Vanuit onze fractie is er al langer bezorgdheid over de veiligheid van fietser in de omgeving van de kruispunten van de Beukeboomstraat met de Schalbroekstraat, Meerlestraat, Kerkstraat en Ringlaan. Het is voor fietsers niet altijd duidelijk welke route ze moeten volgen om die zone veilig te passeren. De hoge snelheid van sommige auto’s komende vanuit Meldert maakt het nog gevaarlijker. Voor en na schooluren is er een gemachtigd opzichter die de kinderen veilig houdt. Maar ook buiten deze momenten moeten er fietsers voorbij.
In juni 2021 stelden we nog voor om de veiligheid te verhogen met een waaier aan maatregelen die genomen konden worden: een snelheidsverlaging naar 50km/h; galgpaalverlichting en een aanduiding op de weg van fietssuggestiestroken. Hier werd door het bestuur niet op ingegaan. Reden die opgegeven werd is dat deze zone een herinrichting ging krijgen. Maar ondertussen zijn we 3 jaar verder. En het gaat nog enkele jaren duren voor de herinrichting een feit is.
Op 20 november 2023 werd de gemeenteraad via een gemeenteraadscommissie geïnformeerd over de plannen voor de riolering en aanleg van fietspaden in de Beukenboomstraat. Deze presentatie werd ons ter beschikking gesteld.
Dit voorstel bevat zeker een aantal positieve elementen: bv. een betere doorstroming van het verkeer komende van de Ringlaan en een duidelijker traject voor de fietsers.
Wij hadden echter nog een aantal bezorgdheden.
Op 10 januari stelden we schriftelijk enkele eenvoudige vragen over deze plannen die belangrijk zijn voor de veiligheid en het comfort van de fietsers:
Na mijn vraagstelling in de gemeenteraad van juni om een antwoord op deze vragen te krijgen, werd hierover een vergadering met AWV gehouden om het standpunt van AWV te bekomen. Op 19 juli verkregen wij dat antwoord via een e-mail dat dat standpunt weergaf. Samengevat is de inhoud:
Wat betreft de punten 1. en 2.was ik erg verbaasd over de standpunten van AWV.
Bij verdere navraag en opzoeking kwam ik tot volgende vaststellingen:
1. Snelheidsbeperking
Conclusie : Er zijn voldoende redenen om in deze zone tussen Schalbroekstraat en Ringlaan een snelheidsbeperking in te stellen. Deze maatregel heeft verder geen invloed op het ontwerp van de weginrichting en zal derhalve ook geen vertragingen veroorzaken.
2. Galgpaalverlichting
Conclusie : Punctuele verlichting d.m.v. galgpalen is wenselijk en het dienstorder MOW/AWV/2021/14 sluit dit niet uit, ook niet binnen de scoop van een kruispunt. Deze maatregel heeft verder geen invloed op het ontwerp van de weginrichting en zal derhalve ook geen vertragingen veroorzaken.
Tijdens de infoavond over de herinrichting op 20 augustus waren de verlaagde snelheid en de galgpaalverlichting nog niet opgenomen in de plannen.
Het is, in het teken van de veiligheid van alle fietsers, wenselijk om de snelheidsverlaging en de installatie van punctuele verlichting nog toe te voegen aan de plannen.
De gemeenteraad vraagt het college van burgemeester en schepenen contact op te nemen met AWV om te bekomen dat, ter hoogte van de kruispunten van de Beukenboomstraat met de Ringlaan, Merelstraat en Schalbroekstraat, een snelheidsbeperking 50km/h in beide richtingen ingesteld wordt. De zone voor de snelheidsbeperking vangt aan voor de aansluiting met de Ringlaan en loopt tot voorbij de fietsoversteekplaats ter hoogte van de Schalbroekstraat.
De gemeenteraad vraagt het college van burgemeester en schepenen contact op te nemen met AWV om te bekomen dat, na de herinrichting van de kruispunten van de Beukenboomstraat met de Ringlaan, Merelstraat en Schalbroekstraat, punctuele verlichting met zwart-gele galgpalen wordt voorzien bij de fietsoversteekplaats ter hoogte van de aansluiting met de Schalbroekstraat.