Voor het onderstaande wordt er telkens verwezen naar de bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 en 60070086_I_SIG_01_10.2’.
Dit reglement betreft gemeentewegen, concreet de Zelemsebaan, aan de grens met de gemeente Halen, waar de Zelemsebaan te Meldert (Lummen) overgaat in de Meldertsestraat te Zelem (Halen) enerzijds en het kruispunt met de Meldertsebaan en de Pastorijstraat (Lummen) anderzijds.
Het Lokaal Bestuur van Lummen wenst het straatprofiel van de Zelemsebaan, zoals hierboven afgebakend, opnieuw in te richten. Buiten de bebouwde kom betekent de herinrichting het voorzien van aanliggende fietspaden, waardoor het fietsverkeer wordt gescheiden van het gemotoriseerd verkeer. Binnen de bebouwde kom worden verkeersdrempels en een verkeersplateau voorzien om het gemotoriseerd verkeer te vertragen. Hierbij wordt het snelheidsregime van 70 km per uur teruggebracht tot 50 km per uur. Tevens blijft de voorrang op de Zelemsebaan behouden. Voor bovenstaande ingrepen wordt de nodige signalisatie voorzien.
Gezien de vernieuwde Zelemsebaan een zone 50 werd, die aan de grens met Halen in principe eindigt en terug naar de bestaande toestand van 70 overgaat : werd door onze dienst mobiliteit aan Stad Halen gevraagd om i.h.k.v. de verkeersveiligheid de zone 50 op hun grondgebied door te trekken.
Op datum van 25 november 2024 vernemen wij van de mobiliteitsambtenaar Halen dat het college van burgemeester en schepenen beslist heeft om eenduidigheid te bekomen en de zone 50 te verlengen op grondgebied Halen.
Op basis hiervan werd het signalisatieplan definitief afgewerkt.
In kader van het riolerings-en wegenisproject van de Zelemsebaan werd er een aanvullend reglement opgesteld wat betreft de snelheidssignalisatie in de Zelemsebaan te Lummen.
Het aanvullend reglement treft enkel gemeentewegen en vervangt geen vorige versie.
16 maart 1968: de wet betreffende de politie over het wegverkeer
16 mei 2008: decreet betreffende de aanvullende regelementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg
1 december 1975: koninklijk besluit houdende algemeen regelement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg
11 oktober 1976: ministerieel besluit betreffende de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
23 januari 2009: besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende regelementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
3 april 2009: de omzendbrief MOB/2009/01
Het fietsverkeer op de Zelemsebaan wordt buiten de bebouwde kom gescheiden van het gemotoriseerd verkeer door een aanliggend fietspad, uitgevoerd in rode betonverharding, aan weerszijden van de Zelemsebaan. Fietsers worden verplicht om dit fietspad te gebruiken aan de hand van een D7 verkeersborden, ter hoogte van de aanliggende straten en (zand)wegen, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 en 60070086_I_SIG_01_10.2’.
Met behulp van een A25 verkeersbord worden automobilisten gewezen op de naderende oversteekplaats voor fietsers, bromfietsen of speed pedelecs, alsook een plaats waar deze op de rijbaan komen te rijden. Het A25 verkeersbord wordt geplaatst overeenkomstig de rijrichting naar Halen ter hoogte van de aanliggende zandweg, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 en 60070086_I_SIG_01_10.2’.
Op de Zelemsebaan wordt, enerzijds ter hoogte van huisnummer 120 en anderzijds ter hoogte van huisnummer 35, het begin en het einde van een zone 50 gesignaleerd met respectievelijk een ZC43 verkeersbord en een ZC45 verkeersbord overeenkomstig de rijrichting zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 en 60070086_I_SIG_01_10.2’.
Het verkeer op de Zelemsebaan geniet voorrang ten opzichte van het kruisende verkeer uit de zijwegen. Dit wordt gesignaleerd met B15a, B15c en B15f verkeersborden in functie van de aanliggende zijstraten en –(zand)wegen, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 en 60070086_I_SIG_01_10.2’.
Het kruisende verkeer uit de aanliggende straten en (zand)wegen verleent voorrang aan het verkeer op de Zelemsebaan. Dit wordt gesignaleerd met B1 verkeersborden in de aanliggende straten en (zand)wegen, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 en 60070086_I_SIG_01_10.2’.
In de gedeeltelijk verharde aanliggende weg tussen huisnummer 43 en 37 wordt het B1 verkeersbord vervoegd met haaientanden en een stippellijn langs het fietspad op de Zelemsebaan om de voorrangsaanduiding te onderstrepen, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 ’.
In de Heesstraat wordt het B1 verkeersbord vervoegd met haaientanden om de voorrangsaanduiding te onderstrepen, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 ’.
De gemeentegrens wordt aan weerszijden van de Zelemsebaan gesignaleerd met een F43 verkeersbord, enerzijds met de boodschap ‘Meldert Lummen’ en anderzijds ‘Zelem Halen’. Beiden borden worden geplaatst overeenkomstig de rijrichting, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_10.2’.
Het begin en het einde van de bebouwde kom worden aan weerszijden van de Zelemsebaan gesignaleerd met respectievelijk een F1a- en een F3a-verkeersbord. Beiden verkeersborden worden geplaatst overeenkomstig de rijrichting ter hoogte van huisnummer 40, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024’.
Binnen de bebouwde kom delen de fietsers de rijbaan met het gemotoriseerd verkeer. Dit wordt samen met de rijrichting aangegeven met behulp van witte grondmarkeringen op de rijbaan middels fietslogo’s en een pijl met de rijrichting voor fietsers, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024’.
Ter hoogte van de Heesstraat wordt een driearmig verkeersplateau voorzien om het gemotoriseerde verkeer af te remmen. Zowel op de Zelemsebaan als in de Heesstraat wordt het verkeersplateau gesignaleerd met een A14 verkeersbord, overeenkomstig de rijrichting, alsook een dwarse witte markering op de straat met langse, afwisselend korte en lange witte markeringen, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 ’.
De Heesstraat wordt deels, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 ’, eveneens voorzien van een aanliggend fietspad aan weerszijden van de straat uitgevoerd in rode betonstraatstenen. De noordelijke kant van de Heesstraat wordt eveneens voorzien van een voetpad uitgevoerd in bruine betonstraatsteen om deze te onderscheiden van het fietspad. Een D9a verkeersbord wijst de weggebruikers op het voorbehoud van de rechterkant van de weg voor voetgangers en de linkerkant van de weg voor fietsers, speed pedelecs en tweewielige bromfietsen klasse A.
Het zebrapad op de Zelemsebaan ter hoogte van huisnummers 3 en 10, ofwel ter hoogte van de kerk wordt verhoogd aangelegd. Deze verkeersdrempel wordt gesignaleerd met A14 en F87 verkeersborden aan weerzijden van de Zelemsebaan, overeenkomstig de rijrichting, alsook witte markeringen aan weerzijden van de verkeersdrempel, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 ’.
Het zebrapad zelf wordt gesignaleerd aan de gebruikers van de rijbaan met behulp van F49 verkeersborden aan weerszijden van de oversteekplaats voor voetgangers, overeenkomstig de rijrichting, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024’.
Dit aanvullend reglement wordt overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het digitaal loket voor lokale besturen en de betreffende politierechtbank.