Terug
Gepubliceerd op 02/07/2024

2024_GR_00069 - Wijziging personeelskader voor het gemeentepersoneel - Goedkeuring/Weigering

Gemeenteraad
ma 24/06/2024 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Sander Hoogstijns, Voorzitter; Luc Wouters, Burgemeester; Rita Moors, Eerste schepen; Wim Vangeel, Tweede schepen; Dirk Snyers, Derde schepen; Romi Soors, Vierde schepen; Heidi Lamotte, Vijfde schepen en voorzitter BCSD; Veerle Beckers, Raadslid; Veerle Verboven, Raadslid; Stefan Coenen, Raadslid; An Goijens, Raadslid; Mario Vrancken, Raadslid; Jeffrey Mardulier, Raadslid; Birgitt Carlier, Raadslid; Noa Vandevenne, Raadslid; Axel Geerts, Raadslid; Hanne Janssen, Raadslid; Gunter Van Oost, Raadslid; Chelsea Nshuti; Peter Aerts, Raadslid; Maarten Aerts, Raadslid; Ine Geerts, Raadslid; Johan Quintens, Raadslid; Bart Vissers, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Vissers, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00069 - Wijziging personeelskader voor het gemeentepersoneel - Goedkeuring/Weigering

Aanwezig

Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Rita Moors, Wim Vangeel, Dirk Snyers, Romi Soors, Heidi Lamotte, Veerle Beckers, Veerle Verboven, Stefan Coenen, An Goijens, Mario Vrancken, Jeffrey Mardulier, Birgitt Carlier, Noa Vandevenne, Axel Geerts, Hanne Janssen, Gunter Van Oost, Chelsea Nshuti, Peter Aerts, Maarten Aerts, Ine Geerts, Johan Quintens, Bart Vissers
Stemmen voor 21
Veerle Beckers, Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Mario Vrancken, Rita Moors, Birgitt Carlier, Dirk Snyers, Wim Vangeel, Jeffrey Mardulier, Gunter Van Oost, Heidi Lamotte, Romi Soors, Noa Vandevenne, Axel Geerts, Hanne Janssen, Ine Geerts, Maarten Aerts, Chelsea Nshuti, Johan Quintens, An Goijens, Peter Aerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Veerle Verboven, Stefan Coenen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00069 - Wijziging personeelskader voor het gemeentepersoneel - Goedkeuring/Weigering 2024_GR_00069 - Wijziging personeelskader voor het gemeentepersoneel - Goedkeuring/Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Om in te kunnen spelen op de huidige noden dient het personeelskader aangepast te worden betreffende de inschaling van de ICT-coördinator en het administratief kader binnen de BKO.

Argumentatie

Volgende wijzigingen worden voorgesteld:

1. Een hogere inschaling van de functie van ICT-coördinator van Bx naar Av omwille van de volgende aspecten:

  • Argumenten m.b.t. de functie-inhoud:
    • Een succesvolle invulling van deze functie vraagt om een erg specifieke combinatie van expertise en competenties in een domein met bijzonder veel uitdagingen, nu en in de toekomst. 
    • Ook buiten de normale werkuren wordt regelmatig van deze functie bereikbaarheid en inzet verwacht.
  • Argumenten met betrekking tot de organisatie:
    • De impact van de werking van de dienst ICT in het algemeen en de functie van ICT-coördinator in het bijzonder, is organisatiebreed en zeer erg groot.
    • Een eventuele tussentijdse externe vervanging is bijzonder kostelijk. In verhouding is de jaarlijkse meerkost voor de organisatie van een herwaardering van de functie erg beperkt.
  • Argumenten m.b.t. de arbeidsmarkt:
    • Het gaat om een knelpuntberoep, en dan vooral ook “knelpuntkennis en -competenties” zowel in de privé als in de openbare sector waarbij vergelijkbare jobs in de privé een veel hoger loon en extralegale voordelen aanbieden.
    • Vergelijking met andere besturen en recente vacatures bij lokale besturen geeft een diffuus beeld, maar heel wat vergelijkbare gemeenten hebben alleszins een meer uitgebreide dienst ICT én een hogere verloning van hun ICT-coördinator tot zelf niveau A1a-A2a-A3.
  • Argumenten m.b.t. de Intergemeentelijke Samenwerking Halen - Herk-de-Stad - Lummen: 
    • Betreffende ICT zal er binnen de IGS in de toekomst samengewerkt worden. Het zoeken en uitwerken van potentiële synergieën wordt gecoördineerd door de ICT-coördinator van Lummen.


2. Een uitbreiding van 0.1 VTE administratief medewerker en een verschuiving van 0.2 VTE deskundige BKO naar administratief medewerker voor de buitenschoolse kinderopvang omwille van de volgende aspecten:

  • hoge werkdruk, meer kinderen (71 in 2021, 118 in 2022 en 201 in 2023), opvolging stagiairs, nieuwe begeleiders, kwaliteitshandboek, meer drukte aan het onthaal en meer aanwezigheid in de BKO's.
  • 5 werkgroepen die georganiseerd en geleid worden door de administratief medewerkers;
  • Aankomend BOA-decreet
  • Een conclusie uit de bevraging met andere vergelijkbare gemeenten toont aan dat er elders een grotere administratieve ondersteuning is (Beringen 5.8 VTE's,  Heusden-Zolder 4.85 VTE's en Diepenbeek 3.6 VTE's)
  • Het aantal VTE van de deskundige BKO verminderen van 1 VTE naar 0.8 VTE: de huidige deskundige heeft al de jaren haar loopbaan verminderd met 0.2 VTE. Op termijn willen we de functie behouden op 0.8 VTE.
  • Het aantal VTE van administratief medewerker BKO vermeerderen van 1 VTE naar 1.3 VTE: in de concrete uitvoering willen we de administratieve ondersteuning na het pensioen van de huidige administratief medewerkers invullen met twee deeltijdse medewerkers waarvan één op 50% en één op 80%


Bijgevolg worden in het voorliggende kader volgende wijzigingen aangebracht :

  • Afdeling organisatie en informatie - coördinator ICT op niveau Av (A1a-A1b-A2a)
  • Afdeling buitenschoolse kinderopvang - Verlaging deskundige BKO van 1 VTE naar 0,8 VTE; verhoging administratief medewerker BKO van 1 VTE naar 1,3 VTE.

De wijzigingen worden besproken met de werknemersvertegenwoordiging op 31 mei 2024. Protocol wordt vervolgens toegevoegd.

Wijziging kader toegevoegd in bijlage. 

 

Juridische overweging

Het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2024 houdende wijziging personeelskader voor het gemeentepersoneel

Bevoegdheid (bijzonder)

Vaststelling personeelskader

Regelgeving bevoegdheid

GR: Beleid gemeente + algemene regels (art. 40, ยง2 DLB)
Artikel 40, §2 DLB: De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daartoe algemene regels vaststellen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het personeelskader voor het gemeentepersoneel wordt goedgekeurd.


Bijlagen

  • Personeelskader - GEM juni 2024.pdf
  • BOC 31 mei 2024 - protocol wijziging personeelskader gemeente.pdf