De gemeente Lummen wenst ruimte te maken voor de zwakke weggebruiker. Daarom wenst de gemeente Lummen voetwegen te herwaarderen om veilige passages te maken voor deze zwakke weggebruikers.
Tussen de Neerstraat en de Pastoor Frederickxstraat ligt voetweg nr. 188. Om het gebruik van deze voetweg terug in voege te laten treden wenst de gemeente lummen deze voetweg te herwaarderen en deels te wijzigen en verplaatsen.
De gemeente neemt het initiatief voor wijziging en verplaatsing van de voorgenoemde gemeenteweg omdat er dan een veilige wegverbinding voor de zwakke weggebruikers ontstaat tussen de Neerstraat en de Pastoor Frederickxstraat
Het ontwerpplan van een aanpassing van de gemeentelijk rooilijn van buurtweg 188. Op dit plan worden de getroffen percelen weergegeven. Tevens staat de rooilijnen beschreven aan de hand van lambertcoördinaten.
De voorgestelde wijziging en verplaatsing van de voorgenoemde gemeenteweg houdt rekening met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen omdat de wijziging en verplaatsing van buurtweg 188
Op 19 december 2022 heeft de gemeenteraad de nieuwe rooilijn voorlopig vastgesteld.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 6 februari 2023 tot 7 maart 2023.
Er werd 5 bezwaren ingediend die als volgt worden samengevat en behandeld:
De gemeente heeft als doelstelling en taak om de infrastructuur voor zwakke weggebruikers te verbeteren en te beveiligen. Het opwaarderen van trage wegen is een ideaal middel om deze doelstelling te verwezenlijken. De buurtweg 188 heeft aan belang gewonnen door haar verbindende mogelijkheid naar het recent aangelegde busknooppunt. Door het aanleggen van parkeerzones buiten de ring is de noodzaak om een vlotte en veilige voetgangersverbinding aan te leggen naar diverse voorzieningen noodzakelijk. We denken daarbij aan de buitenschoolse kinderopvang, het busknooppunt, het WZC, de sporthal en niet in het minst de scholen zelf. Vermits de doelgroep waarvoor deze weg verbeterd wordt grotendeels zal bestaand uit schoolgaande jeugd ligt het voor de hand om de uitbreiding aan de zijde van de school te voorzien.
Naast de verkeerstechnische signalisatie kunnen ook de nodige infrastructurele maatregelen getroffen worden om enkel voetgangers en fietsers de doorgang te verlenen.
De eventuele waardevermindering / waardevermeerdering zal door een landmeter expert voor alle partijen bepaald worden.
De Ringlaan is voor de doelgroep zeker geen evenwaardig alternatief, noch in afstand, noch in uitrusting. . Het betreft een drukke gewestweg zonder uitgeruste voetpaden. Er is geen rechtstreeks aansluiting met de beoogde voorzieningen.
De Neerstraat is (in tegenstelling tot de Ringlaan) een gemeenteweg. Er ligt een stoep waarop de buurtweg aansluit. Toch is een opwaardering van deze straat in functie van de zwakke weggebruiker ook een aandachtspunt dat door de gemeente op korte termijn gerealiseerd kan worden.
De opwaardering heeft juist al doelstelling om de veiligheid te verhogen. De nieuwe toestand is dan ook niet te vergelijken met de huidige situatie waar we spreken van een smal en donker steegje zonder enige sociale controle. Bij een frequenter en drukker gebruik zal de overlast eerder verminderen. Er kan in samenspraak met de school ook een efficiënte afsluiting geplaatst worden.
Bij alle werken langs gemeentewegen (ook de huidige buurtweg) moet er een vergunning gevraagd worden wanneer er enige hinder ontstaat. In de vergunning zullen voorwaarden opgelegd worden m de hinder te beperken en de veiligheid te garanderen. Eén van de mogelijkheden is een tijdelijke omleiding voor de weggebruikers te voorzien.
Het tracé werd in overeenstemming gebracht met de afgeleverde bouwvergunning voor het bouwen van een turnzaal. Hoewel er beroepsprocedures lopende zijn moet er uitgegaan worden van een afgeleverde vergunning. Er wordt gesteld dat de vergunning vernietigd zou kunnen worden. Dit is echter louter hypothetisch en kan geen grond zijn om een ander tracé te kiezen dat in geen geval in overeenstemming is met een bestaande vergunningstoestand. De realisatie van het nieuwe tracé op parking Neerstraat kent pas uitvoering als bouw turnzaal is geschied.
Besluit: bezwaren 1 tot en met 4 zijn ontvankelijk en gedeeltelijk gegrond
In overleg met de bezwaarindiener kan een compromis gevonden worden om al het mogelijke te doen om het behoud van de kapel (mits verplaatsing ) te garanderen.
Er werd een overleg met de bezwaarindieners georganiseerd om hun argumenten te bespreken.
Het decreet van de Vlaamse Regering houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
Het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41.
Het decreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur
De gemeenteraad gaat principieel akkoord om de voetweg 188 in de Atlas van de Buurtwegen te wijzigen en te verplaatsen zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt de nieuwe rooilijn voor de voetweg 188 definitief vast zoals voorgesteld in het ontwerpplan als bijlage
Voor de wijzigingen binnen de paarse markering gelegen op perceel 1661m (opening nieuwe weg) en binnen de blauwe markering gelegen op percelen 1622b3 en 1661m (afschaffing bestaande weg), zoals aangeduid op de aanvullende bijlage, wordt bij dit besluit een toekomstige rooilijn vastgesteld die pas uitgevoerd wordt zodra de vergunningsaanvraag met kenmerk 2021-00079OP definitief uitvoerbaar is en juridische procedures dienaangaande ten einde zijn.
De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaren:
Deze beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 17 van het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.