Terug
Gepubliceerd op 03/04/2025

2025_GR_00099 - Vraagstelling fractie Team 3560, raadslid Lien Carmans m.b.t. vrijwilligersbeleid - Kennisneming

Gemeenteraad
ma 24/03/2025 - 20:00 Raadzaal
Kennisgenomen

Samenstelling

Aanwezig

Maarten Aerts, Voorzitter; Luc Wouters, Burgemeester; Rita Moors, Eerste schepen; Wim Vangeel, Tweede schepen; Dirk Snyers, Derde schepen; Veerle Beckers, Vierde schepen; Romi Soors, Vijfde schepen en voorzitter BCSD; Peter Aerts, Raadslid; Ria Aerts, Raadslid; Lien Carmans, Raadslid; Jimmy De Schrijver, Raadslid; Henk Farasyn, Raadslid; Ine Geerts, Raadslid; Jelka Geybels, Raadslid; An Goijens, Raadslid; Jeffrey Mardulier, Raadslid; Cindy Mechelmans, Raadslid; Chelsea Nshuti, Raadslid; Johan Quintens, Raadslid; Kris Van Rossem, Raadslid; Noa Vandevenne, Raadslid; Veerle Verboven, Raadslid; Mario Vrancken, Raadslid; Koen Verboven; Bart Vissers, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Magalie BeliĆ«n, Raadslid

Secretaris

Bart Vissers, Algemeen directeur
2025_GR_00099 - Vraagstelling fractie Team 3560, raadslid Lien Carmans m.b.t. vrijwilligersbeleid - Kennisneming 2025_GR_00099 - Vraagstelling fractie Team 3560, raadslid Lien Carmans m.b.t. vrijwilligersbeleid - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Hiertoe is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.

 De vraagstelling van raadslid Lien Carmans met betrekking tot vrijwilligersbeleid  werd ontvangen op woensdag 19 maart 2025 om 18u20.

Argumentatie

Namens raadslid Lien Carmans werd volgende vraagstelling geformuleerd: 

"Uit het verslag van het schepencollege van 25 februari 2025 en de communicatie vanuit Lummen.vrijwilligt blijkt dat de gemeente heeft besloten geen medewerking te verlenen aan de organisatie van de vrijwilligersbeurs die gepland staat voor september 2025. Hierdoor wordt Lummen.vrijwilligt als enige verantwoordelijke aangeduid voor de volledige organisatie, zonder bijkomende ondersteuning vanwege het gemeentebestuur.

Onze fractie beschouwt dit als een gemiste kans. Een vrijwilligersbeurs vormt een waardevol platform om het verenigingsleven in Lummen te versterken, verenigingen en vrijwilligers samen te brengen en de maatschappelijke betrokkenheid binnen onze gemeente te vergroten. Vrijwilligers vormen immers de ruggengraat van het sociale leven in Lummen, en wij zijn van mening dat initiatieven die hen ondersteunen, ook vanuit het gemeentebestuur actieve steun verdienen.

De organisatie van een vrijwilligersbeurs vraagt aanzienlijke inspanningen. Er zijn niet alleen helpende handen nodig voor de praktische organisatie, maar ook netwerken en communicatiekanalen om zowel verenigingen als vrijwilligers te bereiken. De gemeente beschikt over een breed bereik via haar eigen communicatiekanalen en heeft ervaring in het ondersteunen van lokale initiatieven. Een samenwerking tussen de gemeente en Lummen.vrijwilligt zou dan ook een logische en constructieve stap zijn.

Wat ons des te meer verbaast, is dat er sinds deze legislatuur een schepen is met de expliciete bevoegdheid 'Vrijwilligersbeleid'. Dit impliceert toch een engagement van de gemeente om vrijwilligerswerk in Lummen te ondersteunen en te versterken? Als er voor een concreet initiatief zoals deze beurs geen ondersteuning mogelijk is, wat betekent deze bevoegdheid dan in de praktijk?

Daarnaast valt op dat er binnen het gemeentelijk vrijwilligersbeleid en de communicatie daarover nog heel wat werkpunten zijn. De gemeentelijke website biedt wel algemene informatie over vrijwilligerswerk, maar een duidelijke visie over hoe de gemeente vrijwilligers en verenigingen actief ondersteunt, ontbreekt. Bovendien wordt er geen onderscheid gemaakt tussen interne vrijwilligers (die actief zijn binnen gemeentelijke diensten) en externe vrijwilligers (verenigingen, buurtinitiatieven, sociale projecten). Dit maakt het onduidelijk welke steun verenigingen of individuele vrijwilligers kunnen verwachten.

Bovendien is het onduidelijk welke ondersteuning de gemeente concreet biedt aan verenigingen en vrijwilligers. Informatie over logistieke hulp of andere gemeentelijke middelen is erg moeilijk terug te vinden. Ook wordt er nergens specifiek ingegaan op hoe jongeren gestimuleerd kunnen worden om zich te engageren als vrijwilliger. Nochtans is het aantrekken van nieuwe, jonge vrijwilligers essentieel voor de toekomst en de leefbaarheid van het verenigingsleven in onze gemeente.

Vraagstelling:

Graag vernemen wij een antwoord op volgende vragen:

  1. Wat is de precieze invulling van de bevoegdheid Vrijwilligersbeleid binnen het gemeentelijk beleid? Richt deze zich enkel op interne vrijwilligers binnen gemeentelijke diensten, of wordt er ook gewerkt aan ondersteuning van externe vrijwilligers en verenigingen? Zo ja, op welke manier? Wat zijn de volgende stappen die de gemeente plant voor de ondersteuning van vrijwilligers?
  2. Waarom is de informatie over vrijwilligerswerk op de gemeentelijke website zo summier? De website biedt momenteel weinig concrete informatie over het vrijwilligersbeleid, ondersteuning voor verenigingen en de manier waarop vrijwilligers en organisaties elkaar kunnen vinden. Wordt dit op korte termijn aangepast?
  3. Wat is de motivatie achter het besluit om niet deel te nemen aan de organisatie van de beurs van Lummen.vrijwilligt?
    De organisatoren van Lummen.vrijwilligt hebben deze beslissing als ontmoedigend ervaren, omdat zij met veel enthousiasme dit initiatief hebben opgestart in het belang van het Lummense verenigingsleven. Kan de gemeente verduidelijken waarom dit besluit is genomen?
  4. Heeft de gemeente plannen om een gelijkaardig initiatief te voorzien? Wordt er een ander evenement of initiatief om vrijwilligers en verenigingen samen te brengen en te ondersteunen georganiseerd?"

Regelgeving bevoegdheid

GR: Mondelinge vragen aan burgemeester en aan college van burgemeester en schepenen (art. 31 DLB, art. 11, derde lid, 2. HhR GR)
<p><strong>Art. 31 Decreet over het lokaal bestuur:&nbsp;</strong></p><p style="margin-left: 20px;">De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester enschepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.</p><p style="margin-left: 20px;">Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.</p><p><br></p><p><strong>Art. 11, eerste en tweede lid, derde lid, 2. Huishoudelijk Reglement Gemeenteraad Lummen:</strong></p><p style="margin-left: 20px;">De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.</p><p style="margin-left: 20px;">De vragen zijn enkel ontvankelijk indien:&nbsp;</p><ul><li style="margin-left: 20px;">Ze handelen over actuele onderwerpen over de aangelegenheden die het bestuur van de gemeente betreffen.</li><li style="margin-left: 20px;">Ze betrekking hebben op beleidsdaden van het college van burgemeester en schepenen, niet op de intenties. </li></ul><p style="margin-left: 20px;">Onontvankelijk zijn:</p><ul><li style="margin-left: 20px;">Vragen met betrekking tot particuliere aangelegenheden of persoonlijke gevallen</li><li style="margin-left: 20px;">Vragen die uitsluitend strekken tot het verkrijgen van documentatie of juridische en/of administratieve adviezen of inlichtingen</li><li style="margin-left: 20px;">Vragen die intenties peilen</li><li style="margin-left: 20px;">Vragen die verplichten tot het doorvoeren van omvangrijke studies of opzoekingen, tot het verzamelen van statistische gegevens of tot het houden van enqu&ecirc;tes, tenzij op verzoek van de raad</li></ul><p style="margin-left: 20px;">[...]</p><p style="margin-left: 20px;">2. Mondelinge vragen</p><ul><li style="margin-left: 20px;">Tot drie kalenderdagen voor de dag van de vergadering kunnen deze vragen schriftelijk worden ingediend (voor de gemeenteraad van maandag kunnen er dus mondelinge vragen ingediend worden uiterlijk de donderdag voordien om 23u59).</li><li style="margin-left: 20px;">Deze vragen moeten per mail worden ingediend bij de voorzitter, de algemeen directeur en het secretariaat (in cc).</li><li style="margin-left: 20px;">Het antwoord moet door &eacute;&eacute;n of meerdere diensten binnen de drie dagen zonder problemen kunnen worden geformuleerd, zoniet wordt deze vraag op de daaropvolgende raadzitting behandeld</li><li style="margin-left: 20px;">De vraag wordt beantwoord op het einde van de openbare zitting</li><li style="margin-left: 20px;">Vragen over hetzelfde onderwerp worden samengevoegd en gelijktijdig beantwoord</li><li style="margin-left: 20px;">Het recht om als vraagsteller het woord te voeren is persoonlijk, indien de vraagsteller afwezig is, wordt de vraag beantwoord op de eerstvolgende zitting waarop de vraagsteller en degene aan wie de vraag gericht is, aanwezig zijn. Indien de schepen/burgemeester die het antwoord op de vraag zou formuleren afwezig is, wordt de vraag beantwoord op de eerstvolgende zitting waarop de vraagsteller en degene aan wie de vraag gericht is, aanwezig zijn. Als blijkt dat de vraag op een later tijdstip niet meer relevant is, kan die op initiatief van de vraagsteller ingetrokken worden. </li></ul><p style="margin-left: 20px;">Dit vraagrecht kan geen aanleiding geven tot het nemen van een besluit. Er wordt niet over gestemd.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van volgende vraagstelling van raadslid Lien Carmans:

    1. Wat is de precieze invulling van de bevoegdheid Vrijwilligersbeleid binnen het gemeentelijk beleid? Richt deze zich enkel op interne vrijwilligers binnen gemeentelijke diensten, of wordt er ook gewerkt aan ondersteuning van externe vrijwilligers en verenigingen? Zo ja, op welke manier? Wat zijn de volgende stappen die de gemeente plant voor de ondersteuning van vrijwilligers?
    2. Waarom is de informatie over vrijwilligerswerk op de gemeentelijke website zo summier? De website biedt momenteel weinig concrete informatie over het vrijwilligersbeleid, ondersteuning voor verenigingen en de manier waarop vrijwilligers en organisaties elkaar kunnen vinden. Wordt dit op korte termijn aangepast?
    3. Wat is de motivatie achter het besluit om niet deel te nemen aan de organisatie van de beurs van Lummen.vrijwilligt?
      De organisatoren van Lummen.vrijwilligt hebben deze beslissing als ontmoedigend ervaren, omdat zij met veel enthousiasme dit initiatief hebben opgestart in het belang van het Lummense verenigingsleven. Kan de gemeente verduidelijken waarom dit besluit is genomen?
    4. Heeft de gemeente plannen om een gelijkaardig initiatief te voorzien? Wordt er een ander evenement of initiatief om vrijwilligers en verenigingen samen te brengen en te ondersteunen georganiseerd?

Bijlagen

  • Agendapunt gemeenteraad 24-03-2024 - Mondelinge vraag.pdf