Het woonzorgcentrum neemt sedert 1/5/2020 hun incontinentiematerialen af van de firma Ontex en dat via een raamovereenkomst via NPAC. Deze raamovereenkomst werd normaal gezien nog tweemaal verlengd met één jaar maar loopt nu onverwachts toch af op 30/4/2024.
Omwille van een dispuut tussen SOM (SOM is de federatie van sociale ondernemingen; zij verenigen, ondersteunen en vertegenwoordigen organisaties in de sectoren gezondheid, welzijn, werk en wonen) en NPAC, heeft SOM deze samenwerking gestopt. SOM werkt sindsdien samen met AZO als aankoopcentrale. AZO staat voor Aankoopcentrale voor Zorg en Overheid en is gericht op zorg.
De gemeente Lummen is ook lid bij CREAT, een aankoopcentrale van de overheid. Het OCMW kan via dit lidmaatschap ook incontinentiemateriaal bestellen.
Door de onverwachte beëindiging van de raamovereenkomst incontinentiemateriaal dient het WZC een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten vanaf 01/05/2024. Hiervoor zijn drie opties:
Deze laatste optie is niet haalbaar gezien de korte tijdspanne. Ook zullen de prijzen hier hoger liggen dan bij een aankoopcentrale.
Beide aankoopcentrales hebben andere leveranciers. Om de keuze tussen CREAT (leverancier Essity) en AZO (leverancier Ontex) te maken werden het incontinentiemateriaal getest, met als resultaat volgende vergelijking:
Kwaliteit:
We werken meer dan vijftien jaar met Ontex. Om de kwaliteitsvergelijking te doen met Essity (Tena) hebben twee zorgkundigen van het woonzorgcentrum, gespecialiseerd in deze materie, een week lang het incontinentiemateriaal van Essity (Tena) getest bij onze bewoners. Hun bevindingen:
Beide zorgkundigen waren niet erg tevreden van het incontinentiemateriaal van Essity (Tena).
Prijzen:
In bijlage werd de vergelijking van de prijzen gemaakt voor de meest gebruikte producten van Ontex bij overgang naar AZO (Ontex). Deze verschillen nog geen 1% op de prijzen die nu gehanteerd worden. Daarnaast hebben we de prijzen van Essity (Tena) gezet die zij hanteren via CREAT. Op jaarbasis zou Essity, indien we ons baseren op de verbruikscijfers van Ontex +/- 4500 euro beterkoop zijn. Gezien de kwaliteit van Essity minder goed is gaan de verbruikscijfers hoger uitkomen dan Ontex waardoor de meerkost minder zal zijn dan het geraamde verschil. Ook dient er rekening gehouden te worden met een extra waskost (beddengoed (= kost voor WZC) en kleding (=kost voor bewoner) als gevolg van lekkages).
Ontex werkt al jaren met een kostprijsgarantie waarbij zij ons als woonzorgcentrum garanderen dat wij voor elke bewoner het juiste product hanteren en dit ook opvolgen. Op deze manier wordt er dus economisch en efficiënt gewerkt. Indien de vooropgestelde kostprijs op het einde van het jaar hoger zou liggen dan zij hadden voorzien, wordt er dan ook een creditnota opgemaakt. Op die manier helpen zij mee de kostprijs te bewaken. Essity werkt zonder kostprijsgarantie.
Ontex biedt een personeelsvoucher waarbij personeelsleden gebruik kunnen maken van een korting op online-bestellingen.
Conclusie:
De producten van Essity zijn, gebaseerd op de verbruiksaantallen van Ontex, beterkoop. Echter omwille van de volgende redenen stelt de dienst voor om de afname incontinentiematerialen bij de firma Ontex verder te zetten via de aankoopcentrale AZO (Zorg en Overheid):
De exacte kostprijs is elk jaar afhankelijk van het effectieve verbruik en is dus rechtstreeks evenredig met de zorggraad op dat moment.
De jaarlijkse kostprijs om lid te worden van de aankoopcentrale AZO bedraagt 349 excl btw.
De eerste inschrijving ter waarde van 349 excl btw zal door ontex gecompenseerd worden in de vorm van incontinentiemateriaal.
De raamovereenkomst via NPAC voor de aankoop van onze incontinentiematerialen stopt onverwachts op 30/04/2024.
De Aankoopcentrale voor Zorg en Overheid, AZO heeft een raamovereenkomst voor incontinentiemateriaal.
Het incontinentiemateriaal aangeboden via het raamcontract bij AZO zijn kwalitatief beter dan het incontinentiemateriaal aangeboden via het raamcontract bij Creat.
De toetreding tot deze raamovereenkomst impliceert ons lidmaatschap bij de Aankoopcentrale voor Zorg en Overheid.
Als toegetreden lid zijn we niet verplicht tot afname.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om toe te treden tot de raamovereenkomst via de Aankoopcentrale voor Zorg en Overheid voor de aankoop van incontinentiematerialen.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de toetreding als lid bij de Aankoopcentrale voor Zorg en Overheid goed.