Terug
Gepubliceerd op 03/04/2025

2025_GR_00097 - Aanvullend reglement houdende maatregelen met betrekking tot het verkeer in de Linkhoutstraat en een deel van de Schalbroekstraat – beperking snelheidsregime tot 50 km/uur - Goedkeuring/Weigering

Gemeenteraad
ma 24/03/2025 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Reglementen en verordeningen.

Samenstelling

Aanwezig

Maarten Aerts, Voorzitter; Luc Wouters, Burgemeester; Rita Moors, Eerste schepen; Wim Vangeel, Tweede schepen; Dirk Snyers, Derde schepen; Veerle Beckers, Vierde schepen; Romi Soors, Vijfde schepen en voorzitter BCSD; Peter Aerts, Raadslid; Ria Aerts, Raadslid; Lien Carmans, Raadslid; Jimmy De Schrijver, Raadslid; Henk Farasyn, Raadslid; Ine Geerts, Raadslid; Jelka Geybels, Raadslid; An Goijens, Raadslid; Jeffrey Mardulier, Raadslid; Cindy Mechelmans, Raadslid; Chelsea Nshuti, Raadslid; Johan Quintens, Raadslid; Kris Van Rossem, Raadslid; Noa Vandevenne, Raadslid; Veerle Verboven, Raadslid; Mario Vrancken, Raadslid; Koen Verboven; Bart Vissers, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Magalie Beliën, Raadslid

Secretaris

Bart Vissers, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00097 - Aanvullend reglement houdende maatregelen met betrekking tot het verkeer in de Linkhoutstraat en een deel van de Schalbroekstraat – beperking snelheidsregime tot 50 km/uur - Goedkeuring/Weigering

Aanwezig

Maarten Aerts, Luc Wouters, Rita Moors, Wim Vangeel, Dirk Snyers, Veerle Beckers, Romi Soors, Peter Aerts, Ria Aerts, Lien Carmans, Jimmy De Schrijver, Henk Farasyn, Ine Geerts, Jelka Geybels, An Goijens, Jeffrey Mardulier, Cindy Mechelmans, Chelsea Nshuti, Johan Quintens, Kris Van Rossem, Noa Vandevenne, Veerle Verboven, Mario Vrancken, Koen Verboven, Bart Vissers
Stemmen voor 24
Veerle Beckers, Luc Wouters, Jeffrey Mardulier, Mario Vrancken, An Goijens, Rita Moors, Dirk Snyers, Wim Vangeel, Veerle Verboven, Romi Soors, Noa Vandevenne, Ine Geerts, Maarten Aerts, Chelsea Nshuti, Peter Aerts, Jimmy De Schrijver, Johan Quintens, Koen Verboven, Ria Aerts, Lien Carmans, Henk Farasyn, Jelka Geybels, Cindy Mechelmans, Kris Van Rossem
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00097 - Aanvullend reglement houdende maatregelen met betrekking tot het verkeer in de Linkhoutstraat en een deel van de Schalbroekstraat – beperking snelheidsregime tot 50 km/uur - Goedkeuring/Weigering 2025_GR_00097 - Aanvullend reglement houdende maatregelen met betrekking tot het verkeer in de Linkhoutstraat en een deel van de Schalbroekstraat – beperking snelheidsregime tot 50 km/uur - Goedkeuring/Weigering

Motivering

Aanleiding en context

De Linkhoutstraat werd heringericht in kader van het riolerings-en wegenisproject. Momenteel zijn alle faseringen uitgevoerd met uitzondering van enkele aanpassingen en/of afwerking inritten.  

Fase 1 : Schalbroekstraat + Schansstraat, Demerstraat, Zwarte-Brugstraat en Linkhoutstraat =uitgevoerd 

Fase 2 : Priesterse Heidestraat, Hulshoekstraat, Smetanastraat en Boogbosstraat = uitgevoerd 

Fase 3A : vanaf rotonde tot aan de Heidestraat = uitgevoerd 

Fase 3B : Heidestraat tot aan het centrum Linkhout = uitgevoerd 

Schalbroekstraat : uitgevoerd - rijbaan werd opnieuw opengesteld voor verkeer met ingang vanaf 8 maart 2025. 


Voor het onderstaande wordt er verwezen naar de bijlage ‘signalisatieplan’.

Dit reglement betreft gemeentewegen, concreet de gehele Linkhoutstraat en een deel van de Schalbroekstraat tot aan de fietsoversteek.

Bij de heraanleg van de Linkhoutstraat en een gedeelte van de Schalbroekstraat, zoals hierboven beschreven, werd het bestaande snelheidsregime van 70 km per uur teruggebracht tot 50 km per uur.

Daarnaast werd bepaald dat het verkeer in de Linkhoutstraat en het gedeelte van de Schalbroekstraat, zoals hierboven beschreven, voorrang krijgt ten opzichte van het verkeer uit de aanliggende straten.

Eveneens werd het fietsverkeer gescheiden van het gemotoriseerd verkeer met een aanliggend fietspad aan weerszijden van de straat tot aan de fietsoversteek in de Schalbroekstraat.

Er wordt gekozen voor klassieke borden (C43) met een maximum snelheid van 50 km/u.  Verkeerskundig zijn wij van oordeel dat dit een beter effect heeft op de werkelijk gereden snelheid, door de betere zichtbaarheid, opvallendheid van deze borden in plaats van zone 50 borden. 

Bovendien is het aantal borden bij een zone 50 aanduiding een equivalent van de klassieke borden, rekening houdend met het aantal zijstraten en de lengte van het traject. 

In functie van deze argumentatie zullen de signalisatieplannen door het studiebureau nog worden aangepast. Hiervoor wachten wij nog op een aanpassing. De definitieve versie van de signalisatieplannen zullen vervolgens aan de gemeenteraad voorgelegd worden.  Gezien de werken in zijn totaliteit voltooid zijn, zal er een aanvullend (permanent) reglement aan het college van burgemeester en schepenen en gemeenteraad voorgelegd worden. 

Argumentatie

In kader van het riolerings-en wegenisproject te Linkhout werd er een aanvullend (permanent) reglement opgesteld wat betreft de snelheidssignalisatie in de Linkhoutstraat en een deel van de Schalbroekstraat. 

Het aanvullend reglement treft enkel gemeentewegen.

Juridische overweging

Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40, artikel 41

16 maart 1968: de wet betreffende de politie over het wegverkeer

16 mei 2008: decreet betreffende de aanvullende regelementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg

1 december 1975: koninklijk besluit houdende algemeen regelement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg

11 oktober 1976: ministerieel besluit betreffende de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens

23 januari 2009: besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende regelementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

3 april 2009: de omzendbrief MOB/2009/01

Regelgeving bevoegdheid

GR: Reglementen vaststellen + straffen/sancties bij overtreding (art. 119, eerste lid NGW jo. art. 40, §3 jo. art. 41, tweede lid, 2° DLB)
<p>Artikel 119, eerste lid Nieuwe gemeentewet: </p><p style="margin-left: 20px;">De <strong>gemeenteraad</strong> maakt de gemeentelijke reglementen van inwendig bestuur en de gemeentelijke politieverordeningen, met uitzondering van de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer bedoeld in artikel 130<em>bis.</em></p><p>Artikel 40, &sect;3 Decreet over het lokaal bestuur:&nbsp;</p><p style="margin-left: 20px;">De <strong>gemeenteraad</strong> stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.<br>Een afschrift van elk reglement waarin een strafbepaling of een administratieve sanctie wordt opgenomen, wordt dadelijk verzonden aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan die van de politierechtbank.</p><p>Artikel 41, tweede lid, 2&deg; Decreet over het lokaal bestuur: [De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:]</p><p style="margin-left: 20px;">&nbsp;het vaststellen van andere gemeentelijke reglementen dan die over personeelsaangelegenheden, en het bepalen van straffen en administratieve sancties bij de overtreding van die reglementen.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

In de Linkhoutstraat en een gedeelte van de Schalbroekstraat tot aan de fietsoversteek wordt een maximale snelheid van 50km/uur toegelaten voor het gemotoriseerd verkeer. Dit wordt gesignaleerd met meerdere C43 borden, zie bijlage ‘signalisatieplan’.

Artikel 2

Het verkeer in de Linkhoutstraat en het gedeelte van de Schalbroekstraat tot aan de fietsoversteek geniet voorrang ten opzichte van het kruisende verkeer uit de zijwegen. Dit wordt gesignaleerd met meerdere B15c en B15f borden in functie van de ligging van de zijwegen ten opzichte van de Linkhoutstraat en een gedeelte van de Schalbroekstraat, zie bijlage ‘signalisatieplan’.

Artikel 3

Het kruisende verkeer uit de zijwegen van de Linkhoutstraat en een gedeelte van de Schalbroekstraat verleent voorrang aan het verkeer in de Linkhoutstraat en Schalbroekstraat. Dit wordt gesignaleerd met een B5 bord en de nodige wegmarkeringen (stopstreep op de rijbaan en stippellijnen langs het fietspad) in de zijwegen van de Linkhoutstraat en een gedeelte van de Schalbroekstraat, zie bijlage ‘signalisatieplan’.

Artikel 4

Het fietsverkeer in de Linkhoutstraat en een gedeelte van de Schalbroekstraat tot aan de fietsoversteek, zoals hierboven beschreven, wordt gescheiden van het gemotoriseerd verkeer door een aanliggend fietspad aan weerszijden van de straat. Fietsers worden verplicht om dit fietspad te gebruiken aan de hand van meerdere D7 borden, zie bijlage ‘signalisatieplan’. 

Artikel 5

In de Schalbroekstraat wordt een fietsoversteekplaats ingericht waarbij de fietsers op het zuidelijk tracé verplicht worden om over te steken naar het noordelijk deel van de rijbaan waar een tweerichtingsfietspad is aangebracht.   Dit wordt aangeduid door middel van het verkeersbord D7 met onderbord G II, zie bijlage ‘signalisatieplan’.

Artikel 6

Dit aanvullend reglement wordt overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt.

Artikel 7

Het huidige aanvullende reglement - goedgekeurd in de GR dd 23 mei 2016 - betreffende bovenvermelde straten, word integraal opgeheven en vervangen door het goedgekeurde aanvullend reglement conform artikel 1, 2, 3, 4, 5 en 6.


Bijlagen

  • Aanvullend PR Linkhoutstraat_GR 23 mei 2016.pdf
  • 60070088_I_SIG_01-11.1.1.pdf
  • 60070088_I_SIG_01-11.1.2.pdf
  • 60070088_I_SIG_01-11.1.3.pdf
  • 60070088_I_SIG_01-11.1.4.pdf
  • 60070088_I_SIG_01-11.1.5.pdf
  • 60070088_I_SIG_01-11.1.6.pdf
  • 60070088_I_SIG_01-11.1.10.pdf
  • 60070088_I_SIG_01-11.1.11.pdf
  • 60070088_I_SIG_01-11.1.12.pdf
  • 60070088_I_SIG_01-11.1.7.pdf
  • 60070088_I_SIG_01-11.1.8.pdf
  • 60070088_I_SIG_01-11.1.9.pdf