De zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn de dato 26 februari 2024.
De ontwerpnotulen van de raad voor maatschappelijk welzijn werden onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
De notulen werden/worden via de agenda ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van de volgende raad, ter beschikking gesteld aan de raadsleden.
Het zittingsverslag (audioverslag) werd per e-mail verzonden aan de individuele raadsleden.
Al dan niet na opmerkingen over de redactie van de notulen en het zittingsverslag, worden de notulen en het zittingsverslag - desgevallend met aanpassingen - door de raad voor maatschappelijk welzijn aangenomen of impliciet als goedgekeurd beschouwd.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn de dato 26 februari 2024 goed.
Voor kwetsbare gezinnen vormt de aankoop van luiers vaak een hele hap uit hun budget. Nochtans is het een noodzakelijke aankoop waar deze jonge gezinnen niet buiten kunnen. Langs de andere kant zijn er heel wat andere gezinnen die pampers op overschot hebben: kinderen die uit de pampers gegroeid zijn, of die ondertussen een maatje groter nodig hebben. Binnen de werkgroep kinderarmoede werd reeds verschillende keren het belang van een pamperbank aangehaald. Het oprichten van een dergelijke pamperbank is een mooi initiatief waarbij onze jonge, kwetsbare gezinnen in de praktijk echt verder geholpen worden. Bovendien zorgt het ervoor dat Lummense gezinnen echt iets kunnen betekenen voor elkaar, zonder daar veel moeite voor te moeten doen. Het VB ging op 24/10 akkoord met het oprichten van een pamperbank. De locaties voor de inzamelboxen werden vastgelegd op de BKO-vestigingen en Kind & Gezin. Er werd ook opdracht gegeven om een reglement voor te bereiden.
De sociale dienst heeft dit verder, samen met Huis van het Kind, opgenomen en heeft, in overleg met Huis van het Kind en Sint-Vincentius, een reglement uitgewerkt (bijlage).
Op enkele plaatsen binnen onze gemeente worden inzamelpunten voorzien voor luiers. Op geregelde tijdstippen worden de verzamelde luiers opgehaald door vrijwilligers van Sint-Vincentius. Na de inzameling zorgen zij ook voor de sortering en herverdeling in pakketjes. De luiers kunnen dan daar ter plaatse, volledig kosteloos, opgehaald worden door de ouders, op vaste tijdstippen.
Wie heeft recht op deze luiers: gezinnen voor wie Kind en Gezin een attest opmaakt. Dit attest wordt bezorgd aan de sociale dienst. De outreachend medewerker van de sociale dienst contacteert dan deze mensen om kennis te maken en ook het aanbod van de sociale dienst voor te stellen, want mogelijks zijn er ook andere zaken waarmee het gezin geholpen kan worden.
De ingezamelde luiers zullen hoogstwaarschijnlijk niet voldoende zijn om tegemoet te komen aan de vraag. Er zullen daarom ook pampers bijgekocht moeten worden. Dit kan bij Depot Margo (waar we reeds een samenwerking mee hebben).
We willen in eerste instantie starten met het inzamelen van luiers. Pas wanneer we een voorraad hebben, willen we effectief starten met het uitdelen ervan. Samen met de dienst communicatie zullen we bekijken hoe we mensen het best kunnen informeren over de inzamelactie.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het reglement rond de oprichting van een pamperbank goed.
Het woonzorgcentrum neemt sedert 1/5/2020 hun incontinentiematerialen af van de firma Ontex en dat via een raamovereenkomst via NPAC. Deze raamovereenkomst werd normaal gezien nog tweemaal verlengd met één jaar maar loopt nu onverwachts toch af op 30/4/2024.
Omwille van een dispuut tussen SOM (SOM is de federatie van sociale ondernemingen; zij verenigen, ondersteunen en vertegenwoordigen organisaties in de sectoren gezondheid, welzijn, werk en wonen) en NPAC, heeft SOM deze samenwerking gestopt. SOM werkt sindsdien samen met AZO als aankoopcentrale. AZO staat voor Aankoopcentrale voor Zorg en Overheid en is gericht op zorg.
De gemeente Lummen is ook lid bij CREAT, een aankoopcentrale van de overheid. Het OCMW kan via dit lidmaatschap ook incontinentiemateriaal bestellen.
Door de onverwachte beëindiging van de raamovereenkomst incontinentiemateriaal dient het WZC een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten vanaf 01/05/2024. Hiervoor zijn drie opties:
Deze laatste optie is niet haalbaar gezien de korte tijdspanne. Ook zullen de prijzen hier hoger liggen dan bij een aankoopcentrale.
Beide aankoopcentrales hebben andere leveranciers. Om de keuze tussen CREAT (leverancier Essity) en AZO (leverancier Ontex) te maken werden het incontinentiemateriaal getest, met als resultaat volgende vergelijking:
Kwaliteit:
We werken meer dan vijftien jaar met Ontex. Om de kwaliteitsvergelijking te doen met Essity (Tena) hebben twee zorgkundigen van het woonzorgcentrum, gespecialiseerd in deze materie, een week lang het incontinentiemateriaal van Essity (Tena) getest bij onze bewoners. Hun bevindingen:
Beide zorgkundigen waren niet erg tevreden van het incontinentiemateriaal van Essity (Tena).
Prijzen:
In bijlage werd de vergelijking van de prijzen gemaakt voor de meest gebruikte producten van Ontex bij overgang naar AZO (Ontex). Deze verschillen nog geen 1% op de prijzen die nu gehanteerd worden. Daarnaast hebben we de prijzen van Essity (Tena) gezet die zij hanteren via CREAT. Op jaarbasis zou Essity, indien we ons baseren op de verbruikscijfers van Ontex +/- 4500 euro beterkoop zijn. Gezien de kwaliteit van Essity minder goed is gaan de verbruikscijfers hoger uitkomen dan Ontex waardoor de meerkost minder zal zijn dan het geraamde verschil. Ook dient er rekening gehouden te worden met een extra waskost (beddengoed (= kost voor WZC) en kleding (=kost voor bewoner) als gevolg van lekkages).
Ontex werkt al jaren met een kostprijsgarantie waarbij zij ons als woonzorgcentrum garanderen dat wij voor elke bewoner het juiste product hanteren en dit ook opvolgen. Op deze manier wordt er dus economisch en efficiënt gewerkt. Indien de vooropgestelde kostprijs op het einde van het jaar hoger zou liggen dan zij hadden voorzien, wordt er dan ook een creditnota opgemaakt. Op die manier helpen zij mee de kostprijs te bewaken. Essity werkt zonder kostprijsgarantie.
Ontex biedt een personeelsvoucher waarbij personeelsleden gebruik kunnen maken van een korting op online-bestellingen.
Conclusie:
De producten van Essity zijn, gebaseerd op de verbruiksaantallen van Ontex, beterkoop. Echter omwille van de volgende redenen stelt de dienst voor om de afname incontinentiematerialen bij de firma Ontex verder te zetten via de aankoopcentrale AZO (Zorg en Overheid):
De exacte kostprijs is elk jaar afhankelijk van het effectieve verbruik en is dus rechtstreeks evenredig met de zorggraad op dat moment.
De jaarlijkse kostprijs om lid te worden van de aankoopcentrale AZO bedraagt 349 excl btw.
De eerste inschrijving ter waarde van 349 excl btw zal door ontex gecompenseerd worden in de vorm van incontinentiemateriaal.
De raamovereenkomst via NPAC voor de aankoop van onze incontinentiematerialen stopt onverwachts op 30/04/2024.
De Aankoopcentrale voor Zorg en Overheid, AZO heeft een raamovereenkomst voor incontinentiemateriaal.
Het incontinentiemateriaal aangeboden via het raamcontract bij AZO zijn kwalitatief beter dan het incontinentiemateriaal aangeboden via het raamcontract bij Creat.
De toetreding tot deze raamovereenkomst impliceert ons lidmaatschap bij de Aankoopcentrale voor Zorg en Overheid.
Als toegetreden lid zijn we niet verplicht tot afname.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om toe te treden tot de raamovereenkomst via de Aankoopcentrale voor Zorg en Overheid voor de aankoop van incontinentiematerialen.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de toetreding als lid bij de Aankoopcentrale voor Zorg en Overheid goed.
Cliënten van de sociale dienst kunnen tewerkgesteld worden in een zgn. art. 60. Ze worden dan ergens tewerkgesteld, maar worden betaald door het OCMW en dit zolang het nodig is om zich weer in orde te stellen en opnieuw bepaalde rechten (werkloosheidsuitkering) te kunnen uitputten. In het verleden werden heel wat mensen tewerk gesteld bij de Winning. Door de sluiting van bepaalde activiteiten binnen de Winning, kunnen minder mensen daar als art. 60 tewerk gesteld worden. De sociale dienst moet dus op zoek naar andere tewerkstellingsplaatsen.
Eén van zo'n mogelijke tewerkstellingplaatsen is VZW Reset. Reset vzw is een maatwerkbedrijf. Het stelt mensen tewerk die in het normale economische circuit weinig of geen kansen krijgen. Reset vzw staat in voor de inzameling, het verwerken én verkopen van herbruikbare goederen. De goederen worden aangeboden in hun Kringloopwinkels aan betaalbare prijzen.
Om mensen in art. 60 te kunnen tewerkstellen binnen deze organisatie dient er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten te worden. Deze is toegevoegd in bijlage. We vragen hiervoor de goedkeuring van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn. (De eigenlijke aanstellingen gebeuren conform art. 84, §3, 2° DLB ; we vragen hier enkel de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst.)
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst met vzw Reset met als doel tewerkstelling van art. 60.
GPS en emprova werken zeer traag via de server en bijkomend argument is dat beiden eigenlijk tijdsregistratiesystemen zijn die planning optioneel aanbieden, maar dit is hun core-business niet.
Daardoor werken wij al jaren met een software die al 10 jaar niet meer ondersteund wordt gezien de licentie verlopen is.
Op die manier is het dubbel werk voor de planner wat zeer tijdrovend is.
Hetzelfde probleem met het digitaal aanvragen van verlof of afwezigheden welke dan niet rechtstreeks in de planning kunnen opgenomen worden.
Voor deze opdracht “Levering, implementatie en (gebruikers)licenties van een softwaresysteem voor planning in het woonzorgcentrum van het OCMW Lummen.” werd een bestek opgesteld door Overheidsopdrachten.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Gunningscriteria:
1. Prijs: 30 punten
2. Gebruiksvriendelijkheid, intuïtiviteit, functionaliteiten en integratiemogelijkheden m.b.t. de aangeboden oplossing: 40 punten
3. Dienst na verkoop, support en opleiding: (30 punten)
3.1 Organisatie, inhoud en duur van de aangeboden opleiding(en): 5 punten
3.2 Inhoud en voorwaarden van SLA-/service-/onderhoudscontract(en), m.i.v. de mate en wijze van beschikbaarheid en bereikbaarheid van de helpdesk: 20 punten
3.3 Procedure bij wijzigingen, upgrades en/of verbeteringen aan de software: 5 punten
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
In het kader van de opdracht “ Levering, implementatie en (gebruikers)licenties van een softwaresysteem voor planning in het woonzorgcentrum van het OCMW Lummen.” werd een bestek met nr. LUMMEN-2024/01/01 opgesteld door Overheidsopdrachten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 15.000 EUR excl. btw of 18.150 EUR incl. 21% btw voor de installatie en 600 EUR excl. btw of 726 EUR inclusief btw voor de maandelijkse kosten.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Omwille van de impact op de organisatie (implementatie traject, impact op andere software toepassingen, financiële impact op gebied van korting en loonkost) en het grote aantal medewerkers dat met de toepassing dient te leren werken, evenals de gefaseerde invoering van eventueel verschillende modules, wordt er voor geopteerd om af te wijken van de wettelijk toegestane 4 jaar, en de looptijd te verlengen tot een overeenkomst voor de duur van 8 jaar.
Het bestek zit in bijlage.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 EUR niet).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. LUMMEN-2024/01/01 en de raming voor de opdracht “Levering, implementatie en (gebruikers)licenties van een softwaresysteem voor planning in het woonzorgcentrum van het OCMW Lummen.”, opgesteld door Overheidsopdrachten. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen: