Met het oog op het organiseren van een efficiënte en klantvriendelijke dienstverlening en het afstemmen op mekaar van, enerzijds, de bepalingen in het meerjarenplan en, anderzijds, de personeelsinvulling om dat meerjarenplan te realiseren, dringt een werklastmeting zich op.
Bovendien is het wenselijk om het organogram te herbekijken in functie van de meest optimale organisatie.
De opdracht kan als volgt omschreven worden:
Door de aansluiting bij de HR-aankoopcentrale Poolstok, zoals beslist op de gemeenteraad van 2023, kunnen we instappen op hun aanbod aan mogelijke leveranciers voor deze opdracht. Poolstok heeft een marktbevraging georganiseerd en een viertal bureaus binnen hun geselecteerde aanbieders kunnen deze gecombineerde opdracht uitvoeren.
De gemeente oefent immers als aanbestedende overheid samen met de andere vennoten van Poolstok in-house-toezicht uit op Poolstok overeenkomstig art. 30, § 3 van de Overheidsopdrachtenwet. Bijgevolg valt het toewijzen van een opdracht aan Poolstok buiten het toepassingsgebied van de Overheidsopdrachtenwet en dient er geen plaatsingsprocedure georganiseerd te worden opdat de gemeente een opdracht kan toewijzen aan Poolstok.
De werklastmeting zal uitgevoerd worden bij het personeel van gemeente en OCMW, met uitzondering van het zorgpersoneel bij wie recent reeds een werklastmeting uitgevoerd werd (Woonzorgcentrum en buitenschoolse kinderopvang) of wiens taakinvulling de vraag volgt (Thuiszorg).
O.w.v. hun expertise en het vermijden van een sterke verhoging van de werklast door louter interne uitvoering, wordt voorgesteld om dit project uit te laten voeren door een extern bureau.
Aangezien Poolstok recent reeds een marktbevraging georganiseerd heeft voor deze opdrachten en bijgevolg leveranciers kan aanbieden die, zowel inhoudelijk als betreffende kostprijs, als de meest gunstige aanbieders op de markt beschouwd kunnen worden, wordt voorgesteld deze opdracht via Poolstok te plaatsen.
Voor het uitvoeren van een werklastmeting en het actualiseren van het bestaande organogram zal een in-house-opdracht toegewezen worden aan Poolstok, dat daarvoor in onderaanneming een beroep zal doen op het extern selectiebureau dat de meest gunstige aanbieder is na het organiseren van een zgn. "mini-competitie".
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Beslissing gemeenteraad d.d. 26 juni 2023 waarbij werd besloten om vennoot te worden van de cvba Poolstok.
De gemeenteraad gaat akkoord om toe te treden tot de raamovereenkomst van Poolstok voor het uitvoeren van een werklastmeting en het actualiseren van het bestaande organogram.