De zitting van de gemeenteraad de dato 27 januari 2025.
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad werden onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
De notulen werden/worden via de agenda ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering van de volgende gemeenteraad, ter beschikking gesteld aan de raadsleden.
Het zittingsverslag (audioverslag) werd per e-mail verzonden aan de individuele raadsleden.
Al dan niet na opmerkingen over de redactie van de notulen en het zittingsverslag, worden de notulen en het zittingsverslag - desgevallend met aanpassingen - door de gemeenteraad aangenomen of impliciet als goedgekeurd beschouwd.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad de dato 27 januari 2025 goed.
Raadslid Anja Boonen brengt de voorzitter van de gemeenteraad per mail d.d. 13/02/2025 op de hoogte van haar tijdelijke afwezigheid gedurende een periode van 5 maanden, met aanvang vanaf 1/02/2025 t.e.m. 1/07/2025 omwille van medische redenen.
Ingevolge artikel 12, 1° decreet lokaal bestuur kan een raadslid om vervanging vragen indien hij of zij om medische redenen gedurende een minimale termijn van 12 weken niet aanwezig kan zijn op de vergaderingen van de gemeenteraad.
Gemeenteraadsleden die verhinderd zijn, worden vervangen door hun opvolger, in casu is dit de heer Koen Verboven.
Raadslid Anja Boonen heeft een schriftelijk verzoek tot vervanging gericht aan de voorzitter van de raad. Er werd een medisch attest toegevoegd waarbij de termijn van verhindering wordt vastgelegd van 1/02/2025 tot en met 1/07/2025. Er is voldaan aan de voorwaarden van artikel 12 decreet lokaal bestuur.
Een gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen zolang de toestand van verhindering duurt.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad neemt akte van de tijdelijke afwezigheid van raadslid Anja Boonen gedurende de periode van 1/02/2025 t.e.m. 1/07/2025 omwille van medische redenen en het verzoek tot vervanging overeenkomstig artikel 12,1° decreet lokaal bestuur.
Bij schrijven van 13/02/2025 vroeg raadslid Anja Boonen om tijdelijk vervangen te worden wegens verhindering om medische redenen. De gemeenteraad heeft heden akte genomen van dit verzoek. Er dient dan ook een (tijdelijke) vervanger te worden geïnstalleerd.
Een gemeenteraadslid dat verhinderd is wegens medische redenen, wordt vervangen door zijn opvolger die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011.
Het gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen zolang de toestand van verhindering duurt. De plaatsvervanger geniet tijdens de periode van vervanging dezelfde rechten en prerogatieven als het raadslid dat hij vervangt, tenminste binnen het strikte kader van de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid.
Uit het proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 en de reeds opgenomen mandaten op de lijst, blijkt dat de heer Koen Verboven de 1ste opvolger is op lijst.
Uit het onderzoek van de geloofsbrieven van de heer Koen Verboven blijkt dat hij voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en dat er geen formele onverenigbaarheid bestaat in hoofde van betrokkene. Hij kan aldus tot de eedaflegging worden toegelaten.
De heer Koen Verboven wordt ter zitting uitgenodigd en verzocht in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de voorgeschreven eed af te leggen als volgt: “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen”.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen.
Het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011.
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van de heer Koen Verboven goed.
De heer Koen Verboven wordt verkozen verklaard als tijdelijk gemeenteraadslid voor de periode van de afwezigheid van raadslid Anja Boonen van 1/02/2025 t.e.m. 1/07/2025.
In 2021 werd een bestek gegund voor de externe ondersteuning bij de communicatie rond de talrijke wegenwerken die de afgelopen legislatuur op stapel stonden. Deze opdracht loopt binnenkort af, maar gelet op de grote hoeveelheid aan projecten die nog in uitvoering zijn en/of zullen worden opgestart, blijft het beroep doen op externe ondersteuning noodzakelijk. Er is momenteel intern geen invulling mogelijk van een aantal taken die momenteel door onze huidige externe partner worden uitgevoerd.
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Enkele uitgangspunten bij de opmaak van het bestek:
Looptijd:
4 jaar is de maximaal mogelijke looptijd voor dit soort opdrachten. Er is gekozen voor een looptijd van 2 jaar met de mogelijkheid om deze éénmaal (uitdrukkelijk) opnieuw voor 2 jaar te verlengen.
Aan te schrijven firma’s / selectiecriteria / gunningscriteria:
Aangezien het in deze erg belangrijk is dat de opdracht uitgevoerd wordt door een bureau met specifieke ervaring m.b.t. communicatietrajecten rond wegenwerken wordt:
Een overzicht van alle geplande werken/ werken in uitvoering wordt als bijlage toegevoegd aan het bestek.
Inventaris:
De grotere overkoepelende taken gebeurden in uitvoering van de opdracht die nu afloopt
Gunningscriteria:
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
In het kader van de opdracht “Communicatie bij wegenwerken ” werd een bestek met nr. LUMMEN-2025/01/03 opgesteld door de dienst overheidsopdrachten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 66.115,70 euro excl. btw of 80.000,00 euro incl. 21% btw voor een periode van 4 jaar.
Per jaar zou dit een kost betekenen van 16.528,93 euro excl. btw of 20.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 42.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr. LUMMEN-2025/01/03 en de raming voor de opdracht “Communicatie bij wegenwerken”, opgesteld door de dienst overheidsopdrachten worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
Volgens het Cultuurpact is het niet toegestaan dat politieke afgevaardigden zetelen in een adviesraad die adviezen formuleert met betrekking tot cultuuraangelegenheden zoals jeugd, cultuur, sport en bibliotheek. De statuten van de jeugdraad zijn in die zin aangepast en worden voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
Deze aanpassing werd voorgelegd aan de jeugdraad in zitting van 6 februari 2025 en aan de cultuurpactinspecteur Salvatore Penopole. In bijlage het positief advies van de jeugdraad en de uitleg van het Cultuurpact.
Volgende aanpassingen worden voorgelegd ter goedkeuring:
- artikel 1 : aanpassing wetgeving.
- Artikel 2 §2: 'de gemeenteraad kan leden aanduiden indien bepaalde ideologische of filosofische strekkingen niet vertegenwoordigd zijn' wordt geschrapt.
- Artikel 2 §3: gecoöpteerd wordt in deze paragraaf volledig geschrapt omdat enkel 'externen' volstaat.
- Artikel 3 §1: elk lid van de jeugdraad dient 'in Lummen te wonen of lid zijn van een organisatie, vereniging of instelling'.
- Artikel 8 §4: budget valt weg.
- Artikel 8 §5: andere omschrijving in verband met personeel omdat een adviesraad geen activiteiten mag organiseren.
18 april 2016 gemeenteraadsbesluit aanpassing statuten cultuurraad.
6 februari 2025: positief advies jeugdraad.
De raad keurt de statuten van de jeugdraad goed.
De Opdrachthoudende Vereniging Schulensmeer (hierna OSM) is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen Halen, Herk-de-Stad en Lummen en heeft tot doel de verdere uitbouw van het “Schulensmeer” als zone van openbaar nut te beheren.
De vereniging werd opgericht op 31 mei 1977 voor een termijn van 30 jaar en werd in 2007 verlengd voor 18 jaar (tot en met 31 mei 2025).
Na afloop van de statutair bepaalde duur kan de opdrachthoudende vereniging opeenvolgende keren verlengd worden voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan 18 jaar (cf. artikel 423 decreet lokaal bestuur).
Op verzoek van de gewone meerderheid van het totale aantal deelnemers van de vereniging en op voorwaarde dat dit verzoek gedragen wordt door een 3/4de meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten, kan de laatste algemene vergadering die het verstrijken van de duur voorafgaat, tot de verlenging beslissen met een 3/4de meerderheid van het aantal stemmen.
In het geval van OSM is het totale aantal deelnemers gelijk te stellen met de deelnemende gemeenten gezien er enkel gemeenten deelnemen.
De gemeente Lummen dient, als deelnemende gemeente, een beslissing te nemen aangaande de verlenging van de bestaansduur van OSM. De beslissing tot verlenging dient gebaseerd te zijn op een onderzoek naar de voorgenomen verlenging. Hoe dit onderzoek tot stand komt, is aan de gemeentelijke autonomie.
Alvorens tot deze beslissing te kunnen overgaan dient een 3/4de meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten een verzoek tot verlenging te richten aan de algemene vergadering van OSM.
Om het onderzoek naar de verlenging te kunnen voeren, dient dus eerst verzocht te worden tot verlenging. Dit verzoek houdt nog geen engagement in wat betreft effectieve verlenging en behoud van toetreding; deze beslissingen worden in een latere fase voorgelegd aan de gemeenteraad.
decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd, meer bepaald artikel 423 e.v.
statuten OSM
Artikel 423 Decreet over het lokaal bestuur
Na afloop van de statutair bepaalde duur of in geval van enige vorm van herstructurering, zoals bedoeld in boek 12 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, in een periode van drie jaren voorafgaand aan de statutair bepaalde einddatum, kan de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging opeenvolgende keren verlengd worden voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan achttien jaar.
Op verzoek van de gewone meerderheid van het totale aantal deelnemers en op voorwaarde dat het verzoek gedragen wordt door een drievierdemeerderheid van het aantal deelnemende gemeenten, kan de laatste algemene vergadering vóór het verstrijken van de duur of, in het geval van enige vorm van herstructurering zoals bedoeld in boek 12 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, de algemene vergadering die over de herstructurering beslist, tot de verlenging beslissen met een drievierdemeerderheid van het aantal stemmen. De gemeenteraadsbeslissingen die daarvoor worden genomen, worden bij het verslag van de algemene vergadering gevoegd en zijn gebaseerd op een onderzoek, in voorkomend geval op basis van een vergelijkend onderzoek als er zich verschillende beheersvormen reëel aanbieden.
Uiterlijk negentig dagen voor de algemene vergadering die beslist over de verlenging wordt de agenda door de raad van bestuur aan alle deelnemers toegezonden.
De deelnemers die niet willen verlengen, kunnen daartoe niet verplicht worden en houden op deel uit te maken van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging op het einde van het jaar waarin de algemene vergadering tot de verlenging heeft beslist. Vooraf leggen ze hun beslissing daartoe voor, die wordt gevoegd bij het verslag van de algemene vergadering. Ze leven de door hen aangegane contractuele verbintenissen na, maar zijn voor het overige geen schadevergoeding verschuldigd. Artikel 425, vierde en vijfde lid, zijn op hen van toepassing.
Deelnemers die nalaten over de verlenging te beslissen of hun beslissing mee te delen, worden geacht verder deel uit te maken van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
De gemeenteraad beslist om de algemene vergadering van Opdrachthoudende Vereniging Schulensmeer te verzoeken de bestaansduur van deze opdrachthoudende vereniging te verlengen met 18 jaar.
Conform artikel 1.3.3 VCRO wordt er een adviesraad voor ruimtelijke ordening opgericht op het niveau van de gemeente, met name de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO). Na de installatie van een nieuwe gemeenteraad wordt overgegaan tot de benoeming van een nieuwe commissie. Zolang er geen nieuwe GECORO is vastgesteld blijft de oude commissie zolang aan (art. 1.3.3., §4 VCRO).
De gemeenteraad is bevoegd om de voorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris te benoemen voor 6 jaar (art. 1.3.3, §3, lid 1 en §4 VCRO).
De samenstelling is onderworpen aan hierna vermelde regels:
Om over te kunnen gaan tot oproeping van de kandidaten, dient de gemeenteraad een beslissing te nemen over de maatschappelijke geledingen. De huidige GECORO bestaat uit 13 leden (maximum aantal), met 4 deskundigen en 9 geledingen, met name:
Aangezien uit het moeizame samenstellen in het verleden en het bereiken van het vergaderquota op heden vaak moeilijk te behalen is, wordt er voorgesteld om weliswaar de 9 geledingen op te roepen, doch deze flexibel in te vullen conform voormelde samenstellingsregels afhankelijk van de inschrijvingen (min. 9 leden, min. 4 verschillende maatschappelijke geledingen, min. 1/4de deskundigen, max. 2/3 zelfde geslacht).
Tevens dient de gemeenteraad het bedrag van de presentiegelden die aan de leden van de GECORO toegekend dienen te worden, vast te stellen, dit conform art. 2 besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening. Er wordt voorgesteld een bedrag van vijfentwintig euro (€ 25,00) en vijftig euro (€ 50,00) respectievelijk voor de leden en voor de voorzitter te voorzien.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen en hun uitvoeringsbesluiten
Besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening
De gemeenteraad beslist dat hierna vermelde maatschappelijke geledingen binnen de gemeente worden opgeroepen om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de GECORO:
Afhankelijk van het aantal aangebrachte kandidaten zal de gemeenteraad uit minimum 4 van deze maatschappelijke geledingen de GECORO samenstellen.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen om uitvoering te geven aan artikel 1: oproep vanaf maart via website en sociale media, rechtstreeks aftoetsen bij de geledingen en huidige leden van de GECORO, Lummenaar,... De kandidaturen dienen ingediend te zijn vóór 1 mei.
Het college van burgemeester en schepen dient op de gemeenteraad van mei de voorzitter en vaste secretaris voor te dragen, conform art. 1.3.3, §3, lid 2 VCRO, alsook de kandidaturen voor de leden aan te brengen.
De gemeenteraad beslist het bedrag van de presentiegelden vast te stellen op vijfentwintig euro (€ 25,00) en vijftig euro (€ 50,00) voor respectievelijk de leden en de voorzitter.
De raamovereenkomst voor de aanstelling van een landmeter voor opdrachten in verband met opmetingen en schattingen is inmiddels afgelopen. Echter is er een blijvende nood aan ondersteuning van een externe landmeter op afroepbasis voor de dienst ruimtelijke ordening.
Voor deze opdracht “Aanstellen van een landmeter” werd een bestek opgesteld door de dienst overheidsopdrachten.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Gunningscriteria:
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen: :
In het kader van de opdracht “Aanstellen landmeter ” werd een bestek met nr. LUMMEN-2025/01/02 opgesteld door de dienst overheidsopdrachten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 27.000.00 EUR excl. btw of 32.670,00 EUR incl. 21% btw voor 4 jaar en is niet opzegbaar.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr. LUMMEN-2025/01/02 en de raming voor de opdracht “Aanstellen van een landmeter”, opgesteld door de dienst overheidsopdrachten worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De volgende firma's zullen worden aangeschreven:
Het contract met Envicas is inmiddels afgelopen. Aangezien de dienst omgeving niet beschikt over de nodige expertise op het vlak van milieudossiers is het noodzakelijk om opnieuw te opteren voor een tijdelijke externe ondersteuning door een expert milieu die op afroep (afhankelijk van de noden van de dienstverlening) kan ingeschakeld worden in de dienst omgeving.
Voor deze opdracht “Ondersteuning dienst omgeving - deskundige milieu” werd een bestek opgesteld door dienst overheidsopdrachten.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaandelijke bekendmaking.
Gunningscriteria:
Volgende firma's zullen worden uitgenodigd:
In het kader van de opdracht “Ondersteuning dienst omgeving - deskundige milieu ” werd een bestek met nr. LUMMEN-2025/01/01 opgesteld door de dienst overheidsopdrachten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 13.000,00 euro exclusief btw of 15.730,00 inclusief 21% btw per jaar.
Voor 4 jaar komt dit neer op 52.000,00 euro exclusief btw of 62.920,00 inclusief btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 EUR niet).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. LUMMEN-2025/01/01 en de raming voor de opdracht “Ondersteuning dienst omgeving - deskundige milieu.”, opgesteld door de dienst overheidsopdrachten. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende firma's worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
Lummen heeft sinds 2011 de titel van "Fairtrade Gemeente". Sinds 2022 wordt de omslag gemaakt naar Faire Gemeente. Hierbij verandert de naam, maar de inhoud niet. Eerlijke handel wordt als basis gezien van een eerlijke en duurzame wereld. In het kader van het behouden en vernieuwen van het label Faire Gemeente wordt er gevraagd om deze resolutie goed te keuren via de gemeenteraad.
Een Faire Gemeente worden én blijven vraagt een engagement van het lokale bestuur samen met betrokken burgers. De titel toont aan dat het lokaal bestuur van Lummen eerlijke handel, lokale duurzame voeding en bewust consumeren niet alleen een warm hart toedraagt, maar dat het er effectief ook werk van maakt. Bovendien zet de gemeente zo ook in op 12 van de 17 SDG's, werkt het aan een duurzame en solidaire samenleving én bestrijdt het mee de klimaatcrisis.
Om een Faire Gemeente te worden én te blijven zet het lokale bestuur zich in voor 6 verplichte criteria en het next level:
Fair-O-Meter
Tweejaarlijks dient een Faire Gemeente haar engagement voor eerlijke handel, lokale duurzame voeding en bewust consumeren te herbevestigen. Dit gebeurt door het invullen van de Fair-O-Meter, een zelfevaluatie die het gemeentelijk engagement voor een faire wereld 'meet', zowel lokaal als mondiaal. In februari 2025 wordt de Fair-O-Meter ingediend als rapportering voor 2023 en 2024. Meer informatie is te vinden via volgende link: https://fairegemeenten.be/fair-o-meter/
In bijlage is de e-mail te vinden met informatie over de Fair-O-Meter. De administratie is volop bezig met het verzamelen alle benodigde informatie.
De Fair-O-Meter moet uiterlijk ingediend worden op 28 februari 2025.
Jaarlijkse bijdrage aan het netwerk
Elke titeldragende gemeente doet jaarlijks een bijdrage van 302,50 (incl. 21% btw).
Hiermee draagt de Faire Gemeente bij aan de uitbouw van het netwerk van Faire Gemeenten en krijgt zij doorheen het jaar toegang tot activiteiten en dienstverlening.
Verderzetten van de titel van Faire Gemeente.
De gemeente werkt aan de SDG's en dit wordt mede ondersteund door de werking als Faire Gemeente.
Eerlijke handel, lokale duurzame voeding en duurzaam consumeren zijn thema's die opgenomen worden door de gemeente.
De GROS heeft dit tijdens haar laatste vergadering besproken. Zie verslag in bijlage.
Zonder deze resolutie zal het label van Faire Gemeente niet vernieuwd worden.
De gemeenteraad gaat akkoord met het engagement voor het behalen en behouden van de titel van Faire Gemeente.
Aan de erkende seniorenverenigingen worden jaarlijks subsidies verleend op basis van de voorziene kredieten en het subsidiereglement. In de zitting van 14 augustus 2023 gaf het CBS de administratie de opdracht om een aanpassing van het reglement voor te bereiden om het college in de toekomst ook formeel bevoegd te maken voor de toekenning van deze soort subsidies. De administratie ging in overleg met de seniorenadviesraad en het volledige reglement werd herbekeken.
Het gemeentebestuur wil de nodige ondersteuning bieden aan verenigingen aangesloten bij de seniorenadviesraad. Het subsidiereglement van 2009 werd geactualiseerd.
Subsidiereglement gemeentelijk seniorenraad van 19 januari 2009
De gemeenteraad gaat akkoord met het toelagereglement seniorenverenigingen aangesloten bij de seniorenadviesraad.
Het nieuwe reglement vervangt het huidige subsidiereglement van 19 januari 2009.
Volgens het cultuurpact mogen er geen politieke afgevaardigden zetelen in een adviesraad die het beleid adviseert omtrent cultuuraangelegenheden zoals jeugd, cultuur, sport en bibliotheek. Dit kan enkel indien het orgaan een beslissingsbevoegdheid heeft zoals een AGB, VZW...
Dit betekent dat de Bestuurscommissie Oosterhof stopgezet dient te worden en niet meer hersamengesteld wordt.
Volgende taken worden overgedragen aan de cultuurraad:
Op 28/01/2025 vond de laatste vergadering van de Bestuurscommissie Oosterhof plaats waar dit werd toegelicht. Het verslag is bijgevoegd.
De toelichting door de cultuurpactinspecteur Salvatore Pelonero is eveneens toegevoegd. Deze toelichting werd door hem ook verstuurd naar elk gemeenteraadslid.
De adviesraad Bestuurscommissie Oosterhof dient stopgezet te worden om in regel te zijn met de bestaande wetgeving. De taken die deze adviesraad opnam zullen doorgeschoven worden naar de cultuurraad, wat een aanpassing van de statuten van de cultuurraad met zich meebrengt.
18 april 2016 Gemeenteraadsbesluit omtrent de statuten van de Bestuurscommissie Oosterhof
28 januari 2025 kennisname Bestuurscommissie Oosterhof
De algemeen geldende participatieprincipes uit het Decreet Lokaal Bestuur, het cultuurpact & artikels 52 en verder van het Decreet Lokaal Cultuurbeleid.
De raad zet de Bestuurscommissie Oosterhof stop met onmiddellijke ingang.
De gemeenteraad laat toevoegen in het reglement dat de voorzitters van beide ontmoetingscentra deel uitmaken van de Cultuurraad.
Volgens het Cultuurpact is het niet toegestaan dat politieke afgevaardigden zetelen in een adviesraad die adviezen formuleert met betrekking tot cultuuraangelegenheden zoals jeugd, cultuur, sport en bibliotheek. De Bestuurscommissie Oosterhof is dus niet in regel met deze wetgeving en dient stopgezet te worden. De bevoegdheden van de Bestuurscommissie Oosterhof zullen dus toegevoegd worden aan de cultuurraad.
Deze aanpassing werd voorgelegd aan de cultuurraad in zitting van 23 januari en nadien aan de cultuurpactinspecteur Salvatore Penopole. In bijlage de uitleg van het Cultuurpact.
Volgende aanpassingen worden voorgelegd ter goedkeuring:
18 april 2016 gemeenteraadsbesluit aanpassing statuten cultuurraad.
23 januari 2025: positief advies cultuurraad
De raad keurt de statuten van de cultuurraad goed.
Er werd een project gestart voor de aanleg van fietspaden, en uitvoering van riolerings- en wegeniswerken langs de Oostereinde- en Molemstraat en zijwegen. Op 22 mei 2023 heeft de gemeenteraad het onteigeningsplan definitief goedgekeurd om de noodzakelijke gronden te verwerven voor het het uitvoeren van deze werken.
Op 20 december 2022 werd de heer Dirk De Vis als onderhandelaar aangesteld om in naam van de gemeente te onderhandelen met het oog op het afsluiten van minnelijke overeenkomsten voor de aan- en verkoop van gronden in de dienstjaren 2023 en 2024. Deze loopt nog tot 1/12/2025.
Er werd met de eigenaar(s) van inname 5 een minnelijk voorakkoord bereikt om 7m² van perceel 2B166P te verwerven en te affecteren in het openbaar domein.
Het bedrag van het schattingsverslag, zijnde 2 289,10 euro, werd door Dhr. De Vis verhoogd met een wederbeleggingsgvergoeding van 24,50%. Het aankoopbedrag bedraagt aldus 2 850,17 euro.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
24 februari 2017: bekrachtiging van het onteigeningsdecreet door de Vlaamse regering
27 oktober 2017: goedkeuring uitvoeringsbesluit bij het onteigeningsdecreet
Het voorakkoord om deel van perceel 2B166P met een oppervlakte van 7 m² aan te kopen voor een bedrag van 2850,17 EUR wordt goedgekeurd.
Notaris Jan Lambrecht wordt aangesteld om de aankoopakte op te maken.
Na aankoop wordt perceel 2B166P geaffecteerd in het openbaar domein..
Er werd een project gestart voor de aanleg van fietspaden, en uitvoering van riolerings- en wegeniswerken langs de Oostereinde- en Molemstraat en zijwegen. Op 22 mei 2023 heeft de gemeenteraad het onteigeningsplan definitief goedgekeurd om de noodzakelijke gronden te verwerven voor het het uitvoeren van deze werken.
Op 20 december 2022 werd de heer Dirk De Vis als onderhandelaar aangesteld om in naam van de gemeente te onderhandelen met het oog op het afsluiten van minnelijke overeenkomsten voor de aan- en verkoop van gronden in de dienstjaren 2023 en 2024. Deze loopt nog tot 1/12/2025.
Er werd met de eigenaar(s) van inname 7 een minnelijk voorakkoord bereikt om 5m² van perceel 2B165A2 te verwerven en te affecteren in het openbaar domein..
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
24 februari 2017: bekrachtiging van het onteigeningsdecreet door de Vlaamse regering
27 oktober 2017: goedkeuring uitvoeringsbesluit bij het onteigeningsdecreet
Het voorakkoord om deel van perceel 2B165A2 met een oppervlakte van 5 m² aan te kopen voor een bedrag van 1292,50 EUR wordt goedgekeurd.
Notaris Jan Lambrecht wordt aangesteld om de aankoopakte op te maken.
Na aankoop wordt perceel 2B165A2 geaffecteerd in het openbaar domein..
Er werd een project gestart voor de aanleg van fietspaden, en uitvoering van riolerings- en wegeniswerken langs de Oostereinde- en Molemstraat en zijwegen. Op 22 mei 2023 heeft de gemeenteraad het onteigeningsplan definitief goedgekeurd om de noodzakelijke gronden te verwerven voor het het uitvoeren van deze werken.
Op 20 december 2022 werd de heer Dirk De Vis als onderhandelaar aangesteld om in naam van de gemeente te onderhandelen met het oog op het afsluiten van minnelijke overeenkomsten voor de aan- en verkoop van gronden in de dienstjaren 2023 en 2024. Deze loopt nog tot 1/12/2025.
Er werd met de eigenaar(s) van inname 8 een minnelijk voorakkoord bereikt om 19 m² van perceel 2B163K2 te verwerven en te affecteren in het openbaar domein.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
24 februari 2017: bekrachtiging van het onteigeningsdecreet door de Vlaamse regering
27 oktober 2017: goedkeuring uitvoeringsbesluit bij het onteigeningsdecreet
Het voorakkoord om deel van perceel 2B163K2 met een oppervlakte van 19 m² aan te kopen voor een bedrag van 4398,50 EUR wordt goedgekeurd.
Notaris Jan Lambrecht wordt aangesteld om de aankoopakte op te maken.
Na aankoop wordt perceel 2B163K2 geaffecteerd in het openbaar domein..
Er werd een project gestart voor de aanleg van fietspaden, en uitvoering van riolerings- en wegeniswerken langs de Oostereinde- en Molemstraat en zijwegen. Op 22 mei 2023 heeft de gemeenteraad het onteigeningsplan definitief goedgekeurd om de noodzakelijke gronden te verwerven voor het het uitvoeren van deze werken.
Op 20 december 2022 werd de heer Dirk De Vis als onderhandelaar aangesteld om in naam van de gemeente te onderhandelen met het oog op het afsluiten van minnelijke overeenkomsten voor de aan- en verkoop van gronden in de dienstjaren 2023 en 2024. Deze loopt nog tot 1/12/2025.
Er werd met de eigenaar(s) van inname 42 een minnelijk voorakkoord bereikt om 31 m² van perceel 1C2886C2 te verwerven en te affecteren in het openbaar domein..
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
24 februari 2017: bekrachtiging van het onteigeningsdecreet door de Vlaamse regering
27 oktober 2017: goedkeuring uitvoeringsbesluit bij het onteigeningsdecreet
Het voorakkoord om deel van perceel 1C2886C2 met een oppervlakte van 31 m² aan te kopen voor een bedrag van 5580,00 EUR wordt goedgekeurd.
Notaris Jan Lambrecht wordt aangesteld om de aankoopakte op te maken.
Na aankoop wordt perceel 1C2886C2 geaffecteerd in het openbaar domein.
Er werd een project gestart voor de aanleg van fietspaden, en uitvoering van riolerings- en wegeniswerken langs de Oostereinde- en Molemstraat en zijwegen. Op 22 mei 2023 heeft de gemeenteraad het onteigeningsplan definitief goedgekeurd om de noodzakelijke gronden te verwerven voor het het uitvoeren van deze werken.
Op 20 december 2022 werd de heer Dirk De Vis als onderhandelaar aangesteld om in naam van de gemeente te onderhandelen met het oog op het afsluiten van minnelijke overeenkomsten voor de aan- en verkoop van gronden in de dienstjaren 2023 en 2024. Deze loopt nog tot 1/12/2025.
Er werd met de eigenaar(s) van inname 45 een minnelijk voorakkoord bereikt om 19 m² van perceel 2B54L te verwerven en te affecteren in het openbaar domein.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
24 februari 2017: bekrachtiging van het onteigeningsdecreet door de Vlaamse regering
27 oktober 2017: goedkeuring uitvoeringsbesluit bij het onteigeningsdecreet
Het voorakkoord om deel van perceel 2B54L met een oppervlakte van 19 m² aan te kopen voor een bedrag van 4621,50 EUR wordt goedgekeurd.
Notaris Jan Lambrecht wordt aangesteld om de aankoopakte op te maken.
Na aankoop wordt perceel 2B54L geaffecteerd in het openbaar domein.
Er werd een project gestart voor de aanleg van fietspaden, en uitvoering van riolerings- en wegeniswerken langs de Oostereinde- en Molemstraat en zijwegen. Op 22 mei 2023 heeft de gemeenteraad het onteigeningsplan definitief goedgekeurd om de noodzakelijke gronden te verwerven voor het het uitvoeren van deze werken.
Op 20 december 2022 werd de heer Dirk De Vis als onderhandelaar aangesteld om in naam van de gemeente te onderhandelen met het oog op het afsluiten van minnelijke overeenkomsten voor de aan- en verkoop van gronden in de dienstjaren 2023 en 2024. Deze loopt nog tot 1/12/2025.
Er werd met de eigenaar(s) van inname 49 een minnelijk voorakkoord bereikt om 38 m² van perceel 2B53K te verwerven en te affecteren in het openbaar domein..
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
24 februari 2017: bekrachtiging van het onteigeningsdecreet door de Vlaamse regering
27 oktober 2017: goedkeuring uitvoeringsbesluit bij het onteigeningsdecreet
Het voorakkoord om deel van perceel 2B53K met een oppervlakte van 38 m² aan te kopen voor een bedrag van 9966,90 EUR wordt goedgekeurd.
Notaris Jan Lambrecht wordt aangesteld om de aankoopakte op te maken.
Na aankoop wordt perceel 2B53K geaffecteerd in het openbaar domein..
Er werd een project gestart voor de aanleg van fietspaden, en uitvoering van riolerings- en wegeniswerken langs de Oostereinde- en Molemstraat en zijwegen. Op 22 mei 2023 heeft de gemeenteraad het onteigeningsplan definitief goedgekeurd om de noodzakelijke gronden te verwerven voor het het uitvoeren van deze werken.
Op 20 december 2022 werd de heer Dirk De Vis als onderhandelaar aangesteld om in naam van de gemeente te onderhandelen met het oog op het afsluiten van minnelijke overeenkomsten voor de aan- en verkoop van gronden in de dienstjaren 2023 en 2024. Deze loopt nog tot 1/12/2025.
Er werd met de eigenaar(s) van inname 75 een minnelijk voorakkoord bereikt om 9 m² van perceel 2B8S2 te verwerven en te affecteren in het openbaar domein..
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
24 februari 2017: bekrachtiging van het onteigeningsdecreet door de Vlaamse regering
27 oktober 2017: goedkeuring uitvoeringsbesluit bij het onteigeningsdecreet
Het voorakkoord om deel van perceel 2B8S2 met een oppervlakte van 9 m² aan te kopen voor een bedrag van 1620 EUR wordt goedgekeurd.
Notaris Jan Lambrecht wordt aangesteld om de aankoopakte op te maken.
Na aankoop wordt perceel 2B8S2 geaffecteerd in het openbaar domein..
De afdeling ruimte omvat volgende diensten:
De afdeling behelst een grote groep medewerkers, substantiële budgetten en ambitieuze plannen. Ze onderging doorheen het voorbije jaar een aantal personeelswissels in de verschillende diensten en een aantal functies zijn vacant of tijdelijk. De vorige beleidscoördinator is sinds mei 2024 niet langer actief.
Hierdoor staat de afdeling voor belangrijke uitdagingen die externe begeleiding vereist om een aantal veranderingsprocessen door te voeren en stabiliteit binnen de afdeling te bekomen.
Door de aansluiting bij de HR-aankoopcentrale Poolstok, zoals beslist op de gemeenteraad, kunnen we instappen op hun aanbod aan mogelijke leveranciers voor deze opdracht. De gemeente oefent immers als aanbestedende overheid samen met de andere vennoten van Poolstok in-house-toezicht uit op Poolstok overeenkomstig art. 30, § 3 van de Overheidsopdrachtenwet. Bijgevolg valt het toewijzen van een opdracht aan Poolstok buiten het toepassingsgebied van de Overheidsopdrachtenwet en dient er geen plaatsingsprocedure georganiseerd te worden opdat de gemeente een opdracht kan toewijzen aan Poolstok.
De begeleider in het management van afdeling ruimte zal het de beleidscoördinator ruimte bijstaan in de herstructurering van de afdeling en het op punt stellen van een aantal prioritaire processen.
De begeleiding heeft als hoofdopdrachten:
De begeleider rapporteert aan de algemeen directeur.
Wij voorzien hiervoor volgende inzet:
Voor het vinden en aanstellen van een begeleider in het management van afdeling ruimte zal een in-house-opdracht toegewezen worden aan Poolstok, dat daarvoor in onderaanneming een beroep zal doen op het extern bureau dat de meest gunstige aanbieder is na het organiseren van een zgn. "mini-competitie".
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Beslissing gemeenteraad d.d. 26 juni 2023 waarbij werd besloten om vennoot te worden van de cvba Poolstok.
De gemeenteraad gaat akkoord om beroep te doen op de lopende raamovereenkomst van Poolstok voor het aanstellen van een begeleider in het management van afdeling ruimte, voor een maximale duur van 6 maanden met maximum 40 begeleidingsdagen.
Voor het bebloemen en bewateren van het Gemeentehuis, de Kiosk, het Gemeenteplein, de Dorpsstraat, de Kerkstraat, de Pastoor Frederickxstraat en de Oostereindestraat werd een bestek opgemaakt door de dienst overheidsopdrachten.
Gunningwijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Enige gunningscriterium: prijs
Lijst van aan te schrijven firma's:
In het kader van de opdracht “Bebloeming centrum Lummen 2025 - 2028” werd een bestek met nr. LUMMEN-2025/01/04 opgesteld door de dienst overheidsopdrachten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 21.074,38 euro exclusief btw of 25.500 euro inclusief btw per jaar.
Voor de periode van 4 jaar komt dit op 84.297,52 euro exclusief btw of 102.000,00 euro inclusief btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr. LUMMEN-2025/01/04 en de raming voor de opdracht “Bebloeming centrum Lummen 2025”, opgesteld door Overheidsopdrachten worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Lijst aan te schrijven firma’s
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeenteraad neemt nota dat Cipal de datum van de BAV gewijzigd heeft van 27/03/25 naar 31/03/25. Dit wordt zo aangepast in het besluit.
De gemeente is aangesloten bij de dienstverlenende vereniging Cipal. Cipal is een dienstverlenende vereniging die zich richt op het aanbieden van ICT-oplossingen aan lokale besturen en andere publieke organisaties.
De gemeente moet een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger (lid GR - mag geen lid van RvB zijn) aanduiden voor de algemene vergaderingen van Cipal voor de volledige legislatuur 2025-2030. De vaststelling van het mandaat dient telkens voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
Per schrijven van 3 februari 2025 werd de gemeente opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Cipal DV die op 27 maart 2025 plaatsvindt op digitale wijze.
De deelnemende gemeente dient hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van Cipal bij gemeenteraadsbesluit aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Cipal DV van 31 maart 2025.
Cindy Mechelmans wordt aangeduid als vertegenwoordiger namens de gemeente voor de algemene vergaderingen van Cipal voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Maarten Aerts wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger namens de gemeente voor de algemene vergaderingen van Cipal voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente is aangesloten bij aankoopcentrale Creat Services DV.
De gemeente moet een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aanduiden voor de algemene vergaderingen van Creat Services DV voor de volledige legislatuur 2025-2030. De vaststelling van het mandaat dient telkens voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
Per aangetekend schrijven van 9 december 2024 werd de gemeente opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Creat Services DV die op 25 maart 2025 plaatsheeft in De Lozen Boer, Lozen Boer 3/5, 9080 Lochristi. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via Zoom.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services DV van 25 maart 2025.
Luc Wouters wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Creat Services DV voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Dirk Snyers wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Creat Services DV voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente Lummen is deelnemer van de dienstverlenende vereniging s-Lim (DV). s-Lim, kort voor "Slim in Limburg", is een samenwerkingsverband dat zich richt op de implementatie van slimme technologieën in Limburgse gemeenten.
De gemeente moet een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aanduiden voor de algemene vergaderingen van s-Lim (DV) voor de volledige legislatuur 2025-2030. De vaststelling van het mandaat dient telkens voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
De eerstvolgende (buitengewone) algemene vergadering van s-Lim (DV) zal plaatsvinden op 25 maart 2025.
De gemeente moet een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger (moet lid van gemeenteraad zijn) aanduiden voor de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging s-Lim voor de volledige legislatuur 2025-2030. De vaststelling van het mandaat dient telkens voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
Magalie Beliën wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van dienstverlenende vereniging s-Lim voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Chelsea Nshuti wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van dienstverlenende vereniging s-Lim voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
De gemeente moet een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aanduiden voor de algemene vergaderingen van Fluvius Limburg voor de volledige legislatuur 2025-2030. De vaststelling van het mandaat dient telkens voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
De eerstkomende (buitengewone) algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging zal plaatsvinden op 11 maart 2025.
(bestuurder en lid van Regionaal Bestuurscomité kunnen geen vertegenwoordiger zijn voor de AV)
Maarten Aerts wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius Limburg (OV) voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Cindy Mechelmans wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius Limburg (OV) voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
De opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg telt naast de algemene vergadering en de raad van bestuur drie regionale bestuurscomités: RBC Noord, RBC Oost en RBC Zuid-West.
Gemeente Lummen behoort tot regionaal bestuurscomité Zuid-West.
Per aangetekend schrijven van 16 januari 2025 werd de gemeente opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg die op 11 maart 2025 plaatsheeft in PXL-NeXT, Elfde-Liniestraat 24 te 3500 Hasselt.
Elke gemeenteraad dient 1 kandidaat-lid (lid Gr of CBS) van het RBC voor te dragen.
In principe kan elke gemeenteraad tevens een kandidaat-bestuurder voordragen, maar niet elke gemeente zal beschikken over een bestuurder gezien het aantal mandaten in de raad van bestuur beperkt is.
De voorgedragen kandidaat-bestuurder moet eveneens worden voorgedragen als RBC-lid.
Alle gemeentelijke leden van de raad van bestuur – behalve het lid met raadgevende stem – zijn lid van één van de Regionale Bestuurscomités.
De deelnemende gemeenten hebben het recht om samen maximaal vijftien 15 kandidaat-bestuurders voor te dragen.
Daarnaast wordt aan de vergaderingen van de raad van bestuur ook nog deelgenomen door één afgevaardigde die lid is met raadgevende stem die als gemeenteraadslid verkozen is op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen. Hiertoe wordt een rangschikking opgemaakt van elke lijst die deelgenomen heeft aan de gemeenteraadsverkiezingen in een deelnemende gemeente en die niet behoort tot de nieuwe bestuursmeerderheid van de betrokken gemeente, waarvan het totaal aantal stemmen bekomen in de officiële verkiezingsresultaten wordt samengeteld en uitgedrukt in procent van het totaal uitgebrachte stemmen in de betrokken gemeente.
Op basis van deze percentages werd conform de statuten een rangschikking voor Fluvius Limburg opgesteld. Uit die rangschikking blijkt dat de deelnemende gemeenten Diepenbeek, Oudsbergen en Lummen de hoogste percentages behaalden, namelijk:
Dit is een optioneel mandaat waarbij effectieve aanstelling maar gebeurt in de mate dat de twee hoger gerangschikte besturen geen gebruik zouden maken van deze mogelijkheid.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg van 11 maart 2025 met als enig agendapunt ‘Statutaire ontslagnemingen / benoemingen’.
Dirk Snyers wordt voorgedragen als kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité (RBC) Zuid-West van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, voor een duur van zes jaar, vanaf de buitengewone algemene vergadering van 11 maart 2025 tot aan de eerste (buitengewone) algemene vergadering in het jaar 2031.
Indien de hoger gerangschikte gemeenten geen lid van raad van bestuur met raadgevende stem aanduiden dan wordt Veerle Verboven aangeduid als lid van de raad van bestuur met raadgevende stem van opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, voor een duur vanaf de buitengewone algemene vergadering van 11 maart 2025 tot aan de eerste (buitengewone) algemene vergadering in het jaar 2031.
De persoon die werd aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergadering in buitengewone zitting van 11 maart 2025 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen overeenkomstig de inhoud van dit besluit.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging (OV).
De gemeente moet een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aanduiden voor de algemene vergaderingen van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging voor de volledige legislatuur 2025-2030. De vaststelling van het mandaat dient telkens voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
De eerstkomende (buitengewone) algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging zal plaatsvinden op 26 maart 2025.
Henk Farasyn wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Kris Van Rossem wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De gemeente is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging (OV).
Per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 werd de gemeente opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van 26 maart 2025.
De huidige mandaten bij Fluvius OV vervallen onmiddellijk na de buitengewone algemene vergadering. Deze dient aldus over te gaan tot de algehele vernieuwing van de raad van bestuur.
De deelnemende gemeenten hebben het recht om maximaal zes bestuurders, namelijk drie namens de deelnemende gemeenten van de provincie Limburg en telkens één namens de deelnemende gemeenten van respectievelijk de provincie Antwerpen, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen voor te dragen.
Deze benoemingen zullen plaatsvinden op de buitengewone algemene vergadering van 26 maart 2025.
De gemeente wordt verzocht om aan te geven:
1) of zij een kandidaat-lid voor de raad van bestuur van Fluvius OV wenst voor te dragen
2) in voorkomend geval wie zij wenst voor te dragen (dient een gemeenteraadslid, schepen of burgemeester te zijn) en
3) om goedkeuring te verlenen aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 26 maart 2025 met als enig agendapunt:
De gemeenteraad houdt hierbij rekening met de nota mandatenwissel 2025.
De agenda voor de algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 26 maart 2025 met als enig agendapunt 'statutaire ontslagnemingen en benoemingen' wordt goedgekeurd.
Er wordt niemand voorgedragen als kandidaat-bestuurder van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, voor een duur van zes jaar, vanaf de buitengewone algemene vergadering van 26 maart 2025 tot aan de eerste (buitengewone) algemene vergadering in het jaar 2031.
De vertegenwoordiger van de gemeente Lummen die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende vereniging op 26 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen overeenkomstig de inhoud van dit besluit.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente is aangesloten bij OSM. De OSM is verantwoordelijk voor het beheer en de ontwikkeling van het natuurgebied Schulens Meer.
De gemeente mag 3 afgevaardigden (lid GR) aanduiden voor de algemene vergaderingen van OSM voor de volledige legislatuur 2025-2030. De vaststelling van het mandaat dient telkens voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
De datum van de eerstkomende algemene vergadering van OSM wordt ons nog medegedeeld.
Volgende kandidaten worden aangeduid als afgevaardigden voor de algemene vergaderingen van OSM voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030:
1. Magalie Beliën
2. Chelsea Nshuti
3. Maarten Aerts
De motivering van de kandidatuur van Gunter Van Oost als niet-raadslid wordt voorgelezen en wordt aan de bijlagen toegevoegd.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente is aangesloten bij OSM. De OSM is verantwoordelijk voor het beheer en de ontwikkeling van het natuurgebied Schulens Meer.
De gemeente mag 6 afgevaardigden (lid GR of afgevaardigde met motivatiebrief) aanduiden voor de raad van bestuur van OSM voor de volledige legislatuur 2025-2030.
Als de deelnemende gemeenten kandidaat-bestuurders voordragen die geen lid zijn van de gemeenteraad maar van wie de deskundigheid over de statutair bepaalde doelstellingen manifest aantoonbaar is, wordt die voordracht uitdrukkelijk gemotiveerd. In dat geval is de onverenigbaarheid van het mandaat van bestuurder met de functie van werknemer van een deelnemend openbaar bestuur niet van toepassing.
OPGELET: maximum 2/3 van de leden van de raad van bestuur mogen van hetzelfde geslacht zijn.
Berekening volgens tabel hieronder:
Raad van bestuur:
Gemeente | Aantal inwoners 1/01/2024 | % verdeling | Aantal | Afgevaardigden |
Halen | 9547 | 25,33 | 3,8 | 4 |
Herk-de-Stad | 12837 | 34,05 | 5,11 | 5 |
Lummen | 15310 | 40,62 | 6,01 | 6 |
37694 | 15 |
Aan de vergaderingen van de Raad van Bestuur wordt deelgenomen door één afgevaardigde die door de gemeente-deelnemers wordt aangesteld uit de raadsleden die in de gemeenten verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 32 van de statuten van OSM.
Deze afgevaardigde wordt op de volgende manier aangesteld:
Elke gemeente-deelnemer heeft het recht om één gemeenteraadslid aan te duiden op de lijsten waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het College van Burgemeester en Schepenen.
Van de aldus aangestelde gemeenteraadsleden zal een ranglijst worden opgemaakt aan de hand van de volgende criteria, die gerangschikt zijn in dalende volgorde van toepassing.
a) De leeftijd van het aangeduide gemeenteraadslid, waarbij het jongste gemeenteraadslid het eerst wordt gerangschikt. Indien gemeenteraadsleden exact even oud zijn, treedt een tweede criterium in werking
b) Het geslacht van het aangeduide gemeenteraadslid waarbij het gemeenteraadslid met het andere geslacht dan de meerderheid van de leden van de raad van bestuur het eerst wordt gerangschikt.
De gemeente-deelnemers worden op dit recht gewezen in de oproepingsbrief voor de algemene vergadering tot aanduiding van de raad van bestuur na algemene vernieuwing van de gemeenteraden. De bovenstaande rangschikking zal op de algemene vergadering opgemaakt worden.
De eerst gerangschikte kandidaat zal het mandaat waarnemen voor een termijn van drie (3) jaar te rekenen vanaf de algehele vernieuwing van de raad van bestuur na gemeenteraadsverkiezingen. De tweede gerangschikte kandidaat zal het mandaat waarnemen voor de daaropvolgende periode van drie (3) jaar. Indien een kandidaat zijn mandaat niet verder uitoefent voor het verstrijken van de duur ervan, zal elke gemeente-deelnemer een nieuwe kandidaat aanduiden. De aanstelling verloopt overeenkomstig de hoger gehanteerde criteria. Het plaatsvervangend gemeenteraadslid voltooit enkel de resterende periode van de aanvankelijke termijn van de kandidaat die hij vervangt.
Voor de lopende legislatuur gebeurt de aanstelling van de afgevaardigde overeenkomstig de hoger beschreven procedure en criteria.
Deze afgevaardigde heeft enkel een raadgevende stem.
Volgende kandidaten worden aangeduid als afgevaardigden voor de raad van bestuur van OSM voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030:
1. Kris Van Rossen
2. Veerle Beckers
3. Henk Farasyn
4. Luc Wouters
5. Cindy Mechelmans
6. Gunter Van Oost
Volgende kandidaat wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voor de raad van bestuur van OSM voor de statutair bepaalde periode van 3 jaar:
1. Veerle Verboven
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente is aangesloten bij Limburg.net. Limburg.net is de intercommunale afvalbeheerder voor de provincie Limburg en enkele omliggende gemeenten.
De bijzondere algemene vergadering, ter installatie van de raad van bestuur en ter benoeming van de afgevaardigden en de vaste plaatsvervangers van het algemeen comité, zal plaatsvinden op 26 maart 2025.
De gemeente Lummen is lid van opdrachthoudende vereniging Limburg.net
De gemeentelijke vertegenwoordiging (mag gemeenteraadslid, burgemeester of een schepen zijn) van de betrokken gemeente in de algemene vergadering is niet cumuleerbaar met een mandaat in de raad van bestuur of een ander orgaan. Indien voor uw gemeente een naam op de lijst met 15 bestuurders staat, kan deze persoon dus niet voorgedragen worden voor de algemene vergadering.
Artikel 7+9+37 van de Statuten Limburg.net.
Noa Vandevenne wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Limburg.net voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Magalie Beliën wordt aangeduid als vaste plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Limburg.net voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De gemeente is aangesloten bij Limburg.net. Limburg.net is de intercommunale afvalbeheerder voor de provincie Limburg en enkele omliggende gemeenten.
De eerstkomende bijzondere algemene vergadering (BAV) van Limburg.net zal plaatsvinden op 26 maart 2025 in de vergaderzalen van Corda Campus – gebouw 1 – verdiep 1 te Hasselt waarbij het nieuwe bestuur wordt aangeduid.
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 22 januari 2025 tot goedkeuring van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 26 maart 2025 om 18 uur in de in de vergaderzalen van Corda Campus – gebouw 1 – verdiep 1 te Hasselt, met volgende agendapunten:
1. Welkom door de voorzitter
2. Goedkeuring verslag van de A.V. d.d. 17 december 2024
3. Aanduiding secretaris en stemopnemers (art. 38 statuten)
4. Benoeming leden van de raad van bestuur (art. 20 en 21 Statuten)
a) Stemgerechtigde leden:
Lijst van 15 kandidaten:
Naam | Woonplaats |
Thomas Vints | Beringen |
Karlien Boyen | Bilzen-Hoeselt |
Jos Leroi | Diepenbeek |
Koen Sleypen | Dilsen-Stokkem |
Hugo Philtjens | Hasselt |
Rik Dehollogne | Hasselt |
Raf Truyens | Hechtel-Eksel |
Heidi Pirlotte | Heers |
Luc Wouters | Lummen |
Gunter Haeldermans | Maaseik |
Corrie Bemelmans | Maasmechelen |
Marco Goossens | Oudsbergen |
Brenda Gijsens | Sint-Truiden |
Patricia Joris | Tongeren-Borgloon |
Bart Heleven | Zonhoven |
b) Afgevaardigden in de raad van bestuur met raadgevende stem:
Naam | Woonplaats |
Toon Durwael | Herk-de-Stad |
Ingrid Kempeneers | Sint-Truiden |
Stefanie Engelen | Tessenderlo-Ham |
5. Benoeming leden en plaatsvervangers algemeen comité (art. 29 Statuten)
6. Varia
a) Toelichting van de grote lijnen van het Ondernemingsplan 2025-2030 (wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de A.V. van juni 2025).
De agendapunten van de Bijzondere algemene vergadering van 26 maart 2025 van de opdrachthoudende vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente is aangesloten bij Limburg.net. Limburg.net is de intercommunale afvalbeheerder voor de provincie Limburg en enkele omliggende gemeenten
Er is een algemeen comité opgericht bij Limburg.net omdat niet elke gemeente meer vertegenwoordigd is in de raad van bestuur. In dit algemeen comité heeft elke gemeente één afgevaardigde. Elke gemeente mag bijgevolg één vertegenwoordiger voordragen die namens haar in het algemeen comité zetelt. Het voorgedragen lid moet een natuurlijke persoon zijn die lid is van het college van burgemeester en schepenen. Elke gemeente moet ook een vaste plaatsvervanger aanduiden.
Het mandaat is
De bijzondere algemene vergadering, ter installatie van de raad van bestuur en ter benoeming van de afgevaardigden en de vaste plaatsvervangers van het algemeen comité, zal plaatsvinden op 26 maart 2025.
Elke deelnemende gemeente mag één afgevaardigde en één vaste plaatsvervanger aanduiden. Het voorgedragen lid moet een natuurlijke persoon zijn die in de gemeente lid is van het college van burgemeester en schepenen.
Een lid van het algemeen comité mag tevens lid van de raad van bestuur zijn, maar mag geen vertegenwoordiger of plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering zijn.
Statuten Limburg.net Artikel 29.
Veerle Beckers wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor het algemeen comité van Limburg.net voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Chelsea Nshuti wordt aangeduid als vaste plaatsvervanger voor het algemeen comité van Limburg.net voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente is aangesloten bij Limburg.net. Limburg.net is de intercommunale afvalbeheerder voor de provincie Limburg en enkele omliggende gemeenten.
Het aantal leden van de raad van bestuur mag maximaal vijftien bedragen.Van dit aantal leden mag maximaal twee derde van hetzelfde geslacht zijn. Er wordt een evenwichtige verdeling nagestreefd tussen de leden van de raad van bestuur uit grote en kleine gemeenten op het vlak van het aantal inwoners.
De bijzondere algemene vergadering, ter installatie van de raad van bestuur en ter benoeming van de afgevaardigden en de vaste plaatsvervangers van het algemeen comité, zal plaatsvinden op 26 maart 2025.
Elke deelnemende gemeente mag een lijst van kandidaten voordragen met hoogstens zoveel leden als eraan te duiden stemgerechtigde leden in de raad van bestuur zijn.
Artikel 20.2 van de Statuten Limburg.net.
De gemeente Lummen draagt onderstaande lijst van 15 kandidaten voor als leden van de raad van bestuur van Limburg.net:
Naam | Woonplaats |
Thomas Vints | Beringen |
Karlien Boyen | Bilzen-Hoeselt |
Jos Leroi | Diepenbeek |
Koen Sleypen | Dilsen-Stokkem |
Hugo Philtjens | Hasselt |
Rik Dehollogne | Hasselt |
Raf Truyens | Hechtel-Eksel |
Heidi Pirlotte | Heers |
Luc Wouters | Lummen |
Gunter Haeldermans | Maaseik |
Corrie Bemelmans | Maasmechelen |
Marco Goossens | Oudsbergen |
Brenda Gijsens | Sint-Truiden |
Patricia Joris | Tongeren-Borgloon |
Bart Heleven | Zonhoven |
De gemeente Lummen draagt onderstaande lijst voor als afgevaardigden in de raad van bestuur met raadgevende stem:
Naam | Woonplaats |
Toon Durwael | Herk-de-Stad |
Ingrid Kempeneers | Sint-Truiden |
Stefanie Engelen | Tessenderlo-Ham |
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente Lummen is deelnemer van Nuhma CV. Nuhma is een investeringsmaatschappij die zich richt op duurzame energie en innovatieve projecten in Limburg.
De gemeente moet een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger (lid van gemeenteraad of van het college van burgemeester en schepenen) aanduiden voor de algemene vergaderingen van Nuhma CV voor de volledige legislatuur 2025-2030.
Nuhma CV verzoekt de gemeente om over te gaan tot het aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van de Nuhma CV voor de volledige legislatuur 2025-2030.
Ria Aerts wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Nuhma CV voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Johan Quintens wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Nuhma CV voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente is aangesloten bij de Watergroep. De Watergroep is een toonaangevende watermaatschappij die instaat voor drinkwaterproductie, -levering en infrastructuurbeheer in Vlaanderen. Ze ontwikkelen ook innovatieve wateroplossingen voor industrie en landbouw en zetten in op duurzaam waterbeheer.
De gemeente moet een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger (moet geen GR lid zijn) aanduiden voor algemene vergadering van de Watergroep voor de volledige legislatuur 2025-2030.
De datum van de eerstkomende algemene vergadering van de Watergroep wordt ons nog medegedeeld.
De vertegenwoordiger en de plaatsvervanger in de algemene vergadering van De Watergroep moeten geen lid zijn van de gemeenteraad (art. 17, §3 van de statuten).
De functies vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst en vertegenwoordiger in de algemene vergadering zijn verenigbaar.
Ria Aerts wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de Watergroep voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Kris Van Rossen wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de Watergroep voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente is aangesloten bij de Watergroep. De Watergroep is een toonaangevende watermaatschappij die instaat voor drinkwaterproductie, -levering en infrastructuurbeheer in Vlaanderen. Ze ontwikkelen ook innovatieve wateroplossingen voor industrie en landbouw en zetten in op duurzaam waterbeheer.
Het aandeelhoudersbestuur is de link tussen de gemeente-vennoot en De Watergroep. De vertegenwoordiger neemt actief deel aan de vergaderingen, brengt onderwerpen vanuit de gemeente aan op het aandeelhoudersbestuur en koppelt informatie van het aandeelhoudersbestuur terug naar het gemeentebestuur (beleid en administratie).
De gemeente moet een vertegenwoordiger (lid GR) aanduiden voor het aandeelhoudersbestuur van de Watergroep voor de volledige legislatuur 2025-2030.
De datum van de eerstkomende algemene vergadering van de Watergroep wordt ons nog medegedeeld.
De vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst
moet een lid van de gemeenteraad zijn (art. 27, §2 van de statuten).
Bij voorkeur is dit iemand met een sterke
affiniteit met de activiteiten van De Watergroep, die samen met De Watergroep werk wil
maken van een duurzame, klimaatrobuuste watervoorziening en een efficiënte
dienstverlening waarbij klanten en vennoten centraal staan (zie begeleidend schrijven).
De functies vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst en vertegenwoordiger in de algemene vergadering zijn verenigbaar.
Magalie Beliën wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor het aandeelhoudersbestuur van de Watergroep voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente is aangesloten bij HR-aankoopcentrale Poolstok.
De gemeente moet een vertegenwoordiger aanduiden voor de algemene vergaderingen van Poolstok voor de volledige legislatuur 2025-2030.
De eerstkomende algemene vergadering van Poolstok zal plaatsvinden op 6 juni 2025.
Bart Vissers wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Poolstok voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente is aangesloten bij intergemeentelijke projectvereniging Regionaal Landschap Lage Kempen (hierna "RLLK (PV)" genoemd). RLLK (PV) organiseert de Intergemeentelijke onroerend
erfgoeddienst (IOED Lage Kempen).
IOED Lage Kempen is een subsidievehikel, heeft geen rechtspersoonlijkheid en er dient/kan ook geen afvaardiging naar gebeuren.
Er is een erfgoedsamenwerkingsovereenkomst tussen de IOED Lage Kempen en het Agentschap Onroerend Erfgoed. De vzw Regionaal Landschap Lage Kempen wordt aangesteld als opdrachthouder van de taken van deze overeenkomst voor de termijn van de projectvereniging.
De gemeente moet 4 vertegenwoordigers aanduiden voor de raad van bestuur van de RLLK (PV):
De datum van de eerstkomende (buitengewone) algemene vergadering van RLLK (PV) wordt nog doorgegeven.
Voor de gemeenten kunnen uitsluitend leden van het college van burgemeester en schepenen als (plaatsvervangend) stemgerechtigd lid van de raad van bestuur fungeren.
De (plaatsvervangend) raadgevend vertegenwoordiger is een lid van de gemeenteraad uit de oppositie.
Wim Vangeel wordt aangeduid als één stemgerechtigde vertegenwoordiger gemeente (lid college) voor de raad van bestuur van projectvereniging RLLK voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Dirk Snyers wordt aangeduid als plaatsvervangend stemgerechtigde vertegenwoordiger gemeente (lid college) voor de raad van bestuur van projectvereniging RLLK voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Peter Aerts wordt aangeduid als raadgevende vertegenwoordiger gemeente (lid gemeenteraad oppositie) voor de raad van bestuur van projectvereniging RLLK voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Lien Carmens wordt aangeduid als plaatsvervangend raadgevende vertegenwoordiger gemeente (lid gemeenteraad oppositie) voor de raad van bestuur van projectvereniging RLLK voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente is aangesloten bij intergemeentelijke projectvereniging Regionaal Landschap Lage Kempen (hierna "RLLK (PV)" genoemd). RLLK (PV) organiseert de Intergemeentelijke onroerend erfgoeddienst (IOED Lage Kempen).
IOED Lage Kempen is een subsidievehikel, heeft geen rechtspersoonlijkheid en er dient/kan ook geen afvaardiging naar gebeuren.
Er is een erfgoedsamenwerkingsovereenkomst tussen de IOED Lage Kempen en het Agentschap Onroerend Erfgoed. De vzw Regionaal Landschap Lage Kempen wordt aangesteld als opdrachthouder van de taken van deze overeenkomst voor de termijn van de projectvereniging.
De gemeente is aangesloten bij deze VZW Regionaal Landschap Lage Kempen (hierna "RLLK (vzw)" genoemd).
De datum van de eerstkomende (buitengewone) algemene vergadering van RLLK (vzw) wordt nog doorgegeven.
Vanuit de Administratie wordt Martine De Heyn voorgedragen als adviserend vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen.
Veerle Beckers wordt aangeduid als één stemgerechtigde vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van VZW RLLK voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Martine De Heyn wordt aangeduid als adviserend vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van VZW RLLK voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente Lummen is aangesloten bij de intergemeentelijke projectvereniging West-Limburg Werkt. West-Limburg Werkt is een samenwerkingsverband dat zich richt op de bevordering van werkgelegenheid in de regio West-Limburg.
De gemeente moet een stemgerechtigd lid en een raadgevend lid aanduiden voor de raad van bestuur van West-Limburg Werkt voor de volledige legislatuur 2025-2030.
De gemeente moet
aanduiden voor de raad van bestuur van West-Limburg Werkt voor de volledige legislatuur 2025-2030.
Maarten Aerts wordt aangeduid als stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur van West-Limburg Werkt voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Jeffrey Mardulier wordt aangeduid als raadgevend lid voor de raad van bestuur van West-Limburg Werkt voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente Lummen is deelnemer van EthiasCo bv. EthiasCo bv is een coöperatieve vennootschap die verzekeringsproducten en aanverwante diensten aanbiedt aan lokale besturen, openbare instellingen en verenigingen.
De gemeente moet een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger (mag mandataris of personeeslid zijn) aanduiden voor de algemene vergadering van EthiasCo bv voor de volledige legislatuur 2025-2030.
EthiasCo bv verzoekt de gemeente om over te gaan tot het aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergadering van EthiasCo bv voor de volledige legislatuur 2025-2030. Dit kan elk natuurlijk persoon zijn.
Maarten Aerts wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van EthiasCo bv voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Cindy Mechelmans wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van EthiasCo bv voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente Lummen is aandeelhouder van de woonmaatschappij Wonen in Limburg.
De gemeente moet een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aanduiden voor de algemene vergadering van Wonen in Limburg voor de volledige legislatuur 2025-2030.
De jaarlijkse algemene vergadering van de woonmaatschappij Wonen in Limburg zal plaatsvinden op woensdag 28 mei 2025 om 19u00.
De gemeente moet een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger (moet geen GR/CBS-lid zijn) aanduiden voor de algemene vergadering van de woonmaatschappij Wonen in Limburg voor de volledige legislatuur 2025-2030. Dit kan elk natuurlijk persoon zijn.
Statuten van WiL artikel 16.
Wim Vangeel wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de woonmaatschappij Wonen in Limburg voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Romi Soors wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de woonmaatschappij Wonen in Limburg voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente Lummen maakt deel uit van de toewijzingsraad voor deelwerkingsgebied Noord-West binnen Wonen in Limburg (woonmaatschappij).
De gemeente moet een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aanduiden voor de toewijzingsraad van Wonen in Limburg voor de volledige legislatuur 2025-2030.
De gemeente moet een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aanduiden voor de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Wonen in Limburg voor de volledige legislatuur 2025-2030.
WiL beveelt aan een mandataris, een diensthoofd wonen of welzijn, of een vertegenwoordiger uit een intergemeentelijk samenwerkingsverband aan te wijzen.
Statuten van WiL.
Romi Soors wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Wonen in Limburg binnen het deelwerkingsgebied Noord-West voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Wim Vangeel wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Wonen in Limburg binnen het deelwerkingsgebied Noord-West voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente is aangesloten bij Wonen in West-Limburg. WWL is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen Herk-de-Stad, Lummen en Halen dat werkt aan het lokaal woonbeleid, vastgelegd in het BVR Lokaal Woonbeleid van 16 november 2018. Een interlokale vereniging heeft geen rechtspersoonlijkheid (art. 392 DLB).
De gemeente moet een politiek vertegenwoordiger en een plaatsvervanger (lid CBS of GR) aanduiden voor het beheerscomité, voor de volledige legislatuur 2025-30.
Artikel 2 Overeenkomst met statutaire draagkracht:
Voor de toepassing van deze overeenkomst wordt verstaan onder:
[...]
2. beheerscomité: overlegorgaan dat instaat voor het beheer en het bestuur van de lokale vereniging en dat overlegt over de wijze waarop deze overeenkomst wordt uitgevoerd en dat bestaat uit één politieke en één ambtelijke vertegenwoordiger per deelnemende gemeente;
[...]
Artikel 7 overeenkomst met statutaire draagkracht:
Het beheerscomité bestaat uit een vertegenwoordiging van elke deelnemende gemeente, waarbij elke gemeente beschikt over één mandaat (lees: één vertegenwoordiger). De deelnemende gemeenten worden in het beheerscomité uitsluitend vertegenwoordigd door of de burgemeester of een schepen of een gemeenteraadslid, daartoe aangeduid door de gemeenteraad. Door elke gemeenteraad wordt telkens een vervangend lid van het beheerscomité met hetzelfde mandaat afgevaardigd in geval van afwezigheid van het effectief lid van het beheerscomité.
Elke lid van het beheerscomité beschikt over één stem.
Het mandaat van een lid van het beheerscomité wordt beëindigd indien de gemeenteraad die hij vertegenwoordigt, zijn mandaat intrekt en in dezelfde raadsvergadering zijn vervanger aanduid [sic.].
Alle leden van het beheerscomité zijn van rechtswege ontslagnemend bij verlies van hun openbaar mandaat, uitgezonderd in geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden.
Alle mandaten vallen samen met de duur van de gemeentelijke legislatuur. De nieuwe leden van het beheerscomité treden aan ten laatste op 1 april volgend op de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
Naast de politieke vertegenwoordiging in het beheerscomité zal dit ook ambtelijk ondersteund worden door de algemeen directeur of de door hem/haar aangestelde vervanger.
Wim Vangeel wordt aangeduid als politiek vertegenwoordiger voor het beheerscomité van Wonen in West-Limburg voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Luc Wouters wordt aangeduid als politiek plaatsvervangend vertegenwoordiger voor het beheerscomité van Wonen in West-Limburg voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente is aangesloten bij Vereniging Voor Openbaar Groen (hierna vermeld als VVOG). VVOG zet zich in voor de promotie en ondersteuning van openbaar groen.
De gemeente moet een vertegenwoordiger (bij voorkeur een politiek mandataris - art. 18 van de statuten) en een plaatsvervanger aanduiden voor de algemene vergaderingen van VVOG voor de volledige legislatuur 2025-2030.
De datum van de eerstkomende (buitengewone) algemene vergadering van VVOG wordt ons nog medegedeeld.
Veerle Beckers wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van VVOG voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Luc Wouters wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van VVOG voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente is aangesloten bij VVSG. De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) behartigt de belangen van lokale besturen en biedt ondersteuning via advies, vormingen en netwerken. Ze behandelen diverse thema's, van financiën tot ruimtelijke ordening en sociale zaken
De gemeente moet een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger (bij voorkeur een politiek mandataris) aanduiden voor de algemene vergaderingen van VVSG voor de volledige legislatuur 2025-2030.
De datum van de eerstkomende algemene vergadering van VVSG wordt ons nog medegedeeld.
Luc Wouters wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van VVSG voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Veerle Beckers wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van VVSG voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente Lummen is aangesloten bij Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap vzw (OVSG). De OVSG biedt ondersteuning aan gemeentelijke en stedelijke scholen.
De gemeente moet een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aanduiden voor de algemene vergadering van OVSG voor de volledige legislatuur 2025-2030. De vaststelling van het mandaat dient telkens voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
De afgevaardigde dient deel uit te maken van het schoolbestuur of de entiteit in kwestie en dient door de daarvoor bevoegde organen van het schoolbestuur of de entiteit in kwestie te worden gemandateerd (art. 13 van de statuten)
De gemeente moet een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aanduiden voor de algemene vergadering van OVSG voor de volledige legislatuur 2025-2030.
Statuten van OVSG.
Dirk Snyers wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van OVSG voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Rita Moors wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van OVSG voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente is aangesloten bij Bosgroep Limburg. Een Bosgroep is een duurzaam samenwerkingsverband tussen terreinbeheerders binnen een bepaald gebied.
De gemeente moet een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger (lid CBS, lid GR of ambtenaar) aanduiden voor de algemene vergaderingen van Bosgroep Limburg voor de volledige legislatuur 2025-2030.
De datum van de eerstkomende algemene vergadering van Bosgroep Limburg wordt ons nog medegedeeld.
Maxine Buvens wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Bosgroep Limburg voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Michiel Beutels wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Bosgroep Limburg voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente is aangesloten bij Toerisme Limburg. Toerisme Limburg promoot de provincie als toeristische bestemming en ontwikkelt recreatieve producten zoals fietsroutes en wandelpaden. Ze werken samen met lokale besturen en ondernemers om de toeristische sector te versterken.
De gemeente moet een vertegenwoordiger (liefst iemand met link naar Toerisme - mandataris of ambtenaar) aanduiden voor de algemene vergadering van Toerisme Limburg voor de volledige legislatuur 2025-2030.
De datum van de eerstkomende algemene vergadering van Toerisme Limburg wordt ons nog medegedeeld.
Anneleen Luts wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Toerisme Limburg voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
Het lokaal bestuur is aangesloten bij ELZ MidWestLim. De ambitie van ELZ MidWestLim is het realiseren van een geïntegreerde, toegankelijke en effectieve gezondheids- en welzijnszorg waarbij de burger en zijn context ondersteund worden om zoveel mogelijk zelf de regie voor de eigen gezondheids- en welzijnsdoelstellingen op te nemen.
De datum van de eerstkomende algemene vergadering van de vzw wordt ons nog medegedeeld.
Het lokaal bestuur van Lummen wordt geacht één of meerdere vertegenwoordigers aan te duiden voor de algemene vergadering van de vzw. Bestuursorgaan en Zorgraad van ELZ voor de volledige legislatuur 2025-2030. Deze vertegenwoordigers kunnen politiek of administratief zijn.
Het is gebruikelijk dat de lokale besturen een politiek en een ambtelijk vertegenwoordiger aanduiden. De politiek vertegenwoordiger wordt afgevaardigd vanuit OCMW Lummen.
Vanuit de Administratie wordt N.N.voorgedragen voor de gemeente.
Art. 9, §1 statuten ELZ MidWestLim vzw.
Belinda Kimpen wordt aangeduid als ambtelijk vertegenwoordiger van ons lokaal bestuur binnen de cluster lokale besturen van ELZ voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente is aangesloten bij vzw ontmoetingscentrum De Kalen Dries.
De gemeente mag voor elke politieke fractie een afgevaardigde en plaatsvervanger aanduiden voor de algemene vergadering van O.C. De Kalen Dries voor de volledige legislatuur 2025-2030. Deze afgevaardigde en plaatsvervanger zijn bij voorkeur inwoners van Meldert (art. 7 van de statuten).
De datum voor de algemene vergadering van O.C. De Kalen Dries is nog niet gekend.
De volgende personen worden afgevaardigd in O.C. De Kalen Dries voor de algemene vergadering voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030 als afgevaardigde en als plaatsvervanger:
Henk Farasyn - plaatsvervanger Veerle Beckers (CD&V)
Els Lijnen - plaatsvervanger Maarten Aerts (N-VA)
Jeffrey Mardulier - plaatsvervanger Jelka Geybels (Team 3560)
Bij wijziging van de afgevaardigde, wordt het gemeentebestuur onmiddellijk hiervan in kennis gesteld via mail naar secretariaat@lummen.be.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente is aangesloten bij vzw ontmoetingscentrum De Link.
De gemeente mag voor elke politieke fractie een afgevaardigde aanduiden voor de algemene vergadering van O.C. De Link voor de volledige legislatuur 2025-2030. De afgevaardigden zijn bij voorkeur inwoners van Linkhout (art. 6 van de statuten).
De datum voor de algemene vergadering van O.C. De Link is nog niet gekend.
De volgende personen worden afgevaardigd in O.C. De Link voor de algemene vergadering voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030:
Wim Vangeel (CD&V)
Cindy Mechelmans (N-VA)
Lien Carmans (Team 3560)
Bij wijziging van de afgevaardigde, wordt het gemeentebestuur onmiddellijk hiervan in kennis gesteld via mail naar secretariaat@lummen.be.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente Lummen is deelnemer van de Interlokale vereniging Academie Beringen.
De gemeente moet een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aanduiden voor het beheerscomité van de Interlokale Vereniging Academie Beringen voor de volledige legislatuur 2025-2030. De vertegenwoordiger en de plaatsvervanger dienen lid te zijn van het college van burgemeester en schepenen (artikel 5, §2 van de overeenkomst).
De interlokale vereniging Academie Beringen verzoekt de gemeente om over te gaan tot het aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aanduiden voor het beheerscomité van de Interlokale vereniging Academie Beringen voor de volledige legislatuur 2025-2030.
Rita Moors wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor het beheerscomité van de Interlokale vereniging Academie Beringen voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Dirk Snyers wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor het beheerscomité van de Interlokale vereniging Academie Beringen voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente Lummen is deelnemer van Watering de Herk. Watering De Herk is verantwoordelijk voor de waterbeheersing en het onderhoud van de waterlopen in het gebied Herk.
De gemeente moet een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger met raadgevende stem aanduiden voor de algemene vergaderingen van Watering de Herk voor de volledige legislatuur 2025-2030. De vaststelling van het mandaat dient telkens voor elke algemene vergadering herhaald te worden.
De Watering de Herk verzoekt de gemeente om over te gaan tot het aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger met raadgevende stem aanduiden (moet lid van gemeenteraad zijn) voor de algemene vergaderingen van de Watering de Herk voor de volledige legislatuur 2025-2030.
Wateringen hebben geen statuten. Zij werden bij ministerieel besluit opgericht en zijn lokale openbare besturen zoals ook de gemeenten dat zijn. Het verschil met de gemeenten zit in de taak: gemeenten zijn algemene democratieën. Polders en wateringen zijn functionele democratieën. Hun taak bestaat in het voeren van een integraal waterbeheer.
Dirk Snyers wordt aangeduid als vertegenwoordiger met raadgevende stem voor de algemene vergaderingen van Watering de Herk voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Veerle Beckers wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger met raadgevende stem voor de algemene vergaderingen van Watering de Herk voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente Lummen is deelnemer van Watering Het Schulensbroek. Watering Het Schulensbroek werkt aan levende, natuurlijke en veilige waterlopen.
De gemeente moet een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aanduiden voor de algemene vergaderingen van Watering Het Schulensbroek voor de volledige legislatuur 2025-2030.
De Watering Het Schulensbroek verzoekt de gemeente om over te gaan tot het aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van de Watering Het Schulensbroek voor de volledige legislatuur 2025-2030.
Wateringen hebben geen statuten. Zij werden bij ministerieel besluit opgericht en zijn lokale openbare besturen zoals ook de gemeenten dat zijn. Het verschil met de gemeenten zit in de taak: gemeenten zijn algemene democratieën. Polders en wateringen zijn functionele democratieën. Hun taak bestaat in het voeren van een integraal waterbeheer.
Dirk Snyers wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Watering Het Schulensbroek voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Veerle Beckers wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Watering Het Schulensbroek voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
De stemming gebeurt met algemene instemming met handopsteking.
De gemeente is aangesloten bij Stuurgroep De Wijers. De Stuurgroep De Wijers coördineert het beheer van dit unieke waterrijke gebied in Limburg. De stuurgroep heeft geen rechtspersoonlijkheid en wordt georganiseerd vanuit de provinciale overheid.
De gemeente moet 1 politiek afgevaardigde (en plaatsvervanger) (lid cbs) met beslissingsbevoegdheid en 1 ambtelijk afgevaardigde (en plaatsvervanger) zonder beslissingsbevoegdheid aanduiden voor de algemene vergadering van Stuurgroep De Wijers voor de volledige legislatuur 2025-2030.
De datum van de eerstkomende algemene vergadering van Stuurgroep De Wijers wordt ons nog medegedeeld.
Vanuit de Administratie wordt Petra Bellens voorgedragen als ambtelijk afgevaardigde en Belinda Kimpen als ambtelijk plaatsvervanger.
Rita Moors wordt aangeduid als vertegenwoordiger met beslissingsbevoegdheid voor de algemene vergadering van Stuurgroep De Wijers voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Luc Wouters wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger met beslissingsbevoegdheid voor de algemene vergadering van Stuurgroep De Wijers voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Petra Bellens wordt aangeduid als vertegenwoordiger zonder beslissingsbevoegdheid voor de algemene vergadering van Stuurgroep De Wijers voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.
Belinda Kimpen wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger zonder beslissingsbevoegdheid voor de algemene vergadering van Stuurgroep De Wijers voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2025-2030.