De zitting van de gemeenteraad de dato 29 januari 2024.
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad werden onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
De notulen werden/worden via de agenda ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van de volgende gemeenteraad, ter beschikking gesteld aan de raadsleden.
Het zittingsverslag (audioverslag) werd per e-mail verzonden aan de individuele raadsleden.
Al dan niet na opmerkingen over de redactie van de notulen en het zittingsverslag, worden de notulen en het zittingsverslag - desgevallend met aanpassingen - door de gemeenteraad aangenomen of impliciet als goedgekeurd beschouwd.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad de dato 29 januari 2024 goed.
Het plan van de loopgravenwandelroute wordt nog nabezorgd aan de raadsleden en toegevoegd aan de bijlagen.
De gemeente Lummen wil de loopgraven gelegen naast de Kwezelstraat en naast de Dikke-Eikstraat ontsluiten, net zoals dat eerder gebeurde met de loopgraven in de Geneikenstraat.
De loopgraven naast de Kwezelstaat werden reeds vrijgemaakt en zijn reeds duidelijk zichtbaar in het landschap. Voor deze gelegen naast de Dikke-Eikstraat dient dit nog te gebeuren.
De loopgraven worden verbonden door een wandelroute, genaamd 'Ga je mee op oorlogspad', van ongeveer 2,5 km. Deze wandelroute verbindt de loopgraven met het Domein van de Duizendjarige Eik (het Vredesbos, de uitkijktoren, het Sterretjesbos enz.). Ze is eerder gericht op families met jonge kinderen. Langs het pad worden bordjes met informatie en linken naar de oorlog voorzien.
Deze ontsluiting past in het bovenlokaal Oosthoekconcept (naar analogie met de Westhoek), waarbij verschillende relicten in het werkingsgebied van de IOED Lage Kempen op een belevingsvolle manier zowel toeristisch als educatief ontsloten worden. Het bevrijdingsmuseum 'Liberation Garden', gelegen in Leopoldsburg, vormt de kapstok voor de verschillende lokale initiatieven.
De ontsluiting van de loopgraven is een meerwaarde voor de gemeente Lummen, zowel op toeristisch als erfgoedkundig gebied.
Sensibilisering en publiekswerking rond Limburgs onroerend erfgoed is een van de belangrijkste elementen uit het provinciaal erfgoedbeleid.
Op 21 december 2021 heeft de deputatie een subsidiebesluit goedgekeurd waarbij bevestigd wordt dat 60 % van de kosten door de provincie Limburg gedragen worden.
Het aandeel van de gemeente wordt geraamd op maximum 16.660 EUR
RLLK heeft een ontwerp samenwerkingsovereenkomst opgemaakt.
Deze overeenkomst legt afspraken tussen de gemeente enerzijds en RLLK anderzijds. De opdracht omvat de realisatie van de themawandelroute met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog. IOED zal de uitvoering van de werken coördineren en de administratieve opvolging van het dossier verzorgen in nauw overleg met de gemeente via een werkgroep.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met RLLK goed voor de uitvoering van het project loopgravenwandelroute.
De aanvraag heeft betrekking op een perceel, gelegen Dr. Vanderhoeydonckstraat 56, 60, Klaproosstraat 9, 10, 11 en 12 kadastraal bekend: afdeling 2 sectie D nrs. 1606K, 1606H, 1607D, 1607C, 1607E, 1608N, 1608V, 1608T en 1608W.
Het betreft een aanvraag voor het verleggen van buurtweg 188, de nieuwbouw van een muziek/dansstudio en jeugdhuis, het verbouwen van een cultureel centrum oosterhof, het gedeeltelijk slopen van huidig gebouw, het kappen van 12 bomen, plaatsen van fiestenstalling, het heraanleggen van parking, het aanbrengen van lichtreclames.
De aanvraag omvat: het verleggen en afschaffen van gemeentewegen, stedenbouwkundige handelingen en de exploitatie van een of meerdere ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen, van 20/10/2023 tot 18/11/2023. Er werden 13 bezwaren ingediend, waarvan 11 bezwaren handelen over de zaak der wegen. Om tegemoet te komen aan deze bezwaren, werd een nieuwe projectinhoudversie ingediend. Er werd een nieuw openbaar onderzoek georganiseerd van 16/01/2024 tot 14/02/2024. De buurtbewoners hebben een bijkomend schrijven ontvangen over het verleggen van de buurtweg. Er werden drie bezwaren ingediend, waarvan één bezwaar betrekking heeft op de zaak der wegen.
Het bezwaarschrift handelt over de ontoegankelijkheid en het openbaar nut van de buurtweg. De bezwaarindiener wenst de buurtweg zo te verleggen, zodat zijn perceel aan de achterzijde bereikbaar is.
De huidige voetweg loopt door een aantal private percelen en gedeeltelijk door het huidige gebouw GCOC Oosterhof. De huidige buurtweg is in onbruik. Met het aangevraagde is het enkel noodzakelijk om alleen het deel van de buurtweg te verplaatsen dat door het bestaande gebouw van Oosterhof loopt. Mogelijk kan bij toekomstige ontwikkelingen van het achterliggende woongebied een nieuwe verbinding gecreëerd worden tussen het achterliggend woongebied en het Oosterhof.
Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.
De omgevingsambtenaar heeft dan ook volgend advies geformuleerd over de aanvraag:
Gunstig voor het verleggen van buurtweg 188 op een perceel kadastraal gekend als afdeling 2 sectie D nrs. 1606K, 1606H, 1607D, 1607C, 1607E, 1608N, 1608V, 1608T en 1608W
Gezien de aanvraag het verleggen van een buurtweg bevat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegheid heeft, dient de raad een beslissing te nemen over de zaak van de wegenis op 26/02/2024.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluiten.
Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur
De gemeenteraad neemt kennis van het openbaar onderzoek. De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen en het schattingsverslag op de Dr. Vanderhoeydonckstraat 56, 60 voor het verleggen van buurtweg 188 goed.
De bestaande zonweringen in het oude deel van het administratief centrum zijn na meer dan 30 jaar dienst aan vervanging toe. Deze screens zijn op het zuiden gericht en zijn noodzakelijk om een aangenaam binnenklimaat te garanderen. De zonweringen in het middendeel van het administratief centrum zijn nog in redelijk goede staat, doch hier dienen de schakelaars vernieuwd te worden. Deze zonweringen worden op hun werking gecontroleerd tijdens de vervanging van de bedieningsknoppen.
In de collegezaal worden 2 zonweringen aan de binnenzijde voorzien om zo de mogelijkheid te creëren deze ruimte te verduisteren wanneer de projector wordt toegepast.
In de raadzaal worden roterende, verduisterende verticale lamellen voorzien. Op deze manier is het mogelijk de ruimte af te schermen van direct zonlicht wanneer het projectiescherm in gebruik is. Verticale lamellen worden toegepast gezien de ramen aan de onderzijde schuin oplopen.
In het sportcomplex wordt de glazen erker in de bureelruimte voorzien van een externe zonwering om het hoog oplopen van de ruimtetemperatuur in de lente en zomer tegen te gaan.
Door de dienst overheidsopdrachten werd een bestek opgemaakt.
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking via e-Procurement
Gunningscriteria:
Aan te schrijven firma's:
In het kader van de opdracht “Leveren, plaatsen en aanpassen van zonneweringen in het gemeentehuis en sportcomplex ” werd een bestek met nr. LUMMEN-2024/01/03 opgesteld door Overheidsopdrachten.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking via e-Procurement.
Een plaatsbezoek is verplicht voor de inschrijvende firma's.
Het bestek zit in bijlage
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 EUR niet).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr. LUMMEN-2024/01/03 en de raming voor de opdracht “Leveren, plaatsen en aanpassen van zonneweringen in het gemeentehuis en sportcomplex ”, opgesteld door Overheidsopdrachten worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 52.892,56 EUR excl. btw of 64.000,00 EUR incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De lijst van uit te nodigen firma's:
Het punt wordt verdaagd vanwege ontvangen negatief advies van de POM.
Af en toe komt de vraag naar de mogelijkheid tot het voltrekken van een huwelijk op een buitenlocatie. De mogelijkheid voor een lokaal bestuur om burgerlijke huwelijken te laten doorgaan op een andere plek dan het gemeentehuis is mogelijk op basis van artikel 165/1 Oud BW.
De gemeenteraad kan één of meerdere alternatieve huwelijkslocaties aanduiden, maar dan dient aan een aantal voorwaarden te worden voldaan:
De gemeenteraad moet dit vastleggen bij gemeenteraadsbesluit. Voor een buitenlocatie (binnentuin, binnenkoer, parkje aansluitend aan het gemeentehuis, bordes, esplanade,…) die tot hetzelfde (kadastraal) perceel van het gemeentehuis behoort, is er geen apart gemeenteraadsbesluit vereist. Deze buitenlocatie wordt immers beschouwd als een onderdeel van het gemeentehuis.
De locatie moet een vaste plaats zijn die zolang de gemeenteraad het besluit niet opheft, wordt aangeduid als alternatieve huwelijkslocatie. Het kan dus niet om willekeurige plaatsen gaan en het is voor inwoners dus niet mogelijk om te huwen op gelijk welke plaats.
De locatie moet op het grondgebied van de gemeente liggen.
De locatie moet een openbare plaats betreffen, gezien het huwelijk openbaar moet zijn: iedereen moet er toegang tot hebben.
De locatie moet neutraal zijn: de gemeente kan als alternatieve huwelijkslocatie geen plaats aanwijzen met enige religieuze connotatie.
De gemeente dient het uitsluitend gebruiksrecht van de plaats te hebben: de gemeente moet niet noodzakelijk eigenaar zijn van een locatie om dat uitsluitend gebruiksrecht te hebben. Ook locaties die tot derden behoren, kunnen onder dat uitsluitend gebruiksrecht vallen. Een belangrijke voorwaarde is dat dit recht uitdrukkelijk aan de gemeente wordt gegeven in een overeenkomst. Als de eigenaar niet de volledige locatie ter beschikking wil stellen van de gemeente en nog een gedeelte wil behouden voor privégebruik, is het belangrijk dat het privégedeelte duidelijk moet kunnen worden afgescheiden van het openbare gedeelte (de toegang tot het gebouw en de trouwzaal), aangezien de openbaarheid moet worden gegarandeerd. Bij de opmaak van de overeenkomst is het essentieel dat de ruimte die de gemeente huurt of in bruikleen krijgt, duidelijk wordt omschreven.
Burgerzaken Vlaanderen is van mening dat het uitsluitend gebruiksrecht impliceert dat de gemeente vrije beschikking over de locatie heeft. Als de gemeente m.a.w. een locatie op zelf bepaalde tijdstippen volledig kan aanwenden voor ‘eigen gebruik’, is er volgens Burgerzaken Vlaanderen dan ook aan de vereiste van het uitsluitend gebruiksrecht voldaan.
De vrije toegang en de openbaarheid die steeds moet worden gegarandeerd, worden bovendien niet aangetast door deze interpretatie, aangezien de openbaarheid verzekerd is op het moment van het voltrekken van het huwelijk (zoals bepaald in artikel 191 Oud BW).De gemeente kan op basis van dat recht dus zelf bepalen wanneer zij een locatie gebruikt om huwelijken in te voltrekken, waarbij zij dan de openbaarheid dient te garanderen, maar ook wanneer niet, m.a.w. wanneer zij het gebruik ervan ter beschikking wil stellen aan derden.
Tenslotte hoeft de plaats niet tot het openbaar domein te behoren, het kan ook gaan om een gebouw andere dan een overheidsgebouw of een buitenlocatie waarvan een particulier eigenaar is.We stellen voor om huwelijken op buitenlocaties mogelijk te maken op 2 locaties binnen Lummen: het domein van de Duizendjarige Eik en het domein van Onze-Lieve-Vrouwebeuk. Zij moeten beiden voldoen aan bovenstaande voorwaarden. De voorwaarde rond het uitsluitend gebruiksrecht is in orde voor de Duizendjarige Eik. Het domein van Onze-Lieve-Vrouwebeuk is eigendom van de kerkfabriek. De kerkfabriek werd gecontacteerd rond het voorstel van het laten plaatsvinden van huwelijksceremonies op het domein. Hun antwoord is te vinden in bijlage. Op zich zijn ze niet tegen, maar er zijn wel enkele praktische bedenkingen. Deze lijken echter niet onoverkomelijk: de toegang tot het domein moet goed bekeken worden; ze hebben het over een permanente constructie, maar dit is niet de bedoeling. Het is de verantwoordelijkheid van de koppels om ervoor te zorgen dat alles voorzien is op de locatie (en nadien weer opgeruimd). Voor de parking kan beroep gedaan worden op de parking van het Beukenhof. Zij zijn zelfs bereid om hun toilet ter beschikking te stellen. Deze opmerkingen werden teruggekoppeld aan de kerkfabriek. Maandag 19/02/2024 zitten ze hiervoor samen en zullen ze ons hun definitieve antwoord bezorgen.
Indien de kerkfabriek akkoord gaat, dient er volgens de hierboven vermelde bepalingen wel een overeenkomst te worden afgesloten met de kerkfabriek waarin zij ons toestemming geven voor het gebruik van het domein voor huwelijken. Deze ontwerp-overeenkomst (die ook besproken zal worden door hen op maandag 19/02/2024) is toegevoegd in bijlage.
Piet Ruytjens werd bevraagd naar input rond het gebruik van het domein van de 1.000 jarig eik. Dit antwoord is eveneens toegevoegd in bijlage.
Naast toestemming voor de mogelijkheid tot het laten plaatsvinden van de wettelijke huwelijksceremonie op een buitenlocatie (Duizendjarige Eik of domein van Onze-Lieve-Vrouwebeuk), vragen we aan de Gemeenteraad ook goedkeuring van het opgestelde reglement (in bijlage) dat de praktische modaliteiten omvat en van de ontwerp-overeenkomst met de kerkfabriek (bijlage).
De Gemeenteraad gaat akkoord met de mogelijkheid om wettelijke huwelijksceremonies te laten plaatsvinden op het domein van de Duizendjarige Eik en het domein van de Onze-Lieve-Vrouwebeuk.
De Gemeenteraad gaat akkoord met het bijhorende uitgewerkte reglement.
De Gemeenteraad gaat akkoord met de overeenkomst opgesteld tussen de Kerkfabriek en gemeente Lummen.
Voor de aanleg van een bushalte langs de Schalbroekstraat dient er grond verworven te worden ter hoogte van de vroegere woning Schalbroekstraat 155.
Van perceel 2D1479e moet er een oppervlakte van 2 ca verworven worden en van perceel 2D1489 m moet er 73 ca verworven worden.
Voor de aanleg van fietspaden en riolering langs de Linkhoutstraat werd een onteigeningsplan opgemaakt. Inname 14 en 15 betreft de noodzakelijke innames voor de aanleg van een bushalte ter hoogte van Schalbroekstraat 155.
Op 14 december 2021 heeft het college een omgevingsvergunning ( 2021-000189OP) afgeleverd voor de sloop en heropbouw van een woning gelegen in de Schalbroekstraat 155.
In de omgevingsvergunning werd als voorwaarde een gratis grondafstand opgelegd conform het onteigeningsplan.
Door de besloten Vennootschap “Jan Lambrecht & Stefanie Hendrikx, geassocieerde notarissen” werd een ontwerp-akte opgesteld voor deze grondafstand.
Al de kosten verbonden aan deze overdracht worden gedragen door de gemeente.
24 febrauri 2017: bekrachtiging van het onteigeningsdecreet door de Vlaamse regering
27 oktober 2017: goedkeuring uitvoeringsbesluit bij het onteigeningsdecreet
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte goed voor gratis grondafstand aan de gemeente van delen van de percelen 2D1479e en 2D1489m .
Samen met Fluvius werd een project gestart om riolering en fietspaden aan te leggen in de Linkhoutstraat. Op 24 april 2023 heeft de gemeenteraad het onteigeningsplan definitief goedgekeurd om de noodzakelijke gronden te verwerven voor het aanleggen van fietspaden.
Op 20 december 2022 werd de heer Dirk De Vis als onderhandelaar aangesteld om in naam van de gemeente te onderhandelen met het oog op het afsluiten van minnelijke overeenkomsten voor de aan- en verkoop van gronden in de dienstjaren 2023 en 2024.
Er werd met de eigenaar(s) van inname 4 een minnelijk voorakkoord bereikt om 81 m² van perceel 3 A 223l te verwerven.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
24 febrauri 2017: bekrachtiging van het onteigeningsdecreet door de Vlaamse regering
27 oktober 2017: goedkeuring uitvoeringsbesluit bij het onteigeningsdecreet
Het voorakkoord om deel van perceel 3A223l met een oppervlakte van 81 m² aan te kopen voor een bedrag van 17070 EUR wordt goedgekeurd.
Notaris Jan Lambrecht wordt aangesteld om de aankoopakte op te maken.
Samen met Fluvius werd een project gestart om riolering en fietspaden aan te leggen in de Linkhoutstraat. Op 24 april 2023 heeft de gemeenteraad het onteigeningsplan definitief goedgekeurd om de noodzakelijke gronden te verwerven voor het aanleggen van fietspaden.
Op 20 december 2022 werd de heer Dirk De Vis als onderhandelaar aangesteld om in naam van de gemeente te onderhandelen met het oog op het afsluiten van minnelijke overeenkomsten voor de aan- en verkoop van gronden in de dienstjaren 2023 en 2024.
Er werd met de eigenaar(s) van inname 2 een minnelijk voorakkoord bereikt om 37 m² van perceel 3 A 99 c2 te verwerven.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
24 febrauri 2017: bekrachtiging van het onteigeningsdecreet door de Vlaamse regering
27 oktober 2017: goedkeuring uitvoeringsbesluit bij het onteigeningsdecreet
Het voorakkoord om deel van perceel 3A 99c2 met een oppervlakte van 37 m² aan te kopen voor een bedrag van 6475 EUR wordt goedgekeurd.
Notaris Jan Lambrecht wordt aangesteld om de aankoopakte op te maken.
In het kader van de opdracht “Tijdelijke ondersteuning projectleider dienst Openbare Werken ” werd een bestek met nr. LUMMEN-2024/02/02 opgesteld door Overheidsopdrachten.
Het is een opdracht voor zes maanden, een eventuele verlening van zes maanden is mogelijk.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking
Gunningcriteria:
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
Gezien de hoeveelheid werken, de beperkte capaciteit van de dienst in het vooruitzicht, is het risico reëel dat de uitvoering/ opstart van de werken op de helling staan zonder oplossing capaciteit dienst openbare werken en mobiliteit.
In het kader van de opdracht “Tijdelijke ondersteuning projectleider dienst Openbare werken ” werd een bestek met nr. LUMMEN-2024/02/02 opgesteld door Overheidsopdrachten.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De ondersteuning is 2 à 3 dagen per week gedurende 6 maanden, een verlening van 6 maanden is mogelijk.
Het bestek zit in bijlage.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 EUR niet).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr. LUMMEN-2024/02/02 en de raming voor de opdracht “Tijdelijke ondersteuning projectleider team Openbare werken ”, opgesteld door Overheidsopdrachten worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
- Sweco Belgium, Herkenrodesingel 8 B, bus 3.01 te 3500 Hasselt
- Public Staffing, Cipalstraat 3 te 2440 Geel
- Engi Talents (voorheen Alliacta), Kempische steenweg 557 te 3500 Hasselt
- Nova Engineers, Genkersteenweg 379a te 3500 Hasselt
- MONDEA, Jozef II straat 40 b1 te 1000 Brussel
- Ausy, Esperantolaan 8 te 3001 Heverlee
- TriFinance, Corda Campus 1 - Kempische Steenweg 293 te 3500 Hasselt
Artikel 302 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeente en het OCMW dienen te beschikken over een systeem van klachtenbehandeling. Dit wordt decretaal georganiseerd op ambtelijk niveau en is maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. De algemeen directeur neemt dat op in het organisatiebeheersingssysteem. Jaarlijks rapporteert de algemeen directeur aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over de ingediende klachten.
Tot op heden beschikken gemeente en OCMW nog niet over dergelijk klachtenbehandelingssysteem. De VVSG beschikt niet over een modelreglement voor klachten. Inspiratie werd gezocht in de klachtenreglementen van de lokale besturen van Hamont-Achel, Harelbeke, Hasselt, Kinrooi, Leopoldsburg en Roelelare.
De aanbevelingen van het Managementteam werden mee verwerkt in het document.
Het klachtenreglement tracht op laagdrempelige wijze de mogelijkheid te bieden aan burgers en ondernemingen om eventuele ontevredenheden te melden aan gemeente of OCMW, met een beoordeling op objectieve, klantvriendelijke en grondige wijze, binnen een termijn van - in beginsel - maximaal zes weken.
Het klachtenreglement heeft betrekking tot de administratieve werking en worden ook administratief afgehandeld. Klachten worden hierbij niet beschouwd als een negatief signaal, maar als een opportuniteit om de gemeentelijke dienstverlening te optimaliseren.
In de behandeling van klachten spelen de klachtencoördinator en klachtenbehandelaar een centrale rol. Deze organen voeren hun opdrachten in de nodige onafhankelijkheid uit.
Zowel aan het managementteam, de beleidsorganen als aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn wordt periodiek gerapporteerd.
Artt. 302 en 303, §§ 1 en 3 DLB
Het Reglement betreffende het systeem van klachtenbehandeling (klachtenreglement), in bijlage, wordt goedgekeurd.
Op de adviesraad verkeer werd het voorstel besproken en goedgekeurd om een oversteekplaats voor voetgangers te voorzien in de Pastorijstraat en dit ter hoogte van het woonzorgcentrum.
Er werd een aanvullend reglement opgemaakt op het wegverkeer betreffende de Pastorijstraat - oversteekplaats voetgangers.
In de Pastorijstraat wordt vaak overgestoken door kinderen (onder begeleiding) die gebruik maken van het naschoolse opvang 't Sjamajeeke en door ouderen i.k.v. de aanwezigheid van het WZC Melderthof.
De wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het ministerieel rondschrijven betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en al zijn latere wijzigingen.
Op de Pastorijstraat ter hoogte van de ingang van de serviceflats wordt voorzien in een oversteekplaats voor voetgangers.
Deze maatregel zal worden aangeduid zoals bepaald in art. 76.3 zoals voorzien in het KB van 1.12.1975 houdende Algemeen Reglement op de Politie van het Wegverkeer.
Aanvullend wordt de oversteekplaats voor voetgangers gesignaleerd door F49-verkeersborden.
In het arbeidsreglement worden volgende wijzigingen aangebracht:
Op 23 februari 2024 werden de wijzigingen van het arbeidsreglement voorgelegd aan de werknemersafvaardiging.
Het protocol van akkoord betreffende wijzigingen arbeidsreglement wordt bijgevoegd.
Ons besluit van 25 september 2023 houdende wijziging arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel
De gemeenteraad keurt het aangepaste arbeidsreglement zoals toegevoegd in bijlage goed, met inbegrip van de wijzigingen in het ziektereglement en in het reglement mobiele toestellen.
Het recente Besluit van de Vlaamse Regering (BVR RPR) van 20 januari 2023 biedt lokale besturen in Limburg meer flexibiliteit en autonomie in hun HR-beleid. Ook beoogt het besluit om externe mobiliteit tussen overheidsniveaus te stimuleren. Tot slot introduceert het kaderbesluit ook verschillende moderne HR instrumenten voor de lokale en provinciale besturen. Alle kenmerken van de arbeidsmarkt wijzen erop dat de “war for talent” niet zal verbeteren, met een stijging van het aantal knelpuntfuncties tot gevolg. Hierdoor stijgt het risico op zowel opwaartse druk op onze loonschalen als braindrain naar de privésector. Als nu reeds bij besturen het gevoel bestaat dat we elkaars beste collega’s van elkaar afsnoepen met betere voorwaarden, kan dit nog verergeren als elk bestuur zijn eigen verloningsbeleid zal creëren. De Regioraad Limburg wenste de mogelijkheden van het nieuwe BVR RPR te onderzoeken met als doel de ontwikkeling van een gemeenschappelijk Limburgs kader en de daarmee samenhangende HR instrumenten. Er werd beslist om dit te doen onder de vorm van occasionele gezamenlijke opdrachten. Na rondvraag in de Regio wensen 32 van de 42 lokale besturen en de provincie Limburg deel te nemen aan deze opdrachten. De samenwerkingsovereenkomst die hiervoor werd opgemaakt met de afspraken voor de verdere organisatie van de gezamenlijke opdrachten werd door de bevoegde organen van alle 33 deelnemende besturen goedgekeurd.
De eerste stap in deze historische Limburgse samenwerking op HR-niveau is het in de markt zetten van de occasionele gezamenlijke opdracht “Aanstellen diverse dienstverleners in het kader van het nieuwe verloningsbeleid (Fase 1 Concept)”.
Een selectieleidraad werd ontwikkeld om geïnteresseerde partijen uit te nodigen om een aanvraag tot deelneming voor deze opdracht in te dienen. Deze selectieleidraad strekt er enkel toe geschikte kandidaten te selecteren die in de volgende fase van de gunningsprocedure uitgenodigd zullen worden om een offerte in te dienen op grond van de gunningsleidraad die enkel zal worden overgemaakt aan de geselecteerde kandidaten.
In het kader van de opdracht "Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen diverse dienstverleners i.k.v. nieuw verloningsbeleid (Fase 1 Concept)” werd een selectieleidraad met nr. 2023-5457 opgesteld door dienst aankopen, in samenspraak met de 33 deelnemende besturen (partijen).
De opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
De totale uitgave wordt geraamd op € 325.000,00 excl. btw of € 393.250,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Stad Hasselt treedt op als penhouder en staat in voor de opmaak van de opdrachtdocumenten, van het selectieverslag/verslag van nazicht van de offertes, etc.
Alle deelnemende besturen dienen zowel de selectie- en de gunningsleidraad als de selectie/gunningsbeslissing door hun eigen bevoegde organen te laten goedkeuren. Om de timing in deze opdrachten bij de deelnemende besturen zoveel mogelijk gelijk te laten lopen, zal de gemeenteraad de bevoegdheid om de gunningsleidraad goed te keuren, toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen in toepassing van artikel 41, tweede lid, 10°, b) van het decreet lokaal bestuur.
Conform de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst zal elke Partij instaan voor de betaling van het aandeel van de prijs overeenstemmend met het aantal medewerkers in loondisnet binnen haar organisatie.
Conform de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst zal een boeteclausule worden toegepast indien een deelnemend lokaal bestuur na ondertekening zijn deelname aan de samenwerking alsnog wenst te beëindigen.
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen van 20 januari 2023.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 48. Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
De gemeenteraad keurt de bijgevoegde selectieleidraad en de raming voor de opdracht “Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen diverse dienstverleners i.k.v. nieuw verloningsbeleid (Fase 1 Concept)”, goed. De raming bedraagt € 325.000,00 excl. btw of € 393.250,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De gemeenteraad vertrouwt de bevoegdheid voor het vaststellen van de gunningsleidraad van de in artikel 1 vermelde opdracht toe aan het college van burgemeester en schepenen in toepassing van artikel 41, tweede lid, 10°, b) van het decreet lokaal bestuur
De uitgaven van deze opdracht voor Lummen worden geraamd op 12 584 EUR btwi (3,2 % van het totaalbedrag) en worden voorzien bij de eerste begrotingswijziging.
Het college van burgemeester en schepenen wenst over te gaan tot de aankoop van gerecycleerde zitbanken om deze te plaatsen op diverse strategische plaatsen.
Er werd door de dienst overheidsopdrachten een bestek opgemaakt voor deze opdracht.
Gunningswijze: aanvaarde factuur (overheidsopdracht van beperkte waarde)
Gunningscriteria:
Aan te schrijven firma's:
In het kader van de opdracht “Aankoop gerecycleerde zitbanken” werd een bestek met nr. LUMMEN-2024/01/05 opgesteld door Overheidsopdrachten.
Er wordt voorgesteld de opdracht tot stand te brengen bij wijze van de aanvaarde factuur (overheidsopdracht van beperkte waarde).
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van 30.000,00 EUR niet).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr. LUMMEN-2024/01/05 en de raming voor de opdracht “Aankoop gerecycleerde zitbanken ”, opgesteld door Overheidsopdrachten worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht komt tot stand bij wijze van de aanvaarde factuur (overheidsopdracht van beperkte waarde).
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de aanvaarde factuur (overheidsopdracht van beperkte waarde):