Terug
Gepubliceerd op 02/07/2024

2024_GR_00103 - Aanvullend reglement op het wegverkeer betreft Ketelstraat, Kerkstraat, Vandermarckestraat, Gemeenteplein, Neerstraat en Schulensebaan: aanpassing - Goedkeuring/Weigering

Gemeenteraad
ma 24/06/2024 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Sander Hoogstijns, Voorzitter; Luc Wouters, Burgemeester; Rita Moors, Eerste schepen; Wim Vangeel, Tweede schepen; Dirk Snyers, Derde schepen; Romi Soors, Vierde schepen; Heidi Lamotte, Vijfde schepen en voorzitter BCSD; Veerle Beckers, Raadslid; Veerle Verboven, Raadslid; Stefan Coenen, Raadslid; An Goijens, Raadslid; Mario Vrancken, Raadslid; Jeffrey Mardulier, Raadslid; Birgitt Carlier, Raadslid; Noa Vandevenne, Raadslid; Axel Geerts, Raadslid; Hanne Janssen, Raadslid; Gunter Van Oost, Raadslid; Chelsea Nshuti; Peter Aerts, Raadslid; Maarten Aerts, Raadslid; Ine Geerts, Raadslid; Johan Quintens, Raadslid; Bart Vissers, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Vissers, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00103 - Aanvullend reglement op het wegverkeer betreft Ketelstraat, Kerkstraat, Vandermarckestraat, Gemeenteplein, Neerstraat en Schulensebaan: aanpassing - Goedkeuring/Weigering

Aanwezig

Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Rita Moors, Wim Vangeel, Dirk Snyers, Romi Soors, Heidi Lamotte, Veerle Beckers, Veerle Verboven, Stefan Coenen, An Goijens, Mario Vrancken, Jeffrey Mardulier, Birgitt Carlier, Noa Vandevenne, Axel Geerts, Hanne Janssen, Gunter Van Oost, Chelsea Nshuti, Peter Aerts, Maarten Aerts, Ine Geerts, Johan Quintens, Bart Vissers
Stemmen voor 23
Veerle Beckers, Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Mario Vrancken, Rita Moors, Birgitt Carlier, Dirk Snyers, Wim Vangeel, Veerle Verboven, Jeffrey Mardulier, Stefan Coenen, Gunter Van Oost, Heidi Lamotte, Romi Soors, Noa Vandevenne, Axel Geerts, Hanne Janssen, Ine Geerts, Maarten Aerts, Chelsea Nshuti, Johan Quintens, An Goijens, Peter Aerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00103 - Aanvullend reglement op het wegverkeer betreft Ketelstraat, Kerkstraat, Vandermarckestraat, Gemeenteplein, Neerstraat en Schulensebaan: aanpassing - Goedkeuring/Weigering 2024_GR_00103 - Aanvullend reglement op het wegverkeer betreft Ketelstraat, Kerkstraat, Vandermarckestraat, Gemeenteplein, Neerstraat en Schulensebaan: aanpassing - Goedkeuring/Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Op de adviesraad verkeer werd het voorstel besproken en goedgekeurd om ook de Ketelstraat, het Gemeenteplein, Neerstraat, deel Schulensebaan en een deel van de Kerkstraat als fietszone in te richten. 

Er werd een aanvullend reglement opgemaakt op het wegverkeer betreffende de Ketelstraat, Kerkstraat, Vandermarckestraat, Gemeenteplein, Neerstraat, deel van de Schulensebaan en een deel van de Kerkstraat. 

Argumentatie

Bij de herinrichting van de Ketelstraat werd de verkeerscirculatie in de Ketelstraat en Vandermarckestraat gewijzigd.

Bij de herinrichting van de Ketelstraat werd voorzien dat ook een deel van Vandermarckenstraat ingericht wordt als éénrichtingsstraat. 

Het is daarbij aangewezen om de Ketelstraat in te richten als fietszone.

De Ketelstraat, Kerkstraat, Vandermarckestraat, Gemeenteplein, Neerstraat, deel Schulensebaan en een deel van de Kerkstraat  moeten gesignaleerd worden als een fietszone.


Juridische overweging

De wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

De wet van 10 januari 2012 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietszone te verankeren in het verkeersreglement;

Het koninklijk besluit van 4 december 2012 betreffende het signaleren van de fietszone;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het ministerieel rondschrijven betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en al zijn latere wijzigingen.

Regelgeving bevoegdheid

GR: Zaak van de wegen (art. 31, §1 Omgevingsvergunningsdecreet)
<p>Artikel 31, &sect;1 Omgevingsvergunningsdecreet:&nbsp;</p><p style="margin-left: 20px;">Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de <strong>gemeenteraad </strong>samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.<br><br>De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt. </p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op de Vandermarckestraat, tussen het kruispunt met de Ketelstraat en huisnummer 10, is het voor iedere bestuurder, uitgezonderd fietsers, speed-pedelecs en bromfietsers klasse A, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid.

(Rijrichting aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage).

Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 met onderbord M18 en verkeersbord C1 met onderbord M12.

Artikel 2

Op de Ketelstraat, tussen het kruispunt met Kerkstraat en het kruispunt met de Vandermarckestraat, is het voor iedere bestuurder, uitgezonderd fietsers, speed-pedelecs en bromfietsers klasse A, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 met onderbord M18 en verkeersbord C1 met onderbord M12.

(Rijrichting aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage).

Artikel 3

Op de Kerkstraat, tussen het kruispunt met de Neerstraat en het Gemeenteplein en het kruispunt met de Ketelstraat, is het voor iedere bestuurder, uitgezonderd fietsers, speed-pedelecs en bromfietsers klasse A, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 met onderbord M18 en verkeersbord C1 met onderbord M12.

(Rijrichting aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage).

Artikel 4

Op het Gemeenteplein, tussen het kruispunt met de Neerstraat en het kruispunt met de Dorpsstraat, is het voor iedere bestuurder, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 en verkeersbord C1.

(Rijrichting aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage).

Artikel 5

Op het Gemeenteplein, tussen het kruispunt met de Dorpsstraat en het kruispunt met de Neerstraat, is het voor iedere bestuurder, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 en verkeersbord C1.

(Rijrichting aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage).

Artikel 6

Op de Neerstraat, tussen huisnummer 15 en het kruispunt met het Gemeenteplein, is het voor iedere bestuurder, uitgezonderd fietsers, speed-pedelecs en bromfietsers klasse A, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 met onderbord M18 en verkeersbord C1 met onderbord M12.

(Rijrichting aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage).

Artikel 7

Op de Neerstraat, tussen de in-en uitrit van de supermarkt Carrefour Market en de N725 Ringlaan, is het voor iedere bestuurder, uitgezonderd fietsers, speed-pedelecs en bromfietsers klasse A, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 met onderbord M18 en verkeersbord C1 met onderbord M12.

(Rijrichting aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage).

Artikel 8

Het gebied waarbinnen de straten uitgerust zijn als zijnde een fietszone wordt begrensd door (Bijlage 1):

  • Kruising Oostereindestraat x Ringlaan (N717)
  • Kruising Oostereindestraat x Dr. Vanderhoeydonckstraat
  • Kruising Zonnestraat x Dr. Vanderhoeydonckstraat
  • Kruising Dorpsstraat x Fagnoulestraat
  • Kruising Dorpsstraat x Pastoor Frederickxstraat
  • Kruising Kerkstraat x Ketelstraat
  • Kruising Neerstraat x Ringlaan
  • Rotonde Schulensebaan x Ringlaan
  • Vandermarckestraat t.h.v. huisnummer 10

Ter hoogte van de kruisingen wordt het begin van de fietszone aangeduid door een F111-verkeersbord en het einde van een fietszone door een F113-verkeersbord. 

Artikel 9

Op de Vandermarckestraat wordt het voetpad ter hoogte van huisnummer 6 aangeduid door het verkeersbord D11.

Artikel 10

Volgende reglementen worden opgeheven:

  • Aanvullend reglement op het wegverkeer betreft Ketelstraat, Kerkstraat, Vandermarckestraat, Gemeenteplein, Neerstraat en Schulensebaan goedgekeurd door de gemeenteraad bij zitting van 18 december 2023.

Bijlagen

  • Verkeersborden en signalisatieplan_V2.docx