De zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn de dato 29 januari 2024.
De ontwerpnotulen van de raad voor maatschappelijk welzijn werden onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
De notulen werden/worden via de agenda ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van de volgende raad, ter beschikking gesteld aan de raadsleden.
Het zittingsverslag (audioverslag) werd per e-mail verzonden aan de individuele raadsleden.
Al dan niet na opmerkingen over de redactie van de notulen en het zittingsverslag, worden de notulen en het zittingsverslag - desgevallend met aanpassingen - door de raad voor maatschappelijk welzijn aangenomen of impliciet als goedgekeurd beschouwd.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn de dato 29 januari 2024 goed.
Artikel 302 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeente en het OCMW dienen te beschikken over een systeem van klachtenbehandeling. Dit wordt decretaal georganiseerd op ambtelijk niveau en is maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. De algemeen directeur neemt dat op in het organisatiebeheersingssysteem. Jaarlijks rapporteert de algemeen directeur aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over de ingediende klachten.
Tot op heden beschikken gemeente en OCMW nog niet over dergelijk klachtenbehandelingssysteem. De VVSG beschikt niet over een modelreglement voor klachten. Inspiratie werd gezocht in de klachtenreglementen van de lokale besturen van Hamont-Achel, Harelbeke, Hasselt, Kinrooi, Leopoldsburg en Roeselare.
De aanbevelingen van het Managementteam werden mee verwerkt in het document.
Het klachtenreglement tracht op laagdrempelige wijze de mogelijkheid te bieden aan burgers en ondernemingen om eventuele ontevredenheden te melden aan gemeente of OCMW, met een beoordeling op objectieve, klantvriendelijke en grondige wijze, binnen een termijn van - in beginsel - maximaal zes weken.
Het klachtenreglement heeft betrekking tot de administratieve werking en worden ook administratief afgehandeld. Klachten worden hierbij niet beschouwd als een negatief signaal, maar als een opportuniteit om de gemeentelijke dienstverlening te optimaliseren.
In de behandeling van klachten spelen de klachtencoördinator en klachtenbehandelaar een centrale rol. Deze organen voeren hun opdrachten in de nodige onafhankelijkheid uit.
Zowel aan het managementteam, de beleidsorganen als aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn wordt periodiek gerapporteerd.
Artt. 302 en 303, §§ 1 en 3 DLB
Het Reglement betreffende het systeem van klachtenbehandeling (klachtenreglement), in bijlage, wordt goedgekeurd.
In het arbeidsreglement worden volgende wijzigingen aangebracht:
Op 23 februari 2024 werden de wijzigingen van het arbeidsreglement voorgelegd aan de werknemersafvaardiging.
Het protocol van akkoord betreffende wijzigingen arbeidsreglement wordt bijgevoegd.
De raad keurt de aangepaste reglementen zoals toegevoegd als bijlage goed, met inbegrip van de wijzigingen in het ziektereglement en in het reglement mobiele toestellen.