De zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn de dato 28 augustus 2023.
De ontwerpnotulen van de raad voor maatschappelijk welzijn werden onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
De notulen werden/worden via de agenda ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van de volgende raad, ter beschikking gesteld aan de raadsleden.
Het zittingsverslag (audioverslag) werd per e-mail verzonden aan de individuele raadsleden.
Al dan niet na opmerkingen over de redactie van de notulen en het zittingsverslag, worden de notulen en het zittingsverslag - desgevallend met aanpassingen - door de raad voor maatschappelijk welzijn aangenomen of impliciet als goedgekeurd beschouwd.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn de dato 28 augustus 2023 goed.
In de procedure om het zorgpersoneel in te schalen in de meer voordelige IFIC-schalen werd de functie van WZC-directeur niet meegenomen in de bovenlokale regeling. De beslissing hieromtrent dient lokaal door het bestuur genomen te worden.
Momenteel kunnen nieuwe personeelsleden relevante ervaring uit de privé of als zelfstandige meenemen:
Voor de organisatie is het belangrijk om degelijk en gemotiveerd personeel aan te trekken, ook als dat voor een overeenkomst is van kortlopende duur. Gezien de zoektocht naar geschikt personeel in de huidige marktomstandigheden niet evident is, dient de huidige regeling rond het meenemen van relevante privé-anciënniteit herzien te worden.
Om de loonspanning, zowel binnen het WZC als ook binnen de ruimere organisatie, voldoende groot en correct te houden, wordt de inschaling voor de directeur WZC vastgesteld op A4a-A4b. Hiermee is er een zekere marge boven de IFIC 18-schaal waarop het hoofd bewonerszorg verloond wordt, maar springt de directeur WZC loongewijs ook niet over haar leidinggevende, beleidscoördinator Zorg en Beleving, die eveneens op niveau A4a-A4B ingeschaald.
De hogere inschaling kan niet automatisch toegepast worden en vereist een bevorderingsprocedure.
Om die reden worden artikels 3 - 7 - 8 - 19 - 117 - 130 - 180 alsook bijlage I en III in RPR 3 aangepast.
Om voor de kortere contracten van minder dan een jaar binnen niet-knelpuntfuncties gemakkelijker gemotiveerd personeel aan te trekken dat ook al een zekere werkervaring kan voorleggen, wordt de beperking geschrapt dat er voor die contracten geen relevante ervaring in de privé of als zelfstandige kan meegenomen worden in de bepaling van het loon.
Hiervoor wordt art. 114 in elke RPR aangepast.
In art. 261 wordt bestuur vervangen door VB om te verduidelijken dat het VB de jaarlijkse verlofregeling vaststelt.
De wijzigingen werden voorgelegd op de werknemersvertegenwoordiging van 8/9/23. Protocol in bijlage.
De raad voor Maatschappelijk welzijn keurt de wijzigingen van het rechtspositiebesluit voor OCMW-personeel categorie 1 en 2 goed. Deze rechtspositieregeling maakt integraal deel uit van dit besluit.
Lokale besturen zijn al sinds 2007 verplicht om een deontologische code vast te leggen. De deontologische code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch correct te handelen als ze hun mandaat uitoefenen.
Alle openbare centra voor maatschappelijk welzijn in Vlaanderen zijn vanaf maart 2023 ook verplicht om een deontologische commissie op te richten.
De deontologische commissie ziet toe op de verantwoordelijke invulling van de lokale politieke mandaten en op de handhaving van de deontologische code en is bevoegd voor:
Lokale besturen bepalen zelf de samenstelling, de openbaarheid van de vergaderingen en de werking van de deontologische commissie, op basis van de bepalingen, opgenomen in de deontologische code. De deontologische commissie bestaat minstens uit één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad.
De huidige deontologische code voor mandatarissen van het OCMW dateert van 2010.
De raad voor maatschappelijk welzijn van 26 juni 2023 verwees dit punt naar het overleg met de fractieleiders. Op 28 augustus 2023 verkreeg de tekst het fiat van de fractieleiders.
De huidige deontologische code voorziet in een deontologische commissie zonder expliciet de samenstelling te regelen.
Uitgangspunt voor deze nieuwe deontologische code is het model van de VVSG. Gemeente en OCMW hanteren een vergelijkbaar model van deontologische code
De deontologische code legt volgende gedragslijnen en punten vast:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de nieuwe deontologische code voor de lokale mandatarissen van OCMW Lummen goed. Deze bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
De deontologische code zoals vastgelegd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 maart 2010, wordt opgeheven.
Het personeelskader dient aangepast te worden.
In de procedure om het zorgpersoneel in te schalen in de meer voordelige IFIC-schalen werd de functie van WZC-directeur niet meegenomen in de bovenlokale regeling. De beslissing hieromtrent dient lokaal door het bestuur genomen te worden.
Om de loonspanning, zowel binnen het WZC als ook binnen de ruimere organisatie, voldoende groot en correct te houden, wordt de inschaling voor de directeur WZC vastgesteld op A4a-A4b. Hiermee is er een zekere marge boven de IFIC 18-schaal waarop het hoofd bewonerszorg verloond wordt, maar springt de directeur WZC loongewijs ook niet over haar leidinggevende, beleidscoördinator Zorg en Beleving, die eveneens op niveau A4a-A4B ingeschaald.
De voorgestelde wijziging werd op 8 september 2023 voorgelegd op de werknemersvertegenwoordiging. Protocol werd als bijlage bijgevoegd.
De RMW keurt het bijgevoegd personeelskader voor het OCMW-personeel goed.
In het arbeidsreglement worden de namen van de leden van het basisoverlegcomité up-to-date gebracht:
Volgende punten worden toegevoegd:
Voor beide punten wordt er een nota in bijlage toegevoegd aan het arbeidsreglement.
In de nota preventie van psychosociale risico's op het werk werd 1 vertrouwenspersoon geschrapt.
Op 8 september 2023 werden de wijzigingen van het arbeidsreglement voorgelegd aan de werknemersafvaardiging.
Het protocol van akkoord betreffende wijziging arbeidsreglement werd als bijlage bijgevoegd.
De raad keurt de aangepaste reglementen zoals toegevoegd als bijlage goed.
Het resterende deel van het WZC dient gesloopt te worden.
Op 18 januari 2022 werd een omgevingsvergunning afgeleverd voor de sloop van het gebouw.
Demolition Brownfield solutions werd aangesteld om een lastenboek voor de afbraakwerken op te stellen.
Op 28 februari 2022 heeft de RMW het lastenboek goedgekeurd en de gunningswijze vastgesteld.
Intussen werd het gebouw in gebruik genomen voor de tijdelijke opvang van Oekraïense vluchtelingen.
Thans kan de opvang afgebouwd worden zodat de sloop kan aangevat worden.
De RMW dient het lastenboek opnieuw goed te keuren en de gunningswijze vast te stellen zodat het Vaast bureau de aanbestedingsprocedure kan opstarten.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het bestek voor de sloop van het oud woonzogcentrum goed.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het takenpakket van de verzorgenden binnen onze dienst gezinszorg bevat onder andere het uitvoeren van boodschappen, al dan niet samen met de gebruikers. Wanneer de verzorgenden zonder de gebruikers boodschappen gaan doen, kunnen ze hen cash geld of hun bankkaart (met code) meegeven. Op de adviesraad van 8 mei 2023 werd het advies gegeven om hierrond een procedure uit te werken.
Om de nodige transparantie te bekomen en voldoende bescherming te bieden aan de verzorgenden en gebruikers i.k.v. het omgaan met cash geld en de bankkaart van de gebruikers heeft de dienst samen met een aantal verzorgenden deze procedure uitgewerkt.
Deze procedure werd ook afgetoetst bij juriste Sonja Deboes en reeds goedgekeurd door het vast bureau van Halen.
Om de nodige transparantie te bekomen en voldoende bescherming te bieden aan de verzorgenden en gebruikers i.k.v. het omgaan met cash geld en de bankkaart van de gebruikers is de aanpak uitgeschreven in een procedure. Deze wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
De Raad keurt de procedure 'gebruik van cash geld en bankkaart van de gebruikers' goed.