De Linkhoutstraat werd heringericht in kader van het riolerings-en wegenisproject. Momenteel zijn alle faseringen uitgevoerd met uitzondering van enkele aanpassingen en/of afwerking inritten.
Fase 1 : Schalbroekstraat + Schansstraat, Demerstraat, Zwarte-Brugstraat en Linkhoutstraat =uitgevoerd
Fase 2 : Priesterse Heidestraat, Hulshoekstraat, Smetanastraat en Boogbosstraat = uitgevoerd
Fase 3A : vanaf rotonde tot aan de Heidestraat = uitgevoerd
Fase 3B : Heidestraat tot aan het centrum Linkhout = uitgevoerd
Schalbroekstraat : uitgevoerd - rijbaan werd opnieuw opengesteld voor verkeer met ingang vanaf 8 maart 2025.
Voor het onderstaande wordt er verwezen naar de bijlage ‘signalisatieplan’.
Dit reglement betreft gemeentewegen, concreet de gehele Linkhoutstraat en een deel van de Schalbroekstraat tot aan de fietsoversteek.
Bij de heraanleg van de Linkhoutstraat en een gedeelte van de Schalbroekstraat, zoals hierboven beschreven, werd het bestaande snelheidsregime van 70 km per uur teruggebracht tot 50 km per uur.
Daarnaast werd bepaald dat het verkeer in de Linkhoutstraat en het gedeelte van de Schalbroekstraat, zoals hierboven beschreven, voorrang krijgt ten opzichte van het verkeer uit de aanliggende straten.
Eveneens werd het fietsverkeer gescheiden van het gemotoriseerd verkeer met een aanliggend fietspad aan weerszijden van de straat tot aan de fietsoversteek in de Schalbroekstraat.
Er wordt gekozen voor klassieke borden (C43) met een maximum snelheid van 50 km/u. Verkeerskundig zijn wij van oordeel dat dit een beter effect heeft op de werkelijk gereden snelheid, door de betere zichtbaarheid, opvallendheid van deze borden in plaats van zone 50 borden.
Bovendien is het aantal borden bij een zone 50 aanduiding een equivalent van de klassieke borden, rekening houdend met het aantal zijstraten en de lengte van het traject.
In functie van deze argumentatie zullen de signalisatieplannen door het studiebureau nog worden aangepast. Hiervoor wachten wij nog op een aanpassing. De definitieve versie van de signalisatieplannen zullen vervolgens aan de gemeenteraad voorgelegd worden. Gezien de werken in zijn totaliteit voltooid zijn, zal er een aanvullend (permanent) reglement aan het college van burgemeester en schepenen en gemeenteraad voorgelegd worden.
In kader van het riolerings-en wegenisproject te Linkhout werd er een aanvullend (permanent) reglement opgesteld wat betreft de snelheidssignalisatie in de Linkhoutstraat en een deel van de Schalbroekstraat.
Het aanvullend reglement treft enkel gemeentewegen.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40, artikel 41
16 maart 1968: de wet betreffende de politie over het wegverkeer
16 mei 2008: decreet betreffende de aanvullende regelementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg
1 december 1975: koninklijk besluit houdende algemeen regelement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg
11 oktober 1976: ministerieel besluit betreffende de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
23 januari 2009: besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende regelementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
3 april 2009: de omzendbrief MOB/2009/01
In de Linkhoutstraat en een gedeelte van de Schalbroekstraat tot aan de fietsoversteek wordt een maximale snelheid van 50km/uur toegelaten voor het gemotoriseerd verkeer. Dit wordt gesignaleerd met meerdere C43 borden, zie bijlage ‘signalisatieplan’.
Het verkeer in de Linkhoutstraat en het gedeelte van de Schalbroekstraat tot aan de fietsoversteek geniet voorrang ten opzichte van het kruisende verkeer uit de zijwegen. Dit wordt gesignaleerd met meerdere B15c en B15f borden in functie van de ligging van de zijwegen ten opzichte van de Linkhoutstraat en een gedeelte van de Schalbroekstraat, zie bijlage ‘signalisatieplan’.
Het kruisende verkeer uit de zijwegen van de Linkhoutstraat en een gedeelte van de Schalbroekstraat verleent voorrang aan het verkeer in de Linkhoutstraat en Schalbroekstraat. Dit wordt gesignaleerd met een B5 bord en de nodige wegmarkeringen (stopstreep op de rijbaan en stippellijnen langs het fietspad) in de zijwegen van de Linkhoutstraat en een gedeelte van de Schalbroekstraat, zie bijlage ‘signalisatieplan’.
Het fietsverkeer in de Linkhoutstraat en een gedeelte van de Schalbroekstraat tot aan de fietsoversteek, zoals hierboven beschreven, wordt gescheiden van het gemotoriseerd verkeer door een aanliggend fietspad aan weerszijden van de straat. Fietsers worden verplicht om dit fietspad te gebruiken aan de hand van meerdere D7 borden, zie bijlage ‘signalisatieplan’.
In de Schalbroekstraat wordt een fietsoversteekplaats ingericht waarbij de fietsers op het zuidelijk tracé verplicht worden om over te steken naar het noordelijk deel van de rijbaan waar een tweerichtingsfietspad is aangebracht. Dit wordt aangeduid door middel van het verkeersbord D7 met onderbord G II, zie bijlage ‘signalisatieplan’.
Dit aanvullend reglement wordt overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt.
Het huidige aanvullende reglement - goedgekeurd in de GR dd 23 mei 2016 - betreffende bovenvermelde straten, word integraal opgeheven en vervangen door het goedgekeurde aanvullend reglement conform artikel 1, 2, 3, 4, 5 en 6.