De gemeenteraad van 27 maart 2023, waarvan de notulen dienen goedgekeurd te worden.
Het Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41.
De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van 27 maart 2023 goed.
Ons huidige kermisreglement is verouderd. Hierdoor zijn er nooit eerder abonnementen toegekend, en is het moeilijk om regels toe te passen.
Bovendien zijn er de voorbije jaren toevoegingen en wijzigingen geweest aan de wetgeving omtrent de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, de uitoefening en organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie.
Daarom stelden we een nieuw reglement op, conform de huidige wetgeving.
Dit werd reeds gecontroleerd door Vlaio en is terug te vinden als bijlage.
Bij dit nieuwe reglement hoort ook een abonnement dat we dan zullen toekennen.
Een voorstel hiervoor zit ook in de bijlage.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, gewijzigd bij wet van 4 juli 2005, van 20 juli 2006 en van 22 december 2009, 21 januari 2013 en decreet van 24 februari 2017 meer bepaald de artikelen 8 tot en met 10,
Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie meer bepaald de artikelen 8 tot en met 24,
Artikel 8 §1 van voornoemde gewijzigde wet de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement,
Artikel 9§ 1 van voornoemde gewijzigde wet de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement
De gemeenteraad neemt kennis van het voorstel van het nieuwe kermisreglement en het daarbij horende abonnement.
De gemeenteraad keurt het nieuwe kermisreglement en het daarbij horende abonnement goed.
Dit reglement zal alle voorgaande reglementen omtrent kermissen vervangen.
Het is aangewezen om naar aanleiding van de vernieuwing van het kermisreglement de gemeentebelasting op standplaatsen op kermissen aan te passen.
Om het innen van het standgeld te vergemakkelijken opteren we om een retributiereglement aan te maken en toe te passen.
Dit maakt dat er sneller en eenvoudiger gefactureerd kan worden.
De laatste jaren werd er geen standgeld meer geïnd voor de kleine kermissen.
Daarom wordt enkel nog voor de halfoogstkermis in Lummen centrum standgeld gevraagd.
Het standgeld voor losse standplaatsen zal uiterlijk bij de plaatsgeving geïnd worden.
Op die manier zouden alle standplaatsen betaald zijn vóór aanvang van de kermis.
De minimumprijs voor een standplaats zou nog steeds 50 euro bedragen. Ook de prijs van 2 euro per m² blijft aangehouden.
De gecoördineerde grondwet van 17 februari 1994, artikel 173.
De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Decreet van 15 juli 2002, houdende regeling, voor het Vlaams Gewest, van het administratief toezicht op de gemeenten.
Decreet van 30 mei 2008, betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenbeslechting van provincie- en gemeentebelastingen.
Wet van 15 maart 1999 betreffende de beslechting van fiscale geschillen.
Decreet van 28 april 1993, houdende regeling, voor het Vlaams gewest, van het administratief toezicht.
Vanaf 1 juni 2023 wordt een retributie geheven op de standplaatsen op de Halfoogstkermis die jaarlijks wordt georganiseerd op 15, 16 en 17 augustus.
Standplaatsen worden toegekend conform het kermisreglement, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 24 april 2023.
De retributie is verschuldigd door kermisuitbaters die een standplaats kregen toegewezen door het gemeentebestuur of de kermisverantwoordelijke.
Het standgeld voor een standplaats wordt vastgesteld als volgt:
De retributie moet betaald worden voor aanvang van de Halfoogstkermis.
Dit retributiereglement vervangt alle voorgaande belastings- en retributiereglementen aangaande kermissen op het openbaar domein van Lummen
Fluvius vraagt om een protocol te ondertekenen voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen Fluvius CVBA en de gemeente Lummen.
Omdat we vanuit de gemeente onze premie gekoppeld hebben aan de premie van Fluvius is het aangewezen om het protocol voor 3 doeleinden te ondertekenen.
De doeleinden voor het uitwisselen van de gegevens zijn:
- Handhaving van de verplichting tot keuring van rioolaansluitingen
- Opmaken van afkoppeladvies in kader van een rioleringsproject
Fluvius heeft de gegevens omtrent rationeel watergebruik oorspronkelijk verzameld met het oog op een stimulerend beleid te voeren in verband met de afkoppeling van het water. Er zal ook steeds toestemming gevraagd worden aan de aanvragers van de premie om deze gegevens met de gemeente Lummen te mogen delen.
Het protocol bevindt zich in de bijlage.
Ook de DPO geeft een positief wat betreft het protocol tussen Fluvius en de gemeente Lummen. Dit bevindt zich in de bijlage.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
De gemeenteraad keurt het protocol in verband met de uitwisseling van persoonsgegevens tussen de gemeente Lummen en Fluvius in kader van het rioolbeleid en de daarmee gepaarde premies goed.
De voorafgaande afspraak is niet vereist voor gebruik van de open bibliotheek.
Meer en meer bibliotheken willen inzetten op een systeem waar de burger naast de officiële openingsuren de mogelijkheid krijgt om een bezoek te brengen aan de bibliotheek.
Tijdens dit bezoek aan de bibliotheek zal er niemand van het personeel aanwezig zijn. Er moet vooraf online een afspraak gemaakt worden. Die afspraak moet goedgekeurd
worden door de verantwoordelijke.
In bijlage vindt men het bestek terug.
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
- ekz Benelux
- Bibliotheca
- Cipal Schaubroeck NV
Gunningscriteria:
- Prijs: 50 punten
-Technische kwaliteit: 30 punten
- Onderhoudscontract: 10 punten
- Plan van aanpak: 10 punten
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a).
KB van 8 januari 1996 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 120.
KB van 26 september 1996 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 3, § 1.
Het bestek met nr. 2023/03/01 "Implementatie open bibliotheeksysteem" voor deze opdracht wordt goedgekeurd door de gemeenteraad als ook de contractuele en technische bepalingen.
De raming bedraagt 25.000 EUR incl. 21% btw
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking
- ekz Benelux
- Bibliotheca
- Cipal Schaubroeck NV
Gunningscriteria voor deze opdracht
- Prijs: 50 punten
- Technische kwaliteit: 30 punten
- Onderhoudscontract: 10 punten
- Plan van aanpak: 10 punten
De gemeente Lummen wenst ruimte te maken voor de zwakke weggebruiker. Daarom wenst de gemeente Lummen voetwegen te herwaarderen om veilige passages te maken voor deze zwakke weggebruikers.
Tussen de Neerstraat en de Pastoor Frederickxstraat ligt voetweg nr. 188. Om het gebruik van deze voetweg terug in voege te laten treden wenst de gemeente lummen deze voetweg te herwaarderen en deels te wijzigen en verplaatsen.
De gemeente neemt het initiatief voor wijziging en verplaatsing van de voorgenoemde gemeenteweg omdat er dan een veilige wegverbinding voor de zwakke weggebruikers ontstaat tussen de Neerstraat en de Pastoor Frederickxstraat
Het ontwerpplan van een aanpassing van de gemeentelijk rooilijn van buurtweg 188. Op dit plan worden de getroffen percelen weergegeven. Tevens staat de rooilijnen beschreven aan de hand van lambertcoördinaten.
De voorgestelde wijziging en verplaatsing van de voorgenoemde gemeenteweg houdt rekening met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen omdat de wijziging en verplaatsing van buurtweg 188
Op 19 december 2022 heeft de gemeenteraad de nieuwe rooilijn voorlopig vastgesteld.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 6 februari 2023 tot 7 maart 2023.
Er werd 5 bezwaren ingediend die als volgt worden samengevat en behandeld:
De gemeente heeft als doelstelling en taak om de infrastructuur voor zwakke weggebruikers te verbeteren en te beveiligen. Het opwaarderen van trage wegen is een ideaal middel om deze doelstelling te verwezenlijken. De buurtweg 188 heeft aan belang gewonnen door haar verbindende mogelijkheid naar het recent aangelegde busknooppunt. Door het aanleggen van parkeerzones buiten de ring is de noodzaak om een vlotte en veilige voetgangersverbinding aan te leggen naar diverse voorzieningen noodzakelijk. We denken daarbij aan de buitenschoolse kinderopvang, het busknooppunt, het WZC, de sporthal en niet in het minst de scholen zelf. Vermits de doelgroep waarvoor deze weg verbeterd wordt grotendeels zal bestaand uit schoolgaande jeugd ligt het voor de hand om de uitbreiding aan de zijde van de school te voorzien.
Naast de verkeerstechnische signalisatie kunnen ook de nodige infrastructurele maatregelen getroffen worden om enkel voetgangers en fietsers de doorgang te verlenen.
De eventuele waardevermindering / waardevermeerdering zal door een landmeter expert voor alle partijen bepaald worden.
De Ringlaan is voor de doelgroep zeker geen evenwaardig alternatief, noch in afstand, noch in uitrusting. . Het betreft een drukke gewestweg zonder uitgeruste voetpaden. Er is geen rechtstreeks aansluiting met de beoogde voorzieningen.
De Neerstraat is (in tegenstelling tot de Ringlaan) een gemeenteweg. Er ligt een stoep waarop de buurtweg aansluit. Toch is een opwaardering van deze straat in functie van de zwakke weggebruiker ook een aandachtspunt dat door de gemeente op korte termijn gerealiseerd kan worden.
De opwaardering heeft juist al doelstelling om de veiligheid te verhogen. De nieuwe toestand is dan ook niet te vergelijken met de huidige situatie waar we spreken van een smal en donker steegje zonder enige sociale controle. Bij een frequenter en drukker gebruik zal de overlast eerder verminderen. Er kan in samenspraak met de school ook een efficiënte afsluiting geplaatst worden.
Bij alle werken langs gemeentewegen (ook de huidige buurtweg) moet er een vergunning gevraagd worden wanneer er enige hinder ontstaat. In de vergunning zullen voorwaarden opgelegd worden m de hinder te beperken en de veiligheid te garanderen. Eén van de mogelijkheden is een tijdelijke omleiding voor de weggebruikers te voorzien.
Het tracé werd in overeenstemming gebracht met de afgeleverde bouwvergunning voor het bouwen van een turnzaal. Hoewel er beroepsprocedures lopende zijn moet er uitgegaan worden van een afgeleverde vergunning. Er wordt gesteld dat de vergunning vernietigd zou kunnen worden. Dit is echter louter hypothetisch en kan geen grond zijn om een ander tracé te kiezen dat in geen geval in overeenstemming is met een bestaande vergunningstoestand. De realisatie van het nieuwe tracé op parking Neerstraat kent pas uitvoering als bouw turnzaal is geschied.
Besluit: bezwaren 1 tot en met 4 zijn ontvankelijk en gedeeltelijk gegrond
In overleg met de bezwaarindiener kan een compromis gevonden worden om al het mogelijke te doen om het behoud van de kapel (mits verplaatsing ) te garanderen.
Er werd een overleg met de bezwaarindieners georganiseerd om hun argumenten te bespreken.
Het decreet van de Vlaamse Regering houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
Het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41.
Het decreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur
De gemeenteraad gaat principieel akkoord om de voetweg 188 in de Atlas van de Buurtwegen te wijzigen en te verplaatsen zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt de nieuwe rooilijn voor de voetweg 188 definitief vast zoals voorgesteld in het ontwerpplan als bijlage
Voor de wijzigingen binnen de paarse markering gelegen op perceel 1661m (opening nieuwe weg) en binnen de blauwe markering gelegen op percelen 1622b3 en 1661m (afschaffing bestaande weg), zoals aangeduid op de aanvullende bijlage, wordt bij dit besluit een toekomstige rooilijn vastgesteld die pas uitgevoerd wordt zodra de vergunningsaanvraag met kenmerk 2021-00079OP definitief uitvoerbaar is en juridische procedures dienaangaande ten einde zijn.
De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaren:
Deze beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 17 van het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De dienst vrije tijd stelt een aanpassing van het reglement speelstraten voor waarin de termijn wordt uitgebreid naar de paasvakantie en de volledige zomervakantie.
Er werd hierover advies opgevraagd bij de jeugdraad en verkeersraad, als ook bij de dienst toezicht (antwoord in bijlage).
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40, artikel 41.
Gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2021 betreffende reglement speelstraten
De raad keurt het aangepaste reglement goed.
De werkwijze die reeds jaren wordt toegepast is aan vernieuwing toe. Daarom wordt bijgevoegd reglement voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring. De wijzigingen staan in het rood.
Het aangepaste reglement laat toe dat er 3 winnaars worden uitgeroepen, 1 in elke kunstvorm namelijk fotografie, schilderkunst en beeldende kunst. Het totale voorziene budget van 750 euro zal opgesplitst worden. Elke winnaar zal een geldprijs ten bedrage van 250 euro ontvangen. Er zullen geen eervolle vermeldingen meer worden uitgeroepen.
Elke kunstenaar kan maar 1 prijs winnen.
De tentoonstelling op locatie zal gedurende 3 maanden te bezichtigen zijn. Het publiek kan gedurende 3 maanden stemmen voor de Prijs Beeldende Kunsten en de publieksprijzen. Op de slotavond brengt de vakjury haar stem uit.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41 bevoegdheid gemeenteraad.
18 mei 2009 goedkeuring gemeenteraad betreffende reglement gemeentelijke Prijs Beeldende Kunsten
28 februari 2023 positief advies van de cultuuurraad
De raad keurt het aangepaste reglement goed.
De gemeenteraad verdaagt het punt naar de volgende zitting met de vraag tot verduidelijking van bepaalde items.
Er dient rekening gehouden te worden met de aangepaste cijfergegevens rond volgende bedragen:
Betoelaagbaar: 251.589,25 EUR
Toelage: 83.863,08 EUR
De projectnota voor de aanleg van fietspaden en halte infrastructuur langs de Linkhoutstraat waaruit blijkt dat er innemingen noodzakelijk zijn om de halte infrastructuur uit te bouwen.
Het innameplan opgemaakt door landmeter expert ing. A Bulen op 6 april 2022 waaruit blijkt dat er 15 percelen getroffen worden, opgenomen als bijlage bij dit besluit.
De gemeente Lummen wenst over te gaan tot de onteigening van de onroerende goederen zoals vermeld op het onteigeningsplan in bijlage.
De onteigenende instantie is de Gemeente Lummen met zetel Gemeenteplein 13 te Lummen.
De gemeente Lummen is bevoegd om tot onteigening over te gaan op grond van artikel 6, 1° van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 en kan tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordeelt dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur op grond van artikel 7, derde lid van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.
Overeenkomstig artikel 3, § 1, van het Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 en artikel 16 van de Grondwet is onteigening slechts mogelijk wanneer zij gebeurt ten algemenen nutte.
De onteigeningen zijn noodzakelijk voor het uitbouwen van een infrastructuur van openbaar nut en hebben als doel om fietspaden aan te leggen langs de Linkhoutstraat en meer in het bijzonder een halte infrastructuur uit te bouwen voor het openbaar vervoer zoals bepaald in de projectnota in bijlage.
Het voorlopig onteigeningsbesluit genomen door de gemeenteraad op 25 april 2022.
Het openbaar onderzoek werd gevoerd van 24 mei 2022 tot 23 juni 2022.
Er werden zes bezwaren ingediend.
Uit de bezwaren bleek dat niet alle zendingen aangetekend verstuurd werden.
Het openbaar onderzoek werd opnieuw gevoerd van 2 januari 2023 tot 2 februari 2023.
Er waren twee bezwaarindieners die in het eerste openbaar onderzoek ook al een bezwaar ingediend hadden.
Het is opportuun om ook de vier overige bezwaren uit het eerste openbaar onderzoek mee in behandeling te nemen waardoor we opnieuw zes bezwaren dienen te behandelen.
De bezwaren werden samengevat en behandeld (in cursief):
Openbaar nut en algemeen belang
Bushalte is niet noodzakelijk.
In de toekomst zijn er mss minder bushaltes nodig omwille van betere fietsinfrastructuur.
Last onevenredig verdeeld
Perceel niet meer of uiterst moeilijk toegankelijk
Geen alternatieven onderzocht
Besluit: het bezwaar 1 is ontvankelijk maar niet gegrond
Openbaar nut en algemeen belang
Bushalte is niet noodzakelijk.
In de toekomst zijn er mss minder bushaltes nodig omwille van betere fietsinfrastructuur.
Last onevenredig verdeeld
Perceel niet meer of uiterst moeilijk toegankelijk
Geen alternatieven onderzocht
in overleg met de Lijn werden de verdeling van de haltes geoptimaliseerd. Dit werd met consensus vastgelegd in de projectnota
In de Heidestraat aan cabine
Besluit: Het bezwaar 2 is ontvankelijk maar ongegrond
Op welke wijze is de beslissing tot stand gekomen
Perceel biedt mogelijkheid tot twee half open bewoningen
Blijft de toegang tot twee half open percelen verzekerd
Verzoek tot overleg
Besluit: Bezwaar 3 is ontvankelijk maar ongegrond
Verlies van parkeerplaats (voor clienteel)
Besluit: Bezwaar 4 is ontvankelijk maar niet gegrond
Opstelstrook voor fietsers is niet nodig. Fietsers moeten rond de rotonde rijden
Besluit: bezwaar 5 is ontvankelijk en deels gegrond
Opstelstrook voor fietsers is niet nodig
Fietsers moeten rond de rotonde rijden
Keermuur moet terug opgebouwd worden op de nieuwe rooilijn
Uitzicht van voortuin met trappen, plantsoen, vormen van klinkerwerk moet na de werken heropgebouwd worden
Bestaand afvoerputje met de nodige zorg herplaatsen of verplaatsen
Besluit: Bezwaar 6 is ontvankelijk en deels gegrond
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
24 febrauri 2017: bekrachtiging van het onteigeningsdecreet door de Vlaamse regering
27 oktober 2017: goedkeuring uitvoeringsbesluit bij het onteigeningsdecreet
Het onteigeningsplan en de projectnota, opgenomen in bijlage bij dit besluit, worden goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaren en behandelt deze als volgt:
Bezwaren 1,2, 3 en 4 zijn ontvankelijk maar ongegrond
Bezwaren 4 en 5 zijn ontvankelijk en deels gegrond
De onteigening van de onroerende goederen zoals weergegeven en opgemeten op het onteigeningsplan in bijlage wordt definitief vastgesteld