De zitting van de gemeenteraad de dato 25 november 2024.
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad werden onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
De notulen werden/worden via de agenda ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van de volgende gemeenteraad, ter beschikking gesteld aan de raadsleden.
Het zittingsverslag (audioverslag) werd per e-mail verzonden aan de individuele raadsleden.
Al dan niet na opmerkingen over de redactie van de notulen en het zittingsverslag, worden de notulen en het zittingsverslag - desgevallend met aanpassingen - door de gemeenteraad aangenomen of impliciet als goedgekeurd beschouwd.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad de dato 25 november 2024 goed.
De installatievergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn de dato 2 december 2024.
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad werden onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Op verzoek van de voorzitter, Maarten Aerts, worden de notulen ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het zittingsverslag (audioverslag) werd per e-mail verzonden aan de individuele raadsleden.
Al dan niet na opmerkingen over de redactie van de notulen en het zittingsverslag, worden de notulen en het zittingsverslag - desgevallend met aanpassingen - door de gemeenteraad aangenomen of impliciet als goedgekeurd beschouwd.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de installatievergadering van de gemeenteraad de dato 2 december 2024 goed.
Voor het nieuwbouwproject “Nieuwbouw Oosterhof en Jeugdhuis Nyx” werd architectenbureau CLVR aangesteld. Na overleg met alle betrokken actoren werd een definitief ontwerp voorgesteld en goedgekeurd.
In bijlage vindt men het bestek, plannen en meetstaat terug voor de aanstelling van een aannemer voor het verwezenlijken van dit project.
In het meerjarenplan zijn de nodige middelen voorzien voor het bouwen van het nieuwe gebouw.
Een subsidie-belofte van VIPA werd inmiddels bekomen.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
Gunningscriterium: prijs
In het kader van de opdracht “Nieuwbouw GCOC Oosterhof en Jeugdhuis Nyx” werd een bestek met nr. Ref 220035 opgesteld door de ontwerper, CLVR architecten BV, Klaverbladstraat 1A te 3560 Lummen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 4.573.971,30 euro exclusief btw of 5.534.505,27 euro inclusief btw (de kosten voor het onderhoud van de brandcentrale werden hier nog niet mee in opgenomen in deze raming).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
Het bestek werd in bijlage gevoegd.
De architect geeft mondeling ter zitting een beknopte toelichting over het concept en de plannen.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr. Ref 220035 en de raming voor de opdracht “Nieuwbouw GCOC Oosterhof en Jeugdhuis Nyx”, opgesteld door de ontwerper, CLVR architecten BV, Klaverbladstraat 1A te 3560 Lummen worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van openbare procedure.
De jaarrekening van 2023 werd na vaststelling door de gemeenteraad op 24 juni 2024 digitaal ingediend bij het Agentschap Binnenlands bestuur . Op 21 november 2024 heeft de gouverneur van de provincie Limburg deze jaarrekening goedgekeurd.
In bijlage het goedkeuringsbesluit.
De jaarrekening 2023 van de gemeente Lummen opgemaakt door de financieel directeur van de gemeente Lummen, meneer Emmanuel Vandeputte.
De vaststelling van de jaarrekening 2023 van de gemeente Lummen door de gemeenteraad van Lummen op 24 juni 2024.
De goedkeuring van de jaarrekening 2023 van de gemeente Lummen door de gouverneur van de provincie Limburg op 21 november 2024.
De Gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2023 van de gemeente Lummen.
Op 21 oktober 2024 werd door het CKB de budgetwijziging van kerkfabriek Genenbos ingediend.
In bijgevoegde beleidsnota wordt de reden van budgetwijziging toegelicht. Ingevolge de vervallen belegging eind 2023 kon pas begin 2024 herbelegd worden.
In exploitatie is er geen wijziging.
De wijzigingen hebben geen invloed op de gemeentelijke toelage.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De budgetwijziging van Kerkfabriek Sint-Rochus Genenbos, goedgekeurd door de kerkraad op 5 september 2024.
De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2024 van Kerkfabriek Sint-Rochus Genenbos goed.
Op 21 oktober 2024 werd door het CKB de budgetwijziging van kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Hemelvaart ingediend.
In bijgevoegde beleidsnota wordt de reden van budgetwijziging toegelicht. Per MAR werden de wijzigingen weergegeven.
In exploitatie is er geen wijziging.
De wijzigingen hebben geen invloed op de gemeentelijke toelage.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De budgetwijziging van Kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Hemelvaart , goedgekeurd door de kerkraad op 7 oktober 2024.
De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2024 van Kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Hemelvaart goed.
Op 29 november 2024 werd door het CKB de budgetwijziging van kerkfabriek Sint Trudo Linkhout ingediend.
Deze budgetwijziging dient vóór 31 december 2024 goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
In bijgevoegde beleidsnota wordt de reden van budgetwijziging toegelicht. De grootste wijziging betreft de eindafrekening elektriciteit en gas voor de periode juli 2022 tem 24 die in de loop van 2024 werd ontvangen en niet voorzien was.
In exploitatie is er een wijziging van 14 640 euro.
In investeringen is er een wijziging van 6 500 euro. Het geactualiseerde bedrag van de aflossingstabel 2024 ontvangen van Belfius werd opgenomen.
De wijzigingen hebben invloed op de gemeentelijke toelage.
De gemeentelijke toelage wijzigt van 6 617,79 euro tot 21 257,79 euro.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De budgetwijziging van Kerkfabriek Sint Trudo Linkhout , goedgekeurd door de kerkraad op 30 september 2024.
De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2024 van Kerkfabriek Sint Trudo Linkhout goed.
In het kader van de procedure betreffende het opleggen van gemeentelijke administratieve sancties (GAS) beschikt de sanctionerend ambtenaar over de mogelijkheid om een bemiddelingsprocedure voor te stellen aan de betrokken overtreder. In geval van minderjarigen is het bemiddelingsvoorstel wettelijk verplicht. Indien de betrokkene ingaat op het bemiddelingsvoorstel en bovendien de tijdens het bemiddelingsgesprek gemaakte afspraken naleeft, is er sprake van een geslaagde bemiddeling. In dat geval vervalt voor de sanctionerend ambtenaar de mogelijkheid om een administratieve geldboete op te leggen.
Artikel 95 §4 van de Codex Politieverordeningen, vastgesteld door de gemeenteraad van 24 november 2020 en latere wijzigingen, bepaalt dat een stad of gemeente zelf een lokale bemiddelaar kan aanduiden of gebruik kan maken van een bemiddelaar die wordt aangesteld door één van de steden of gemeenten behorend tot hetzelfde gerechtelijk arrondissement. Om gebruik te maken van de diensten van deze bemiddelaar sluiten de betreffende steden of gemeenten een samenwerkingsovereenkomst af met de stad of gemeente die de bemiddelaar tewerkstelt. De gemeente Lummen maakt sinds 1 februari 2024 gebruik van de diensten van de GAS-bemiddelaar van de stad Hasselt. De samenwerking tussen de gemeente Lummen en stad Hasselt werd officieel vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst, goedgekeurd door de gemeenteraad op 29 januari 2024.
Stad Hasselt liet ons weten dat de samenwerkingsovereenkomst verlengd dient te worden. Men stelt voor om ter zake een samenwerkingsovereenkomst van onbepaalde duur af te sluiten. De overeenkomst zal ingaan op 1 januari 2025. De duur van de samenwerking is afhankelijk van het verkrijgen van de federale toelage zoals omschreven in artikel 7 van de overeenkomst in bijlage.
De GAS-bemiddelaar neemt namens de sanctionerend ambtenaar deel aan de uitwerking en opvolging van alle fases van de bemiddelingsprocedures. De functie van de bemiddelaar wordt toegewezen aan de uitvoering en toepassing van de bemiddelingsprocedure, zoals voorzien in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties, met name de wet en het koninklijk besluit van 28 januari 2014.
De federale overheid verstrekt een toelage voor de aanstelling van de GAS-bemiddelaar. Om in aanmerking te komen voor het verkrijgen van de federale toelage dient stad Hasselt, als begunstigde gemeente, samen te werken met ten minste twee gemeenten van het gerechtelijke arrondissement Hasselt in het kader van de GAS- bemiddeling. Stad Hasselt wenst verschillende samenwerkingen aan te gaan met de overige steden en gemeenten van het gerechtelijke arrondissement Hasselt. Ook de gemeente Lummen wenst gebruik te maken van de diensten van de GAS-bemiddelaar, tewerkgesteld bij de stad Hasselt.
De stad Hasselt en de gemeente Lummen willen hun samenwerking in het kader van GAS-bemiddeling officieel vastleggen in een overeenkomst die tot doel heeft de praktische modaliteiten van deze terbeschikkingstelling tussen de deelnemende gemeenten en steden uit te werken.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties Koninklijk Besluit van 28 januari 2014 behoudende de minimumvoorwaarden en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de wet betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties
Koninklijk besluit van 1 april 2022 tot toekenning van een subsidie aan bepaalde steden en gemeenten voor de uitvoering van de GAS bemiddeling in het kader van de toepassing van de Codex Politieverordeningen.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst in het kader van de GAS bemiddeling tussen stad Hasselt en gemeente Lummen goed.
De samenwerkingsovereenkomst met de stad Hasselt neemt een aanvang op 1 januari 2025.
Het belastingreglement betreffende de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen wordt elk jaar in december goedgekeurd voor het volgende dienstjaar en daarbij aangepast aan wijzigingen aan de inzamelmethode en/of de verwerkingskost.
- De tarieven op het recyclagepark en de kohierbelasting blijven ongewijzigd behouden:
In deze bedragen voorziet de gemeente nog steeds een tussenkomst van € 50.
LIMBURG.NET is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging.
Het lidmaatschap van de gemeente Lummen bij LIMBURG.NET.
De statuten van LIMBURG.NET en in het bijzonder artikel 3 waaruit blijkt dat de gemeente Lummen als deelnemer van LIMBURG.NET , afstand heeft gedaan aan LIMBURG.NET van haar beheers- en reglementeringrechten inzake het afvalbeheer, de afvalverwijdering en –verwerking en dit binnen het maatschappelijk doel van LIMBURG.NET.
LIMBURG.NET heeft ertoe besloten om de financiële aspecten van de ophaling en de verwerking van de huishoudelijke en de daarmee vergelijkbare afvalstoffen te optimaliseren voor het werkgebied van LIMBURG.NET.
LIMBURG.NET stelt hiertoe een uniform stelsel van heffingen voor de ophaling en verwerking voor, met inbegrip van een stelsel dat de inning van deze heffingen centraliseert bij LIMBURG.NET, waarbij voorzien is dat een gemeente kan instappen in het systeem van intergemeentelijke inning van de kohierbelasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen, genaamd de ‘directe inning’ (zie beslissing raad van bestuur van LIMBURG.NET van 28/08/2013).
De gemeente Lummen is met ingang van 1/1/2014 ingestapt in het systeem van ‘directe inning’ zoals georganiseerd door LIMBURG.NET.
Overeenkomstig deze afspraken is de gemeente er toe gehouden het ‘Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen’ zoals opgenomen in voornoemde Convenant goed te keuren, met hierin inbegrepen het kohier- en contantbelastingreglement.
Het effectieve bedrag van de belasting dient jaarlijks vastgesteld door de gemeenteraad.
Decreet over het Lokaal Bestuur.
Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid op de artikelen 10 en 26.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Decreet van 30 mei 2018 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Besluit van de gemeenteraad van Lummen van 18 november 2013 houdende goedkeuring Convenant met LIMBURG.NET betreffende de ‘directe inning’.
Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen (Invorderingswetboek) dat sinds 1/1/2020 van toepassing is.
De gemeenteraad keurt het bijgevoegd belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen goed voor de periode van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025
Voor het onderstaande wordt er telkens verwezen naar de bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 en 60070086_I_SIG_01_10.2’.
Dit reglement betreft gemeentewegen, concreet de Zelemsebaan, aan de grens met de gemeente Halen, waar de Zelemsebaan te Meldert (Lummen) overgaat in de Meldertsestraat te Zelem (Halen) enerzijds en het kruispunt met de Meldertsebaan en de Pastorijstraat (Lummen) anderzijds.
Het Lokaal Bestuur van Lummen wenst het straatprofiel van de Zelemsebaan, zoals hierboven afgebakend, opnieuw in te richten. Buiten de bebouwde kom betekent de herinrichting het voorzien van aanliggende fietspaden, waardoor het fietsverkeer wordt gescheiden van het gemotoriseerd verkeer. Binnen de bebouwde kom worden verkeersdrempels en een verkeersplateau voorzien om het gemotoriseerd verkeer te vertragen. Hierbij wordt het snelheidsregime van 70 km per uur teruggebracht tot 50 km per uur. Tevens blijft de voorrang op de Zelemsebaan behouden. Voor bovenstaande ingrepen wordt de nodige signalisatie voorzien.
Gezien de vernieuwde Zelemsebaan een zone 50 werd, die aan de grens met Halen in principe eindigt en terug naar de bestaande toestand van 70 overgaat : werd door onze dienst mobiliteit aan Stad Halen gevraagd om i.h.k.v. de verkeersveiligheid de zone 50 op hun grondgebied door te trekken.
Op datum van 25 november 2024 vernemen wij van de mobiliteitsambtenaar Halen dat het college van burgemeester en schepenen beslist heeft om eenduidigheid te bekomen en de zone 50 te verlengen op grondgebied Halen.
Op basis hiervan werd het signalisatieplan definitief afgewerkt.
In kader van het riolerings-en wegenisproject van de Zelemsebaan werd er een aanvullend reglement opgesteld wat betreft de snelheidssignalisatie in de Zelemsebaan te Lummen.
Het aanvullend reglement treft enkel gemeentewegen en vervangt geen vorige versie.
16 maart 1968: de wet betreffende de politie over het wegverkeer
16 mei 2008: decreet betreffende de aanvullende regelementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg
1 december 1975: koninklijk besluit houdende algemeen regelement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg
11 oktober 1976: ministerieel besluit betreffende de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
23 januari 2009: besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende regelementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
3 april 2009: de omzendbrief MOB/2009/01
Het fietsverkeer op de Zelemsebaan wordt buiten de bebouwde kom gescheiden van het gemotoriseerd verkeer door een aanliggend fietspad, uitgevoerd in rode betonverharding, aan weerszijden van de Zelemsebaan. Fietsers worden verplicht om dit fietspad te gebruiken aan de hand van een D7 verkeersborden, ter hoogte van de aanliggende straten en (zand)wegen, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 en 60070086_I_SIG_01_10.2’.
Met behulp van een A25 verkeersbord worden automobilisten gewezen op de naderende oversteekplaats voor fietsers, bromfietsen of speed pedelecs, alsook een plaats waar deze op de rijbaan komen te rijden. Het A25 verkeersbord wordt geplaatst overeenkomstig de rijrichting naar Halen ter hoogte van de aanliggende zandweg, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 en 60070086_I_SIG_01_10.2’.
Op de Zelemsebaan wordt, enerzijds ter hoogte van huisnummer 120 en anderzijds ter hoogte van huisnummer 35, het begin en het einde van een zone 50 gesignaleerd met respectievelijk een ZC43 verkeersbord en een ZC45 verkeersbord overeenkomstig de rijrichting zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 en 60070086_I_SIG_01_10.2’.
Het verkeer op de Zelemsebaan geniet voorrang ten opzichte van het kruisende verkeer uit de zijwegen. Dit wordt gesignaleerd met B15a, B15c en B15f verkeersborden in functie van de aanliggende zijstraten en –(zand)wegen, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 en 60070086_I_SIG_01_10.2’.
Het kruisende verkeer uit de aanliggende straten en (zand)wegen verleent voorrang aan het verkeer op de Zelemsebaan. Dit wordt gesignaleerd met B1 verkeersborden in de aanliggende straten en (zand)wegen, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 en 60070086_I_SIG_01_10.2’.
In de gedeeltelijk verharde aanliggende weg tussen huisnummer 43 en 37 wordt het B1 verkeersbord vervoegd met haaientanden en een stippellijn langs het fietspad op de Zelemsebaan om de voorrangsaanduiding te onderstrepen, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 ’.
In de Heesstraat wordt het B1 verkeersbord vervoegd met haaientanden om de voorrangsaanduiding te onderstrepen, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 ’.
De gemeentegrens wordt aan weerszijden van de Zelemsebaan gesignaleerd met een F43 verkeersbord, enerzijds met de boodschap ‘Meldert Lummen’ en anderzijds ‘Zelem Halen’. Beiden borden worden geplaatst overeenkomstig de rijrichting, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_10.2’.
Het begin en het einde van de bebouwde kom worden aan weerszijden van de Zelemsebaan gesignaleerd met respectievelijk een F1a- en een F3a-verkeersbord. Beiden verkeersborden worden geplaatst overeenkomstig de rijrichting ter hoogte van huisnummer 40, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024’.
Binnen de bebouwde kom delen de fietsers de rijbaan met het gemotoriseerd verkeer. Dit wordt samen met de rijrichting aangegeven met behulp van witte grondmarkeringen op de rijbaan middels fietslogo’s en een pijl met de rijrichting voor fietsers, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024’.
Ter hoogte van de Heesstraat wordt een driearmig verkeersplateau voorzien om het gemotoriseerde verkeer af te remmen. Zowel op de Zelemsebaan als in de Heesstraat wordt het verkeersplateau gesignaleerd met een A14 verkeersbord, overeenkomstig de rijrichting, alsook een dwarse witte markering op de straat met langse, afwisselend korte en lange witte markeringen, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 ’.
De Heesstraat wordt deels, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 ’, eveneens voorzien van een aanliggend fietspad aan weerszijden van de straat uitgevoerd in rode betonstraatstenen. De noordelijke kant van de Heesstraat wordt eveneens voorzien van een voetpad uitgevoerd in bruine betonstraatsteen om deze te onderscheiden van het fietspad. Een D9a verkeersbord wijst de weggebruikers op het voorbehoud van de rechterkant van de weg voor voetgangers en de linkerkant van de weg voor fietsers, speed pedelecs en tweewielige bromfietsen klasse A.
Het zebrapad op de Zelemsebaan ter hoogte van huisnummers 3 en 10, ofwel ter hoogte van de kerk wordt verhoogd aangelegd. Deze verkeersdrempel wordt gesignaleerd met A14 en F87 verkeersborden aan weerzijden van de Zelemsebaan, overeenkomstig de rijrichting, alsook witte markeringen aan weerzijden van de verkeersdrempel, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024 ’.
Het zebrapad zelf wordt gesignaleerd aan de gebruikers van de rijbaan met behulp van F49 verkeersborden aan weerszijden van de oversteekplaats voor voetgangers, overeenkomstig de rijrichting, zie bijlage ‘signalisatieplan – 60070086_I_SIG_01_14112024’.
Dit aanvullend reglement wordt overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het digitaal loket voor lokale besturen en de betreffende politierechtbank.
Met het oog op het organiseren van een efficiënte en klantvriendelijke dienstverlening en het afstemmen op mekaar van, enerzijds, de bepalingen in het meerjarenplan en, anderzijds, de personeelsinvulling om dat meerjarenplan te realiseren, dringt een werklastmeting zich op.
Bovendien is het wenselijk om het organogram te herbekijken in functie van de meest optimale organisatie.
De opdracht kan als volgt omschreven worden:
Door de aansluiting bij de HR-aankoopcentrale Poolstok, zoals beslist op de gemeenteraad van 2023, kunnen we instappen op hun aanbod aan mogelijke leveranciers voor deze opdracht. Poolstok heeft een marktbevraging georganiseerd en een viertal bureaus binnen hun geselecteerde aanbieders kunnen deze gecombineerde opdracht uitvoeren.
De gemeente oefent immers als aanbestedende overheid samen met de andere vennoten van Poolstok in-house-toezicht uit op Poolstok overeenkomstig art. 30, § 3 van de Overheidsopdrachtenwet. Bijgevolg valt het toewijzen van een opdracht aan Poolstok buiten het toepassingsgebied van de Overheidsopdrachtenwet en dient er geen plaatsingsprocedure georganiseerd te worden opdat de gemeente een opdracht kan toewijzen aan Poolstok.
De werklastmeting zal uitgevoerd worden bij het personeel van gemeente en OCMW, met uitzondering van het zorgpersoneel bij wie recent reeds een werklastmeting uitgevoerd werd (Woonzorgcentrum en buitenschoolse kinderopvang) of wiens taakinvulling de vraag volgt (Thuiszorg).
O.w.v. hun expertise en het vermijden van een sterke verhoging van de werklast door louter interne uitvoering, wordt voorgesteld om dit project uit te laten voeren door een extern bureau.
Aangezien Poolstok recent reeds een marktbevraging georganiseerd heeft voor deze opdrachten en bijgevolg leveranciers kan aanbieden die, zowel inhoudelijk als betreffende kostprijs, als de meest gunstige aanbieders op de markt beschouwd kunnen worden, wordt voorgesteld deze opdracht via Poolstok te plaatsen.
Voor het uitvoeren van een werklastmeting en het actualiseren van het bestaande organogram zal een in-house-opdracht toegewezen worden aan Poolstok, dat daarvoor in onderaanneming een beroep zal doen op het extern selectiebureau dat de meest gunstige aanbieder is na het organiseren van een zgn. "mini-competitie".
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Beslissing gemeenteraad d.d. 26 juni 2023 waarbij werd besloten om vennoot te worden van de cvba Poolstok.
De gemeenteraad gaat akkoord om toe te treden tot de raamovereenkomst van Poolstok voor het uitvoeren van een werklastmeting en het actualiseren van het bestaande organogram.
De aanvraag heeft betrekking op een perceel, gelegen Helvetiastraat 35 en 35B kadastraal bekend: afdeling 1 sectie A nrs. 1668A2 en 1669M.
Het betreft een aanvraag voor het verkavelen van een perceel in drie loten, waarvan twee loten bestemd voor halfopen bebouwing (lot1+lot2), met gratis grondafstand lot 3, zoals aangeduid op het verkavelingsplan.
De aanvraag omvat: het wijzigen van een verkaveling. Gezien de aanvraag wegeniswerken bevat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegheid heeft, wordt de raad gevraagd om een beslissing te nemen over de zaak van de wegenis.
Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen, van 25/10/2024 tot 23/11/2024. Er werden een bezwaarschrift ingediend. Het bezwaar heeft geen betrekking op de zaak der wegen en kan ingekeken worden op de dienst Omgeving.
De omgevingsambtenaar heeft dan ook volgend advies geformuleerd over de aanvraag: Gunstig voor gratis grondafstand van grond met een oppervlakte van 30m2 (lot 3, zoals aangeduid op het verkavelingsplan) voor inlijving bij het openbaar domein.
Gezien de aanvraag wegeniswerken bevat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegheid heeft, dient de raad een beslissing te nemen over de zaak van de wegenis.
De gemeenteraad neemt kennis van het openbaar onderzoek. De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen en het aangebrachte rooilijnplan binnen de aanvraag tot verkavelen omgevingsvergunning het verkavelen van een perceel in drie loten, waarvan twee loten bestemd voor halfopen bebouwing (lot1+lot2), met gratis grondafstand van lot 3, zoals aangeduid op het verkavelingsplan, op perceel afdeling 1 sectie A nrs. 1668A2 en 1669M, gelegen Helvetiastraat 35 en 35B, goed.
De kosten van de overdracht zijn ten laste van de aanvrager.
Het lot 3, zoals aangeduid op het verkavelingsplan, wordt toegevoegd aan het openbaar domein.
We wensen aan een bestaande verharde weg een straatnaam toe te kennen.
Deze weg is gelegen tussen de Heesstraat te Lummen en de Ottenbergstraat te Halen.
Deze verharde weg is in gebruik, maar draagt geen naam.
In het belang van de hulpdiensten is het noodzakelijk een straatnaam toe te kennen. Gezien deze weg in het verlengde ligt van de Ottenbergstraat te Halen is het aangeraden deze naam aan te houden.
Vermits er geen woningen aan deze weg liggen zijn adreswijzigingen niet van toepassing.
De gemeenteraad kent de straatnaam 'Ottenbergstraat' toe aan de verharde weg gelegen tussen de Heesstraat te Lummen en de Ottenbergstraat te Halen.
In 2011 werd er een brownfieldconvenant 69, Lummen-Linkhoutstraat. afgesloten voor de sanering van het terrein van de vroegere droogkuis Anlie, zie oorspronkelijk besluit in bijlage. In 2021 werd een eerste addendum toegevoegd aan deze convenant om de termijn te verlengen. Op heden dient een tweede addendum goedgekeurd te worden.
Er wordt door de Stuurgroep gevraagd om een tweede addendum aan deze convenant goed te keuren. Dit addendum is in bijlage toegevoegd. Het gaat om een verlenging van de convenant met 3 jaar (de Stuurgroep kan tweemaal beslissen deze duurtijd met één jaar te verlengen), alsook een toetreding van Hulsbosch Invest BV in de hoedanigheid van Actor die dient in te staan voor een duurzame herontwikkeling van de site.
De oorspronkelijke brownfieldconvenant en het eerste addendum werd door het schepencollege goedgekeurd. De bevoegheid om het addendum goed te keuren en te ondertekenen ligt echter bij de gemeenteraad.
Collegebesluit 14 juni 2011 betreffende de goedkeuring van de Brownfieldconvenant 69 Linkhoutstraat
De gemeenteraad keurt het addendum 2 bij de Brownfieldconvenant 69- Linkhoutstraat, goed.
De opdrachthoudende vereniging Limburg.net nodigt haar leden uit om deel te nemen aan de algemene vergadering op 17 december 2024 om 19 uur in de kantoren van Limburg.net, Herkenrodesingel 14 te 3500 Hasselt.
De agenda van de algemene vergadering werd door de raad van bestuur van 16 oktober l.l. als volgt bepaald:
De goedkeuring van de agenda, alsook de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger door de gemeenteraad dient wel nog voor elke vergadering te worden herhaald.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De statuten van ov Limburg.net
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de Algemene Vergadering van Limburg.net (OV) d.d. 17 december 2024 met als agendapunten:
De vertegenwoordiger van de gemeente, raadslid Noa Vandevenne (of plaatsvervanger, voormalig schepen Heidi Lamotte), die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van Limburg.net (OV) d.d. 17 december 2024 in de kantoren van Limburg.net, Herkenrodesingel 14 te 3500 Hasselt (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Eenparig goedgekeurd bij handopsteking.
Stefan Coenen was gedurende 18 jaar gemeenteraadslid (van 2 januari 2007 tot en met 25 november 2024). Op 17 november 2024 deed hij afstand van zijn mandaat als raadslid en vraagt de titel van eregemeenteraadslid aan.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 3 december 2024 vastgesteld dat de aanvraag voldoet aan de voorwaarden van het toepasselijke reglement van 23 augustus 2021 inzake voorwaarden en procedure tot toekenning van een eretitel aan schepenen, gemeenteraadsvoorzitters en gemeenteraadsleden.
De gemeenteraad beslist bij geheime stemming in openbare zitting bij eenvoudige meerderheid van stemmen over het al dan niet toekennen van de eretitel van gemeenteraadsleden.
Reglement gemeenteraad Lummen van 23 augustus 2021 inzake voorwaarden en procedure tot toekenning van een eretitel aan schepenen, gemeenteraadsvoorzitters en gemeenteraadsleden
De gemeenteraad kent bij geheime stemming de titel van eregemeenteraadslid toe aan Stefan Coenen.
Eenparig goedgekeurd bij handopsteking.
Sander Hoogstijns was gedurende 12 jaar gemeenteraadslid (van 2 januari 2013 tot en met 2 december 2024). Hij zetelt niet meer in de gemeenteraad en vraagt de titel van eregemeenteraadslid aan.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 3 december 2024 vastgesteld dat de aanvraag voldoet aan de voorwaarden van het toepasselijke reglement van 23 augustus 2021 inzake voorwaarden en procedure tot toekenning van een eretitel aan schepenen, gemeenteraadsvoorzitters en gemeenteraadsleden.
De gemeenteraad beslist bij geheime stemming in openbare zitting bij eenvoudige meerderheid van stemmen over het al dan niet toekennen van de eretitel van gemeenteraadsleden.
Reglement gemeenteraad Lummen van 23 augustus 2021 inzake voorwaarden en procedure tot toekenning van een eretitel aan schepenen, gemeenteraadsvoorzitters en gemeenteraadsleden
De gemeenteraad kent bij geheime stemming de titel van eregemeenteraadslid toe aan Sander Hoogstijns.
Eenparig goedgekeurd bij handopsteking.
Guy Vaes was gedurende 18 jaar gemeenteraadslid (van 2001 t.e.m. 2019). Hij vraagt de titel van eregemeenteraadslid aan.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in digitale zitting van 6 december 2024 vastgesteld dat de aanvraag voldoet aan de voorwaarden van het toepasselijke reglement van 23 augustus 2021 inzake voorwaarden en procedure tot toekenning van een eretitel aan schepenen, gemeenteraadsvoorzitters en gemeenteraadsleden.
De gemeenteraad beslist bij geheime stemming in openbare zitting bij eenvoudige meerderheid van stemmen over het al dan niet toekennen van de eretitel van gemeenteraadsleden.
Reglement gemeenteraad Lummen van 23 augustus 2021 inzake voorwaarden en procedure tot toekenning van een eretitel aan schepenen, gemeenteraadsvoorzitters en gemeenteraadsleden
De gemeenteraad kent bij geheime stemming de titel van eregemeenteraadslid toe aan Guy Vaes.