De zitting van de gemeenteraad de dato 18 december 2023.
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad werden onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
De notulen werden/worden via de agenda ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van de volgende gemeenteraad, ter beschikking gesteld aan de raadsleden.
Het zittingsverslag (audioverslag) werd per e-mail verzonden aan de individuele raadsleden.
Al dan niet na opmerkingen over de redactie van de notulen en het zittingsverslag, worden de notulen en het zittingsverslag - desgevallend met aanpassingen - door de gemeenteraad aangenomen of impliciet als goedgekeurd beschouwd.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad de dato 18 december 2023.
De goedkeuring van het budget 2024 van de kerkfabriek O. L. Vr. Hemelvaart werd verdaagd in de gemeenteraadszitting van 18/12/23.
Het budget 2024 van de kerkfabriek O.L.Vr. Hemelvaart werd ingediend op 16/01/24.
Het exploitatietekort eigen dienstjaar bedraagt 75 250 euro. Verminderd met het gecorrigeerd exploitatieoverschot van 2022 is er een gemeentelijke tussenkomst nodig van 51 271,38 euro.
De investeringsinkomsten en -uitgaven van 470 000 euro worden verantwoord in de beleidsnota.
De totale gemeentelijke tussenkomst voor de vijf kerkfabrieken samen bedraagt 94 322,35 euro .
In het meerjarenplan van de gemeente is er een budget voorzien van 117 617 euro voor 2024.
Het budget 2024 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart, goedgekeurd door de kerkraad op 5 september 2023.
De opmaak van een beleidsnota.
Het gunstig advies met opmerkingen van het bisdom van 15 januari 2024. Er werden geen ontvangsten voorzien bij de stichtingen en het resultaat van de investeringen is niet gelijk aan nul.
Het indienen van deze documenten door het centraal kerkbestuur op 16 januari 2024.
De toezichtstermijn van 50 dagen die vervalt op 6 maart 2024.
Het exploitatietekort eigen dienstjaar van 75 250 euro, te verminderen met het gecorrigeerd exploitatieoverschot van 2022 van 34 074,47 euro.
De exploitatietoelage van 51 271,38 euro.
De investeringsuitgaven van 200 000 euro voor tentoonstellingsuitrusting, van 225 000 euro voor restauratiewerken, 35 000 erelonen en 10 000 herstelwerken, gefinancierd met de overschrijving van de patrimoniumrekening en een overboeking van 10 000 euro van exploitatie naar investeringen.
De liquide middelen beschikbaar op de patrimoniumrekening zijn afkomstig uit 2016 door de verkoop Gestel (161 144 euro) en Mangelbeekstraat (160 799 euro). In 2019 werd een bijkomende lening opgenomen van 250 000 euro en in 2020 werd een stuk grond onteigend ten voordele van Fluvius (21 000 euro).
De gemeenteraad keurt het budget 2024 van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart goed.
LEADER stimuleert de plattelandsactoren om na te denken over de plattelandsinitiatieven die op lange termijn het landelijk gebied versterken, en ondersteunt hen om die uit te voeren.
In de periode 2014-2021 hebben de beschikbare Europese, Vlaamse en provinciale middelen gezorgd voor een investeringshefboom in het Limburgs platteland. De komen periode zijn de subsidiemogelijkheden beperkt tot de LEADER-gebieden.
In januari 2023 heeft de gemeente de intentieverklaring getekend om deel te nemen aan de werking van het LEADER-gebied. De gemeenteraad van 28 augustus 2023 keurde de engagementsverklaring LEADER Haspengouw Zuidwest 2023-2027 goed. Met de Vlaamse goedkeuring kan nu de volgende stap gezet worden in de operationalisering van de LEADER-werking. Hiervoor dient de Lokale Actiegroep Haspengouw Zuidwest (LAG) in de vorm van een interbestuurlijke vereniging zonder rechtspersoonlijkheid te worden opgericht.
Aangezien de oprichtingsvergadering van de LAG Haspengouw Zuidwest gepland is op 2 februari 2024, is het belangrijk dat deze statuten door de gemeenteraad voor de gestelde oprichtingsdatum worden goedgekeurd. Daarom wordt er gevraagd de deelname van Lummen aan de LAG Haspengouw Zuidwest en de bijhorende statuten goed te laten keuren door de gemeenteraad. Een afschrift van het gemeenteraadsbesluit dient bezorgd te worden aan de Provincie Limburg, directie Ondernemen, dienst landbouw & platteland (karel.leysen@limburg.be)
De gemeenteraad geeft haar goedkeuring voor de overeenkomst tot oprichting van de interbestuurlijke vereniging "Lokale Actiegroep Haspengouw Zuidwest" (overeenkomst met statutaire draagkracht).
De gemeente Lummen wordt in de Lokale Actiegroep Haspengouw Zuidwest vertegenwoordigd door
Het Vastgoedinformatieplatform is een digitaal platform op Vlaams niveau waar de aanvrager van vastgoedinfo via één eenvoudige weg de benodigde data in het kader van een verkoop of langdurige verhuur kan opvragen. Het platform verzamelt alle data uit de beschikbare, aangesloten bronnen (centrale registers & gemeenten). De bevoegde gemeente krijgt via het platform een vraag tot kwaliteitscontrole, waarna de info wordt afgeleverd aan de aanvrager. Het platform vervangt de huidige aanvraag en aflevering van de ‘notarisbrief’. De betaling en facturatie gebeurt eenvoudig via het platform.
Vanaf 1 januari 2024 is het gebruik van het platform decretaal verplicht. Alle gemeenten van Vlaanderen werden ingedeeld in golven om zich aan te sluiten bij het Vastgoedinformatieplatform in de loop van 2022-2023. Lummen werd ingedeeld in golf zeven, wat betekende dat Lummen zich normaal gezien zou moeten aansluiten tussen november 2023 en december 2023. Om dit te verwezenlijken, heeft de Gemeenteraad op 28 augustus 2023 een verwerkingsovereenkomst (VWO) tussen Lummen en Digitaal Vlaanderen/athumi goedgekeurd.
Een gevolg van deze regeling is echter dat er ca. gedurende 1 maand met manuele betalingen gewerkt zou moeten worden. Aangezien Lummen alreeds over een volledig automatisch betaalsysteem beschikt, betekende dit een extra onnodige manuele workload. Om dit te vermijden heeft Digitaal Vlaanderen besloten om gemeentes die in deze situatie zitten de kans te geven op uitstel, waaronder Lummen. Op deze manier kan Lummen de pilootfase overslaan en direct aansluiten op het platform met digitale betalingen. Er wordt voorzien dat Lummen zich aansluit op het platform op dinsdag 9 januari 2024.
De verwerkingsovereenkomst die op 28 augustus 2023 werd goedgekeurd door de Gemeenteraad komt bijgevolg te vervallen, aangezien deze geldig was totdat er een vastgoedinformatieplatformdecreet is. Dit decreet is goedgekeurd door Vlaanderen op 22 december 2023. Een schematisch overzicht van deze tijdlijn en de nodige juridische administratie is terug te vinden in de bijlagen.
Vanaf de decreetfase zullen athumi en de lokale besturen gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken zijn voor wat betreft het ter beschikking stellen van ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’. Volgens de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) wetgeving is het hierbij noodzakelijk dat er tussen athumi en elk lokaal bestuur een overeenkomst voor gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken opgemaakt en ondertekend wordt. Gezien athumi eveneens zal instaan voor het innen van de gemeentelijke retributies vereist dit een verwerkersovereenkomst. Dit is de zogenaamde toetredingsovereenkomst. Deze toetredingsovereenkomst werd positief geadviseerd door de DPO, mits aanpassing van artikel 2.1 (zodat het lokaal bestuur niet verplicht is om de informatieclassificatie van de Vlaamse overheid te gaan naleven), wat intussen gebeurd is.
Gelet op artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Lummen de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
De gemeenteraad keurt de toetredingsovereenkomst goed die tussen het gemeentebestuur Lummen en Vlaams Datanutsbedrijf (met merknaam Athumi) wordt afgesloten.
De aanvraag heeft betrekking op een perceel, gelegen Dellestraat 1, Klaverbladstraat , 7, 7_29, 7A, 7B, 7C, 7D, 7E, 7F, 7G, 7H, 7I, 7J, 7K, 7L, 7M, 7N, 7P, 7Q, 7X, Kuringersteenweg 489, 491, 491A, 493, Sacramentstraat 7, Westlaan 278, 280, 327, Zolderse kiezel 36, 38 en Zolderstraat 23 kadastraal bekend: sectie A nrs. 1A2, 1Z, 1Z2, 2S, 2E, 2P, 3H, 8P2, 8N2, 21F, 26F, 29/2 _, 29A, 38M, 38G, 40N, 42A, 43B, 44/2 A, 49N, 49G, 50M, 50H, 50N, 52B, 752B, 752A, 756A, sectie D nrs. 2A2, 2E2, 2T, sectie E nrs. 198T, 198C, 198B, 198M, 206Y4, 215T, 215K, 216G5, 216L4, 216F5, 409C, 421B, 421A, 422E, 422D, 428C, 433G, 433/2 A, 434B, 435B, 435A, 465C, 489A, 490C, 491K, 491N, 493C, 494D, 494E, 495E, 614L, 773A, 774C, 774B, 775B, 788A, afdeling 1 sectie A nrs. 2173Y, 2173V, 2173W, 2174K2, 2174B2, 2174H2, 2174D2, 2174A2, afdeling 2 sectie B nrs. 567F, 646H, 646G, 1023A, 1024B, 1046C, 1046D, 1047D en 1047C.
Het betreft een aanvraag voor het aanleggen van een spitsstrook tussen Lummen en Hasselt-West, ingediend door de afdeling Wegen en Verkeer Limburg. De aanvraag wordt behandeld door de Vlaamse Overheid.
De aanvraag omvat: stedenbouwkundige handelingen en vegetatiewijzigingen.
Op 9/11/2023 werd aan de gemeente Lummen advies gevraagd door het Departement Omgeving in kader van en adviesvraag voor de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie. Tevens wordt, aangezien de aanvraag de afschaffing van een aantal historische voetwegen bevat op grondgebied van de gemeente Lummen, welke de autosnelweg doorkruisen, een beslissing gevraagd aan de gemeenteraad.
Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen, van 16/11/2023 tot 15/12/2023. Er werd één bezwaarschrift ingediend. Het bezwaar heeft geen betrekking op de zaak der wegen of op het grondgebied van de gemeente Lummen.
Gezien de aanvraag wegeniswerken bevat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegheid heeft, dient de raad een beslissing te nemen over de zaak van de wegenis.
De omgevingsambtenaar heeft volgend advies geformuleerd over de aanvraag:
Gunstig voor het aanleggen van een spitsstrook tussen lummen en hasselt-west op een perceel kadastraal gekend als sectie A nrs. 1A2, 1Z, 1Z2, 2S, 2E, 2P, 3H, 8P2, 8N2, 21F, 26F, 29/2 _, 29A, 38M, 38G, 40N, 42A, 43B, 44/2 A, 49N, 49G, 50M, 50H, 50N, 52B, 752B, 752A, 756A, sectie D nrs. 2A2, 2E2, 2T, sectie E nrs. 198T, 198C, 198B, 198M, 206Y4, 215T, 215K, 216G5, 216L4, 216F5, 409C, 421B, 421A, 422E, 422D, 428C, 433G, 433/2 A, 434B, 435B, 435A, 465C, 489A, 490C, 491K, 491N, 493C, 494D, 494E, 495E, 614L, 773A, 774C, 774B, 775B, 788A, afdeling 1 sectie A nrs. 2173Y, 2173V, 2173W, 2174K2, 2174B2, 2174H2, 2174D2, 2174A2, afdeling 2 sectie B nrs. 567F, 646H, 646G, 1023A, 1024B, 1046C, 1046D, 1047D en 1047C. De opheffing van de gemeentewegen die overlappen met E313 zijn vandaag reeds in onbruik omwille van de verkeersveiligheid en ontoegankelijkheid. Aangezien deze situatie al lang zo is, door de bouw van de E313, is de ontsluiting hier niet van toepassing aangezien deze er al is. De omgevingsambtenaar geeft dan ook een positief advies voor het afschaffen van de opgesomde voetwegen.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluiten.
Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur
De gemeenteraad neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Op basis van hierboven vermelde overwegingen komt de gemeenteraad tot volgende beslissing:
Aangezien de voor opheffing gevraagde voetwegen in praktijk reeds doorkruist worden door de snelweg en hierdoor jaren geleden reeds in onbruik kwamen, beslist de gemeenteraad om de buurtwegen zoals aangeduid op het aangevraagde plan op te heffen wanneer de huidige aanvraag OMV_2023079985 definitief wordt goedgekeurd.
Onze huidige opdracht via de raamovereenkomst van de Vlaamse Gemeenschap voor Telecommunicatiediensten loopt af en de transitieperiode om over te stappen naar een nieuwe raamovereenkomst eindigt op 22 februari 2024.
De Vlaamse Gemeenschap publiceerde een nieuwe Raamovereenkomst voor Telecommunicatiediensten op 25 augustus 2022 in het Bulletin der Aanbestedingen en op 30 augustus 2022 in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Bij Beslissing van de Vlaamse Regering d.d. 30 juni 2023 werd:
- Perceel 2 (Mobiele telefonie, mobiele datacommunicatie voor professioneel gebruik en voor “Machine to Machine” (M2M) en “Internet of Things” (IoT) gegund aan Orange Belgium NV, met maatschappelijke zetel te Bourgetlaan 3 – 1140 Evere en ondernemingsnummer 0456.810.810;
De Vlaamse Gemeenschap sloot per perceel met de gekozen dienstverlener een overeenkomst (de Uitvoeringsovereenkomst), waar in punt (E) van de aanhef vermeld wordt dat de Vlaamse Gemeenschap optreedt als aankoopcentrale ten aanzien van de bestellers uit het vooropgestelde klantenbereik. Dit klantenbereik strekt zich uit tot de lokale overheden die gesitueerd zijn in het Vlaamse gewest, met onder andere : de gemeenten, incl. de politiezones, zowel ééngemeentezones als meergemeentezones;
Alvorens gebruik te kunnen maken van deze Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten, dient een lokale overheid toe te treden, door middel van een ondertekende Toetredings-overeenkomst die bezorgd wordt aan de dienstverlener van het perceel waartoe de lokale overheid wenst toe treden.
Het is aangewezen dat de gemeente/OCMW gebruik maakt van deze door de aankoopcentrale aangeboden raamovereenkomst(en) om volgende redenen:
De gemeenteraad besluit toe te treden tot het volgende perceel van de Raamovereenkomst voor Telecommunicatiediensten van de Vlaamse gemeenschap.
Perceel 2: Mobiele telefonie, mobiele datacommunicatie voor professioneel gebruik en voor “Machine to Machine” (M2M) en “Internet of Things” (IoT)
Overeenkomstig de bepalingen van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, wordt de gemeentelijke bijdrage voor de politiezone vastgesteld.
Deze gemeentelijke dotatie moet nog steeds door elke gemeente in een afzonderlijk besluit goedgekeurd worden.
Het besluit van de politieraad over de goedkeuring van de begroting 2024, genomen tijdens de zitting van 14 december 2023.
De gemeentelijke dotatie aan de politiezone moet apart vastgesteld worden door de gemeenteraad. Deze dotatie voor 2024 bedraagt 2.150.375,00 €.
Dit bedrag is niet gewijzigd.
De bijdrage voor gemeente Lummen is voor 2024 7.33% van de totale gemeentelijke toelagen van de poltiezone.
De politiezone wordt vanaf 1/1/2025 uitgebreid met Kortessem (fusie met Hasselt) en Alken.
Vanaf 2025 wordt de procentuele gemeentelijke bijdrage voor Lummen 6.52% van de gemeentelijke toelagen.
De wet van 29 juli 1994 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, meerbepaald afdeling 3 financiën, onderafdeling 1 begroting en begrotingswijziging.
De bijdrage in de werkingskosten van de politiezone Limburg Regio Hoofdstad 2024 vast te stellen op 2.150.375,00 €.
Een afschrift van dit besluit over te maken aan:
Voor de aanleg van fietspaden en halte infrastructuur langs de Linkhoutstraat zijn innemingen noodzakelijk. Er werd een innameplan opgemaakt waarbij we spreken over 15 percelen die getroffen worden. De gemeenteraad heeft op 24 april 2024 het onteigeningsplan definitief goedgekeurd. Intussen werden er door Dirk De Vis, aangesteld in het kader van een raamovereenkomst, onderhandelingen gevoerd. Met de eigenaar van de percelen 648B en 647B (inname 11 en 12) werd aanvankelijk geen minnelijk akkoord bereikt. Op 28 juni 2023 werd via hun raadsman een verzoek tot nietigverklaring van het onteigeningsbesluit ingediend bij de raad voor vergunningsbetwisting. Intussen werd alsnog een akkoord bereikt om een dading met betrokkenen af te sluiten.
De inname heeft betrekking op de inplanting van een bushalte ter hoogte van de percelen, eigendom van de verkopers Lummen, Linkhoutstraat z/n afdeling 3 sectie B perceelnummers 648 B en 647 B, gelegen in woonzone met landelijk karakter en waarvoor geen verkavelingsvoorwaarden, noch specifieke bouwvoorschriften gelden.
Met de dading vermijden we gerechtskosten en kunnen de werken zoals oorspronkelijk voorzien en binnen de vooropgestelde planning uitgevoerd worden.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
24 februari 2017: bekrachtiging van het onteigeningsdecreet door de Vlaamse regering
27 oktober 2017: goedkeuring uitvoeringsbesluit bij het onteigeningsdecreet
Burgerlijk wetboek artikel 2044 en volgende
De gemeenteraad keurt de dading in verband met de gedeeltelijke inname van de percelen, Linkhoutstraat z/n afdeling 3 sectie B perceelnummers 648 B en 647 B goed.
Samen met Fluvius werd een project gestart om riolering en fietspaden aan te leggen in de Linkhoutstraat. Op 24 april 2023 heeft de gemeenteraad het onteigeningsplan definitief goedgekeurd om de noodzakelijke gronden te verwerven voor het aanleggen van fietspaden.
Op 20 december 2022 werd de heer Dirk De Vis als onderhandelaar aangesteld om in naam van de gemeente te onderhandelen met het oog op het afsluiten van minnelijke overeenkomsten voor de aan- en verkoop van gronden in de dienstjaren 2023 en 2024.
Er werd met de eigenaar(s) van inname 3 een minnelijk voorakkoord bereikt om 5 m² van perceel 3 A 99 d2 te verwerven.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
24 febrauri 2017: bekrachtiging van het onteigeningsdecreet door de Vlaamse regering
27 oktober 2017: goedkeuring uitvoeringsbesluit bij het onteigeningsdecreet
Het voorakkoord om deel van perceel 3A99d2 met een oppervlakte van 5 m² aan te kopen voor een bedrag van 1140,50 EUR wordt goedgekeurd.
Notaris Jan Lambrecht wordt aangesteld om de aankoopakte op te maken.
Samen met Fluvius werd een project gestart om riolering en fietspaden aan te leggen in de Linkhoutstraat. Op 24 april 2023 heeft de gemeenteraad het onteigeningsplan definitief goedgekeurd om de noodzakelijke gronden te verwerven voor het aanleggen van fietspaden.
Op 20 december 2022 werd de heer Dirk De Vis als onderhandelaar aangesteld om in naam van de gemeente te onderhandelen met het oog op het afsluiten van minnelijke overeenkomsten voor de aan- en verkoop van gronden in de dienstjaren 2023 en 2024.
Er werd met de eigenaar(s) van inname 5 een minnelijk voorakkoord bereikt om 51 m² te verwerven van perceel 3A 181 r.
De venale waarde zoals bepaald in het schattingsverslag werd vermeerderd met een wettelijke wederbeleggingsvergoeding.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
24 febrauri 2017: bekrachtiging van het onteigeningsdecreet door de Vlaamse regering
27 oktober 2017: goedkeuring uitvoeringsbesluit bij het onteigeningsdecreet
Het voorakkoord om deel van perceel 3 A181 r met een oppervlakte van 51 m² aan te kopen voor een bedrag van 15.418,50 EUR wordt goedgekeurd.
Notaris Jan Lambrecht wordt aangesteld om de aankoopakte op te maken.
Samen met Fluvius werd een project gestart om riolering en fietspaden aan te leggen in de Linkhoutstraat. Op 24 april 2023 heeft de gemeenteraad het onteigeningsplan definitief goedgekeurd om de noodzakelijke gronden te verwerven voor het aanleggen van fietspaden.
Op 20 december 2022 werd de heer Dirk De Vis als onderhandelaar aangesteld om in naam van de gemeente te onderhandelen met het oog op het afsluiten van minnelijke overeenkomsten voor de aan- en verkoop van gronden in de dienstjaren 2023 en 2024.
Er werd met de eigenaar(s) van inname 10 een minnelijk voorakkoord bereikt om 8 m² te verwerven van perceel 3 B 651 h.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
24 febrauri 2017: bekrachtiging van het onteigeningsdecreet door de Vlaamse regering
27 oktober 2017: goedkeuring uitvoeringsbesluit bij het onteigeningsdecreet
Het voorakkoord om deel van perceel 3 B 651 h met een oppervlakte van 8 m² aan te kopen voor een bedrag van 2776,09 EUR wordt goedgekeurd.
Notaris Jan Lambrecht wordt aangesteld om de aankoopakte op te maken.
In het kader van de procedure betreffende het opleggen van gemeentelijke administratieve sancties (GAS) beschikt de sanctionerend ambtenaar over de mogelijkheid om een bemiddelingsprocedure voor te stellen aan de betrokken overtreder. In geval van minderjarigen is het bemiddelingsvoorstel wettelijk verplicht. Indien de betrokkene ingaat op het bemiddelingsvoorstel en bovendien de tijdens het bemiddelingsgesprek gemaakte afspraken naleeft, is er sprake van een geslaagde bemiddeling. In dat geval vervalt voor de sanctionerend ambtenaar de mogelijkheid om een administratieve geldboete op te leggen.
De gemeente Lummen maakt in het kader van de GAS bemiddeling reeds sinds 2017 gebruik van de diensten van de lokale bemiddelaar die wordt tewerkgesteld door de stad Sint-Truiden. De samenwerking tussen de gemeente Lummen en stad Sint-Truiden werd officieel vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst, goedgekeurd door de gemeenteraad van 11 september 2017.
De stad Hasselt heeft recent een nieuwe GAS-bemiddelaar aangesteld, Marijke Merveillie. Zij zal vanaf 1/1/2024 voltijds aan de slag gaan. In overleg met de bemiddelaar van Sint-Truiden zal zij daarbij ook een deel van het huidige werkingsgebied van de bemiddelaar van Sint-Truiden overnemen. Dit zal de werklast beter spreiden hetgeen de kwaliteit van de bemiddelingen ten goede zal komen. Op voorstel van de bemiddelaar van Sint-Truiden zal de bemiddelaar van de stad Hasselt vanaf 1 februari 2024 de bemiddelingen voor de gemeente Lummen voor haar rekening nemen. Hiertoe dient de huidige samenwerkingsovereenkomst met de stad Sint-Truiden te worden beëindigd en zal een nieuwe overeenkomst met de stad Hasselt worden afgesloten.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties
Koninklijk Besluit van 28 januari 2014 behoudende de minimumvoorwaarden en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de wet betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties
Koninklijk besluit van 1 april 2022 tot toekenning van een subsidie aan bepaalde steden en gemeenten voor de uitvoering van de GAS bemiddeling in het kader van de toepassing van de Codex Politieverordeningen.
De gemeenteraad beslist in onderling overleg de samenwerkingsovereenkomst met de stad Sint- Truiden betreffende de bemiddeling in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties, stop te zetten met 31 januari 2024 als definitieve einddatum.
In het kader van de procedure betreffende het opleggen van gemeentelijke administratieve sancties (GAS) beschikt de sanctionerend ambtenaar over de mogelijkheid om een bemiddelingsprocedure voor te stellen aan de betrokken overtreder. In geval van minderjarigen is het bemiddelingsvoorstel wettelijk verplicht. Indien de betrokkene ingaat op het bemiddelingsvoorstel en bovendien de tijdens het bemiddelingsgesprek gemaakte afspraken naleeft, is er sprake van een geslaagde bemiddeling. In dat geval vervalt voor de sanctionerend ambtenaar de mogelijkheid om een administratieve geldboete op te leggen.
Artikel 95 §4 van de Codex Politieverordeningen, vastgesteld door de gemeenteraad van 24 november 2020 en latere wijzigingen, bepaalt dat een stad of gemeente zelf een lokale bemiddelaar kan aanduiden of gebruik kan maken van een bemiddelaar die wordt aangesteld door één van de steden of gemeenten behorend tot hetzelfde gerechtelijk arrondissement. Om gebruik te maken van de diensten van deze bemiddelaar sluiten de betreffende steden of gemeenten een samenwerkingsovereenkomst af met de stad of gemeente die de bemiddelaar tewerkstelt. De gemeente Lummen maakt in het kader van de GAS bemiddeling reeds sinds enkele jaren gebruik van de diensten van de lokale bemiddelaar die wordt tewerkgesteld door de stad Sint-Truiden. De samenwerking tussen de gemeente Lummen en stad Sint-Truiden werd officieel vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst, goedgekeurd door de gemeenteraad op 11 september 2017.
In 2022 ontving de stad Hasselt een schrijven van de Federale Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie met de mededeling dat de mogelijkheid geboden werd een (halftijdse) GAS-bemiddelaar aan te stellen voor het gerechtelijk arrondissement Hasselt ter ondersteuning van de GAS-bemiddelaar die reeds tewerkgesteld wordt bij stad Sint-Truiden. De stad Hasselt ging in op dit aanbod en stelde medio juni 2023 zelf een GAS- bemiddelaar aan, tewerkgesteld bij de afdeling Integrale Veiligheid. In navolging hiervan werd de samenwerkingsovereenkomst met stad Sint-Truiden opgezegd aangezien de GAS-bemiddelaar van stad Hasselt de bemiddelingsdossiers van stad Hasselt voor haar rekening zal nemen.
De overige steden en gemeenten van het gerechtelijk arrondissement Hasselt kunnen gebruik maken van de diensten van de door stad Hasselt tewerkgestelde GAS-bemiddelaar en sluiten hiertoe een samenwerkingsovereenkomst af.
De GAS-bemiddelaar neemt namens de sanctionerend ambtenaar deel aan de uitwerking en opvolging van alle fases van de bemiddelingsprocedures. De functie van de bemiddelaar wordt toegewezen aan de uitvoering en toepassing van de bemiddelingsprocedure, zoals voorzien in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties, met name de wet en het koninklijk besluit van 28 januari 2014.
De gemeente Lummen maakt in het kader van de GAS bemiddeling reeds sinds enkele jaren gebruik van de diensten van de lokale bemiddelaar die wordt tewerkgesteld door de stad Sint-Truiden. De samenwerking tussen stad Hasselt en stad Sint-Truiden werd officieel vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst, goedgekeurd door de gemeenteraad op 11 september 2017.
In 2022 ontving stad Hasselt een schrijven van de Federale Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie met de mededeling dat de mogelijkheid geboden werd een (halftijdse) GAS-bemiddelaar aan te stellen voor het gerechtelijk arrondissement Hasselt ter ondersteuning van de GAS-bemiddelaar die reeds tewerkgesteld wordt bij stad Sint-Truiden.
Stad Hasselt ging in op dit aanbod en stelde medio juni 2023 zelf een GAS- bemiddelaar aan, tewerkgesteld bij de afdeling Integrale Veiligheid.
De federale overheid verstrekt een toelage voor de aanstelling van de GAS-bemiddelaar. Om in aanmerking te komen voor het verkrijgen van de federale toelage dient stad Hasselt, als begunstigde gemeente, samen te werken met ten minste twee gemeenten van het gerechtelijke arrondissement Hasselt in het kader van de GAS- bemiddeling. Stad Hasselt wenst verschillende samenwerkingen aan te gaan met de overige steden en gemeenten van het gerechtelijke arrondissement Hasselt. Ook de gemeente Lummen wenst gebruik te maken van de diensten van de GAS-bemiddelaar, tewerkgesteld bij de stad Hasselt.
De stad Hasselt en de gemeente Lummen willen hun samenwerking in het kader van GAS-bemiddeling officieel vastleggen in een overeenkomst die tot doel heeft de praktische modaliteiten van deze terbeschikkingstelling tussen de deelnemende gemeenten en steden uit te werken.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties Koninklijk Besluit van 28 januari 2014 behoudende de minimumvoorwaarden en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de wet betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties
Koninklijk besluit van 1 april 2022 tot toekenning van een subsidie aan bepaalde steden en gemeenten voor de uitvoering van de GAS bemiddeling in het kader van de toepassing van de Codex Politieverordeningen.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst in het kader van de GAS bemiddeling tussen stad Hasselt en gemeente Lummen goed.
De samenwerkingsovereenkomst met de stad Hasselt neemt een aanvang op 1 februari 2024.
Op 24 april 2023 besliste de Gemeenteraad om een bestek uit te schrijven voor de implementatie van een onbemande bibliotheek.
Op 25 juli 2023 werd de opdracht gegund.
Ondertussen zijn de werken uitgevoerd en is het systeem dat een onbemande bibliotheek mogelijk maakt operationeel.
Naar aanleiding van de implementatie van Open+ (onbemande bibliotheek), dient een reglement voor het gebruik van Open+ opgemaakt te worden.
De adviesraad van de bibliotheek heeft in haar vergadering van 7 november 2023 een positief advies gegeven over het Reglement Open+ voor de bibliotheek in bijlage.
De gemeenteraad neemt kennis van het positief advies van de adviesraad van de bibliotheek van 7 november 2023 over het Reglement Open+ voor de bibliotheek.
De gemeenteraad keurt het Reglement Open+ voor de bibliotheek goed, met ingangsdatum 1 maart 2024.
Op 24 april 2023 besliste de Gemeenteraad om een bestek uit te schrijven voor de implementatie van een onbemande bibliotheek.
Op 25 juli 2023 werd de opdracht gegund.
Ondertussen zijn de werken uitgevoerd en is het systeem dat een onbemande bibliotheek mogelijk maakt operationeel.
Naar aanleiding van de implementatie van Open+ (onbemande bibliotheek), en de implementatie van een nieuw beheerssysteem voor de leeszaalpc's, dient het gebruikersreglement van de bibliotheek aangepast te worden.
De adviesraad van de bibliotheek heeft in haar vergadering van 7 november 2023 een positief advies gegeven over het Gebruikersreglement voor de bibliotheek in bijlage.
De gemeenteraad neemt kennis van het positief advies van de adviesraad van de bibliotheek van 7 november 2023 over het nieuwe Gebruikersreglement voor de bibliotheek.
De gemeenteraad keurt het nieuwe Gebruikersreglement voor de bibliotheek goed, met ingangsdatum 1 maart 2024.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur ontving een klacht vanwege raadslid Stefaan Coenen waarin deze de vernietiging vraagt van een punt behandeld in de gemeenteraadszitting van 26 juni 2023. Het betreft het punt “Herinrichting en verfraaiing van het Gemeenteplein - bestek en vaststelling gunningswijze”. Als reden voor de vraag tot vernietiging wordt aangebracht dat in het dossier vermeld werd dat het voorontwerp ter kennisgeving was gelegd bij de bevolking via een infomarkt en dat met de opmerkingen die aldaar gemaakt werden, alsmede met de adviezen van de onderscheiden raden, rekening gehouden werd bij de finalisatie van het ontwerp, doch dat deze opmerkingen en adviezen geen deel uitmaakten van het te behandelen dossier waardoor het onmogelijk was om als raadslid te verifiëren of er in het bestek met de geformuleerde adviezen al dan niet rekening werd gehouden.
De toezichthoudende overheid heeft vastgesteld dat door intrekking van het betreffende gemeenteraadsbesluit, de klacht zonder voorwerp is geworden en het dossier wordt afgesloten.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de toezichthoudende overheid aangaande de klacht tot vernietinging van het besluit van de gemeenteraad van 26 juni 2023 tot goedkeuring bestek herinrichting Gemeenteplein. Deze klacht is door intrekking van het gemeenteraadsbesluit zonder voorwerp geworden.
De gemeente Lummen is deelnemer van de dienstverlenende vereniging s-Lim (hierna kortweg ‘s-Lim’).
Op de gemeenteraad van 27 november 2023 werd de agenda van de algemene vergadering van s-Lim van 18 december 2023 en de afgevaardigde van de gemeente Lummen goedgekeurd.
De raad van bestuur van s-Lim werd eveneens voorgesteld. Deze samenstelling was nog niet opgenomen in het vorige besluit van de gemeenteraad en wordt bij dezen bevestigd.
Overeenkomstig artikel 14 van de statuten van de dienstverlenende vereniging draagt de stad/gemeente de volgende personen voor als kandidaat-bestuurder (in alfabetische volgorde) voor de dienstverlenende vereniging s-Lim, voor een duur vanaf 1 januari 2024 tot de algemene vergadering die overgaat tot de samenstelling van de raad van bestuur na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden:
Dhr. Jan Valgaeren is sedert maart 2022 actief als bestuurder bij s-Lim cv (Smart Region Limburg). Aangezien dhr. Valgaeren geen lid is van een gemeenteraad van één van de deelnemende gemeenten, dient zijn voordracht overeenkomstig artikel 434, §2 van het Decreet Lokaal Bestuur uitdrukkelijk gemotiveerd moet worden. Dhr. Jan Valgaeren beschikt over een verregaande deskundigheid over de statutair bepaalde doelstellingen.
Gelet op zijn bestuursmandaat bij s-Lim cv is dhr. Jan Valgaeren bijzonder ervaren in het begeleiden van de aangesloten gemeentes in het vertalen van concrete bestuurlijke en maatschappelijke smart city toepassingen. Hij heeft de afgelopen jaren deskundigheid opgebouwd m.b.t. de ontwikkeling van de Smart Region Limburg in het algemeen en met IT-toepassingen, dataplatform, databeheer, applicaties, enz.
De verlichting welke is ondergebracht in de rechthoekige armaturen in de gemeentelijke bibliotheek is op verscheidene locaties defect. Navraag wees uit dat deze verlichting niet meer verkrijgbaar is (gasontladingslampen) en niet meer geproduceerd wordt. De enige mogelijkheid is om zowel de verlichting als de armatuur zelf te vervangen. Alleen op deze manier kan er overgegaan worden naar energiezuinige LED-verlichting.
Met de start van de open bibliotheek is aangewezen om de transitie gelijktijdig te laten plaatsvinden.
Raming: 35.000 euro inclusief 21 % btw
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking via e-Procurement
Gunningscriterium: prijs
Uit te nodigen firma's:
Multiline Licht nv | Europaweg | 1 | 3560 | LUMMEN |
Plinius Industriële automatisatie nv | Europaweg | 4/A | 3560 | LUMMEN |
Btech | Bossstraat | 46/0.27 | 3560 | LUMMEN |
BART VANDEVENNE | Bosstraat | 42 | 3560 | LUMMEN |
MOBILE DATA SERVICES | Bosstraat | 69 | 3560 | LUMMEN |
Fabricom nv | Bosstraat | 67 bus 3 | 3560 | LUMMEN |
GOZEN INTERIEUR | Bosstraat | 71/ 6C | 3560 | LUMMEN |
RN-TECH | Bosstraat | 71/ 6C | 3560 | LUMMEN |
TEK POWER | Broedersveld | 13 | 3560 | LUMMEN |
SOTIK | Dellestraat | 28 | 3560 | LUMMEN |
LIMSOLAR | Dokter Vanderhoeydonckstraat | 6b | 3560 | LUMMEN |
MALAKA | Dorpsstraat | 2 | 3560 | LUMMEN |
ELECTRO GEERTS GUIDO | Europaweg | 4A | 3560 | LUMMEN |
MOONENS STIJN | Geeneindestraat | 134 | 3560 | MELDERT |
JOGA BELGIUM | Genenbosstraat | 91 | 3560 | LUMMEN |
HERMANS - ALGEMENE TECHNIEKEN | Grote Baan | 4 | 3560 | MELDERT |
REYVA | Hulshoekstraat | 38 | 3560 | LINKHOUT |
TELE BREVA BVBA | Kambergen | 38 | 3560 | LINKHOUT |
E.R. service | Kapelstraat | 44 | 3560 | LUMMEN |
G&D BUILDING SOLUTIONS 3S-TECHNICS | Klaproosstraat | 14 | 3560 | LUMMEN |
A&J Electric | Kraaibergstraat | 14A | 3560 | LUMMEN |
VANDEVENNE INDUSTRIELE TECHNIEKEN | Krekelstraat | 16A | 3560 | LUMMEN |
Sven Aerts | Laambeekstraat | 1 | 3560 | LUMMEN |
SUFFELEERS DIRK | Larenstraat | 97 | 3560 | LUMMEN |
WEKONNEKT | Larenstraat | 125 | 3560 | LUMMEN |
WT ELEKTRIX | Linkhoutstraat | 264 | 3560 | LUMMEN |
ECOUTERRE | Mangelbeekstraat | 40 | 3560 | LUMMEN |
TEVELEK SCHEPERS | Meldertsebaan | 14 | 3560 | MELDERT |
E.B.C. bvba | Molemstraat | 63 | 3560 | LUMMEN |
MAES ROB | Opworpstraat | 8 | 3560 | LUMMEN |
KENENS DIDIER | ZELEM | |||
ELEKTRO SNEYERS | Stokrooiestraat | 53 | 3560 | LUMMEN |
AUGUSTYNIAK JAN | Van Willigenstraat | 24 | 3560 | LUMMEN |
Biesmans Patrick | Vandermarckestraat | 48 | 3560 | LUMMEN |
GAITS | Veldstraat | 10 | 3560 | LUMMEN |
TECH SERVICE | Vinkenstraat | 1 | 3560 | LUMMEN |
In het kader van de opdracht “Relighting van de openbare bibliotheek” werd een bestek met nr. LUMMEN-2024/01/02 opgesteld door de dienst overheidsopdrachten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 35.000 EUR inclusief 21% BTW
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking via e-Procurement.
Prijs is het enige gunningscriterium. De aanbestedende overheid kiest de economisch meest voordelige offerte, vastgesteld op basis van de prijs.
Het bestek voor deze opdracht zit in bijlage.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nummer LUMMEN-2024/01/02 " Relighting van de openbare bibliotheek" wordt goedgekeurd.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen: