De zitting van de gemeenteraad de dato 24 juni 2024.
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad werden onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
De notulen werden/worden via de agenda ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van de volgende gemeenteraad, ter beschikking gesteld aan de raadsleden.
Het zittingsverslag (audioverslag) werd per e-mail verzonden aan de individuele raadsleden.
Al dan niet na opmerkingen over de redactie van de notulen en het zittingsverslag, worden de notulen en het zittingsverslag - desgevallend met aanpassingen - door de gemeenteraad aangenomen of impliciet als goedgekeurd beschouwd.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad de dato 24 juni 2024 goed.
Op 24 april 2023 heeft de gemeenteraad het onteigeningsplan voor aanleg riolering en fietspaden in de Linkhoutstraat definitief vastgesteld. "Inname 1" (perceel 3A36/02A) en "inname 8" (deel van perceel 2D910/02) van dit onteigeningsplan zijn percelen die eigendom zijn van Gemeentebestuur Lummen, maar moeten overgedragen worden naar het openbaar domein.
Het besluit van de gemeenteraad van 24 april 2023 houdende definitieve vaststelling van het onteigeningsplan voor aanleg riolering en fietspaden in de Linkhoutstraat.
Beide percelen behoren tot het private domein van Gemeentebestuur Lummen, Gemeenteplein 13, 3560 Lummen en moeten overgedragen worden naar het openbaar domein.
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad besluit de gemeentelijke percelen:
("innames" 1 en 8 van het onteigeningsplan voor aanleg riolering en fietspaden in de Linkhoutstraat) te affecteren in het openbaar domein.
Samen met Fluvius werd een project gestart om riolering en fietspaden aan te leggen in de Linkhoutstraat. Op 24 april 2023 heeft de gemeenteraad het onteigeningsplan definitief goedgekeurd om de noodzakelijke gronden te verwerven voor het aanleggen van fietspaden.
Op 20 december 2022 werd de heer Dirk De Vis als onderhandelaar aangesteld om in naam van de gemeente te onderhandelen met het oog op het afsluiten van minnelijke overeenkomsten voor de aan- en verkoop van gronden in de dienstjaren 2023 en 2024.
Er werd met de eigenaar(s) van inname 9 een minnelijk voorakkoord bereikt om 80m² van perceel 3A108P te verwerven.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
24 februari 2017: bekrachtiging van het onteigeningsdecreet door de Vlaamse regering
27 oktober 2017: goedkeuring uitvoeringsbesluit bij het onteigeningsdecreet
Het voorakkoord om deel van perceel 3A108P met een oppervlakte van 80m² aan te kopen voor een bedrag van 14820 EUR wordt goedgekeurd.
Notaris Jan Lambrecht wordt aangesteld om de aankoopakte op te maken.
Na aankoop wordt perceel 3A108P bij het openbaar domein gevoegd.
Het huidige huishoudelijk reglement van de begraafplaatsen dateert van 16 maart 2015 en is aan modernisering toe.
Een aanpassing aan het reglement is noodzakelijk omdat een aantal zaken niet conform huidige modaliteiten/regelgeving zijn.
De exacte locatie van de
asurne op de natuurbegraafplaatsen wordt digitaal geregistreerd in een gemeentelijk register. De wijze waarop dit gebeurt is door een rasterplan en wordt bijgehouden in GIS.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het reglement begraafplaatsen en retributiereglement op de begraafplaatsen goed zoals gevoegd in bijlage die integraal deel uitmaakt van deze beslissing en dat geldig is vanaf 1 september 2024.
De overheidsopdracht met betrekking tot onze elektronische maaltijdcheques neemt een einde op 31/12/2024. Deze opdracht werd eind 2019 gegund voor vier jaar aan de firma Sodexo Belgium SA, momenteel "Pluxee" genaamd.
Er moet dus een nieuwe overeenkomst gesloten worden met begindatum 1 januari 2025.
Door het Vlaams agentschap Facilitair Bedrijf werd een nieuwe overheidsopdracht uitgeschreven middels bestek nr. 2023/HFB/OP/115110 (raamovereenkomst toegevoegd in bijlage) waarop ook lokale besturen kunnen intekenen.
Deze opdracht werd gegund aan EDENRED BELGIUM NV.
Looptijd overeenkomst Vlaams Agentschap Facilitair Bedrijf met Edenred:
Van 01/07/2024 tot en met 30/06/2028
Leverings- of uitvoeringstermijn:
Het lokaal bestuur kan gedurende de looptijd van de raamovereenkomst, dus t.e.m. 30 juni 2028, opdrachten plaatsen op deze raamovereenkomst. Elke geplaatste opdracht, i.e. elke instap, heeft een eigen looptijd van 48 maanden. Het moment van aanvang van deze looptijd bepaalt het lokaal bestuur zelf, maar moet vallen binnen de looptijd van de raamovereenkomst.
De leveringstermijn bedraagt vanaf de datum waarop de identificatiegegevens van de werknemer(s) worden doorgegeven aan Edenred:
1 kaart t.e.m. 4.999 kaarten → maximaal 10 werkdagen.
Voordelen die Edenred biedt t.o.v. onze huidige leverancier Pluxee :
Tarief maaltijdcheques:
Ca. 340 medewerkers x 220 (gemiddeld aantal dagen) x 0 (onze marge) = 0 euro
D.w.z. er zijn geen kosten aan Edenred te betalen voor de dienstverwerking.
Tarief ecocheques:
Hier zijn ook geen kosten aan Edenred te betalen voor de dienstverwerking.
Voordelenplatform Ekivita (optioneel): vergelijkbaar met onze Pluspas.
Met deze dienstverlening krijgt de medewerker korting bij heel wat aanbieders (meer dan 400 partners).
Extra partners die niet aanwezig zijn op de Pluspas:
Bio Planet, Ikea, Gamma, Mediamarket, Booking.com, Brussels Airlines, Airbnb, ....
Men kan van dit voordelenplatform vrijblijvend genieten aan 1 euro/pp/jaar excl. btw (met contracten van 1 jaar).
Aangezien de huidige overheidsopdracht met betrekking tot onze elektronische maaltijdcheques een einde neemt op 31/12/2024 is het aangewezen om vanaf 01/01/2025 toe te treden tot de nieuwe raamovereenkomst van het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid voor het aanmaken, verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques en andere social vouchers.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de nieuwe raamovereenkomst via het Facilitair Bedrijf gebruik maken waardoor zij krachtens artikel 47, §2 van de wet overheidsopdrachten is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad gaat akkoord om toe te treden tot de raamovereenkomst voor het aanmaken, verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques en andere social vouchers via het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid en bijgevolg Edenred als leverancier aan te duiden van 01/01/2025 t.e.m. 31/12/2028.
C-smart is een raamovereenkomst "voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” waarbij Cipal dv optreedt als aankoopcentrale.
Cipal selecteerde op 20 juni 2024 Dustin Belgium nv als strategische partner voor een periode van vier jaar. Deze overeenkomst, die op 10 juli werd gesloten, kan eventueel tot twee keer met twaalf maanden worden verlengd, waardoor de totale looptijd op zes jaar kan komen.
Dustin Belgium nv biedt een ongeëvenaarde “5-sterren” beste prijsgarantie die één maand geldig is. Vindt een afnemer binnen deze periode (30 dagen) een betere prijs, dan past Dustin haar prijs retroactief aan of kan de afnemer de overeenkomst kosteloos annuleren.
Breed aanbod
De raamovereenkomst omvat een uitgebreide reeks producten en diensten, waaronder:
Bovendien zal Dustin Belgium nv een 'C-smart webshop' onderhouden, wat het eenvoudiger maakt om bestellingen te plaatsen en te beheren.
De gemeente Lummen kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Het is aangewezen dat de gemeente / het OCMW gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
In het verleden gebruikte de gemeente Lummen c-smart voor de aankoop van ICT-hardware, zoals schermen, laptops en randapparatuur. De toenmalige raamovereenkomst liep af in 2023. De ICT dienst was steeds tevreden over de samenwerking: het aankoopproces was (dankzij een intuïtief web portaal) eenvoudig. Leveringen waren steeds correct.
De gemeente Lummen besluit vanaf heden toe te treden tot de raamovereenkomst C-smart.
In Lummen zijn er op een aantal plaatsen door Fluvius spanningsproblemen vastgelegd.
Dit komt door de groei van het aantal zonnepanelen, warmtepompen en laadpalen voor elektrische voertuigen.
Fluvius zet volop in op netvernieuwing en versterking. Dit is echter niet voldoende om aan de vraag te voldoen.
Om dit te verhelpen zoekt Fluvius samen met de gemeente actief naar locaties waar nieuwe cabines kunnen geplaats worden om zo voldoende elektriciteit bij de klanten/inwoners te krijgen.
Gekend ten kadaster 1ste afdeling sectie A, deel perceelnummer 1161g volgens bijgevoegd plan met referentie 13654 J01 van landmeterskantoor Orison en eigendom van de gemeente Lummen wil Fluvius dit perceel aankopen met als doel het oprichten van een elektriciteitscabine.
De locatie is reeds goedgekeurd op CBS op 16/04/2024.
De verkoop van de grond wordt toegestaan en aanvaard voor de prijs van 6000 € (zesduizend euro). Dit is een correcte prijs van 200euro/m² wat de schattingswaarde overstijgt.
De koopsom zal betaald worden bij de ondertekening van de notariële akte.
De goedkeuring voor de verkoopsovereenkomst van het perceel gekend ten kadaster 1ste afdeling sectie A, deel perceelnummer 1161g volgens bijgevoegd plan met referentie 13654 J01, tegen een forfaitaire vergoeding van 6000 euro tussen de gemeente Lummen en Fluvius voor het plaatsen van een elektriciteitscabine.
De aanvraag heeft betrekking op een perceel, gelegen Genenbosstraat 78 en 80 kadastraal bekend: afdeling 1 sectie A nrs. 1522H2, 1522T2 en 1538L.
Het betreft een aanvraag voor het verkavelen van een perceel in een lot (lot1) voor een meergezinswoning, met gratis grondafstand (lot3), loten 2 en 3 zijn uit de verkaveling gesloten.
De aanvraag omvat: het wijzigen van een verkaveling. Gezien de aanvraag wegeniswerken bevat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, wordt de raad gevraagd om een beslissing te nemen over de zaak van de wegenis.
Er werd een openbaar onderzoek werd gehouden van 17/05/2024 tot 15/06/2024.
Dit openbaar onderzoek werd stopgezet, omdat niet alle eigenaars van de aanpalende percelen werden aangeschreven door een fout in de software.
Een nieuw openbaar onderzoek werd georganiseerd door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen, van 17/05/2024 tot 15/06/2024. Er werden één bezwaarschrift ingediend. Het bezwaar heeft geen betrekking op de zaak der wegen en kan ingekeken worden op de dienst Omgeving.
De omgevingsambtenaar heeft dan ook volgend advies geformuleerd over de aanvraag:
Gunstig voor gratis grondafstand van grond met een oppervlakte van 25m2 (lot 3 van de verkaveling) voor inlijving bij het openbaar domein.
Gezien de aanvraag wegeniswerken bevat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, dient de raad een beslissing te nemen over de zaak van de wegenis.
De gemeenteraad neemt kennis van het openbaar onderzoek.
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen en het aangebrachte rooilijnplan binnen de aanvraag tot verkavelen omgevingsvergunning het verkavelen van een perceel in een lot voor een meergezinswoning met gratis grondafstand van lot3 op perceel afdeling 1 sectie A nrs. 1522H2, 1522T2 en 1538L, gelegen Genenbosstraat 78 en 80, goed.
De kosten van de overdracht zijn ten laste van de aanvrager.
Het betreffende lot wordt toegevoegd aan het openbaar domein.
De aanvraag heeft betrekking op een perceel, gelegen Zelemsebaan 95 kadastraal bekend: afdeling 4 sectie D nrs. 406B2, 406A2 en 410/3 A.
Het betreft een aanvraag voor het verkavelen van percelen in 2 loten voor eengezinswoningen in open bouwvorm (lot 1 t/m2) met gratis grondafstand (lot a), loten a en 3 zijn uitgesloten uit de verkaveling.
De aanvraag omvat: het wijzigen van een verkaveling. Gezien de aanvraag wegeniswerken bevat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegheid heeft, wordt de raad gevraagd om een beslissing te nemen over de zaak van de wegenis.
Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen, van 24/06/2024 tot 23/07/2024. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De omgevingsambtenaar heeft dan ook volgend advies geformuleerd over de aanvraag:
Gunstig voor gratis grondafstand van grond met een oppervlakte van 25m2 (lot 3 van de verkaveling) voor inlijving bij het openbaar domein.
Gezien de aanvraag wegeniswerken bevat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, dient de raad een beslissing te nemen over de zaak van de wegenis.
De gemeenteraad neemt kennis van het openbaar onderzoek.
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen en het aangebrachte rooilijnplan binnen de aanvraag tot het verkavelen van percelen in 2 loten voor eengezinswoningen in open bouwvorm (lot 1 t/m2) met gratis grondafstand van lot a op perceel afdeling 4 sectie D nrs. 406B2, 406A2 en 410/3 A, gelegen Zelemsebaan 95, goed.
De kosten van de overdracht zijn ten laste van de aanvrager.
Het betreffende lot wordt toegevoegd aan het openbaar domein.
Zowel gemeente als OCMW doen beroep op de inzet van vrijwilligers in verschillende diensten. Het afsprakenkader hieromtrent zit vervat in het vrijwilligersreglement en de informatienota zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 juni 2023.
Het reglement dient geactualiseerd te worden.
Tevens worden een aantal kostenvergoedingen verduidelijkt.
Volgende nieuwe categorieën van vrijwilligers worden opgenomen
Deze bijkomende categorieën worden tevens opgenomen in het luik betreffende de kostenvergoeding. In bijlage een overzicht van de kostenvergoedingen.
Volgende aanpassingen worden voorgesteld:
Bedoeling is om 2-jaarlijks het reglement te actualiseren.
De gemeenteraad keurt het vrijwilligersreglement goed.
Het reglement is van toepassing vanaf 1 september 2024 en vervangt alle voorgaande reglementen.
In de zitting van 5 maart 2024 heeft het college van burgemeester en schepenen haar goedkeuring gegeven voor de inplanting van publieke laadpalen op de volgende strategische locaties in de gemeente:
Het betreft hier de plaatsing van publieke laadpalen via ‘strategische locaties’ (cfr. locaties die de gemeente zelf heeft geselecteerd als interessante plaatsen voor publieke laadinfrastructuur).
Voor deze nieuwe publieke laadlocaties moet dit aanvullend reglement worden opgemaakt op het wegverkeer inzake het voorbehouden en inrichten van parkeerplaatsen voor elektrische personenwagens.
De laadpalen worden door de concessiehouder – zijnde Engie – geplaatst en geëxploiteerd. Per laadpaal worden er twee parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen die gebruik kunnen maken van de laadpaal. In 2024 zijn de laadpalen geplaatst en worden in gebruik genomen zoals in dit aanvullend reglement opgenomen.
Het is aan de gemeente Lummen – als wegbeheerder van deze nieuwe parkeer- en laadvakken – om de volgende acties uit te voeren:
De kosten, verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van de verkeerstekens worden gedragen door de wegbeheerder.
Decreet lokaal bestuur artikel 40, 41
Artikel 56, §3, 1° DLB: Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels.
Op de volgende strategische laadlocaties worden er per laadpaal twee parkeerplaatsen voorzien, voorbehouden voor elektrische voertuigen die gebruik kunnen maken van de laadpaal:
Om deze parkeerplaatsen, voorbehouden voor elektrische voertuigen, aan te duiden dient de wegbeheerder de parkeervakken te voorzien van een verkeersbord E9a met onderbord voorzien van een symbool “elektrische voertuigen”. Om de herkenbaarheid van deze laadplaatsen te verhogen zal de gemeente Lummen ook een grondmarkering aanbrengen op de parkeerplaatsen die verhard zijn (niet mogelijk op grasdallen).
Overtredingen op dit aanvullend reglement worden bestraft met politiestraffen.
Dit aanvullend reglement wordt overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het digitaal loket voor lokale besturen en de betreffende politierechtbank.