De zitting van de gemeenteraad de dato 28 oktober 2024.
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad werden onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
De notulen werden/worden via de agenda ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van de volgende gemeenteraad, ter beschikking gesteld aan de raadsleden.
Het zittingsverslag (audioverslag) werd per e-mail verzonden aan de individuele raadsleden.
Al dan niet na opmerkingen over de redactie van de notulen en het zittingsverslag, worden de notulen en het zittingsverslag - desgevallend met aanpassingen - door de gemeenteraad aangenomen of impliciet als goedgekeurd beschouwd.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad de dato 28 oktober 2024 goed.
De 10de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
De besluitvorming dient als volgt te verlopen:
- de ocmw-raad stelt zijn deel van de aanpassingen van het meerjarenplan vast;
- de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van de aanpassingen van het meerjarenplan vast;
- de gemeenteraad keurt tenslotte het deel goed dat de ocmw-raad heeft vastgesteld.
De aanpassing van het meerjarenplan:
de aangepaste staat van het financiële evenwicht (schema M2); Hierin zijn de financiële evenwichtsvoorwaarden berekend. De evenwichtsvoorwaarden voldoen aan de decretale verplichtingen.
Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in ieder jaar positief.
De geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is groter of gelijk aan nul. .
De toelichting van de aanpassing van het meerjarenplan:
In bijlage de 10de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
De 10de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het deel met betrekking tot de gemeente.
De 10de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het deel dat vastgesteld werd door de raad voor maatschappelijk welzijn.
De aanpassing betreft hoofdzakelijk:
Decreet Lokaal Bestuur, Titel 4, hoofdstuk 1 afdeling 1, 2 en 4.
Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen.
De Gemeenteraad stelt de 10de aanpassing van het meerjarenplan vast
De Gemeenteraad keurt het het deel van de 10de aanpassing van het meerjarenplan van het ocmw goed
Het budget 2025 van de kerkfabriek O.L.Vr. Hemelvaart werd ingediend op 21/10/2024.
Het exploitatietekort eigen dienstjaar bedraagt 72 775 euro. Verminderd met het gecorrigeerd exploitatieoverschot van 2023 is er een gemeentelijke tussenkomst nodig van 31 175,23 euro.
De investeringsinkomsten en -uitgaven van 297 500 euro worden verantwoord in de beleidsnota.
De totale gemeentelijke tussenkomst voor de vijf kerkfabrieken samen bedraagt 113 522,38 euro .
In het meerjarenplan van de gemeente is er een budget voorzien van 117 617 euro voor 2025.
Het budget 2025 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart, goedgekeurd door de kerkraad op 7 oktober 2024.
De opmaak van een beleidsnota.
Het gunstig advies met opmerkingen van het bisdom van 17 oktober 2024. Er werden geen ontvangsten voorzien bij de stichtingen en de gevraagde exploitatietoelage ligt hoger dan voorzien in het meerjarenplan. Er is nog geen goedgekeurd meerjarenplan.
Het indienen van deze documenten door het centraal kerkbestuur op 21 oktober 2024.
De toezichtstermijn van 50 dagen die vervalt op 10 december 2024.
Het exploitatietekort eigen dienstjaar van 72 775 euro, te verminderen met het gecorrigeerd exploitatieoverschot van 2023 van 11 559,77 euro.
De exploitatietoelage van 61 175,23 euro.
De investeringsuitgaven van 280 000 euro voor Behandeling klokken , Herstelling glasramen , Installeren alarm , Bijkomende herstellingen en 17 500 herstelwerken, gefinancierd met de overschrijving van de patrimoniumrekening en een overboeking van 10 000 euro van exploitatie naar investeringen.
De liquide middelen beschikbaar op de patrimoniumrekening zijn afkomstig uit 2016 door de verkoop Gestel (161 144 euro) en Mangelbeekstraat (160 799 euro). In 2019 werd een bijkomende lening opgenomen van 250 000 euro en in 2020 werd een stuk grond onteigend ten voordele van Fluvius (21 000 euro).
De gemeenteraad keurt het budget 2025 van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart goed.
Het budget 2025 van de kerkfabriek St. Jan de Doper werd goedgekeurd door de kerkraad op 12 augustus 2024.
Het exploitatietekort eigen dienstjaar bedraagt 11 090euro. Verhoogd met het gecorrigeerd exploitatietekort van 2023 is er een gemeentelijke tussenkomst nodig van 11 356,99 euro.
De investeringsuitgaven van 2025 tbv 80 000 euro zijn investeringen die over verschillende jaren zullen lopen, meerjarenproject.
Het advies van het bisdom is gunstig met opmerkingen: Er werden geen ontvangsten voorzien bij de stichtingen. - Het resultaat van de investeringen dient gelijk te zijn aan nul.
Het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Jan de Doper Thiewinkel, goedgekeurd door de kerkraad op 12 augustus 2024.
De opmaak van een beleidsnota.
Het gunstig advies met opmerkingen van het bisdom op 17 oktober 2024.
Het indienen van deze documenten door het centraal kerkbestuur op 21 oktober 2024.
De toezichtstermijn van 50 dagen die vervalt op 10 december 2024.
Het exploitatietekort eigen dienstjaar van 11 090 euro, te verhogen met het gecorrigeerd exploitatietekort 2023 van -266,99 euro.
De exploitatietoelage van 11 356,99 euro.
De investeringsuitgaven van 70 000 euro voor de kerk en 10 000 euro voor het privaat patrimonium, beiden gefinancierd met het investeringsoverschot van 2020.
Het investeringsresultaat van 149 214,42 euro.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad keurt het budget 2025 van de Kerkfabriek Sint Jan de Doper Thiewinkel goed.
Het budget 2025 van de kerkfabriek St.Rochus werd goedgekeurd door de kerkraad op 16 september 2024.
Het exploitatietekort eigen dienstjaar, inclusief de leningslast van 5 525,26 euro, bedraagt 15 682,04 euro. Verminderd met het gecorrigeerd exploitatieoverschot van 2023 is er een gemeentelijke tussenkomst nodig van 15 682,04 euro.
Er worden geen investeringen voorzien.
Het advies van het bisdom is gunstig.
Het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Rochus Genenbos, goedgekeurd door de kerkraad op 16 september 2024.
De opmaak van een beleidsnota.
Het gunstig advies van het bisdom op 17 oktober 2024.
Het indienen van deze documenten door het centraal kerkbestuur op 21 oktober 2024.
De toezichtstermijn van 50 dagen die vervalt op 10 december 2024.
Het exploitatietekort eigen dienstjaar van 24 999,46 euro, te verminderen met het gecorrigeerd exploitatieoverschot 2023 van 9 317,42 euro.
De exploitatietoelage van 15 682,04 euro.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad keurt het budget 2025 van de Kerkfabriek Sint-Rochus Genenbos goed.
Het budget 2025 van de kerkfabriek St.Trudo werd goedgekeurd door de kerkraad op 13 augustus 2024.
Het exploitatietekort eigen dienstjaar, inclusief de leningslast van 8.300 EUR, bedraagt 27 575 EUR. Verminderd met het gecorrigeerd exploitatieoverschot van 2023 is er een gemeentelijke tussenkomst nodig van 16 925,95 EUR.
Het advies van het bisdom is gunstig Met opmerking: Het resultaat van de investeringen dient gelijk te zijn aan nul.
Het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Trudo Linkhout, goedgekeurd door de kerkraad op 13 augustus 2024.
De opmaak van een beleidsnota.
Het gunstig advies van het bisdom op 17 oktober 2024.
Het indienen van deze documenten door het centraal kerkbestuur op 21 oktober 2024.
De toezichtstermijn van 50 dagen die vervalt op 10 december 2024.
Het exploitatietekort eigen dienstjaar van 27 575 euro, te verminderen met het gecorrigeerd exploitatieoverschot 2023 van 10 649,05 euro.
De exploitatietoelage van 16 925,95 euro.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad keurt het budget 2025 van de Kerkfabriek Sint-Trudo Linkhout goed.
Het budget 2025 van de kerkfabriek St.Willibrordus werd goedgekeurd door de kerkraad op 20 mei 2025.
Het exploitatietekort eigen dienstjaar bedraagt 17 322 euro. Verminderd met het gecorrigeerd exploitatieoverschot van 2023 is er een gemeentelijke tussenkomst nodig van 8 382,17euro.
De investeringsuitgaven van 2025 voor de bouw van een voetbalkantine en werken aan O.C. De Kalen Dries worden hernomen (zie bijgevoegde beleidsnota) en gefinancierd met eigen middelen (verkoop van gronden en investeringsoverschot). De realisatie van de voetbalkantine wordt voorzien in 2025.
Het advies van het bisdom is gunstig met opmerking: De gevraagde exploitatietoelage ligt hoger dan voorzien in het meerjarenplan. Het meerjarenplan werd niet goedgekeurd.
Het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Willibrordus Meldert, goedgekeurd door de kerkraad op 20 mei 2024.
De opmaak van een beleidsnota.
Het gunstig advies van het bisdom van 17 oktober 2024.
Het indienen van deze documenten door het centraal kerkbestuur op 21 oktober 2024.
De toezichtstermijn van 50 dagen die vervalt op 10 december 2024.
Het exploitatietekort eigen dienstjaar van 17 322 euro, te verminderen met het gecorrigeerd exploitatieoverschot van 2023 van 8 939,83 euro.
De exploitatietoelage van 8 382,17 euro.
De investeringsuitgaven van 1 522 833,65 euro voor de bouw van een voetbalkantine en werken aan O.C. De Kalen Dries, gefinancierd met de verkoop van gronden voor een bedrag van 1 398 000 euro en met het investeringsoverschot van de jaarrekening 2023 van 124 833,65 euro.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad keurt het budget 2025 van de Kerkfabriek Sint-Willibrordus Meldert goed.
Elke gemeenteraad dient in haar begroting de gemeentelijke dotatie te voorzien aan de hulpverleningszone Zuid-West Limburg.
De raming van het de totale gemeentelijke dotatie in de begroting 2025 voor de hulpverleningszone Zuid – West Limburg werd door de zoneraad van 10 oktober 2024 vastgelegd op 20.908.512,76 euro.
De gemeentelijke dotatie wordt bepaald als het aandeel volgens de verdeelsleutel in de begroting van de hulpverleningszone. De verdeelsleutel werd vastgelegd bij beslissing van de zoneraad dd. 2 september 2024.
Voor de gemeente Lummen bedraagt de dotatie van 2025: 759.760,63 EUR.
Van de gemeentelijke dotatie aan de Hulpverleningszone Zuid-West Limburg voor 2025 wordt kennisgegeven aan de gemeenteraad. De dotatie wordt ingeschreven in de gemeentelijke begroting van 2025.
De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inclusief latere wijzigingen, inzonderheid artikels 67,68 en 120 en volgende.
De wet van 3 augustus 2012 betreffende de wijziging van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid en de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming.
Gelet op het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;
Gelet op de verdeelsleutel in de hulpverleningszone Zuid-West Limburg en de raming van de begroting 2025 van de hulpverleningszone, wordt de gemeentelijke dotatie 2025 aan de hulpverleningszone Zuid-West Limburg vastgelegd op 759.760,63 €.
De gemeentelijke bijdrage wordt voorzien op de gemeentelijke begroting 2025 onder artikel 6490500/1/0410.
Sinds 2010 neemt de gemeente Lummen deel aan de samenwerkingsovereenkomst Lokale Diensteneconomie tussen de lokale besturen van het kanton Herk-de-Stad en de Winning - vzw Werkkans. In 2024 is dit vervangen door ALD, Aanvullende lokale diensten.
Voor 2024 werd hier een samenwerkingsovereenkomst afgesloten voor een bedrag van 50.000EUR voor de gemeente Lummen.
Deze ploeg voert in de gemeente specifieke taken uit rond het groenonderhoud van 4 vast locaties: Oosterhof, Bibliotheek, de Vijfsprong en parking voetbal Linkhout.
Omwille van diverse redenen (extra groei omwille van natte zomer, extra kosten omwille van te betalen btw vanaf dit jaar) is het voorgestelde bedrag van 50.000EUR ontoereikend om het jaar volledig rond te komen.
Om deze reden wordt er voorgesteld om dit bedrag te verhogen met 25.000EUR, zodat het totaal op 75.000EUR komt, zodoende we kunnen garanderen dat deze zones mooi proper gehouden kunnen worden tot eind 2024.
Gelet op de verhoging van 50.000 euro naar 75.000 euro is het aangewezen om een addendum toe te voegen aan de bestaande samenwerkingsovereenkomst.
De Winning heeft een addendum aan de samenwerkingsovereenkomst Lokale tewerkstelling tussen lokale besturen van het kanton Herk-de-Stad en De Winning - Maatwerk vzw opgemaakt.
De gemeenteraad gaat akkoord met het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst lokale tewerkstelling tussen lokale besturen van het kanton Herk-de-Stad en De Winning - Maatwerk vzw, St.Ferdinandstraat 1 te 3560, m.b.t. de verhoging van het budget met 25.000 euro.
Een deel van het openbaar groen dient door een externe aannemer onderhouden te worden. Deze opdracht omvat zowel het onderhoud als het maaien van grasperken in de gemeente Lummen.
Voor deze opdracht “ Onderhoud van grasperken in de gemeente Lummen ” werd een bestek opgesteld door de dienst Overheidsopdrachten.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
Gunningscriteria:
Een plaatsbezoek is verplicht.
In het kader van de opdracht “Onderhoud van grasperken in de gemeente Lummen ” werd een bestek met nr. LUMMEN-2024/10/04 opgesteld door de dienst Overheidsopdrachten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 330.578,51 EUR excl. btw of 400.000,00 EUR incl. 21% btw over een periode van 4 jaar.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 36.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr. LUMMEN-2024/10/04 en de raming voor de opdracht “Onderhoud van grasperken in de gemeente Lummen”, opgesteld door de dienst overheidsopdrachten worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van openbare procedure.
Een deel van het openbaar groen dient door een externe aannemer onderhouden te worden. De opdracht omvat het onderhoud van beplanting en verhardingen in de gemeente Lummen.
Voor deze opdracht “Onderhoud van beplanting en verharding” werd een bestek opgesteld door de dienst overheidsopdrachten.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
Gunningscriteria:
Een plaatsbezoek is verplicht.
In het kader van de opdracht “Onderhoud van beplanting en verhardingen ” werd een bestek met nr. LUMMEN-2024/10/03 opgesteld door de dienst overheidsopdrachten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 396.694,21 EUR excl. btw of 480.000,00 EUR incl. 21% btw over een periode van 4 jaar.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 36.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr. LUMMEN-2024/10/3 en de raming voor de opdracht “Onderhoud van beplanting en verhardingen”, opgesteld door de dienst overheidsopdrachten worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van openbare procedure.
Gelet op het verstrijken van de in de statutaire overeenkomst voorziene duurtijd van ILV Schakelzorgcentrum Meerlehof, nl. 'zolang het schakelzorgcentrum nodig is om de COVID-19 uitbraak te bestrijden'.
De gemeenteraad keurt goed dat de in de statutaire overeenkomst voorziene duurtijd van interlokale vereniging (ILV) Schakelzorgcentrum Meerlehof, nl. "zolang het schakelzorgcentrum nodig is om de COVID-19 uitbraak te bestrijden", verstreken is.
De gemeenteraad neemt er kennis van dat voor de ontbinding van de ILV een drievierde meerderheid van de deelnemers zijn schriftelijk akkoord moet geven daartoe. Deze beslissing wordt daarom ook voorgelegd aan de gemeenteraden van de andere deelnemers: Hasselt, Zonhoven, Diepenbeek, Alken, Herk-de-Stad, Halen, Heusden-Zolder en Houthalen-Helchteren.
Overwegende het efficiënt beheer van de diverse entiteiten waar gemeente Lummen deel van uitmaakt, is het aangewezen om ILV Schakelzorgcentrum Meerlehof, waarvan het doel ondertussen voorbijgestreefd is, te ontbinden.
De gemeenteraad stelt vast dat zich in de ILV Schakelzorgcentrum Meerlehof activa noch passiva bevinden en dat er, mits akkoord van de andere deelnemers, geen vereffenaar aangesteld dient te worden.
Decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikelen 392-395.
Het "Draaiboek Schakelzorgcentra" van het Agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid, gepubliceerd op www.zorg-en-gezondheid.be. (versie 1.3 / 6.04.2020)
Het Koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de lokale noodplanning.
De gemeenteraad keurt goed dat de in de statutaire overeenkomst voorziene duurtijd van interlokale vereniging (ILV) Schakelzorgcentrum Meerlehof, nl. 'zolang het schakelzorgcentrum nodig is om de COVID-19 uitbraak te bestrijden', verstreken is.
De gemeenteraad neemt er kennis van dat voor de ontbinding van de ILV een drievierdemeerderheid van de deelnemers zijn schriftelijk akkoord moet geven daartoe. Deze beslissing wordt daarom ook voorgelegd aan de gemeenteraden van de andere deelnemers: Zonhoven, Diepenbeek, Alken, Hasselt, Halen, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren en Herk-de-Stad.
De gemeenteraad keurt de ontbinding van ILV Schakelzorgcentrum Meerlehof goed.
De gemeenteraad stelt vast dat zich in de ILV Schakelzorgcentrum Meerlehof activa noch passiva bevinden en dat er, mits akkoord van de andere deelnemers, geen vereffenaar aangesteld dient te worden.
De bijenpopulaties nemen in héél Europa al verschillende jaren af. Bijen en andere insectenbestuivers zijn immers essentieel voor ons ecosysteem en onze biodiversiteit. Een vermindering van bestuivers betekent dat veel plantensoorten mogelijk zullen verdwijnen, samen met andere organismen die direct of indirect van hen afhankelijk zijn. Daarenboven heeft de vermindering van het aantal en van de diversiteit van bestuivers invloed op voedselveiligheid, met mogelijk opbrengstverlies in de landbouwsector. Gelet dat de Aziatische hoornaar zeer gevaarlijk is voor honingbijen aangezien ze honingbijenkasten binnendringen, en volledige nesten leegroven.
Overwegende dat het inzetten van vallen volgens het onderzoek van INBO aantoont vooral vangsten van niet hoornaren op te leveren zoals hommels, solitaire bijen en andere insecten. Een val doet dus meer kwaad dan goed aan de biodiversiteit. Overigens is de predatie op de honingbij door de Aziatisch hoornaar het hoogste van juli tot midden september. Aan de bijenkasten weggevangen hoornaren worden doorgaans onmiddellijk vervangen door andere waardoor de netto predatie op honingbijen grosso modo hetzelfde blijft; Gelet dat enkel de verwijdering van nesten relevant is als beheermethode;
Overwegende dat er een communicatiecampagne zal lopen via onze diverse kanalen waaronder een artikel in de Lummenaar waarin een oproep wordt gedaan aan de burger om hoornaars te melden. Het onderscheid tussen een Europese en Aziatische hoornaar is moeilijk te onderscheiden door een leek. Daarom dient men dit te melden via de vespawatch site (https://vespawatch.be/). Zo vermijden we het risico op nevenschade aangezien de Aziatische hoornaar nog altijd verward wordt met de inheemse andere insecten zoals de Europese hoornaar, stadsreus of hoornaarvlinder;
Overwegende dat een team van experten de melding bekijkt en bepaalt of het om een Aziatische hoornaar gaat. Is dit het geval, dan starten ze een zoektocht naar het nest;
Overwegende dat de verdelging van een nest van de Aziatische hoornaar specialistenwerk is en dus best wordt overgelaten aan de brandweer of door een verdelger ( enkel indien brandweer attesteert dat ze het nest niet kunnen verwijderen bv. omwille van hoogte, locatie)
Het maximumbedrag voor de terugbetaling door een verdelger bedraagt 170 euro incl. Btw.
Overwegende dat men de burger wil aanmoedigen om deze nesten te laten verwijderen, is het opportuun om de kost voor de verwijdering terug te laten betalen.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het gemeentelijk subsidiereglement ter bestrijding van de Aziatische hoornaar goed.
De gemeenteraad gaat akkoord met een terugbetaling voor de bestrijding van de Aziatische hoornaar door een verdelger.
De huidige raamovereenkomst voor de levering van energie (elektriciteit en aardgas), onderhandeld door Proclim, loopt dit jaar teneinde. Proclim heeft destijds aan de Limburgse lokale besturen geadviseerd om aan te sluiten bij de aankoopcentrale van het Vlaams Energiebedrijf (VEB) voor de levering van aardgas en groene elektriciteit.
In zitting van 23 augustus 2021 ging de gemeenteraad dan ook over tot aansluiting bij de aankoopcentrale van het VEB en verleende mandaat aan het college van burgemeester en schepenen om met het VEB overeenkomsten te sluiten voor de levering van aardgas en groene elektriciteit voor een periode van drie jaren, met ingang vanaf 1 januari 2022.
Begin april 2024 werd het lokaal bestuur gecontacteerd door VEB om te informeren naar een voortzetting van de bestaande samenwerking.
Daarnaast heeft een andere speler, s-Lim DV (waar gemeente Lummen deelnemer van is), laten weten een alternatief energiecontact te zullen aanbieden.
De onstabiele energiemarkten kenden de afgelopen jaren een zeer grillig verloop, waardoor de energiekosten onverwachts zeer hoog opliepen voor ons lokaal patrimonium.
De energietransitie is volop gaande, en kent de komende jaren heel wat uitdagingen, waarop gelijktijdigheid en flexibiliteit de meest voor de hand liggende antwoorden zijn.
Ook ons lokaal bestuur kent de Vlaamse verplichting voor het plaatsen van zonnepanelen op publieke gebouwen met hoge elektriciteitsafname tegen 30 juni 2025, met verstrenging vanaf 2030.
Het lokaal bestuur zal dus nieuwe energieovereenkomsten moeten sluiten vóór 1 januari 2025.
Het lokaal bestuur heeft het aanbod van de volgende aanbieders met elkaar vergeleken:
Een klassiek systeem van het VEB gaat uit van gedeeltelijk vastklikken van een vermoedelijk volume, gecombineerd met een gedeelte dat afhangt van de marktprijzen. Het geklikte volume wordt gebaseerd op het geaggregeerde volume van de patrimonia van deelnemende lokale besturen, niet op individuele verbruiksprofielen. Door een dergelijk systeem was de energiefactuur de afgelopen jaren zeer afhankelijk van het moment van vastklikken, alsook van de zeer volatiele marktprijzen (en geopolitieke situatie wereldwijd), met zeer hoge facturen tot gevolg.
Het innovatieve, dynamische systeem via aankoopcentrale s-Lim DV zet in op de toekomst van de energietransitie, met behulp van lokaal duurzaam geproduceerde energie, binnen een verzekerde prijsbandbreedte voor elektriciteit.
Tijdens de energietransitie dient ons patrimonium van gebouwen grote veranderingen door te maken, waardoor het er in de toekomst op veel fronten anders uit zal zien. Denk hierbij aan meer decentrale productie (zonnepanelen, …), inzet van batterijen, laadpleinen en verdere elektrificatie (uitfasering van gas).
Via openbare marktbevraging gunde s-Lim DV een raamcontract aan Elindus, Aspiravi Energy en Transfo Energy voor de slimme levering van elektriciteit en/of aardgas in combinatie met een energie dataplatform en ondersteuning in de energietransitie (bestek, verslag van nazicht en gunningsbeslissing omtrent deze gunningsprocedure werden in bijlage opgenomen).
Dit aanbod omvat:
De belangrijkste verschillen tussen de twee aanbieders kunnen als volgt worden samengevat:
Aspect | VEB | s-Lim DV |
Prijszetting | Gedeeltelijk vastklikken van vermoedelijk volume + afhankelijk van de dynamische marktprijzen | Dynamische marktprijzen (EPEX) met Floor en Cap bescherming |
Budget | Onzeker, afhankelijk van marktprijzen | Zekerheid binnen Floor/Cap vork |
Groene energie | Gekochte garanties van oorsprong (GvO) | 100% lokaal duurzaam geproduceerde energie |
Energie transitie | Traditioneel statisch energiecontract, minder flexibel | Dynamisch energiecontract dat anticipeert op toekomstige ontwikkelingen |
Flexibiliteit | Geen flexibiliteit in energieverbruik | In-house BRP (Balance Responsible Party) die sturing biedt voor eigen zonne-energie en andere toepassingen |
BRP | Extern | Inhouse |
Overproductie | Penalisatie bij teveel aan zon injectie boven de baseload Click (“declick”) | Geen penalisatie voor overproductie |
Op basis van historische gegevens uit 2021, 2022 en 2023, werd er tevens een vergelijking gemaakt van de energiekosten tussen beide opties. Voor een verbruik van 2055 MWh (2021), 2217 MWh (2022) en 1882 MWh (2023) en een gemiddelde klikprijs van 160 euro in het VEB-systeem, zou de gemiddelde energiekost bij s-Lim DV een stuk lager uitvallen (simulatie in onderstaande tabel).
Voorspellingen onder bepaalde aannames, tonen aan dat zelfs bij lage marktprijs voor elektriciteit, dit aanbod gelijkaardige prijzen geeft. Bij hogere marktprijzen is het lokaal bestuur zelfs beter af met dit contract, volgens de voorspellingen.
Na het beoordelen van de verschillende opties, geeft de dienst overheidsopdrachten samen met de beoordelend ambtenaar, een positief advies om het energiecontract voor elektriciteit en aardgas aan te gaan bij Elindus en Aspiravi Energy, via de raamovereenkomst opgesteld door aankoopcentrale s-Lim DV.
Gemeente Lummen kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken conform de voorwaarden van het desbetreffende bestek waardoor men krachtens artikel 47, §2 van de wet overheidsopdrachten is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 2, 6° en artikel 47 §2.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De gemeenteraad keurt goed dat gemeente Lummen toetreedt tot de raamovereenkomst 'Slimme levering van elektriciteit/gas i.c.m. een energie dataplatform/ondersteuning in energietransitie' opgesteld door de aankoopcentrale s-Lim DV en meer bepaald voor de gegunde percelen, zijnde:
De toetreding houdt geen aankoopverplichting in.