De gemeenteraad van 27 februari 2023, waarvan de notulen dienen goedgekeurd te worden.
Het Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41.
De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van 27 februari 2023 goed.
Het college van burgemeester en schepenen liet in 2022 door de firma Probis (voorheen CCconsult) een bestuurskrachtanalyse uitvoeren om een intensere samenwerking te analyseren tussen de lokale besturen van Halen, Herk-de-Stad en Lummen.
Het bestuurskrachtrapport werd meegedeeld aan de raadsleden op een informatieve sessie op 9 maart 2023 en besproken op de gemeenteraadscommissie van 20 maart 2023.
In verdere opvolging van dit traject ligt een intentieverklaring voor tot samenwerking tussen de drie lokale besturen. Deze intentieverklaring wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van de drie besturen. De gezamenlijke intentieverklaring vormt het startpunt voor verdere samenwerkingsprojecten tussen de drie lokale besturen.
Art. 40, §1 DLB.
De gemeenteraad gaat akkoord om de intentieverklaring tot samenwerking tussen de lokale besturen van Halen, Herk-de-Stad en Lummen te ondertekenen.
De projectnota voor de aanleg van fietspaden langs de Zelemsebaan waaruit blijkt dat er innemingen noodzakelijk zijn.
Het innameplan opgemaakt door landmeter expert ing. A. Bulen op 2 maart 2022 waaruit blijkt dat er 9 percelen getroffen worden, opgenomen als bijlage bij dit besluit.
De gemeente Lummen wenst over te gaan tot de onteigening van de onroerende goederen zoals vermeld op het onteigeningsplan met bijhorende onteigingstabel in bijlage.
De onteigenende instantie is de Gemeente Lummen met zetel Gemeenteplein 13 te Lummen.
De gemeente Lummen is bevoegd om tot onteigening over te gaan op grond van artikel 6, 1° van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 en kan tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordeelt dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur op grond van artikel 7, derde lid van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.
Overeenkomstig artikel 3, § 1, van het Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 en artikel 16 van de Grondwet is onteigening slechts mogelijk wanneer zij gebeurt ten algemenen nutte.
De onteigeningen zijn noodzakelijk voor het uitbouwen van een infrastructuur van openbaar nut en hebben als doel om fietspaden aan te leggen langs de Zelemsebaan zoals de bepaald in de projectnota in bijlage
Op 23 mei 2022 heeft de gemeenteraad een voorlopig onteigeningsbesluit genomen.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 5 december 2022 tot en met 4 januari 2023
Er werden 6 bezwaren ingediend die als volgt behandeld werden:
De gemeenteraad dient een definitief onteigeningsbesluit te nemen voor de innemingen 1 tot en met 9
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
24 febrauri 2017: bekrachtiging van het onteigeningsdecreet door de Vlaamse regering
27 oktober 2017: goedkeuring uitvoeringsbesluit bij het onteigeningsdecreet
De innemingen 1 tot en met 9, zoals aangeduid op het onteigeningsplan in bijlage, worden goedgekeurd.
Voor de onroerende goederen zoals weergegeven en opgemeten onder innemingen 1 tot en met 9 wordt een definitief onteigeningsbesluit genomen.
De gedeeltelijke afschaffing van voetweg 188 dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden. Tijdens de openbaar onderzoeken, georganiseerd van 17/11/2022 tot en met 16/12/2022 en van 30/12/2022 tot en met 28/01/2023 in het kader van een aanvraag voor omgevingsvergunning, werden geen bezwaren ingediend. Er zijn geen adviezen ontvangen welke opmerkingen formuleren betreffende de gedeeltelijke afschaffing van de buurtweg.
Dit betreft geen voorafname wat betreft het besluit inzake een lopende vergunningsaanvraag.
Decreet lokaal bestuur, artikel 56.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevinsvsergunning.
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad neemt kennis van het openbaar onderzoek. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De gemeenteraad treedt de motivatie zoals opgenomen in de aanvraag voor de afschaffing van een deel van de buurtweg nr. 188 bij. Het tracé van het af te schaffen deel van de buurtweg is reeds sinds de jaren '70 grotendeels bebouwd en biedt geen meerwaarde in het (inter)gemeentelijk wegennetwerk, aangezien de aanleg van de volledig uitgeruste Oostereindestraat, Ringlaan en de Dr. Vanderhoeydonckstraat de verbindingsfunctie reeds heeft overgenomen. Het tracé van de weg is tevens sinds de jaren '70 grotendeels bebouwd. De voorgestelde afschaffing is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in de artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Het gebouw gelegen, Meldertsebaan 14, staat te koop.
Het verwerven van dit pand biedt een opportuniteit om in de toekomst het centrum van Meldert kwaliteitsvol in te richten en de mobiliteit te optimaliseren.
Momenteel is er in het MJP geen actie voorzien om dit pand aan te kopen.
Er werd een aankoop- verkoopbelofte opgesteld door het immokantoor ERA en verbeterd door notaris Jan Lambrecht & Stefanie Hendrikx.
Om tegenover de verkoper het engagement aan te gaan om het pand te kopen werd deze aankoop- verkoopbelofte ondertekend onder opschortende voorwaarde van goedkeuring door de gemeenteraad.
Het schattingsverslag opgemaakt door expert schatter Kurt Vanerum waarbij de waarde van het goed in onderhandse verkoop geschat wordt op 377 000 EUR.
In de aankoop/verkoopbelofte werd de prijs van het goed vastgesteld op 375 000 EUR
Decreet lokaal bestuur artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de aankoop/verkoopbelofte goed voor de aankoop van het pand gelegen in Meldertsebaan 14.
Bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan zullen de nodige kredieten voorzien worden.
Het personeelskader voor de gemeente, dienst financiën en dienst organisatie en informatie, dient aangepast te worden. Daarnaast worden er enkele uitdovende functies geschrapt die intussen niet meer ingevuld zijn.
- Voor de dienst financiën worden de functies van juridisch financieel deskundige en deskundige overheidsopdrachten vervangen door de functie van 1 jurist op A-niveau en 1 administratief medewerker op C-niveau.
- Voor de dienst organisatie en informatie wordt de functie van deskundige ICT, niveau B1-B3 vervangen door een functie van coördinator ICT op niveau B4-B5.
- Voor de dienst ruimte wordt de inschaling van het Diensthoofd werken gewijzigd van niveau A1a-A1b-A2a naar niveau B4-B5.
Het decreet lokaal bestuur - artikel 40 en 41.
Ons besluit van 27 juni 2022 houdende wijziging personeelskader voor het gemeentepersoneel.
Het bijgevoegd personeelskader voor het gemeentepersoneel wordt goedgekeurd
Er wordt gevraagd om in het bestek de termijnen op te nemen en de naam AD aan te passen.
In bijlage vindt men het bestek voor de herinrichting en uitbreiding van de begraafplaats van Linkhout.
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a).
Het KB. van 8 januari 1996 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 120.
Het KB. van 26 september 1996 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 3, § 1.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De opdracht voor herinrichting en uitbreiding van de begraafplaats in Linkhout zal overeenkomstig de bepalingen en voorwaarden van het bijzonder bestek gegund worden op basis van een openbare procedure.
Het bijzonder bestek voor deze opdracht met contractuele en technische bepalingen goed te keuren.
In bijlage vindt men de prijsvraag terug voor de bebloeming centrum Lummen 2023
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- Monteflores openbare bebloeming, merksplassebaan 100 te 2390 Malle;
- Plantenkwekerij Sint Jansberg, sint-jansberg 62a te 3680 Maaseik;
- Van der Zalm, Vlieghavenlaan 85 te 3140 Keerbergen;
- Talea, Troisdorflaan 19 te 3600 Genk.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestek met nr. 2023/03/02 en de raming voor de opdracht “Bebloeming centrum Lummen 2023”, opgesteld door Gemeente Lummen worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 20.465,00 EUR excl. btw
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- Monteflores openbare bebloeming, merksplassebaan 100 te 2390 Malle;
- Plantenkwekerij Sint Jansberg, sint-jansberg 62a te 3680 Maaseik;
- Van der Zalm, Vlieghavenlaan 85 te 3140 Keerbergen;
- Talea, Troisdorflaan 19 te 3600 Genk.
Prestaties personeel OCMW Hasselt in het kader van Family Justice Center.
Beslissing Vast bureau 20/10/2020 tot tussenkomst in de werkingskosten van het Family Justice Center.
Besluit Politiecollege met verdeling van de werkingskosten Family Justice Center volgens dossierlast voor de jaren 2021 en 2022.
Decreet lokaal bestuur art 41 23°
De gemeenteraad wenst een nominatieve subsidie toe te kennen aan OCMW Hasselt ter financiering van het Family Justice Center voor 2021 en 2022 ten bedrage van 23.277,43 euro.
De vermelding van het puntensysteem in het reglement is aangewezen. Dit puntensysteem wordt gebruikt om punten toe te kennen aan elke aanvraag.
Puntensysteem ziet er als volgt uit:
Activiteiten eigen aan de vereniging | Max. aantal punten |
Tentoonstelling kunstwerken | 500 |
Concert zangkoor | 500 |
Concert harmonie & fanfare | 500 |
Toneel | 500 |
Dolle donderdagen | 500 |
Activiteiten niet eigen aan de vereniging | Max. aantal punten |
Optreden met 1 artiest/groep | 200 |
Optreden met meerdere artiesten/groepen | 300 |
Andere | 200 |
Tentoonstelling | 150 |
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41 bevoegdheid gemeenteraad.
26 september 2022: goedkeuring gemeenteraad betreffende toelagereglement culturele projecten
24 januari 2023: positief advies bestuurscommissie oosterhof
De raad keurt het aangepaste reglement goed met daarin een vermelding van het puntensysteem dat wordt toegepast.
Het voorstel voor het reglement van orde Ombudsdienst Inschrijvingen in het kader van het aanmeldsysteem voor de scholen wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 56, bevoegdheid college van burgemeester en schepenen
De raad keurt het voorstel tot reglement van orde Ombudsdienst Inschrijvingen (ODI) in het kader van het aanmeldsysteem inschrijvingen goed.
In het kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de gemeentelijke vooruitgang aangaande de doelstellingen opgemaakt worden. Deze vooruitgang dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
De rapportering en de notulen van de gemeenteraad dienen jaarlijks opgeladen te worden op het digitale loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Om de vooruitgang op te volgen, wordt voorgesteld gebruik te maken van het platform 'Lokaal Klimaatpactportaal', waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
Sommige data zullen via allerlei instanties doorstromen naar het Lokaal Klimaatpactportaal. Andere gegevens zullen onder andere door de gemeentelijke diensten ingegeven moeten worden: bomen, hagen en geveltuinbeplanting, natuurgroenperken, ontharding, regenwateropvang en -infiltratiecapaciteit. Ook burgers, verenigingen en ondernemingen worden verondersteld dit portaal aan te vullen wat deze laatste onderwerpen betreft. De data betreffende deze onderwerpen dienen ingegeven te worden via de module 'Groenblauwpeil'.
Momenteel worden de cijfers nog volop verzameld en wordt er nog gesleuteld aan het Lokaal Klimaatpactportaal. Op termijn zal het steeds recentere data bevatten en meer en meer afgestemd zijn op de effectieve gemeentelijke vooruitgang. De cijfers voor werf 2 en werf 3 stroomden al door. De cijfers voor werf 1 en 4 dienen nog aangevuld te worden.
Decreet Lokaal Bestuur, artikels 40 en 41
Ondertekening door de gemeente Lummen op 18 december 2017 van Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie 2030, met betrekking tot Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen
Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 1.0 van 4 juni 2021, afgesloten tussen de Vlaamse regering en de gemeente Lummen op 27 september 2021
Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 2.0, afgesloten tussen de Vlaamse regering en de gemeente Lummen op 28 november 2022
De gemeenteraad keurt de rapporteringswijze in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact via het Lokaal Klimaatpactportaal goed en neemt kennis van het voorbeeldrapport.
Limburg.Net plant een nieuwe inrichting van het recyclagepark van Lummen. Er is voorzien dat de werken op de terreinen aan de Sint-Jacobusstraat zullen aanvatten in augustus 2023.
Voor de werken kunnen worden uitgevoerd dienen de gronden afgevoerd te zijn.
Vaststelling dat de af te voeren gronden groter zijn dan werd ingeschat, waardoor deze niet onder uitvoering van de bestaande opdracht kunnen worden uitgevoerd.
In bijlage vindt men het bestek voor het afvoeren en verwerken van partij grond/grachtenslib.
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (publicatie via e-notification).
Wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen.
KB. van 8 januari 1996 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
KB. van 26 september 1996 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 3, § 1.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.De opdracht voor Afvoeren en verwerken van partij grond/grachtenslib ter hoogte van ons terrein aan de Sint-Jacobusstraat, zal overeenkomstig de bepalingen en voorwaarden van het bijzonder bestek 2023-03-05 gegund worden op basis van een de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het bijzonder bestek 2023-03-05 voor deze opdracht met contractuele en technische bepalingen wordt goedgekeurd.