De Bosstraat is een ontsluitingsweg die toegang verleent tot de bedrijven gelegen in de industriezone Lindekensveld. Een hoog aantal bestel- en vrachtwagens maken gebruik van de Bosstraat, logisch gezien de bedrijfsactiviteiten in deze industriezone. Momenteel geldt in de Bosstraat een voorrangsregeling ten opzichte van de zijwegen. De Bosstraat is ingericht met 2 rijstroken voor gemotoriseerd verkeer (1 rijstrook in elke rijrichting) met langst beide zijden van de weg aanliggende fietspaden. N.a.v. meldingen vanuit bedrijven in de Bosstraat blijkt dat de huidige voorrangsregels (= voorrang van rechts t.o.v. de zijstraten) niet voldoende duidelijk zijn voor iedereen. Aanvullend wordt ook aangegeven dat er regelmatig voertuigen (voornamelijk bestelwagens) parkeren in de Bosstraat, op het laatste stuk aan de knip met de Dennestraat. Op zich mogen de voertuigen daar parkeren - op dat stuk geldt geen parkeerverbod - maar uit de meldingen blijkt dat dit soms ook hinder veroorzaakt naar toegang en veiligheid. In bijlage vinden jullie het signalisatieplan, met de huidige en de nieuw voorgestelde situatie.
Het voorstel is om de voorrangsregels in de Bosstraat aan te passen, namelijk dat het verkeer in de Bosstraat voorrang heeft op de zijwegen (zowel het gemotoriseerd verkeer als de zachte weggebruikers, zijnde voetgangers en fietsers). Door de Bosstraat hierop in te richten zal het voor de verkeersdeelnemers - in het bijzonder ook voor de fietsers - duidelijker zijn hoe het zit met de voorrang t.o.v. de zijwegen. Een tweede argument voor de aanpassing van de voorrangsregels is dat er niet meer geparkeerd mag worden in de Bosstraat, wat nu wel deels het geval is (op de stukken waar geen parkeerverbod geldt).
Het verkeer in de Bosstraat, tussen de Ringlaan en de knip aan de Dennenstraat, geniet voorrang ten opzichte van het kruisende verkeer uit de zijwegen. Dit wordt gesignaleerd met B15a en B15f borden in functie van de ligging van de zijwegen ten opzichte van de Bosstraat, zie bijlage ‘signalisatieplan’.
De rode markering van het aanliggend fietspad in de Bosstraat dient over de volledige lengte van de straat, tussen de Ringlaan en de knip, door te lopen, zo ook ter hoogte van kruispunten en aantakkingen van zijwegen. Het fietspad wordt doorgetrokken met rode verf en voorzien van een witte stippellijn markering aan weerszijden ter hoogte van de aantakkingen om het potentiële fietsverkeer duidelijk te maken voor kruisend verkeer.
Het kruisende verkeer uit de zijwegen van de Bosstraat, tussen de Ringlaan en de knip aan de Dennenstraat, verleent voorrang aan het verkeer in de Bosstraat. Dit wordt gesignaleerd met een B1 bord en de nodige wegmarkeringen (haaientanden op de rijbaan) in de zijwegen van de Bosstraat, zie bijlage ‘signalisatieplan’.
Dit aanvullend reglement wordt overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekendgemaakt.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het digitaal loket voor lokale besturen en de betreffende politierechtbank.
Het bestaande aanvullend reglement (cfr. 2022_GR_00058 - Aanvullend reglement houdende maatregelen met betrekking tot het verkeer van voertuigen gebruikt voor het vervoer van zaken op de gemeenteweg Bosstraat) betreffende de Bosstraat blijft gelden naast voorliggend aanvullend reglement.