Terug
Gepubliceerd op 02/07/2024

2024_GR_00066 - Reglement uitleenmaterialen - aanpassing - Goedkeuring/Weigering

Gemeenteraad
ma 24/06/2024 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Gebruikersreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Sander Hoogstijns, Voorzitter; Luc Wouters, Burgemeester; Rita Moors, Eerste schepen; Wim Vangeel, Tweede schepen; Dirk Snyers, Derde schepen; Romi Soors, Vierde schepen; Heidi Lamotte, Vijfde schepen en voorzitter BCSD; Veerle Beckers, Raadslid; Veerle Verboven, Raadslid; Stefan Coenen, Raadslid; An Goijens, Raadslid; Mario Vrancken, Raadslid; Jeffrey Mardulier, Raadslid; Birgitt Carlier, Raadslid; Noa Vandevenne, Raadslid; Axel Geerts, Raadslid; Hanne Janssen, Raadslid; Gunter Van Oost, Raadslid; Chelsea Nshuti; Peter Aerts, Raadslid; Maarten Aerts, Raadslid; Ine Geerts, Raadslid; Johan Quintens, Raadslid; Bart Vissers, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Vissers, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00066 - Reglement uitleenmaterialen - aanpassing - Goedkeuring/Weigering

Aanwezig

Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Rita Moors, Wim Vangeel, Dirk Snyers, Romi Soors, Heidi Lamotte, Veerle Beckers, Veerle Verboven, Stefan Coenen, An Goijens, Mario Vrancken, Jeffrey Mardulier, Birgitt Carlier, Noa Vandevenne, Axel Geerts, Hanne Janssen, Gunter Van Oost, Chelsea Nshuti, Peter Aerts, Maarten Aerts, Ine Geerts, Johan Quintens, Bart Vissers
Stemmen voor 23
Veerle Beckers, Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Mario Vrancken, Rita Moors, Birgitt Carlier, Dirk Snyers, Wim Vangeel, Veerle Verboven, Jeffrey Mardulier, Stefan Coenen, Gunter Van Oost, Heidi Lamotte, Romi Soors, Noa Vandevenne, Axel Geerts, Hanne Janssen, Ine Geerts, Maarten Aerts, Chelsea Nshuti, Johan Quintens, An Goijens, Peter Aerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00066 - Reglement uitleenmaterialen - aanpassing - Goedkeuring/Weigering 2024_GR_00066 - Reglement uitleenmaterialen - aanpassing - Goedkeuring/Weigering

Motivering

Aanleiding en context

In 2023 werd een aanpassing voorgelegd aan de gemeenteraad. Dit werd destijds verdaagd omdat er eerst meer duidelijkheid nodig was met betrekking tot het afvoeren van de mosselcontainer. Deze mosselcontainer wordt afgevoerd als restafval.

Intussen zijn er nog een aantal aanpassingen noodzakelijk. Daarom wordt volgend voorstel gedaan:

Aanpassing uitleenreglement:

  • Bij categorie A dient PWA – DCO Lummen geschrapt te worden, bestaat niet meer in deze vorm en is nu een privéfirma. Zij kunnen geen gebruik meer maken van de uitleendienst.
  • Toevoeging dat de ontlener gebruik kan maken van gemeentelijke buurtcheques om materialen uit te lenen.
  • Bij het uitlenen van de tenten wordt extra vermeld dat bij windsnelheden van af 70 km/u de tent onmiddellijk ontruimd dient te worden. Ook het recht om af te breken, indien de weersomstandigheden het niet toelaten, wordt toegevoegd. 
  • De burgemeester kan, na advies preventieadviseur, te allen tijden beslissen de tenten niet uit te lenen of af te breken. Beslissing niet opstellen wordt telkens genomen voor gans het weekend.
  • Tenten moeten ontruimd zijn de volgende werkdag voor 8.00 uur i.p.v. 12 uur. Tenzij een schriftelijke toelating door de dienst vrije tijd.
  • Extra vergoeding van 80 EUR indien de richtlijnen omtrent de tenten niet worden nageleefd.
  • Indien toiletwagen niet kan aangesloten worden op riolering of opvangreservoir wordt deze niet meer uitgeleend.
  • Toevoeging dat een chauffeur van de wagen die de aanhangwagen met nadarelementen gebruikt, minstens over rijbewijs BE moet beschikken.
  • Geluidmeter: 'na elke activiteit dient de geluidsmeting doorgestuurd te worden naar geluidsmetingen@lummen.be'.
  • Afvalcontainers: enkel restafval mag hierin gegooid worden. Keukenafval dient door organisator zelf meegenomen te worden. Deze wetgeving is namelijk veranderd sinds 01/01/02024. Aanrekening van afvoer afval (keuken/glas/papier en karton/PMD) volgens geldende tarieven + aanrekening van 40 EUR/u/personeelslid.
  • Meldingsplicht technisch personeel aan dienst vrije tijd bij wijziging en/of nalatigheid door ontlener.
  • Facturatie vindt plaats in het begin van de volgende maand en niet op het einde van dezelfde maand.

Aanpassingen bijlage:

  • Afvalcontainer restafval: blijft behouden maar er mag geen keukenafval in gegooid worden.
  • Huur mosselcontainer: 50 EUR voor categorie A dient verhoogd te worden naar 125 EUR. De kosten van afvoer = 120,75 EUR. Voor categorie B = 187,50 EUR.
  • Standpijp: aanrekening van 10 EUR voor verenigingen in categorie A. Gemiddeld wordt er 4 m³ verbruikt. Rekeninghoudend dat 1m³ iets minder dan 5 EUR kost wordt daarom voorgesteld om dit bedrag te verhogen naar 10 EUR voor categorie A. Voor categorie B is dit dan 15 EUR. De werkuren van plaatsing worden niet aangerekend. Standpijpen mogen niet meer zelf geplaatst worden, enkel door personeel van het gemeentebestuur die hiervoor een opleiding volgden.
  • Grote werfkast op voet die aangesloten diende te worden via Infrax is niet meer beschikbaar en werd dus geschrapt uit de lijst.
  • Werfkast/paddenstoel op voet met kabel van 25 meter dient vanaf 1 juli 2024 afgehaald te worden in de UiTbalie. Stond voorheen als geleverd vermeld. De huurprijs is in categorie A 20 EUR, in categorie B 30 EUR.
  • Nieuw: kabelbeschermer goot: 5 x 1 meter. Kan voortaan uitgeleend worden.

Dit nieuwe reglement gaat in voor alle nieuwe aanvragen vanaf 01 juli 2024. 

Voor de reservaties die momenteel al zijn toegewezen zal het tarief dat op het moment van de reservatie geldig was worden toegepast.

Argumentatie

Een aanpassing van het reglement is noodzakelijk om de tarieven en omschrijvingen aan te passen naar de huidige situatie.

Juridische overweging

22/11/2022 en 23/01/2024: positief advies Bestuurscommissie Oosterhof.

Regelgeving bevoegdheid

GR: Reglementen vaststellen + straffen/sancties bij overtreding (art. 119, eerste lid NGW jo. art. 40, §3 jo. art. 41, tweede lid, 2° DLB)
<p>Artikel 119, eerste lid Nieuwe gemeentewet: </p><p style="margin-left: 20px;">De <strong>gemeenteraad</strong> maakt de gemeentelijke reglementen van inwendig bestuur en de gemeentelijke politieverordeningen, met uitzondering van de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer bedoeld in artikel 130<em>bis.</em></p><p>Artikel 40, &sect;3 Decreet over het lokaal bestuur:&nbsp;</p><p style="margin-left: 20px;">De <strong>gemeenteraad</strong> stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.<br>Een afschrift van elk reglement waarin een strafbepaling of een administratieve sanctie wordt opgenomen, wordt dadelijk verzonden aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan die van de politierechtbank.</p><p>Artikel 41, tweede lid, 2&deg; Decreet over het lokaal bestuur: [De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:]</p><p style="margin-left: 20px;">&nbsp;het vaststellen van andere gemeentelijke reglementen dan die over personeelsaangelegenheden, en het bepalen van straffen en administratieve sancties bij de overtreding van die reglementen.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt het reglement uitleenmaterialen goed. Alle nieuwe aanvragen vanaf 1 juli 2024 zijn onderworpen aan dit reglement. De reservaties die reeds gemaakt zijn worden aan de voorwaarden uitgevoerd zoals afgesloten.


Bijlagen

  • Reglement uitleen vanaf 01-07-2024.pdf
  • Reglement uitleen 2018 - met aanpassingen vanaf 01-07-2024.pdf
  • Aanvraag - materialen vanaf 01-07-2024.pdf
  • Aanvraag - materialen 2018 - met aanpassingen vanaf 01-07-2024.pdf
  • Verslag BCO 2024-01-23.pdf