Terug
Gepubliceerd op 23/12/2024

2024_GR_00186 - Aanvullend reglement houdende maatregelen met betrekking tot het verkeer op de Zelemsebaan en aanliggende straten en (zand)wegen - Goedkeuring/Weigering

Gemeenteraad
ma 16/12/2024 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Maarten Aerts, Voorzitter; Luc Wouters, aangewezen-burgemeester; Rita Moors, Eerste schepen; Wim Vangeel, Tweede schepen; Dirk Snyers, Derde schepen; Veerle Beckers, Vierde schepen; Romi Soors, Vijfde schepen en voorzitter BCSD; Veerle Verboven, Raadslid; An Goijens, Raadslid; Mario Vrancken, Raadslid; Jeffrey Mardulier, Raadslid; Noa Vandevenne, Raadslid; Chelsea Nshuti, Raadslid; Peter Aerts, Raadslid; Ine Geerts, Raadslid; Johan Quintens, Raadslid; Jimmy De Schrijver, Raadslid; Anja Boonen, Raadslid; Ria Aerts, Raadslid; Magalie Beliën, Raadslid; Henk Farasyn, Raadslid; Jelka Geybels, Raadslid; Cindy Mechelmans, Raadslid; Kris Van Rossem, Raadslid; Lien Carmans, Raadslid; Bart Vissers, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Vissers, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00186 - Aanvullend reglement houdende maatregelen met betrekking tot het verkeer op de Zelemsebaan en aanliggende straten en (zand)wegen - Goedkeuring/Weigering

Aanwezig

Maarten Aerts, Luc Wouters, Rita Moors, Wim Vangeel, Dirk Snyers, Veerle Beckers, Romi Soors, Veerle Verboven, An Goijens, Mario Vrancken, Jeffrey Mardulier, Noa Vandevenne, Chelsea Nshuti, Peter Aerts, Ine Geerts, Johan Quintens, Jimmy De Schrijver, Anja Boonen, Ria Aerts, Magalie Beliën, Henk Farasyn, Jelka Geybels, Cindy Mechelmans, Kris Van Rossem, Lien Carmans, Bart Vissers
Stemmen voor 25
Veerle Beckers, Luc Wouters, Mario Vrancken, Rita Moors, Wim Vangeel, Veerle Verboven, Jeffrey Mardulier, Romi Soors, Noa Vandevenne, Ine Geerts, Maarten Aerts, Chelsea Nshuti, Johan Quintens, An Goijens, Dirk Snyers, Jimmy De Schrijver, Anja Boonen, Ria Aerts, Magalie Beliën, Henk Farasyn, Jelka Geybels, Cindy Mechelmans, Kris Van Rossem, Lien Carmans, Peter Aerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00186 - Aanvullend reglement houdende maatregelen met betrekking tot het verkeer op de Zelemsebaan en aanliggende straten en (zand)wegen - Goedkeuring/Weigering 2024_GR_00186 - Aanvullend reglement houdende maatregelen met betrekking tot het verkeer op de Zelemsebaan en aanliggende straten en (zand)wegen - Goedkeuring/Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Voor het onderstaande wordt er telkens verwezen naar de bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 en 60070086_I_SIG_01_10.2’.

Dit reglement betreft gemeentewegen, concreet de Zelemsebaan, aan de grens met de gemeente Halen, waar de Zelemsebaan te Meldert (Lummen) overgaat in de Meldertsestraat te Zelem (Halen) enerzijds en het kruispunt met de Meldertsebaan en de Pastorijstraat (Lummen) anderzijds.

Het Lokaal Bestuur van Lummen wenst het straatprofiel van de Zelemsebaan, zoals hierboven afgebakend, opnieuw in te richten. Buiten de bebouwde kom betekent de herinrichting het voorzien van aanliggende fietspaden, waardoor het fietsverkeer wordt gescheiden van het gemotoriseerd verkeer. Binnen de bebouwde kom worden verkeersdrempels en een verkeersplateau voorzien om het gemotoriseerd verkeer te vertragen. Hierbij wordt het snelheidsregime van 70 km per uur teruggebracht tot 50 km per uur. Tevens blijft de voorrang op de Zelemsebaan behouden. Voor bovenstaande ingrepen wordt de nodige signalisatie voorzien.

Gezien de vernieuwde Zelemsebaan een zone 50 werd, die aan de grens met Halen in principe eindigt en terug naar de bestaande toestand van 70 overgaat : werd door onze dienst mobiliteit aan Stad Halen gevraagd om i.h.k.v. de verkeersveiligheid de zone 50 op hun grondgebied door te trekken. 

Op datum van 25 november 2024 vernemen wij van de mobiliteitsambtenaar Halen dat het college van burgemeester en schepenen beslist heeft om eenduidigheid te bekomen en de zone 50 te verlengen op grondgebied Halen. 

Op basis hiervan werd het signalisatieplan definitief afgewerkt. 

Argumentatie

In kader van het riolerings-en wegenisproject van de Zelemsebaan werd er een aanvullend reglement opgesteld wat betreft de snelheidssignalisatie in de Zelemsebaan te Lummen.

Het aanvullend reglement treft enkel gemeentewegen en vervangt geen vorige versie.


Juridische overweging

16 maart 1968: de wet betreffende de politie over het wegverkeer

16 mei 2008: decreet betreffende de aanvullende regelementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg

1 december 1975: koninklijk besluit houdende algemeen regelement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg

11 oktober 1976: ministerieel besluit betreffende de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens

23 januari 2009: besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende regelementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

3 april 2009: de omzendbrief MOB/2009/01

Regelgeving bevoegdheid

GR: Reglementen vaststellen + straffen/sancties bij overtreding (art. 119, eerste lid NGW jo. art. 40, §3 jo. art. 41, tweede lid, 2° DLB)
<p>Artikel 119, eerste lid Nieuwe gemeentewet: </p><p style="margin-left: 20px;">De <strong>gemeenteraad</strong> maakt de gemeentelijke reglementen van inwendig bestuur en de gemeentelijke politieverordeningen, met uitzondering van de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer bedoeld in artikel 130<em>bis.</em></p><p>Artikel 40, &sect;3 Decreet over het lokaal bestuur:&nbsp;</p><p style="margin-left: 20px;">De <strong>gemeenteraad</strong> stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.<br>Een afschrift van elk reglement waarin een strafbepaling of een administratieve sanctie wordt opgenomen, wordt dadelijk verzonden aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan die van de politierechtbank.</p><p>Artikel 41, tweede lid, 2&deg; Decreet over het lokaal bestuur: [De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:]</p><p style="margin-left: 20px;">&nbsp;het vaststellen van andere gemeentelijke reglementen dan die over personeelsaangelegenheden, en het bepalen van straffen en administratieve sancties bij de overtreding van die reglementen.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het fietsverkeer op de Zelemsebaan wordt buiten de bebouwde kom gescheiden van het gemotoriseerd verkeer door een aanliggend fietspad, uitgevoerd in rode betonverharding, aan weerszijden van de Zelemsebaan. Fietsers worden verplicht om dit fietspad te gebruiken aan de hand van een D7 verkeersborden, ter hoogte van de aanliggende straten en (zand)wegen, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024  en 60070086_I_SIG_01_10.2’.

Artikel 2

Met behulp van een A25 verkeersbord worden automobilisten gewezen op de naderende oversteekplaats voor fietsers, bromfietsen of speed pedelecs, alsook een plaats waar deze op de rijbaan komen te rijden. Het A25 verkeersbord wordt geplaatst overeenkomstig de rijrichting naar Halen ter hoogte van de aanliggende zandweg, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 en 60070086_I_SIG_01_10.2’.

Artikel 3

Op de Zelemsebaan wordt, enerzijds ter hoogte van huisnummer 120 en anderzijds ter hoogte van huisnummer 35, het begin en het einde van een zone 50 gesignaleerd met respectievelijk een ZC43 verkeersbord en een ZC45 verkeersbord overeenkomstig de rijrichting zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 en 60070086_I_SIG_01_10.2’.

Artikel 4

Het verkeer op de Zelemsebaan geniet voorrang ten opzichte van het kruisende verkeer uit de zijwegen. Dit wordt gesignaleerd met B15a, B15c en B15f verkeersborden in functie van de aanliggende zijstraten en –(zand)wegen, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 en 60070086_I_SIG_01_10.2’.

Artikel 5

Het kruisende verkeer uit de aanliggende straten en (zand)wegen verleent voorrang aan het verkeer op de Zelemsebaan. Dit wordt gesignaleerd met B1 verkeersborden in de aanliggende straten en (zand)wegen, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 en 60070086_I_SIG_01_10.2’.

Artikel 6

In de gedeeltelijk verharde aanliggende weg tussen huisnummer 43 en 37 wordt het B1 verkeersbord vervoegd met haaientanden en een stippellijn langs het fietspad op de Zelemsebaan om de voorrangsaanduiding te onderstrepen, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 ’.

Artikel 7

In de Heesstraat wordt het B1 verkeersbord vervoegd met haaientanden om de voorrangsaanduiding te onderstrepen, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 ’.

Artikel 8

De gemeentegrens wordt aan weerszijden van de Zelemsebaan gesignaleerd met een F43 verkeersbord, enerzijds met de boodschap ‘Meldert Lummen’ en anderzijds ‘Zelem Halen’. Beiden borden worden geplaatst overeenkomstig de rijrichting, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_10.2’.

Artikel 9

Het begin en het einde van de bebouwde kom worden aan weerszijden van de Zelemsebaan gesignaleerd met respectievelijk een F1a- en een F3a-verkeersbord. Beiden verkeersborden worden geplaatst overeenkomstig de rijrichting ter hoogte van huisnummer 40, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024’.

Artikel 10

Binnen de bebouwde kom delen de fietsers de rijbaan met het gemotoriseerd verkeer. Dit wordt samen met de rijrichting aangegeven met behulp van witte grondmarkeringen op de rijbaan middels fietslogo’s en een pijl met de rijrichting voor fietsers, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024’.

Artikel 11

Ter hoogte van de Heesstraat wordt een driearmig verkeersplateau voorzien om het gemotoriseerde verkeer af te remmen. Zowel op de Zelemsebaan als in de Heesstraat wordt het verkeersplateau gesignaleerd met een A14 verkeersbord, overeenkomstig de rijrichting, alsook een dwarse witte markering op de straat met langse, afwisselend korte en lange witte markeringen, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 ’.

Artikel 12

De Heesstraat wordt deels, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 ’, eveneens voorzien van een aanliggend fietspad aan weerszijden van de straat uitgevoerd in rode betonstraatstenen.  De noordelijke kant van de Heesstraat wordt eveneens voorzien van een voetpad uitgevoerd in bruine betonstraatsteen om deze te onderscheiden van het fietspad. Een D9a verkeersbord wijst de weggebruikers op het voorbehoud van de rechterkant van de weg voor voetgangers en de linkerkant van de weg voor fietsers, speed pedelecs  en tweewielige bromfietsen klasse A.

Artikel 13

Het zebrapad op de Zelemsebaan ter hoogte van huisnummers 3 en 10, ofwel ter hoogte van de kerk wordt verhoogd aangelegd. Deze verkeersdrempel wordt gesignaleerd met A14 en F87 verkeersborden aan weerzijden van de Zelemsebaan, overeenkomstig de rijrichting, alsook witte markeringen aan weerzijden van de verkeersdrempel, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 ’.

Artikel 14

Het zebrapad zelf wordt gesignaleerd aan de gebruikers van de rijbaan met behulp van F49 verkeersborden aan weerszijden van de oversteekplaats voor voetgangers, overeenkomstig de rijrichting, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024’.

Artikel 15

Dit aanvullend reglement wordt overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt.

Artikel 16

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het digitaal loket voor lokale besturen en de betreffende politierechtbank.


Bijlagen

  • 60070086_I_SIG_01_14112024.pdf
  • 60070086_I_SIG_01_10.2.pdf
  • meldertsestraat zone 50 collegebeslissing.pdf
  • meldertsestraat zone 50 collegebeslissing plan.pdf