Terug
Gepubliceerd op 03/06/2024

2024_GR_00072 - Reglement van delegaties van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen - Goedkeuring/Weigering

Gemeenteraad
ma 27/05/2024 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Delegatiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Sander Hoogstijns, Voorzitter; Luc Wouters, Burgemeester; Wim Vangeel, Tweede schepen; Dirk Snyers, Derde schepen; Romi Soors, Vierde schepen; Heidi Lamotte, Vijfde schepen en voorzitter BCSD; Veerle Beckers, Raadslid; Veerle Verboven, Raadslid; Stefan Coenen, Raadslid; An Goijens, Raadslid; Mario Vrancken, Raadslid; Jeffrey Mardulier, Raadslid; Noa Vandevenne, Raadslid; Axel Geerts, Raadslid; Hanne Janssen, Raadslid; Gunter Van Oost, Raadslid; Chelsea Nshuti; Peter Aerts, Raadslid; Maarten Aerts, Raadslid; Ine Geerts, Raadslid; Johan Quintens, Raadslid; Bart Vissers, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Rita Moors, Eerste schepen; Birgitt Carlier, Raadslid

Secretaris

Bart Vissers, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00072 - Reglement van delegaties van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen - Goedkeuring/Weigering

Aanwezig

Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Wim Vangeel, Dirk Snyers, Romi Soors, Heidi Lamotte, Veerle Beckers, Veerle Verboven, Stefan Coenen, An Goijens, Mario Vrancken, Jeffrey Mardulier, Noa Vandevenne, Axel Geerts, Hanne Janssen, Gunter Van Oost, Chelsea Nshuti, Peter Aerts, Maarten Aerts, Ine Geerts, Johan Quintens, Bart Vissers
Stemmen voor 13
Veerle Beckers, Sander Hoogstijns, Luc Wouters, Dirk Snyers, Wim Vangeel, Gunter Van Oost, Heidi Lamotte, Romi Soors, Noa Vandevenne, Axel Geerts, Maarten Aerts, Chelsea Nshuti, Johan Quintens
Stemmen tegen 6
Mario Vrancken, Jeffrey Mardulier, Stefan Coenen, Hanne Janssen, Ine Geerts, Peter Aerts
Onthoudingen 2
Veerle Verboven, An Goijens
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00072 - Reglement van delegaties van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen - Goedkeuring/Weigering 2024_GR_00072 - Reglement van delegaties van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen - Goedkeuring/Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Onderhavig agendapunt handelt over de beslissingsbevoegdheid

De gemeenteraad beschikt over (art. 40, §1 DLB) de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de gemeentelijke aangelegenheden (zoals omschreven in art. 2, §§ 1 en 2 DLB), maar kan bij reglement bepaalde bevoegdheden toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen (art. 41, eerste lid DLB). Artikel 41 DLB somt een aantal bevoegdheden op die niet kunnen worden gedelegeerd aan het college. (Zo kunnen beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt, niet gedelegeerd worden).

Het college kan zijn bevoegdheden vervolgens al dan niet doordelegeren naar de algemeen directeur, die tenslotte, onder zijn verantwoordelijkheid, verder kan subdelegeren aan andere personeelsleden van de gemeente of het ocmw (art. 57, derde lid DLB), en dit binnen de grenzen van het organisatiebeheersingssysteem (art. 220 DLB).

In de meeste gevallen verschaffen DLB noch rechtsleer duidelijkheid in welke mate subdelegatie mogelijk is. Om die reden kiezen we ervoor om in het delegatiereglement de subdelegatie automatisch mogelijk te maken, tenzij expliciet uitgesloten in het delegatiereglement zelf.

Redenen om bevoegdheden te (sub)delegeren, zijn vooral (S. DENIS, K. LAMBRECHTS, N. LIEVENS en L. VERMEIREN, Delegatie van bevoegdheden binnen lokale besturen, Brugge, Vanden Broele, 2022, 14-15):

  • administratieve vereenvoudiging en efficiëntere en snellere werking van de organisatie
  • responsabilisering en financiële bewustmaking
  • bijzondere expertise
  • principieel
  • algemeen gebruik

Delegaties zijn privatief: de delegatieverlener kan de gedelegeerde bevoegdheid niet meer zelf uitoefenen (S. DENIS et al., o.c., 19, bevestigd in een advies van het Agentschap Binnenlands Bestuur). Een gezamenlijke uitoefening van de gedelegeerde bevoegdheid door delegatieverlener en delegatiehouder is niet mogelijk. De delegatieverlener die opnieuw over zijn bevoegdheid wil beschikken, dient de delegatie te herroepen; dit is echter enkel vanaf die datum en dus niet met terugwerkende kracht.

Delegaties gaan onlosmakelijk gepaard met rapporteringsverplichtingen. Via de verslaggeving van het college van burgemeester en schepenen kunnen raadsleden kennis nemen van de uitoefening van de gedelegeerde bevoegdheden en kunnen hier ook desgevallend vragen over stellen binnen de gemeenteraad.

Door de codificering van alle delegaties in één reglement, wordt het overzicht behouden en bijgevolg de transparantie versterkt.

De gemeenteraad van 23 oktober 2023 nam een eerste versie van delegatiereglement aan. Toen werd reeds de intentie vermeld om hier een levend document van te maken dat - zeker in een eerste fase - op regelmatige basis actueel gehouden wordt.

Argumentatie

In de reeds goedgekeurde delegatie A1 betreffende verwerkingsovereenkomsten en protocollen in functie van de GDPR, wordt gespecificeerd dat samenwerkingsovereenkomsten (bevoegdheid GR) die dit GDPR-luik bevatten, door de gemeenteraad goedgekeurd worden. Dit vermijdt dubbele agendering (gemeenteraad en college) van eenzelfde document.

De lijst van delegaties van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen wordt bovendien aangevuld met drie delegaties:

  1. B1: De gemeenteraad van 22 april 2024 nam een aangepast reglement aan rond huisnummering. In dit reglement is de mogelijkheid voorzien dat de gemeenteraad haar wettelijke/decretale bevoegdheid delegeert aan het college van burgemeester en schepenen. Onderhavige reglement regelt deze delegatie. Wat betreft individuele huisnummers voorziet het college in een verdere subdelegatie - via de algemeen directeur - naar de betrokken dienst.
  2. C1: Sporadisch dienen zich projecten aan van beperkte omvang en beperkte financiële impact, waarbij deelname vanuit de gemeente de doelstellingen van het meerjarenplan ondersteunt en waarbij deelname een meerwaarde betekent voor de gemeente. Delegatie aan het college laat toe om tijdig te kunnen ingaan op dergelijke projectverzoeken, zonder de agenda van de gemeenteraad hiermee te belasten. In de praktijk beslist het college vaak over dergelijke projecten. De bevoegdheid van het college wordt beperkt tot projecten met een totaalkostprijs btwe van 12.500 EUR of minder.
    Met de delegatie wordt voorzien in een reglementaire bevoegdheidsgrond.
    Voorbeelden van dergelijke projecten zijn: 
    1. actie "straatvinken": het mobiliteitsproject waarbij burgers het verkeer in hun straat tellen;
    2. actie "tegelwippen": tegels vervangen door groen en natuur;
    3. zwerfvuilactie;
    4. actie "Maand van de klant";
    5. Valentijnsactie (castratie en sterilisatie van zwerfkatten);
    6. Boomplantactie;
    7. actie Weesgedichten (Poëzieweek);
    8. deelname aan wereldfietsdag (applausdag).
  3. D1: Het subsidiereglement Aziatische hoornaar zoals heden voorgelegd aan de gemeenteraad, voorziet in de mogelijkheid tot delegatie van de beoordeling van de aanvragen. Deze delegatie gebeurt via de delegatietabel onder punt D1.

Bevoegdheid (bijzonder)

 

Regelgeving bevoegdheid

GR: Delegatie aan CBS (art. 41, eerste lid DLB)
<p>Artikel 41, eerste lid Decreet over het lokaal bestuur:</p><p style="margin-left: 20px;">Behalve bij de uitdrukkelijke toewijzing van een bevoegdheid als vermeld in artikel 2, &sect; 2, tweede lid, aan de gemeenteraad kan de gemeenteraad bij reglement bepaalde <strong>bevoegdheden toevertrouwen</strong> aan het college van burgemeester en schepenen. </p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad delegeert per reglement een aantal van zijn bevoegdheden, volgens bijgevoegde tabel die integraal deel uitmaakt van dit besluit, aan het college van burgemeester en schepenen, onder de vermelde modaliteiten, al dan niet met mogelijkheid tot subdelegatie, en met rapporteringsverplichtingen.

Artikel 2

Dit reglement vervangt het delegatiereglement zoals werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 23 oktober 2023.


Bijlagen