Ronny Westhovens (GR besluit d.d. 26/09/23).
- Mevr. Lutgarde Ceyssens, effectief afgevaardigde voor de stad Peer, wordt vervangen door Dhr. Steven Broekx (GR besluit d.d. 27/09/23).
7. Varia
De OVAM, het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) en Interafval zijn gestart met een bottom-uptraject om te komen tot een optimalisatie van de werkingsgebieden van de afvalintercommunales. Het Regiodecreet en het Lokaal Materialenplan 2023-2020 liggen aan de basis van dit traject, waarbij zowel rekening gehouden wordt met de doelstellingen inzake regiovorming als inzake efficiënt en duurzaam afvalstoffenbeleid.
Limburg.net en alle gemeentes ontvingen begin oktober een schrijven waarin dit project werd toegelicht.
De OVAM en ABB verwachten van elke intercommunale een antwoord tegen 31 januari 2024 waarin de raad van bestuur de individuele intenties van alle gemeente-deelnemers dient te vermelden. Het is aan de nieuwe gemeenteraden om in het voorjaar van 2025 een definitieve keuze te maken. De afvalintercommunales bespreken dan de standpunten van hun gemeente-deelnemers op hun nieuwe samengestelde raad van bestuur en nemen een gezamenlijk standpunt in. Als het standpunt een afwijkingsaanvraag impliceert, dient deze op de algemene vergadering te worden goedgekeurd. De standpunten worden gebundeld en uiterlijk op 30 september 2025 aan de OVAM en ABB bezorgd. De Vlaamse regering wil ten laatste in 2025 aan de sector duidelijkheid geven over de werkingsgebieden van de afvalintercommunales die ten laatste op 1/1/2037 moeten gevormd worden.
Binnen Limburg.net is enkel Diest gevat door de regiovorming. Limburg.net zal na de algemene vergadering aan de OVAM en ABB het standpunt meedelen dat alle Limburgse gemeenten en Diest de intentie hebben dat Limburg.net in haar huidige vorm wordt verdergezet, waarbij het de intentie is om voor Diest een afwijkingsaanvraag op de regiovorming (voor wat betreft afvalbeheer) in te dienen.
Zoals hierboven uiteengezet is het aan de nieuwe gemeenteraden om zich hierover in het voorjaar 2025 definitief uit te spreken.
De raad dient de agenda goed te keuren en zijn standpunten mee te delen.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
De agendapunten van de algemene vergadering van woensdag 20 december 2023 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
Raadslid Noa Vandevenne (of bij afwezigheid schepen Heidi Lamotte) wordt afgevaardigd om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergadering.