Terug
Gepubliceerd op 25/09/2024

2024_GR_00123 - Aanvullend reglement houdende maatregelen met betrekking tot het verkeer in de Bosstraat – bestemming als voorrangsweg ten opzichte van zijwegen - Goedkeuring/Weigering

Gemeenteraad
ma 23/09/2024 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Sander Hoogstijns, Voorzitter; Luc Wouters, Burgemeester; Rita Moors, Eerste schepen; Wim Vangeel, Tweede schepen; Dirk Snyers, Derde schepen; Romi Soors, Vierde schepen; Heidi Lamotte, Vijfde schepen en voorzitter BCSD; Veerle Beckers, Raadslid; Veerle Verboven, Raadslid; Stefan Coenen, Raadslid; An Goijens, Raadslid; Mario Vrancken, Raadslid; Jeffrey Mardulier, Raadslid; Birgitt Carlier, Raadslid; Noa Vandevenne, Raadslid; Axel Geerts, Raadslid; Hanne Janssen, Raadslid; Gunter Van Oost, Raadslid; Chelsea Nshuti; Peter Aerts, Raadslid; Maarten Aerts, Raadslid; Ine Geerts, Raadslid; Johan Quintens, Raadslid; Bart Vissers, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Vissers, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00123 - Aanvullend reglement houdende maatregelen met betrekking tot het verkeer in de Bosstraat – bestemming als voorrangsweg ten opzichte van zijwegen - Goedkeuring/Weigering

Aanwezig

Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Rita Moors, Wim Vangeel, Dirk Snyers, Romi Soors, Heidi Lamotte, Veerle Beckers, Veerle Verboven, Stefan Coenen, An Goijens, Mario Vrancken, Jeffrey Mardulier, Birgitt Carlier, Noa Vandevenne, Axel Geerts, Hanne Janssen, Gunter Van Oost, Chelsea Nshuti, Peter Aerts, Maarten Aerts, Ine Geerts, Johan Quintens, Bart Vissers
Stemmen voor 23
Veerle Beckers, Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Mario Vrancken, Rita Moors, Birgitt Carlier, Wim Vangeel, Veerle Verboven, Jeffrey Mardulier, Stefan Coenen, Gunter Van Oost, Heidi Lamotte, Romi Soors, Noa Vandevenne, Axel Geerts, Hanne Janssen, Ine Geerts, Maarten Aerts, Chelsea Nshuti, Johan Quintens, An Goijens, Dirk Snyers, Peter Aerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00123 - Aanvullend reglement houdende maatregelen met betrekking tot het verkeer in de Bosstraat – bestemming als voorrangsweg ten opzichte van zijwegen - Goedkeuring/Weigering 2024_GR_00123 - Aanvullend reglement houdende maatregelen met betrekking tot het verkeer in de Bosstraat – bestemming als voorrangsweg ten opzichte van zijwegen - Goedkeuring/Weigering

Motivering

Aanleiding en context

De Bosstraat is een ontsluitingsweg die toegang verleent tot de bedrijven gelegen in de industriezone Lindekensveld. Een hoog aantal bestel- en vrachtwagens maken gebruik van de Bosstraat, logisch gezien de bedrijfsactiviteiten in deze industriezone. Momenteel geldt in de Bosstraat een voorrangsregeling ten opzichte van de zijwegen. De Bosstraat is ingericht met 2 rijstroken voor gemotoriseerd verkeer (1 rijstrook in elke rijrichting) met langst beide zijden van de weg aanliggende fietspaden. N.a.v. meldingen vanuit bedrijven in de Bosstraat blijkt dat de huidige voorrangsregels (= voorrang van rechts t.o.v. de zijstraten) niet voldoende duidelijk zijn voor iedereen. Aanvullend wordt ook aangegeven dat er regelmatig voertuigen (voornamelijk bestelwagens) parkeren in de Bosstraat, op het laatste stuk aan de knip met de Dennestraat. Op zich mogen de voertuigen daar parkeren - op dat stuk geldt geen parkeerverbod - maar uit de meldingen blijkt dat dit soms ook hinder veroorzaakt naar toegang en veiligheid. In bijlage vinden jullie het signalisatieplan, met de huidige en de nieuw voorgestelde situatie.

Argumentatie

Het voorstel is om de voorrangsregels in de Bosstraat aan te passen, namelijk dat het verkeer in de Bosstraat voorrang heeft op de zijwegen (zowel het gemotoriseerd verkeer als de zachte weggebruikers, zijnde voetgangers en fietsers). Door de Bosstraat hierop in te richten zal het voor de verkeersdeelnemers - in het bijzonder ook voor de fietsers - duidelijker zijn hoe het zit met de voorrang t.o.v. de zijwegen. Een tweede argument voor de aanpassing van de voorrangsregels is dat er niet meer geparkeerd mag worden in de Bosstraat, wat nu wel deels het geval is (op de stukken waar geen parkeerverbod geldt). 

Regelgeving bevoegdheid

GR: Reglementen vaststellen + straffen/sancties bij overtreding (art. 119, eerste lid NGW jo. art. 40, §3 jo. art. 41, tweede lid, 2° DLB)
<p>Artikel 119, eerste lid Nieuwe gemeentewet: </p><p style="margin-left: 20px;">De <strong>gemeenteraad</strong> maakt de gemeentelijke reglementen van inwendig bestuur en de gemeentelijke politieverordeningen, met uitzondering van de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer bedoeld in artikel 130<em>bis.</em></p><p>Artikel 40, &sect;3 Decreet over het lokaal bestuur:&nbsp;</p><p style="margin-left: 20px;">De <strong>gemeenteraad</strong> stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.<br>Een afschrift van elk reglement waarin een strafbepaling of een administratieve sanctie wordt opgenomen, wordt dadelijk verzonden aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan die van de politierechtbank.</p><p>Artikel 41, tweede lid, 2&deg; Decreet over het lokaal bestuur: [De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:]</p><p style="margin-left: 20px;">&nbsp;het vaststellen van andere gemeentelijke reglementen dan die over personeelsaangelegenheden, en het bepalen van straffen en administratieve sancties bij de overtreding van die reglementen.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het verkeer in de Bosstraat, tussen de Ringlaan en de knip aan de Dennenstraat, geniet voorrang ten opzichte van het kruisende verkeer uit de zijwegen. Dit wordt gesignaleerd met B15a en B15f borden in functie van de ligging van de zijwegen ten opzichte van de Bosstraat, zie bijlage ‘signalisatieplan’.

Artikel 2

De rode markering van het aanliggend fietspad in de Bosstraat dient over de volledige lengte van de straat, tussen de Ringlaan en de knip, door te lopen, zo ook ter hoogte van kruispunten en aantakkingen van zijwegen. Het fietspad wordt doorgetrokken met rode verf en voorzien van een witte stippellijn markering aan weerszijden ter hoogte van de aantakkingen om het potentiële fietsverkeer duidelijk te maken voor kruisend verkeer.

Artikel 3

Het kruisende verkeer uit de zijwegen van de Bosstraat, tussen de Ringlaan en de knip aan de Dennenstraat, verleent voorrang aan het verkeer in de Bosstraat. Dit wordt gesignaleerd met een B1 bord en de nodige wegmarkeringen (haaientanden op de rijbaan) in de zijwegen van de Bosstraat, zie bijlage ‘signalisatieplan’.

Artikel 4

Dit aanvullend reglement wordt overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekendgemaakt.

Artikel 5

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het digitaal loket voor lokale besturen en de betreffende politierechtbank.

Artikel 6

Het bestaande aanvullend reglement (cfr. 2022_GR_00058 - Aanvullend reglement houdende maatregelen met betrekking tot het verkeer van voertuigen gebruikt voor het vervoer van zaken op de gemeenteweg Bosstraat) betreffende de Bosstraat blijft gelden naast voorliggend aanvullend reglement.


Bijlagen

  • signalisatie Bosstraat.pptx
  • 2022_GR_00058 - Aanvullend reglement 25 april 2022 houdende maatregelen met betrekking tot het verkeer van voertuigen gebruikt voor het vervoer van zaken op de gemeenteweg Bosstraat.pdf