Terug
Gepubliceerd op 24/09/2024

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 26/08/2024 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Sander Hoogstijns, Voorzitter; Luc Wouters, Burgemeester; Rita Moors, Eerste schepen; Wim Vangeel, Tweede schepen; Dirk Snyers, Derde schepen; Romi Soors, Vierde schepen; Heidi Lamotte, Vijfde schepen en Voorzitter BCSD; Veerle Beckers, Raadslid; Veerle Verboven, Raadslid ; Stefan Coenen, Raadslid; An Goijens, Raadslid; Mario Vrancken, Raadslid; Jeffrey Mardulier, Raadslid; Birgitt Carlier, Raadslid; Noa Vandevenne, Raadslid; Hanne Janssen, Raadslid; Gunter Van Oost, Raadslid; Chelsea Nshuti; Peter Aerts, Raadslid; Maarten Aerts, Raadslid; Ine Geerts, Raadslid; Johan Quintens, Raadslid; Bart Vissers, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Axel Geerts, Raadslid

Secretaris

Bart Vissers, Algemeen directeur

Agendapunten

1.

2024_RMW_00023 - Ontwerpnotulen raad voor maatschappelijk welzijn de dato 24 juni 2024 - Goedkeuring/Weigering

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sander Hoogstijns, Voorzitter; Luc Wouters, Burgemeester; Rita Moors, Eerste schepen; Wim Vangeel, Tweede schepen; Dirk Snyers, Derde schepen; Romi Soors, Vierde schepen; Heidi Lamotte, Vijfde schepen en Voorzitter BCSD; Veerle Beckers, Raadslid; Veerle Verboven, Raadslid ; Stefan Coenen, Raadslid; An Goijens, Raadslid; Mario Vrancken, Raadslid; Jeffrey Mardulier, Raadslid; Birgitt Carlier, Raadslid; Noa Vandevenne, Raadslid; Hanne Janssen, Raadslid; Gunter Van Oost, Raadslid; Chelsea Nshuti; Peter Aerts, Raadslid; Maarten Aerts, Raadslid; Ine Geerts, Raadslid; Johan Quintens, Raadslid; Bart Vissers, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Axel Geerts, Raadslid
Secretaris
Bart Vissers, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00023 - Ontwerpnotulen raad voor maatschappelijk welzijn de dato 24 juni 2024 - Goedkeuring/Weigering
Aanwezig
Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Rita Moors, Wim Vangeel, Dirk Snyers, Romi Soors, Heidi Lamotte, Veerle Beckers, Veerle Verboven, Stefan Coenen, An Goijens, Mario Vrancken, Jeffrey Mardulier, Birgitt Carlier, Noa Vandevenne, Hanne Janssen, Gunter Van Oost, Chelsea Nshuti, Peter Aerts, Maarten Aerts, Ine Geerts, Johan Quintens, Bart Vissers
Stemmen voor 22
Veerle Beckers, Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Mario Vrancken, Rita Moors, Birgitt Carlier, Wim Vangeel, Veerle Verboven, Jeffrey Mardulier, Stefan Coenen, Gunter Van Oost, Heidi Lamotte, Romi Soors, Noa Vandevenne, Hanne Janssen, Ine Geerts, Maarten Aerts, Chelsea Nshuti, Johan Quintens, An Goijens, Dirk Snyers, Peter Aerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2024_RMW_00023 - Ontwerpnotulen raad voor maatschappelijk welzijn de dato 24 juni 2024 - Goedkeuring/Weigering

2024_RMW_00023 - Ontwerpnotulen raad voor maatschappelijk welzijn de dato 24 juni 2024 - Goedkeuring/Weigering

Motivering

Aanleiding en context

De zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn de dato 24 juni 2024.

De ontwerpnotulen van de raad voor maatschappelijk welzijn werden onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.

De notulen werden/worden via de agenda ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van de volgende raad, ter beschikking gesteld aan de raadsleden.

Het zittingsverslag (audioverslag) werd per e-mail verzonden aan de individuele raadsleden.

Argumentatie

Al dan niet na opmerkingen over de redactie van de notulen en het zittingsverslag, worden de notulen en het zittingsverslag - desgevallend met aanpassingen - door de raad voor maatschappelijk welzijn aangenomen of impliciet als goedgekeurd beschouwd.

Regelgeving bevoegdheid
RMW: Notulen en zittingsverslag raad voor maatschappelijk welzijn goedkeuren (art. 32, vierde lid jo. art. 74 DLB)
<p>Artikel 32 Decreet over het lokaal bestuur:</p><p style="margin-left: 20px;">De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.</p><p style="margin-left: 20px;">Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering tenminste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.</p><p style="margin-left: 20px;">Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.</p><p style="margin-left: 20px;">Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering <strong>worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd&nbsp;</strong>en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.</p><p style="margin-left: 20px;">Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.</p><p>Art. 33, &sect;2 HhR Raad voor maatschappelijk welzijn van 10 december 2020:&nbsp;</p><p style="margin-left: 20px;">De notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering zijn, behalve&nbsp;in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via de hiervoor voorziene webapplicatie.</p><p>Art. 74 Decreet over het lokaal bestuur:</p><p style="margin-left: 20px;">Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, &sect; 1 en &sect; 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7&deg;, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:</p><p style="margin-left: 20px;">1&deg; &quot;de gemeente&quot; als &quot;het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn&quot;;</p><p style="margin-left: 20px;">2&deg; &quot;gemeenteraad&quot; als &quot;raad voor maatschappelijk welzijn&quot;;</p><p style="margin-left: 20px;">3&deg; &quot;gemeenteraadslid&quot; als &quot;lid van de raad voor maatschappelijk welzijn&quot;;</p><p style="margin-left: 20px;">4&deg; &quot;gemeenteraadsleden&quot; als &quot;leden van de raad voor maatschappelijk welzijn&quot;;</p><p style="margin-left: 20px;">5&deg; &quot;college van burgemeester en schepenen&quot; als &quot;vast bureau&quot;;</p><p style="margin-left: 20px;">6&deg; &quot;burgemeester&quot; als &quot;voorzitter van het vast bureau&quot;;</p><p style="margin-left: 20px;">7&deg; &quot;schepen&quot; als &quot;lid van het vast bureau&quot;;</p><p style="margin-left: 20px;">8&deg; &quot;gemeentelijke bestuursorganen&quot; als &quot;bestuursorganen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn&quot;;</p><p style="margin-left: 20px;">9&deg; &quot;een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap&quot; als &quot;de verenigingen of vennootschappen, vermeld in deel 3, titel 4&quot;;</p><p style="margin-left: 20px;">10&deg; &quot;artikel 16&quot; als &quot;artikel 71 juncto artikel 16&quot;;</p><p style="margin-left: 20px;">11&deg; &quot;artikel 50, vijfde lid&quot; als &quot;artikel 83, vijfde lid&quot;.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn de dato 24 juni 2024 goed.

2.

2024_RMW_00025 - Hernieuwd reglement van orde: samenwerking tussen woonzorgcentrum Het Meerlehof en de geneesheren - Goedkeuring/Weigering

Goedgekeurd

Notulen

De raad voor maatschappelijk welzijn laat in art. 13 het woord "bejaarden" vervangen door "bewoners".

Samenstelling

Aanwezig
Sander Hoogstijns, Voorzitter; Luc Wouters, Burgemeester; Rita Moors, Eerste schepen; Wim Vangeel, Tweede schepen; Dirk Snyers, Derde schepen; Romi Soors, Vierde schepen; Heidi Lamotte, Vijfde schepen en Voorzitter BCSD; Veerle Beckers, Raadslid; Veerle Verboven, Raadslid ; Stefan Coenen, Raadslid; An Goijens, Raadslid; Mario Vrancken, Raadslid; Jeffrey Mardulier, Raadslid; Birgitt Carlier, Raadslid; Noa Vandevenne, Raadslid; Hanne Janssen, Raadslid; Gunter Van Oost, Raadslid; Chelsea Nshuti; Peter Aerts, Raadslid; Maarten Aerts, Raadslid; Ine Geerts, Raadslid; Johan Quintens, Raadslid; Bart Vissers, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Axel Geerts, Raadslid
Secretaris
Bart Vissers, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00025 - Hernieuwd reglement van orde: samenwerking tussen woonzorgcentrum Het Meerlehof en de geneesheren - Goedkeuring/Weigering
Aanwezig
Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Rita Moors, Wim Vangeel, Dirk Snyers, Romi Soors, Heidi Lamotte, Veerle Beckers, Veerle Verboven, Stefan Coenen, An Goijens, Mario Vrancken, Jeffrey Mardulier, Birgitt Carlier, Noa Vandevenne, Hanne Janssen, Gunter Van Oost, Chelsea Nshuti, Peter Aerts, Maarten Aerts, Ine Geerts, Johan Quintens, Bart Vissers
Stemmen voor 22
Veerle Beckers, Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Mario Vrancken, Rita Moors, Birgitt Carlier, Wim Vangeel, Veerle Verboven, Jeffrey Mardulier, Stefan Coenen, Gunter Van Oost, Heidi Lamotte, Romi Soors, Noa Vandevenne, Hanne Janssen, Ine Geerts, Maarten Aerts, Chelsea Nshuti, Johan Quintens, An Goijens, Dirk Snyers, Peter Aerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2024_RMW_00025 - Hernieuwd reglement van orde: samenwerking tussen woonzorgcentrum Het Meerlehof en de geneesheren - Goedkeuring/Weigering

2024_RMW_00025 - Hernieuwd reglement van orde: samenwerking tussen woonzorgcentrum Het Meerlehof en de geneesheren - Goedkeuring/Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Gezien er in het woonzorgcentrum wordt samengewerkt met verschillende huisartsen wordt er vanuit de overheid (woonzorgdecreet bijlage 11, artikel 35)  verwacht dat er een intern reglement met de rechten en plichten van de behandelende artsen voorzien wordt om de goede gang van zaken te bewaken. Door dat reglement te ondertekenen verbindt elke behandelende arts zich ertoe bepaalde afspraken op te volgen en zo efficiënt mogelijke samen te werken aan de medische zorg van het woonzorgcentrum.

Argumentatie

Het vorige reglement dateert van 2011 en diende te worden aangepast en geüpdatet te worden naar aanleiding van een aantal wijzigingen en door de overheid opgelegde punten .

Regelgeving bevoegdheid
RMW: Reglementen vaststellen (zonder sanctierecht) (art. 77, derde lid DLB jo. art. 78, tweede lid, 3° DLB)
<p>Artikel 77, derde lid DLB: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Die kunnen betrekking hebben op het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en op het inwendige bestuur ervan.</p><p>Artikel 78, tweede lid, 3&deg; DLB: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: het vaststellen van andere reglementen dan die over personeelsaangelegenheden</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met het vernieuwde reglement van orde: samenwerking tussen woonzorgcentrum Het Meerlehof en geneesheren.

3.

2024_RMW_00026 - Toetreding tot de raamovereenkomst via het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid voor het aanmaken, verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques en andere social vouchers - vaststelling gunningswijze - Goedkeuring/Weigering

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sander Hoogstijns, Voorzitter; Luc Wouters, Burgemeester; Rita Moors, Eerste schepen; Wim Vangeel, Tweede schepen; Dirk Snyers, Derde schepen; Romi Soors, Vierde schepen; Heidi Lamotte, Vijfde schepen en Voorzitter BCSD; Veerle Beckers, Raadslid; Veerle Verboven, Raadslid ; Stefan Coenen, Raadslid; An Goijens, Raadslid; Mario Vrancken, Raadslid; Jeffrey Mardulier, Raadslid; Birgitt Carlier, Raadslid; Noa Vandevenne, Raadslid; Hanne Janssen, Raadslid; Gunter Van Oost, Raadslid; Chelsea Nshuti; Peter Aerts, Raadslid; Maarten Aerts, Raadslid; Ine Geerts, Raadslid; Johan Quintens, Raadslid; Bart Vissers, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Axel Geerts, Raadslid
Secretaris
Bart Vissers, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00026 - Toetreding tot de raamovereenkomst via het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid voor het aanmaken, verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques en andere social vouchers - vaststelling gunningswijze - Goedkeuring/Weigering
Aanwezig
Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Rita Moors, Wim Vangeel, Dirk Snyers, Romi Soors, Heidi Lamotte, Veerle Beckers, Veerle Verboven, Stefan Coenen, An Goijens, Mario Vrancken, Jeffrey Mardulier, Birgitt Carlier, Noa Vandevenne, Hanne Janssen, Gunter Van Oost, Chelsea Nshuti, Peter Aerts, Maarten Aerts, Ine Geerts, Johan Quintens, Bart Vissers
Stemmen voor 22
Veerle Beckers, Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Mario Vrancken, Rita Moors, Birgitt Carlier, Wim Vangeel, Veerle Verboven, Jeffrey Mardulier, Stefan Coenen, Gunter Van Oost, Heidi Lamotte, Romi Soors, Noa Vandevenne, Hanne Janssen, Ine Geerts, Maarten Aerts, Chelsea Nshuti, Johan Quintens, An Goijens, Dirk Snyers, Peter Aerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2024_RMW_00026 - Toetreding tot de raamovereenkomst via het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid voor het aanmaken, verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques en andere social vouchers - vaststelling gunningswijze - Goedkeuring/Weigering

2024_RMW_00026 - Toetreding tot de raamovereenkomst via het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid voor het aanmaken, verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques en andere social vouchers - vaststelling gunningswijze - Goedkeuring/Weigering

Motivering

Aanleiding en context

De overheidsopdracht met betrekking tot onze elektronische maaltijdcheques neemt een einde op 31/12/2024. Deze opdracht werd eind 2019 gegund voor vier jaar aan de firma Sodexo Belgium SA, momenteel "Pluxee" genaamd.

Er moet dus een nieuwe overeenkomst gesloten worden met begindatum 1 januari 2025. 

Door het Vlaams agentschap Facilitair Bedrijf werd er een nieuwe overheidsopdracht uitgeschreven middels bestek nr. 2023/HFB/OP/115110 (raamovereenkomst toegevoegd in bijlage) waarop ook lokale besturen kunnen intekenen. 

Deze opdracht werd gegund aan EDENRED BELGIUM NV.

Looptijd overeenkomst Vlaams Agentschap Facilitair Bedrijf met Edenred:

Van 01/07/2024 tot en met 30/06/2028

Leverings- of uitvoeringstermijn:

Het lokaal bestuur kan gedurende de looptijd van de raamovereenkomst, dus t.e.m. 30 juni 2028, opdrachten plaatsen op deze raamovereenkomst. Elke geplaatste opdracht, i.e. elke instap, heeft een eigen looptijd van 48 maanden. Het moment van aanvang van deze looptijd bepaalt het lokaal bestuur zelf, maar moet vallen binnen de looptijd van de raamovereenkomst.

De leveringstermijn bedraagt vanaf de datum waarop de identificatiegegevens van de werknemer(s) worden doorgegeven aan Edenred:

1 kaart t.e.m. 4.999 kaarten → maximaal 10 werkdagen.

Voordelen die Edenred biedt t.o.v. onze huidige leverancier Pluxee:

  • Via de kaart van Edenred heeft de medewerker toegang tot het mastercard netwerk, d.w.z. daar waar men Mastercard ontvangt, kan de medewerker betalen met maaltijdcheques (resto’s/brasseries/bakker/slager....).  Dit geeft extra 100.000 handelaars waarbij de medewerker de kaart kan gebruiken in België.
  • De medewerker kan de kaart op zijn smartphone of smartwatch opslaan – Eenzelfde kaart kan bovendien door meerdere personen gemakkelijk gebruikt worden bv. partner of jongvolwassene (kind).  
  • Milieuvriendelijke kaart van 85% gerecycleerd plastiek.
  • Op de website van Edenred staat up-to-date gratis juridisch advies van Claeys & Engels (bv. info over bedrijfsfiets – studiebeurzen of sportfaciliteiten binnen het bedrijf....)
  • De HR-dienst kan bij bestellingen een koppeling maken tussen het OCMW en de gemeente zodanig dat de medewerkers van de HR-dienst niet telkens moeten uitloggen.
  • Bij ontvangst van de kaarten kan de medewerker direct de kaart activeren omdat de pincode het rijksregisternummer is.
  • De dienstverlening van Edenred is voor het lokaal bestuur gratis. 

Tarief maaltijdcheques:

Ca. 340 medewerkers  x 220 (gemiddeld aantal dagen) x 0 (onze marge) = 0 euro

D.w.z. er zijn geen kosten aan Edenred te betalen voor de dienstverwerking.

Tarief ecocheques:

Hier zijn ook geen kosten aan Edenred te betalen voor deze dienstverwerking.

Voordelenplatform Ekivita (optioneel): vergelijkbaar met de huidige Pluspas.

Met deze dienstverlening krijgt de medewerker korting bij heel wat aanbieders. (meer dan 400 partners)

Extra partners die niet aanwezig zijn op de Pluspas:

Bio Planet, Ikea, Gamma, Mediamarket, Booking.com, Brussels Airlines, Airbnb, .....

Men kan van dit voordelenplatform vrijblijvend genieten aan 1 euro/pp/jaar excl. btw (met contracten van 1 jaar).

Argumentatie

Aangezien de huidige overheidsopdracht met betrekking tot onze elektronische maaltijdcheques een einde neemt op 31/12/2024 is het aangewezen om vanaf 01/01/2025 toe te treden tot de nieuwe raamovereenkomst van het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid voor het aanmaken, verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques en andere social vouchers.

Het OCMW kan van de mogelijkheid tot afname van de nieuwe raamovereenkomst via het Facilitair Bedrijf gebruik maken waardoor zij krachtens artikel 47, §2 van de wet overheidsopdrachten is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.

Juridische overweging

Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 36 en meer bepaald artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.

Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Regelgeving bevoegdheid
RMW: Overheidsopdrachten: plaatsingsprocedure en voorwaarden vaststellen (art. 78, tweede lid, 10° DLB)
Artikel 78, tweede lid, 10&deg; DLB: [De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:]&nbsp;<p style="margin-left: 20px;">het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, <strong>tenzij</strong>: </p><p style="margin-left: 40px;">a) de opdracht past binnen het begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;, vermeld in punt 9&deg;, waarvoor het vast bureau bevoegd is; </p><p style="margin-left: 40px;">b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het vast bureau heeft toevertrouwd.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om toe te treden tot de raamovereenkomst voor het aanmaken, verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques en andere social vouchers via het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid en bijgevolg Edenred als leverancier aan te duiden van 01/01/2025 t.e.m. 31/12/2028.

4.

2024_RMW_00024 - Reglement en informatienota vrijwilligers gemeente en OCMW - Goedkeuring/Weigering

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Sander Hoogstijns, Voorzitter; Luc Wouters, Burgemeester; Rita Moors, Eerste schepen; Wim Vangeel, Tweede schepen; Dirk Snyers, Derde schepen; Romi Soors, Vierde schepen; Heidi Lamotte, Vijfde schepen en Voorzitter BCSD; Veerle Beckers, Raadslid; Veerle Verboven, Raadslid ; Stefan Coenen, Raadslid; An Goijens, Raadslid; Mario Vrancken, Raadslid; Jeffrey Mardulier, Raadslid; Birgitt Carlier, Raadslid; Noa Vandevenne, Raadslid; Hanne Janssen, Raadslid; Gunter Van Oost, Raadslid; Chelsea Nshuti; Peter Aerts, Raadslid; Maarten Aerts, Raadslid; Ine Geerts, Raadslid; Johan Quintens, Raadslid; Bart Vissers, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Axel Geerts, Raadslid
Secretaris
Bart Vissers, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00024 - Reglement en informatienota vrijwilligers gemeente en OCMW - Goedkeuring/Weigering
Aanwezig
Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Rita Moors, Wim Vangeel, Dirk Snyers, Romi Soors, Heidi Lamotte, Veerle Beckers, Veerle Verboven, Stefan Coenen, An Goijens, Mario Vrancken, Jeffrey Mardulier, Birgitt Carlier, Noa Vandevenne, Hanne Janssen, Gunter Van Oost, Chelsea Nshuti, Peter Aerts, Maarten Aerts, Ine Geerts, Johan Quintens, Bart Vissers
Stemmen voor 22
Veerle Beckers, Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Mario Vrancken, Rita Moors, Birgitt Carlier, Wim Vangeel, Veerle Verboven, Jeffrey Mardulier, Stefan Coenen, Gunter Van Oost, Heidi Lamotte, Romi Soors, Noa Vandevenne, Hanne Janssen, Ine Geerts, Maarten Aerts, Chelsea Nshuti, Johan Quintens, An Goijens, Dirk Snyers, Peter Aerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2024_RMW_00024 - Reglement en informatienota vrijwilligers gemeente en OCMW - Goedkeuring/Weigering

2024_RMW_00024 - Reglement en informatienota vrijwilligers gemeente en OCMW - Goedkeuring/Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Zowel gemeente als OCMW doen beroep op de inzet van vrijwilligers in verschillende diensten. Het afsprakenkader hieromtrent zit vervat in het vrijwilligersreglement en de informatienota zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 juni 2023.

Het reglement dient geactualiseerd te worden. 

Tevens worden een aantal kostenvergoedingen verduidelijkt.

Volgende nieuwe categorieën van vrijwilligers worden opgenomen

  • een activiteitenbegeleider voor bewoners met dementie voor het woonzorgcentrum
  • speelpleinmedewerkers voor dienst vrije tijd
  • lesgevers voor de bibliotheek
  • EHBO-verantwoordelijke voor de sportdienst
  • gids onthaaldag nieuwe inwoners
  • vrijwilligers voor de gemeenteschool
  •  vrijwilligers met een meer dan éénmalig, al dan niet tijdelijk, engagement met maatschappelijke meerwaarde 

Deze bijkomende categorieën worden tevens opgenomen in het luik betreffende de kostenvergoeding. In bijlage een overzicht van de kostenvergoedingen.

Argumentatie

Volgende aanpassingen worden voorgesteld:

  • in artikel 5 wordt de toelichting betreffende de toekenning van een eventuele vergoeding door CBS/VB/AD geschrapt, gezien dit bepaald wordt  in artikel 11. Vrijwilligers worden aangesteld door de algemeen directeur, met uitzondering van de vrijwilligers met een meer dan éénmalig, al dan niet tijdelijk, engagement met maatschappelijke meerwaarde. Zij worden aangesteld door het college van burgemeester en schepenen/vast bureau dat bij de aanstelling ook de vergoeding bepaalt.
  • in artikel 10 worden volgende wijzigingen opgenomen:
    • voor het woonzorgcentrum worden volgende taken toegevoegd: uitbating café Kaffee, het uitvoeren van zelfstandige activiteiten en activiteitenbegeleider voor bewoners met dementie
    • het inzetten van vrijwilligers binnen dienst vrije tijd voor de speelpleinwerking
    • EBHO verantwoordelijke voor de sportdienst
    • lesgevers-begeleiders workshop bibliotheek
    • gidsen van de onthaaldag nieuwe inwoners
    • vrijwilligers binnen de gemeenteschool De Zonnebloem
    • vrijwilligers van een al dan niet tijdelijk engagement die een maatschappelijke meerwaarde bieden en niet thuishoren onder de andere categorieën
  • in artikel 11 wordt/worden :
    • het bedrag van de forfaitaire kostenvergoeding aangepast naar 2024
    • voor de onbezoldigde vrijwilligers de terugbetaling van effectief gemaakte onkosten verduidelijkt
    • AML aangepast naar Minder Mobielen Centrale
    •  de categorieën van vrijwilligers "onderhoud gemeentelijke kapelletjes" en "Op Wielekes" toegevoegd aan de onbezoldigde vrijwilligers
    • de categorie van speelpleinmedewerkers toegevoegd: vanaf de leeftijd vanaf 16 jaar kan men vrijwilligerswerk doen. Tem 15 jaar kunnen kinderen deelnemen aan de speelpleinwerking. Om als monitor ingeschakeld te worden dient men 18 jaar te zijn. Diegenen die 16 jaar zijn en niet als monitor ingeschakeld kunnen worden, kunnen op deze manier als vrijwilliger ingezet worden
    • de categorie lesgevers-begeleiders workshop bibliotheek toegevoegd aan de lesgevers
    • de categorie EHBO-verantwoordelijke voor de sportdienst toegevoegd: gezien we deze categorie enkel kunnen inzetten mits zij in het bezit zijn van een diploma waarin minimaal de basisvaardigheden van EHBO opgenomen zijn, en instaan voor veiligheidstaken wordt er voorgesteld om hun een forfaitaire kostenvergoeding van 20 euro te voorzien
    • de categorie activiteitenbegeleider voor bewoners met dementie woonzorgcentrum toegevoegd aan de bezoldigde vrijwilligers. Om voor bewoners met dementie een activiteit te organiseren komen we vaak terecht bij externe partners die factureren. Door deze categorie  toe te voegen kan er voor deze doelgroep met vrijwilligers gewerkt worden aan een kleine kost.
    • voor de gemachtigd opzichters de terugbetaling van de vervoerskosten verduidelijkt
    • de categorie van gids onthaaldag nieuwe inwoners toegevoegd
    • de categorie van vrijwilligers gemeenteschool De Zonnebloem toegevoegd. De vrijwilligers van de Zonnebloem worden gelijkgesteld met de lesgevers obv educatieve taken
    • de categorie van vrijwilligers met een meer dan éénmalig, al dan niet tijdelijk, engagement met maatschappelijke meerwaarde toegevoegd. Voor de eventuele toekenning van een vergoeding is het college van burgemeester en schepenen/vast bureau bevoegd.

Bedoeling is om 2-jaarlijks het reglement te actualiseren.

Juridische overweging
  • Vrijwilligerswet van 3 juli 2005
  • Wet van 1 maart 2019 tot wijziging van de wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers en van andere wettelijke bepalingen inzake vrijwilligerswerk
  • KB van 20 december 2018 dat voorziet in een verhoogde forfaitaire vergoeding voor bepaalde vrijwilligers (in voege vanaf 1 januari 2019)
  • Besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26 juni 2023 betreffende reglement vrijwilligerswerking gemeentebestuur en OCMW Lummen
Regelgeving bevoegdheid
RMW: Reglementen vaststellen (zonder sanctierecht) (art. 77, derde lid DLB jo. art. 78, tweede lid, 3° DLB)
<p>Artikel 77, derde lid DLB: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Die kunnen betrekking hebben op het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en op het inwendige bestuur ervan.</p><p>Artikel 78, tweede lid, 3&deg; DLB: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: het vaststellen van andere reglementen dan die over personeelsaangelegenheden</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het vrijwilligersreglement goed.

Artikel 2

Het reglement is van toepassing vanaf 1 september 2024 en vervangt alle voorgaande reglementen.