De zitting van de gemeenteraad de dato 23 september 2024.
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad werden onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
De notulen werden/worden via de agenda ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van de volgende gemeenteraad, ter beschikking gesteld aan de raadsleden.
Het zittingsverslag (audioverslag) werd per e-mail verzonden aan de individuele raadsleden.
Al dan niet na opmerkingen over de redactie van de notulen en het zittingsverslag, worden de notulen en het zittingsverslag - desgevallend met aanpassingen - door de gemeenteraad aangenomen of impliciet als goedgekeurd beschouwd.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad de dato 23 september 2024 goed.
Vier van de vijf jaarrekeningen van de kerkfabrieken werden door het CKB ingediend via Religiopoint op 26 augustus 2024 samen met de nodige bewijsstukken. De jaarrekening van de kerkfabriek Sint-Rochus Genenbos Lummen werd ingediend op 12 september 2024.
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek St.Jan de Doper Thiewinkel werd goedgekeurd door de kerkraad op 8 februari 2024.
Het exploitatietekort eigen boekjaar bedraagt 10 451,99 euro.
In het budget werd er een gemeentelijke toelage berekend van 9 417,93 euro.
Door de inbreng van het werkelijk resultaat van de jaarrekening 2022 van -112,25 euro sluit de jaarrekening 2023 af met een exploitatie-tekort van 1 146,31 euro.
De exploitatie-uitgaven blijven binnen de ramingen. Er werd geen interne kredietaanpassing opgemaakt.
De investeringen vertonen een overschot van 229 214,42 euro. De uitgaven in investeringen worden gefinancierd met eigen gelden.
Het investeringsresultaat van 229 214,42 euro ingevolge verkoop van gronden in 2017 wordt beschikbaar gehouden voor uitvoering van het masterplan. Er werden in 2023 5 833,00 euro betaald voor erelonen.
De resultaten (exploitatie+investeringen) stemmen overeen met de beschikbare kasvoorraad op 31 december 2023. De postchequerekening vertoont een negatief saldo van 56,12 euro.
Voorgesteld wordt de jaarrekening gunstig te adviseren met opmerking om het negatief saldo van de postchequerekening aan te zuiveren.
De jaarrekening 2023 goedgekeurd door de kerkraad van de kerkfabriek Sint Jan de Doper Thiewinkel op 8 februari 2024 en ingediend door het centraal kerkbestuur op 26 augustus 2024.
Het exploitatietekort eigen boekjaar van 10 451,99 euro.
Het resultaat van de jaarrekening 2022 van -112,25 euro.
De exploitatietoelage van 9 417,93 euro.
Het exploitatie-tekort van -1 146,31 euro.
Het investeringsoverschot van 229 214,42 euro.
De overeenstemming tussen de resultaten van de jaarrekening 2023 en de kastoestand op 31 december 2023 .
Het negatief saldo op de postchequerekening op 31/12/2023 van 56.12 euro.
Decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint Jan de Doper Thiewinkel
Vier van de vijf jaarrekeningen van de kerkfabrieken werden door het CKB ingediend via Religiopoint op 26 augustus 2024 samen met de nodige bewijsstukken. De jaarrekening van de kerkfabriek Sint-Rochus Genenbos Lummen werd ingediend op 12 september 2024.
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek O.L.Vr.Hemelvaart Lummen werd goedgekeurd door de kerkraad op 19 februari 2024.
Het exploitatietekort eigen boekjaar bedraagt 44 625,23 euro.
In het budget werd een gemeentelijke toelage berekend van 46 129,15 euro.
Door de inbreng van het werkelijk resultaat van de jaarrekening 2022 van 34 074,47 euro sluit de jaarrekening 2023 af met een exploitatie-overschot van 35 578,39 euro.
De exploitatie-uitgaven blijven binnen de ramingen. Er werd geen interne kredietaanpassing opgemaakt.
De investeringen vertonen een tekort van -1 579,44 euro. De realisaties worden behandeld in de verklarende nota bij de jaarrekening 2023. Er is een investeringsresultaat van -1 579,44 euro ingevolge een toegekende erfgoedpremie voor de herstelwerkzaamheden aan de kapel van de Beukenboom. In de verklaring werd opgenomen dat deze ingevoerd zal worden op MAR 3112 na ontvangst. Er werd rekening gehouden met het advies op de jaarrekening 2022 om intresten te boeken op exploitatie.
De resultaten (exploitatie+investeringen) stemmen overeen met de beschikbare kasvoorraad op 31 december 2023.
Voorgesteld wordt de jaarrekening 2023 gunstig te adviseren.
De jaarrekening 2023 goedgekeurd door de kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart Lummen op 19 februari 2024 en ingediend door het centraal kerkbestuur op 26 augustus 2024.
Het exploitatietekort eigen boekjaar van 44 625,23 euro.
Het resultaat van de jaarrekening 2022 van 34 074,47 euro.
De exploitatietoelage van 46 129,15 euro.
Het exploitatie-overschot van 35 578,39 euro.
Het investeringstekort van 1 579,44 euro.
De overeenstemming tussen de resultaten van de jaarrekening 2023 en de kastoestand op 31 december 2023.
Decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart Lummen.
Vier van de vijf jaarrekeningen van de kerkfabrieken werden door het CKB ingediend via Religiopoint op 26 augustus 2024 samen met de nodige bewijsstukken. De jaarrekening van de kerkfabriek Sint-Rochus Genenbos Lummen werd ingediend op 12 september 2024.
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek St.Trudo Linkhout werd goedgekeurd door de kerkraad op 13 augustus 2024.
Het exploitatietekort eigen boekjaar bedraagt 16 935,95 euro.
In het budget werd een gemeentelijke toelage berekend van 22 192,08 euro.
Door de inbreng van het werkelijk resultaat van de jaarrekening 2022 van 18 895,13 euro sluit de jaarrekening 2023 af met een exploitatie-overschot van 24 151,26 euro.
De exploitatie-uitgaven blijven binnen de ramingen, behalve voor de rubriek 25 Financiering. Deze overschrijding van 4 636,63 euro wordt verantwoord in de verklarende nota doordat de laatste aflossing van een investeringskrediet van 31/12/2022 met valutadatum 1/1/2023 door de bank werd ingehouden.
Er werd voor 5 124,35 euro investeringsuitgaven gedaan. Dit voor dringende dakwerkzaamheden. Tegenover staan geen ontvangsten opgenomen, waardoor er een investeringstekort is van 5 124,35 euro. Deze uitgaven zullen in 2024 gefinancierd worden door de ontvangst uit de verkoop van een klein perceel grond.
Het exploitatieresultaat 2023 stemt overeen met de beschikbare kasvoorraad op 31 december 2023.
Voorgesteld wordt de jaarrekening 2023 gunstig te adviseren, met de opmerking op bij overschrijding op rubriekniveau in de toekomst een budgetwijziging door te voeren.
De jaarrekening 2023 goedgekeurd door de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Trudo Linkhout op 13 augustus 2024 en ingediend door het centraal kerkbestuur op 26 augustus 2024.
Het exploitatietekort eigen boekjaar van 16 935,95 euro.
Het resultaat van de jaarrekening 2022 van 18 895,13 euro.
De exploitatietoelage van 22 192,08 euro.
Het exploitatie-overschot van 24 151,26 euro.
Het investeringsresultaat van - 5 124,35 euro.
De overeenstemming tussen de resultaten van de jaarrekening 2023 en de kastoestand op 31 december 2023.
Decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Trudo Linkhout gunstig te adviseren
Vier van de vijf jaarrekeningen van de kerkfabrieken werden door het CKB ingediend via Religiopoint op 26 augustus 2024 samen met de nodige bewijsstukken. De jaarrekening van de kerkfabriek Sint-Rochus Genenbos Lummen werd ingediend op 12 september 2024.
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek St.Willibrordus Meldert werd goedgekeurd door de kerkraad op 26 februari 2024.
Het exploitatietekort eigen boekjaar bedraagt 27 287,17 euro.
In het budget werd er een gemeentelijke toelage berekend van 28 513,66 euro.
Door de inbreng van het werkelijk resultaat van de jaarrekening 2022 van 24 831,52 euro sluit de jaarrekening 2023 af met een exploitatie-overschot van 26 058,01 euro.
De exploitatie-uitgaven blijven binnen de ramingen. Er werden de nodige interne kredietaanpassingen opgemaakt.
De investeringen vertonen een overschot van 124 833,65 euro. De realisaties worden behandeld in de verklarende nota bij de jaarrekening 2023.
De resultaten (exploitatie+investeringen) stemmen overeen met de beschikbare kasvoorraad op 31 december 2023.
Voorgesteld wordt een gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023.
De jaarrekening 2023 goedgekeurd door de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Willibrordus Meldert op 26 februari 2024 en ingediend door het centraal kerkbestuur op 26 augustus 2024.
Het exploitatietekort eigen boekjaar van 27 287,17 euro.
Het resultaat van de jaarrekening 2022 van 24 831,52 euro.
De exploitatietoelage van 28 513,66 euro.
Het exploitatie-overschot van 26 058,01 euro.
Het investeringsoverschot van 124 833,65 euro.
De overeenstemming tussen de resultaten van de jaarrekening 2023 en de kastoestand op 31 december 2023.
De interne kredietaanpassing, goedgekeurd door de kerkraad op 27 november 2023.
Decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Willibrordus Meldert.
Op 27 september 2024 werd door het CKB de budgetwijziging van kerkfabriek Genenbos ingediend.
Deze budgetwijziging dient vóór 16 november 2024 goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
In bijgevoegde beleidsnota wordt de reden van budgetwijziging toegelicht. .
Voor de totale kostprijs, notaris-, hypotheek- en registratiekosten voor de aankoop van de gronden die onmiddellijk grenzen aan het ontmoetingscentrum "De Kalen Dries" waren geen kredieten voorzien. (MAR nr. 431). Te voorzien 84.200 EUR. Om deze uitgave te doen worden de kredieten voorzien onder MAR 433 – grote herstellingen verminderd met 84.200 EUR.
Vervallen beleggingen dienen geboekt te worden in ontvangst na verval (MAR 335) en herbelegging (MAR 440). Deze bedragen waren niet voorzien in het budget en dienen in de budgetwijziging opgenomen te worden.
In exploitatie is er geen wijziging.
De wijzigingen worden gefinancierd met eigen gelden, waardoor de gemeentelijke toelage niet wijzigt.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De budgetwijziging van Kerkfabriek Sint-Willibrordus Meldert, goedgekeurd door de kerkraad op 16 september 2024.
De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2024 van Kerkfabriek Sint-Willibrordus Meldert goed.
Vier van de vijf jaarrekeningen van de kerkfabrieken werden door het CKB ingediend via Religiopoint op 26 augustus 2024 samen met de nodige bewijsstukken. De jaarrekening van de kerkfabriek Sint-Rochus Genenbos Lummen werd ingediend op 12 september 2024.
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek St.Rochus Genenbos, werd goedgekeurd door de kerkraad op 5 september 2024.
Het exploitatietekort eigen boekjaar bedraagt 50 342,58 euro.
In het budget werd er een gemeentelijke toelage berekend van 43 833,12 euro.
Door de inbreng van het werkelijk resultaat van de jaarrekening 2022 van 34 463,84 euro sluit de jaarrekening 2023 af met een exploitatie-overschot van 27 954,38 euro.
De totale exploitatie-uitgaven blijven binnen het geraamde bedrag, er werd een interne kredietaanpassing opgemaakt.
De investeringen vertonen een overschot van 81 904,96 euro. De realisaties worden behandeld in de verklarende nota bij de jaarrekening 2023. In 2024 wordt dit bedrag herbelegd. Er werd een investeringsfiche opgemaakt voor de vervanging van de oude kerkdeur, in navolging van de gegeven opmerking op de jaarrekening 2022.
De resultaten (exploitatie + investeringen) stemmen overeen met de beschikbare kasvoorraad op 31 december 2023.
Voorgesteld wordt een gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 .
De jaarrekening 2023 goedgekeurd door de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Rochus Genenbos op 5 september 2024 en ingediend door het centraal kerkbestuur op 12 september 2024.
Het exploitatietekort eigen boekjaar van 50 342,58 euro .
Het resultaat van de jaarrekening 2022 van 34 463,84 euro .
De exploitatietoelage van 43 833,12 euro .
Het exploitatie-overschot van 27 954,38 euro .
Het investeringsresultaat van 81 904,96 euro.
De overeenstemming tussen de resultaten van de jaarrekening 2023 en de kastoestand op 31 december 2023.
De interne kredietaanpassing, goedgekeurd door de kerkraad op 18 december 2023.
Decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Rochus Genenbos
Raadslid Mardullier laat verduidelijken dat ze zich niet onthouden voor Lummen for Life maar omwille van hetgeen werd aangekaart.
Sociaal kruidenier 't Procentje wenst mee opgenomen te worden in de lijst van goede doelen bij Lummen For Life. Omdat het huidige reglement nominatief is dient dit reglement aangepast te worden.
Bovendien voorziet het huidige reglement in een verdeling van de inkomsten (ipv het surplus), wat zou betekenen dat alle drank door de gemeente zou bekostigd worden.
Sociaal kruidenier 't Procentje heeft de vraag gesteld om toegevoegd te worden aan de lijst van goede doelen bij het evenement Lummen for Life.
Op de laatste vergadering met de vrijwilligers van Lummen For Life van 19 september 2024 is het voorstel voorgelegd en door alle aanwezige leden goedgekeurd.
De verdeling van de winst in plaats van alle inkomsten maakt het mogelijk om de drankkosten in mindering te brengen.
25 oktober 2021: goedgekeurd gemeenteraadsbesluit omtrent Lummen for Life.
De raad keurt de aanpassing van het reglement goed waarbij een nieuw goed doel wordt toegevoegd aan de lijst en de winst (in plaats van de inkomsten) verdeeld wordt.
Samen met Fluvius werd een project gestart om riolering en fietspaden aan te leggen in de Linkhoutstraat. Op 24 april 2023 heeft de gemeenteraad het onteigeningsplan definitief goedgekeurd om de noodzakelijke gronden te verwerven voor het aanleggen van fietspaden.
Op 20 december 2022 werd de heer Dirk De Vis als onderhandelaar aangesteld om in naam van de gemeente te onderhandelen met het oog op het afsluiten van minnelijke overeenkomsten voor de aan- en verkoop van gronden in de dienstjaren 2023 en 2024.
Er werd met de eigenaar(s) van inname 13 een minnelijk voorakkoord bereikt om 13 m² van perceel 2D1487K te verwerven.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
24 febrauri 2017: bekrachtiging van het onteigeningsdecreet door de Vlaamse regering
27 oktober 2017: goedkeuring uitvoeringsbesluit bij het onteigeningsdecreet
Het voorakkoord om deel van perceel 2D1487K met een oppervlakte van 13 m² aan te kopen voor een bedrag van 2275 EUR wordt goedgekeurd.
Notaris Jan Lambrecht wordt aangesteld om de aankoopakte op te maken.
Na aankoop wordt perceel 2D1487K bij het openbaar domein gevoegd.
Momenteel ligt er op de terreinen van de gemeentelijke werkplaatsen een grote hoeveelheid grond/grachtenslib opgeslagen. Deze partij grond dient verwerkt te worden door een erkende grondverwerker. De gemeentelijke werkplaatsen zullen instaan voor het vervoer van deze grond.
De raming van deze opdracht bedraagt 50.000,00 EUR incl. btw.
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking
Gunningscriteria:
Aan te schrijven firma's:
Voor de opdracht "verwerken van een partij grond" werd een bestek opgemaakt door de dienst overheidsopdrachten met nummer LUMMEN-2024/10/01.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Een plaatsbezoek is vrijblijvend.
Het bestek voor deze opdracht werd gevoegd in bijlage.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 EUR niet).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen,
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr. Lummen-2024/10/01 en de raming voor de opdracht “Verwerken van partij grond”, opgesteld door de dienst Overheidsopdrachten worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
Na de lokale verkiezingen zal er een nieuwe ploeg samengesteld worden. Zowel in de gemeenteraad als het bijzonder comité voor de sociale dienst zal het aantal leden stijgen. Het totaal aantal leden van beide organen zal dan 33 zijn.
De leden van het schepencollege beschikten over een laptop, de raadsleden en leden van bijzonder comité kregen een ipad toegewezen voor de afgelopen legislatuur. Op basis van de huidige behoeften, toekomstige mogelijkheden, beveiligingseisen en financiële impact, zullen de leden van de gemeenteraad en het BCSD nu ook een laptop toegewezen krijgen, meer bepaald een Lenovo Thinkbook 16 laptop.
Aankoop van deze apparaten en accessoires kan via de raamovereenkomst Csmart bij Dustin plaatsvinden.
Totale prijs inclusief accessoires (tas, muis en e-id reader) bedraagt € 21.148,27 inclusief BTW.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad geeft goedkeuring om bij de start van de nieuwe legislatuur laptops te voorzien voor de raadsleden en leden van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, en om hiervoor beroep te doen op de raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening van C-smart voor een totaalbedrag van € 21.148,27 (inclusief BTW)
Tussen de Ijzerstraat en de St.-Sebastiaanstraat ligt de gemeenteweg "buurtweg 77".
Reeds meer dan 30 jaar wordt een deel, met name het stuk dat loop over de percelen nummer 138E en 137D niet gebruikt. Landmeters-experten Tempels & Jacobs hebben een grafisch plan tot opheffing gemeenteweg aangeleverd. Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen, naar aanleiding van de vraag gesteld door de eigenaars van de woning gelegen St.-Sebastiaanstraat 27, wordt gevraagd om een regularisatie van de toestand die reeds meer dan 30 jaar bestaat.
Op 8 oktober 2024 heeft het college van burgemeester en schepenen een ontwerp van grafisch plan tot opheffing van een gemeenteweg opgemaakt en beslist de opheffing van de gemeenteweg "buurtweg 77" voor te stellen aan de Gemeenteraad (artikel 20, §1 GWD).
De toestand, zoals deze al meer dan 30 jaar bestaat komt niet overeen met de Atlas der Buurtwegen. Het verharde gedeelte, dat nodig is om de woningen te ontsluiten blijft thans behouden. Het onverharde gedeelte is niet meer in gebruik en heeft geen voordeel meer van algemeen belang, daar alle percelen bereikbaar zijn via een behouden openbare weg. Tevens gaan alle aanpalenden akkoord met de afschaffing. Het as-built attest van Fluvius is tot slot een laatste indicatie dat hier geen leidingen liggen en het nut van het behoud van deze weg onbestaande is. De waardevermeerdering is bijgevolg nihil conform artikel 28, §2 lid 3 van het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. Het ontwerp van nieuwe rooilijn zoals opgemaakt door landmeter expert Tempels & Jacobs garandeert de toegankelijkheid en het openbaar karakter.
De gemeenteraad dient de voorlopige vaststelling te doen van dit ontwerp.
Het decreet van de Vlaamse Regering houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
De gemeenteraad stelt het dertigjarig niet-gebruik door het publiek vast.
De gemeenteraad oordeelt dat in het kader van het onbruik de opheffing wenselijk is, overeenkomstig artikel 14, §2 Gemeentewegendecreet).
De gemeenteraad stelt het grafisch plan tot opheffing van gemeenteweg "buurtweg 77" voorlopig vast.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord om de gemeenteweg "buurtweg 77" in de Atlas van de Buurtwegen gedeeltelijk op te heffen zoals aangeduid op het grafisch plan.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het inrichten van het openbaar onderzoek over het bijbehorende grafisch plan.
Deze beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 21, §§2-4 Gemeentewegendecreet.
Na het openbaar onderzoek wordt het dossier opnieuw behandeld in de gemeenteraad voor de definitieve vaststelling.
Gemeente Lummen is vertegenwoordigd in het bestuursorgaan en algemene vergadering van de Eerstelijnszone. Binnen de ELZ werd een nieuw intern reglement en statuten voorgelegd. Deze worden voorgelegd aan de Raad ter goedkeuring.
Binnen de ELZ werd een nieuw intern reglement en statuten opgemaakt. Deze worden voorgelegd aan de Raad ter goedkeuring.
De gemeente is - via zijn vertegenwoordiger - conform de statuten van de vzw bestuurder van de vzw. Voor standpunten rond belangrijke agendapunten op het bestuursorgaan van de vzw, wordt mandaat gegeven door het bestuursorgaan van de gemeente, zijnde het college van burgemeester en schepenen.
De Gemeenteraad geeft mandaat aan de vertegenwoordiger in de Eerstelijnszon om in te stemmen met het intern reglement en de statuten van de Eerstelijnszone.
Om de beveiliging van de buitenschoolse kinderopvang te Geneiken (en bij uitbreiding de gemeenteschool) te verbeteren, is het aangewezen om de stalen toegangspoort, welke uitgeeft op de Geneikenstraat, uit te rusten met een toegangscontrolesysteem.
In het kader van deze opdracht “Monteren van een toegangscontrole op de ingangspoort van de gemeenteschool en buitenschoolse kinderopvang Lummen” werd een bestek met nr. LUMMEN-2024/09/02 opgesteld door de dienst overheidsopdrachten.
Raming van opdracht: 30.000 EUR incl. btw.
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Gunningscriteria:
Aan te schrijven firma's:
De hoogste prioriteit is om de veiligheid te verhogen door de toegankelijkheid van de opvang en de school te beperken. Een toegangsbeveiliging is niet verplicht maar dit zorgt wel voor een verhoogde veiligheid.
Het zorgt voor meer comfort voor het personeel. Ze hebben meer zicht op wie er voor de poort staat (controle) en kunnen vanop afstand de poort opendoen terwijl ze nu telkens op en af moeten wandelen naar de poort.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 EUR niet).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 79 en 90, 1°.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr. LUMMEN-2024/09/02 en de raming voor de opdracht “Monteren van toegangscontrole op de ingangspoort Gemeenteschool en Buitenschoolse Kinderopvang”, opgesteld door de dienst overheidsopdrachten worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
De salarisschalen van de algemeen directeur en de financieel directeur zijn afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente.
De gemeenteraad geeft in artikel 192 van de rechtspositieregeling de salarisschaal weer van de algemeen directeur en van de financieel directeur.
Artikel 192 dient aangepast te worden gezien het bevolkingscijfer is gestegen naar meer dan 15.000 inwoners.
De salarisgrenzen van de algemeen directeur en de financieel directeur zijn afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente. De huidige salarissen bevingen zich in de categorie van de gemeente van 6001 tot 15000 inwoners.
Voor de vaststelling van de salarisschalen van de decretale graden moeten we ons baseren op het bevolkingscijfer van de 6-jaarlijkse volkstelling, opgemaakt op 1 januari van het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen, in casu 1 januari 2024.
Concreet betekent dit dat de salarisschalen van de algemeen directeur en van de financieel directeur moeten worden vastgesteld op basis van het officieel bevolkingscijfer van de gemeente op 1 januari 2024 zoals dat in het Belgisch Staatsblad zal worden gepubliceerd. In bijlage de publicatie van het BS van 14 februari 2024 voor dit jaar.
Het aantal inwoners van Lummen op 1 januari 2024 is dus gestegen tot boven de 15.000 inwoners.
Bijgevolg moeten de salarissen van de algemeen directeur en de financieel directeur zich in de categorie van 15.001 tot 20.000 inwoners bevinden.
Voor de algemeen directeur zijn de nieuwe salarisgrenzen als volgt bepaald: minimum 42.602,73 euro per jaar - maximum 62.172,16 euro per jaar.
Voor de financieel directeur zijn de nieuwe salarisgrenzen als volgt bepaald: minimum 40.133,00 euro per jaar - maximum 58.567.98 euro per jaar.
De aanpassing van de salarisschalen kan gebeuren op de dag van de publicatie in het BS maar het kan ook met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2024.
De gemeenteraad keurt de aangepaste rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel goed.
De aanpassing van de salarisschalen zoals vermeld in artikel 192 van de RPR is van toepassing met ingang van 1 januari 2024.
Om de veiligheid in de schoolomgeving van basisschool Domino en middelbare school Sint-Ferdinand (B.O.) samen met het orthopedagogisch centrum (O.C.) te bevorderen, bieden er zich bepaalde ingrepen aan om de schoolomgeving extra in de verf te zetten. Deze ingrepen komen in aanmerking voor een subsidieaanvraag van 50% dewelke kadert in de aanleg van veilige schoolomgevingen.
Betreffende de ontwerpstudies voor beide schoolomgevingen verwijzen wij graag naar de bijgevoegde projectomschrijvingen.
Om officieel de aanvraag tot subsidie bij de Vlaamse overheid in te dienen, dient er vooreerst een goedkeuring van de gemeenteraad bekomen te worden.
Het is opportuun om bijkomende maatregelen te treffen om de veiligheid in de schoolomgevingen te verhogen.
Om officieel de aanvraag tot subsidie bij de Vlaamse overheid in te dienen, dient er vooreerst een goedkeuring van de gemeenteraad bekomen te worden.
Decreet lokaal bestuur
Het besluit van de Vlaamse Regering van 29 maart 2019 houdende de regeling van subsidies aan gemeenten in het kader van veilige schoolomgevingen
De gemeenteraad gaat akkoord om de projecten voor het inrichten van veilige schoolomgevingen, met betrekking tot de schoolomgeving Genenbos en St.-Ferdinand ten totale bedrage van 31 263.23 euro (na subsidieberekening), in te dienen in het kader van de subsidiegroep van de Vlaamse Regering conform hun besluit van 29 maart 2019.
Sinds 1 januari 2024 is de aanvraagprocedure voor het vernietigen van bestuurs- en archiefdocumenten gewijzigd. Waar tot einde 2023 de procedure nog verliep via de expliciete toestemming van de algemene Rijksarchivaris of zijn gemachtigde, zullen de vernietigingen nog uitsluitend (op enkele uitzonderingen na) kunnen verlopen via het Serieregister, een dienstverlening van Digitaal Archief Vlaanderen, overeenkomstig het Bestuursdecreet van 7 december 2018 waarbij de toezichthoudende rol op het bewaren en beheren van bestuursinformatie is overgegaan van de federale naar de Vlaamse overheid.
Digitaal Archief Vlaanderen is een gemeenschappelijke dienstverlening van de Vlaamse overheid voor Vlaamse overheidsinstanties die instaan voor het beheren, bewaren en ontsluiten van (digitale) overheidsinformatie en bestaat uit vier verschillende dienstverleningen: het Serieregister, het E-Depot, de Documentenkluis en het Depotbeheer.
Het gebruik van de dienstverlening 'Serieregister' is sinds 1 januari 2024 verplicht voor o.a. lokale besturen.
Serieregister is het centrale register waarin alle Vlaamse overheidsinstanties de categorieën van bestuursdocumenten (dit zijn de zogenaamde series) waarvoor ze bestuurlijke verantwoordelijkheid dragen, samen met de overeenkomstige selectieregels, moeten publiceren. Na goedkeuring van de series en de bijhorende selectieregels door de bevoegde selectiecommissie, worden ze gepubliceerd in het Serieregister en is het betreffende bestuur gemachtigd om over te gaan tot de vernietiging van tijdelijk te bewaren series. Eén van de doelstellingen van het Serieregister is het standaardiseren van het beheer van (digitale) overheidsinformatie.
De Vlaamse overheid stelt het Serieregister digitaal ter beschikking. De aansluiting is gratis.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aansluiting bij het Serieregister goed te keuren en de daar bijhorende toetredingsovereenkomst met Digitaal Archief Vlaanderen.
De DPO verleent een positief advies m.b.t. de ondertekening van de toetredingsovereenkomst.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de toetredingsovereenkomst (inclusief toepasselijke bijlagen) voor de dienstverlening van Digitaal Archief Vlaanderen m.b.t. de aansluiting bij het Serieregister.
De gemeente werd per schrijven van 3 oktober 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone algemene Vergadering van s-Lim DV die op 19 november 2024 plaatsheeft te 3500 Hasselt, Herkenrodesingel 14 om 18u00.
De documentatiestukken werden, samen met de oproepingsbrief, op 3 oktober 2024 aan de gemeente overgemaakt.
De vergadering heeft de volgende agenda:
1. Bespreking en goedkeuring van de begroting, te ontwikkelen activiteiten en strategie voor het boekjaar 2025
2. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
De gemeente Lummen is deelnemer van de dienstverlenende vereniging s-Lim (hierna kortweg ‘s-Lim’).
Overwegende dat artikel 432 DLB bepaalt dat de vertegenwoordigers van de deelnemers op de algemene vergadering rechtstreeks door de gemeenteraden uit hun leden worden aangewezen.
De goedkeuring van de agenda, alsook de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger door de gemeenteraad dient wel nog voor elke vergadering te worden herhaald.
Dirk Snyers werd door de gemeenteraad aangesteld als afgevaardigde.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd, artikel 432.
Het Energiedecreet van 8 mei 2009.
De statuten van s-Lim DV, in het bijzonder artikel 14 inzake de samenstelling van de raad van bestuur en artikel 26 inzake de samenstelling van de algemene vergadering.
Op basis van de bekomen documenten zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging s-Lim d.d. 19 november 2024:
Overeenkomstig artikel 26 van de statuten wordt de aanstelling van Dirk Snyers als afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergadering van s-Lim DV door de gemeenteraad bevestigd. De gemeenteraad geeft hem het mandaat om op de buitengewone algemene vergadering van s-Lim DV van 19 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit.
De dienstverlenende vereniging Cipal nodigt uit voor de algemene vergadering van donderdag 7 november 2024 om 16:00u.
De Raad van Bestuur heeft beslist om, overeenkomstig artikel 39, vierde lid van de statuten en de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, deze vergadering op digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.
Raadslid Axel Geerts werd als vertegenwoordiger tijdens de gemeenteraad van februari 2019 aangeduid voor de ganse legislatuur, met schepen-raadslid Wim Vangeel als plaatsvervanger.
De Vergadering heeft de volgende agenda:
1. Uittreding gemeente en OCMW Borsbeek uit Cipal dv naar aanleiding van de vrijwillige fusie van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting 2025
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Gemeente Lummen is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).
Raadslid Axel Geerts werd als vertegenwoordiger tijdens de gemeenteraad van 18 februari 2019 aangeduid voor de ganse legislatuur. Indien raadslid Geerts afwezig is, zal zijn plaatsvervanger schepen Wim Vangeel gemandateerd worden om aan de vergadering deel te nemen.
De goedkeuring van de agenda, alsook de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger door de gemeenteraad dient wel nog voor elke vergadering te worden herhaald.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Besluit van de gemeenteraad van 18 februari 2019 waarbij Axel Geerts werd aangeduid als effectief vertegenwoordiger en Wim Vangeel aangeduid als plaatsvervanger om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Cipal gedurende de huidige legislatuur.
De statuten van Cipal.
Op basis van de bekomen documenten worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 goedgekeurd:
De vertegenwoordiger van de gemeente, raadslid Axel Geerts (of plaatsvervanger, schepen Wim Vangeel), wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Dienstverlenende vereniging Creat Services nodigt haar deelnemers uit voor de buitengewone algemene vergadering van 26 november 2024 om 14u30.
De vergadering zal fysiek plaatsvinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent, met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv op 26 november 2024 ziet er als volgt uit:
Varia
Gemeente Lummen is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Creat Services.
Schepen Dirk Snyers werd tijdens de gemeenteraad van 27 november 2023 aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Creat Services.
De goedkeuring van de agenda, alsook de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger door de gemeenteraad dient wel nog voor elke vergadering te worden herhaald.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Besluit van de gemeenteraad van 27 november 2023 waarbij Dirk Snyers werd aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Creat Services (voorheen dv TVMS).
De statuten van Creat Services.
Op basis van de bekomen documenten worden de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv op 26 november 2024 goedgekeurd:
Varia
De vertegenwoordiger van de gemeente, schepen Dirk Snyers, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv van 26 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
De gemeente Lummen is aangesloten bij opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
En werd per aangetekend schrijven van 18 september 2024 medegedeeld dat de Buitengewone Algemene Vergadering van opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 7 november 2024 om 18.00 uur zal plaatsvinden in PXL-NeXT, Elfde Liniestraat 24 te 3500 Hasselt.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente Lummen per brief van 18 september 2024 overgemaakt.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur; waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
De agenda werd door de Raad van Bestuur van Fluvius Limburg (OV) op 17 september 2024 als volgt samengesteld:
De vaststelling van het (inhoudelijk) mandaat van de vertegenwoordiger(s) (volmachtdrager/plaatsvervangend volmachtdrager) dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering ingevolge artikel 432, alinea 3 van het decreet lokaal bestuur en artikel 24 van de statuten.
Artikel 432, tweede lid van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het Energiedecreet van 8 mei 2009.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Limburg (OV) d.d. 7 november 2024 met als agendapunten:
De vertegenwoordiger van de gemeente, raadslid Gunter Van Oost (of plaatsvervangend Sander Hoogstijns) die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 7 november 2024 in PXL-NeXT, Elfde Liniestraat 24 te 3500 Hasselt (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.