De zitting van de gemeenteraad de dato 27 mei 2024.
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad werden onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
De notulen werden/worden via de agenda ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van de volgende gemeenteraad, ter beschikking gesteld aan de raadsleden.
Het zittingsverslag (audioverslag) werd per e-mail verzonden aan de individuele raadsleden.
Al dan niet na opmerkingen over de redactie van de notulen en het zittingsverslag, worden de notulen en het zittingsverslag - desgevallend met aanpassingen - door de gemeenteraad aangenomen of impliciet als goedgekeurd beschouwd.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad de dato 27 mei 2024 goed.
De jaarrekening 2023, opgemaakt door de financieel directeur, wordt voorgelegd aan de gemeenteraad voor vaststelling.
De besluitvorming dient als volgt te verlopen:
- de ocmw-raad stelt zijn deel van de jaarrekening 2023 vast;
- de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van de jaarrekening vast;
- de gemeenteraad keurt tenslotte het deel goed dat de ocmw-raad heeft vastgesteld.
Deze jaarrekening wordt, na vaststelling, overgemaakt aan het agentschap van binnenlands bestuur voor goedkeuring door de gouverneur.
De gouverneur keurt de jaarrekening goed indien ze juist en volledig is en een waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand van de gemeente en OCMW.
Deze jaarrekening bestaat uit twee onderdelen:
De staat van het financieel evenwicht (schema J2 (p10)) geeft een exploitatiesaldo van 6 544 876 euro, tegenover een gebudgetteerd saldo van 1 729 701. Dit wordt verder verduidelijkt in de toelichting bij de jaarrekening.
Het investeringssaldo bedraagt -5 162 370 terwijl er -10 498 689 gebudgetteerd werd. De gebudgetteerde investeringsuitgaven en -ontvangsten die hun uitvoering in een later jaar kennen werden overgedragen (p69)
Het financieringssaldo bedraagt -926 470 terwijl er -807 464 gebudgetteerd werd. Er werd geen nieuwe lening opgenomen. De opname van leasingschulden in het kader van 'licht als dienst' was lager dan gebudgetteerd.
Het budgettair resultaat van het boekjaar is 456 036 euro.
De in BBC 2020 opgelegde evenwichtsvoorwaarden zijn:
Beschikbaar budgettair resultaat 2023: 10 687 212 euro (meerjarenplan:378 682)
Autofinancieringsmarge 2023: 5 556 273 euro (meerjarenplan:716 997)
De geconsolideerde jaarrekening 2023 opgemaakt door de financieel directeur met volgende resultaten:
Budgettair resultaat boekjaar: 456 036 euro
Gecumuleerd budgettair resultaat: 12 076 529 euro
Autofinancieringsmarge:5 556 273 euro
Balanstotaal: 108 395 646 euro
Decreet Lokaal bestuur artikel 249.
Besluit van de vlaamse regering van 25 juni 2010 in het bijzonder hoofdstuk 4
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen.
De gemeenteraad heeft geen bezwaren tegen bepaalde verrichtingen en stelt het deel van de jaarrekening met betrekking tot het gedeelte van de gemeente vast.
De Gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening met betrekking tot het OCMW goed.
Dit besluit wordt samen met de jaarrekening 2023 en de documentatie digitaal overgemaakt aan het agentschap binnenlands bestuur voor nazicht en goedkeuring door de gouverneur.
De financieel directeur dient jaarlijks te rapporteren aan de gemeenteraad over de voorafgaande controle van de wettelijkheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen.
De gemeenteraad kan bepaalde categorieën uitsluiten van deze voorafgaande controle.
De gemeenteraad besliste om alle opdrachten en verbintenissen van dagelijks bestuur uit te sluiten van deze voorafgaande controle.
Op 24 juni 2019 besliste de raad om het grensbedrag van dagelijks bestuur vast te leggen op 12.500 euro exclusief btw.
In bijlage een lijst van de verbintenissen waarvoor in 2023 een voorafgaande controle gebeurde en een visum werd afgeleverd vooraleer de opdracht gesloten werd.
De lijst van verbintenissen 2023 waarvoor visum werd afgeleverd.
Decreet Lokaal Bestuur artikel 266
De gemeenteraad neemt kennis van de verbintenissen van 2023 waarvoor een voorafgaand visum werd afgeleverd.
De 9de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
De besluitvorming dient als volgt te verlopen:
De aanpassing van het meerjarenplan:
Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in ieder jaar positief.
De geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is groter of gelijk aan nul.
De toelichting van de aanpassing van het meerjarenplan:
In bijlage de 9de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
De 9de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het deel met betrekking tot de gemeente.
De 9de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het deel dat vastgesteld werd door de raad voor maatschappelijk welzijn.
Decreet Lokaal Bestuur, Titel 4, hoofdstuk 1 afdeling 1, 2 en 4.
Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen.
De Gemeenteraad stelt de 9de aanpassing van het meerjarenplan vast
De Gemeenteraad keurt het deel van de 9de aanpassing van het meerjarenplan van het ocmw goed
In 2023 werd een aanpassing voorgelegd aan de gemeenteraad. Dit werd destijds verdaagd omdat er eerst meer duidelijkheid nodig was met betrekking tot het afvoeren van de mosselcontainer. Deze mosselcontainer wordt afgevoerd als restafval.
Intussen zijn er nog een aantal aanpassingen noodzakelijk. Daarom wordt volgend voorstel gedaan:
Aanpassing uitleenreglement:
Aanpassingen bijlage:
Dit nieuwe reglement gaat in voor alle nieuwe aanvragen vanaf 01 juli 2024.
Voor de reservaties die momenteel al zijn toegewezen zal het tarief dat op het moment van de reservatie geldig was worden toegepast.
Een aanpassing van het reglement is noodzakelijk om de tarieven en omschrijvingen aan te passen naar de huidige situatie.
22/11/2022 en 23/01/2024: positief advies Bestuurscommissie Oosterhof.
De raad keurt het reglement uitleenmaterialen goed. Alle nieuwe aanvragen vanaf 1 juli 2024 zijn onderworpen aan dit reglement. De reservaties die reeds gemaakt zijn worden aan de voorwaarden uitgevoerd zoals afgesloten.
Vanaf 2024 zal Prijs Beeldende Kunsten terug plaatsvinden het GCOC Oosterhof.
Volgende aanpassingen worden voorgelegd:
Artikel 8: Kunstenaars mogen maximum 5 i.p.v. 2 kunstwerken tentoonstellen tijdens Prijs Beeldende Kunsten.
Artikel 11: Het publiek, de vakjury en de voorzitters van de gemeentelijke adviesraden, de bestuursleden van de cultuurraad, de schepen van cultuur en het publiek brengen hun stem uit tijdens de openingsavond.
Na een evaluatie van Prijs Beeldende Kunsten 2023 vraagt de cultuurraad het reglement opnieuw aan te passen en de Prijs Beeldende Kunsten terug te organiseren in het GCOC Oosterhof. Hierdoor kunnen de kunstenaars opnieuw 5 kunstwerken inleveren in plaats van 2.
06 februari 2024: positief advies cultuurraad
De raad keurt het reglement Prijs Beeldende Kunsten 2024 goed.
De laatste aanpassing dateert van 2018.
Aanpassingen tariefreglement culturele infrastructuur:
Een aanpassing van het reglement is noodzakelijk omdat een aantal zaken niet conform de huidige situatie zijn.
26/03/2024: positief advies Bestuurscommissie Oosterhof.
25/06/2018 gemeenteraadsbesluit betreffende Tariefreglement culturele infrastructuur.
De raad keurt het tariefreglement culturele infrastructuur goed. Alle nieuwe aanvragen vanaf 1 juli 2024 zijn onderworpen aan dit reglement.
De laatste aanpassing dateert van 2018.
Aanpassingen huishoudelijk reglement GCOC Oosterhof:
Een aanpassing van het reglement is noodzakelijk omdat een aantal zaken niet conform de huidige situatie zijn.
26/03/2024: positief advies Bestuurscommissie Oosterhof.
25/06/2018 gemeenteraadsbesluit betreffende Huishoudelijk Reglement GCOC Oosterhof.
De raad keurt het Huishoudelijk Reglement culturele infrastructuur (voorheen: huishoudelijk reglement GCOC Oosterhof) goed. Alle nieuwe aanvragen vanaf 1 juli 2024 zijn onderworpen aan dit reglement.
Het retributiereglement dient aangepast te worden aan gewijzigde regelgeving.
Wet van 7 januari 2024 tot wijziging van het Oud Burgerlijk Wetboek en het Wetboek der registratie-, hypotheek en griffierechten teneinde de procedure voor de naamsverandering te versoepelen.
De financiële toestand van de gemeente.
Het afleveren van allerlei administratieve stukken brengt voor de gemeente lasten mee, het is aangewezen om hiervoor een gematigde retributie in te vorderen.
De wijzigingen werden via track changes in het rood aangegeven in het document of doorgehaald.
Belangrijkste wijzigingen zijn :
Wet van 7 januari 2024 tot wijziging van het Oud Burgerlijk Wetboek en het Wetboek der registratie-, hypotheek en griffierechten teneinde de procedure voor de naamsverandering te versoepelen
De gemeenteraad keurt het bijgevoegd retributiereglement inzake de afgifte van administratieve stukken goed voor de periode vanaf 1 juli 2024 tot en met 31 december 2025
Het retributiereglement inzake de afgifte van administratieve stukken, vastgesteld in zitting van 18 december 2023 wordt opgeheven vanaf 1 juli 2024
Samen met Fluvius werd een project gestart om riolering en fietspaden aan te leggen in de Linkhoutstraat. Op 24 april 2023 heeft de gemeenteraad het onteigeningsplan definitief goedgekeurd om de noodzakelijke gronden te verwerven voor het aanleggen van fietspaden.
Op 20 december 2022 werd de heer Dirk De Vis als onderhandelaar aangesteld om in naam van de gemeente te onderhandelen met het oog op het afsluiten van minnelijke overeenkomsten voor de aan- en verkoop van gronden in de dienstjaren 2023 en 2024.
Er werd met de eigenaar(s) van inname 7 een minnelijk voorakkoord bereikt om 63 m² van perceel 3 B 541R te verwerven.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
24 febrauri 2017: bekrachtiging van het onteigeningsdecreet door de Vlaamse regering
27 oktober 2017: goedkeuring uitvoeringsbesluit bij het onteigeningsdecreet
Het voorakkoord om deel van perceel 3B541R met een oppervlakte van 63 m² aan te kopen voor een bedrag van 11.025 EUR wordt goedgekeurd.
Notaris Jan Lambrecht wordt aangesteld om de aankoopakte op te maken.
Na aankoop wordt perceel 3B541R bij het openbaar domein gevoegd.
De eigenaar van perceel 2B890g, gelegen Geerstraat 18b, heeft een vraag gesteld om een deel van zijn perceel te ruilen tegen een deel van het openbare domein.
Er werd een voorakkoord met opschortende voorwaarden afgesloten om deze ruil tot stand te brengen.
Om een deel van het openbaar domein te ruilen moet echter eerst de rooilijn aangepast worden.
De aanvrager heeft op eigen kosten een dossier laten samenstellen door Landmeter Expert Bart Cleuren.
De nieuwe rooilijn werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad van 22 april 2024.
Er werd een openbaar onderzoek gevoerd van 15 mei 2024 tem 13 juni 2024
Er werden geen bezwaren ingediend.
De gemeenteraad dient de definitieve vaststelling te doen van de gewijzigde rooilijn (op voorwaarde dat er geen bezwaren ingediend worden)
Het decreet van de Vlaamse Regering houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
De gemeenteraad stelt de nieuwe rooilijn van de Geerstraat definitief vast zoals voorgesteld op het ontwerp-rooilijnplan opgemaakt door landmeter expert Bart Cleuren op 25 september 2023.
De gemeenteraad gaat akkoord om Lot 1 te onttrekken aan het openbaar domein en Lot 2 bij het openbaar domein te voegen.
Deze beslissing wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 17 van het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
In Lummen zijn er op een aantal plaatsen door Fluvius spanningsproblemen vastgelegd.
Dit komt door de groei van het aantal zonnepanelen, warmtepompen en laadpalen voor elektrische voertuigen.
Fluvius zet volop in op netvernieuwing en versterking. Dit is echter niet voldoende om aan de vraag te voldoen.
Om dit te verhelpen zoekt Fluvius samen met de gemeente actief naar locaties waar nieuwe cabines kunnen geplaats worden om zo voldoende elektriciteit bij de klanten/inwoners te krijgen.
Op perceel gekend ten kadaster 3de afdeling sectie A, deel perceelnummer 534K volgens bijgevoegd plan met referentie 13427 J van landmeterskantoor Orison en eigendom van de gemeente Lummen wil Fluvius dit perceel aankopen met als doel het oprichten van een elektriciteitscabine.
De locatie is reeds goedgekeurd op CBS op 05/03/2024.
De verkoop van de grond wordt toegestaan en aanvaard voor de prijs van 6000 € (zesduizend euro).
Hoewel Fluvius in de toekomst afstapt van deze forfaitprijs, is op 21/5/24 per email bevestigd dat ze nog akkoord zijn met deze vast prijs.
De gemeente Lummen verkoopt tegen een correcte prijs van 200euro/m².
Omwille hiervan is het onnodig een schattingsverslag te laten opmaken.
De koopsom zal betaald worden bij de ondertekening van de notariële akte.
De goedkeuring voor de verkoopsovereenkomst van het perceel gekend ten kadaster 3de afdeling sectie A, deel perceelnummer 534K volgens bijgevoegd plan met referentie 13427 J, tegen een forfaitaire vergoeding van 6000 euro tussen de gemeente Lummen en Fluvius voor het plaatsen van een elektriciteitscabine.
Momenteel beschikt de organisatie over 200 Microsoft 365 Business Premium licenties via de raamovereenkomst “Standaardsoftware” van C-smart bij leverancier Software One. De huidige licenties werden voor een jaar afgenomen en moeten vernieuwd worden begin augustus. De raamovereenkomst van C-smart liep ondertussen ten einde waardoor de licenties niet bij die leverancier kunnen worden verlengd.
Dienst ICT wenst gebruik te maken van de raamovereenkomst "Project LB365 (vervolgtraject 'Generieke componenten voor Vlaamse gemeenten') en dit specifiek voor "Perceel 8 - Softwarelicenties en beheer" opgesteld door de aankoopcentrale - Gemeente Aalter.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
In het kader van de opdracht "Project LB365 (vervolgtraject 'Generieke componenten voor Vlaamse gemeenten')" werd door de aankoopcentrale - Gemeente Aalter een plaatsingsprocedure gevoerd (cfr. artikelen 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016).
De opdracht bestaat uit meerdere percelen - gemeente Lummen wenst enkel gebruik te maken van Perceel 8 - Softwarelicenties en beheer.
Gemeente Lummen kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruikmaken conform de voorwaarden van het desbetreffende bestek waardoor men krachtens artikel 47, §2 van de wet van 17 juni 2016 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
Het is aangewezen dat gemeente Lummen toetreedt tot deze raamovereenkomst om volgende redenen:
De toetreding houdt geen enkele afnameverplichting in.
Deze raamovereenkomst loopt maximum tot augustus 2027 (48 maanden + 2 * 1 jaar stilzwijgende verlenging).
De raamovereenkomst van de gemeente Aalter biedt een oplossing, die ondertussen al door heel wat Vlaamse (waaronder ook Limburgse) gemeenten wordt gebruikt voor hun Microsoft licenties, met als leverancier Realdolmen. De verschillen in kostprijzen van deze licenties tussen verschillende raamovereenkomsten is verwaarloosbaar (Microsoft hanteert daarin een vrij uniforme prijszetting).
Na toetreding zal er een gedetailleerde offerte worden bezorgd, maar op basis van de eenheidsprijzen die we indicatief ontvingen en gelet op het huidig aantal licenties in onze organisatie, zal de nieuwe raamovereenkomst iets voordeliger uitvallen, met een totale jaarlijkse kostprijs van om en bij 50.000 euro.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 2, 6° en 7° en 47 §2.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Gemeente Lummen treedt toe tot de raamovereenkomst - Project LB365 (vervolgtraject 'Generieke componenten voor Vlaamse gemeenten') en dit specifiek voor "Perceel 8 - Softwarelicenties en beheer" opgesteld door de aankoopcentrale - Gemeente Aalter.
Geassocieerde notarissen Lambrecht en Hendrikx uit Lummen vragen of de gemeente toestemming verleent met betrekking tot hierna vermelde verkoop en of de gemeente het recht van terugkoop zoals voorzien in de verkoopakte wenst uit te oefenen met betrekking tot een werkplaats op en met grond en aanhorigheden, op een perceel te Lummen 1ste afdeling sectie A perceelnummer 246E P0000 en 246K P0000 met een respectievelijke oppervlakte volgens kadaster van negenenveertig are achtenvijftig centiare (49a 58ca) en negenentwintig are zevenentwintig centiare (29a 27ca), gelegen Europaweg 27, 3560 Lummen.
Bv Bomonta te 3560 Lummen, Europaweg 27, ond.nr. BTW BE 0476.329.782 en de heer Bodaer Urbain wensen dit eigendom te verkopen aan de naamloze vennootschap KTS IMMO met ondernemingsnummer 0400.961.376 met maatschappelijke zetel Dellestraat 28, 3560 Lummen, vertegenwoordigd door hun zaakvoerders: Tineke Kempeneers wonende Runkstersteenweg 101 te 3500 Hasselt en Sofie Kempeneers wonende 3560 Lummen.
De huidige activiteit betreft industriële doeleinden o.a. metaalconstructie, laswerken, aluminium zoals deze vermeld zijn in de milieuvergunning de dato 17/11/1997 met dossiernummer 1042.
KTS Immo houdt zich bezig met de ontwikkeling en verhuur van industrieel vastgoed. De aankoop is in het kader van deze activiteiten.
De geplande activiteiten van de koper betreffen het verhuren van het goed. Gezien er nog geen zicht is op wie de huurder zal zijn, kan men nog niet zeggen welke activiteiten er uitgevoerd zullen worden.
POM Limburg heeft advies gegeven, dit is raadpleegbaar in de bijlage.
Gezien de aanvraag ook een recht van terugkoop bevat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, wordt de raad gevraagd om een beslissing te nemen over het al dan niet uitoefenen van het recht van terugkoop.
De gemeenteraad dient hun standpunt over de maken aan het notariskantoor.
Het perceel 246E is volgens het gewestplan Hasselt - Genk gelegen in een industriegebied.
Het perceel 246K is volgens het gewestplan Hasselt - Genk deels gelegen in een industriegebied en deels landschappelijk waardevolle agrarisch gebied.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur
De Gemeenteraad neemt kennis van de vraag van geassocieerde notarissen Lambrecht en Hendrikx uit Lummen of de gemeente toestemming verleent met betrekking tot hierna vermelde verkoop en of de gemeente het recht van terugkoop zoals voorzien in de verkoopakte wenst uit te oefenen met betrekking tot een werkplaats op en met grond en aanhorigheden, op een perceel te Lummen 1ste afdeling sectie A perceelnummer 246E P0000 en 246K P0000 met een respectievelijke oppervlakte volgens kadaster van negenenveertig are achtenvijftig centiare (49a 58ca) en negenentwintig are zevenentwintig centiare (29a 27ca), gelegen Europaweg 27, 3560 Lummen.
De Gemeenteraad maakt geen gebruik van het recht van terugkoop.
De Gemeenteraad verleent de toestemming om het eigendom over te dragen, onder voorwaarde dat de nieuwe eigenaar/verhuurder de goedkeuring aan de gemeente vraagt bij elke nieuwe huurder zoals vermeld in artikel 12 van de eigendomsakte.
De Gemeenteraad delegeert de beoordeling van de activiteiten van de toekomstige huurders, zoals vermeld in artikel 3, aan het college van burgemeester en schepenen.
Om in te kunnen spelen op de huidige noden dient het personeelskader aangepast te worden betreffende de inschaling van de ICT-coördinator en het administratief kader binnen de BKO.
Volgende wijzigingen worden voorgesteld:
1. Een hogere inschaling van de functie van ICT-coördinator van Bx naar Av omwille van de volgende aspecten:
2. Een uitbreiding van 0.1 VTE administratief medewerker en een verschuiving van 0.2 VTE deskundige BKO naar administratief medewerker voor de buitenschoolse kinderopvang omwille van de volgende aspecten:
Bijgevolg worden in het voorliggende kader volgende wijzigingen aangebracht :
De wijzigingen worden besproken met de werknemersvertegenwoordiging op 31 mei 2024. Protocol wordt vervolgens toegevoegd.
Wijziging kader toegevoegd in bijlage.
Het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2024 houdende wijziging personeelskader voor het gemeentepersoneel
Vaststelling personeelskader
Het personeelskader voor het gemeentepersoneel wordt goedgekeurd.
Er wordt vastgesteld dat auto’s die vanop de Ringlaan links af willen slaan naar de Neerstraat regelmatig verkeersolstoppingen veroorzaken.
Op vraag van de gemeente werd door AWV een verkeersbord C31a (verboden linksaf) toegevoegd op de Ringlaan t.h.v. de Neerstraat. Voorlopig is dit bord nog afgeplakt en omgedraaid.
Er wordt vastgesteld dat auto’s die vanop de Ringlaan links af willen slaan naar de Neerstraat regelmatig verkeersolstoppingen veroorzaken.
Op vraag van de gemeente werd door AWV een verkeersbord C31a (verboden linksaf) toegevoegd op de Ringlaan t.h.v. de Neerstraat.
Voorlopig is dit bord nog afgeplakt en omgedraaid.
Punt 18.1 Code voor infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen (goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 juni 2017):
om werken categorie 3 (= puntwerken met of zonder verkeershinder) of dringende werken te mogen uitvoeren op het openbaar domein, beschikt het nutsbedrijf over een algemene toelating voor dergelijke werken vanuit de gemeente.
Artikel 38, 4° Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen: (het is verboden):
op of in gemeentewegen werkzaamheden uit te voeren of gemeentewegen op welke wijze ook te beschadigen zonder voorafgaande toestemming van het college van burgemeester en schepen of zijn gemachtigde.
Artikel 56, §3, 1° Decreet over het lokaal bestuur (het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor):
de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels .
De gemeenteraad geeft haar goedkeuring om:
Vanaf 1 januari 2024 kunnen redders in de publiek toegankelijke zwembaden tewerkgesteld worden middels een flexi-arbeidsovereenkomst. De kandidaten moeten beschikken over een diploma van redder.
De gemeenteraad dient te bepalen welke bepalingen van de RPR van toepassing zijn. (Ontwerp raamovereenkomst en werkovereenkomst in bijlage).
De toelatingsvoorwaarden voor een tewerkstelling als flexijob worden bepaald bij wet van 16 november 2015 en dienen opgenomen te worden in de raamovereenkomst.
De aanstelling van flexijobs werd besproken op het BOC van 23 februari 2024.
Protocollen van akkoord - zie in bijlage.
Een raamovereenkomst dient opgemaakt te worden alvorens van start te kunnen gaan met flexijobs.
Medewerkers die werken via het flexijob-statuut zijn uitgesloten van de regels en voorwaarden opgenomen in de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement.
Het gemeenteraadsbesluit van 25 september 2023 houdende goedkeuring rechtspositiebesluit voor het gemeentepersoneel.
De wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken.
De programmawet van 22 december 2023, B;S. 29 december 2023 houdende toepassingsgebied voor flexi-jobs.
De gemeenteraad keurt de raamovereenkomst flexi-jobs in bijlage goed.
De raamovereenkomst is van toepassing vanaf 1 juli 2024 in combinatie met de flexi-job-arbeidsovereenkomst.
In de rechtspositieregeling werden:
- in artikel 8 - de functies gewijzigd/toegevoegd overeenkomstig het personeelskader;
- in artikel 130, 131,132 en 133 - de termijn om te bevorderen ingekort van 4 naar 1 jaar graadanciënniteit;
- in de artikels 54 tot en met 92 - de evaluatie tijdens de loopbaan gewijzigd.
Overeenkomstig het personeelskader werden 2 functies toegevoegd op niveau AV en werd de functie van deskundige overheidsopdrachten op niveau B geschrapt.
Ook werd de mogelijkheid voorzien om na minstens 1 jaar graadanciënniteit te bevorderen.
De huidige evaluatieprocedure is vrij omslachtig, log en spannend voor de medewerkers. In de voorliggende rechtspositieregeling werd daarom een nieuw voorstel uitgewerkt.
De wijzigingen werden voorgelegd op de werknemersvertegenwoordiging van 31 mei 2024. Protocol in bijlage.
De gemeenteraad keurt de aangepaste rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel goed. Deze rechtspositieregeling maakt integraal deel uit van dit besluit.
Op de adviesraad verkeer werd het voorstel besproken en goedgekeurd om ook de Ketelstraat, het Gemeenteplein, Neerstraat, deel Schulensebaan en een deel van de Kerkstraat als fietszone in te richten.
Er werd een aanvullend reglement opgemaakt op het wegverkeer betreffende de Ketelstraat, Kerkstraat, Vandermarckestraat, Gemeenteplein, Neerstraat, deel van de Schulensebaan en een deel van de Kerkstraat.
Bij de herinrichting van de Ketelstraat werd de verkeerscirculatie in de Ketelstraat en Vandermarckestraat gewijzigd.
Bij de herinrichting van de Ketelstraat werd voorzien dat ook een deel van Vandermarckenstraat ingericht wordt als éénrichtingsstraat.
Het is daarbij aangewezen om de Ketelstraat in te richten als fietszone.
De Ketelstraat, Kerkstraat, Vandermarckestraat, Gemeenteplein, Neerstraat, deel Schulensebaan en een deel van de Kerkstraat moeten gesignaleerd worden als een fietszone.
De wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
De wet van 10 januari 2012 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietszone te verankeren in het verkeersreglement;
Het koninklijk besluit van 4 december 2012 betreffende het signaleren van de fietszone;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het ministerieel rondschrijven betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en al zijn latere wijzigingen.
Op de Vandermarckestraat, tussen het kruispunt met de Ketelstraat en huisnummer 10, is het voor iedere bestuurder, uitgezonderd fietsers, speed-pedelecs en bromfietsers klasse A, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid.
(Rijrichting aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage).
Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 met onderbord M18 en verkeersbord C1 met onderbord M12.
Op de Ketelstraat, tussen het kruispunt met Kerkstraat en het kruispunt met de Vandermarckestraat, is het voor iedere bestuurder, uitgezonderd fietsers, speed-pedelecs en bromfietsers klasse A, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 met onderbord M18 en verkeersbord C1 met onderbord M12.
(Rijrichting aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage).
Op de Kerkstraat, tussen het kruispunt met de Neerstraat en het Gemeenteplein en het kruispunt met de Ketelstraat, is het voor iedere bestuurder, uitgezonderd fietsers, speed-pedelecs en bromfietsers klasse A, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 met onderbord M18 en verkeersbord C1 met onderbord M12.
(Rijrichting aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage).
Op het Gemeenteplein, tussen het kruispunt met de Neerstraat en het kruispunt met de Dorpsstraat, is het voor iedere bestuurder, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 en verkeersbord C1.
(Rijrichting aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage).
Op het Gemeenteplein, tussen het kruispunt met de Dorpsstraat en het kruispunt met de Neerstraat, is het voor iedere bestuurder, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 en verkeersbord C1.
(Rijrichting aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage).
Op de Neerstraat, tussen huisnummer 15 en het kruispunt met het Gemeenteplein, is het voor iedere bestuurder, uitgezonderd fietsers, speed-pedelecs en bromfietsers klasse A, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 met onderbord M18 en verkeersbord C1 met onderbord M12.
(Rijrichting aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage).
Op de Neerstraat, tussen de in-en uitrit van de supermarkt Carrefour Market en de N725 Ringlaan, is het voor iedere bestuurder, uitgezonderd fietsers, speed-pedelecs en bromfietsers klasse A, verboden te rijden in de richting en op het wegvak als aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F19 met onderbord M18 en verkeersbord C1 met onderbord M12.
(Rijrichting aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage).
Het gebied waarbinnen de straten uitgerust zijn als zijnde een fietszone wordt begrensd door (Bijlage 1):
Ter hoogte van de kruisingen wordt het begin van de fietszone aangeduid door een F111-verkeersbord en het einde van een fietszone door een F113-verkeersbord.
Op de Vandermarckestraat wordt het voetpad ter hoogte van huisnummer 6 aangeduid door het verkeersbord D11.
Volgende reglementen worden opgeheven:
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing.
Het rapport werd opgesteld in samenspraak met het managementteam.
Het rapport organisatiebeheersing 2023 wordt voorgelegd en toegelicht.
Het bevat:
In bijlage is het rapport organisatiebeheersing 2023 terug te vinden, alsook een aantal bijlagen waarnaar in het rapport wordt verwezen.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerprapport organisatiebeheersing 2023.
Bijgaand de uitnodiging van de Opdrachthoudende Vereniging Schulensmeer op donderdag 27 juni 2024 om 20 uur in het vergaderlokaal van het Natuur- en sportcentrum Schulensmeer.
De agenda bevat volgende punten:
De gemeente die aandeelhouder is in de opdrachthoudende vereniging Schulensmeer.
De gemeentelijke afgevaardigden, en hun eventuele plaatsvervangers, eerder aangeduid voor de algemene vergaderingen van de Opdrachthoudende Vereniging Schulensmeer:
Indien vertegenwoordiger noch plaatsvervanger kunnen aanwezig zijn, worden de stemmen van de afwezige afgevaardigde toegekend aan de andere afgevaardigde(n) van de gemeente (art. 20, tweede lid, laatste zin Statuten OSM).
De gemeentelijke afgevaardigden - of hun plaatsvervangers - worden gemandateerd om tijdens de algemene vergadering van de Opdrachthoudende Vereniging Schulens Meer van 27 juni 2024 te stemmen overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad met betrekking tot de agendapunten van deze algemene vergadering.
De gemeentelijke afgevaardigden zijn:
De gemeenteraad keurt de agendapunten goed.
Gelet op het feit dat de gemeente Lummen aandeelhouder is van Nuhma CV.
Gelet op het feit dat de gemeente Lummen per elektronisch bericht, daar de gemeente Lummen hun gegevens, overeenkomstig artikel 35 van de statuten, daartoe hebben bezorgd aan Nuhma cv, van 17 mei 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Nuhma cv die op 8 oktober 2024 zal besluiten omtrent de inbreng in natura met uitgifte van aandelen en de statutenwijziging.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief was gevoegd:
1) Project Transactie Publi-T
VLAAMSE ENERGIEHOLDING, een besloten vennootschap met zetel te Noordlaan 9, 8820 Torhout, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0448.632.324 (RPR Gent, afdeling Oostende) (“VEH”) fungeert als holding in het Vlaamse energielandschap. Op heden is VEH eigenaar van 79.700 van de in totaal 446.766 aandelen van soort B2 (“B2 Aandelen”) uitgegeven door PUBLI-T, een coöperatieve vennootschap met zetel te Galerie Ravenstein 4 bus 2, 1000 Brussel, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0475.048.986 (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling) (“Publi-T”).
VEH wenst haar rol als holding in het Vlaamse energielandschap te versterken door haar deelneming in Publi-T te verhogen (“Project Transactie Publi-T”), door middel van enerzijds een aankoop van een aantal B2 Aandelen, en anderzijds een inbreng in natura van een aantal B2 Aandelen. De verschillende fases en stappen ter uitwerking van Project Transactie Publi-T werd opgesteld in samenspraak met de betrokken partijen.
In het kader van Project Transactie Publi-T heeft Fluvius Limburg, een opdrachthoudende vereniging met zetel te Trichterheideweg 8, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0207.165.769 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) (“Fluvius Limburg”), op 13 mei 2024 een koop-verkoopovereenkomst gesloten met NUHMA AC, een naamloze vennootschap met zetel te Herkenrodesingel 14, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0697.972.507 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) (“NUHMA AC”), voor de verkoop van een aantal B2 Aandelen, onder opschortende voorwaarden te vervullen uiterlijk 30 juni 2024, waarbij de koopprijs zal blijven openstaan tussen de partijen en een schuldvordering zal vormen van Fluvius Limburg ten opzichte van NUHMA AC (“Schuldvordering Fluvius Limburg”) (“Fase 2B Regio Limburg”).
Volgend op de verwezenlijking van Fase 2B Regio Limburg, is Fluvius Limburg voornemens om de Schuldvordering Fluvius Limburg uit te keren aan hun respectievelijke deelnemende gemeenten, waarbij aan elk van deze deelnemende gemeenten een deel van de betreffende schuldvordering uitgekeerd zal worden (de “Dividenduitkering”).
Volgend op de Dividenduitkering, zijn de deelnemende gemeenten van Fluvius Limburg voornemens om over te gaan tot de inbreng in natura van hun respectievelijk deel van de Schuldvordering Fluvius Limburg in het vermogen van NUHMA, een coöperatieve vennootschap met zetel te Herkenrodesingel 14, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0472.325.068 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) (“NUHMA”), in ruil voor nieuwe aandelen uitgegeven door NUHMA.
Project Transactie Publi-T is in de voorbije vergaderingen van de gemeenteraad reeds uitvoerig besproken en alle gemeenteraadsleden bevestigen voldoende te zijn ingelicht om geïnformeerd tot besluitvorming te komen.
2) Statutenwijziging Nuhma
Ingevolgde de inwerkingtreding van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) dienen de statuten van NUHMA geconformeerd te worden aan de bepalingen van de coöperatieve vennootschap in het WVV. Hiertoe dienen de statuten te worden aangepast aan de bepalingen van het WVV en te aligneren met de bepalingen van de coöperatieve vennootschap.
Naar aanleiding van de statutenwijzing:
De buitengewone algemene vergadering van Nuhma cv zal plaatsvinden op dinsdag 8 oktober 2024.
Raadslid Axel Geerts werd eerder als gemeentelijke afgevaardigde aangeduid, en schepen Romi Soors als eventueel plaatsvervanger. Omwille van praktische overwegingen wordt gevraagd om volmacht te verlenen aan de bedrijfsjurist van Nuhma, met name aan Sofie Donneaux, om in naam en voor rekening van gemeente Lummen deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van 8 oktober 2024 en te handelen en te beslissen conform de beslissingen van deze gemeenteraad.
Gelet op de kapitaalsverhoging alsook de statutenwijziging die op de buitengewone algemene vergadering besloten zullen worden, is het aangewezen om de agenda, alsook de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor gemeente Lummen (in casu bijzonder mandaat aan bedrijfsjurist Nuhma) door de gemeenteraad te laten goedkeuren.
De gemeenteraad besluit formele goedkeuring te verlenen voor de implementatie van Project Transactie Publi-T, en bevestigt dat zij alle nodige stappen zal ondernemen en haar medewerking zal verlenen om Project Transactie Publi-T te voltooien.
Met het oog op de voltooiing van Project Transactie Publi-T, besluit de gemeenteraad om akkoord te gaan met de ontvangst in natura door de gemeente Lummen van de Dividenduitkering, door middel van de overdracht van (een deel van) de Schuldvordering Fluvius Limburg aan de gemeente Lummen, te weten ten belope van 3.093.283,25 euro.
Met het oog op de voltooiing van Project Transactie Publi-T, besluit en verbindt de gemeenteraad zich ertoe om, na de Dividenduitkering:
Op basis van de bekomen documenten besluit de gemeenteraad om akkoord te gaan met de statutenwijziging van NUHMA.
De gemeenteraad besluit om akkoord te gaan met de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van NUHMA op 8 oktober 2024:
1) In het kader van de hierna geagendeerde verhoging van het eigen vermogen van de Vennootschap door inbreng in natura; kennisname en bespreking van de nagemelde verslagen, waarvan de aandeelhouders kosteloos een afschrift hebben kunnen bekomen, te weten:
2) Verhoging van het eigen vermogen van de Vennootschap door middel van een inbreng in natura door de Deelnemende Gemeenten (hierna ook genoemd “de Inbrengers”), te weten de 42 reeds bestaande aandeelhouders van de Vennootschap en de nieuwe aandeelhouder die zal toetreden tot de Vennootschap, de gemeente Voeren, voormeld, van een schuldvordering; in ruil voor nieuw uitgegeven aandelen in het vermogen van de Vennootschap, waarbij:
De nieuwe A-aandelen die door de Vennootschap worden uitgegeven, zullen aandelen op naam zijn die van dezelfde aard zijn als de bestaande A-aandelen van de Vennootschap. Aan elk van de nieuw uitgegeven A-aandelen zullen dezelfde winst- en stemrechten verbonden zijn als die welke aan de bestaande A-aandelen verbonden zijn. Bij de uitgifte zullen deze aandelen volledig volstort zijn. De nieuwe A-aandelen zullen recht geven op deelname in de winst van het boekjaar dat een aanvang nam op 1 januari 2024 en afgesloten zal worden op 31 december 2024.
Volgend op de hierboven beschreven Inbreng, zal het aantal aandelen uitgegeven door de Vennootschap verhoogd worden als volgt:
3) Onmiddellijke inschrijving op de verhoging van het eigen vermogen door de Deelnemende Gemeenten en volstorting van de nieuw uitgegeven A-aandelen.
4) Vaststelling van de verwezenlijking van de inbreng in natura, de uitgifte van de nieuwe A-aandelen en de verwezenlijking van de verhoging van het eigen vermogen. Vaststelling dat de gemeente Voeren effectief is toegetreden als aandeelhouder.
5) Voorstel tot wijziging van het voorwerp van de Vennootschap waarbij het voorwerp van de vennootschap integraal vervangen wordt door de volgende tekst:
“De vennootschap heeft tot voorwerp, in België en in het buitenland, in eigen naam of in naam van derden, voor eigen rekening of voor rekening van derden, activiteiten en handelingen van een vennootschap die handelt in energie en van een investerings- of holdingvennootschap, daaronder begrepen:
(i) de aan- en verkoop, de distributie en de uitwisseling van elektrische en thermische energie, de levering van diensten of adviezen in verband met deze activiteiten, evenals alle verbonden activiteiten;
(ii) het investeren, onderschrijven, verwerven, plaatsen, kopen en verkopen en overdragen van aandelen, obligaties, certificaten, kredieten, geld en andere effecten uitgegeven door Belgische of buitenlandse vennootschappen die al dan niet commerciële vennootschappen, administratieve kantoren, instituten of verenigingen zijn en die al dan niet een publiek of semi-publiek karakter hebben;
(iii) het beheer van investeringen en participaties in dochtervennootschappen, het waarnemen van bestuursmandaten, het verlenen van advies, management en andere diensten die verwant zijn met de activiteiten van de vennootschap; deze diensten kunnen verleend worden op contractuele basis of op grond van deze statuten en kunnen uitgeoefend worden als extern adviseur dan wel als vennootschapsorgaan;
(iv) het toestaan van leningen en voorschotten ongeacht de vorm of duur, aan verbonden vennootschappen of vennootschappen in dewelke de vennootschap participeert, alsook borgstelling voor de verbintenissen van deze vennootschappen.
De vennootschap heeft in het algemeen de volle rechtsbekwaamheid om alle handelingen en verrichtingen te voltrekken die een rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met haar voorwerp of welke van die aard zijn dat zij de verwezenlijking van dit voorwerp, rechtstreeks of onrechtstreeks, geheel of ten dele vergemakkelijken of bevorderen.
De vennootschap kan in elke vennootschap met een gelijk of verwant voorwerp alsook in elke vennootschap die ertoe strekt het voorwerp van de vennootschap te bevorderen een belang nemen door middel van samenwerking, kapitaalinbreng, fusie, inschrijving op aandelen, participatie, financiële tussenkomst of op gelijk welke andere manier.
De vennootschap mag zich borg stellen of zakelijke zekerheden verlenen ten voordele van derden in de meest ruime zin.
Het voorwerp van de vennootschap kan uitgebreid of ingeperkt worden door middel van een statutenwijziging overeenkomstig het Wetboek van vennootschappen en verenigingen."
En kennisname, zoals wettelijk verplicht, van het verslag van het bestuursorgaan opgesteld per 30 april 2024, houdende een omstandige verantwoording inzake de voorgestelde wijziging van het voorwerp conform artikel 6:86 WVV.
De aandeelhouders verklaren hiervan een afschrift ontvangen te hebben en ervan kennis genomen te hebben conform de bepalingen van artikel 6:70 §2 WVV. Zij ontslaan derhalve de voorzitter van het voorlezen ervan.
6) Voorstel tot wijziging van de rechten verbonden aan de soort A en soort B aandelen, zoals hierna verder omschreven.
En kennisname, zoals wettelijk verplicht, van het verslag van het bestuursorgaan, opgesteld per 30 april 2024 conform de bepalingen van artikel 6:87 WW, houdende de omstandige verantwoording inzake de wijziging van de rechten verbonden aan de soort A en soort B aandelen.
Eveneens kennisname van het verslag opgesteld door de commissaris, te weten de besloten vennootschap MOORE AUDIT, voormeld, per 16 mei 2024, zoals opgenomen in artikel 6:87 WVV, aangezien aan het verslag van het bestuursorgaan financiële en boekhoudkundige gegevens ten grondslag liggen.
Een kopie van beide verslagen werd aan de aandeelhouders ter beschikking gesteld overeenkomstig artikel 6:70 §2 WVV. Deze verslagen werden eveneens neergelegd en bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 2:8 en 2:14, 4° WVV.
7) Aanpassing van de statuten aan het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (WVV), met inbegrip van de aanpassing van het begrip ‘kapitaal’ en aanneming van volledig nieuwe statuten.
8) Volmacht voor formaliteiten aan NUHMA cv met zetel te 3500 Hasselt, Herkenrodesingel 14, KBO 0472.325.068 haar aangestelden of gevolmachtigden, allen met de bevoegdheid om alleen te handelen en/of in de plaats te stellen, om alle formaliteiten te vervullen die zouden nuttig of noodzakelijk zijn bij alle private of publiekrechtelijke instellingen, met inbegrip van alle latere mogelijke wijzigingen dienaangaande.De gemeenteraad besluit om bijzondere volmacht toe te kennen aan mevrouw Sofie Donneaux, bedrijfsjurist NUHMA, met het recht van indeplaatsstelling om, in naam en voor rekening van de gemeente Lummen, deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van NUHMA op 8 oktober 2024 (of iedere andere datum waarop deze zou worden uitgesteld of verdaagd), te handelen en te beslissen conform de beslissingen van deze gemeenteraad.
Er is besloten om onze zaterdagopening van het zwembad niet te laten doorgaan in de vakantiemaanden. Dit is heel jammer voor de vele zwemmers die op deze namiddag een bezoek brengen aan ons zeer toegankelijk zwembad. Veel zwemmers zijn hierin ontgoocheld.
Ons zwembad is zeer laagdrempelig om te bezoeken en we hebben onze gunstige tarieven waardoor het sporten zeker wordt bevorderd. Er zijn ook steeds lesgevers met kleine kinderen aanwezig waardoor ze de kans krijgen om te leren zwemmen. Sporten staat hoog in het vaandel in onze gemeente. Dit mogen we niet ontnemen van onze zwemmers.
Raadslid Veerle Verboven stelt voor om de zaterdagopening in de vakantiemaanden te behouden. Zo moedigen we het sporten aan, denken we aan de gezondheid van onze inwoners en kunnen de kinderen leren zwemmen.
De gemeenteraad beslist om de zaterdagopening van het zwembad Vijfsprong tijdens de vakantiemaanden te behouden.
De raad neemt kennis van het antwoord van burgemeester Wouters.
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Hiertoe is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
De vraagstelling van raadslid Peter Aerts met betrekking tot het ontbrekend antwoord op een eerdere vraagstelling werd ontvangen op woensdag 19 juni 2024 om 21.15u.
Namens raadslid Peter Aerts werd volgende vraagstelling geformuleerd:
"Op 10 januari stuurde ik schriftelijk enkele eenvoudige vragen over de plannen van het fietspadenproject in de Beukenboomstraat.
Ik kreeg bevestiging van ontvangst op 11 januari met de melding dat de wettelijke termijn 30 dagen bedraagt voor het antwoord.
Op 13 februari ontving ik van de algemeen directeur een bericht dat er nog gewacht wordt op een antwoord van externen.
Op 15 april heb ik bij de directeur mondeling gevraagd naar de stand van zaken. Het antwoord was dat de informatie van de diensten binnen was en dat het punt op het college diende te komen.
Op 24 mei stuurde ik opnieuw een herinnering aan de algemeen directeur.
Tot op vandaag (19/6/2024) wacht ik nog steeds op de antwoorden.
De gemeenteraad neemt kennis van volgende vraagstelling van raadslid Peter Aerts: