De zitting van de gemeenteraad de dato 26 augustus 2024.
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad werden onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
De notulen werden/worden via de agenda ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van de volgende gemeenteraad, ter beschikking gesteld aan de raadsleden.
Het zittingsverslag (audioverslag) werd per e-mail verzonden aan de individuele raadsleden.
Al dan niet na opmerkingen over de redactie van de notulen en het zittingsverslag, worden de notulen en het zittingsverslag - desgevallend met aanpassingen - door de gemeenteraad aangenomen of impliciet als goedgekeurd beschouwd.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad de dato 26 augustus 2024 goed.
Het gemeentebestuur wenst een online kennisdatabank aan te schaffen met een compleet pakket aan informatie, wetten, nieuws en jurisprudentie op het gebied van omgevingsrecht.
De kennisdatabank is erop gericht de moeilijke materie van het omgevingsrecht te ontsluiten voor de medewerkers van de dienst omgeving. Meer specifiek dient de kennisdatabank in staat te moeten zijn om inzicht te verschaffen in alle aspecten van het omgevingsrecht en dit zowel op het theoretische als op het praktische vlak.
De raming voor vier jaar bedraagt 28.000,00 EUR incl. btw.
Gunningswijze : onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking
Gunningscriteria :
- Prijs: 20 punten
- Functionaliteit van de aangeboden oplossing: 30 punten
- Kwaliteit van de aangeboden diensten: 50 punten
Aan te schrijven firma's:
De medewerkers van de dienst omgeving komen in de uitoefening van hun dagelijks werk bij de behandeling van dossiers diverse problematieken en vragen tegen.
Een kennisdatabank waarin zowel theoretische als praktische informatie op een gebruiksvriendelijke manier toegankelijk gemaakt wordt, zou een grote meerwaarde betekenen.
Voor de aankoop van een online kennisdatabank omgevingsrecht werd een bestek uitgeschreven met nummer LUMMEN-2024/08/01.
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De opdracht heeft een looptijd van vier jaar.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 EUR niet).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen,
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr LUMMEN-2024/08/01 voor de aankoop van een online kennisdatabank - omgevingsrecht wordt goedgekeurd.
De opdracht zal gegund worden bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende firma's zullen uitgenodigd worden om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure:
Begin 2023 heeft de gemeente Lummen het handelspand met woning en achterliggende magazijnen gelegen op de Meldertsebaan 14 te Meldert aangekocht. Het pand dient nu gesloopt worden. Het gedeelte waar de winkel en de woning zich bevonden zal na sloop vervangen worden door een groene zone ingezaaid met gras. Het gedeelte waar het magazijn zich op bevond zal aangevuld worden met gebroken puin om zo extra parkeermogelijkheid te bekomen.
In het kader van de opdracht “Slopen van een woning met handelsruimte gelegen te Meldertsebaan 14, 3560 Lummen” werd een bestek met nr. LUMMEN-2024/08/04 opgesteld door de dienst Overheidsopdrachten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 33.057,85 EUR excl. btw of 40.000,00 EUR incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Gunningscriteria:
1. Prijs: 100 punten
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
In het kader van de opdracht “Slopen van een woning met handelsruimte gelegen te Meldertsebaan 14, 3560 Lummen ” werd een bestek met nr. Lummen-2024/08/04 opgesteld door de dienst Overheidsopdrachten van de gemeente Lummen.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Een plaatsbezoek is verplicht.
Het bestek voor deze opdracht werd gevoegd in bijlage.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 EUR niet).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr. Lummen-2024/08/04 en de raming voor de opdracht “Slopen van een woning met handelsruimte gelegen te Meldertsebaan 14, 3560 Lummen”, opgesteld door de dienst Overheidsopdrachten worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
De notaris Truus Jaspers uit Heusden-Zolder vraagt of de gemeente toestemming verleent met betrekking tot hierna vermelde verkoop en of de gemeente het recht van terugkoop zoals voorzien in de verkoopakte wenst uit te oefenen met betrekking tot een werkplaats op en met grond en aanhorigheden, op een perceel te Lummen 1ste afdeling sectie A perceelnummer 424M P0000 met een respectievelijke oppervlakte volgens kadaster van 5438m², gelegen te Europaweg 9, 3560 Lummen.
Bv Conren met zetel te 3560 Lummen, Europaweg 9 en ond.nr. BTW BE 0630.629.365 wenst dit eigendom te verkopen aan de besloten vennootschap LAZ invest met zetel te 3530 Houthalen-Helchteren, Centrum-Zuid 3019 en ond.nr. BTW BE 0794.469.659 vertegenwoordigd door één van haar bestuurders,
De huidige activiteit betreft magazijn en kantoor doeleinden.
De geplande activiteiten van de koper betreft het slopen van de bestaande constructies en het bouwen van 10 units. Hiervoor werd een omgevingsvergunning ingediend met dossiernr. OMV_2024078617. Dit is niet in lijn met de bestemming en voldoet niet aan de finaliteit zoals bepaald werd in de verkoopakte. De schaarse industriegrond dient voor industriële doeleinden gereserveerd te blijven, zekere deze gelegen aan het Kanaal. Daar industriële activiteiten moeilijker te vestigen zijn buiten de gewestplanbestemming Industrie zijn KMO-units sneller verweefbaar met of makkelijker te vestigen in de buurt van het woonweefsel.
POM Limburg heeft advies verleend voor de verkoop van het goed.
Men wenst niet over te gaan tot de uitoefening van het terugkooprecht, en verleent een negatief advies voor de transactie.
Gezien de aanvraag ook een recht van terugkoop bevat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, wordt de raad gevraagd om een beslissing te nemen over het al dan niet uitoefenen van het recht van terugkoop.
De gemeenteraad dient hun standpunt over de maken aan het notariskantoor.
Het perceel is volgens het gewestplan Hasselt - Genk gelegen in industriegebied en voor een klein deel in natuurgebied.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur
De Gemeenteraad neemt kennis van de vraag van de notaris Truus Jaspers uit Heusden-Zolder of de gemeente toestemming verleent met betrekking tot hierna vermelde verkoop en of de gemeente het recht van terugkoop zoals voorzien in de verkoopakte wenst uit te oefenen met betrekking tot industrieterrein, op een perceel te Lummen 1ste afdeling sectie A perceelnummer 424M P0000 met een respectievelijke oppervlakte volgens kadaster van vijfduizendvierhonderdachtendertig vierkante meter (5438m²), gelegen te Europaweg 9, 3560 Lummen.
De Gemeenteraad maakt geen gebruik van het recht van terugkoop.
De Gemeenteraad verleent geen toestemming om de eigendom over te dragen, aangezien de geplande activiteit niet in lijn ligt met de bestemming.
De Bosstraat is een ontsluitingsweg die toegang verleent tot de bedrijven gelegen in de industriezone Lindekensveld. Een hoog aantal bestel- en vrachtwagens maken gebruik van de Bosstraat, logisch gezien de bedrijfsactiviteiten in deze industriezone. Momenteel geldt in de Bosstraat een voorrangsregeling ten opzichte van de zijwegen. De Bosstraat is ingericht met 2 rijstroken voor gemotoriseerd verkeer (1 rijstrook in elke rijrichting) met langst beide zijden van de weg aanliggende fietspaden. N.a.v. meldingen vanuit bedrijven in de Bosstraat blijkt dat de huidige voorrangsregels (= voorrang van rechts t.o.v. de zijstraten) niet voldoende duidelijk zijn voor iedereen. Aanvullend wordt ook aangegeven dat er regelmatig voertuigen (voornamelijk bestelwagens) parkeren in de Bosstraat, op het laatste stuk aan de knip met de Dennestraat. Op zich mogen de voertuigen daar parkeren - op dat stuk geldt geen parkeerverbod - maar uit de meldingen blijkt dat dit soms ook hinder veroorzaakt naar toegang en veiligheid. In bijlage vinden jullie het signalisatieplan, met de huidige en de nieuw voorgestelde situatie.
Het voorstel is om de voorrangsregels in de Bosstraat aan te passen, namelijk dat het verkeer in de Bosstraat voorrang heeft op de zijwegen (zowel het gemotoriseerd verkeer als de zachte weggebruikers, zijnde voetgangers en fietsers). Door de Bosstraat hierop in te richten zal het voor de verkeersdeelnemers - in het bijzonder ook voor de fietsers - duidelijker zijn hoe het zit met de voorrang t.o.v. de zijwegen. Een tweede argument voor de aanpassing van de voorrangsregels is dat er niet meer geparkeerd mag worden in de Bosstraat, wat nu wel deels het geval is (op de stukken waar geen parkeerverbod geldt).
Het verkeer in de Bosstraat, tussen de Ringlaan en de knip aan de Dennenstraat, geniet voorrang ten opzichte van het kruisende verkeer uit de zijwegen. Dit wordt gesignaleerd met B15a en B15f borden in functie van de ligging van de zijwegen ten opzichte van de Bosstraat, zie bijlage ‘signalisatieplan’.
De rode markering van het aanliggend fietspad in de Bosstraat dient over de volledige lengte van de straat, tussen de Ringlaan en de knip, door te lopen, zo ook ter hoogte van kruispunten en aantakkingen van zijwegen. Het fietspad wordt doorgetrokken met rode verf en voorzien van een witte stippellijn markering aan weerszijden ter hoogte van de aantakkingen om het potentiële fietsverkeer duidelijk te maken voor kruisend verkeer.
Het kruisende verkeer uit de zijwegen van de Bosstraat, tussen de Ringlaan en de knip aan de Dennenstraat, verleent voorrang aan het verkeer in de Bosstraat. Dit wordt gesignaleerd met een B1 bord en de nodige wegmarkeringen (haaientanden op de rijbaan) in de zijwegen van de Bosstraat, zie bijlage ‘signalisatieplan’.
Dit aanvullend reglement wordt overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekendgemaakt.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het digitaal loket voor lokale besturen en de betreffende politierechtbank.
Het bestaande aanvullend reglement (cfr. 2022_GR_00058 - Aanvullend reglement houdende maatregelen met betrekking tot het verkeer van voertuigen gebruikt voor het vervoer van zaken op de gemeenteweg Bosstraat) betreffende de Bosstraat blijft gelden naast voorliggend aanvullend reglement.
Dit aanvullend reglement betreft een gemeenteweg, concreet gaat het over de naamloze weg tussen de Sint-Sebastiaanstraat en de Gestelstraat (weg aan de voetbalterreinen van Gestel). Middels dit aanvullend reglement wordt voorgesteld om in deze straat een verbod op gemotoriseerd verkeer in te stellen, met uitzondering voor plaatselijk verkeer. Zodoende blijven de bewoners in deze straat via hun achterkant toegang hebben tot deze straat. In bijlage zit een plan met de huidige verkeerssignalisatie en het voorstel voor de te wijzigen verkeerssignalisatie van de betreffende naamloze weg.
Via bewoners werd doorgegeven dat sluipverkeer gebruik maakt van dit wegje naast de voetbalterreinen van Gestel, voornamelijk komende vanaf de Sint-Sebastiaanstraat. Het vermoeden is dat dit een gevolg zou zijn van het knippen van de IJzerstraat. De bewoners hebben vervolgens de vraag gesteld of dit wegje kan aangepast worden naar een weg specifiek voor plaatselijk verkeer. Dit zou de verkeersveiligheid - zeker voor kinderen die zich van en naar de voetbalterreinen begeven - een pro zijn.
Gemotoriseerd verkeer, met uitzondering van plaatselijk verkeer, wordt verboden in een afgebakend gedeelte van de naamloze weg tussen de Sint-Sebastiaanstraat en de Gestelstraat met behulp van een C5 verkeersbord met onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ op de aantakking van deze weg op de Sint-Sebastiaanstraat en op de hoek van het voetbalveld, ofwel zo’n 250 meter vanaf de Sint-Sebastiaanstraat en 100m vanaf de Gestelstraat, beide conform de rijrichting, zie bijlage ‘signalisatieplan’.
Dit aanvullend reglement wordt overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekendgemaakt.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het digitaal loket voor lokale besturen en de betreffende politierechtbank.
De opvolgingsrapportering met betrekking tot de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester wordt voor het einde van het derde kwartaal voorgelegd.
De opvolgingsrapportering met betrekking tot de uitvoering van het meerjarenplan in bijlage.
Voor de samenstelling van dit rapport zijn geen voorgeschreven richtlijnen.
Schema J1:Doelstellingenrekening en schema T2: Ontvangsten en uitgaven naar economische aard zijn voorgeschreven schema's die deel moeten uitmaken van deze rapportering.
Op het exploitatiebudget werd 48% van het uitgavenbudget in het eerste semester aangerekend, 38% van het ontvangstenbudget werd geboekt als opbrengst. De reden situeert zich vooral in de lagere ontvangst tijdens het eerste semester van de aanvullende personenbelasting. Eveneens wordt er tijdens het eerste semester geen voorschot op de onroerende voorheffing ontvangen. Aangezien beide belastingen tot de belangrijkste bronnen van inkomsten behoren hebben deze een grote impact op de realisatiegraad van het budget.
Van het investeringsbudget is 10% van de voorziene uitgaven aangerekend tijdens het eerste semester. Als we rekening houden met de vastleggingen is er 54% vastgelegd. Er werd 27% van de gebudgetteerde investeringsontvangsten ontvangen.
De liquide middelen zijn voldoende. In functie van de uitvoering van de investeringen en betaling van inkomende facturen worden leningen opgenomen.
Besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 26 juni 2019.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering 1ste semester 2024.
De gemeente Lummen is aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
En werd per aangetekend schrijven van 2 september 2024 opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13 november 2024.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente Lummen per brief van 2 september 2024 overgemaakt.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur; waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
De agenda werd door de Raad van Bestuur van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 28 augustus 2024 als volgt samengesteld:
De vaststelling van het (inhoudelijk) mandaat van de vertegenwoordiger(s) (volmachtdrager/plaatsvervangend volmachtdrager) dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering ingevolge artikel 432, alinea 3 van het decreet lokaal bestuur en artikel 24 van de statuten.
Artikel 432, tweede lid van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het Energiedecreet van 8 mei 2009.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 13 november 2024 met als agendapunten:
De vertegenwoordiger van de gemeente, raadslid Maarten Aerts (of plaatsvervangend Gunther Van Oost) die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Op 12/03/2024 ontving het college een brief en een mail 13/03/2024 waarin woonmaatschappij Wonen in Limburg BV aan de gemeenteraad vraagt om een afgevaardigde aan te stellen die de gemeente tot 31/12/2024 zal vertegenwoordigen op de (bijzondere) algemene vergadering(en);
Wim Vangeel werd door de gemeenteraad, in zitting van 22 april 2024, aangeduid als afgevaardigde om de gemeente te vertegenwoordigen in de (bijzondere) algemene vergadering(en) van de woonmaatschappij Wonen in Limburg BV;
Op 18/07/2024 ontving de afgevaardigde een uitnodiging van woonmaatschappij Wonen in Limburg BV voor de bijzondere algemene vergadering die zal plaatsvinden op 23 oktober 2024;
Op de eerste algemene vergadering van woonmaatschappij Wonen in Limburg BV, die plaatsvond op 29 mei 2024, werden enkele zaken uitgesteld naar een bijzondere algemene vergadering.
Onder meer volgende punten staan op de agenda:
De bijzondere algemene vergadering van woonmaatschappij Wonen in Limburg BV zal plaatsvinden op 23 oktober 2024.
Wim Vangeel werd door de gemeenteraad, in zitting van 22 april 2024, aangeduid als afgevaardigde om de gemeente te vertegenwoordigen voor de (bijzondere) algemene vergadering(en) van de woonmaatschappij Wonen in Limburg BV.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger door de gemeenteraad dient nog voor elke vergadering te worden herhaald.
Decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;
Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW);
Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW), artikel 6.23;
Er wordt kennis genomen van de voorlopige agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van woonmaatschappij Wonen in Limburg BV, die zal plaatsvinden op 23 oktober 2024.
Wim Vangeel zal de gemeente vertegenwoordigen in de bijzondere algemene vergadering van de woonmaatschappij Wonen in Limburg BV.
Vanuit onze fractie is er al langer bezorgdheid over de veiligheid van fietser in de omgeving van de kruispunten van de Beukeboomstraat met de Schalbroekstraat, Meerlestraat, Kerkstraat en Ringlaan. Het is voor fietsers niet altijd duidelijk welke route ze moeten volgen om die zone veilig te passeren. De hoge snelheid van sommige auto’s komende vanuit Meldert maakt het nog gevaarlijker. Voor en na schooluren is er een gemachtigd opzichter die de kinderen veilig houdt. Maar ook buiten deze momenten moeten er fietsers voorbij.
In juni 2021 stelden we nog voor om de veiligheid te verhogen met een waaier aan maatregelen die genomen konden worden: een snelheidsverlaging naar 50km/h; galgpaalverlichting en een aanduiding op de weg van fietssuggestiestroken. Hier werd door het bestuur niet op ingegaan. Reden die opgegeven werd is dat deze zone een herinrichting ging krijgen. Maar ondertussen zijn we 3 jaar verder. En het gaat nog enkele jaren duren voor de herinrichting een feit is.
Op 20 november 2023 werd de gemeenteraad via een gemeenteraadscommissie geïnformeerd over de plannen voor de riolering en aanleg van fietspaden in de Beukenboomstraat. Deze presentatie werd ons ter beschikking gesteld.
Dit voorstel bevat zeker een aantal positieve elementen: bv. een betere doorstroming van het verkeer komende van de Ringlaan en een duidelijker traject voor de fietsers.
Wij hadden echter nog een aantal bezorgdheden.
Op 10 januari stelden we schriftelijk enkele eenvoudige vragen over deze plannen die belangrijk zijn voor de veiligheid en het comfort van de fietsers:
Na mijn vraagstelling in de gemeenteraad van juni om een antwoord op deze vragen te krijgen, werd hierover een vergadering met AWV gehouden om het standpunt van AWV te bekomen. Op 19 juli verkregen wij dat antwoord via een e-mail dat dat standpunt weergaf. Samengevat is de inhoud:
Wat betreft de punten 1. en 2.was ik erg verbaasd over de standpunten van AWV.
Bij verdere navraag en opzoeking kwam ik tot volgende vaststellingen:
1. Snelheidsbeperking
Conclusie : Er zijn voldoende redenen om in deze zone tussen Schalbroekstraat en Ringlaan een snelheidsbeperking in te stellen. Deze maatregel heeft verder geen invloed op het ontwerp van de weginrichting en zal derhalve ook geen vertragingen veroorzaken.
2. Galgpaalverlichting
Conclusie : Punctuele verlichting d.m.v. galgpalen is wenselijk en het dienstorder MOW/AWV/2021/14 sluit dit niet uit, ook niet binnen de scoop van een kruispunt. Deze maatregel heeft verder geen invloed op het ontwerp van de weginrichting en zal derhalve ook geen vertragingen veroorzaken.
Tijdens de infoavond over de herinrichting op 20 augustus waren de verlaagde snelheid en de galgpaalverlichting nog niet opgenomen in de plannen.
Het is, in het teken van de veiligheid van alle fietsers, wenselijk om de snelheidsverlaging en de installatie van punctuele verlichting nog toe te voegen aan de plannen.
De gemeenteraad vraagt het college van burgemeester en schepenen contact op te nemen met AWV om te bekomen dat, ter hoogte van de kruispunten van de Beukenboomstraat met de Ringlaan, Merelstraat en Schalbroekstraat, een snelheidsbeperking 50km/h in beide richtingen ingesteld wordt. De zone voor de snelheidsbeperking vangt aan voor de aansluiting met de Ringlaan en loopt tot voorbij de fietsoversteekplaats ter hoogte van de Schalbroekstraat.
De gemeenteraad vraagt het college van burgemeester en schepenen contact op te nemen met AWV om te bekomen dat, na de herinrichting van de kruispunten van de Beukenboomstraat met de Ringlaan, Merelstraat en Schalbroekstraat, punctuele verlichting met zwart-gele galgpalen wordt voorzien bij de fietsoversteekplaats ter hoogte van de aansluiting met de Schalbroekstraat.