Terug
Gepubliceerd op 26/03/2024

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 26/02/2024 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Sander Hoogstijns, Voorzitter; Luc Wouters, Burgemeester; Rita Moors, Eerste schepen; Wim Vangeel, Tweede schepen; Dirk Snyers, Derde schepen; Romi Soors, Vierde schepen; Heidi Lamotte, Vijfde schepen en Voorzitter BCSD; Veerle Beckers, Raadslid; Veerle Verboven, Raadslid ; Stefan Coenen, Raadslid; An Goijens, Raadslid; Mario Vrancken, Raadslid; Jeffrey Mardulier, Raadslid; Birgitt Carlier, Raadslid; Noa Vandevenne, Raadslid; Axel Geerts, Raadslid; Hanne Janssen, Raadslid; Gunter Van Oost, Raadslid; Chelsea Nshuti; Peter Aerts, Raadslid; Maarten Aerts, Raadslid; Ine Geerts, Raadslid; Johan Quintens, Raadslid; Bart Vissers, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Vissers, Algemeen directeur

Agendapunten

1.

2024_RMW_00004 - Ontwerpnotulen raad voor maatschappelijk welzijn de dato 29 januari 2024 - Goedkeuring/Weigering

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sander Hoogstijns, Voorzitter; Luc Wouters, Burgemeester; Rita Moors, Eerste schepen; Wim Vangeel, Tweede schepen; Dirk Snyers, Derde schepen; Romi Soors, Vierde schepen; Heidi Lamotte, Vijfde schepen en Voorzitter BCSD; Veerle Beckers, Raadslid; Veerle Verboven, Raadslid ; Stefan Coenen, Raadslid; An Goijens, Raadslid; Mario Vrancken, Raadslid; Jeffrey Mardulier, Raadslid; Birgitt Carlier, Raadslid; Noa Vandevenne, Raadslid; Axel Geerts, Raadslid; Hanne Janssen, Raadslid; Gunter Van Oost, Raadslid; Chelsea Nshuti; Peter Aerts, Raadslid; Maarten Aerts, Raadslid; Ine Geerts, Raadslid; Johan Quintens, Raadslid; Bart Vissers, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Vissers, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00004 - Ontwerpnotulen raad voor maatschappelijk welzijn de dato 29 januari 2024 - Goedkeuring/Weigering
Aanwezig
Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Rita Moors, Wim Vangeel, Dirk Snyers, Romi Soors, Heidi Lamotte, Veerle Beckers, Veerle Verboven, Stefan Coenen, An Goijens, Mario Vrancken, Jeffrey Mardulier, Birgitt Carlier, Noa Vandevenne, Axel Geerts, Hanne Janssen, Gunter Van Oost, Chelsea Nshuti, Peter Aerts, Maarten Aerts, Ine Geerts, Johan Quintens, Bart Vissers
Stemmen voor 23
Veerle Beckers, Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Mario Vrancken, Rita Moors, Birgitt Carlier, Dirk Snyers, Wim Vangeel, Veerle Verboven, Jeffrey Mardulier, Stefan Coenen, An Goijens, Gunter Van Oost, Heidi Lamotte, Romi Soors, Noa Vandevenne, Axel Geerts, Hanne Janssen, Ine Geerts, Maarten Aerts, Chelsea Nshuti, Johan Quintens, Peter Aerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2024_RMW_00004 - Ontwerpnotulen raad voor maatschappelijk welzijn de dato 29 januari 2024 - Goedkeuring/Weigering

2024_RMW_00004 - Ontwerpnotulen raad voor maatschappelijk welzijn de dato 29 januari 2024 - Goedkeuring/Weigering

Motivering

Aanleiding en context

De zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn de dato 29 januari 2024.

De ontwerpnotulen van de raad voor maatschappelijk welzijn werden onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.

De notulen werden/worden via de agenda ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van de volgende raad, ter beschikking gesteld aan de raadsleden.

Het zittingsverslag (audioverslag) werd per e-mail verzonden aan de individuele raadsleden.

Argumentatie

Al dan niet na opmerkingen over de redactie van de notulen en het zittingsverslag, worden de notulen en het zittingsverslag - desgevallend met aanpassingen - door de raad voor maatschappelijk welzijn aangenomen of impliciet als goedgekeurd beschouwd.

Regelgeving bevoegdheid
RMW: Notulen en zittingsverslag raad voor maatschappelijk welzijn goedkeuren (art. 32, vierde lid jo. art. 74 DLB)
<p>Artikel 32 Decreet over het lokaal bestuur:</p><p style="margin-left: 20px;">De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.</p><p style="margin-left: 20px;">Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering tenminste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.</p><p style="margin-left: 20px;">Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.</p><p style="margin-left: 20px;">Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering <strong>worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd&nbsp;</strong>en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.</p><p style="margin-left: 20px;">Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.</p><p>Art. 33, &sect;2 HhR Raad voor maatschappelijk welzijn van 10 december 2020:&nbsp;</p><p style="margin-left: 20px;">De notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering zijn, behalve&nbsp;in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via de hiervoor voorziene webapplicatie.</p><p>Art. 74 Decreet over het lokaal bestuur:</p><p style="margin-left: 20px;">Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, &sect; 1 en &sect; 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7&deg;, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:</p><p style="margin-left: 20px;">1&deg; &quot;de gemeente&quot; als &quot;het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn&quot;;</p><p style="margin-left: 20px;">2&deg; &quot;gemeenteraad&quot; als &quot;raad voor maatschappelijk welzijn&quot;;</p><p style="margin-left: 20px;">3&deg; &quot;gemeenteraadslid&quot; als &quot;lid van de raad voor maatschappelijk welzijn&quot;;</p><p style="margin-left: 20px;">4&deg; &quot;gemeenteraadsleden&quot; als &quot;leden van de raad voor maatschappelijk welzijn&quot;;</p><p style="margin-left: 20px;">5&deg; &quot;college van burgemeester en schepenen&quot; als &quot;vast bureau&quot;;</p><p style="margin-left: 20px;">6&deg; &quot;burgemeester&quot; als &quot;voorzitter van het vast bureau&quot;;</p><p style="margin-left: 20px;">7&deg; &quot;schepen&quot; als &quot;lid van het vast bureau&quot;;</p><p style="margin-left: 20px;">8&deg; &quot;gemeentelijke bestuursorganen&quot; als &quot;bestuursorganen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn&quot;;</p><p style="margin-left: 20px;">9&deg; &quot;een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap&quot; als &quot;de verenigingen of vennootschappen, vermeld in deel 3, titel 4&quot;;</p><p style="margin-left: 20px;">10&deg; &quot;artikel 16&quot; als &quot;artikel 71 juncto artikel 16&quot;;</p><p style="margin-left: 20px;">11&deg; &quot;artikel 50, vijfde lid&quot; als &quot;artikel 83, vijfde lid&quot;.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn de dato 29 januari 2024 goed.

2.

2024_RMW_00006 - Reglement betreffende het systeem van klachtenbehandeling (klachtenreglement) - Goedkeuring/Weigering

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sander Hoogstijns, Voorzitter; Luc Wouters, Burgemeester; Rita Moors, Eerste schepen; Wim Vangeel, Tweede schepen; Dirk Snyers, Derde schepen; Romi Soors, Vierde schepen; Heidi Lamotte, Vijfde schepen en Voorzitter BCSD; Veerle Beckers, Raadslid; Veerle Verboven, Raadslid ; Stefan Coenen, Raadslid; An Goijens, Raadslid; Mario Vrancken, Raadslid; Jeffrey Mardulier, Raadslid; Birgitt Carlier, Raadslid; Noa Vandevenne, Raadslid; Axel Geerts, Raadslid; Hanne Janssen, Raadslid; Gunter Van Oost, Raadslid; Chelsea Nshuti; Peter Aerts, Raadslid; Maarten Aerts, Raadslid; Ine Geerts, Raadslid; Johan Quintens, Raadslid; Bart Vissers, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Vissers, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00006 - Reglement betreffende het systeem van klachtenbehandeling (klachtenreglement) - Goedkeuring/Weigering
Aanwezig
Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Rita Moors, Wim Vangeel, Dirk Snyers, Romi Soors, Heidi Lamotte, Veerle Beckers, Veerle Verboven, Stefan Coenen, An Goijens, Mario Vrancken, Jeffrey Mardulier, Birgitt Carlier, Noa Vandevenne, Axel Geerts, Hanne Janssen, Gunter Van Oost, Chelsea Nshuti, Peter Aerts, Maarten Aerts, Ine Geerts, Johan Quintens, Bart Vissers
Stemmen voor 23
Veerle Beckers, Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Mario Vrancken, Rita Moors, Birgitt Carlier, Dirk Snyers, Wim Vangeel, Veerle Verboven, Jeffrey Mardulier, Stefan Coenen, An Goijens, Gunter Van Oost, Heidi Lamotte, Romi Soors, Noa Vandevenne, Axel Geerts, Hanne Janssen, Ine Geerts, Maarten Aerts, Chelsea Nshuti, Johan Quintens, Peter Aerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2024_RMW_00006 - Reglement betreffende het systeem van klachtenbehandeling (klachtenreglement) - Goedkeuring/Weigering

2024_RMW_00006 - Reglement betreffende het systeem van klachtenbehandeling (klachtenreglement) - Goedkeuring/Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Artikel 302 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeente en het OCMW dienen te beschikken over een systeem van klachtenbehandeling. Dit wordt decretaal georganiseerd op ambtelijk niveau en is maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. De algemeen directeur neemt dat op in het organisatiebeheersingssysteem. Jaarlijks rapporteert de algemeen directeur aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over de ingediende klachten.

Tot op heden beschikken gemeente en OCMW nog niet over dergelijk klachtenbehandelingssysteem. De VVSG beschikt niet over een modelreglement voor klachten. Inspiratie werd gezocht in de klachtenreglementen van de lokale besturen van Hamont-Achel, Harelbeke, Hasselt, Kinrooi, Leopoldsburg en Roeselare.

De aanbevelingen van het Managementteam werden mee verwerkt in het document.

Argumentatie

Het klachtenreglement tracht op laagdrempelige wijze de mogelijkheid te bieden aan burgers en ondernemingen om eventuele ontevredenheden te melden aan gemeente of OCMW, met een beoordeling op objectieve, klantvriendelijke en grondige wijze, binnen een termijn van - in beginsel - maximaal zes weken.

Het klachtenreglement heeft betrekking tot de administratieve werking en worden ook administratief afgehandeld. Klachten worden hierbij niet beschouwd als een negatief signaal, maar als een opportuniteit om de gemeentelijke dienstverlening te optimaliseren.

In de behandeling van klachten spelen de klachtencoördinator en klachtenbehandelaar een centrale rol. Deze organen voeren hun opdrachten in de nodige onafhankelijkheid uit.

Zowel aan het managementteam, de beleidsorganen als aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn wordt periodiek gerapporteerd.

Juridische overweging

Artt. 302 en 303, §§ 1 en 3 DLB

Regelgeving bevoegdheid
GR: Klachtenbehandelingssysteem vastleggen (art. 41, tweede lid, 15° DLB)
Artikel 41, tweede lid, 15&deg; DLB: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van een systeem van klachtenbehandeling

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Het Reglement betreffende het systeem van klachtenbehandeling (klachtenreglement), in bijlage, wordt goedgekeurd.

3.

2024_RMW_00005 - Wijziging arbeidsreglement voor het OCMW-personeel en personeel woonzorgcentrum, wijziging ziektereglement, wijziging reglement mobiele toestellen - Goedkeuring/Weigering

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sander Hoogstijns, Voorzitter; Luc Wouters, Burgemeester; Rita Moors, Eerste schepen; Wim Vangeel, Tweede schepen; Dirk Snyers, Derde schepen; Romi Soors, Vierde schepen; Heidi Lamotte, Vijfde schepen en Voorzitter BCSD; Veerle Beckers, Raadslid; Veerle Verboven, Raadslid ; Stefan Coenen, Raadslid; An Goijens, Raadslid; Mario Vrancken, Raadslid; Jeffrey Mardulier, Raadslid; Birgitt Carlier, Raadslid; Noa Vandevenne, Raadslid; Axel Geerts, Raadslid; Hanne Janssen, Raadslid; Gunter Van Oost, Raadslid; Chelsea Nshuti; Peter Aerts, Raadslid; Maarten Aerts, Raadslid; Ine Geerts, Raadslid; Johan Quintens, Raadslid; Bart Vissers, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Vissers, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00005 - Wijziging arbeidsreglement voor het OCMW-personeel en personeel woonzorgcentrum, wijziging ziektereglement, wijziging reglement mobiele toestellen - Goedkeuring/Weigering
Aanwezig
Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Rita Moors, Wim Vangeel, Dirk Snyers, Romi Soors, Heidi Lamotte, Veerle Beckers, Veerle Verboven, Stefan Coenen, An Goijens, Mario Vrancken, Jeffrey Mardulier, Birgitt Carlier, Noa Vandevenne, Axel Geerts, Hanne Janssen, Gunter Van Oost, Chelsea Nshuti, Peter Aerts, Maarten Aerts, Ine Geerts, Johan Quintens, Bart Vissers
Stemmen voor 23
Veerle Beckers, Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Mario Vrancken, Rita Moors, Birgitt Carlier, Dirk Snyers, Wim Vangeel, Veerle Verboven, Jeffrey Mardulier, Stefan Coenen, An Goijens, Gunter Van Oost, Heidi Lamotte, Romi Soors, Noa Vandevenne, Axel Geerts, Hanne Janssen, Ine Geerts, Maarten Aerts, Chelsea Nshuti, Johan Quintens, Peter Aerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2024_RMW_00005 - Wijziging arbeidsreglement voor het OCMW-personeel en personeel woonzorgcentrum, wijziging ziektereglement, wijziging reglement mobiele toestellen - Goedkeuring/Weigering

2024_RMW_00005 - Wijziging arbeidsreglement voor het OCMW-personeel en personeel woonzorgcentrum, wijziging ziektereglement, wijziging reglement mobiele toestellen - Goedkeuring/Weigering

Motivering

Aanleiding en context

In het arbeidsreglement worden volgende wijzigingen aangebracht:

  • art. 13: de Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt vervangen door Vast Bureau
  • art. 13: diensthoofd(en) wordt vervangen door leidinggevende(n)
  • art. 25: Beets Annie en Degol Kim worden aangeduid als verslaggever van het basisoverlegcomité
  • bijlage basisschema WLA: code 3 wordt aangepast van 14u30-20u30 naar 14u00-20u00 + code 2b van 8u00-14u00 wordt toegevoegd
  • bijlage ziektereglement: het aantal ééndagsziektes waarvoor geen doktersbriefje moet worden binnengebracht wordt aangepast van max 2/jaar naar max 3/ jaar
  • bijlage reglement mobiele toestellen wordt toegevoegd
Argumentatie
  • In art. 13 wordt RMW aangepast naar VB naar analogie van het AR van gemeente Lummen waar CBS bevoegd is
  • In art. 13 wordt diensthoofd(en) wordt vervangen door leidinggevende(n): diensthoofden is een minder courante term waarbij we er tegen aanlopen dat het beperkend werkt
  • In art. 25: Annie Beets en Degol Kim worden aangeduid als verslaggever van het basisoverlegcomité. Beide zijn ook aangeduid als vertrouwenspersoon en deze functie is niet combineerbaar met lid van het BOC. Verslaggevers mogen aanwezig zijn op het BOC, maar zijn er geen lid van.
  • bijlage basisschema WLA: de shiften werden geëvalueerd door het personeel. Obv deze evaluatie wordt de mogelijkheid voorzien om bij de planning van code 2 deze om te zetten naar een code 2b (zo meer flexibiliteit voor personeel met bv schoolgaande kinderen). De uren van code 3 worden definitief gewijzigd van 14u30-20u30  naar 14u00-20u00.
  • bijlage ziektereglement: actualisering ééndagsziektes naar max. 3/jaar o.b.v. wijzigende wetgeving
  • bijlage reglement mobiele toestellen wordt toegevoegd. Dit reglement werd geactualiseerd naar aanleiding van de overstap naar een andere mobiele provider.

Op 23 februari 2024 werden de wijzigingen van het arbeidsreglement voorgelegd aan de werknemersafvaardiging.  

Het protocol van akkoord betreffende wijzigingen arbeidsreglement wordt bijgevoegd. 

Juridische overweging
  • Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 27 november 2023 houdende wijziging arbeidsreglement voor het OCMW-personeel en personeel woonzorgcentrum 
Regelgeving bevoegdheid
RMW: Reglementen vaststellen (zonder sanctierecht) (art. 77, derde lid DLB jo. art. 78, tweede lid, 3° DLB)
<p>Artikel 77, derde lid DLB: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Die kunnen betrekking hebben op het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en op het inwendige bestuur ervan.</p><p>Artikel 78, tweede lid, 3&deg; DLB: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: het vaststellen van andere reglementen dan die over personeelsaangelegenheden</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad keurt de aangepaste reglementen zoals toegevoegd als bijlage goed, met inbegrip van de wijzigingen in het ziektereglement en in het reglement mobiele toestellen.